search
menu

جاهای دیدنی وان

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی وان
دریاچه وان
قلعه وان
جزیره آکدامار وان
مرکز خرید وان ای وی ام
آبشار مرادیه وان
قلعه هوشاپ وان
موزه شهر وان

جاهای دیدنی وان


کوه‌های برافراشته و پوشیده از برفی که در پس‌زمینه مناظری شگفت‌انگیز دلربایی می‌کنند، آبشارهای خروشان و چهارفصلی که در هر زمان از سال، جلوه متفاوتی از زیبایی‌ را پیش چشمان بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشند، دژهایی کهن و باشکوهی که یادگار چندین هزار سال فتح و ویرانی‌ هستند و کلیساهای باستانی و افسونگری که شما را با نجوای نامتان به درون خود فرامی‌خوانند؛ سخن گفتن از «وان» به معنای توصیف زیبایی‌های نامتناهی و وصف‌ناشدنی جنوب شرق آناتولی است؛ شهری تاریخی که وسعت نه‌چندان زیادش موجب شده به شهرت و اعتباری که سزاوارش است، دست نیابد و چون مرواریدی ثمین و گران‌بها در صدفی مستور از دیدگان خریداران بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت باقی بماند. در توصیف شهر تماشایی وان همین بس که منزلگاه بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه کشور ترکیه است؛ دریاچه شگفت‌انگیزی که حاصل فعالیت‌های کوه‌های آتش‌فشانی این منطقه در سالیانی بس دراز بوده و با مساحت سه هزار کیلومتری خود، بخش وسیعی از غرب شهر وان را در برگرفته و کم‌نظیرترین و شگرف‌ترین مواهب و مناظر طبیعی این منطقه را در اطراف خود پدید آورده است. در این مطلب قرار است سری به شهر تماشایی و نه‌چندان شناخته‌شده وان ترکیه بزنیم و برخی از برترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این مقصد دل‌انگیز را به شما معرفی کنیم.
جاهای دیدنی وان

دریاچه وان


دیدنی‌ترین، خوش‌منظر‌ترین و متمایزترین جاذبه شهر شگفت‌انگیز وان در شرق ترکیه و در بخش غربی وان واقع گردیده است: دریاچه وان، محدوده آبی بزرگ مثلثی شکلی که توسط منطقه‌ کوهستانی و خوش آب و هوایی احاطه‌شده و مساحتی برابر با ۳۷۵۵ کیلومترمربع از غرب وان را در برگرفته است. این دریاچه تماشایی در حقیقت بزرگ‌ترین دریاچه کشور ترکیه و دومین دریاچه پهناور خاورمیانه لقب گرفته و به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مرز رازی (یکی از مرزهای بین ایران و ترکیه) به مکانی جذاب و پرطرفدار برای برخی گردشگران ایرانی تبدیل شده است. وجود اماکن دیدنی گوناگونی نظیر جزیره آکدامار، کلیسای صلیب مقدس، جزیره آدیر، کلیسای سنت جرج، کلیسای آلتینساج و شهرهای دیدنی و چند هزارساله احلات و گواش در نزدیکی دریاچه وان سبب شده است که بازدید از این دریاچه رؤیایی به‌منزله جاذبه گردی در شهر دیدنی وان نیز محسوب گردد. البته نباید تفریحات هیجان‌انگیز آبی دریاچه وان را نیز به فراموشی سپرد، چراکه گردشگری دوست ندارد شانس تماشای مناظر باشکوه و سحرانگیز این منطقه را در حین قایق‌سواری یا شنا در آب‌های دل‌انگیز این دریاچه دل‌فریب از دست دهد.
نشانی: ترکیه، شهر وان، دریاچه وان
جاهای دیدنی وان

قلعه وان


اندکی دورتر از دریاچه تماشایی وان و بر فراز کوه‌های ساحل شرقی این دریاچه، ستون‌های سنگی و سر به فلک کشیده دژی کهن و رازآلود خودنمایی می‌کند: قلعه وان، یادگاری برجای‌مانده از پادشاهی اورارتو و دژی شگفت‌انگیز که گرچه اکنون جز اسکلت و چهارچوبی سنگی چیزی از پیکر باشکوه آن برجای نمانده است، استعداد و نبوغ هنری ساکنان پیشین این منطقه را در ساخت استحکاماتی شکوهمند و نفوذناپذیر گواهی می‌دهد. به گفته دیرینه‌شناسان، این سازه بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در زمانی بین قرن هفت تا نه پیش از میلاد مسیح احداث گردیده است. دستیابی به این قلعه باستانی برای برخی ممکن است اندکی دشوار باشد، چراکه همان‌طور که گفته شد، این سازه بر فراز کوه‌هایی بلندقامت احداث گردیده است، اما نمای شگفت‌انگیز دریاچه وان بر فراز این قلعه چنان خیره‌کننده و استثنائی است که تقریباً تمامی بازدیدکنندگان این منطقه، دشواری و مشقت صعود به این قلعه را برای تماشای منظره رؤیایی غروب دل‌فریب خورشید و ثبت تصاویری به‌یادماندنی به جان می‌خرند. برخی ممکن است بپرسند که چرا قلعه وان در ارتفاعات وان احداث گردیده است، در پاسخ باید گفت که این قلعه برای محافظت از شهر تاریخی توشپا که پایتخت امپراتوری اورارتو محسوب می‌شد، در مکانی مشرف‌به این شهر باستانی ساخته شده است. در حقیقت قلعه وان تنها سازه احداث‌شده در ارتفاعات در زمان امپراتوری اورارتو نیست، بلکه استحکامات دفاعی متعددی بر فراز کوه‌هایی مرتفع در دوران پادشاهی اورارتو در شهر دیدنی وان احداث گردیده است.
نشانی: ترکیه، شهر وان، واقع در فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهر وان

جزیره آکدامار وان


به‌راستی‌که طبیعت‌گردی در اطراف دریاچه وان، ضیافتی است رنگارنگ و اشرافی برای دیدگان شیفتگان مواهب طبیعی؛ جشنی باشکوه و خیال‌انگیز به میزبانی جزایر سرسبز و دلگشایی که هرکدام با مناظر فریبنده و سحرانگیز خود، جلوه‌ای از طبیعت افسونگر شهر دیدنی وان را به تصویر کشیده‌اند. در میان تمامی جزایر تماشایی و مواهب دل‌فریب اطراف دریاچه وان، نام جزیره‌ای حیرت‌انگیز و رؤیایی بارها توسط خریداران بلیط هواپیما وان و سایت‌های گردشگری ذکر گردیده و از آن به نیکی یاد شده است: جزیره آکدامار، مکانی خوش‌منظره که با فضای خرم و دل‌انگیز و دورنمای باشکوه و مثال‌زدنی خود در رأس فهرست دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه جای گرفته و به جلوه‌گاهی برای هنرنمایی طبیعت بی‌نقص و مبهوت‌کننده شهر دیدنی وان مبدل شده است. این جزیره که آختامار نیز نامیده می‌شود، با داشتن مساحتی برابر با هفتصد هزار مترمربع، دومین جزیره بزرگ این منطقه بشمار می‌رود. آکدامار در حقیقت منزلگاه یکی از کهن‌ترین و پربازدیدترین بناهای مذهبی شهر تاریخی وان یعنی کلیسای صلیب مقدس نیز محسوب می‌گردد. باوجوداینکه این کلیسا بیش از هزار سال قدمت دارد، از نظر شرایط ظاهری در وضعیت مناسبی بسر می‌برد و هنوز نیز شکوه و ابهت خود را حفظ کرده و استوار و پابرجا با نمای تماشایی و معماری خاص و گنبد مخروطی‌شکل خود جلوه‌گری می‌کند.
نشانی: ترکیه، شهر وان، دریاچه وان، جزیره آکدامار
جاهای دیدنی وان

مرکز خرید وان ای وی ام


فهرست جاهای دیدنی وان صرفاً به جاذبه‌های تاریخی و مواهب طبیعی این شهر تماشایی تعلق ندارد، چراکه شهر وان نیز، همانند برخی دیگر از مقاصد محبوب ترکیه، از مراکز خرید آسمان‌خراش و اماکن تجاری لوکس و پرزرق‌وبرقی تشکیل شده که کلیه امکانات رفاهی مراکز تفریحی ممتاز، از کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های لوکس گرفته تا شهربازی‌های سرپوشیده و سینماهای چندبعدی را در محوطه وسیع خود گنجانده‌اند. در میان مراکز خرید گوناگونی که در نقاط مختلف شهر قد برافراشته‌اند، نام مجتمع تجاری وسیعی چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده است: مرکز خرید وان ای وی ام؛ مکانی با وسعتی برابر با ۳۰ هزار مترمربع که چیزی بیش از ۱۵۰ فروشگاه شیک و مدرن پوشاک و لوازم‌خانگی را در برگرفته است. این مرکز خرید غول‌پیکر که چون گوهری خوش‌خط‌وخال در منطقه ایپک اُلو می‌درخشد، در حقیقت وسیع‌ترین، محبوب‌ترین، مدرن‌ترین و پر رفت و آمدترین مرکز تجاری شهر وان محسوب می‌شود و با پوشش طیف وسیعی از برندهای مختلف جهان (بیش از ۹۰ برند محبوب) و برخورداری از امکانات متنوعی از قبیل: پارکینگ، مسجد، سرویس بهداشتی، اتاق کودک، سینمای هفت بعدی و بیش از ده رستوران و کافی‌شاپ در فضای وسیع و ۵ طبقه‌ای خود، به یکی از برترین مراکز خرید کشور ترکیه مبدل گردیده است. گفتنی است که این مرکز خرید در سال ۲۰۱۵ تأسیس و به مکانی برای عرضه برخی از نامی‌ترین برندهای پوشاک و لوازم‌خانگی جهان نظیر پیرکاردین، کالینز، پنتی، دی‌فکتو، هامل، سوآری، کوتون، دیچمن، آدیداس، کاراکا، برناردو و... مبدل گشت. افزوده شدن برخی از برترین کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های باکیفیت و پرطرفداری نظیر برگر کینگ، کوفته رامیز و ایکیزلر به مجتمع تجاری وان وی ای ام موجب گردیده است که این مرکز خرید به مجموعه تفریحی همه‌فن‌حریف و بزرگی تبدیل شود و قادر باشد تمام نیازهای بازدیدکنندگان را در محوطه بزرگ خود تأمین سازد و لحظات خوشی را برای گردشگرانی که به‌منظور خرید سوغات قدم در این مرکز تجاری محبوب می‌گذارند، رقم بزند.
نشانی: ترکیه، شهر وان، محله سرحت، بلوار جمهوری، پلاک ۱۴۷
جاهای دیدنی وان

آبشار مرادیه وان


در توصیف زیبایی‌های شهر خوش‌منظره مرادیه، هر مدح و ستایشی که بیان گردد، اغراق نشده است. این منطقه سرسبز و دلنواز که به برکت وجود ساکنانی مهمان‌نواز و سخاوتمند به شهرتی جهانی رسیده است، در ۸۰ کیلومتری مرکز شهر وان قرارگرفته و با آب‌وهوای معتدل و طبیعت مدهوش کننده خود، پذیرای مقدم شیفتگان طبیعت و دوستداران مناظر تماشایی بکر و دیدنی است. اما برترین جاذبه طبیعی این منطقه، مکانی که هر گردشگری را شیدای جلوه زیبای بصری خود می‌سازد، در نزدیکی پل معلق چوبی و تاریخی این منطقه واقع گردیده است: آبشار مرادیه وان صحنه باشکوه سقوط سیل انبوهی از آب‌های خروشان و سفیدرنگی است که چون گیسوان سیمگون طبیعت بر رودخانه‌ی تماشایی وان فرو می‌ریزند و طنین صدای پرجوش‌وخروش خود را بر گوش هر رهگذری می‌رسانند. تماشای این آبشار از هر منظره و نمایی زیباست، اما برای ثبت تصاویری رؤیایی از آبشار مرادیه، بهتر است به پل چوبی باستانی زیبایی که در نزدیکی این آبشار واقع گردیده است، مراجعه کنید تا نمای بی‌نقص و نابی از این جاذبه را در قاب دوربین خود به دام اندازید. چنانچه زمان کافی برای توقف در این منطقه دارید، بد نیست در نزدیکی آبشار مرادیه وان چادر برپا کرده و غذایی لذیذ برای خود و خانواده خود طبخ کنید و از طبیعت رؤیایی این منطقه نهایت استفاده را ببرید.
نشانی: ترکیه، استان وان، ۸۰ کیلومتری شهر وان، ۲۰ کیلومتری تقاطع تاتوان، شهر مرادیه
جاهای دیدنی وان

قلعه هوشاپ وان


قلعه هوشاپ وان در حقیقت دومین توقفگاه برای گردشگرانی است که رهسپار سفری هیجان‌انگیز و جذاب به قلب تاریخ چند هزارساله شهر دیدنی وان شده‌اند. این سفر ماجراجویانه که با قلعه باستانی وان به‌عنوان مبدائی پرجلوه و تماشایی آغاز گردیده، اکنون به منزلگاه دوم یعنی قلعه هوشاپ وان رسیده است. این قلعه تاریخی در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر وان، بر فراز شیب تندی در روستای خوش‌منظره و دلربایی به نام گوزل سو قرار گرفته است، مکانی که در گذشته نقطه‌ای استراتژیکی بشمار می‌رفت و بر اطراف این ناحیه اشراف داشت. به گفته باستان‌شناسان، این قلعه از قدمت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است و تاریخ ساخت آن به اوایل دوران امپراتوری اورارتو (زمانی بین قرن ششم تا نهم قبل از میلاد مسیح) بازمی‌گردد. البته باید گفت که قلعه هوشاپ بارها در طول تاریخ آسیب دیده و موردبازسازی قرار گرفته است و چیزی که اکنون از قلعه هوشاپ وان برجای‌مانده، کاملاً متفاوت با دژی است که توسط معماران امپراتوری اورارتو احداث گردیده است. نکته جالب در مورد این قلعه این است که بر سر دروازه غربی قلعه که در حقیقت ورودی اصلی این دژ نیز محسوب می‌شود، کتیبه‌ای به زبان پارسی در مورد تاریخچه ساخت و چگونگی احداث آن نصب گردیده است. در حال حاضر، دو مسجد، سه حمام، چندین منزلگاه، برج‌های محافظتی، سراچه‌هایی برای نگهبانی و سه حیاط مجزا از بخش‌هایی هستند که از این قلعه برجای‌مانده و در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته‌ است.
نشانی: ترکیه، استان وان، ۴۰ کیلومتری شهر چاوش تپه، روستای گوزل سو
جاهای دیدنی وان

موزه شهر وان


سازه شیشه‌ای خوش‌تراش و درخشانی که در بخش زیرین قلعه وان قرارگرفته، نمایشگاه تاریخی و جذابی است که گنجینه نفیس و گران‌بهایی از برترین جواهرات تاریخی ساخته‌شده از طلا و برنز را در خود جای داده است: موزه وان، ویترینی استثنائی برای تماشای مجموعه ارزنده و کمیابی از زیورآلات و جواهراتی متمایز و برگزیده در شهر وان؛ مکانی مشتمل بر ۱۳ سالن فراخ و مدرنی که هرکدام شماری از برجسته‌ترین آثار تاریخی را به شکلی طبقه‌بندی‌شده در خود جای داده‌اند. گفتنی است که ساختمان باشکوه این موزه به‌تازگی بازسازی شده است، چراکه بنای اصلی آن براثر زلزله در سال ۲۰۱۱ ویران گردیده بود. گشت‌وگذار در سالن‌های دیدنی موزه وان و تماشای اشیاء قیمتی و ارزشمندی که از دوران مختلف تاریخی و تمدن‌هایی گوناگون برجای‌مانده، تجربه‌ای است خاص و لذتی توصیف‌ناپذیر، به‌خصوص برای گردشگرانی که به ارزش والای تاریخی این منطقه واقف‌اند و دوست دارند تماشاگر آثار باستانی برجای‌مانده از تمدن‌های تاریخی متعددی باشند که در پویایی و بالندگی این منطقه نقشی مؤثر ایفا کرده‌اند.
نشانی: ترکیه، شهر وان، محله ایپک یولو
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است