search
menu

هتل سه ستاره

star_border star_border star star star
[ پنهان کردن ]
هتل سه ستاره
تاریخچه درجه‌ بندی هتل ها بر اساس ستارگان
عوامل مؤثر در درجه بندی هتل ها
ویژگی های هتل سه ستاره

هتل سه ستاره


هتل سه ستاره انتخاب ایده‌آل افرادی است که قصد دارند با پرداخت نرخ اقامتی نه‌چندان گزافی، در اقامتگاهی باکیفیت واقع در موقعیت مکانی مطلوب و مجهز به امکانات رفاهی مناسب اقامت کنند. این همان تعریفی است که در ذهن بسیاری از ما از هتل سه ستاره شکل گرفته است؛ تعریفی بر اساس تجربه و اقامت در هتل‌هایی با سطوحی مختلف، اما آیا می‌دانید که هتل سه ستاره واقعاً چه جور مکانی باید باشد؟ وجود چه امکاناتی در آن ضروری است و انتظار دریافت چه خدماتی را باید از آن داشت؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که پیش از خرید بلیط هواپیما سفرمارکت و رزرو مکانی برای اقامت باید بدان‌ها پاسخ داده شوند. در این مطلب با خصوصیات هتل سه ستاره و عوامل مؤثر در درجه‌بندی آن بر اساس استانداردهای جهانی آشنا خواهید شد.

تاریخچه درجه‌ بندی هتل ها بر اساس ستارگان


بسته به عوامل مختلفی نظیر وسعت، مدت اقامت، نوع کاربری، میزان مالیات پرداختی و غیره، هتل‌ها در گذشته به روش‌های گوناگونی درجه‌بندی می‌شدند، روش‌هایی که گاها آشفته و گیج‌کننده بودند و گردشگران را در انتخاب مکانی مناسب دچار مشکل می‌کردند. اما در سال ۱۹۷۹، اتفاق تأثیرگذاری در صنعت هتلداری روی داد که روش رتبه‌بندی هتل‌ها را دگرگون ساخت: کشور سوئیس روش ساده و جذابی را برای رتبه‌بندی هتل‌های غیردولتی خود تدوین کرد. بر طبق این روش، هتل‌ها بر اساس مساحت، امکانات، موقعیت مکانی، تعداد نیروی انسانی و سطح سرویس‌دهی خود از یک ستاره (پایین‌ترین رتبه) تا پنج ستاره (بالاترین رتبه) امتیازدهی می‌شدند. این روش بعدها در دیگر کشورهایی نظیر اتریش و آلمان نیز اجرا شد و رفته‌رفته با تأسیس اتحادیه هتل استارز اروپا (European Hotelstars Union) مبنای درجه‌بندی هتل‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی قرار گرفت. اتحادیه هتل استارز اروپا در حال حاضر ۱۷ عضو دارد که هتل‌های تمامی کشورهایی که در این اتحادیه عضویت دارند، بر مبنای استانداردهای این اتحادیه رتبه‌بندی و امتیازدهی شده‌اند.

عوامل مؤثر در درجه بندی هتل ها


عوامل و معیارهای درجه‌بندی هتل‌ها در کشورهایی که عضو اتحادیه هتل استارز اروپا نیستند، ممکن است با دیگر کشورها متفاوت باشد. برای مثال در کشوری مثل فرانسه که هنوز عضویت این اتحادیه را نپذیرفته است، بزرگی و مساحت واحد اقامتی در رتبه‌بندی هتل نقش مؤثری را ایفا می‌کند، اما امکاناتی نظیر آسانسور برای درجه‌بندی هتل‌هایی که طبقات زیادی ندارند، در اولویت نیستند. از نظر منتقدان دلیل اصلی عدم عضویت فرانسه در اتحادیه هتل استارز اروپا شاید این باشد که استانداردهای تعیین‌شده در این اتحادیه، هتل‌های فرسوده و تاریخی را که فاقد امکانات رفاهی مدرنی هستند، جریمه و از امتیازشان کسر می‌کند. بنابراین برای کشوری چون فرانسه که هتل‌هایی تاریخی زیادی را در خود جای داده است، عضویت در اتحادیه هتل استارز اروپا شاید چندان منطقی نباشد.
بر طبق استانداردهای اتحادیه هتل استارز اروپا، هتلی سه ستاره است که از امکانات و پیش‌نیازهای زیر برخوردار باشد:
• دست‌کم ۱۰ ساعت خدمات پذیرش از طریق ارتباطات دیجیتالی و یا تلفنی (به‌صورت ۲۴ ساعته).
• صندلی و مبلمان راحتی در لابی و محل پذیرش هتل.
• خدمات نگهداری از باروبنه میهمانان.
• خدمات روم سرویس و پذیرایی در واحدهای اقامتی.
• برنامه‌های تفریحی سمعی و بصری.
• وسایل بهداشتی و سشوار.
• خدمات خشک‌شویی، اتوشویی و لباسشویی.
• سامانه سازمان‌دهی شده رسیدگی به شکایات و انتقادها.
• وب سایتی دوزبانه.
افزون بر موارد یادشده، عوامل مختلف دیگری نظیر مساحت هتل و مصالح بکار رفته در آن، موقعیت مکانی هتل، مصرف بهینه انرژی، معماری و چشم‌انداز، تعداد نیروی انسانی، امکانات رفاهی و کیفیت سرویس‌دهی نیز می‌توانند در درجه‌بندی هتل مؤثر باشند و دو هتل با امکانات و وسعتی مشابه را در رتبه‌هایی متفاوت جای دهند.

ویژگی های هتل سه ستاره


همان‌گونه که گفته شد، معیار درجه‌بندی هتل‌ها ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد، بدین معنا که هتلی دو ستاره در آلمان شاید در فهرست هتل‌های سه ستاره فرانسه جای داشته باشد. این مسئله در کشور ما نیز صادق است و در استانداردهای درجه‌بندی هتل‌های ما، تفاوت‌های اندکی با اروپا و آمریکا دیده می‌شود. به‌طورکلی ویژگی‌های هتل سه ستاره را می‌توان در سه بخش مختلف: خصوصیات ساختمانی و عمرانی، امکانات رفاهی و خدماتی و در آخر نیروی انسانی دسته‌بندی کرد.

خصوصیات ساختمانی و عمرانی هتل سه ستاره: طراحی هتل سه ستاره به‌گونه‌ای باید باشد که از ساختمانی بزرگ و ورودی مناسب و فراخی تشکیل گردیده و از واحدهای اقامتی دل‌باز و نورگیر برخوردار باشد. وجود سرویس بهداشتی و حمام خصوصی در واحدهای اقامتی هتل سه ستاره الزامی است و در طراحی آن حتماً باید فضایی به رستوران و کافی‌شاپ هتل نیز اختصاص داده شود.
امکانات رفاهی و خدماتی هتل سه ستاره: هدف اصلی هتل سه ستاره، ایجاد تعادلی میان رفاه و توان مالی اکثر مردم جامعه است. بنابراین انتظار می‌رود که هتل سه ستاره از امکاناتی نظیر تختخواب‌هایی استاندارد با تشک‌هایی نرم و باکیفیت، تلویزیون، یخچال، سشوار، لوازم بهداشتی و استحمام، تلفن، کمد و مبلمانی مناسب برخوردار باشد. افزون بر این امکانات، هتل سه ستاره باید خدماتی نظیر خشک‌شویی، لباسشویی، خانه‌داری و نظافت روزانه، باربری، اینترنت پرسرعت و روم سرویس را به میهمانان خود ارائه کند.
نیروی انسانی: تعداد کارکنان خدماتی هتل سه ستاره باید در تناسب با واحدهای اقامتی هتل باشد، بدین معنا که اگر هتلی ۱۰۰ واحد اقامتی دارد، دست‌کم باید از ۶ نیروی خدماتی برای سرویس‌دهی به میهمانان خود بهره برد. کارکنان بخش پذیرش هتل باید دوزبانه بوده و توانایی برقراری ارتباط با میهمانان خارجی را داشته باشند. کارکنان بخش خانه‌داری و خدمات نیز باید در کار خود مهارت داشته و با آداب پذیرایی و سرویس‌دهی آشنایی کامل داشته باشند، چراکه کیفیت بالای سرویس‌دهی خود به‌تنهایی می‌تواند از شاخصه‌های اصلی تفاوت هتل سه ستاره با هتل‌هایی دو ستاره و یک ستاره به‌حساب آید.


امکانات هتل
local_laundry_service لباسشویی (با هزینه)
details خشکشویی (با هزینه)
local_bar مینی بار
restaurant رستوران
toys تهویه مطبوع
attach_money تبدیل ارز
pets ورود حیوانات خانگی ممنوع
import_export آسانسور
live_tv تلویزیون
fiber_pin صندوق امانات
store نظافت روزانه
accessible دسترسی برای سالمندان و معلولان
directions_car پارکینگ رایگان
wifi اینترنت رایگان
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است