search
menu

تفاوت هتل و هتل آپارتمان در چیست و معایب و مزایای هر کدام

[ پنهان کردن ]
هتل چیست؟
هتل دو ستاره
هتل ۳ ستاره
هتل ۴ ستاره
هتل پنج‌ستاره
هتل آپارتمان چیست؟
هتل آپارتمان آن سایت
هتل آپارتمان آف سایت
هتل آپارتمان تک واحده
هتل آپارتمان اقامتی
تفاوت بین هتل و هتل آپارتمان
یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی که در هنگام برنامه ریزی برای سفر لازم است انجام دهیم انتخاب نوع محل اقامت است. بسته به مقصدی که قصد سفر به آن را داریم انواعی از اقامتگاه های مختلف را می توانیم انتخاب کنیم. به‌طور مثال اگر قصد سفر به شهر یزد را داریم می‌توانیم بین هتل و هتل سنتی و اقامتگاه بوم‌گردی یکی را انتخاب کنیم. اگر هم قصد سفر به شهر مشهد را داریم بین هتل و هتل آپارتمان می‌توانیم یکی را انتخاب کنیم. آشنایی با تفاوت‌های اقامتگاه‌های مختلف می‌تواند به ما کمک کند تا سفر لذت‌بخشی را داشته باشیم. چرا که اگر امکانات و ویژگی‌های هرکدام از اقامتگاه‌ها را بشناسیم و از معایب و مزایای آن ها آگاه باشیم، در زمان انتخاب محل اقامتمان می‌توانیم بهترین را بر اساس نیاز، علاقه و بودجه خود برگزینیم.
در این مقاله قصد داریم به تفاوت بین هتل و هتل آپارتمان بپردازیم. با مطالعه این مقاله با مزایا و معایب هر کدام از آن ها آشنا خواهید شد.
تفاوت هتل و هتل آپارتمان در چیست و معایب و مزایای هر کدام

هتل چیست؟


هتل‌ها یکی از انواع اقامتگاه‌ها هستند که برای اقامت موقت مسافران در شهرهای مختلف به‌خصوص شهرهای توریست‌پذیر ساخته می‌شوند. در هتل خدمات مختلفی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، استخر، سونا، سالن همایش، آرایشگاه، باشگاه، امکانات بازی برای کودکان و غیره وجود دارد. هتل‌ها را براساس ویژگی‌هایی نظیر چشم‌انداز اتاق‌ها، خدمات رستوران هتل، تفریحات، امکانات و سایز اتاق‌ها، داشتن اسپا و خدمات ورزشی، موقعیت هتل و غیره به هتل‌های دوستاره، ۳ ستاره، ۴ ستاره و پنج‌ستاره تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه با انواع هتل‌های ستاره دار آشنا می‌شویم:

هتل دو ستاره


در میان انواع هتل‌ها، هتل دوستاره کمترین میزان امکانات را دارد. هتل‌های ۲ ستاره برای مسافرینی طراحی شده‌اند که قصد دارند بودجه کمی را به محل اقامتشان اختصاص بدهند. در این هتل‌ها می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، از خدمات و امکانات بیش تری استفاده کنید. ساختمان هتل‌های ۲ ستاره معمولاً ۲ الی ۴ طبقه هستند. بیشتر آن‌ها رستوران ندارند اما محل قرارگیری آن‌ها به گونه‌ای است که در نزدیکی آن ها رستوران‌هایی با قیمت مناسب وجود دارد. علاوه‌براین، هتل‌های دوستاره در نزدیکی جاذبه‌های ارزان‌قیمت قرار دارند.

هتل ۳ ستاره


هتل‌های ۳ ستاره در مقایسه با هتل‌های ۲ ستاره امکانات بیشتری را دارند. معمولاً فضای لابی این‌گونه از هتل‌ها در مقایسه با هتل‌های دوستاره شیک‌تر و مجهزتر است. در این‌گونه از هتل‌ها فردی را پیدا نمی‌کنید که چمدان‌های شما را تا دم درب اتاقتان حمل کند. موقعیت قرارگیری آن‌ها به گونه‌ای است که مسافران بتوانند با صرف زمان کم، به مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری اصلی آن شهر دسترسی داشته باشند. معمولاً صبحانه در بوفه هتل‌ سرو می‌شود. در بعضی از این هتل ها شام و ناهار نیز با پرداخت هزینه اضافی برای مسافران تهیه می‌شود. ممکن است هتل ۳ ستاره‌ای را پیدا کنید که در آن باشگاه ورزشی و استخر وجود دارد ولی این‌گونه از هتل‌ها برای گرفتن ۳ ستاره، لازم نیست که استخر یا باشگاه داشته باشند.

هتل ۴ ستاره


هتل‌های ۴ ستاره در مقایسه با هتل‌هایی با درجه ستاره پایین‌تر فضای بزرگ‌تر و معماری شیک تری دارند. کارکنانی که در این هتل کار می‌کنند آموزش‌دیده هستند و تمام تلاششان را می‌کنند تا با ادب و احترام با میهمانان هتل برخورد کنند. در ابتدای ورود میهمان به هتل فردی از او استقبال کرده و چمدان‌هایش را تا اتاق حمل می‌کند.
امکانات اتاق‌های هتل‌های ۴ ستاره رضایت خاطر شما را جذب خواهد کرد. از جمله امکانات اتاق های این دسته از هتل‌ها می‌توان به نور و مبلمان داخل اتاق اشاره کرد که کیفیت و نحوه چیدمان و طراحی آن‌ها متوسط رو به خوب است. منوی رستوران این دسته از هتل‌ها تنوع غذایی بیشتری دارد. هر زمان که بخواهید می‌توانید از کارکنان بخش نظافت هتل درخواست کنید که اتاق شما را تمیز کنند. معمولاً در این هتل‌ها پارکینگ، باشگاه ورزشی و استخر وجود دارد.
تفاوت هتل و هتل آپارتمان در چیست و معایب و مزایای هر کدام

هتل پنج‌ستاره


هتل‌هایی که می‌توانند در درجه پنج‌ستاره قرار بگیرند امکانات رفاهی و خدماتشان از بقیه هتل‌ها در درجه بالاتری قرار دارد. معماری و فضای لابی این هتل‌ها بسیار شیک و جذاب است. امکانات اتاق‌های آن متنوع‌تر و جذاب‌تر از هتل‌هایی با درجه ستاره کمتر است. مبلمان و تختخواب اتاق‌های هتل‌های پنج‌ستاره کیفیت‌ بسیار بالایی دارند. در اتاق‌های این هتل‌ها امکانات و لوازمی نظیر مینی‌بار، تلویزیون، حمام، خط تلفن، سشوار، حوله و غیره وجود دارد. از دیگر امکانات موجود در این دسته از هتل‌های می‌توان به پارکینگ، باشگاه ورزشی، خدمات نگهبانی و غیره اشاره کرد. اغلب هتل‌های پنج‌ستاره دارای ۳ رستوران با منوی متنوع و متفاوت نسبت‌به یکدیگر هستند. هتل‌های پنج‌ستاره باید حداقل ۱۰۰ اتاق داشته باشند.
ازجمله خدماتی که در هتل‌ها ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• رستوران
• کافی‌شاپ
• روم سری
• لابی
• استخر
• باشگاه ورزشی
• اتاق ماساژ
• فروشگاه
• اینترنت
• آرایشگاه
• خشک‌شویی
• اتاق همایش

هتل آپارتمان چیست؟


هتل آپارتمان نوعی دیگر از مراکز اقامتی است و همان‌طور که از اسم آن پیداست ترکیب از هتل و آپارتمان است. معمولاً مهمانان هتل آپارتمان‌ها اتاق‌های خود را برای مدت‌زمان طولانی، از چند روز تا چند ماه، رزرو می‌کنند. در هر ۱ از اتاق‌های این دسته از اقامتگاه‌ها یک آشپزخانه وجود دارد و شما می‌توانید غذای مورد علاقه خود را در آن درست کنید. خدمات نظافت و تمیز کردن اتاق‌ها هفته‌ای یک‌بار انجام می‌شود. هر چه تعداد روزهای اقامت تان در هتل آپارتمان بیشتر شود، هزینه رزرو به‌ازای هر شب کاهش می‌یابد. هتل آپارتمان‌ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:

هتل آپارتمان آن سایت


در هتل آپارتمان آن سایت(On-site) تمامی خدمات و کارکنان هتل را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. برای رزرو و گرفتن کلید اتاق‌ها باید به بخش پذیرش که در داخل هتل آپارتمان وجود دارد، مراجعه کنید.

هتل آپارتمان آف سایت


این دسته از هتل آپارتمان‌ها دقیقاً نقطه مقابل هتل آپارتمان آن سایت هستند. درواقع برای بهتر فهمیدن هتل آپارتمان آف سایت(Off-Site ) باید آن را با هتل آپارتمان‌های آن سایت مقایسه کنید. در این دسته از هتل آپارتمان‌ها کارکنان و بخش‌های مختلف هتل را از نزدیک مشاهده نخواهید کرد. زمانی که اتاقی را در این نوع از هتل آپارتمان رزرو می‌کنید، بدون آنکه به بخش پذیرش مراجعه کنید و تنها با مراجعه به یکی از کمدهای واقع در هتل کلید اتاقی که رزرو کردید را می‌توانید بگیرید.
آپارت-هتل
در این دسته از هتل آپارتمان‌ها شاهد خدماتی هستیم که به‌طور معمول در هتل آپارتمان‌های دیگر ارائه نمی شوند. در آپارات هتل‌ها(Apart_Hotel) خدماتی نظیر سالن ورزشی، کافی‌شاپ و بخشی برای راهنمایی گردشگران وجود دارد. در این دسته از هتل آپارتمان‌ها سعی شده خدماتی که در هتل ها ارائه می شوند را برای مهمانان مهیا کنند. آپارت -هتل‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست ترکیبی از هتل و هتل آپارتمان هستند. با رزرو اتاق در این دسته از هتل آپارتمان‌ها هم فضای خصوصی‌تر هتل آپارتمان را تجربه می‌کنید و هم خدمات لوکس هتل‌ها را دریافت خواهید کرد.

هتل آپارتمان تک واحده


یکی دیگر از انواع هتل آپارتمان‌ها هتل آپارتمان تک واحده است. همان‌طور که از نام این نوع از هتل آپارتمان مشخص است تنها ۱ واحد دارد و برای افرادی مناسب است که می‌خواهند هزینه کمتری را برای اقامت خود در سفر بپردازند.

هتل آپارتمان اقامتی


یکی دیگر از انواع هتل آپارتمان‌ها با نام هتل آپارتمان اقامتی شناخته می‌شود. این دسته از هتل آپارتمان‌ها در مجتمع‌های مسکونی واقع شده‌اند. هتل آپارتمان اقامتی تنها در برخی از کشورها وجود دارد. این دسته از هتل آپارتمان‌ها برای افرادی مناسب است که قصد دارند اقامت طولانی‌مدتی را در اتاق‌های یک هتل آپارتمان داشته باشند.
از جمله امکانات موجود در انواع هتل آپارتمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آشپزخانه
• اتاق نشیمن
• اتاق‌خواب
• حمام و سرویس بهداشتی
اگر تا این‌جای مقاله همراه ما بودید، به‌طور حتم به تفاوت بین هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها پی برده‌اید. اما برای روشن‌تر شدن این موضوع، در بخش بعدی تفاوت‌های بین آن‌ها را لیست می‌کنیم.

تفاوت بین هتل و هتل آپارتمان


هتل و هتل آپارتمان‌ها را می‌توان براساس معیارهای مختلفی نظیر نوع واحد اقامتی، نحوه ارائه خدمات، مدت‌زمان اقامت، امکانات، هزینه، ظرفیت اتاق‌ها، معماری و نوع ساختمان بررسی کرد. در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی میکنیم:
نوع واحد اقامتی
شما با اقامت در یک هتل آپارتمان، یک واحد اپارتمان با امکاناتی نظیر آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن و حمام و سرویس بهداشتی دریافت خواهید کرد؛ اما در هتل‌ها تنها یکی از اتاق های آن هتل را دریافت خواهید کرد. درصورتی‌که قصد دارید فضای بیشتری را در محل اقامت‌تان در اختیار داشته باشید و یا بیشتر از ۴ نفر هستید، بهتر است که به‌جای هتل از هتل آپارتمان استفاده کنید.
خدمات
خدمات موجود در هتل‌ها در مقایسه با هتل آپارتمان‌ها بیشتر و متنوع‌تر است. همان‌طور که در بخش‌های پیشین نیز گفتیم، هتل‌ها براساس نوع خدمات و کیفیت خدماتشان به چند دسته تقسیم می‌شوند. اما هتل آپارتمان‌ها این‌گونه نیستند و خدماتی که در هتل‌ها ارائه می‌شود را لزوماً ارائه نمی‌کنند. اما باید به این نکته اشاره کرد که در برخی از هتل آپارتمان‌ها خدماتی هم‌سطح خدمات هتل‌های لوکس ارائه می‌شود؛ اما به دلیل ویژگی‌های دیگر مانند نوع سازه و معماری در دسته هتل آپارتمان قرار می‌گیرند. درصورتی‌که قصد دارید محل اقامت‌تون امکانات مختلف و متعددی مانند باشگاه، رستوران، کافی‌شاپ و غیره داشته باشد بهتر است که در یکی از هتل‌های چند ستاره اتاق رزرو کنید.
مدت‌زمان اقامت
معمولا اقامت در هتل‌ها برای سفرهای مناسب است که کوتاه‌مدت هستند. در نقطه مقابل، هتل آپارتمان‌ها مناسب ترین اقامتگاه برای سفرهای طولانی‌مدت است. پس اگر سفر طولانی‌مدتی در پیش دارید و دلتان می‌خواهد در اقامتگاهی بمانید که شبیه یک آپارتمان است و خدمات و امکانات آن‌چنانی ندارد بهتر است که هتل آپارتمان‌ها را برای اقامت خود انتخاب کنید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا هتل آپارتمان‌ها گزینه مناسب‌تری برای سفرهای طولانی‌مدت هستند؟ با مطالعه بخش «هزینه‌« جواب این سوال را خواهید گرفت.
تفاوت هتل و هتل آپارتمان در چیست و معایب و مزایای هر کدام

امکانات
همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم امکانات که در هتل‌ها ارائه می‌شوند، در مقایسه با هتل آپارتمان‌ها، متنوع‌تر و بیشتر هستند. هرچه میزان ستاره‌های هتلی که برای اقامت انتخاب می‌کنید بیشتر باشد، امکانات آن بیشتر خواهد بود. به‌طور مثال در یک هتل پنج‌ستاره امکاناتی نظیر باشگاه ورزشی، استخر، اتاق ماساژ، نظافت ۲۴ ساعته اتاق‌،پارکینگ، رستوران، کافی‌شاپ و غیره دارد. درحالی‌که این امکانات در هتل آپارتمان‌ها لزوماً وجود ندارد. تنها مزیت هتل آپارتمان نسبت‌به هتل‌ها این است که شما می‌توانید یک واحدِ آپارتمانی را رزرو کنید و تمام آنچه را که از یک خانه انتظار دارید؛ مانند آشپزخانه و امکانات پخت و پز، برایتان فراهم شده باشد.
هزینه
هزینه اقامت در هتل در مقایسه با هتل آپارتمان خیلی زیاد تر است. همان‌طور که اشاره کردیم، هتل‌ها براساس امکانات و کیفیت خدماتشان رتبه‌بندی می‌شوند و هر چه یک هتل ستاره بیشتری داشته باشد، هزینه بیش تری را برای رزرو اتاق‌های آن باید بپردازید. اما هتل آپارتمان‌ها ازآنجاکه امکانات و خدمات زیادی ندارند، در مقایسه با هتل‌ها ارزان‌قیمت‌تر هستند. به‌همین دلیل اقامت طولانی‌مدت در هتل آپارتمان‌ها به نسبت‌های هتل‌ها گزینه معقول تری است. اما اگر تعداد روزهای سفرتان زیاد نیست و دوست دارید در زمان سفر،در اقامتگاهی بمانید که امکانات و خدمات مختلفی دارد، بهتر است به‌جای هتل آپارتمان‌ در هتل‌ اقامت کنید.
ظرفیت اتاق‌ها
یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بین هتل و هتل آپارتمان وجود دارد، ظرفیت اتاق‌ است. در هتل‌ها، بسته به نوع اتاقی که رزرو می‌کنید، ظرفیت پذیرش از ۱ تا نهایتاً ۵ نفر است. اما ظرفیت پذیرش هتل آپارتمان‌ها می‌تواند به ۱۰ نفر نیز برسد. اگر تعداد خانواده یا دوستانتان زیاد است و دوست دارید محل اقامتی را انتخاب کنید که همگی در یکجا مستقر شوید، بهتر است که به‌جای هتل از هتل آپارتمان استفاده کنید. اما اگر تعدادتان زیاد نیست و دوست دارید حریم شخصی بیشتری داشته باشید، به‌طور مثال دو یا سه زوج جوان هستید، بهتر است که در هتل اتاق رزرو کنید.
معماری و نوع ساختمان
در ساخت هتل‌ها قواعد و اصولی وجود دارد که سازنده این نوع از اقامتگاه‌ها با رعایت کردن آن می‌توانند درجه هتل خود را افزایش دهند. ازجمله این موارد می‌توان به ابعاد و مساحت لابی، تعداد اتاق‌ها، وجود پارکینگ در هتل، وجود رستوران در هتل، محل قرارگیری هتل و غیره اشاره کرد. اما این قواعد و اصول در ساخت هتل آپارتمان‌ها لزوماً رعایت نمی‌شود .
کلام آخر
اگر دوست دارید محل اقامت‌تان امکانات و خدمات متنوع و باکیفیتی داشته باشد بهتر است که به‌جای هتل آپارتمان در هتل اتاق رزرو کنید. به‌طور مثال اگر به یک سفر کاری می‌روید و می‌خواهید در محل اقامتتان با همکار یا شریک خود یک قرار کاری برگزار کنید یا دوست دارید در مدت‌زمان سفرتان، هر روز ورزش کنید یا می‌خواهید ماساژ بگیرید یا دوست دارید در محل اقامت تان غذاهای متنوعی سرو شود و با یک تماس آن را به اتاقتان بیاورند، بهتر است که در هتل اتاق رزرو کنید. اما اگر دوست دارید هزینه کمتری را برای محل اقامت خود بپردازید و مدت‌زمان سفرتان طولانی‌تر است و تعداد دوستان و خاتواده تان بیشتر از ۴ الی ۵ نفر است، می‌توانید به‌جای هتل در هتل آپارتمان اقامت کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است