search
menu

لاتاری چیست؟ | لاتاری گرین کارت آمریکا

[ پنهان کردن ]
معرفی لاتاری و گرین کارت آمریکا
تقسیم بندی ویزای لاتاری در میان کشورها چگونه است؟
تاریخچه لاتاری
تفاوت گرین کارت و تابعیت آمریکا
چه کسانی می توانند در لاتاری ثبت نام کنند؟
مزایای لاتاری چیست؟
ثبت نام در لاتاری
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در لاتاری
شرایط عکس لاتاری
• آیا به برنده لاتاری خانه اهدا خواهد شد؟
• آیا می توان شانس لاتاری را افزایش داد؟
• لاتاری معمولا از چه زمانی آغاز می شود؟
• افراد بدون پایان خدمت و در نتیجه پاسپورت چگونه ثبت نام کنند؟
• بعد از برنده شدن در لاتاری چه باید کرد؟
• چه مدارکی جهت ارائه به سفارت پس از برنده شدن در لاتاری مورد نیاز است؟
• آیا امکان واگذاری امتیاز لاتاری به فرد دیگری وجود دارد؟
• آیا می توان از تصویر تکراری استفاده کرد؟
• چگونه می توان از سفارت وقت گرفت؟
• در صورتی که یک فرد مجرد پس از قبولی در لاتاری ازدواج کند چه می شود؟
• در صورتی که فرد متاهل پس از برنده شدن در لاتاری طلاق بگیرد چه می شود؟
برای گرفتن ویزا و اقامت در کشور آمریکا راه های مختلفی وجود دارد. این راه ها نیازمند صرف هزینه های بالا و پشت سر گذاشتن مراحل زیادی است. با این حال کشور آمریکا یک راه ساده تر برای علاقه مندان به مهاجرت در نظر گرفته است که برای استفاده از آن می بایست شانس بسیار خوبی داشته باشید.
قرعه کشی لاتاری، در واقع ارزان ترین و ساده ترین راه برای مهاجرت به آمریکا است. لاتاری یک برنامه قانونی است که به کمک آن می توانید اقامت دائم آمریکا را کسب کنید. این راه به قدری ساده است که برنده لاتاری پس از ارائه مدارک و تاییدیه نهایی تنها می بایست به فکر تهیه بلیط هواپیما باشید.
لاتاری گرین کارت آمریکا، یک نوع قرعه کشی است که همه ساله برگزار می شود. این برنامه جهت مهاجرت به کشور آمریکا در نظر گرفته شده است که توسط اداره مهاجرت آمریکا برگزار می شود. به کمک این برنامه، افراد مختلف از بسیاری از کشورهای جهان می توانند ویزا و گرین کارت آمریکا کسب کرده و به این کشور مهاجرت کنند.
در این مقاله به معرفی گرین کارت آمریکا، شرایط استفاده از لاتاری، تاریخچه و نحوه ثبت نام لاتاری خواهیم پرداخت. اگر به دنبال مهاجرت و خرید بلیط هواپیما آمریکا از طریق لاتاری هستید، مطالعه این مقاله به شما کمک شایانی خواهد کرد.
لاتاری چیست؟ | لاتاری گرین کارت آمریکا

معرفی لاتاری و گرین کارت آمریکا


گرین کارت و یا کارت سبز، سند و مدرکی است که نشان می دهد یک فرد دارای اقامت دائم و قانونی کشور آمریکا است. این سند به دارنده خود اجازه می دهد که در ایالت متحده آمریکا آزاده زندگی کند و به کار، تحصیل، مسافرت و ... بپردازد. برای دریافت گرین کارت راه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال از طریق کانال های خانوادگی، شرایط شغلی، پناهندگی، درمانی، برجستگی های علمی، ورزشی و هنری می توانید گرین کارت آمریکا را بدست آورید اما ساده ترین و ارزان ترین این راه ها، شرکت در قرعه کشی گرین کارت لاتاری است.
کلمه لاتاری (Lottory) در لغت به معنای قرعه کشی است. نام کامل این برنامهgreen card lottery است که به اختصار به آن لاتاری نیز گفته می شود. هدف اصلی از برگزاری قرعه کشی های لاتاری (قرعه کشی DV)، اهدای گرین کارت آمریکا به افراد سراسر دنیا و حفط تنوع نژادی در ایالت متحده آمریکا است.
این قرعه کشی هر سال برگزار می شود و به کمک آن ۵۵٬۰۰۰ ویزا به صورت شانسی و کاملاً تصادفی به متقاضیان و شرکت کنندگان در این قرعه کشی اهدا می شود. بنابراین ایالت متحده آمریکا هر ساله ۵۵٬۰۰۰ ویزا از سهم ویزای مهاجرتی خود را از این طریق به متقاضیان و شرکت کنندگان قرعه کشی اهدا می کند.
لازم به ذکر است که ۵٬۰۰۰ عدد از این ویزاها، برای مصارف خاص رزرو می شود و ۵۰٬۰۰۰ عدد باقی مانده به یک نسبت معین بین کشورهای اعلام شده و مجاز از سوی اداره مهاجرت آمریکا تقسیم می شود.

تقسیم بندی ویزای لاتاری در میان کشورها چگونه است؟


پنجاه هزار ویزایی که توسط ایالت متحده آمریکا در قرعه کشی لاتاری به مردم سراسر جهان اهدا می شود، با یک نظم خاصی در میان کشورهای مجاز تقسیم می شود. هر کشور حداکثر ۷ درصد از کل سهمیه لاتاری را می تواند دریافت کند. البته در اکثر اوقات هیچ کشوری به این میزان حداکثری نمی رسد. به عنوان مثال، ایران یک کشور مجاز برای ثبت نام در این قرعه کشی است و تقریباً از ۶ درصد سهمیه خود استفاده می کند. یعنی همه ساله بیش از ۳٬۰۰۰ ویزا آمریکا به ایرانیان اهدا می شود.

تاریخچه لاتاری


همان طور که پیش تر گفته شد، لاتاری به معنای قرعه کشی است. همه ساله در بسیای از کشورهای جهان لاتاری های مختلفی برگزار می شود. این قرعه کشی ها می تواند مربوط به امور مهاجرتی، بخت آزمایی، اهدای جوایز و ... باشند. این برنامه از سال های دور در کشورهای مختلف وجود داشته است.
ویزای آمریکا اولین بار در سال ۱٬۹۴۰ و با عنوان کارت ثبت نام بیگانه به جهان معرفی شد. این کارت دارای نوشته ها و کدهای سبز رنگی بود به همین دلیل امروزه به آن کارت سبز و گرین کارت گفته می شود. برگزاری قرعه کشی لاتاری گرین کارت آمریکا، از سال ۱٬۹۹۰ میلادی آغاز شد. این قرعه کشی هر سال به دستور کنگره آمریکا برگزار می شود. دلیل برگزاری این قرعه کشی، پذیرفتن مهاجر از سرار دنیا و حفظ تنوع نژادی، فرهنگی، مذهبی و ... در کشور آمریکا است.
در ابتدا برای شرکت در این قرعه کشی، متقاضیان کشورهای مجاز، می بایست به صورت حضوری مراجعه می کردند و پس از تکمیل فرم و تحویل دادن عکس استاندارد، ثبت نام صورت می گرفت اما از سال ۲٬۰۰۳ به بعد، برای شرکت در قرعه کشی گرین کارت ایالات متحده آمریکا، تنها از روش های اینترنتی می توان ثبت نام کرد.

تفاوت گرین کارت و تابعیت آمریکا


در پی برنده شدن در قرعه کشی لاتاری، به شما گرین کارت آمریکا اهدا می شود. لازم به ذکر است که این سند با تابعیت و سند شهروندی آمریکا تفاوت دارد.
۱. گرین کارت دارای مدت زمان مشخص است و به اصطلاح تاریخ انقضا دارد. اما سند شهروندی هیچ مدت زمان محدودی ندارد.
۲. برای دریافت تابعیت فرد می بایست سوگند یاد کند که به ایالت متحده آمریکا همیشه وفادار باشد اما برای دریافت گرین کارت همچین کاری الزامی نیست.
۳. شخصی که شهروندی و تابعیت آمریکا دارد، صاحب امتیازات حقوقی هم چون شرکت در انتخابات و حق رای است اما دارنده گرین کارت نمی تواند از همچین امتیازی استفاده کند.
۴. دارنده گرین کارت در صورتی که در آمریکا زندگی نمی کند، می بایست هر ۶ ماه به آمریکا بازگردد اما برای شهروندی آمریکا همچین محدودیتی وجود ندارد.
دارنده گرین کارت آمریکا، در صورتی که ۵ سال به صورت مستمر در آمریکا زندگی کند، به شهروند و تابع آمریکا تبدیل می شود.
لاتاری چیست؟ | لاتاری گرین کارت آمریکا

چه کسانی می توانند در لاتاری ثبت نام کنند؟


برای شرکت در لاتاری آمریکا نیازی نیست تخصص و یا مهارت ویژه ای داشته باشید. به طور کلی دو شرط مهم در ثبت نام این قرعه کشی باید مورد توحه قرار بگیرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
۱. سن متقاضی
۲. مدرک تحصیلی متقاضی
تمامی افراد با هر سنی که دارند می توانند در این قرعه کشی ثبت نام کنند. افراد بالای ۱۸ سال می بایست به تنهایی در لاتاری ثبت نام کنند و تنها قادر به پر کردن یک فرم ثبت نام هستند. افرادی که کمتر از سن قانونی هستند (زیر ۱۸ سال) باید به عنوان زیر مجموعه یکی از والدین یعنی پدر و یا مادر در قرعه کشی گرین کارت شرکت کنند. در این صورت اگر پدر و یا مادر شما در لاتاری شرکت می کند، نام شما را به عنوان فرزند خود ثبت نام می کنند. تعداد فرزندان محدودیت خاصی ندارد و تمامی فرزندان زیر ۱۸ سال با والدین خود ثبت نام می شوند. بنابراین اگر والدین برنده گرین کارت آمریکا شوند، شما نیز همراه ایشان موفق به دریافت گرین کارت خواهید شد.
حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای فرد متقاضی در ثبت نام لاتاری، دیپلم است. با این حال حتی اگر دیپلم ندارید هم می توانید در این قرعه کشی شرکت کنید. با داشتن ۲ سال سابقه کار تخصصی در ۵ سال اخیر می توانید محدودیت تحصیل را از بین ببرید و از این طریق در قرعه کشی شرکت کنید. اگر دیپلم و یا سابقه کاری هم ندارید، می توانید به عنوان یک زیر مجموعه در لاتاری ثبت نام کنید به عنوان مثال زیر مجموعه همسر و یا والدین خود باشید. متاهلین در ثبت نام و قرعه کشی لاتاری شانس دو برابری دارند زیرا از هر دو طرف زن و شوهر می توان ثبت نام را انجام داد.
همان طور که گفته شد، مدرک تحصیلی بالا شانس شما را در قرعه کشی بیشتر نمی کند و عملاً هیچ تاثیری ندارد. اما داشتن مدرک تحصیلی بالا و معتبر و همچنین مدارک بین المللی، در مراحل بعدتر هم چون دریافت ویزا، مصاحبه سفارت و ... کمک بسیار زیادی خواهد کرد. لازم به ذکر است که مدرک فنی حرفه ای برای شرکت در این قرعه کشی مورد قبول نیست.

مزایای لاتاری چیست؟


۱. اگر فرد خوش شانسی باشید، لاتاری بهترین راه برای مهاجرت به آمریکا محسوب می شود. این روش، زمان بسیار کمی را به خود اختصاص می دهد. از زمانی که ثبت نام می کنید و تا زمانی که در این قرعه کشی برنده می شوید و می توانید برای مهاجرت آماده شوید، تنها ۲ سال زمان صرف می شود. در صورتی که دیگر روش های مهاجرت و اخذ گرین کارت ممکن است سال های زیادی طول بکشد.
۲. مهاجرت از طریق روش هایی غیر از لاتاری شرایط مخصوصی دارد. به عنوان مثال باید یک ویژگی خاص مانند برجستگی علمی، ورزشی و ... داشته باشید و یا عضو نزدیکی از خانواده شما تابعیت آمریکا داشته باشد. همچنین با سرمایه گذاری های کلان و یا سابقه های کاری با سطح بسیار بالا نیز می توانید اقامت کسب کنید. اما لاتاری برای همه افراد مناسب است و نیازمند ویژگی خاص و منحصر به فردی نیست. فرد متقاضی تنها باید مدرک دیپلم و یا دو سال سابقه کار در سال های اخیر را داشته باشد.
۳. شرکت در این قرعه کشی محدودیت سنی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و ... ندارد. به همین دلیل تمامی افراد می توانند به راحتی در این قرعه کشی ثبت نام کنند.
۴. شرکت در لاتاری آمریکا، هزینه های اداری و ... ندارد. در واقع برای ثبت نام در آن هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید. تنها از طریق اینترنت می بایست مدارک خود را در سایت اصلی بارگذاری کنید. جمع آوری این مدارک نیز سخت و هزینه بر نیست. به عنوان مثال نیاز به ترجمه مدارک ندارید. تنها عکس مخصوص لاتاری ممکن است برای شما هزینه کمی داشته باشد که البته خودتان نیز می توانید بدون هیچ هزینه ای آن عکس را تهیه کنید.
۵. برای مهاجرت به روش های غیر از لاتاری می بایست مدارک و اسناد بسیار زیادی جمع آوری کنید. پروسه اداری و تحویل مدارک کار بسیار دشواری است در صورتی که ثبت نام در این قرعه کشی راحت است و مدارک زیادی نیاز ندارد.
۶. فردی که برنده لاتاری می شود می تواند در هر ایالتی که مایل بود زندگی کند، خانه بخرد، تحصیل کند و یا به کار مورد نظر خود مشغول شود.
۷. برنده لاتاری برای ورود به کشور آمریکا نیازی نیست مدرک زبان خاصی داشته باشد. حتی در سفارت نیز می تواند به زبان فارسی صحبت کند و نیازی به مترجم نخواهد داشت.
۸. برندگان لاتاری می توانند هم چون شهروندان آمریکایی از کمک های دولتی هم چون بیمه، کمک هزینه غذا، مسکن و ... استفاده کنند.
استفاده از قرعه کشی گرین کارت آمریکا مزایای بسیار زیادی دارد اما لازم به ذکر است که این قرعه کشی، روش قطعی و ۱۰۰ درصدی برای مهاجرت به حساب نمی آید زیرا در نهایت مهاجران بر اساس یک قرعه کشی انتخاب می شوند و از این طریق، در ایران تنها 3 هزار نفر موفق به دریافت گرین کارت می شوند.
لاتاری چیست؟ | لاتاری گرین کارت آمریکا

ثبت نام در لاتاری


برای ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت آمریکا کافی است کمی به زبان انگلیسی مسلط باشید و به سایت اصلی لاتاری (www.dvlottery.state.gov) مراجعه کنید . اطلاعات خود را در فرم های مربوطه جای گذاری کنید. ثبت نام لاتاری کار دشواری نیست اما توجه کنید که تمامی اطلاعات را به درستی وارد کنید تا در آینده و پس از برنده شدن با مشکل مواجه نشوید. زمان اعلام برنده ها نیز از طریق همین سایت اعلام می شود. معمولاً بین ۶ الی ۱۲ ماه پس از ثبت نام نتایج اعلام می شوند.
از شرایط ثبت نام لاتاری می توان به این مورد اشاره کرد که باید متولد یکی از کشورهای مجاز ثبت نام باشید. برخی از کشورها مانند بریتانیا و چین بیشترین تعداد مهاجران به آمریکا را دارند به همین دلیل در لاتاری هیچ سهمی از ویزا به این کشورها تعلق نمی گیرد. اما استثنایی نیز وجود دارد که اگر شما متولد کشور غیر مجاز باشید و یکی از والدین شما متولد کشورهای مجاز باشد می توانید در این قرعه کشی ثبت نام کنید. حتی در صورتی که همسر شما هم متولد یکی از کشورهای مجاز باشد، امکان ثبت نام برای شما وجود دارد. ایران یکی از کشورهای مجاز برای ثبت نام در لاتاری گرین کارت آمریکا است.
برای ثبت نام در این قرعه کشی، هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید. برخی از دفاتر و اداره های مهاجرتی، ثبت نام شما را انجام می دهند. هزینه ثبت نام لاتاری در این دفاتر معمولاً متفاوت است و به سن متقاضی نیز بستگی دارد. این هزینه صرف حق الزحمه دفتر و موسسه مربوطه می شود و پولی به آمریکا واریز نمی شود.
صفحه تایید، شماره و کد تایید (conformation number) را باید تا پایان قرعه کشی نزد خود نگه دارید تا بتوانید اطلاعات خود را با آن تطبیق دهید. پس از برنده شدن باید برای دریافت ویزا، مصاحبه و وقت سفارت اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در لاتاری


برای شرکت در لاتاری آمریکا نیاز به مدارک و اسناد خاصی نیست. در ادامه به اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت نام در قرعه کشی کارت سبز آمریکا اشاره خواهیم کرد.
۱. در سال های گذشته به پاسپورت نیاز نبود اما از لاتاری سال پیش، متقاضی می بایست پاسپورت به روز و معتبر داشته باشد.
۲. اطلاعات شناسنامه متقاضی و تمام افرادی که زیر مجموعه آن قرار می گیرند.
۳. آدرس محل سکونت فرد شرکت کننده
۴. میزان دقیق مدرک تحصیلی
۵. اطلاعات وضعیت تاهل و تعداد فرزند و مشخصات آن ها
۶. ایمیل معتبر و شماره تماس
۷. عکس مطابق با استانداردهای لاتاری
تمامی اطلاعات می بایست به زبان انگلیسی در سایت لاتاری وارد شود.

شرایط عکس لاتاری


۱. عکس باید دارای زاویه مستقیم (تمام رخ) باشد.
۲. عکس می بایست ابعادی معادل ۶۰۰*۱٬۲۰۰ پیکسل داشته باشد.
۳. زمینه و پشت فرد باید سفید رنگ و ساده باشد.
۴. عکس سیاه سفید و افکت دار مورد قبول نیست. عکس باید رنگی و واضح باشد.
۵. در عکس قرعه کشی گرین کارت نباید عینک و سمعک داشته باشید.
۶. هیچ مویی نباید صورت شما را پوشانده باشد.
۷. عکس با حجاب موردی ندارد.
۸. عکس را باید به صورت فایل دیجیتال استفاده کنید.
۹. عکس باید جدید و مربوط به حداکثر ۶ ماه گذشته باشد. از عکس سال گذشته نباید استفاده کرد.
لاتاری چیست؟ | لاتاری گرین کارت آمریکا

سوالات متداول

• آیا به برنده لاتاری خانه اهدا خواهد شد؟


یکی از شایعات این است که برنده لاتاری صاحب خانه در آمریکا می شود و یا به آن حقوق تعلق می گیرد. در صورتی که به این شکل نیست. برنده لاتاری تنها حق زندگی، تحصیل و کار دارد. هیچ گونه حقوق و یا خانه ای برای سکونت رایگان در اختیار او قرار نمی گیرد.

• آیا می توان شانس لاتاری را افزایش داد؟


هیچ راهی جهت افزایش شانس در این قرعه کشی وجود ندارد. هیچ وقت در یک سال با یک سری اطلاعات دوبار ثبت نام نکنید زیرا شانس اولیه را نیز از دست می دهید. افراد متاهل دارای دو شانس در این قرعه کشی هستند زیرا هر طرف می تواند به صورت جداگانه و با یک زیر مجموعه در لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت نام کند.

• آیا افراد با سابقه کیفری می توانند در لاتاری ثبت نام کنند؟

بله تمامی افراد می توانند در این قرعه کشی شرکت کنند. هیچ گونه اطلاعاتی درباره سابقه کیفری در سایت ثبت نمی شود. اما پس از برنده شدن امکان دارد این سابقه در کنسولگری مورد بررسی قرار گرفته و مشکلاتی به وجود بیاورد.

• لاتاری معمولا از چه زمانی آغاز می شود؟


زمان ثبت نام لاتاری معمولا، از اوایل ماه اکتبر یعنی اواسط مهر ماه آغاز می شود و تا یک ماه پس از آن ادامه دارد. زمان ثبت نام هیچ گاه تمدید نمی شود.

• افراد بدون پایان خدمت و در نتیجه پاسپورت چگونه ثبت نام کنند؟


وجود پاسپورت برای ثبت نام در لاتاری اجباری است. در نتیجه نمی توانید بدون وجود پاسپورت ثبت نام کنید. شرایطی وجود دارد که دانشجویان بدون مدرک پایان خدمت می توانند پاسپورت دریافت کنند. از طریق سازمان نظام وظیفه می توانید این مورد را پیگیری کنید.

• بعد از برنده شدن در لاتاری چه باید کرد؟


پس از این که در این قرعه کشی برنده شدید، می باست فرم درخواست ویزا DS-۲۶۰ را تکمیل کنید. تمامی افراد زیر مجموعه شما نیز باید جداگانه این فرم را تکمیل کنند. پس از آن تاریخ مصاحبه مشخص می شود. پس از دریافت ویزا تا ۶ ماه فرصت دارید به خاک آمریکا وارد شوید در غیر این صورت ویزا به صورت خود به خودی باطل می شود.

• چه مدارکی جهت ارائه به سفارت پس از برنده شدن در لاتاری مورد نیاز است؟


اصل و ترجمه شناسنامه خود و زیر مجموعه هایتان، پاسپورت‌ها (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و هزینه های دریافت و تمدید پاسپورت یا گذرنامه بر روی همین عبارت کلیک کنید.)، سند ازدواج و یا طلاق زوجین، مدارک عدم سو پیشینه، مدارک های مربوط به معاینه های پزشکی، واکسیناسیون، مدارک مربوط به تمکن مالی، صورت حساب های بانکی.

• آیا امکان واگذاری امتیاز لاتاری به فرد دیگری وجود دارد؟


خیر در صورت برنده شدن در این قرعه کشی، تنها خود فرد شرکت کننده و زیر مجموعه هایش می تواند از امتیاز آن استفاده کند. امکان واگذاری، خرید و فروش امتیاز لاتاری وجود ندارد.

• آیا می توان از تصویر تکراری استفاده کرد؟


خیر. اگر در یک سال از تصویری استفاده کردید و برنده نشدید در سال بعد نباید از همان تصویر تکراری استفاده کنید.

• چگونه می توان از سفارت وقت گرفت؟


برای مراجعه به سفارت می توانید بلیط به کشورهای نزدیک مانند بلیط هواپیما ترکیه، ارمنستان و امارات را خریداری کنید و پیش از آن به صورت اینترنتی وقت سفارت بگیرید.

• در صورتی که یک فرد مجرد پس از قبولی در لاتاری ازدواج کند چه می شود؟


اگر در زمان ثبت نام فرد مجرد باشد و در زمان اعلام نتایج ازدواج کرده باشد، باید فرم های مربوط به DS-۲۶۰ را تکمیل کند. در این فرم اطلاعات همسر نیز کامل وارد می شود. تمامی مدارک باید برای هر دو طرف زوجین تهیه شود. در زمان حضور در سفارت نیز همسر باید حضور داشته باشد. با رعایت تمام نکات، کیس شما تایید خواهد شد و هر دو طرف ویزا دریافت می کنند.

• در صورتی که فرد متاهل پس از برنده شدن در لاتاری طلاق بگیرد چه می شود؟


اگر فرم ثبت نام را به صورت متاهلی تکمیل کرده اید و پس از برنده شدن از همسر خود (زیر مجموعه) طلاق گرفته اید، باید شرایط فعلی را در فرم های مربوط به DS-۲۶۰ وارد کنید و شرایط تاهل خود را Divorced کنید. هم چنین مدارک مربوط به طلاق خود را نیز می بایست به سفارت ارائه دهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است