search
menu

بلیط چارتر چیست؟ | پرواز هواپیما چارتری به چه معناست

[ پنهان کردن ]
پرواز چارتر چیست؟
انواع چارتر بر اساس زمان
تفاوت بلیط چارتر و لحظه آخری
پرواز چارتر بر اساس ظرفیت صندلی
تفاوت بلیط چارتر و سیستمی
در صنعت گردشگری و حمل‌ونقل هوایی، واژگانی وجود دارند که به کرات و با بسامدی بسیار زیاد تکرار می‌گردند؛ کلماتی کاربردی که عدم آگاهی از معانی دقیق آن‌ها ممکن است به‌منزله از دست دادن فرصتی مناسب برای تجربه سفری ارزان و بی‌دغدغه تمام شود. «چارتر» از جمله اصطلاحات گردشگری پرتکراری است که در رأس فهرست چنین واژگانی جا خوش کرده است و بیش‌تر اوقات در قالب پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های پیامک‌های آژانس‌های هواپیمایی برای ما ارسال می‌گردد. اما منظور از چارتر و بلیط چارتر چیست؟ در پاسخی کوتاه باید گفت که بلیط چارتر در حقیقت راهکاری برای خرید بلیط هواپیما ارزان‌قیمت و فرصتی برای تجربه سفری اقتصادی حتی در پرترددترین فصول سال است. چارتر در لغت به معنای دربست کرایه دادن است و در حوزه حمل‌ونقل هوایی به خرید عمده صندلی‌های هواپیما به مقصدی مشخص اطلاق می‌گردد. ازآنجایی‌که شرکت چارترکننده، صندلی‌های یک پرواز را با قیمتی ارزان خریداری می‌کند، بلیط هواپیما چارتر را در محدوده زمانی مشخص به قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ اصلی آن به فروش می‌‌رساند.
بلیط چارتر چیست؟ | پرواز هواپیما چارتری به چه معناست

پرواز چارتر چیست؟


گاهی شرکتی (آژانس یا دفاتر خدماتی هواپیمایی) تمامی صندلی‌های خط پرواز ایرلاینی معین را خریداری می‌کند تا خود به عنوان واسطه به مشتریان خود ارائه دهد. در این حالت به شرکتی که صندلی‌های هواپیما را خریداری کرده، شرکت چارترکننده؛ به ایرلاینی که صندلی‌های خود را فروخته، چارتردهنده و به پروازی که تمام صندلی‌های آن خریداری و رزرو گردیده است، پرواز چارتر گفته می‌شود.

انواع چارتر بر اساس زمان


بسته به بازه زمانی معینی که شرکت چارترکننده برای فروش بلیط هواپیما رفت‌وبرگشت صندلی‌های رزرو ‌شده خود در اختیار دارد و رویه‌های جاری در صنعت هوانوردی هر کشور، پرواز چارتر را می‌توان به سه نوع مختلف چارتر شناور، چارتر بک تو بک و چارتر بلاک دسته‌بندی کرد:

پرواز چارتر شناور


در این نوع پرواز چارتر، آژانس هواپیمایی (شرکت چارترکننده)، صندلی‌های ایرلاینی معین را برای محدوده زمانی طولانی‌مدت، برای مثال یک فصل کامل کرایه کرده است. به موجب این عمل، دیگر هیچ اجباری برای بازگشت از سفر در زمانی دقیق وجود ندارد و مسافران، خود قادر خواهند بود زمانی را برای بازگشت (در بازه زمانی مشخص) برگزینند. به‌عنوان‌مثال شرکت چارترکننده تمامی صندلی‌های خط پرواز معینی را (برای مثال: پرواز تهران-مشهد) در فصل پاییز رزرو می‌کند و مسافران این پرواز می‌توانند زمان بازگشت خود را در هر زمانی در محدوده این فصل انتخاب کنند.

پرواز چارتر بک تو بک


این نوع پرواز همانند پرواز چارتر شناور بوده با این تفاوت که محدوده زمانی بازگشت از سفر نسبت به پرواز شناور کوتاه‌تر است. ازآنجایی‌که شرکت چارترکننده موظف گردیده بلیط‌های هواپیما چارتر رفت‌وبرگشت خود را در محدوده زمانی مشخص و کوتاهی به فروش برساند، مسافران می‌بایست در بازه زمانی کوتاهی (به‌عنوان‌مثال دو هفته پس از پرواز رفت) تاریخی برای بازگشت خود انتخاب کنند.

پرواز چارتر بلاک


برخلاف چارترهای شناور و بک تو بک، زمان بازگشت در پرواز چارتر بلاک از پیش برای افراد مشخص گردیده است و مسافران باید رأس زمان معینی که شرکت چارترکننده تعیین کرده است، از سفر خود بازگردند. بنابراین در این نوع پرواز چارتری، حق انتخاب زمانی مشخص برای بازگشت از مسافران سلب می‌گردد و مسافران باید درست در زمان تعیین‌شده از سفر خود بازگردند.
در ایران، پرواز چارتر درباره یک پرواز رفت یا برگشت اطلاق می‌شود که معمولا امکان کنسلی کمی دارد. یعنی پرواز رفت یا پرواز برگشت به طور جداگانه فروخته می‌شود و شما ممکن است به عنوان مسافر، پرواز رفتتان را سیستمی بخرید و پرواز برگشت را چارتر.

تفاوت بلیط چارتر و لحظه آخری


بلیط لحظه آخری در حقیقت بلیط چارتری است که تا لحظات آخر فروش نرفته است و با قیمتی ارزان‌تر توسط شرکت‌های چارترکننده به فروش می‌رسد. بنابراین تفاوت اصلی بلیط چارتر و لحظه آخری در بهای ارزانی است که شرکت چارترکننده به‌منظور تکمیل کردن ظرفیت پرواز و فروش رفتن تمامی صندلی‌های خالی هواپیما برای بلیط لحظه آخری در نظر گرفته است.
بلیط چارتر چیست؟ | پرواز هواپیما چارتری به چه معناست

پرواز چارتر بر اساس ظرفیت صندلی


دو نوع پرواز چارتر بر اساس ظرفیت صندلی وجود دارد:

فول چارتر


زمانی که تمامی صندلی‌های هواپیما توسط شرکت چارترکننده کرایه و رزرو می‌گردند، پرواز را فول چارتر می‌نامند.

سیت چارتر


وقتی صرفاً تعداد معینی از صندلی‌های هواپیما توسط شرکت چارترکننده، چارتر یا به‌اصطلاح کرایه می‌شوند، پرواز سیت چارتر نامیده می‌شود.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی


تفاوت بلیط چارتر و سیستمی را باید در تعاریف متفاوت هرکدام جستجو کرد: بلیط هواپیما سیستمی در حقیقت همان بلیطی است که قیمت‌گذاری آن توسط شرکت هواپیمایی موردنظر تعیین و زمان پرواز از مدت‌ها قبل مشخص شده است. اما در پروازهای چارترشده، قیمت پروازها در بازه قیمتی مشخص شده از سوی نهادهای ناظر، توسط شرکت چارترکننده تعیین می‌شود. برای نمونه اگر ایرلاین، در حالت سیستمی بلیط هواپیما برای یک صندلی خاص را در حالت سیستمی ۱۰۰۰ تومان به مسافران می‌فروشد، آن را به شرکت چارترکننده ۷۰۰ تومان و به صورت نقدی و پیش‌فروش عرضه می‌کند. حال شرکت چارترکننده می‌تواند قیمت آن را در بازه ۷۰۱ تومان تا عددی که سازمان هواپیمایی کشوری تعیین کرده عرضه کند.

از دیگر تفاوت‌های پرواز چارتر و سیستمی می‌توان به انعطاف‌پذیر بودن پرواز سیستمی اشاره کرد؛ بدین معنا که خریداران بلیط هواپیما سیستمی می‌توانند زمان سفر خود را ویرایش کرده و حتی بلیط هواپیمایی که رزرو کرده‌اند را با پرداخت هزینه بابت جریمه کنسلی، لغو نمایند، اما چنین امکانی برای خریداران بلیط هواپیما چارتر وجود ندارد و انصراف از سفر در اکثر اوقات به‌منزله از دست رفتن کل هزینه بلیط هواپیما خواهد بود. و در آخر بلیط هواپیما سیستمی برای افرادی که خانوادگی به مسافرت می‌روند، امتیازهای ویژه‌ای در نظر گرفته است: هزینه خرید بلیط هواپیما سیستمی برای کودکان در برخی پروازهای خارجی گاهی تا ۷۰ درصد و در پروازهای داخلی تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد، اما در پروازهای چارتر، بلیط هواپیما کودکان بالای دو سال برابر با بزرگ‌سالان محاسبه می‌گردد. بنابراین چنانچه قصد دارید با کودکان خود سفری ارزان‌قیمت را تجربه کنید، بلیط هواپیما سیستمی برای شما گزینه‌ای مناسب و اقتصادی خواهد بود.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است