search
menu

همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز

[ پنهان کردن ]
اقامتگاه بومگردی چیست؟
چرا در اقامتگاه بوم گردی اسکان کنیم؟
اقامتگاه بومگردی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
گردشگری سبز و گردشگری روستایی
ضوابط و شرایط اخذ مجوز اقامتگاه بوم گردی در ایران
امتیازات رتبه‌بندی اقامتگاه بومگردی در ایران
فرآیند امتیازدهی اقامتگاه بومگردی
موافقت اصولی برای اخذ مجوز اقامتگاه بومگردی
چگونه موافقت اولیه سازمان گردشگری استان را اخذ کنیم؟
مراحل و مدارک اخذ موافقت اصولی تاسیس اقامتگاه بومگردی
مراحل اخذ پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی گردشگری
منظور از رعایت توسعه پایدار در اقامتگاه بوم گردی چیست؟
سرویس‌های بهداشتی اقامتگاه بومگردی
تسهیلات مادی به متقاضیان تاسیس اقامتگاه بومگردی
چند نکته خیلی مهم در رابطه با اقامتگاه های بوم گردی
اقامتگاه بوم گردی در واقع محلی است که گردشگران از آن برای اسکان موقت استفاده می‌کنند و با هتل و هاستل و سوئیت و آپارتمان نیز متفاوت است. هم تفاوت فرمی دارد و هم تفاوت محتوایی. یعنی اقامتگاه بوم‌گردی، جایی لوکس و مدرن نیست اما از ابزارهای عصر مدرن در ارائه خدمات به مسافران استفاده می‌شود مثل اینترنت. مهم‌ترین تفاوت اقامتگاه بومگردی با اقامتگاه‌های متعارف امروزی، انتقال حس فرهنگ و هنر و آداب و رسوم و سنت مردمان خطه‌ای است که اقامت‌گاه بوم گردی در آن واقع شده است. در اقامتگاه بومگردی، از شما با غذاها و نوشیدنی‌های سنتی و اکسسوری‌های الهام گرفته از فرهنگ فاخر اقوام و صنایع دستی مردمان آن دیار، استقبال و پذیرایی می‌شود.
در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت برای عزیزانی که علاقمند هستند درباره اجاره ویلا یا اقامتگاه، اطلاعات خوبی بدست آورند و با شماری از اقامتگاه‌های بوم گردی در نقاط مختلف کشور آشنا شوند، گفتاری جامع تدارک دیده‌ایم.
هم‌چنین اگر مشتاق به ساخت یک اقامت‌گاه بومگردی جهت کارآفرینی اجتماعی یا خویش‌فرمایی در روزگار پسا کرونای ایران عصر ۱۴۰۰ هستید، مراحل ساخت یک اقامتگاه بومگردی خوب و پولساز را نیز معرفی کردیم. در انتهای گفتار، درباره شرایط و مدارک اخذ مجوز تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی از طریق وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی ایران، جزییاتی ارائه شده است.
اگر شما مخاطب گرامی، سابقه اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از ۳۱ استان سرزمین چهارفصل ایران را داشته و یا قصد ساخت و اخذ مجوز اقامتگاه بوم‌گردی دارید، دیدگاه‌های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
با سفرمارکت همراه باشید.
همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز

اقامتگاه بومگردی چیست؟


اقامتگاه بوم گردی همان‌طور که در ابتدای این گفتار توضیح دادیم، جایی است که شما به دل طبیعت و فرهنگ و هنر و تاریخ می‌روید. جایی که بر خلاف دیگر مراکز اسکان مسافر، چه معمولی چه لاکچری، تهی از فرهنگ و هنر و آداب و رسوم و سنت مردمان خطه‌ای که به آن دیار سفر کرده‌اید نیست!
اقامتگاه بوم گردی، جایی است که شما در زمان استراحت در آنجا، با بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی آن دیار هم آشنا می‌شوید. بدون آن‌که نیاز به دیدن فیلم یا ویدیو یا خواندن کتاب باشید. شما می‌توانید طعم لذیذ غذاها و نوشیدنی‌های محلی همان استان را بچشید. لباس‌های محلی مردمانش را که بر درب و دیوار بنا، آوایزان شدن ببینید. لوازم پخت و پز و شیوه پخت و پز آن‌ها را در صورتی که اقامتگاه به نمایش گذاشته باشد، مشاهده کنید.
می‌توانید در اقامتگاه بوم گردی ، بخشی از فرهنگ مردمان ایران را از نزدیک تجربه کنید. مثل پشت کرسی بشینید، در کنار سماور و پشتی‌های رنگارنگ نشسته و دم‌نوش گیاهی یا چای سبز ارگانیک و شیرینی و نان محلی همان دیار را بخورید و بنوشید.
اقامتگاه بوم‌گردی، سعی می‌کند شما را از دنیای مدرنیته امروزی به دنیای گذشته ببرد. پلی است که سنت را به مدرنیته وصل می‌کند. می‌توانید به گذشته بروید و طرز سبک زندگی مردمان گذشته خیلی دور یا معاصر را در خانه‌هایی که به همین منظور بازسازی و تعبیه شده، تجربه کنید. تجربه‌ای که صرفا دیدن آن‌ها در موزه‌های مردم‌شناسی سراسر کشور امکان پذیر بود و تجربه عملی و عینی آن‌ها، اکنون در اقامتگاه‌های بوم گردی استان‌ها در دسترس عموم علاقمندان به فرهنگ و هنر این دیار اهورایی است.

همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز
اقامتگاه بومگردی خوب، جایی است که تمیز است و به خوبی، میراث‌دار فرهنگ و هنر مردمان خطه‌ای است که سفیران فرهنگی و تاریخی آن‌ها برای گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز
پنجره‌های رنگارنگ و تزیین هر واحد اقامتگاه بومگردی با گلیم و جاجیم و صنایع دستی ایران، فضایی باشکوه و دل‌انگیز و چشم نواز را رقم می‌زند که سفیر فرهنگ اقوام ایرانی نیز هست.

همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز
مسافران اقامتگاه‌های بومگردی هم در مناطق خشک و کویری و هم مناطق سرسبز و هم پر برف، مشتاق هستند که صبحانه و نهار را در تراس یا بالکن یا حیاط اقامتگاه با چشم‌اندازهایی از طبیعت منطقه میل کنند.
برای عزیمت به اقامتگاه های بومگردی سراسر کشور ، از طریق خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت، سفری خاطره‌انگیز و ارزان را تجربه کنید.

چرا در اقامتگاه بوم گردی اسکان کنیم؟


به موارد زیر دقت کنید:
- اسکان در اقامتگاه بومگردی به صورت انفرادی یا گروهی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که گاها هزینه کم‌تری نسبت به اسکان در هتل‌های چند ستاره پرداخت کنید.
- با فرهنگ و سنت و آداب و رسوم مردمان خطه‌ای که به آنجا سفر کردید، بهتر و راحت‌تر آشنا خواهید شد.
- فرصت ارتباط نزدیک و صمیمی با مردمان بومی همان منطقه برای شما از طریق اسکان در اقامتگاه بوم گردی فراهم می‌شود.
- با اسکان در اقامتگاه بوم گردی، به توسعه پایدار کمک خواهید کرد.
- با اسکان در اقامتگاه بوم گردی، به توسعه صنعت گردشگری و روستا محوری کمک خواهید کرد و به ثروت کشور افزوده خواهد شد.
- با اسکان در اقامتگاه بوم گردی، خود و فرزندان و دوستان و آشنایان و حتی پرسنل شرکت و موسسه و سازمان شما، با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و تاریخی استان‌های ایران آشنا شده و این کمک خوبی به میراث‌داری برای نسل بعد ایرانیان است.
- توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در ۳۱ استان کشور، ثروت ملی ایرانیان را افزایش خواهد داد و عاملی برای توسعه کار مولد و حمایت از کارآفرینی اجتماعی (SOCIAL ENTREPRENEURSHIP) است. زیست مسئولانه و حمایت از اکوسیستم منطقه را تقویت کرده و مولفه‌ای مهم در ثروت‌آفرینی با صنعت توریسم است.
- با اقامت در اقامگاه‌های بوم گردی سراسر کشور، به اقتصاد روستا کمک خواهیم کرد و جلوی خالی شدن روستاها و مهاجرت به شهرها و توسعه حاشیه‌نشینی و چالش‌های مربوطه را خواهیم گرفت.
- ما عاشقان فرهنگ و هنر و تاریخ این مرز و بوم، از اقامتگاه‌های بوم‌گردی دفاع و حمایت می‌کنیم چون حامی تاریخ و فرهنگ اقوام ایرانی هستیم.
تی تی
(به این عکس دقت کنید. نوعی از دکوراسیون ساده و دوست داشتنی برای تزیین یک اقامتگاه بوم گردی در ایران است که از صنایع دستی برای تزیین زیبای دیوارها و پنجره‌ها و حیاط استفاده کرده است)
با خرید آنلاین تور سفرمارکت ، فرصت اسکان در اقامتگاه های بومگردی استان مورد نظر خود را با بهترین قیمت و شرایط پیدا کنید.

اقامتگاه بومگردی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟


در ادامه این گفتار جامع مجله اینترنتی سفرمارکت، درباره امتیازهای مربوطه به رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بومگردی، اطلاعاتی ارائه شده است. اما ناگفته پیداست که ورای امتیازها و الزاماتی که قانون برای رتبه‌بندی و بهره‌داری اقامتگاه بومگردی مشخص کرده، ویژگی‌هایی هر اقامتگاه بومگردی در فضای رقابتی امروز صنعت گردشگری ایران باید داشته باشد:
- اقامتگاه بومگردی بایستی چه درجه ۱ باشد چه درجه ۳، کاملا تمیز باشد.
- اقامتگاه بومگردی چه در مناطق سردسیر شمال غرب چه مناطق گرمسیر جنوبی کشور، بایستی مجهز به لوازم سرمایشی و گرمایشی با کیفیت و سالم باشد.
- اقامتگاه بومگردی برای تبلیغ محل خود و پاسخگویی بهتر به نیاز مشتریان، بهتر است پرسنل آموزش دیده آشنا به یک زبان خارجی داشته باشد.
- اقامتگاه بومگردی شایسته است که برای رفاه حال مخاطبان خود، در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد.
- اقامتگاه بومگردی شایسته است که امکان تهیه غذا و نوشیدنی‌های سنتی و بومی و محلی را برای مسافران فراخور درخواست و نیاز آن‌ها فراهم کند.
- فروش خوردنی جات و ادویه و صنایع دستی و کتاب و بروشور در اقامتگاه بومگردی، ممنوع نیست و می‌تواند ابزاری برای درآمدزایی بنگاه باشد. مخصوصا به گردشگران خارجی.
- اقامتگاه بومگردی بهتر است که نزدیک مقصدهای گردشگری مهم شهر یا روستا باشد. موقعیت‌یابی اقامتگاه گردشگری نقش مهمی بر درآمدزایی خود و سایر مناطق و اماکن توریستی همجوار دارد.
قریب به ۱۰۰۰ اقامتگاه بوم گردی در ۳۱ استان کشور مجوز فعالیت دارند که انتظار می‌رود در روزگار پسا کرونای ایران عصر ۱۴۰۰ شمسی، هم شمار اقامتگاه‌های بومگردی کشور افزایش یابد و هم بر شمار گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به اسکان در این اماکن فرهنگی و هنری و تاریخی، افزوده شود.
لذا سرمایه گذاری در ساخت و بهره برداری از اقامتگاه های بومگردی در ایران قرن پانزدهم هجری شمسی، اقدامی ارزشمند برای ثروت‌آفرینی و کسب درآمد و کارآفرینی اجتماعی است. به خصوص که مناطق پر توریست ایران مثل شیراز و اصفهان و یزد و تبریز و استان‌های شمالی و مذهبی کشور، پتانسیل عالی برای ساخت اقامتگاه بومگردی و درامد زایی از این راه دارند.
اقامتگاه بوم گردی، در واقع حس طبیعت گردی و فرهنگ گردی می‌دهد و حس زیستن به سبک سنتی را تداعی می‌کند. اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران امروز، یک جاذبه برای ماندگاری گردشگری و مناطق هدف گردشگری کشور بوده و بایستی مردم و مسئولان به این ظرفیت توجه کنند. چرا که بهترین محرک رونق اقتصاد روستا بوده و از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کند.
با خرید اینترنتی بلیط قطار از طریق سفرمارکت، سریع‌ترین و ارزان‌ترین و امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل درون کشور را در اختیار داشته باشید و طبیعت گردی و تاریخ گردی کم‌هزینه و راحت را تجربه کنید.

گردشگری سبز و گردشگری روستایی


اگر دانشجویان رشته گردشگری یا بازاریابی یا کارآفرینی هستید و این گفتار را مطالعه می‌کنید، به ۲ مساله دقت کنید.
یکی از روش‌های درآمدزایی از گردشگری، توجه به گردشگری سبز (GREEN TOURISM) است. یعنی گردشگری که به محیط زیست آسیب نمی‌زند و پسماند را مدیریت کرده و آسیبش به اکوسیستم خیلی کم است. از طرفی، گردشگری سبز یعنی آن‌که گردشگران به جای اقامت در واحدهای لاکچری، وارد مزرعه شده و شیوه کاشت و داشت و برداشت صیفی‌جات و میوه‌ها را در فصول مختلف سال ببینند. وارد باغ‌ها شده و نحوه رشد سبزیجات و گل و گیاه را مشاهده کنند. وارد مراکز دامداری شده و نحوه دوشیدن شیر دام و فرآورده‌های لبنی را نظاه گر باشند.
برای گردشگران، گردشگری سبز، جذاب و هیجان‌انگیز و مملو از نکته و تجربه‌های کم‌نظیر دوست داشتنی است که تجربه‌ آن‌ها در هر جایی فراهم نیست. تجربه پخت نان و شیرینی محل و دوشیدن گاو، تجربه‌ای است که خاص بوده و می‌توان به عنوان ظرفیت‌هایی کنار اقامتگاه‌های بومگردی، تعریف و تبیین کرد و درآمدزایی داشت.

همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز
در گردشگری روستایی (RURAL TOURISM)، گردشگران به مناطق روستایی رفته و گاها چند روز یا چند هفته اقامت می‌کنند و با سبک زندگی روستاییان آشنا شده و در کسب و کارشان طبق ضوابطی، مشارکت می‌کنند. مشتریان بسیاری در اروپا و آسیا و آمریکا داشته و خوب است که مدیران اقامتگاه های بومگردی و مسئولان مدیریت بازاریابی گردشگری ایران نیز به این مقوله توجه جدی داشته باشند.

همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز
به هر حال، گردشگری سبز و گردشگری روستایی، همه در بستر اقامتگاه های بومگردی قابل تعریف و گسترش بوده و فرصت آفرین و ارزش آفریناست. چرا که اقامتگاه های بوم گردی، جایگزین مناسب هتل در سفرهای داخلی برای ایرانیان در اقتصاد تحریمی و پر چالش امروزی است و هزینه های سفر را کاهش می‌دهد.
همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز

ضوابط و شرایط اخذ مجوز اقامتگاه بوم گردی در ایران


تاسیس هاستل، هتل، سوئیت آپارتمان، مسافرخانه، مرکز ورزشی و هر مکانی که قصد ارائه خدمات به مسافران و گروهی از مردم را داشته باشد، بایستی با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح طبق شرایطی که قانون گذار اعلام کرده است صورت بگیرد.
برای تاسیس و بهره‌برداری اقامتگاه بومگردی، اخذ مجوز از نهادهای ذی‌صلاح، الزامی است. از اواخر سال ۱۴۰۰ شمسی، با راه اندازی سامانه یکپارچه اخذ مجوز، مراحل و روند درخواست، بررسی و تایید صلاحیت و صدور مجوز برای متقاضیان بهره‌برداری اقامتگاه بومگردی، تسریع و تسهیل شده است و اکنون می‌توان بسیاری از مراحل صدور مجوز را اینترنتی دنبال کرد.
به دلیل این‌که اقامتگاه بومگردی در بافت‌های تاریخی و قدیمی و به خصوص با بازسازی خانه‌های قدیمی و ارزشمند از نظر میراث فرهنگی و هنری، ساخته و بنا می‌شود، لذا اخذ مجوزهای لازم از شهرداری شهری که اقامتگاه در آن بنا می‌شود، الزامی است. اما مجوز نهایی برای بهره‌برداری از اقامتگاه بومگردی را صرفا وزارت گردشگری ایران صادر می‌کند.
در واقع کلیه هتل ها و هاستل ها و مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی سراسر کشور زیرنظر وزارت گردشگری فعالیت دارد. مسئول فنی و صاحب امتیاز اقامتگاه بوم‌گردی بایستی پس از اخذ مجوز لازم، نسبت به خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، به سازمان گردشگری استان محل فعالیت، پاسخ‌گو باشد.
مثل هتل و هاستل، اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران، درجه‌بندی می‌شود. اقامتگاه‌های بوم گردی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:
- اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه ۱ که بهترین اقامتگاه‌های بومگردی هستند و در تبریز و یزد و شیراز و کاشان و اصفهان بسیار هستند.
- اقامتگاه‌های بوم گردی درجه ۲ که مقداری از اقامتگاه‌های بومگردی درجه ۱، خدمات پایین‌تری به مشتری ارائه می‌کنند.
- اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه ۳ که پایین تری سطح ارائه خدمات را به مسافران داشته و پایین‌ترین نرخ هر شب افامت در اقامتگاه‌های بومگردی ایران متعلق به همین اقامتگاه‌ها هست.
البته درجه‌بندی اقامتگاه‌های بومگردی بر اساس امتیازهایی است که واحد متقاضی اخذ رتبه و درجه، طبق آن ممیزی و بررسی صلاحیت می‌شود.

امتیازات رتبه‌بندی اقامتگاه بومگردی در ایران


هم‌چون شرکت‌های پیمانکاری و مهندسی مشاور که به منظور شرکت در مناقصات دولتی و عمومی، رتبه‌بندی شده و برای رتبه‌بندی و اخذ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، بایستی امتیازات لازم را کسب کنند، اقامتگاه‌های بومگردی نیز بایستی طبق امتیازهایی که نهاد صدور مجوز اعلام کرده، ممیزی شوند.
هر اندازه یک اقامتگاه بومگردی بتواند امتیاز بالاتری کسب کند، شانس رسیدن به درجه ۱ افزایش می‌یابد. لذا اقامتگاه‌های بومگردی که از نظر شرایط ایمنی، شرایط فنی، میزان ارائه خدمات به مشتری و تجهیزات به کار گرفته، حرفه‌ای و کامل باشند، امتیازات بالاتر کسب کرده و امتیاز بالاتر به معنی نزدیک شدن به رتبه ۱ است.
هر اندازه رتبه و درجه یک اقامتگاه بومگردی متقاضی اخذ مجوز، بیش‌تر باشد، نرخ ارائه خدمات به ازای هر شب اقامت مسافر در آن‌جا، افزایش خواهد یافت. اقامتگاه بومگردی درجه ۳، به این دلیل قیمت کم‌تری به نسبت اقامتگاه بومگردی درجه ۱ دریافت می‌کند که میزان و سطح ارائه خدماتی که به مشتری ارائه خواهد کرد، ضعیف‌تر از اقامتگاه بومگردی درجه ۱ است.

فرآیند امتیازدهی اقامتگاه بومگردی


به این شرح است:
- در واقع ۳۰ درصد از کل امتیازات ، مربوط به کیفیت و شرایط بنا و ساختمانی است که اقامتگاه بومگردی درآنجا واقع شده است. هم‌چنین تجهیزات و خدماتی که اقامتگاه به مشتری ارائه می‌کند نیز در ممیزی این ۳۰ درصد قرار دارد. لذا تجهیزات و خدمات و کیفیت بنا از نظر معماری و پایداری ، ۳۰ درصد کل امتیازات را در رتبه بندی اقامتگاه بوم گردی به خود اختصاص می‌دهد.
- ۳۰ درصد امتیازات رتبه بندی اقامتگاه بوم گردی به سرمایه‌های انسانی و ایمنی و بهداشت مکان مربوط است. هر اندازه پرسنلی مسلط به زبان خارجی، تحصیل‌کرده، با تجربه، در اختیار مدیریت مکان اقامتی باشد، نمره بیش‌تری واحد کسب خواهد کرد. ایمنی و بهداشت مجموعه نیز بسیار در امتیاز بندی اهمیت دارد. اگر اقامتگاه بومگردی، برای هر اتاق، یک سرویس بهداشتی اختصاصی تعبیه کرده باشد، امتیاز بیش‌تری دریافت خواهد کرد و می‌تواند رتبه بالاتر و نرخ بالاتری برای اجاره اتاق‌ها داشته باشد. بحث HSE یعنی بهداشت ایمنی و حرفه‌ای پرسنل و مشتری در اقامتگاه بومگردی بسیار اهمیت دارد.
- ۴۰ درصد از کل امتیازات مربوط به رتبه‌بندی اقامتگاها بوم گردی به رعایت اصول زیست محیطی و پایداری (SUSTAIABILITY) و ابعاد فرهنگی (SOCIAL AFFAIRS) مرتبط است. اقامتگاه بوم‌گردی چون معمولا در بافت‌های قدیمی و روستایی ساکن است، نباید آلودگی بصری، صوتی و زیست‌محیطی داشته باشد. مثلا مساله فاضلاب، جمع‌آوری پسماند و فضای سبز آن، باید با حساب و کتاب باشد و به تایید کارشناسان مربوطه برسد. بعضی از اقامتگاه‌های بومگردی در استان‌ها به دلیل مسائل زیست محیطی مورد اعتراض سازمان محیط زیست، گاها لغو امتیاز می‌شوند.
اگر شما قصد دریافت رتبه ۱ یا رتبه ۲ یا رتبه ۳ برای اقامتگاه بوم گردی خود دارید، کسب امتیازات زیر ضروری است:
- اخذ حداقل ۱ امتیاز به منظور دریافت رتبه ۳ برای اقامتگاه بومگردی، الزامی است. هم‌چنین در میانگین کل آیتم‌های ممیزی اقامتگاه بومگردی، حداقل امتیاز ۲ را اخذ کرده باشد. در غیر این‌صورت واجد شرایط دریافت رتبه ۳ نیست.
- اخذ حداقل ۴ امتیاز به منظور دریافت رتبه ۲ برای اقامتگاه بومگردی، الزامی است. هم‌چنین در میانگین کل آیتم‌های ممیزی اقامتگاه بومگردی، حداقل امتیاز 5 را اخذ کرده باشد. در غیر این‌صورت واجد شرایط دریافت رتبه ۲ نیست.
- اخذ حداقل ۷ امتیاز به منظور دریافت رتبه ۱ برای اقامتگاه بومگردی، الزامی است. هم‌چنین در میانگین کل آیتم‌های ممیزی اقامتگاه بومگردی، حداقل امتیاز ۸ را اخذ کرده باشد. در غیر این‌صورت واجد شرایط دریافت رتبه ۱ نیست.
اگر شما قصد دریافت رتبه ۱ تا ۳ برای اقامتگاه بومگردی مجوز دار خود هستید، بایستی امتیازات فوق‌الذکر را برای اقامتگاه خود کسب کرده تا حائز دریافت اخذ رتبه مربوطه شوید. این امتیازات به منظور اخذ رتبه، مربوط به سال ۱۴۰۱ است و احتمالا در هر سال، وزارت گردشگری، شرایط سخت‌گیرانه یا سهل‌گیرانه‌تری را برای رتبه بندی اقامتگاه‌های بوم گردی ۳۱ استان کشور، اعلام کند.

موافقت اصولی برای اخذ مجوز اقامتگاه بومگردی


برای دریافت مجوز اقامتگاه بومگردی، اخذ موافقت اصولی وزارت گردشگری الزامی است. به منظور دریافت موافقت اصولی جهت اخذ مجوز اقامتگاه بومگردی و بهره‌برداری از آن در یکی از ۳۱ استان کشور، متقاضی بایستی درخواست خود را به صورت کتبی و امضاء دار، به سازمان گردشگری استان محل اشتغال تسلیم کند. پس از تسلیم درخواست کتبی، بایستی اسناد مالکیت زمینی که قصد دارد آنجا، اقامتگاه بومگردی تاسیس کنید، به پیوست درخواست کتبی، ضمیمه شود.
اسناد مالکیت زمین بایستی به امضا و مهر و تایید سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه رسیده باشد. این اسناد توسط وزارت گردشگری، استعلام و راستی آزمایی خواهد شد. این‌که شرایط اسناد مالکیت باید چگونه باشد، مقوله حقوقی است که از کارشناسان معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان گردشگری استان محل فعالیت استعلام کنید.
پس از آن‌که درخواست کتبی و مدارک هویتی و اسناد مالکیت زمین متقاضی به سازمان گردشگری تسلیم شد، گزارش کمیته برنامه‌ربزی گردشگری استان محل اشتغال متقاضی، توسط کارشناسان مربوطه تهیه می‌شود. موقعیت زمین بررسی شده و پس از بررسی‌های فنی، نسبت به صدور یا عدم صدور موافقت اصولی توسط معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان اقدام می‌گردد.

چگونه موافقت اولیه سازمان گردشگری استان را اخذ کنیم؟


مثل تاسیس کارخانه یا واحد تولیدی، اخذ موافقت اولیه و موافقت اصولی نهاد ذیربط در صدور مجوز، الزامی است. درخواست تغییر کاربری یک بنا یا ساختمان قدیمی به اقامتگاه بومگردی یا بازسازی یک بنا برای تبدیل کردن آن به مقصد اقامتی برای گردشگران، نخستین گام در اخذ مجوز است.
پیش از ارائه درخواست به معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان جهت اخذ موافقت اصولی، بایستی درخواست متقاضی در کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان محل درخواست، مطرح و بررسی گردد. این‌که استان، به اقامتگاه بوم‌گردی جدید در فلان منطقه نیاز دارد یا خیر، بر عهده کارشناسان این کمیته است. اعضاء کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان را معاون گردشگری استان، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان، کارشناس طبیعت‌گردی استان و یکی از فعالان و متخصصان بخش خصوصی با نظر مدیرکل استان تشکیل می‌دهند.
لذا درخواست اولیه شما توسط متخصصان گردشگری و فعالان این عرصه، به دقت بررسی و رصد و پایش خواهد شد.
اگر کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان، طرح اولیه را غیر توجیه‌پذیر اعلام کرد، سازمان گردشگری استان، تعهدی برای ارائه هر نوع تسهیلات مادی و معنوی به متقاضی ندارد. اما متقاضی می‌تواند نسبت به اخذ موافقت اصولی، درخواست خود را تسلیم سازمان گردشگری بکند. یعنی موافقت اولیه با موافقت اصولی فرق دارد.

مراحل و مدارک اخذ موافقت اصولی تاسیس اقامتگاه بومگردی


به منظور دریافت موافقت اصولی، مدارک زیر الزامی است. هر سال، به این مدارک، می‌تواند مواردی اضافه شود:
- ارائه درخواست کتبی متقاضی تاسیس اقامتگاه بومگردی
- ارائه رونوشت اسناد مالکیت که بایستی کلیه صفحات توسط دفاتر اسناد رسمی، برابر اصل و ممهور به مهر برجسته شود.
- ارائه کروکی موقعیت زمینی که در آن‌جا اقامتگاه بومگردی تاسیس یا بازسازی می‌شود.
- ارائه گزارش کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان به کمیته فنی
- ارزیابی و تایید موقعیت زمین و صدور موافقت اصولی توسط معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان به منظور تاسیس اقامتگاه بومگردی در محل مورد نظر.
نکته‌ای که باید توجه کنید آن است که کارشناس طبیعت‌گردی استان در جلسه کمیته فنی حضور دارد و حضور وی الزامی است. صدور موافقت اصولی برای بناهایی که تاریخی و میراثی است، چه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده باشد چه نشده باشد، بایستی با موافقت معاونت میراث فرهنگی و یا سایر معاونت‌های مربوطه در وزارت گردشگری صورت بگیرد.
تامین کردن فضای فیزیکی و ضروری، مشروط به حفظ ارزش تاریخی و معنوی بنا است.
توجه داشته باشید که یک اقامتگاه بوم‌گردی، می‌تواند شامل دو یا چند مجموعه اقامتی باشد و محدودیتی وجود ندارد. مثل بعضی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهر کاشان که ترکیبی از چند اقامتگاه است. اما شرطی که دارد این است که مجموعه‌ها از مدیریت واحد برخوردار بوده و ارتباط فیزیکی و دسترسی آسان میان آن‌ها برقرار باشد.
امکان احداث دو یا چند اقامتگاه‌ بوم‌گردی با درجات و اهداق فعالیت گوناگون در یک محیط مدیریتی واحد وجود دارد به شرطی که فعالیت هیچ یک از آن‌ها تاثیر منفی بر عملکرد واحدهای دیگر نداشته باشد.

مراحل اخذ پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی گردشگری


بعد از پایان ساخت اقامتگاه بوم گردی چه ساخت بنا چه بازسازی بنا، بر اساس درجه یا رتبه‌ای که متقاضی خواهان دریافت آن است، پروانه بهره‌برداری موقت ۶ ماهه صادر می‌شود. پس از آن، واحد اقامتی بایستی فرآیند استانداردسازی و اخذ نظر از کمیسیون درجه‌بندی را طی کند.
همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز

حداقل تعداد واحد اقامتی اقامتگاه بوم گردی برای توریست‌ها و سرمایه‌گذارها به منظور دریافت رتبه ۳، حداقل چهار واحد و برای دریافت رتبه ۲، حداقل ۶ واحد و برای اخذ رتبه ۱ اقامتگاه بوم‌گردی، واحد بایستی حداقل ۸ واحد داشته باشد. اندازه هر واحد، و این‌که چند تخت در آن‌ جای می‌گیرد، طبق نظر سرمایه‌گذار و مدیر واحد اقامتی است و قانون، حداقلی را تعیین نکرده است.
همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز

منظور از رعایت توسعه پایدار در اقامتگاه بوم گردی چیست؟


منظور الزام و تعهد اقامتگاه بوم گردی به آرمان‌های توسعه پایدار (sustainable development) است. یعنی چه میزان واحد اقامتی، به محیط زیست، ذی‌نفعان، طبیعت، مدیریت پسمامد، بازیافت زباله، مدیریت پساب، مدیریت مصرف انرژی، منابع روشنایی، آلودگی صوتی و غیره توجه دارد. یعنی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی که اقامتگاه‌ بوم‌گردی تعبیه کرده است، نبایستی تاثیر منفی روی کارکرد اکوسیستم منطقه گذاشته و زندگی اهالی و همجواران اقامتگاه را مختل کند.

سرویس‌های بهداشتی اقامتگاه بومگردی


سرویس بهداشتی اقامتگاه بوم گردی بایستی شرایطی داشته باشد. به موارد زیر دقت کنید:
- اقامت‌گاه بوم‌گردی درجه ۳ بایستی به ازای هر واحد، حداقل ۳ چشمه سرویس بهداشتی و حمام داشته باشد.
- اقامتگاه بومگردی درجه ۲ بایستی حداقل ۳ چشمه سرویس بهداشتی و حمام داشته و حداقل یک سوم واحدهای اقامتی بایستی سرویس بهداشتی و حمام مستقل داشته باشند.
- اقامتگاه بومگردی درجه ۱ بایستی برای همه واحدهای اقامتی، سرویس بهداشتی و حمام مستقل داشته باشند.
این‌که کارکنان اقامتگاه بومگردی یونیفورم داشته باشند یا نداشته باشند، چه سن و قدی داشته باشند و مسلط به چه زبانی باشند، مساله‌ای است که الزام یا حداقل شرایط قانونی برای آن در نظر گرفته نشده است و به اختیار مدیر اقامتگاه است. اما مسائل بهداشتی و سوء پیشینه و بیمه پرسنل طبق قانون کار، بایستی رعایت شود.
سایت وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی برای اطلاع از جدیدترین شرایط و مدارک درخواست تاسیس اقامتگاه بومگردی در این نشانی: https://www.mcth.ir در دسترس است. توجه داشته باشید که سفرمارکت، هیچ خدماتی برای پیگیری و دریافت و مشاوره اخذ اقامتگاه بومگردی و موافقت اصولی مربوطه و هم‌چنین طرح تجاری اقتصادی مربوطه ارائه نمی‌کند.
سایت
(تصویر ایندکس سایت وزارت گردشگری ایران)

تسهیلات مادی به متقاضیان تاسیس اقامتگاه بومگردی


هنگامی که بنای اقامتگاه بوم گردی پس از اخذ مجوزهای لازم، آماده بهره‌برداری گردید، استعلاماتی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری محل فعالیت، کارشناسان بهداشت شبکه بهداشتی شهر و آزمایشات عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد توسط مدیر اقامتگاه انجام می‌شود و به تایید سازمان میراث فرهنگی می‌رسد.
در خصوص انجام امور بیمه‌ای برای اقامتگاه باید مطلع باشید که ساختمان را باید به ازای هر نفر ظرفیت پذیرش اقامتگاه، بیمه جانی و مالی و کارآفرینی کرهد تا در صورت هرگونه حادثه افراد بیمه حادثه شده باشند. سازمان میراث فرهنگی بعد از بهره ‌برداری و تایید آن تسهیلاتی به عنوان وام ۴ تا ۶ درصد به موسس اقامتگاه از طریق شبکه بانکی کشور پرداخت می‌کند.
همه چیز درباره اقامتگاه بوم گردی | مراحل ساخت و اخذ مجوز

چند نکته خیلی مهم در رابطه با اقامتگاه های بوم گردی


- فهرست بهترین اقامتگاه های بوم گردی کشور را در مجله اینترنتی سفرمارکت جست‌وجو کنید.
- ارزان‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی ۳۱ استان کشور را از طریق سفرمارکت رزرو کنید.
- پیش از انتخاب یک اقامتگاه بومگردی، نظرات و دیدگاه‌های مسافران و تجربه آن‌ها را مرور کنید.
- اگر صاحب اقامتگاه بومگردی در یکی از استان‌های کشور هستید، برای گسترش برند و تبلیغات آن، حتما در شبکه‌های اجتماعی متنی و تصویری و ویدیویی، حضور فعال داشته باشید.
- اقامتگاه بوم‌گردی خوب ، حتما تمییز است و برخورد مدیریت و پرسنل آن با مشتریان، شایسته و فاخر است.
- اقامتگاه بومگردی، بهترین فرصت برای بازاریابی و فروش صنایع دستی ۳۱ استان کشور است.
- برای اطلاع از تجارب گردشگران در استفاده از اقامتگاه های بومگردی و هتل کاروانسراهای ایران به هشتگ : #کاروانسرا و #بومگردی در اینستاگرام رجوع کنید.
- اگر درباره خدمات و کیفیت اقامتگاه های بومگردی کشور، با سوال و اعتراض و پیشنهادی مواجه شدید، مراتب را از طریق سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همان استان اطلاع‌رسانی کنید.
- تاسیس اقامتگاه بومگردی، نیازمند طرح تجاری یا بیزینس پلن (business plan) است تا نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصتها و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و برنامه درآمدزایی را مشخص کند. لذا پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری، با متخصصان تنظیم طرح تجاری در حوزه گردشگری ایران مشورت کنید.
- اگر به عنوان دانشجو این مقاله را مطالعه کردید، انتخاب پایان‌نامه ارشد یا دکترا در حوزه گردشگری پایدار و فرصت‌آفرینی با اقامتگاه بومگردی، موضوعات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
- سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات داخلی برای حمایت از گردشگری روستایی و فرهنگ و هنر ایران، در راستای ماموریت‌های مسئولیت اجتماعی (CSR) خود، تورها و همایش‌ها و برنامه‌های اسکان و تفریحی برای پرسنل خود در اقامتگاه‌های بوم گردی خوب و با کیفیت ایران در طول سال تدارک ببینند. سفرمارکت آماده ارائه خدمات ویژه به شرکت‌ها برای انجام این برنامه‌های رفاهی هیجان‌انگیز است.

سخن آخر
اگر سابقه اسکان در یکی از اقامتگاه های بوم گردی در یکی از ۳۱ استان کشور داشته و نظری درباره کیفیت و شرایط خدمات و پذیرایی اقامتگاه‌ها دارید، با رعایت حریم خصوصی، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
اگر خواهان اقامت در هتل‌های ایران هستید، رزرو آنلاین هتل یا از بخش اجاره ویلا و اقامتگاه سفرمارکت به شما رقابتی‌ترین و بهترین نرخ‌های اسکان در اقامتگاه های بوم گردی در سرتاسر کشور و در طول سال را عرضه می‌کند.
لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان و کارآفرینان و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری برسانید. مجله اینترنتی گردشگری سفرمارکت را برای اطلاع از جدیدترین و جذاب‌ترین پیشنهادهای گردشگری در ایران و سایر نقاط جهان هر روز دنبال کنید. ما را در اینستاگرام فالو کنید تا در جریان مسابقات ویژه و تخفیف‌های هفتگی تور و بلیط سفرمارکت به نقاط مختلف قرار بگیرید.
همچنین اگر مایلید درباره انواع هتل ها و اقامتگاه ها بدانید می‌توانید مقاله تفاوت هتل و هتل آپارتمان و همچنین مقاله تفاوت هتل آل و یوآل را در بلاگ سفرمارکت بخوانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است