search
menu

موزه های تفلیس

[ پنهان کردن ]
درباره موزه های تفلیس
موزه ملی گرجستان
موزه اشغال شوروی
موزه سازها و موسیقی فولکلور گرجستان
موزه روباز مردمشناسی
موزه هنرهای زیبای گرجستان
موزه ابریشم
خانه انتشارات مخفی استالین

درباره موزه های تفلیس


موزه های تفلیس بخشی ارزشمند از تاریخ و فرهنگ کشور گرجستان را به نمایش می‌گذارند و همین موجب جذب گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان شده است. بی تردید یکی از دلایل اصلی سفر به سرزمین هایی دیگر، آشنایی با فرهنگ و تمدن اقوام مختلف دنیا است و این امر با بازدید از موزه ها که چکیده ای از فرهنگ و آداب و رسوم کشورها را در خود جای داده اند، به آسانی میسر می‌گردد. در حقیقت موزه ها محافظان یادگار بجا مانده از گذشتگان و ساکنین سابق این کره خاکی هستند؛ یادگاری که در قالب اشیائی باستانی در ویترین هایی شیشه ای به نمایش درآمده اند تا ما را با فرهنگ، هنر و تاریخ مردم کشورها آشنا سازند.
اما همانطور که سهم کشورها از تاریخ و تمدن جهان یکی نیست، موزه ها نیز بطور مساوی در دنیا پراکنده نشده اند.
برخی کشورها با چند صد سال تمدن چیزی برای ارائه پشت ویترین موزه ها ندارند و برخی دیگر چون کشور گرجستان، با تمدنی به قدمت چندهزار سال، خود موزه ای باستانی به حساب می‌آیند. از آنجایی که بهترین موزه های گرجستان در پایتخت این کشور، شهر دیدنی تفلیس قرار گرفته‌اند، در ادامه با برخی از موزه های این شهر شگفت انگیز و زیبا آشنا خواهید شد تا زمانی که با خرید بلیط هواپیما تفلیس به این شهر زیبا سفر کردید، حتما زمانی را برای بازدید از آنها در نظر بگیرید.

موزه ملی گرجستان


بی شک اولین مقصد موزه گردی تفلیس برای بسیاری از گردشگران موزه ملی گرجستان (National Museum of Georgia) است. موزه ملی گرجستان را می‌توان مادر موزه های تفلیس و گرجستان نامید، چرا که در حقیقت ۱۳ موزه مطرح در شهرهای مختلف گرجستان از جمله تفلیس، آخالتسیخه، وانی، دمانیسی و مستیا همگی زیر مجموعه موزه ملی گرجستان محسوب می‌شوند. ساختمان اصلی موزه ملی گرجستان، بنایی سه طبقه ای است که به سبک معماری کهن این سرزمین ساخته شده و در خیابان روستاولی تفلیس واقع شده است. موزه ملی گرجستان گنجینه عظیمی ‌از فرهنگ و تمدن گرجستان است که اشیاء قیمتی ساخته شده از طلا، برنز و نقره با قدمت ۳۵۰۰ ساله، آثار هنرمندان برجسته گرجستان، فسیل های نادر انسان های نخستین، صنایع دستی مردمان گذشته و آثار به جا مانده از دوران شوروی را در بر می‌گیرد. گفتنی است برای بازدید از هر بخش از این موزه بزرگ لازم است بلیط ورودی آن بخش بطور مجزا تهیه شود.
ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، خیابان شوتا روستاولی ۳
موزه های تفلیس

موزه اشغال شوروی


اگر می‌خواهید تاریخ کشور گرجستان را به ویژه در دوره حکمرانی حزب کمونیست بر این کشور مرور کنید، موزه اشغال شوروی (Museum of Soviet Occupation) جایی است که بصورت مصور تاریخ این کشور را برای شما بازگو خواهد کرد. موزه اشغال شوروی در سال ۲۰۰۶ میلادی با هدف به تصویر کشیدن تاریخ و سرگذشت ملت گرجستان بنا شد و به عنوان یکی از جذاب ترین زیر مجموعه های موزه ملی گرجستان در طبقه چهارم ساختمان این موزه قرار گرفت. این موزه تحولات تاریخی گرجستان در طول هفتاد سال حکومت شوروی را تا سال ۱۹۹۱ میلادی، زمانی که گرجستان به استقلال رسید، به صورت مصور در قالب فیلم، مستندات و تصاویر عکاسی شده به تصویر می‌کشد. در میان اسناد این موزه، تصاویر چهره های انقلابی مطرح گرجستان که به اعدام محکوم شدند و فیلم های مستندی که از مخالفان شوروی سابق ثبت شده اند، به چشم می‌خورند. نکته قابل توجه در مورد اسناد موزه اشغال شوروی این است که کلیه مدارک آن معتبر بوده و توسط سازمان های امنیتی گرجستان و یا افراد غیر نظامی مطرح جمع آوری و در موزه اشغال شوروی تفلیس در معرض نمایش گذاشته شده است. گفتنی است برای ورود به این بخش از موزه ملی گرجستان نیاز است با پرداخت هزینه ای اندک بلیط ورودی آن را تهیه کنید.
ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، خیابان شوتا روستاولی ۳، طبقه چهارم موزه ملی گرجستان
موزه های تفلیس

موزه سازها و موسیقی فولکلور گرجستان


اگر شما هم از علاقمندان موسیقی هستید، باید گفت که از موزه گردی در تفلیس بی نصیب نخواهید ماند، چرا که با بازدید از موزه سازها و موسیقی فولکلور گرجستان (State Museum of Georgian Folk Songs and Musical Instrument) می‌توانید چندین ساعت به شنیدن موسیقی ملل دیگر مشغول شوید. این موزه در سال ۱۹۸۴ میلادی با هدف نمایش و معرفی ابزارآلات موسیقی سنتی این کشور و همچنین آثار موسیقیدانان و هنرمندان موسیقی گرجستان در مرکز شهر تفلیس تاسیس شد. در این موزه نسخه های متنی، ویدیویی و صوتی و برخی دیسک های گرامافونی اصل از موسیقی های سنتی گرجستان در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در بخش دیگری از این موزه می‌توان انواع آلات موسیقی غربی و شرقی را مشاهده کرد. گفتنی است بازدید از این موزه هنری مشمول پرداخت هزینه ورودی به ازای هر نفر است.
ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، خیابان سام قبروس ۶
موزه های تفلیس

موزه روباز مردمشناسی


برخی تصور می‌کنند که شناخت آداب و رسوم و نحوه زندگی اقوام مختلف گرجستان در سفر کوتاه چند روزه به تفلیس ممکن نیست، اما موزه روباز قوم نگاری تفلیس (Open Air Museum of Ethnography) خلاف این را ثابت کرده است؛ این موزه با کلکسیون گرانبهای خود این فرصت را فراهم کرده تا با بازدیدی چند ساعته نیز امکان آشنایی و شناخت مردم گرجستان و سبک زندگی آنان فراهم آید. موزه روباز قوم نگاری تفلیس فضایی با وسعت تقریبی ۶۵ هکتار را در اختیار گرفته است و با قرار دادن ۷۰ ساختمانی که نمایانگر معماری به سبک گرجستان هستند، تصویری زنده از سبک زندگی اقوام مختلف، ابزار و وسایل خانگی، رسومات کهن و پوشش مردمان گرجستان را به نمایش گذاشته است. موزه روباز مردمشناسی و قوم نگاری تفلیس در بخش غربی شهر قرار دارد و شما می‌توانید آن را در برنامه سفر تفلیس خود زمانی که به این بخش شهر رفته‌اید بگنجانید. مانند اغلب موزه های تفلیس، بازدیدکنندگان برای بازدید از این موزه نیز باید هزینه ورودی پرداخت کنند.
ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، منطقه ویک

موزه هنرهای زیبای گرجستان


اگر می‌خواهید با آثار هنری هنرمندان معاصر گرجستان آشنا شوید و از نزدیک آنها را تماشا کنید، به موزه هنرهای زیبای گرجستان (Georgian Museum Fine Arts) در تفلیس بروید. موزه هنرهای زیبای گرجستان به تازگی و در سال ۲۰۱۸ میلادی در تفلیس افتتاح شده است. گفتنی است این موزه به صورت شخصی اداره می‌شود و غیر دولتی است. جالب است بدانید که بنای این موزه جز نخستین ساختمان های شهر تفلیس است که از ابتدا به منظور ایجاد موزه ساخته شده است. اهمیت موزه هنرهای زیبای گرجستان تفلیس در این است که این موزه دارای بیش از ۳۵۰۰ اثر هنری است که توسط ۱۰۰ هنرمند مطرح گرجستانی خلق شده اند و طی ۷۰ سال گذشته در این موزه قرار گرفته اند. آثار هنری موزه هنرهای زیبای گرجستان شامل مجسمه ها، آثار کلاژ، هنرهای تجسمی‌و تابلوهای نقاشی است. جالب است بدانید که برخی از نقاشی های این موزه دوران براندازی رژیم شوروی و استقلال گرجستان را به تصویر کشیده اند. و در آخر باید گفت که برای بازدید از آن هزینه ورودی از بازدیدکنندگان دریافت می‌گردد.
ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، خیابان شوتا روستاولی ۷
موزه های تفلیس

موزه ابریشم


به دلیل کثرت و تنوع گسترده موزه ها در تفلیس، موزه گردی در این شهر تمامی ندارد و قطعا نمی‌توان در سفری کوتاه از همه آن ها بازدید کرد، با این وجود به شما توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از دیدن موزه ابریشم تفلیس (State Museum of Silk) غافل نشوید، چرا که در این صورت بازدید از اولین موزه ابریشم جهان را از دست داده اید. با بازدید از موزه ابریشم تفلیس می‌توان اطلاعات جامعی از تاریخچه ابریشم بدست آورد و با نحوه پرورش کرم ابریشم و فرایند تولید ابریشم آشنا شد. علاوه بر آن در این موزه بیش از ۴۰۰۰ پیله ابریشم از نقاط مختلف جهان گردآوری شده است که می‌توان آنها را در قفسه های مختلف داخل ویترین تماشا کرد. اگر به موزه ملی ابریشم تفلیس رفتید بد نیست سری هم به کتابخانه بزرگی که در این موزه قرار گرفته است بزنید، در این کتابخانه کتاب های نایابی پیدا خواهید کرد که قدمت برخی از آنها به سه قرن پیش باز می‌گردد.
ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، خیابان جورجی تسابازده ۶

خانه انتشارات مخفی استالین


قطعا یکی از معروف ترین نام ها در تاریخ نام استالین است. استالین تا پیش از استقلال گرجستان در سال ۱۹۹۱، معروف ترین شخصیت سیاسی در حکومت کمونیستی شوروی سابق بود. قبل از آنکه استالین به عنوان دیکتاتور شناخته شود، فقط روزنامه نگاری بود که با قصد براندازی حکومت مطالبی را به صورت غیر قانونی و مخفیانه در سطح کشور منتشر می‌کرد. او مطالب خود را در خانه ای با زیرزمینی مخفی بصورت روزنامه چاپ می‌کرد. این خانه مخفی که در واقع حکم دفتر انتشاراتی استالین را داشت، امروزه به عنوان خانه انتشارات مخفی استالین (Stalin's Secret Publishing House) شناخته می‌شود و تبدیل به موزه ای دیدنی شده است تا علاقمندان به تاریخ از آن بازدید کنند.
موزه های تفلیس
در نگاه اول این بنا تنها ساختمان مسکونی ساده ای به نظر می‌رسد، اما اگر کنجکاو باشید، زیرزمین این ساختمان مسکونی که تقریبا ۱۷ متر پایین تر از سطح بنا قرار گرفته است را خواهید دید. این زیر زمین در واقع بخش اصلی موزه خانه انتشارات مخفی استالین است، چرا که در همین مکان بود که استالین شب نامه های خود را به چاپ رساند و آن شب نامه ها منشا انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ شدند. جالب است بدانید که ساختمان خانه انتشارات مخفی استالین به گونه ای است که چندین تونل در آن وجود دارد که احتمالا این تونل ها در مواقع ضروری و به قصد فرار از نیروهای پلیس مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بر اساس آنچه که در کتب تاریخی ذکر شده است، دو زن در خانه انتشارات مخفی استالین سکونت داشتند و وظیفه مطلع کردن استالین در مواقع ورود افراد ناآشنا به منزل را بر عهده گرفته بودند، به این صورت که در صورت ورود افراد مشکوک به زمین ضرباتی می‌زدند تا استالین بداند که موقعیت اضطراری است و باید از خانه فرار کند. گفتنی است برای بازدید از موزه خانه انتشاراتی مخفی استالین نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست، اما اگر با خود راهنمای تور ببرید می‌توانید در حین تماشای ساختمان و زیرزمین اسرارآمیز آن از حکایت ها و وقایع جالبی مطلع شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در جاذبه های تفلیس و خرید آنلاین بلیط هواپیما، می‌توانید وبسایت سفرمارکت بازدید کنید.
نشانی: گرجستان، شهر تفلیس، خیابان کاسپی ۷
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است