search
menu

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

[ پنهان کردن ]
درباره کلیسای جامع تثلیث تفلیس
چرا باید از کلیسای جامع تفلیس بازدید کنیم؟
تاریخچه کلیسای جامع تثلیث
معماری کلیسای جامع تثلیث
بخش های مختلف کلیسای جامع تثلیث
امکانات موجود در کلیسای تثلیث تفلیس
چگونه به کلیسای جامع تثلیث دسترسی داشته باشیم؟
ساعت و هزینه بازدید از کلیسای جامع تثلیث
جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای جامع تثلیث
هتل های نزدیک به کلیسای جامع تثلیث
رستوران های نزدیک به کلیسای جامع تثلیث

درباره کلیسای جامع تثلیث تفلیس


کلیسای جامع تثلیث تفلیس یا Holy Trinity Cathedral of Tbilisi از بزرگترین کلیساهای شهر تفلیس پایتخت گرجستان است که با وجود نوساز بودن، به سبب معماری و عظمتش، تبدیل به یکی از جاذبه های شهری مدرن این شهر شده است. با وبلاگ سفرمارکت همراه باشید تا اگر با خرید بلیط هواپیما تفلیس به این شهر زیبای گرجستان سفر کردید، به کلیسای زیبای تثلیث هم سری بزنید.

چرا باید از کلیسای جامع تفلیس بازدید کنیم؟


بناهای مذهبی در سرتاسر جهان دارای اهمیت قابل توجهی هستند و سالانه، مسافران زیادی را به سوی خود می کشانند. معماران در ساخت این بناها همیشه ظرافت و دقت دوچندانی به کار می برند. این سازه های مذهبی، نماد مهمی برای یک مذهب هستند. کلیسای جامع تثلیث تفلیس گرجستان از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود. از لحاظ مساحت، یکی از وسیع ترین بناهای مذهبی دنیا است. از لحاظ ارتفاع، سومین کلیسای بلند ارتدکس روسی است. گنبد طلایی کلیسا تقریبا از هر سمت شهر دیده می شود.
کلیسای جامع تثلیث تفلیس

تاریخچه کلیسای جامع تثلیث


یکی از مهمترین کلیساهای فرقه ارتدکس مسیحیت بین سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۴ در شهر تفلیس ساخته شد. از این کلیسا با عنوان سامبا یاد می کنند که معادل تثلیث در زبان گرجی است. با اینکه این کلیسا قدمت چندانی ندارد؛ اما در همین مدت کوتاه، اعتبار قابل توجهی کسب کرده و جزو محبوب ترین جاذبه های تفلیس شده است. اکثر اهالی گرجستان پیروان ارتدکس هستند و علاقه ویژه ای به کلیسای جامع تثلیث دارند؛ اما علاوه بر آنها، تمام گردشگران تفلیس نیز این بنای زیبا را دوست دارند. کلیسای جامع تثلیث در مرکز شهر تفلیس و در کرانه چپ رود کر بر فراز تپه ای به نام سنت ایلیا قرار گرفته است.
برای ساخت این کلیسا دلایل مختلفی وجود داشته است که می توان به اعلام استقلال از شوروی، دو هزارمین سالگرد مسیحیت و هزار و پانصدمین سالگرد به رسمیت شناختن کلیسای ارتدکس گرجی اشاره کرد. برای طراحی بنا رقابتی ایجاد کردند و در نهایت طرح آرچیل میندیاشویلی پیروز این رقابت شد. اما به دلیل جنگ داخلی گرجستان ماجرای ساخت کلیسا به تعویق افتاد و حدودا ۶ سال بعد اولین کلنگ ساخت کلیسا زده شد.

معماری کلیسای جامع تثلیث


در ساخت این کلیسا، ترکیبی از سبک های سنتی همراه با نوگرایی یا مدرنیسم به کار رفته است. این سازه، گنبدی مخروطی شکل طلایی رنگ دارد؛ ارتفاع این گنبد ۹٫۵ متر است و ۸ گنبد تیز به صورت پلکانی، گنبد اصلی را احاطه کرده اند. بر بالای گنبد مخروطی شکل نیز صلیبی به طول ۷.۵ متر قرار دارد. همچنین این کلیسا شامل طبقاتی در زیر زمین است. علاوه بر نمای بیرونی کلیسا، درون این بنا نیز جلوه های بی بدیلی دارد. کف کلیسا از جنس سنگ مرمر سفید با رگه هایی طلایی است و دیوارهایش با انواع تابلو و نقاشی های زیبا تزیین شده است. طرح حضرت مریم نیز در ورودی ساختمان وجود دارد.
کلیسای جامع تثلیث تفلیس

بخش های مختلف کلیسای جامع تثلیث


محوطه بیرونی کلیسا: این کلیسا بر روی یک تپه قرار گرفته و در اطراف سازه اصلی کلیسا محوطه ای وسیع با درختان زیاد وجود دارد. در این قسمت می توانید بر روی صندلی های تعبیه شده بنشینید و از تماشای تفلیس لذت ببرید. سپس برای وارد شدن به کلیسا باید از دروازه بزرگی عبور کنید؛ اما نیازی به پرداخت هزینه ندارید. در این هنگام، حیاط کلیسا را خواهید دید که در سراسر این حیاط، گل های رز به چشم می خورد. اگر در فصل بهار به این کشور سفر کردید، مطمئنا با چشم انداز بی نظیری روبرو خواهید شد. سپس به سمت ساختمان اصلی کلیسا خواهید رفت که از دو طرف با ستون های سنگی احاطه شده است. بر روی هر کدام از این ستون ها، علامت صلیبی وجود دارد. برای ورود به کلیسا باید از راه پله های میانی ستون ها بالا بروید و به ورودی سالن اصلی کلیسا برسید. درهای این کلیسا همگی از جنس چوب هستند که بر روی شان کنده کاری شده است.
ساختمان اصلی: با ورود به داخل ساختمان متوجه خواهید شد که همه جا سفید رنگ است و نقاشی هایی بر روی دیوارها وجود دارد. شمع روشن کردن از آیین مسیحیان است که در این کلیسا میزهایی برای عبادت کنندگان آماده شده تا شمع بگذارند. در قسمت جلوی سالن، مجسمه عیسی مسیح قرار گرفته که از چوب تراشیده و صیقل داده شده است و از سراسر سالن دیده می شود. رو به روی مجسمه نیز یک صلیب طلایی و بزرگ قرار دارد و محل خواندن دعا و راز و نیاز است. توجه داشته باشید اگر در روز های یکشنبه یا در مناسبت های مذهبی به این کلیسا بروید، از نزدیک شاهد راز و نیازشان خواهید شد. محراب از جنس موزائیک و شامل نقاشی های حضرت مسیح است.
طبقات زیرزمینی کلیسا: در پایین ترین طبقه این کلیسا موزه و اتاق کنفرانس وجود دارد. در موزه این کلیسا نقاشی ها و تابلوهای نفیس و دست نوشته های مذهبی نگهداری می شود. همچنین اشیایی از مکان های مقدس به این جا آورده شده است، مانند سنگ هایی از کوه صهیون و رود اردن، خاکی از بیت المقدس و کلیسای سنت جورج در فلسطین.
برج ناقوس: این قسمت نیز ساختمان دیگری است که در سمت چپ ورودی ساختمان در محوطه بیرونی کلیسا قرار دارد و جزو زیباترین بخش های کلیسا محسوب می شود. این برج شامل دو طبقه است؛ یک طبقه مخصوص استراحتگاه اسقف اعظم کلیسا و پدران روحانی است و همچنین برخی دانش آموزان در حال آموزش هستند. در طبقه دیگر برج نیز کارگاه های مختلف آموزشی وجود دارد. در برج ناقوس تثلیث، ۹ زنگ وجود دارد که همگی از کشور آلمان خریداری شده اند.
اگر با تهیه بلیط هواپیما به شهر تفلیس سفر کردید، از این کلیسای دیدنی در پایتخت گرجستان بازدید کنید.
کلیسای جامع تثلیث تفلیس

امکانات موجود در کلیسای تثلیث تفلیس


این کلیسا که در مرکز شهر قرار دارد، غذاخوری های خوبی نیز در اطرافش وجود دارند. همچنین داخل محوطه کلیسا کافه ای با انواع نوشیدنی ها وجود دارد. همچنین خاچاپوری نیز نوعی نان لذیذ است که با پنیر و تخم مرغ پر می شود و در این کافه به فروش می رسد. با دوربین دوچشمی می توانید نمایی زیبا و منحصر به فرد از شهر را ببینید. همچنین شامل پارکینگ برای پارک کردن ماشین ها است. مغازه های سوغاتی نیز مانند جاذبه های گردشگری دیگر در ورودی وجود دارند. همچنین در محوطه کلیسا چند آبخوری و نیمکت به چشم می خورد.

چگونه به کلیسای جامع تثلیث دسترسی داشته باشیم؟


کلیسای جامع تثلیث در منطقه آولاباری قرار گرفته است که یکی از اصلی ترین مناطق شهری تفلیس به حساب می آید. وسایل نقلیه متنوعی برای رسیدن به این مکان وجود دارد، مانند مترو که باید در ایستگاه آولاباری پیاده شوید و با گذر از خیابان و حدود ۱۳ دقیقه پیاده روی به آنجا برسید. مورد بعدی تراموای هوایی است که با این وسیله تفریحی مسیر برایتان آسان می شود. برای سوار شدن باید به خیابان Lado Meskhishvili St و به سوی رود کر بروید، این وسیله نقلیه ۶۵۰ متر از کلیسا فاصله دارد و حدودا با ۱۵ دقیقه پیاده روی به آنجا می رسید. گزینه بعدی اتوبوس است که در نزدیکی کلیسا ۶ ایستگاه اتوبوس وجود دارد، دو خط ۹۱ و ۱۲۲ از این مسیر عبور می کنند.

ساعت و هزینه بازدید از کلیسای جامع تثلیث


برای بازدید از این مکان زیبا می توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر بدون پرداخت هزینه ورودی بروید و حدودا ۲ ساعت برای بازدید از این کلیسا وقت نیاز دارید. فقط در نظر داشته باشید برای ورود به کلیسا بهتر است پوشش مناسب را رعایت کنید و خانم ها باید پارچه ای بر روی سرشان بیندازند. مورد بعدی حرمت آیین مسیحیت را حفظ کنید، مانند دست زدن به آب مقدس.
کلیسای جامع تثلیث تفلیس

جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای جامع تثلیث


پارک ریک: ۱٫۹ کیلومتر
حمام های گوگردی آبانوتوبانی: ۲٫۱ کیلومتر
قلعه ناریکالا تفلیس: ۲٫۴ کیلومتر
کلیسای آنچیسخاتی مریم مقدس: ۲٫۹ کیلومتر
پل صلح: ۳٫۲ کیلومتر
کلیسای سیونی تفلیس: ۳٫۵ کیلومتر

هتل های نزدیک به کلیسای جامع تثلیث


هتل ماریوت تفلیس: ۲٫۸ کیلومتر
هتل تفلیس: ۳٫۲ کیلومتر
هتل بیلتمور: ۳٫۷ کیلومتر
هتل طلایی ورا: ۴٫۲ کیلومتر
هتل موسیکا: ۴٫۳ کیلومتر
برای آشنایی با امکانات و خدمات هتل های تفلیس، می‌توانید از وبلاگ سفرمارکت بازدید کنید.

رستوران های نزدیک به کلیسای جامع تثلیث


رستوران سونا: ۲٫۹ کیلومتر
رستوران ساخلی: ۳٫۶ کیلومتر
رستوران شوچمن: ۳٫۹ کیلومتر
رستوران آشپزخانه: ۴٫۱ کیلومتر
رستوران ساباتونو: ۴٫۵ کیلومتر
رستوران باربارستان: ۴٫۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است