search
menu

راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس

[ پنهان کردن ]
راهنمای سفر به تفلیس
معرفی شهر تفلیس
دانستنی های کاربردی
عبارات ضروری
راه های دسترسی به تفلیس
راه های دسترسی از فرودگاه به مرکز شهر
دیدنی های معروف تفلیس
حمل و نقل عمومی تفلیس
سیمکارت های گرجستان
غذاهای معروف گرجستان
جشنواره‌ها و فستیوال‌ها
وضعیت امنیت در تفلیس
بلیط هواپیما تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس


راهنمای سفر به تفلیس دارای نکات کاربردی و مهم برای گردشگرانی است که تفلیس، پایتخت زیبای گرجستان را برای سفر انتخاب کرده‌اند. در راهنمای سفر تفلیس، همه آن چیزی که شما برای سفر و گشت و گذار به این شهر زیبا در میانه راه آسیا و اروپا لازم دارید را گردآورده‌ایم.

معرفی شهر تفلیس


تفلیس پایتخت زیبای کشور گرجستان است که به سبب خیابان های سنگ فرش شده، کلیساهای زیبا و کافه های دنجش شهرت دارد. یعنی اگر به دنبال شهری اروپایی هستید که با هزینه مناسبی به آن سفر کنید و دردسر ویزا نداشته باشید، قطعا خرید آنلاین بلیط هواپیما و سفر به تفلیس می تواند یکی از نخستین انتخاب های شما باشد.
گرجستان، کشوری در میانه دو قاره آسیا و اروپاست. از لحاظ جغرافیایی این کشور را جزو اوراسیا و قاره آسیا می دانند و از سویی دیگر با توجه به وجه فرهنگی و پیشینه تاریخی، عده ای آن را متعلق به قاره اروپا می دانند. بد نیست بدانید که این کشور عضور شورای اروپا نیز هست. شهر تفلیس، پایتخت این کشور وسعتی برابر با ۵۰۴ کیلومتر مربع دارد و جمعیتی در حدود نفر ۱۱۵۸۷۰۰ را در خودش جای داده است.
راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس

دانستنی های کاربردی


ویزا: نمی‌خواهد
واحد پول: لاری گرجی (GEL)
زمان محلی: GMT+۴
زبان رسمی: گرجی
دین مردم: مسیحیت
بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
سبک تفریحات: تاریخی، شهرگردی، خرید، کافه گردی
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: چاقوهای دست ساز، چورچخلا (نوعی آبنبات رنگی و بزرگ)، رومیزی با طرح سنتی، فرش و قالی، پاپاخی (کلاه های پشمی و بزرگ)، ادویه های گرجی و ...
بهترین جا برای اقامت: مرکز شهر تفلیس و مناطق متاتسمیندا (Mtatsminda)، سولولاکی (Sololaki)، آولاباری (Avlabari)، چوگورتی (Chugureti) و اطراف میدان آزادی (Liberty Square)
کد تلفن گرجستان: ۹۹۵+
کد تلفن تفلیس: ۳۲
شماره پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس: ۱۱۲

عبارات ضروری


راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس

راه های دسترسی به تفلیس


برای دسترسی به تفلیس سه راه مختلف پیش روی شماست. می توانید به سادگی پرواز تهران به تفلیس را بصورت مستقیم بخرید و بدون دردسر به این شهر برسید. اگر به دنبال راه مقتصدانه تری هستید، می توانید مسیر زمینی را در پیش بگیرید و با اتوبوس های مستقیم تهران راهی تفلیس و کشور گرجستان شوید. اگر هم اهل ماجراجویی و سفرهای کوله گردی هستید، باید بدانید راه سومی هم هست. می توانید ابتدا زمینی خودتان را به یکی از سه کشور آذربایجان، ارمنستان و یا ترکیه برسانید و سپس با استفاده از قطار یا اتوبوس از مرزهای مشترک این سه کشور عبور کنید و به تفلیس بروید.
راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس

راه های دسترسی از فرودگاه به مرکز شهر


اگر برای سفر به تفلیس راه هوایی را برگزیده اید، بد نیست انواع روش های دسترسی به مرکز شهر تفلیس را بدانید؛ چرا که فرودگاه تفلیس در ۱۷ کیلومتری شهر قرار دارد و برای کاهش هزینه دسترسی می توانید سایر گزینه ها را بررسی کنید:
سرویس فرودگاه: سرویس های فرودگاه تفلیس ۲۴ ساعته فعالیت دارند و به مسافران را در سه ایستگاه میدان آزادی (Freedom Square)، میدان ۲۶ می (۲۶ May Square) و میدان قهرمانان (Heroes Square) پیاده می کنند. هزینه این سرویس ۱۰ لاری است.
اتوبوس: تفاوت این اتوبوس ها با سرویس فرودگاه آن است که در ایستگاه های بیشتری توقف دارند و کرایه آن ها خیلی کمتر است. این اتوبوس ها در بیرون فرودگاه و در گوشه سمت راست قرار دارند و هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرکت می کنند. هزینه اتوبوس ها ۰٫۵ لاری است.
قطار: سریع ترین روش برای دسترسی به مرکز شهر تفلیس استفاده از قطار است. البته این قطار فقط دو بار در روز فعالیت دارد. هزینه سواری قطار ۰٫۵ لاری است.
تاکسی: کرایه تاکسی ها از فرودگاه تفلیس تا مرکز شهر حدود ۲۵ لاری است.

دیدنی های معروف تفلیس


تفلیس نیز مانند هر پایتخت دیگر، دیدنی ها و جاذبه های خاص خودش را دارد. برخی از معروف ترین ها و محبوب ترین جاذبه های این شهر عبارت اند از:
بافت تاریخی شهر: در این بخش از شهر مجموعه ای از خانه ها و محله های قدیمی شهر را می بینید که به شکل چشمنوازی در کنار ردیف شده اند و مجموعه ای از کافه ها و رستوران های دنج را در خود جای داده اند. در این منطقه همچنین می توانید حمام های سنتی و آب گرم شهر را پیدا کنید.
کلیسای سامبا یا کلیسای جامع تثلیث: معروف ترین جاذبه تفلیس این کلیسا است که معماری زیبایی دارد و ورود به آن رایگان است.
تله کابین شهر: برای چند دقیقه می توایند بر فراز تفلیس تله کابین سواری کنید و شهر را از زاویه ای دیگر ببینید.
قلعه ناریکالا: می توانید با تله کابین خودتان را به این قلعه باستانی برسانید و این سازه مهم را ببینید.
بام تفلیس (کوه متاتسمیندا): اگر به دنیال یک پاتوق متفاوت برای شهرگردی هستید، حتما سری به کوه متاتسمیندا بزنید. بر روی این کوه یک پارک سرسبز و شهربازی بزرگ قرار دارد.
خیابان روستاولی: برای خرید و شهرگردی حتما سری به خیابان روستاولی در مرکز شهر بزنید. چند مرکز خرید و انواعی از بوتیک های مد و فشن، چندین رستوران و جنب و جوش روزانه را در این خیابان خواهید دید.
راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس

حمل و نقل عمومی تفلیس


حمل و نقل عمومی تفلیس شامل وسایلی چون اتوبوس، مارشروتکا (یک نوع مینی‌بوس)، مترو و تاکسی های عمومی می شود. برای پرداخت هزینه این وسایل می توانید از پول نقد و یا بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنید. این بلیت الکترونیک مترومانی نام دارد و هزینه خرید آن برابر با ۲ لاری است. از جمله مزایای مترومانی آن است که همزمان چند نفر می توانند از آن استفاده کنند.
اتوبوس: اتوبوس های زرد رنگ تفلیس وسیله خوبی برای گشت و گذار در شهر محسوب می شوند. در اغلب ایستگاه های اتوبوس می توانید شماره اتوبوس های و جزئیات مسیر را در تابلوهای الکترونیکی ببینید. فراموش نکنید که این اتوبوس ها خارج از ایستگاه توقف ندارند. کرایه اتوبوس ها ۰٫۵ لاری است.
مارشروتکا: یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه تفلیس همین مارشروتکا یا مینی‌بوس ها هستند. برای سوار شدن به این وسایل کافی است برای‌شان دست تکان دهید و هر جا خواستید پیاده شوید به راننده اطلاع دهید. کرایه مارشروتکا ۰٫۸ لاری است.
راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس
مترو: متروی تفلیس از ساعت ۶ صبح شروع به کار کرده و تا نیمه شب ادامه دارد. با مترو می توانید به نقاط مهم شهر دسترسی پیدا کنید. هنگام سواری در مترو خواهید دید که نام ایستگاه ها به هر دو زبان گرجی و انگلیسی اعلام می شود و بنابراین راحت می توانید ایستگاه مقصد را پیدا کنید. فراموش نکنید برای مترو سواری، حتما لازم است کارت مترومانی را تهیه کنید. هر بار سواری، هزینه ای برابر با ۰٫۵ لاری از اعتبار کارت شما کم می کند.
تاکسی های عمومی: تاکسی سواری در تفلیس نسبت به کشورهای اروپایی به صرفه است. برای مسیرهای درون شهری و کوتاه می توانید نهایتا انتظار کرایه ای ۵ تا ۷ لاری و برای مسیرهای طولانی تر، کرایه ۱۵ لاری را در نظر داشته باشید. منتها خوب است بدانید تاکسی های عمومی تفلیس اغلب تاکسی متر ندارند و بهتر است قبل از سواری، درباره کرایه نهایی با هم به توافق برسید.
تاکسی های آنلاین: یک راه بهتر برای شهرگردی آسان، استفاده از تاکسی های آنلاین تفلیس مانند یاندکس (Yandex)، تاکسیفای (Taxify)، اوبر (Uber) و گوتریپ (GoTrip) است.

سیمکارت های گرجستان


در کشور گرجستان چندین اپراتور تلفن همراه وجود که با نام‌های (MagtiCom)، جئوسل ((Geocell و بی‌لاین (Beeline) شناخته می شوند. در این میان مگتی‌کام یا مگتی از شهرت بیشتری برخوردار است و با انتخاب سیمکارت های این اپراتور، می توانید از پوشش آنتن و سرعت بالاتر برخوردار شوید. سیمکارت ها را می توانید در فرودگاه ها و یا از نمایندگی های فروش تهیه کنید. برای خرید سیمکارت، لازم است پاسپورت‌تان را همراه داشته باشید و می توانید هزینه را به صورت نقد و یا با کارت اعتباری بپردازید.
هزینه خرید سیمکارت های مگتی‌کام در حدود ۲ لاری است. بدیهی است در صورتی که می‌خواهید از خدماتی مانند اینترنت موبایل و یا طرح های مکالمه استفاده کنید، لازم است هزینه بیشتری بپردازید.

غذاهای معروف گرجستان


غذاهای گرجی ترکیبی از غذاهای مناطق قفقاز، قاره اروپا و خاورمیانه است. بنابراین عجیب نیست که با نگاهی به غذاهای معروف گرجی شاید غذای نام آشنایی هم ببینیم.
از جمله معروف ترین خوشمزه های این دیار می توان به خینکالی اشاره کرد. غذایی لقمه ای شکل که با گوشت و انواعی از ادویه پر می شود. از دیگر غذاهای محبوب می توان به اوستری (خوراک گوشت)، لوبیو (نوعی خوراک لوبیا) و شیشلیک اشاره کرد.
برای وعده صبحانه حتما یک بار خاچاپوری سفارش دهید و این نان های بی نظیر را بچشید. بسیاری از جاها، هنگام سرو تخم مرغی هم در وسط این نان های قایقی و جذاب می گذارند و شکلی متفاوت به آن می بخشند.
از پیش غذاهای خوشمزه هم حتما پی‌خالی (Pkhali) را امتحان کنید. توپک های خمیری و سبزرنگی که با مجموعه ای از سبزیجات معطر، گردو و ادویه ها تهیه شده اند.
راهنمای سفر به تفلیس | صفر تا صد سفر تفلیس

جشنواره‌ها و فستیوال‌ها


تفلیس هر ساله میزبان جشنواره های و فستیوال های مختلفی است که تعدادی از محبوب ترین جشنواره ها عبارت اند از:
جشنواره هولی یا جشن رنگ، جشنواره موسیقی اوپن ایر، فستیوال جاز دریای سیاه، جشنواره بومی آرت جن (مخصوص موسیقی سنتی گرجستان)، جشنواره پنیر تفلیس، جشنواره بین المللی فیلم تفلیس

وضعیت امنیت در تفلیس


تفلیس گرچه پایتخت کشور گرجستان است اما از امنیت خوبی برخوردار است. با همه این ها لازم است نکات ایمنی را در سفرتان رعایت کنید. به طور مثال پول نقد زیادی همراه خود حمل نکنید و یا از اشیا با ارزش خود در محیط های شلوغ مواظبت کنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است