search
menu

مقررات همراه داشتن دارو در سفر به کشورهای خارجی

[ پنهان کردن ]
مقررات حمل دارو در سفر هوایی
قوانین جهانی
مقررات حمل دارو در سفر به امارات
چگونه با خود در سفر به دبی دارو ببریم؟
مقررات حمل دارو در سفر به ترکیه
مقررات حمل دارو در سفر به کانادا
مقررات حمل دارو در سفر به عربستان
قوانین ورود دارو به آمریکا
پرواضح است که هر کشوری، در زمینه دارو و به‌خصوص آرام‌بخش‌ها، قوانین و چارچوب‌های خاص خود را دارد. اگر شما قصد داشته باشید از طریق سفر با هواپیما، کشتی و یا زمینی به یک کشور دیگر، مثلاً امارات، انگلستان، کانادا، فرانسه، ترکیه و چه و چه سفر کنید، ضرورت دارد که پیش از سفر، مقررات مربوط به حمل و نقل دارو در کشور مقصد خود را مطالعه کنید تا دچار دردسر نشوید. گاهی اوقات یک کدئین ساده یا حتی آسپرین کودکان می‌تواند دردسرهای بدی برایتان به همراه داشته باشد. پس چاره چیست؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا پاسخ برخی پرسش‌های خود را بیابید.
مقررات همراه داشتن دارو در سفر به کشورهای خارجی

مقررات حمل دارو در سفر هوایی


حتی اگر شما اجازه داشته باشید داروی مورد نظرتان را با خود به یک کشور دیگر ببرید، بازهم باید یک سری قوانین خاص را رعایت کنید. بسته‌بندی داروها باید کاملاً بر اساس پروتکل‌های فرودگاه باشد. نکته مهم اینکه اگر دارویی که مصرف می‌کنید بسیار ضروری است و زندگی شما به آن بستگی دارد، حتماً آن را در ساک دستی‌ای که با خودتان به داخل کابین می‌برید نگه دارید. فرودگاه برای نگهداری داروهای مایع یا کرم‌ها، میزان مشخصی را معین کرده است و این موارد نباید بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر باشند. تمام داروها را در ظروف اصلی و برچسب دار نگهداری کنید و مطلقاً چندین دارو را در یک ظرف ترکیب نکنید. به‌علاوه در نظر داشته باشید که نام روی نسخه، باید با نام مندرج در مدارک سفر و شناسنامه مطابقت داشته باشد. پس در هنگام قرار دادن داروها در چمدان این نکته‌ها را فراموش نکنید.

قوانین جهانی


یک سری از قوانین جهانی هستند. یعنی در تمام کشورها اجرا می‌شوند. شما نمی‌توانید برخی از داروها را از یک کشور به کشوری دیگر ببرید. مطمئناً مانع شما خواهند شد و گاهی ممکن است پرواز و ویزایتان را از دست بدهید. در این مورد، ناآگاهی شما و اینکه ندانید چه داروهایی ممنوع هستند، دست کم در چند روز اول تا روشن شدن ماجرا، هیچ کمکی به شما نمی‌کند. موارد زیر چند نمونه از این داروها هستند:
داروهای مخدر و روانگردان مانند Adderall و Ambien
داروهای بدون نسخه و مکمل‌های غذایی (مثلاً پودر پروتئین)
داروهای هورمونی (به عنوان مثال قرص‌های ضدبارداری یا داروهای هورمون درمانی برای تغییر جنسیت)
ترکیبات یا مقادیر خاصی از مواد تشکیل‌دهنده (مانند سودوافدرین موجود در سودافد و دیفن هیدرامین HCI موجود در بنادریل و تیلنول PM)

مقررات حمل دارو در سفر به امارات


با توجه به موقعیت امارات، به‌عنوان یکی از کشورهای جنوب ایران، سفر به دبی یکی از پرتکرارترین سفرها است. روزانه تعداد زیادی بلیط هواپیما دبی به فروش می‌رسد و افراد بسیاری بنا بر دلیل‌های گوناگون از ایران راهی امارات متحده عربی می‌شوند. امارات و دبی نیز قوانین خاصی برای حمل دارو در نظر گرفته‌اند. به‌طور مثال، همراه داشتن کدئین در سفر به دبی، بنابر شرایط خاصی امکان‌پذیر است. کدئین که به راحتی در ایران قابل دریافت از هر داروخانه‌ای است، در این کشور حتماً باید با تشخیص و تجویز پزشک همراه باشد. با این تفاسیر، از به همراه داشتن هرگونه داروی آرام‌بخش، مسکن و خواب‌آور به صورت قرص، آمپول، قطره و کپسول خودداری کنید. مگر اینکه به صورت کاملاً رسمی، با نسخه پزشک همراه باشد. درمجموع نیز شما تا میزان مشخصی اجازه حمل دارو به دبی را دارید و اگر دارو بیش از حد مجاز باشد، ممکن است جریمه شوید، از امارات اخراجتان کنند و حتی زندانی شوید. فراموش نکنید که حتماً پیش از سفر لیست کامل داروهای ممنوعه به دبی را از طریق سایت کنسولگری ایران چک کنید.
مقررات همراه داشتن دارو در سفر به کشورهای خارجی

چگونه با خود در سفر به دبی دارو ببریم؟


فرض کنید شما به یک داروی مسکن یا خواب‌آور، احتیاج ضروری دارید و باید در سفر به دبی همراهتان باشد. پس چاره چیست؟ در چنین مواقعی باید پیش از سفر به امارات، چند کار انجام دهید. اول اینکه از پزشک نسخه دریافت کنید. سپس نسخه درمانی خود را به زبان عربی ترجمه کنید و به تائید وزارت بهداشت برسانید. گام بعدی این است که ترجمه نسخه خود را جهت تائید به قوه قضاییه و وزارت امور خارجه ایران ببرید. در پایان نیز نسخه خود را برای تائید، به سفارت امارات متحده عربی در تهران ببرید و پس از ورود به امارات، این مدارک را به مأموران فرودگاه تحویل دهید.

مقررات حمل دارو در سفر به ترکیه


ترکیه نیز به همراه امارات، یکی از پرتکرارترین مقاصد مردم چه برای مهاجرت و چه سفر و گردشگری بشمار می‌روند و بلیط هواپیما استانبول نیز جزء پرفروش‌ترین بلیط‌های خارجی است. از طرفی چون ترکیش ایر بیشترین میزان سفر به تمام نقاط دنیا را در طی روز دارد، ممکن است برای سفر به یک کشور دیگر، برای ساعتی یا روزی مجبور به اقامت در این کشور شوید. به همین خاطر لازم است تا قوانین حمل دارو به این کشور را نیز بررسی کنیم. تور استانبول، تور ازمیر و سایر تورهایی که در طی سال افراد را به ترکیه می‌رسانند یا میزان بالای فروش بلیط ترکیه گواهی بر ادعای بالاست. اتفاق جالبی که ترکیه برای قوانین مربوط به حمل دارو رقم زده، مشخص کردن رنگ‌های مختلف به عنوان کد، برای داروی مختلف است:

قرمز: این رنگ به مواردی چون مواد مخدر و مسکن‌های مخدر مثل ماری‌جوانا و ترامادول اشاره دارد. در این دسته‌بندی، داروهایی مثل استامینوفن کدئین نیز قرار می‌گیرند. مواردی مانند فنتانیل، مورفین، اکسی کدون، تریاک و غیره نیز در این گروه هستند. تقریباً امکان ندارد پزشکان ترکیه این داروهای را برای بیماران تجویز کنند و ورود آن‌ها به خاک این کشور ممنوع است.

سبز: داروهایی که در دسته‌بندی سبزرنگ هستند، غالباً شامل داروهای تجویزشده برای بیماری‌های مربوط به روان و آرام‌بخش است. داروهایی مانند دیازپام، نمبوتال، فنوباربیتال، ترامادول، والیوم و غیره است که ورود آن‌ها به ترکیه مجاز نیست. هرچند اگر خیلی ضروری است، می‌توانید این داروها را همراه با نامه پزشک و نسخه خود وارد کشور کنید.

نارنجی: گروه نارنجی داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات خونی را دربر می‌گیرد. داروهایی مانند داروهای ضد همولیتیک و ضد انعقاد خون و غیره که در ترکیه فقط توسط متخصص تجویز می‌شوند. پس برای وارد کردن این‌ها به این کشور، باید میزان بسیار کمی از آن‌ها را، همراه با نسخه تجویزشده توسط پزشک به همراه داشته باشید.
مقررات همراه داشتن دارو در سفر به کشورهای خارجی

بنفش: این رنگ نیز مجدد مربوط به گروه دیگری از داروهای مرتبط با خون، مانند آلبومین، آنتی ترومبوتیک‌ها، ایمونوگلوبین و غیره است. طبق قوانین حمل دارو به ترکیه، می‌توانید این داروها را همراه با نسخه پزشک وارد کشور کنید.

سفید: در دسته‌بندی رنگ سفید داروهایی جای می‌گیرند که حتماً باید توسط پزشک تجویز شده باشند. تقریباً تمام داروها، به جز آنتی‌بیوتیک‌ها، آسپرین، ایبوپروفن (مثلاً Advil)، ناپروکسن (مثلاً Aleve)، پاراستامول (مانند Panadol، Tylenol)، در گروه رنگ سفید قرار دارند.
تا حد امکان از بردن دارو به این کشور خودداری کنید؛ اما اگر در مواردی داروی مصرفی شما، به سلامتتان بستگی دارد، پیش از اینکه بلیط هواپیما تهیه کنید، لازم است چند کار انجام دهید. ابتدا نسخه خود را از پزشکتان دریافت کنید. سپس نسخه را به تائید وزارت بهداشت برسانید و آن را به ترکی ترجمه کنید. پس از انجام دادن این کارها، آن را به سفارت ترکیه در ایران تحویل دهید تا توسط سفارت تائید شود.

مقررات حمل دارو در سفر به کانادا


کانادا، با وجود اینکه در یک فاصله بسیار زیادی از کشور ما قرار دارد، اما یکی از پرتکرارترین مقاصد است و افراد زیادی، به قصد مهاجرت، کار یا تحصیل و یا دلایل دیگر، راهی کانادا می‌شوند. بیایید باهم مقررات حمل دارو به این کشور را نیز بررسی کنیم.
مثل بیشتر کشورها، در کانادا نیز اساساً برای حمل دارو سخت‌گیری‌هایی وجود دارد. به این صورت که تا حد ممکن سعی کنید از بردن دارو به این کشور خودداری کنید. یک آرامبخش ساده می‌تواند در ردیف مواد مخدر قرار گیرد و برای شما فاجعه بیافریند. بردن داروهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به کانادا، تنها با نسخه پزشک و به میزان خیلی کم مجاز است:
استامینوفن کدئین، Clordiazpoxide ،Diphenoxiylate، کلونازپام، دیازپام، متادون، کلد داکس، Bencical، کلداستاپ، T-Dol 100 ،Ray dol 100، مورفین، دیین فسفات، Suda cold.
مقررات همراه داشتن دارو در سفر به کشورهای خارجی

مقررات حمل دارو در سفر به عربستان


سفر حج و زیارت‌ خانه خدا و مسجد‌النبی، مهم‌ترین دلیل است که باعث می‌شود سالانه میلیون‌ها ایرانی به عربستان سفر کنند. در بیشتر مواقع، سازمان حج و زیارت توصیه‌های لازم را در راستای مقررات مربوط به دارو به زائرین خواهد کرد. برای آن دسته از افرادی که آگاهی ندارند یا به دلایل دیگر سفر به عربستان را در پیش دارند، یادآوری چند نکته ضروری است. عربستان قوانین بسیار سفت و سختی در رابطه با مواد مخدر و روانگردان‌ها دارد. مجازاتی که گاهی ممکن است در حد اعدام شدید باشند. حمل و استفاده از انواع داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و حاوی کدئین در کشور عربستان نیز ممنوع است و نباید با خود بدون تجویز پزشک به همراه داشته باشید. داروهایی که مورد مصرف جهت دوپینگ دارند، آمپول پتدین، مرفین و ترامادول، قرص‌های متادون، هیدرومرفین، متیل فنیدات هیدروکلراید، ترامادول و شربت‌های متادون و اکسپکتورانت کدئین نیز جایی در این کشور ندارند.
اگر شما بیماری هستید که به هر کدام از این داروها احتیاج ضروری دارید، باید نسخه انگلیسی داروی مصرفی خود را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به مأموران فرودگاه‌ها ارائه دهید.

درنتیجه، می‌بینید که بردن داروهایی مانند استامینوفن یا کلاستاپ و کلداکس که به راحتی در کشور ما در دسترس هستند، به کانادا، تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
برای رخ ندادن هرگونه اتفاق ناخوشایندی، یا دارو نبرید یا حتماً نسخه پزشک به زبان انگلیسی و تائیدشده توسط وزارت بهداشت را به همراه داشته باشید.

قوانین ورود دارو به آمریکا


ایالات متحده آمریکا، از جمله کشورهایی است که در طول سال، شاهد پروازهای بسیاری از نقاط مختلف جهان به سمت خود است. در این بین، ایران نیز سهم بسزایی در این پروازها دارد. ایرانیان بیشتر مواقع به قصد مهاجرت و تجارت و تحصیل و در باقی موارد به قصد تفریح و گردشگری بلیط هواپیما آمریکا را خریداری می‌کنند و راهی این کشور می‌شوند. به هر ترتیب، برای ورود به این کشور به هر دلیلی، باید قوانین مربوط به حمل و نقل دارو را بدانید تا دردسرهای احتمالی، گریبان شما را نگیرد. ایالات متحده مانند اکثر کشورهای جهان، از ورود هرگونه مواد مخدر و بیشتر داروهای آرامبخش به کشور خود جلوگیری می‌کند. اگر به داروهایی نیاز دارید که حاوی داروهای بالقوه اعتیادآور هستند (مثلاً برخی از داروهای سرفه، آرام‌بخش‌ها، قرص‌های خواب‌آور، داروهای ضدافسردگی یا محرک‌ها)، باید تمام داروها و محصولات مشابه را به مسئول مربوطه CBP اعلام کنید.
مقررات همراه داشتن دارو در سفر به کشورهای خارجی

حتماً چنین موادی را در ظروف اصلی خود حمل و بسته یا قوطی قرص‌ها را عوض نکنید. به اندازه‌ای که نیاز دارید دارو بردارید و یک نسخه یا بیانیه کتبی از پزشک خود همراه داشته باشید مبنی بر اینکه این مواد تحت نظر پزشک استفاده می‌شوند و برای سلامت جسمانی شما در سفر ضروری هستند. این نسخه حتماً باید به زبان انگلیسی و تائید شده توسط وزارت بهداشت کشور شما باشد. اگر داروهای بدون نسخه (OTC) حمل می‌کنید، همیشه فاکتور/ رسید خرید را به عنوان سند پشتیبان همراه داشته باشید. در مورد میزان دارویی که می‌توانید حمل کنید، ایالات متحده نیز از این قانون جهانی پیروی می‌کند که داروی شما باید نهایتاً به اندازه ۹۰ روز استفاده باشد. بیش از آن اعمال قانون خواهید شد.
در نظر داشته باشید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ورود داروهای تقلبی و بدون نسخه و تجهیزات پزشکی را از طریق پست یا شخصاً ممنوع کرده است. موارد یاد شده، زیرگروه «درمان‌های غیرمعمول» برای شرایط پزشکی مانند سرطان، ایدز، آرتریت یا مولتیپل اسکلروزیس قرار می‌گیرند. این موارد حتی اگر با نسخه پزشک خارجی تهیه شده باشند، مصادره خواهند شد و وضعیت ناخوشایندی برای شما به وجود خواهند آورد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است