search
menu

هر آن چه لازم است از دریاچه وان بدانید

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر وان
دریاچه وان
جاذبه های اطراف دریاچه وان
جزیره آدیر (Adır Island)
جزیره آکدامار (Akdamar Island)
کلیسای آلتینساج (Altinsaç Kİlİsesİ)
گورستان گواش (Gevaş Cemetery)
شهر تاریخی احلات
جاذبه های کشور ترکیه محدود به قلعه‌ها و قصرها و موزه‌ها و کافه‌های آن نیست. ترکیه علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی مختلفی دارد. کافی است کمی بیشتر درباره این کشور مطالعه کنید تا متوجه طبیعت زیبا و دیدنی این کشور شوید. یکی از جاذبه های طبیعی ترکیه دریاچه ای دیدنی و جذاب به نام وان است. دریاچه وان یکی از بزرگ ترین دریاچه های کشور ترکیه است و از جاذبه‌های طبیعی وان محسوب می‌شود. این دریاچه در شهری به همین نام قرار دارد.
شهر وان، یکی از بزرگ ترین شهرها در شرق ترکیه است و در آن آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد. در اطراف دریاچه وان نیز آثار تاریخی زیادی وجود دارد. باید یک روز از برنامه سفرتان با بلیط هواپیما را به طور کامل برای بازدید از دریاچه و جاذبه‌های اطراف آن بگذارید.
اگر دلتان می‌خواهد به یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ترکیه سفر کنید و از دریاچه زیبای آن دیدن کنید راهنمای سفر به وان و این مقاله را تا انتها بخوانید تا اطلاعات کاملی از دریاچه وان و جاذبه های اطراف آن به دست آورید.
در ابتدای مقاله کمی درباره محل قرار گیری دریاچه وان، یعنی شهر وان، ‌صحبت می‌کنیم و سپس مختصات و ویژگی های جغرافیایی این دریاچه را توضیح می دهیم و در آخر قصد داریم جاذبه های اطراف این دریاچه را نام ببریم تا اطلاعات بیشتری در باره آن ها به دست آورید.
 هر آن چه لازم است از دریاچه وان بدانید

معرفی شهر وان


شهر وان مرکز استان وان در شرق ترکیه است. این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان محدود می شود. همانطور که گفتیم این شهر در شرق کشور ترکیه قرار گرفته است و نزدیکی آن به کشور ایران باعث شده که ایرانیان زیادی این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. وان دارای آثار تاریخی مختلفی مثل قلعه وان،‌ کلیسای مقدس، اسکله ی ادریمیت، جزیره آکدامار و ... است. علاوه بر این ها در شهر وان کتیبه خشایارشا را می توانید مشاهده کنید. مراکز خرید متعددی در این شهر وجود دارد. اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهر دریاچه وان است. آثار به دست آمده در اطراف این دریاچه حاکی از وجود تمدن های قدیمی در این محوطه است.

دریاچه وان


دریاچه وان را می توان دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه دانست. نام این دریاچه به زبان ترکی "Van Gölü" است. جغرافی‌دانان یونان باستان به آن "Thospitis Lacus" می گفتند. مساحت این دریاچه حدودا ۳۷۱۳ کیلومتر مربع است و فاصله بین دو نقطه از این دریاچه که بیشترین عرض دریاچه را ایجاد می کنند ۱۱۹ کیلومتر است. دریاچه وان به خاطر وقوع یک انفجار آتش فشانی در کوههای اطراف آن ایجاد شده است.
بین قرن های ۸ تا ۱۰ بعد از میلاد، پایتخت پادشاهی آرارت در شرق این دریاچه قرار داشت. نام این شهر "وان" بوده است و دریاچه نزدیک به آن نیز "وان" نام گرفت. ظاهر دریاچه وان تقریبا شبیه به یک مثلث است. آب آن شور است و مناسب آشامیدن یا استفاده در کشاورزی نیست. به دلیل شور بودن آب این دریاچه هیچ موجود زنده ای در آن توان زیستن ندارد؛ البته به جز یک گونه ماهی به نام تارک. تارک که به نام های دیگری مثل ماهی وان شناخته می شود یکی از ماهی های بومی این دریاچه است.
اکثر ساحل دریاچه وان صخره ای یا با شیب تند است. در این دریاچه جزیره های متعددی وجود دارند. بزرگ ترین آن ها جزیره ای به نام «گادیر» یا "Gadir" است که در شمال دریاچه وان قرار گرفته است. جزیره چارپاناک (Çarpanak) در شرق و آکتامار (Aktamar) و آترک (Atrek) در جنوب این دریاچه قرار گرفته اند. عمق دریاچه در بخش جنوبی بسیار عمیق تر از بخش شمالی است. عمیق ترین بخش دریاچه وان حدود ۴۵۱ متر است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است.

دریاچه وان از آب حاصل از بارش باران، آب شدن یخ و همچنین توسط انشعاب هایی که از رودخانه های «زیلان» یا "Zilan" و «بندی ماهی» یا "Bendimahi" از شمال و رودخانه های کاراسو (Karasu) و میسینگر (Micinger) از شرق پر می‌شود.
با صرف کمی وقت از مرکز شهر وان می توانید به این دریاچه برسید و در بخش هایی از سواحل آن آب تنی کنید. سطح آب این دریاچه در طول سال حدودا ۵۰ سانتی متر جابه جا می شود. کمترین میزان ارتفاع مربوط به فصل زمستان است و بعد از بارش های بهاری و آب شدن یخ های کوههای اطراف دریاچه، سطح آب آن به بالاترین میزان خود می رسد.
دمای آب دریاچه وان در فصل تابستان را می توان در سه سطح مورد بررسی قرار داد. بالاترین دما مربوط به سطح دریاچه است،کم ترین میزان دما در اعماق دریاچه ثبت شده است و در میانه دریاچه دمای متعادل( مابین دمای سطح و عمق دریاچه) ثبت شده است. در فصل زمستان سطح دریاچه خیلی سریع سرد می شود و گاها در بخش های کم عمق تر یخ می بندد. اما به دلیل وجود نمک فراوان در آب این دریاچه، خیلی کم شاهد یخ زدن کامل سطح آن هستیم. مهم ترین نمک های موجود در دریاچه وان سدیم کربنات و سدیم سولفات است. ار آب این دریاچه در ساخت محصولات پاک کننده استفاده می شود.
 هر آن چه لازم است از دریاچه وان بدانید

اطراف دریاچه وان طبیعت بسیار زیبایی دارد و به افرادی که به کوهنوردی و طبیعت گردی علاقه دارند توصیه می شود تا حتما به دیدن این دریاچه بروند. ارتفاع کوههای اطراف آن به ۱ کیلومتر می رسد. در سواحل آن قایق های فراوانی وجود دارند و می توانید با پرداخت هزینه آن ها در دریاچه قایق سواری کنید.
یکی از نکات جالب درباره این دریاچه وجود قلعه ای باستانی در اعماق آن است که به دوران پادشاهی اورارتو ها بر می گردد. این قلعه چندین سال است که توسط باستانشناسان کشف شده است و گستره آن به یک کیلومتر می رسد و ارتفاع آن حدود ۴ متر است .

جاذبه های اطراف دریاچه وان


در اطراف دریاچه وان جاذبه های تاریخی جذابی وجود دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. در عین حال وجود جزایر مختلف باعث جذابیت بیشتر دریاچه وان شده است. بر روی این جزایر مکان های باستانی مختلفی وجود دارد. در ادامه جاذبه های گردشگری اطراف این دریاچه را معرفی می کنیم:

جزیره آدیر (Adır Island)


یکی از بزرگترین جزایر دریاچه وان جزیره آدیر است. یکی از جاذبه های تاریخی موجود در این جزیره کلیسای ارمنی ای به نام سنت جرج است. قدمت این کلیسا به ۷۰۰ سال پیش بر می گردد. در طی اتفاقات هولناکی که برای ارمنی ها اتفاق افتاد و نسل کشی فجیعی که رخ داد، وجود این جزیره به آن ها کمک کرد که جان برخی از آن ها حفظ شود. حدود ۱۲٬۰۰۰ تن از ارمنی ها به این جزیره پناه آوردند و توانستند جان خود را حفظ کنند.

جزیره آکدامار (Akdamar Island)


یکی دیگر از جزایر موجود در دریاچه وان که وسعتی حدود ۰٫۷ کیلومتر دارد جزیره آکدامار است. این جزیره از نظر بزرگی دومین جزیره در میان جزایر این دریاچه است. تا ساحل دریاچه وان ۳ کیلومتر فاصله دارد. طبیعت زیبای جزیره باعث شده که گردشگران زیادی بخواهند از نزدیک آن را ببینند. در غرب جزیره آکدامار یک صخره آهکی به ارتفاع ۸۰ متر وجود دارد. در شرق آن یک چشمه جوشان قرار گرفته است. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید حتما به جزیره آکدامار سر بزنید و از زیبایی های طبیعت آن لذت ببرید.
در این جزیره یک کلیسای ارمنی وجود دارد که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد. این کلیسا در نزدیکی ساحل قرار دارد. در زمان های قدمی پادشاهی که بر این ناحیه حکمفرمایی می کرد دستور ساخت یک کلیسا، صومعه و قصر را بر روی جزیره آدامار داده است. از این سه سازه تنها کلیسا باقی مانده است و از دو تای دیگر آثار خاصی بر جای نمانده است. در صورتی که بخواهید از درون این کلیسا دیدن کنید باید هزینه ورودی آن که ۵ لیر است را بپردازید. با وجود مدت زمان زیادی که از ساخت آن می گذرد، همچنان پابرجا است و حتی نقش و نگارهای درون کلیسا به خوبی باقی مانده است.
علاوه بر این دو جزیره که نام بردیم جزایر دیگری در دریاچه وان وجود دارد. نام یکی از آن ها جارپاناک ((Çarpanak و نام دیگری کوش (Kuş) است. در روزگاران گذشته در این دو جزیره ساکنینی داشته است اما حالا خالی از سکنه شده است. بر روی این جزیره آثار باقی مانده از تعدادی سازه باستانی و کلیسا وجود دارد. قدمت این آثار مشخص نیست. نام کوش به معنی «پرنده» است. جزیره کوش زیستگاه چندین نوع پرنده است و به همین دلیل به آن کوش می گویند. در صورتی که به پرنده نگری علاقه دارید حتما به این جزیره بروید و از نزدیک پرنده های آن را ببینید.
 هر آن چه لازم است از دریاچه وان بدانید

کلیسای آلتینساج (Altinsaç Kİlİsesİ)


یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه وان کلیسایی به نام «آلتینساج» است. این کلیسا در غرب دریاچه وان بر روی یک تپه قرار گرفته است. با وجود عمر زیادی که دارد اما هنوز به خوبی پابرجا است. اگر از دیدن کلیساهای قدیمی لذت می برید و دوست دارید در سفر خود به شهر وان و هنگام بازدید از دریاچه وان یکی از این کلیساهای قدیمی را از نزدیک ببینید حتما بازدید از کلیسای آلتینساج را در برنامه خود قرار دهید. در نزدیکی این کلیسا روستایی به همین نام وجود دارد. اگر دوست داشتید می توانید از این روستا نیز دیدن کنید.

گورستان گواش (Gevaş Cemetery)


گورستان گواش یکی از جاهای دیدنی است که در نزدیکی دریاچه وان قرار گرفته است. «گواش» نام شهری است که در جنوب این دریاچه واقع شده است. قدمت گورستان این شهر به قرن ۱۴ تا ۱۷ میلادی باز می گردد. در این گورستان افرادی مشهوری مثل حلیمه خاتون دفن شده اند. حلیمه خاتون از اعضای حکومت ترکمنی قراقویونلوها بوده است. قبر او به شکل چند گوش است و به راحتی می توان آن را از میان قبرهای دیگر تشخصیص داد. اگر کنجکاو هستید که در بازدید از دریاچه وان یکی از گورستان های قدیمی ترکیه را ببینید حتما به دیدن گورستان گواش بروید.
 هر آن چه لازم است از دریاچه وان بدانید

شهر تاریخی احلات


در اطراف دریاچه وان یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور ترکیه وجود دارد. نام این شهر احلات (Ahlat) است. عمر شهر احلات، ۲۹۰۰ سال است. این شهر در شمال دریاچه وان قرار گرفته است. جذاب ترین بخش شهر احلات گورستان قدیمی آن است. در این گورستان قبر هایی با اشکال هندسی عجیب و غریب وجود دارد که قدمت برخی از آن ها به قرون وسطی برمی گردد. در مورد زمان ساخت این گورستان اختلاف نظرهایی بین کارشناسان و باستان شناسان وجود دارد. برخی زمان شکلی گیری آن را مربوط به دوران سلجوقیان می دانند. در حالی که برخی دیگر از کارشناسان زمان ساخت گورستان شهر احلات را مربوط به دوره های مختلف تاریخی اعم از مغول ها،‌ صفویان،‌ ایوبیان و پادشاهان ارامنه می دانند. با درنظرگرفتن نظر باستان شناسان مختلف قدمت این گورستان را می توان به قرن ۱۲ تا ۱۵ میلادی نسبت داد.
یکی دیگر از بخش های جذاب این شهر موزه ای است که در درون آن قرار گرفته است. موزه شهر احلات در سال ۱۹۷۰ میلادی تاسیس شده است. در درون این موزه اشیا بسیار قدیمی نگهداری می شوند که عمر برخی از آن ها به ۴۰۰۰ سال نیز می رسد. همچنین ظروف باستانی، سرامیک ها و تندیس های مختلفی را درون این موزه می بینید که متعلق به دوران سلجوقیان است. برخی از اشیا نگهداری شده در این موزه متعلق به دوران پیش از تاریخ (عصر آهن)‌هستند. برخی از آن ها از میان قبر های گورستان این شهر پیدا شده اند.
در این مقاله دریاچه وان را معرف کردیم و مختصات آن را بیان کردیم و سپس از جاذبه های اطراف آن گفتیم. اگر دلتان می خواهد در بزرگترین دریاچه کشور ترکیه قایق سواری کنید و از جزایر زیبا و قدیمی آن کنید، اگر به تاریخ علاقه دارید و دوست دارید برخی از قدیمی ترین آثار تاریخی کشور ترکیه را ببینید،‌ اگر زیبایی کلیساهای قدیمی شما را به وجد می آورد و دوست دارید کلیسای هزارساله را از نزدیک ببینید، اگر دلتان می خواهد یک روز از سفرتان با تور وان را در طبیعت این شهر سپری کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید حتما از دریاچه وان دیدن کنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است