search
menu

لغات و اصطلاحات تخصصی رایج در گردشگری

[ پنهان کردن ]
اصطلاحات مربوط به فصل‌های مختلف سفر
اصطلاحات مربوط به پرواز با هواپیما
اصطلاحات تخصصی مربوط به هتل
اصطلاحات مربوط به سن مسافر
اصطلاحات تخصصی مربوط به تور های گردشگری
انواع اقامتگاه های گردشگری
اصطلاحات مربوط به انواع زیرشاخه های گردشگری
حتما برای شما پیش‌آمده که موقع خرید بلیط هواپیما با اصطلاحی مثل پرواز چارتری روبرو شده باشید و یا هنگام خرید تور گردشگری واژه
"Tour guide" را شنیده باشید و یا هنگام انتخاب اتاق در هتل واژه‌هایی نظیر تخت سینگل یا دابل به گوشتان خورده باشد. برای همه کسانی که حداقل یک‌بار قصد سفر کردن و استفاده از خدمات صنعت گردشگری را داشته‌اند این اصطلاحات آشنا است.
برخی از اصطلاحات موجود در صنعت گردشگری آن‌قدر رایج شده‌اند که در سفرهای داخلی نیز آن‌ها را می‌بینید یا می‌شنوید. اما برخی دیگر را ممکن است فقط در هنگام سفر به کشورهای خارجی بشنوید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با اصطلاحات تخصصی سفر و صنعت گردشگری بیشتر آشنا شوید.
مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا در تمام مراحل سفر از انتخاب بلیط هواپیما و تور گرفته تا مواجه شدن با افرادی نظیر کارمند فرانت آفیس هتل، مهمان‌دار هواپیما، کارمند گیت فرودگاه و غیره بتوانید فرایندهای اداری رایج در طول سفر را به‌خوبی متوجه شوید، مدیریت کنید تا به مشکل برنخورید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.
لغات و اصطلاحات تخصصی رایج در گردشگری

نکته: قطعا به هر کشور خارجی که سفر کنید، اصطلاحات تخصصی گردشگری را به زبان آن کشور خواهید شنید. اما زبان انگلیسی آنقدر در کشورهای جهان گسترش پیدا کرده که یادگیری این اصطلاحات به زبان انگلیسی به شما کمک کند تا در هر کشوری که هستید، بتوانید گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید.

اصطلاحات مربوط به فصل‌های مختلف سفر


به‌احتمال زیاد تابه‌حال ۲ واژه high season و low season به گوشتان خورده‌است. اگر بخواهیم این ۲ واژه را به زبان فارسی ترجمه کنیم، به جای high season فصل شلوغ سفر و به جای low season فصل خلوت سفر تا حدی مفهوم این واژگان را می رساند.
این ۲ واژه برای توصیف میزان تقاضا برای سفر به یک مقصد خاص استفاده می‌شود. به‌طور مثال جزیره کیش در تعطیلات نوروز در فصل شلوغ یا high season قرار دارد. در این مدت میزان تقاضا برای سفر به این جزیره در بالاترین حالت خود قرار دارد. اما از آبان‌ماه تا تقریباً اواخر فصل زمستان، میزان تقاضا برای سفر به جزیره کیش در کمترین میزان خود است و تعداد مسافران و گردشگران در این جزیره بسیار کمتر از مواقع دیگر است و این مدت را می توان low season جزیره کیش دانست.
این ۲ اصطلاح از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که بتوانید بهترین زمان سفر به مقصد مورد نیازتان را می توانید با شناخت فصل خلوتی یا low season آن مقصد پیدا کنید. چراکه در low season علاوه بر اینکه تعداد گردشگران در مقصد مورد نظرتان کم است، بلکه قیمت خدمات صنعت گردشگری مثل هتل و بلیط هواپیما کمتر از زمان‌های دیگر است.

اصطلاحات مربوط به پرواز با هواپیما


لغات و اصطلاحات تخصصی رایج در گردشگری

charter
احتمالاً هنگام رزرو بلیط هواپیما با اصطلاح چارتر آشنا شده باشید."charter" به معنی رزرو کردن صندلی های هواپیما، کشتی و ... است. آژانس‌های گردشگری برای تهیه یک تور گردشگری، اقدام به رزرو اتاق‌های هتل و صندلی‌های پرواز می‌کنند. این آژانس‌ها معمولاً صندلی‌های یک پرواز را از چند ماه قبل رزرو می‌کنند.
ازآنجاکه پروازهای چارتری از چند ماه قبل و به‌صورت کلان خریداری شده‌اند، قیمت نهایی آن‌ها به نسبت پروازهای معمولی برای آژانس‌های گردشگری کمتر می‌شود. آژانس‌های گردشگری نیز می‌توانند قیمت نهایی پرواز های رزرو شده یا چارتری را براساس معیارهای مختلفی مثل وضعیت بازار و اهداف بازاریابی خود در قیمت های مختلفی به فروش برسانند. در نتیجه ۱ پرواز چارتری ممکن است ارزان‌تر یا گران تر از یک پرواز معمولی باشد. چارتر انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

full charter
این اصطلاح به این معنی است که آژانس گردشگری یا شرکتی که قصد چارتر کردن صندلی‌های یک پرواز را دارد؛ تمام صندلی‌های یک پرواز را برای یک دوره مشخص چارتر یا رزرو کرده‌است.

seat charter
به رزرو یا چارتر کردن تعداد محدودی از صندلی‌های یک پرواز در یک دوره زمانی مشخص "seat charter" می‌گویند. seat charter"" بر اساس تقاضای آژانس های گردشگری و سیاست های شرکت‌های هواپیمایی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

seat charter(شناور)
در این نوع از "seat charter" آژانس‌های گردشگری تعداد مشخصی صندلی را به‌صورت رفت‌وبرگشت در یک مسیر پروازی به مقصد مشخص و در یک دوره زمانی معین مثلاً ۳ ماه رزرو می‌کنند. در این روش آژانس‌های گردشگری می‌توانند فاصله بین تاریخ بلیط رفت و بلیط برگشت پرواز هر مسافر را هر طور که می خواهند تعیین کنند.

seat charter (back to back)
در این شیوه از رزرو کردن، آژانس‌های گردشگری می‌توانند تعداد مشخصی صندلی یک پرواز را به‌صورت رفت‌وبرگشت در یک مسیر پروازی به مقصد مشخص و در در ۱ دوره زمانی مشخص رزرو کنند. تفاوت این شیوه از رزرو با شیوه قبلی در این است که در این روش، آژانس‌های گردشگری موظف‌اند که بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط هواپیمای هر مسافر ۱ محدوده زمانی مشخصی را تعیین کنند.

seat charter (block seat)
در این شیوه از رزرو، آژانس‌های گردشگری تنها می‌توانند تعداد محدودی از صندلی های ۱ پرواز را به‌صورت رفت‌وبرگشت برای یک مقصد مشخص و یک دوره زمانی مشخص رزرو کنند.

domestic flight
به پروازهایی گفته می‌شود که مبدا و مقصد آن در یک کشور است."domestic flight" در زبان فارسی به معنی پرواز داخلی است. به‌طور مثال پروازی که از تهران به مشهد می‌رود، یک پرواز داخلی یا "domestic" است. معمولا در تورهای خارجی زمانی‌که بخواهید از ۱ شهر (مثلا پاریس) به شهری دیگر (مثل لیون) که در همان کشور (فرانسه) است، بروید، پرواز شما از نوع پرواز داخلی یا "domestic" است.

airport transfer
در زبان فارسی معمولاً به آن ترانسفور فرودگاهی گفته می‌شود. یکی از خدماتی است که در برنامه تور گنجانده می‌شود. به معنی حمل و نقل مسافر از فرودگاه تا هتل یا بالعکس است.

اصطلاحات تخصصی مربوط به هتل


تعداد کلمات و عبارات مربوط به هتل زیاد است. برای یادگیری بهتر سعی کردیم که این کلمات را در طبقه بندی های مختلف بیاوریم.

انواع اتاق‌های هتل



single room
در زبان فارسی به آن اتاق یک‌نفره می‌گویند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این اتاق مخصوص ۱ نفر است و در آن ۱ تخت یک‌نفره قرار دارد. علامت اختصاری آن"SGL" است.

Double room
در زبان فارسی به آن اتاق دونفره می‌گویند. اتاق دونفره به ۲ نوع "double" و "twin" تقسیم‌بندی می‌شود. در اتاق دونفره دابل (double) یک تخت دونفره قرار دارد. درحالی‌که در اتاق دونفره توئین "twin" دو تخت یک‌نفره قرار دارد.

triple room
در زبان فارسی به "triple room" اتاق سه‌نفره می‌گویند. در این اتاق، ۳ تخت تک‌نفره و یا ۱ تخت دونفره و ۱ تخت تک‌نفره قرار داده می‌شود. علامت اختصاری این اتاق "TPL" است.

suite
در زبان فارسی به آن سوئیت گفته می‌شود. سوئیت اتاقی است که یک بخش آن برای پذیرایی و بخش دیگر آن که معمولاً در پشت قرار دارد، برای اتاق‌خواب در نظر گرفته می‌شود. در برخی از هتل‌ها اتاق‌های سوئیت دوبلکس هستند. در اتاق دوبلکس، قسمت پذیرایی در بخش همکف و اتاق‌خواب در چند پله بالاتر قرار دارد.

studio
در زبان فارسی به آن استودیو گفته می‌شود. اتاق‌های استودیو یک اتاق تقریباً بزرگ است که در آن چندین مبل یا کاناپه قرار دارد. کاناپه‌های این اتاق به گونه‌ای است که با کمی جابجایی اجزاء آن تبدیل به تختخواب می‌شود. درون کاناپه‌های این نوع از اتاق‌ها بالشت و پتو نیز جای داده می‌شود. اتاق‌های استودیو معمولاً حمام و آشپزخانه کوچکی نیز دارند.

connected room
این دسته از اتاق‌ها شامل ۲ اتاق تودرتو می‌شود. در هر ۲ اتاق یک درب جدا وجود دارد که به راهروی اصلی هتل راه دارد. در هر کدام از این ۲ اتاق وسایل و تجهیزات به‌طور کامل قرار داده می‌شود. این ۲ اتاق به وسیله یک در به یکدیگر متصل می‌شوند. این اتاق مخصوص خانواده‌هایی است که می‌خواهند بچه‌ها را در ۱ اتاق قرار دهند تا پدر و مادر در ۱ اتاق جداگانه شب را به صبح برسانند.

cabana
نوعی اتاق است که در طبقه همکف قرار دارد و پنجره آن به یک محوطه باز مشرف است. معمولاً این دسته از اتاق‌ها در کنار یک استخر شنا قرار دارند.

Fiesta suite
این نوع از سوئیت‌ها به‌طور معمول در هتل‌هایی قرار دارند که مجهز به یک سالن عروسی است. عروس و داماد بعد از اتمام مراسم عروسی به این اتاق می‌روند و شب را در آن‌جا به صبح می‌رسانند. هزینه‌ی اقامت در این سوئیت در زمان پرداخت اجاره سالن عروسی حساب می‌شود.

انواع سرویس‌های ارائه‌شده در هتل



Only room
با خرید این سرویس است فقط یک اتاق به شما اجاره داده می‌شود و خبری از صبحانه یا ناهار و شام نیست. به این سرویس به‌اختصار "OR" گفته می‌شود.

Bed and Breakfast
با خرید این سرویس علاوه‌بر اتاق به شما یک وعده صبحانه نیز داده می‌شود. به این سرویس به‌اختصار "B.B" گفته می‌شود.

Half board
با خرید این سرویس، علاوه بر اقامت در یک اتاق، به شما یک وعده صبحانه و یک وعده ناهار یا شام نیز داده می‌شود. به این سرویس به‌اختصار H.B"" می‌گویند.

Full board
با خرید این سرویس، یک اتاق به شما اجاره داده می شود و علاوه بر آن، می توانید از یک وعده صبحانه، یک وعده ناهار و یک وعده شام به همراه نوشیدنی نیز استفاده کنید.

All inclusive
با انتخاب این سرویس می‌توانید در هتل یک اتاق بگیرید و علاوه‌برآن تمام وعده‌های غذائی شامل صبحانه، ناهار و شام و نوشیدنی به‌صورت رایگان برای شما سرو می‌شود. با انتخاب این سرویس در بعضی از هتل‌ها این امکان به شما داده می‌شود که از تفریحات آبی داخل هتل نظیر غواصی، جت اسکی، ماساژ، اسکی روی آب و... نیز استفاده کنید. البته در طول مدت اقامت تان در آن هتل فقط می‌توانید یک‌بار از این سرویس‌ها به‌طور رایگان استفاده کنید.
برای آشنایی با تفاوت هتل All و UAll مقاله ویژه این موضوع را می‌توانید در بلاگ سفرمارکت بخوانید.

check in/check out
به معنی زمان ورود و زمان خروج از هتل است. اگر بخواهیم دقیق‌تر این واژه را معنی کنیم, با "check in" اقامت شما در هتل شروع می‌شود وبا ""check out اقامت تان در آن هتل به پایان می‌رسد. معمولاً زمان ورود به هتل یا "check in" بعداز ساعت ۱۲ یا ۱۳ زمان خروج از هتل یا "check out" قبل از ساعت ۱۲ یا ۱۳ است.

اصطلاحات مربوط به سن مسافر


در هنگام رزرو بلیط هواپیما، بلیط قطار و اتاق در هتل معمولاً با اصطلاحاتی روبرو می‌شوید که مربوط به سن مسافران است. در ادامه این عبارات را توضیح می‌دهیم.

adult
این واژه معادل بزرگسال در زبان فارسی است. این واژه معمولاً به افرادی اطلاق می شود که سن‌شان بیشتر از ۱۲ سال است و با علامت اختصاری "ADL" نشان داده می‌شود.

child ۲_۶
این عبارت به کودکانی گفته می شود که سن آن‌ها بین ۲ تا ۶ سال است. این عبارت را معمولاً در هنگام رزرو اتاق در هتل ها می‌بینید. به این دسته از کودکان تخت اختصاص پیدا نمی‌کند. علامت‌ اختصاری آن"CHD2_6" است.

child ۶_۱۲
این عبارت به کودکانی اطلاق می‌شود که سن آن‌ها بین 6‌تا ۱۲ سال است. معمولاً در هنگام رزرو اتاق با این واژه روبه‌رو خواهید شد. به این دسته از کودکان تخت اختصاص پیدا می‌کند. علامت اختصاری آن "CHD6_12" است.

infant
معادل این واژه در زبان فارسی «نوزاد» است. "infant" به کودکان زیر ۲ سال گفته می‌شود. معمولاً در هنگام رزرو اتاق در هتل‌ها به این واژه برمی‌خورید که با علامت اختصاری INF نشان داده می‌شود. به این دسته از کودکان نیز تخت اختصاص پیدا نمی‌کند.

اصطلاحات تخصصی مربوط به تور های گردشگری



city tour
به زبان فارسی به آن تور شهری گفته می‌شود. یکی از خدماتی است که در داخل برنامه سفر تورهای گردشگری گنجانده می‌شود. توری است که به صورت تمام یا نیم روز برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این تور بازدید از جاذبه‌های گردشگری داخل شهر مقصد است.

tour guide
به معنی راهنمای سفر یا تور لیدر است. این فرد اطلاعات و دانش خوبی درباره جاذبه‌های گردشگری مقصدی که به آن سفر می‌کنید، دارد و وظیفه او مدیریت تور و مسافران است تا برنامه سفر به‌خوبی انجام شود.
لغات و اصطلاحات تخصصی رایج در گردشگری

local leader
لیدر محلی به تور لیدری گفته می‌شود که در یک محل به‌خصوص به تور اضافه می‌شود تا اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را به مسافران ارائه دهد. معمولاً لیدر محلی آشنایی خوبی با یک منطقه یا شهر کوچک دارد و می‌تواند اطلاعات لازم را درباره جاذبه‌های گردشگری آن منطقه ارائه کند.

optional tour
به آن دسته از تورهای گردشگری گفته می‌شود که در کنار تور گردشگری اصلی ارائه می‌شود. این دسته از تورها معمولاً توسط آژانس گردشگری محلی که در مقصد سفر مستقر است، ارائه می‌شود و شما می‌توانید با پرداخت هزینه این تور در محل (زمانی که در مقصد سفر هستید) از خدمات آن استفاده کنید.

انواع اقامتگاه های گردشگری


در شهرها و کشورهای مختلف اقامتگاه‌های گوناگونی برای گردشگران و مسافران وجود دارد. از معمول‌ترین این اقامتگاه‌ها می‌توان به هتل، متل، اقامتگاه بوم‌گردی و ... اشاره کرد. اما تنوع اقامتگاه‌ها بسیار بیشتر از این ۳ است. در ادامه با انواع اقامتگاه‌ها ی گردشگری بیشتر آشنا می‌شویم:

هتل
یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های گردشگری «هتل» نام دارد. افراد می‌توانند برای مدت کوتاهی یکی از اتاق‌های موجود در هتل را اجاره کنند. تعداد اتاق‌های موجود در هتل می‌توانند به ۱۰۰ عدد برسد. هتل‌ها دارای امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی مثل رستوران، کافی‌شاپ، سالن اجتماعات، باشگاه، استخر، خشک‌شویی، فروشگاه صنایع دستی و غیره هستند و با رزرو هتل از مزایای بیشتری هم بهره‌مند می‌شوید. هتل‌ها بر اساس میزان و کیفیت خدماتی که ارائه می‌کنند با تعداد ستاره‌های مختلف درجه‌بندی می‌شوند. ابتدا هتل‌های اقتصادی یک و دو ستاره هستند، سپس هتل سه ستاره، هتل چهار ستاره و هتل پنج ستاره طبقه‌بندی می‌شوند.
لغات و اصطلاحات تخصصی رایج در گردشگری

هتل پانسیون
یکی از اقامتگاه‌هایی که مسافران و گردشگران در مدت سفر خود می توانند در آن اقامت کنند، هتل پانسیون نام دارد. این نوع اقامتگاه از چندین اتاق، سالن غذاخوری مشترک، سالن مطالعه مشترک، کتابخانه و اتاق تلویزیون مشترک تشکیل می‌شود.
صاحبان این نوع از اقامتگاه اتاق‌های خود را به‌صورت ماهانه یا حتی سالانه اجاره می‌دهند. مقررات خاصی در هتل پانسیون ها حاکم است. به‌طور مثال ساعت ورودی و خروج به این نوع از اقامتگاه‌ها محدود به ۱ زمان خاص است و همچنین میهمانان باید رأس یک ساعت خاص سر میز صبحانه، ناهار یا شام حاضر باشند و خارج از این زمان امکان سرو غذا برای آن‌ها وجود ندارد.

هتل آپارتمان
هتل آپارتمان ها یکی دیگر از انواع اقامتگاه‌های گردشگری است. همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست در این نوع از اقامتگاه یک واحد آپارتمانی به مسافران اجاره داده می‌شود. در هر واحد یک پذیرایی و یک یا چند اتاق و آشپزخانه به‌همراه سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد. معمولاً برنامه منظمی برای نظافت هر واحد وجود دارد.
هر واحد از هتل آپارتمان مبله است ودر آن تلویزیون، یخچال و گاز و تختخواب و ... وجود دارد. مسافران می‌توانند مواد اولیه برای غذاهای روزانه خود را تهیه کنند و در آشپزخانه محل اقامت خود آن را درست کنند. تفاوت اصلی بین هتل و هتل آپارتمان در این است که در هتل آپارتمان می‌توانید غذای مورد علاقه خود را با دستان خودتان در آشپزخانه محل اقامت تان درست کنید.

هتل‌های تفریحی
این دسته از هتل‌ها معمولاً در نزدیکی جاذبه‌های طبیعی مثل دریا یا چشمه‌های آب‌معدنی و یا در مناطق خوش‌آب‌وهوا و کوهستانی قرار دارند. به‌طور معمول افرادی که قصد بازدید از یک جاذبه خاص یا یک منطقه طبیعی را دارند و در نزدیکی مقصد مورد نظرشان این نوع از هتل وجود داشته باشد، در طول مدت سفر خود، در آن اقامت می‌کنند.

امکانات این نوع از هتل‌ها در مقایسه با هتل‌های چند ستاره خیلی نیست.در هتل‌های تفریحی امکان انتخاب سرویس "full board" وجود دارد. به این معنی که با پرداخت هزینه رزرو اتاق در این نوع از هتل‌ها این امکان برای شما فراهم می‌شود که از صبحانه، ناهار و شامی که در هتل درست می‌شود، نیز استفاده کنید.

هتل‌های فرودگاهی
هتل‌های فرودگاهی معمولاً در نزدیکی فرودگاه‌ها ساخته می‌شوند. این دسته از هتل‌ها برای مسافرینی مناسب است که قصد اقامت طولانی‌مدت در شهر را ندارند و تنها برای یک مدت زمان محدودی را در آن شهر می‌مانند تا زمان پروازشان فرابرسد.
معمولاً اتاق‌های این نوع از هتل‌ها را برای ۱ مدت‌زمان مشخص مثل ۲ ساعت، ۴ ساعت، ۸ ساعت و ساعت های بیشتری اجاره می دهند. با رزرو اتاق در این نوع از هتل‌ها فقط می‌توانید از امکانات داخل اتاق استفاده کنید و هیچ وعده غذایی برای شما صرف نمی‌شود. بخش‌های دیگر این هتل مثل کافی‌شاپ و فروشگاه آن معمولاً به‌طور ۲۴ ساعت یا برای یک مدت زمانه زیادی از روز فعال هستند. در کشور ایران هتل فرودگاهی با این نوع از خدمات و سرویس‌ دهی که معرفی کردیم، وجود ندارد.

هتل‌های جوانان
یکی از هتل‌های خاص و متفاوتی که در کشورهای مختلف جهان وجود دارد، هتل‌های مخصوص کودکان و نوجوانان است. در این نوع از هتل‌ها علاوه‌بر امکانات اولیه تجهیزات و امکانات تفریحی مخصوص کودکان ۶ تا ۱۸ سال نیز وجود دارد. این وسایل ورزشی و تفریحی می‌تواند در یک محیط سربسته یا سرباز قرار گرفته باشد.
علاوه‌براین، نوع غذا، محل و شرایط اتاق‌خواب، نحوه رعایت بهداشت و مسائل دیگر مربوط به این نوع از هتل طوری برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شوند که مناسب با شرایط سنی کودکان ۶ تا ۱۸ باشد. همان‌طور که احتمالاً تا الان متوجه‌شده باشید این نوع از هتل‌در کشور ایران وجود ندارند.

هتل‌های حومه شهر
این دسته از هتل‌ها، همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، در حومه شهرهای بزرگ قرار دارند. محل قرارگیری این هتل‌ها به گونه‌ای است که به دور از سروصدا و شلوغی شهرها باشند. این دسته از هتل‌ها برای افرادی مناسب است که به‌دنبال مکانی خلوت و آرام هستند.
قیمت رزرو اتاق در این دسته از هتل‌ها نسبت‌به هتل‌های مشابه کمتر است. هتل‌های حومه شهر برای مؤسسات و گروه‌هایی که قصد برگزاری سمینار، کنفرانس و دوره‌های آموزشی دارند و می‌خواهند برنامه‌های خود را در ۱ فضای نسبتاً آرام برگزار کنند، مناسب است.

متل
متل‌ها دسته دیگری از اقامتگاه‌های گردشگری هستند که در مسیر جاده‌ها کوهستانی، جنگلی و بیابانی قرارگرفته اند. در فرهنگ ما به متل «کاروان‌سرا» نیز می‌گویند. درواقع کاروان‌سراها مدل‌های سنتی متل‌ها هستند. متل‌ها یا راه سراها از دهه ۱۹۲۰ در ایالات متحد آمریکا به وجود آمد و هدف آن ایجاد مراکز اقامتی برای راننده‌هایی بود که قصد داشتند بدون آن که از مسیر خود دور شوند، در یک اتاق و بر روی تخت شب را به صبح برسانند.
محل قرارگیری این دسته از اقامتگاه به گونه‌ای است که در دیدرس مسافرینی باشد که با وسیله شخصی خود در جاده مشغول رانندگی هستند و می‌خواهند شب را در یک اقامتگاه به صبح برسانند. این نوع از اقامتگاه‌ها فقط ۱ اتاق را به شما اجاره می‌دهند و خدماتی مثل سرو صبحانه یا ناهار و شام ندارند.
در کنار متل‌ها معمولاً امکاناتی نظیر پمپ‌بنزین، فروشگاه، ساندویچ‌فروشی و امکانات تفریحی محدودی وجود دارد. متل‌ها معمولاً یک‌طبقه هستند و در اتاق‌های آن حمام و آشپزخانه نیز وجود دارد. معمولاً افرادی که قصد برپایی چادر را دارند، می‌توانند با پرداخت مبلغ کمی در محوطه‌های باز این نوع از اقامتگاه‌ها بمانند. شما می‌توانید با خودروی شخصی خود تا دم درب اتاقی که رزرو می‌کنید، بروید و خودروی خود را پشت پنجره اتاقتان پارک کنید.
لغات و اصطلاحات تخصصی رایج در گردشگری

مسافرخانه‌ها
یکی دیگر از انواع اقامتگاه‌های گردشگری مسافرخانه‌ها هستند. این دسته از اقامتگاه‌ها امکانات مختصر و ساده‌ای دارند و رزرو اتاق در آن‌ها هزینه کمی را خواهد داشت. مسافرخانه‌ها معمولاً دارای سرویس بهداشتی یا یک آشپزخانه کوچک هستند.

زائرسراها
زائرسراها یکی از انواع اقامتگاه‌های گردشگری هستند که در شهرهای زیارتی قرار دارند. این مکان‌های اقامتی برای مسافرینی مناسب است که قصد زیارت از مکان مقدس داخل آن شهر را دارند. پذیرش زائران در زائرسرا آسان و با هزینه کم انجام می‌شود. زائرسراها بستگی به نوع مدیریت و مالکیت حقیقی و حقوقی که دارند، می‌توانند در سطوح گوناگونی به ارائه خدمات بپردازند.

پلاژ
به اتاقک ها و ویلاهای کوچکی که معمولاً در کنار سواحل دریا قرار دارد، پلاژ گفته می‌شود. پلاژها امکانات رفاهی متفاوتی دارند.

ویلاهای اجاره‌ای
در بیشتر شهرهای حاشیه دریای خزر ویلاهایی وجود دارد که به مسافران و گردشگران اجاره داده می‌شود. به‌احتمال زیاد هنگام سفر به شهرهای شمالی افرادی را در کنار جاده مشاهده کرده‌اید که در دستان خود پلاکارتی نگه داشته‌اند که بر روی آن عبارت «ویلای اجاره ای» وجود دارد.
معمولاً در این نوع از شهرها صاحبان خانه‌ها و ویلاها محل اقامت خود را به توریست‌ها و گردشگران اجاره می‌دهند. امکانات و خدمات این دسته از اقامتگاه‌ها کاملاً بستگی به صاحبان آن دارد. ممکن است ۱ ویلای اجاره‌ای پیدا کنید که امکانات و خدمات خیلی‌خوبی داشته باشد و یا ویلایی به تورتان بخورد که امکانات رفاهی جالب توجهی در آن وجود نداشته باشد.
این دسته از اقامتگاه‌ها برای مسافرینی مناسب است که قصد سفر گروهی دارند. هزینه‌ی اقامت در این هتل‌ها به نسبت هتل‌های چند ستاره به‌مراتب ارزان‌تر است.

میهمان‌سرا
یکی دیگر از انواع اقامتگاه‌های گردشگری موجود در شهرها مهمان‌سراها هستند. این دسته از اقامتگاه‌ها تعداد زیادی اتاق برای اجاره دادن به مسافران و گردشگران دارند. تعداد اتاق‌های مهمان‌سراها می‌تواند به ۱۰۰ اتاق نیز برسد. درون مهمان‌سراها امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی مثل رستوران، کافی‌شاپ استخر، سالن اجتماعات و غیره وجود دارد. در اتاق‌ها و سوئیت‌های میمان سراها امکانات و وسایلی نظیر تخت خواب، حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد.

فضاهای کمپینگ
به فضاهایی گفته می‌شود که معمولاً در دل طبیعت یا کنار روستاها ساخته می‌شود. این فضاها مخصوص افرادی است که قصد چادر زدن در دل طبیعت را دارند و یا با استفاده از خودروهای واگن دار خود به دل طبیعت می‌روند و به‌دنبال مکان مناسبی برای شب مانی هستند. فضای کمپینگ معمولاً دارای امکانات رفاهی ابتدایی مثل سرویس بهداشتی، فروشگاه و غیره است. در کشور ما این نوع از اقامتگاه به‌ندرت یافت می‌شود.

هاستل
هاستل نوعی دیگر از اقامتگاه‌ گردشگری است. در این نوع از اقامتگاه ۱ اتاق بزرگ برای پذیرایی از یک گروه از میهمانان وجود دارد. برای هر مهمان معمولاً یک تخت وجود دارد. اما همه مهمانان در یک اتاق مشترک می‌مانند. در هاستل ها امکانات رفاهی نظیر سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه در بیرون از اتاق‌ها قرار دارد و مهمانان می‌توانند به‌صورت اشتراکی از این امکانات استفاده کنند. این نوع از اقامتگاه برای بک پکر ها مناسب است. بک پکر ها گونه‌ای از گردشگران هستند که سعی می‌کنند با کمترین هزینه سفر کنند و از امکانات ارزان‌قیمت صنعت گردشگری استفاده کنند.
هاستل ها به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند و در اتاق‌های آن ۴ تخت، ۶ تخته و ۸ تخت است. اگر اقامت گاهی دارای اتاق یا سالنی باشد که درون آن تخت‌های بیشتری وجود دارد، معمولاً به آن خوابگاه اطلاق می‌شود.
در کشور ما شاید نام هاستل را بر روی اقامتگاه‌های این شکلی نمی‌بینید و معمولاً اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت شبانه‌روزی مثل هاستل با نام‌های دیگری مثل مسافرخانه، مهمان‌پذیر و ... شناخته می‌شود.

مجتمع توریستی
یکی از اقامتگاه‌های گردشگری که در سفر کردن به شهرهای کشورهای مختلف با آن روبرو می‌شوید، مجتمع‌های توریستی است. مجتمع‌های توریستی مجموعه‌ای از تأسیسات تفریحی اقامتی، تفرجگاهی است که می‌توانید با پرداخت مبلغی پول از امکانات مختلف آن استفاده کنید. این مجتمع‌ها می‌تواند به شکل‌های مختلف مثل ویلا، آپارتمان، فضایی برای کمپینگ، اتاق، محلی برای پارک کاروان‌ها یا اتاق‌های سیاری که با اتومبیل کشیده می‌شود، باشند.

ویلای خصوصی
یکی دیگر از اقامتگاه‌های گردشگری ویلاهای خصوصی نامیده می‌شوند. به این ویلاها در صنعت گردشگری خانه دوم یا"second home " نیز می‌گویند. تفاوت ویلاهای خصوصی با ویلاهای اجاره‌ای در این است که ویلاهای خصوصی فقط توسط صاحبان آن‌ها استفاده می‌شود اما ویلاهای اجاره‌ای به گردشگران و توریست‌ها نیز اجاره داده می‌شود.

challet
به خانه‌های چوبی که در مناطق کوهستانی و ییلاقی ساخته می‌شود،"Challet" شاله می گویند. شاله‌ها در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. در ایران به چنین اقامتگاه‌هایی معمولاً اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا کلبه‌های چوبی گفته می‌شود و اسم «شاله» بر روی آن نمی‌گذارند.

اردوگاه جهانگردی
یکی دیگر از امکانات اقامتی اردوگاه‌های جهانگردی نام دارد. این اردوگاه‌ها مجموعه‌ای از اتاق‌های منفرد است که به‌صورت مجزا در یک محوطه باز ساخته می‌شوند. معمولاً اتاق‌هایی که در اردوگاه‌های جهانگردی وجود دارد، در ابعاد کوچک ساخته می‌شود و حداقل امکانات را دارند.
این نوع از اقامتگاه‌ها برای مسافرینی مناسب است که قصد پرداخت هزینه‌های زیاد هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس را ندارند. شاید نتوان اردوگاه جهانگردی زیادی را در ایران پیدا کرد و به تأسیسات اقامتی و تفریحی که به این شکل ساخته می‌شوند، معمولاً کاربری عمومی ندارند و همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به‌طور مثال در اطراف شهر دماوند اردوگاه تفریحی وجود دارد که مخصوص سازمان آموزش‌وپرورش است و مدارس می‌توانند با هماهنگی‌های لازم دانش‌آموزان خود را برای چند روز به آن‌جا ببرند.

بنگالو
یکی از اقامتگاه‌های گردشگری جذاب و خاص «بنگالو» نام دارد. این نوع از اقامتگاه از مجموعه‌ای از اقامتگاه‌های منفرد تشکیل می‌شود. در این اقامتگاه یک اتاق بزرگ وجود دارد که در آن امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه قرار دارد و مهمانان آن می‌توانند به‌صورت اشتراکی از این امکانات استفاده کنند.

اصطلاحات مربوط به انواع زیرشاخه های گردشگری



گردشگری مزرعه
گردشگری مزرعه یا "farm tourism" نوعی از گردشگری است که در آن مسافران به یک مقصد در خارج از شهر و در دل طبیعت یا روستا سفر می‌کنند. در این تورهای طبیعت گردی، معمولاً مقصد یک مزرعه یا یک محیط روستایی است که ساکنان آن به فعالیت هایی نظیر کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند. این نوع از مزرعه ها معمولاً اقامتگاهی را برای مانی شب‌مانی مسافران در نظر گرفته‌اند. مسافران می‌توانند در این مزرعه فعالیت‌هایی نظیر دام‌پروری و کشاورزی را در کنار ساکنین محلی امتحان کنند و از غذای محلی آن‌ها استفاده کنند.
هدف از ترویج این سبک از سفر یا این نوع از گردشگری این است که منابع طبیعی و چشم‌اندازها و مناظر سنتی در روستاها حفظ شوند و مردم روستانشین بتوانند با فراهم کردن خدمات گردشگری برای مسافران، برای خود درآمد کسب کنند و سبک زندگی روستایی را حفظ کنند و بدانند که این سبک از زندگی نیز ارزش‌های خاص خود را دارد.

گردشگری سخت
گردشگری سخت "hard tourism" اصطلاحی است که به یک روند در صنعت گردشگری اشاره دارد. در این روند تمام صنایع و صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت گردشگری تلاش می‌کنند که حداکثر سود را از گردشگران بدست آورند و برای رسیدن به این هدف لازم است که تعداد زیادی گردشگر را بدون توجه به مسائل اجتماعی،فرهنگی و محیط‌زیستی وارد یک مقصد کنند و این رویکرد باعث می‌شود که صدمات جبران‌ناپذیری به فرهنگ و جامعه مقصد و همچنین محیط‌زیست آن منطقه وارد شود. در مقابل این رویکرد رویکرد دیگری وجود دارد که به آن «گردشگری نرم» گفته می‌شود.

گردشگری روستایی
گردشگری روستایی یکی دیگر از مفاهیمی است که به‌تازگی وارد صنعت گردشگری شده‌است. این عبارت بیشتر به یک سبک جدید از سفر و ظهور مقاصد جدیدی برای سفر اشاره دارد. همان‌طور که از نام این سبک پیداست، در گردشگری روستایی، روستاها به‌عنوان مقصد جدیدی از سفر در نظر گرفته می‌شود.
با گسترش شهرنشینی و زندگی شهری افراد زیادی تمایل دارند که در اوقات فراغت خود از این زندگی و شلوغی و سروصدای حاصل از آن دور شوند و لحظاتی را در یک محیط آرام و بی‌سروصدا، در خانه ای ساخته‌شده از چوب یا کاه‌گل، بر روی زمین بخوابند و پتوی دست‌بافتی را بر روی خود بکشند و شب خود را به صبح برسانند. از غذاهای محلی استفاده کنند و با مردم روستانشین هم کلام شوند.
به گردشگری روستایی گردشگری مزرعه نیز گفته می‌شود. اما گردشگری روستایی تعریف وسیع‌تری از گردشگری مزرعه دارد و به همه المان‌های زندگی روستانشینی توجه می‌کند. درحالی‌که در گردشگری مزرعه مسافران تنها وارد یک مزرعه می‌شوند و فعالیت‌هایی نظیر دام‌پروری و کشاورزی را امتحان می‌کنند. در گردشگری روستایی شما وارد فضای روستا می‌شوید و زندگی مردمان آن روستا را در ابعاد مختلف می‌بینید و تجربه می‌کنید و کنار آن‌ها مدتی را زندگی می‌کنید.

گردشگری کارخانه
در این نوع از گردشگری که به آن گردشگری کارخانه‌ای یا "factory touriam" می‌گویند، مسافران به یک محوطه صنعتی یا یک کارخانه می‌روند و از قسمت‌های مختلف آن بازدید می‌کنند و یک راهنما درباره بخش‌های مختلف آن کارخانه توضیحات لازم را ارائه می‌کند. در این زیر شاخه از گردشگری، مسافران برای بازدید از کارخانه‌های فعال، راهی سفر می شوند. در این بازدید، مسافران چند دقیقه‌ای را برای خرید از فروشگاه آن کارخانه اختصاص می دهند.

گردشگری شهری
به گردشگری شهری در زبان انگلیسی "urban touriam" یا "city tourism" گفته می‌شود. گردشگری شهری یک نوع سبک سفر محسوب می‌شود و شناخت معنا و مفهوم آن به شما کمک می کند که هدف و دلیل اجرای برخی از تورهای گردشگری را بدانید. هدف از اجرای سفرهایی که در چهارچوب گردشگری شهری برگزار می شود این است که مسافران را با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی داخل یک شهر خاص آشنا کنند.

گردشگری سیاه
این زیر شاخه از گردشگری به سفرها و بازدیدهایی اشاره دارد که هدف از آن‌ها دیدن مقاصد و جاذبه‌هایی است که به نوعی با مرگ انسان‌ها در ارتباط است. به‌طور مثال بازدید از مناطق جنگی و یا محیط‌هایی که در آن‌ها انسان‌ها کشته شده‌اند، زیرمجموعه گردشگری سیاه به حساب می‌آید.
در ادامه انواع دیگر اصطلاحات تخصصی که در صنعت سفر و گردشگری رایج است را بدون طبقه بندی خاصی معرفی میکنیم.

festival
در فرهنگ‌های مختلف کشورهای جهان جشن‌ها یا جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که در زبان انگلیسی به آن "festival" می‌گویند. در زبان عامیانه فارسی برای جشن ها، واژه «فستیوال» (که فارسی شده تلفظ featival است) را نیز به کار می برند. این جشن‌ها می‌تواند به دلیل رویدادهای مذهبی یا غیرمذهبی باشد و در سطوح مختلف محلی، ملی یا بین‌المللی برگزار شوند.

fairs
نمایشگاه‌ها که در زبان انگلیسی به آن "fair" گفته می‌شود، به‌صورت دوره‌ای و برای معامله کالا یا خدمات برگزار می‌شود. نمایشگاه‌ها می‌توانند با اهداف جانبی دیگری مثل سرگرم کردن مخاطبان، برگزاری مسابقات، آموزش به مخاطبین و برپایی جشن‌ها نیز همراه باشد. به‌طور مثال برپایی یک نمایشگاه کشاورزی علاوه‌بر اهداف تجاری می‌تواند سنت‌های زندگی روستایی را نیز احیا کند. همچنین برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی کمک می‌کند که کشورهای مختلف از منظرهای متفاوت با یکدیگر مقایسه شوند و همچنین بازدیدکنندگان بتوانند با کشورهای مختلف آشنا شوند. به‌طور مثال نمایشگاه اکسپوی دوبی فرصتی است برای فرهنگ‌های مختلف که در یک مکان دور هم جمع شوند و داشته‌های خود را در معرض نمایش قرار دهند.

religious festival
به گردشگری مذهبی در زبان انگلیسی "religious festival" می‌گویند. احتمالاً با مطالعه تعریفی که از جشنواره یا فستیوال گفتیم بتوانید این نوع از جشنواره را نیز به‌خوبی درک کنید. جشنواره‌های مذهبی جشن‌هایی هستند که هدف از برگزاری آن‌ها احترام به یک مذهب خاص است. برگزاری این نوع جشنواره‌ها در کشورهای مختلف باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود.

foodborne illness
به بیماری‌هایی که در اثر مصرف مواد غذایی در بدن انسان به وجود می‌آید، در زبان انگلیسی "Foodborne illness" گفته می‌شود. علت ایجاد این نوع از بیماری‌ها وجود باکتری‌های مضر در مواد غذایی است که توسط گردشگران استفاده می‌شود. ورود این نوع از باکتری‌ها به دستگاه گوارش انسان باعث ایجاد درد در معده فرد مسموم شده و بروز حالت‌هایی نظیر اسهال و استفراغ می‌شود. برای جلوگیری از مسموم شدن به وسیله مواد غذایی لازم است که از خوردن غذاهایی که نسبت به سلامت آن مطمئن نیستید، پرهیز کنید.

forest recreation
به تفریحاتی که در جنگل‌ها انجام می‌شود در زبان انگلیسی "forest recreation" گفته می‌شود. پرنده نگری، بازدید از حیوانات، پیمایش مسیر و لذت بردن از زیبایی‌های محیط اطراف، شکار، شب مانی در چادر و برپایی کمپ ازجمله تفریحاتی است که می توان در جنگل امتحان کرد. معمولاً گردشگرانی جذب این نوع از تفریحات می‌شوند که علاقه خاصی به طبیعت گردی دارند و از بودن در دل طبیعت لذت زیادی می‌برند.

trip index
"trip index" به معنی شاخص سفر است. این شاخص يک شیوه آماری است که به سوال زیر پاسخ می‌دهد:
آیا مقصدی که توسط گردشگران بازدید می‌شود، جزء مقاصد اصلی سفر است یا صرفاً یک نوع توقفگاه بین‌راهی محسوب می‌شود؟
برای بدست آوردن این شاخص شب‌های گذرانده شده در ۱ مقصد خاص را تقسیم‌بر کل شب‌های سپری‌شده در طول سفر ۱ مسافر می‌کنند و نتیجه را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌کنند. شاخص ۱۰۰ نشان می‌دهد که آن مسافر تمام شب‌های طول سفر خود را در مقصد موردنظر بوده‌است و شاخص ۰ نشان می‌دهد که آن مسافر هیچ شبی از شب‌های سفر خود را در آن مقصد نمانده‌است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است