search
menu

چگونه برای یک سفر خوب آماده شویم؟

[ پنهان کردن ]
• برنامه ‌ریزی‌های لازم و انجام اقدامات ضروری
• برداشتن وسایل ضروری و جمع کردن کیف و چمدان
• گزینه‌های امنیت سفرتان را در نظر بگیرید
خواه به شهری با فاصله نزدیک سفر کنید یا به نقطه دوری از دنیا سفر کنید، برنامه ریزی دقیق تا رسیدن به مقصد سفر به شما بسیار کمک می کند تا با خاطری آسوده از سفرتان لذت ببرید. آماده شدن اصولی و مناسب به شما کمک می کند تا از مشکلات احتمالی مانند فراموش کردن وسایل ضروری و یا آشنا نبودن با محیط و آب و هوای مقصد سفرتان جلوگیری کنید. آمادگی برای یک سفر خوب به چندین بخش تقسیم می‌شود که شامل برنامه ‌ریزی‌های لازم و انجام اقدامات ضروری، برداشتن وسایل ضروری و رعایت نکات امنیتی است که هر کدام با جزییات در ادامه و به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.
چگونه برای یک سفر خوب آماده شویم؟

• برنامه ‌ریزی‌های لازم و انجام اقدامات ضروری


رزرو بلیط در صورت سفر با قطار یا هواپیما
بلیط خود را به موقع و قبل از انجام هر کار دیگری تهیه کنید، این مورد به شما این امکان را خواهد داد تا زمان دقیق سفر خود را بدانید و بر اساس آن نسبت به رزرو هتل و تنطیم سایر برنامه‌هایتان با این زمان اقدام کنید. از لحاظ مالی نیز اگر قصد شما سفر به یک کشور خارجی است باید بدانید ممکن است تهیه بلیط هواپیما گران قیمت‌ترین بخش سفر باشد، پس چه از لحاظ مالی چه از لحاظ مدیریت زمانی رزرو بلیط بهتر است در اولویت قرار گیرد.
تعمیر به موقع خودرو شخصی، اگر قصد سفر با خودرو خودتان را دارید
در صورت سفر زمینی با خودرو شخصی بهتر است روغن خودرو خود را تعویض کنید و هر گونه تعمیری نیز نیاز است برای خودرویتان لحاظ کنید. به مکانیک خودرویتان بگویید که شما در حال برنامه ریزی برای سفر جاده‌ای هستید، و یادآور شوید که مسافتی که قرار است رانندگی کنید چقدر است و وضعیت جاده چگونه است. این اطلاعات به آنها کمک می کند تا مشخص کنند وسیله نقلیه شما برای سفر مناسب است یا لازم است تعمیراتی انجام شود. همچنین ممکن است بخواهید با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و بیمه اتومبیل خود را برای سفر خود ارتقا دهید. در صورت بروز اتفاقی برای اتومبیل شما در حالی که در جاده هستید، بیمه از شما محافظت می کند و این مورد سبب آرامش خاطر هر چه بیشتر شما خواهد شد.
انجام رزرو‌ها و برنامه‌ ریزی‌های مورد نیاز
هرگونه رزرو مورد نیاز برای اقامتگاه، هتل و هر آنچه نیاز است را انجام دهید. هنگامی که به مقصد می‌رسید، احتمالاً به مکانی برای اقامت در شب نیاز خواهید داشت. اگر در حال پرواز هستید، ممکن است بخواهید پس از رسیدن به فرودگاه اتومبیل کرایه کنید یا با سیستم حمل و نقل عمومی محلی آشنا شوید. اگر برای حمل و نقل عمومی به گذرنامه ای نیاز دارید، سعی کنید آنها را قبل از رسیدن به مقصد تحویل بگیرید. به این ترتیب می توانید مستقیم به هتل خود بروید. اگر قصد دارید در مقصد خود اتومبیل اجاره کنید، از داشتن مجوز مناسب و بیمه نامه مطمئن شوید. اگر به کشور دیگری سفر می کنید، ممکن است نیاز باشد تا مجوز رانندگی بین المللی بگیرید.
سفر خود را بیمه کنید
برای سفرهای طولانی تر یا گران تر، بیمه سفر دریافت کنید. اگر بیمه شوید در محل اقامتتان نیز آسودگی خاطر بیشتری خواهید داشت چرا که بیمه نامه شما احتمالاً وسایل گمشده یا آسیب دیده را پوشش می‌دهد. شما همچنین می توانید برای تأمین هزینه‌هایی که ممکن است در نتیجه پرواز لغو شده یا تأخیری متحمل شوید را از بیمه استفاده کنید. اگر به خارج از کشور سفر می کنید، بیمه درمانی خود را بررسی کنید تا در صورت نیاز به معالجه پزشکی در یک کشور دیگر، بیمه شما را تحت پوشش قرار دهد.
در صورت لزوم برای گذرنامه یا ویزا اقدام کنید
اگر به کشور دیگری سفر می کنید، احتمالاً به گذرنامه احتیاج دارید. برای گرفتن ویزا یا گذرنامه چندین ماه قبل اقدام کنید تا مطمئن شوید که تا زمان سفر آماده می‌شود. برای سفر به برخی کشورها، ممکن است به ویزای توریستی نیز نیاز داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک مورد نیاز خود به وب سایت سفارت یا کنسولگری کشور خود در کشور مقصد خود مراجعه کنید. اگر قصد دارید داروی تجویز شده یا بدون نسخه را با خود ببرید، بررسی کنید که این داروها در کشوری که قصد دارید از آن بازدید کنید، قانونی هستند یا نه؟
اعضای خانواده یا دوستانتان را از برنامه سفرتان مطلع کنید
حداقل چند نفر از افرادی که می شناسید و به آنها اعتماد دارید باید در مورد محل قرار گرفتن شما و مقصد سفرتان آگاهی داشته باشند. جزئیاتی از جمله شماره پرواز و نام و اطلاعات تماس هتل یا سایر محل های اقامت خود را به آنها ارائه دهید. در جریان گذاشتن دیگران از کلیات سفرتان در صورت بروز هر مشکل احتمالی به شما کمک می‌کند تا بتوانید از آنها به موقع کمک بگیرید.
به بانک‌هایی که در آن سپرده دارید اطلاع دهید که در سفر خواهید بود
اطلاع از این موضوع که در کشور مقصد باز هم می‌توانید از کارت بانکی خود استفاده کنید یا نه موضوع بسیار مهمی است، زیرا در صورت عدم این امکان بهتر است به اندازه کافی پول نقد با خود به همراه داشته باشید. در حالت ایده آل، شما فقط باید در سفر خود ۱ یا ۲ کارت با خود به همراه داشته باشید و هر کارت دیگری که در خانه دارید، با خود همراه نکنید. به همراه داشتن حداقل تعداد کارت سبب می‌شود در صورت گم کردن کیف پول یا کیف کارتهایتان با مشکل کمتری رو به رو شوید.
شماره تماس هتل‌ها و خطوط هوایی را در تلفن خود یادداشت کنید و با خود به همراه داشته باشید
با این فرض که اینترنت در همه جا هست احتمالا فکر خواهید کرد نیاز به نوشتن برخی اطلاعات مورد نیاز ندارید ولی ممکن است با مشکلی روبرو شوید و به اینترنت دسترسی نداشته باشید. اگر شماره‌ها را در تلفن خود یا جای دیگری یادداشت کنید، دیگر نگران نخواهید بود که نتوانید به وب سایتی برای یافتن اطلاعات تماس دسترسی پیدا کنید. اگر به کشور دیگری سفر می کنید این مورد را بهتر است در نظر داشته باشید که آدرس و شماره تلفن نزدیکترین سفارت یا کنسولگری کشور خود را قبل از سفر از اینترنت جستجو کرده و یادداشت کنید. این اطلاعات را هم در دفترچه یادداشت خود و هم در تلفن همراهتان داشته باشید. با به همراه داشتن این اطلاعات سفر شما به مراتب آسوده‌تر و قابل اطمینان‌تر خواهد بود.
از کلیه اسناد مهم کپی تهیه کنید
اسناد شناسایی و بیمه را به صورت پشت و رو کپی کنید. اگر اصل را گم کنید، می توانید از نسخه‌های کپی برای احراز هویت خود و بازگشت به خانه استفاده کنید. از هرگونه اسناد پزشکی یا نسخه‌های پزشکی نیز کپی تهیه کنید. نسخه‌های کپی خود را در یک کیف زیپ دار قرار دهید و آنها را در مکانی متفاوت از اسناد اصلی خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر اسناد اصلی خود را در کیف یا کیف دستی دارید، نسخه‌های کپی خود را در چمدان خود قرار دهید.
چگونه برای یک سفر خوب آماده شویم؟

• برداشتن وسایل ضروری و جمع کردن کیف و چمدان


برداشتن لباس مناسب
لباس‌های متنوع و سبک را انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را راحتتر تا کنید. لباس های نازک تر، فضای کمتری در چمدان شما اشغال می کنند، و اگر هوا سرد بود می‌توانید چنیدین لایه لباس بپوشید، به این ترتیب شما برای انواع آب و هواها آماده خواهید شد. لباس‌هایی را انتخاب کنید که پارچه آن‌ها برای سفر مناسب است و زیاد چروک نمی‌شوند. اگر به منطقه‌ای سرد برای اسکی یا انجام هر فعالیت زمستانی دیگری می‌روید و نیاز است کت ضخیمی به همراه داشته باشید، بهتر است آن را بپوشید تا اینکه در چمدانتان بگذارید. اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، قبل از سفر در رابطه با آداب لباس پوشیدن در آن منطقه اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید زیرا در برخی مناطق فرهنگ پوشش ممکن است با فرهنگ شما بسیار متفاوت باشد. لباسهایتان را از یک طیف رنگی انتخاب کنید تا مجبور نشوید چندین کیف و کفش هماهنگ با آنها را با خود به همراه داشته باشید. اگر نوع سفرتان مشخص باشد بر اساس نوع سفر می‌توانید راحتتر لباس‌هایتان را انتخاب کنید، برای مثال اگر به ساحل می‌روید می‌دانید که باید لباس مناسب برای شنا و لباس‌های تابستانی بیشتر از سایر لباس‌ها را به همراه داشته باشید. البته از این نکته غافل نشوید که در کنار این لباس‌ها باید یک لباس رسمی نیز به همراه داشته باشید. پیش بینی وضعیت آب و هوای محلی را چند روز قبل از عزیمت بررسی کنید تا بتوانید نوع لباسی را که باید با خود بردارید را بهتر انتخاب کنید.
نحوه چینش لباس‌ها در چمدان
بهتر است لباس‌ها را به حالت رول در داخل چمدان بچینید، این حالت موجب می‌شود تا لباس‌ها جای کمتری بگیرند و چروک نشوند. در چمدانتان ابتدا وسایل سنگین را بچینید و وسایل سبک‌تر را روی آن بگذارید. اگر کفش را داخل چمدان می‌گذارید بهتر است آن‌ها را در قسمت زیرین قرار دهید تا لباس‌هایتان کثیف نشوند. جورابهایتان را نیز بهتر است داخل کفش‌ها قرار دهید این کار سبب می‌شود تا کفش‌هایتان فرم خود را از دست ندهند.
لوازم پزشکی و کمک‌های اولیه را با خود به همراه داشته باشید
برای سفر خود به نقاط مختلف در صورت نیاز به وسایل کمک های اولیه و دارو می‌توانید این موارد را از داروخانه‌ها به راحتی تهیه کنید. با این حال، همراه داشتن یک جعبه کمک‌های اولیه بدین معناست که مجبور نخواهید بود وقت خود را صرف خرید وسایل مورد نیاز خود کنید و در صورت بروز حوادث اضطراری به راحتی و در اسرع وقت خواهید توانست نیاز خود را رفع کنید. اگر داروی تجویزی مصرف می کنید، از پزشک خود بخواهید که نسخه عمومی دارو را (در صورت موجود بودن) قبل از سفر برای شما نسخه بنویسد و با به همراه داشتن این نسخه می‌توانید به راحتی سفر کنید و از داروخانه‌ها داروی مورد نیازتان را تهیه کنید.
اسناد و مواردی را که برای بازگشت به خانه نیاز دارید جدا کنید
بلیط های برگشت، کلیدهای خانه و هر چیز دیگری که مربوط به بازگشتتان است را در یک کیسه پلاستیکی جداگانه قرار دهید. برای احتیاط مقداری پول را نیز در کنار این وسایل قرار دهید و کیسه را در مکانی امن قرار دهید. بهتر است وقتی در سفر هستید این وسایل را با خود نبرید و در یک جای امن در هتل قرار دهید.
چگونه برای یک سفر خوب آماده شویم؟

• گزینه‌های امنیت سفرتان را در نظر بگیرید


اگر به مقصد خطرناکی سفر می کنید با شخصی از خانواده یا دوستانتان در تماس باشید
برخی مناطق برای همه مسافران امن نیستند، یا می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند. هر روز با یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید تا آنها بدانند که شما در امنیت هستید. حتی اگر به یک منطقه نسبتاً امن می روید، این مسئله را باید در نظر بگیرید و بدانید ممکن است حوادث غیر منتظره‌ای برای شما پیش آید. شخصی که انتخاب می کنید باید فردی باشد که در صورت لزوم مسئولیت پذیر، آرام و به طور کلی توانایی انجام اقدامات لازم برای جستجوی شما را داشته باشد. اگر سفرتان از نوع فعالیت‌های پرماجرا است، مانند پیاده روی در جنگل بارانی یا سافاری، به آنها بگویید چه زمانی به دنبال این فعالیت‌ها می‌روید و محل سفرتان کجاست.
هنگام استفاده از اینترنت عمومی محتاط باشید
بسیاری از کشورها از اینترنت عمومی برخوردار هستند اما این شبکه برخی مواقع ناامن بوده و در برابر هکرها آسیب پذیر است. اگر مجبورید از اینترنت عمومی استفاده کنید، از ورود به حسابهای بانکی، برنامه بانکی یا کارت اعتباری خودداری کنید. برای برنامه‌های شخصی بانکی یا سایر برنامه‌ها رمزهای عبور قوی ایجاد کنید، در اینصورت هیچ کس به جز شما نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد. در بسیاری از هتل‌ها اینترنت در دسترس مهمانان است. برای دسترسی به این شبکه ها معمولاً باید رمز عبور را وارد کنید، و جالب است بدانید برخی از آنها از امنیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.
از افشای موقعیت مکانی خود در شبکه‌های اجتماعی در طول سفر خودداری کنید
ممکن است بخواهید بلافاصله عکس و اطلاعات خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. بهتر است بدانید پست‌هایی که نشان می دهد شما دور از خانه و در سفر هستید می تواند خانه شما را هدف سارقان قرار دهد. به طور کلی، بهتر است صبر کنید از تعطیلات خود برگردید سپس تصاویر یا اطلاعات دیگری در مورد سفر خود ارسال کنید. هرگز جزئیات خاصی از برنامه سفر خود را از جمله تاریخ هایی که در رابطه با بلیط رفت یا برگشتتان است را در شبکه های اجتماعی قرار ندهید.
اگر در حال رانندگی هستید یک کیف اضطراری در اتومبیل خود نگه دارید
کیف اضطراری به این معنی است که در صورت وجود مشکل در جاده یا خرابی اتوموبیلتان آماده باشید. حتی اگر خودرو شما بیمه داشته باشد یا شماره تماس کمک‌های جاده‌ای را داشته باشید، ممکن است زمان زیادی برای رسیدن آن‌ها صرف شود و علاوه بر این‌ها همچنین ممکن است در منطقه‌ای قرار بگیرید که نتوانید سیگنال تلفن همراه دریافت کنید. این کیف اضطراری شامل طناب، چراغ قوه، ابزارهای لازم برای تعمیر موقتی اوتومبیل و سایر وسیله‌های ضروری است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است