search
menu

حمل و نقل عمومی در تفلیس

[ پنهان کردن ]
چرا باید از شهر تفلیس بازدید کنیم؟
استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر تفلیس
حمل و نقل عمومی شهر تفلیس
راه های رسیدن از فرودگاه به مرکز شهر تفلیس
دیگر روش های رفت و‌آمد در تفلیس
دانستن ساختار و جزئیات حمل و نقل عمومی در شهر گردشگر پذیری مانند تفلیس اهمیت زیادی دارد. زیرا کمک می‌کند این شهر زیبا را با هزینه‌ای کمتر ببینید و در آن گشت و گذار کنید. در این نوشته با سامانه ترابری همگانی و حمل و نقل عمومی تفلیس پایتخت گرجستان آشنا می‌شویم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بهتر برنامه سفر تفلیس خود را اجرا کنید.

چرا باید از شهر تفلیس بازدید کنیم؟


شهر تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر کشور گرجستان است که بافت قدیمی و خیابان های باریک و پیاده روهای سنگفرش این شهر در جهان شهرت دارد. شهر تفلیس از زمان های گذشته به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. چندین موزه و پارک و رودخانه‌ای که از وسط شهر عبور می‌کند در تفلیس جای گرفته و چشم انداز کلی شهر بی نظیر است. دریاچه های شهر تفلیس قابلیت شنا و قایق سواری دارند. همچنین شهر تفلیس جاذبه های دیدنی متنوعی دارد که بهتر است در فصل تابستان سفر به این شهر را با خرید بلیط هواپیما تفلیس از دست ندهید.
حمل و نقل عمومی در تفلیس

استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر تفلیس


شهر وسیعی مانند تفلیس علاوه بر وسایل نقلیه شخصی باید وسایل حمل و نقل عمومی خوبی داشته باشد تا رفت و آمدها و ترافیک کنترل شوند. در همین ابتدا بهتر است بدانید که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر تفلیس الزاما باید کارت الکترونیکی به نام کارت مترومانی تهیه شود.
کارت مترومانی: تفلیس مانند شهرهای بزرگ و پیشرفته در جهان دارای بلیت الکترونیک است. کارت (Metromoney) برای استفاده از خطوط مترو الزامی است و همینطور برای سوار شدن به اتوبوس های شهری نیز می‌توانید استفاده کنید. هنگام خرید این کارت ها از ایستگاه های مترو یا دفاتر فروش باید هزینه پرداخت کنید و به مقدار نیازتان شارژ انجام دهید، نکته جالب توجه درباره این کارت ها این است که برای استفاده بیش از یک نفر طراحی شده است و نیازی به خرید هر نفر نیست، همچنین این کارت ها به مدت یک ماه پس از اولین خریدتان اعتبار دارند. کافیست هنگام استفاده بر اساس اینکه چند نفر سوار وسیله نقلیه می‌شوید کارت را مقابل دستگاه کارت خوان نگه دارید. استفاده از کارت های مترومانی از لحاظ اقتصادی به نفع شما خواهد بود. نکته بسیار جالب دیگر نیز این است که در پایان سفرتان می‌توانید این کارت ها را پس دهید و مبلغ پرداختی تان را پس بگیرید.
حمل و نقل عمومی در تفلیس

حمل و نقل عمومی شهر تفلیس


در این مقاله می‌خواهیم وسایل حمل و نقل عمومی شهر تفلیس را برایتان معرفی کنیم:
مترو: شهر تفلیس دارای دو خط مترو است و استفاده از مترو برای گردشگران گزینه بسیار مناسبی است، زیرا نام ایستگاه ها به دو زبان گرجی و انگلیسی به صورت صوتی و نوشتاری موجود هستند. در سطح شهر تفلیس ایستگاه های مترو با علامت M مشخص شده اند. خط قرمز یا (Akhmeteli–Varketili Line) دارای ۱۶ ایستگاه مختلف است و از ایستگاه آخمتلی شروع شده و تا ایستگاه وارکتلی ادامه دارد و از مرکز شهر نیز عبور می‌کند. خط سبز یا (Saburtalo Line) دارای ۶ ایستگاه است اما بیشتر مناسب اهالی شهر تفلیس است و گردشگران نیازی به این خط مترو ندارند. متروی تفلیس از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب برقرار است. حال اگر کارت مترومانی تهیه نکرده باشید می‌توانید از بلیت های تک سفره در ایستگاه مترو با پول نقد تهیه کنید.
اتوبوس: شهر تفلیس شامل اتوبوس های زرد رنگ و آبی رنگ است و در سطح شهر به راحتی قابل شناسایی هستند. جزئیات مربوط به هر اتوبوس روی پنجره جلویی به زبان گرجی نوشته شده است؛ اما در تابلوهای الکترونیکی نصب شده روی ایستگاه ها اطلاعات مربوطه به دو زبان گرجی و انگلیسی نوشته شده است. برای پرداخت هزینه های اتوبوس نیز می‌توانید از کارت مترومانی یا پول نقد استفاده کنید. اتوبوس های شهری نیز از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب فعالیت می‌کنند.
مینی بوس (مارشروتکا): علاوه بر دو وسیله حمل و نقل عمومی در سطح شهر مورد دیگری نیز در تفلیس به چشم می‌خورد؛ مینی بوس هایی به نام مارشروتکا که در کنار خیابان مسافر سوار می‌کنند. این مینی بوس ها به صورت شخصی فعالیت دارند و باز هم شماره خط بر روی شیشه جلو نوشته شده است. برای پرداخت هزینه کرایه مارشروتکا نیز می‌توانید هم از کارت مترومانی و هم پول نقد استفاده کنید. البته هزینه این مینی بوس ها نسبت به اتوبوس و مترو گران تر است. برای سوار شدن به مارشروتکا کافیست در کنار خیابان ایستاده و برایشان دست تکان دهید و برای پیاده شدن نیز باید کلمه استاپ را بگویید.
تاکسی های عمومی: مورد دیگر برای رفت و آمد استفاده از تاکسی است، البته چون تاکسی متر ندارند، بهتر است قبل از سوار شدن در مورد هزینه به توافق برسید. معمولا نرخ براساس مسافت از ۴ لاری گرجستان شروع می‌شود و تا ۱۰ لاری نیز ادامه دارد.
تاکسی های آنلاین: این تاکسی ها نیز امروزه در اکثر شهرها فعالیت دارند و برای استفاده از آن ها باید نرم افزار موبایل را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و بعد از مشخص کردن مبدا و مقصد منتظر تاکسی باشید. تاکسی های آنلاین تفلیس به این نام ها فعالیت دارند: Taxify و Yandex و TaxiOnn و Uber و GoTrip
علاوه بر همه روش های گفته شده، در شهر تفلیس می‌توانید از تله کابین و قطار کابلی نیز برای رفت و آمدهای داخلی در شهر استفاده کنید.
قطار کابلی: در مرکز شهر تفلیس قطار کابلی قرار دارد و برای رفتن به بالای کوه متاتسمیندا می‌توانید از این قطارها استفاده کنید.
تله کابین: تله کابین تفلیس نیز در بوستان رایک قرار دارد. هزینه تله کابین را نیز می‌توانید با مترومانی پرداخت کنید. با استفاده از این وسیله می‌توانید منظره زیبایی از شهر را تماشا کنید و همچنین به قلعه ناریکالا بروید.
حمل و نقل عمومی در تفلیس

راه های رسیدن از فرودگاه به مرکز شهر تفلیس


حال ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که با خرید بلیط هواپیما و رسیدن به فرودگاه بین المللی تفلیس، چگونه می‌توانید به مرکز شهر بروید؟ در وهله اول همگی می‌دانیم که هر فرودگاهی دارای امکانات تاکسی های فرودگاه و سرویس های شاتل هتل ها است، اما اگر هیچ کدام از این گزینه ها را نخواهید، جای نگرانی نیست، زیرا چندین روش دیگر برای رفتن به مرکز شهر تفلیس از فرودگاه امکان پذیر است:
قطار: یکی از آسان ترین و ارزان ترین راه، استفاده از قطار است که حدودا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و ایستگاه قطار تفلیس ۷۰ متر با فرودگاه فاصله دارد. برای پرداخت هزینه قطار در همان ابتدا بهتر است کارت مترومانی تهیه کنید.
اتوبوس: گزینه بعدی استفاده از اتوبوس های خط ۳۷ و ۱۳۷ است که در سمت راست فضای بیرونی فرودگاه توقف می‌کنند و این اتوبوس ها در تمام شبانه روز فعالیت دارند و از هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرکت می‌کنند. اتوبوس ها برای رسیدن به مرکز شهر بعد از سپری کردن چندین ایستگاه حدودا ۵۰ دقیقه زمان طول می‌کشد. برای پرداخت هزینه این اتوبوس ها نیز می‌توانید از کارت مترومانی یا پول نقد استفاده کنید.

دیگر روش های رفت و‌آمد در تفلیس


دوچرخه سواری در تفلیس: در سال های اخیر شهرداری تفلیس دست به کار جالبی زده است و در درون شهر لاین های دوچرخه سواری ایجاد کرده است، بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که به ورزش علاقه دارید می‌توانید با کرایه دوچرخه هم به مقصدتان برسید و هم از دوچرخه سواری لذت ببرید، فقط توجه داشته باشید که شهر کوهستانی تفلیس دارای مسیرهای پرشیبی است که دوچرخه سواری نیاز به انرژی مضاعفی دارد.
پیاده روی در تفلیس: تفلیس شهری با مناظر زیبا و جذاب با جاذبه های دیدنی بسیار نزدیک به یکدیگر است که برای بازدید از این جاذبه ها با رفتن به یک جاذبه می‌توانید جاذبه های اطراف و نزدیک را پیاده بروید و با این کار از بافت زیبای شهر مدهوش خواهید شد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شهر تفلیس و سفر به آن، مقاله راهنمای سفر به تفلیس را مطالعه بفرمایید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است