search
menu

با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

[ پنهان کردن ]
داستان مترو تفلیس
حرکت قطارها در مترو تفلیس
ایستگاه‌های خط قرمز مترو تفلیس
هزینه مترو تفلیس
قوانین عمومی مترو تفلیس
مقصدهای گردشگری نزدیک مترو تفلیس
نقشه و ایستگاه‌های مترو شهر تفلیس پایتخت گرجستان را در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت معرفی خواهیم کرد تا راهنمای خوبی برای هم‌وطنانی باشد که قصد بازدید از مقصدهای دیدنی و فرهنگی و هنری شهر زیبای تفلیس را دارند. مترو تفلیس در زمان تنظیم این گزارش ۲۳ ایستگاه دارد که در ۲ خط فعال هستند. بسیاری از نقاط دیدنی شهر تفلیس از طریق ایستگاه‌های مترو این شهر، در دسترس بوده و مهم‌ترین آن‌ها در خط ۱ مترو تفلیس واقع شده است.
مترو تفلیس هم امن و هم ارزان است و هم دسترسی آسان و راحتی برای گردشگران به‌منظور تردد درون‌شهری فراهم می‌کند و حدود ۱۸ ساعت در طول روز فعال است. از طریق ایستگاه مترو در شهر تفلیس، نمی‌توان عازم فرودگاه بین‌المللی تفلیس شد. لذا به این موضوع توجه داشته باشید.
اگر شما خواننده گرامی، تجربه سفر به تفلیس و استفاده از خطوط مترو این شهر دوست‌داشتنی را دارید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
با تفلیس گردی مجله گردشگری سفرمارکت همراه ما باشید.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

داستان مترو تفلیس


مترو تفلیس تنها خط مترو در کشور گرجستان است. سیستم قطار شهری زیرزمینی در کشور گرجستان، در سال ۱۹۶۶ میلادی راه‌اندازی گردیده است. گفتنی است که مترو تفلیس سابقه و توان عملیاتی مشابه خط مترو استانبول ترکیه و مسکو روسیه و لندن انگلستان را که از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین خطوط مترو جهان هستند را ندارد.
در خطوط دوگانه مترو تفلیس بیش از ۱۷۰ قطار تردد دارند که در ۲۳ ایستگاه، مشغول به فعالیت روزانه هستند و بیش از بیست و هفت کیلومتر از شهر دیدنی تفلیس را پوشش داده‌اند.
خط ۱ مترو تفلیس که با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود، در سال ۱۹۶۶ میلادی راه‌اندازی گردید و طولانی‌ترین خط مترو در این شهر به شمار می‌رود. این لاین ۲۰ کیلومتر طول داشته و ۱۶ ایستگاه مختلف دارد. خط ۱ مترو تفلیس از ایستگاه تئاتر آخمتلی (Akhmeteli) آغاز و به وارکتیلی لاین (Varketili Like) منتهی می‌شود.
خط ۲ مترو تفلیس که بارنگ سبز مشخص می‌شود، در سال ۱۹۷۹ میلادی راه‌اندازی گردید و ۷ کیلومتر طول دارد.
مترو تفلیس (Tbilisi Metro) که به زبان گرجی: თბილისის მეტროპოლიტენი نوشته می‌شود، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۱۱۳ میلیون مسافر را جابجا کرده است. شرکت حمل‌ونقل تفلیس، مسئولیت اداره این شبکه را بر عهده دارد.

با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم
تصویر فوق محل قرارگیری ایستگاه‌های مترو تفلیس در نقشه شهر تفلیس را نشان می‌دهد که تقریباً اکثر مناطق این شهر دیدنی را پوشش می‌دهد.

با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم
در تصویر فوق نقشه فرودگاه بین‌المللی تفلیس و منطقه گردشگری روستاولی را می‌بینید. فاصله فرودگاه تا این منطقه توریستی معروف پایتخت گرجستان، ۲۰ کیلومتر است و فقط ۳۰ دقیقه با تاکسی فاصله دارد. تردد بین این دو مرکز با اتوبوس، ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

طبق اعلام نخست‌وزیر گرجستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۷ ایستگاه جدید به مترو تفلیس اضافه خواهد شد و خط جدیدی راه‌اندازی می‌شود تا مرکز شهر تفلیس با مناطق بیرونی شهر و فرودگاه Tbilisi Shota Rustaveli Airport متصل کند. این خط زیرزمینی نیست و روی زمین فعالیت خواهد کرد و از ایستگاه مترو سامگوری (Samgori) آغاز خواهد شد و به منطقه بازار لیلو (Lilo) در شرق تفلیس منتهی خواهد گشت.
گویا قرار است این خط سوم مترو تفلیس که پس از سال ۲۰۲۲ میلادی افتتاح می‌شود تا منطقه روستاوی (Rustavi) نیز امتداد یابد تا اهالی تفلیس که در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر زندگی می‌کنند، بتوانند به‌راحتی به مرکز پایتخت گرجستان دسترسی داشته باشند.
افتتاح ایستگاه‌های جدید در شبکه مترو تفلیس و تحت پوشش قرارگرفتن مناطق حاشیه شهر تفلیس، قطعاً در تسریع و تسهیل دسترسی شهروندانی که در اطراف تفلیس زندگی می‌کنند، به مرکز شهر تأثیر خوبی خواهد داشت و این موضوع می‌تواند از نظر اقتصادی نیز به این مناطق کمک کند.
افزایش قیمت خرید و اجاره زمین و بنای مسکونی و تجاری و اداری در مناطق حاشیه تفلیس، احتمالاً از پیامدهای گسترش خط سوم مترو تفلیس در دهه سوم قرن بیست و یکم باشد.
راه‌اندازی خط ۳ مترو تفلیس نیازمند افتتاح ایستگاه‌های روی زمین است که در دستور کار طراحی و ساخت قرار دارد. خلاصه در مترو تفلیس نیز همانند مترو دوبی و استانبول، شاهد افتتاح ایستگاه‌های جدید و به‌روزرسانی خدمات و فناوری برای تسهیل دسترسی شهروندان و خریداران بلیط پرواز تهران تفلیس در پایتخت گرجستان برای حمل‌ونقل سریع و ارزان هستیم.

حرکت قطارها در مترو تفلیس


واگن‌های قطارهای مترو تفلیس، شیک و مناسب بوده و از سیستم تهویه مطبوع مطلوبی برخوردارند و در سرما و گرما، پاسخ‌گوی نیاز میلیون‌ها مسافری که هرسال از آن برای تردد درون‌شهری بهره می‌برند، خواهند بود. قطارهای مترو تفلیس از شش صبح تا ساعت ۲۴ تردد دارند و نسبت به جابجایی مسافر بین ۲۳ ایستگاه اقدام می‌کنند.
قطارهای مترو تفلیس معمولاً در هر ۱ تا ۲ دقیقه، به ایستگاه می‌رسند و در شب‌هنگام نیز این زمان به دلیل کاهش شمار مسافران، به ۱۲ دقیقه افزایش پیدا می‌کند. سرعت قطار در مترو تفلیس بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر است که سرعت آن با توجه به ترافیک قطارها در ایستگاه‌ها، تغییر می‌کند.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

ایستگاه‌های خط قرمز مترو تفلیس


همان‌طور که در بالا گفتیم، خط ۱ مترو تفلیس را با رنگ قرمز مشخص می‌کنند. همواره خط قرمزرنگ مترو در اکثر کشورهای دنیا، خط اصلی است و بسیاری از ایستگاه‌های اصلی که نقاط مهم شهر را پوشش می‌دهند، در این خط واقع شده‌اند: مثل مترو تهران و استانبول.
خط ۱ مترو تفلیس از ایستگاه تئاتر آخمتلی آغاز و به ایستگاه وارکتیلی ختم می‌شود. بسیاری از مقصدهای تجاری و اداری و فرهنگی و جاهای دیدنی تفلیس، از طریق این ایستگاه‌ها در دسترس است. فهرست ایستگاه‌های خط ۱ مترو تفلیس به شرح زیر است:
- ایستگاه آخمتلی (Akhmeteli)
- ایستگاه ساراجیشویلی (Sarajishvili)
- ایستگاه گورامیشویلی (Guramishvili)
- ایستگاه گرامگله (Gramgele)
- ایستگاه دیدوبه (Didube)
- ایستگاه گوتسیریزده (Gotsirizde)
- ایستگاه نادزالادوی (Nadzaladevi)
- ایستگاه میدان اول (Station Square 1)
- ایستگاه مارجانیشویلی (Marjanishvili)
- ایستگاه روستاولی (Rustaveli)
- ایستگاه میدان آزادی (Liberty Square)
- ایستگاه آولاباری (Avlabari)
- ایستگاه ساماسی (Samasi Argaveli)
- ایستگاه ایسانی (Isnai)
- ایستگاه سامگوری (Samgori)
- ایستگاه وارکتیلی (Varketili)
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

نخستین خط مترو در شبکه مترو تفلیس، خط ۱ است. اگر با تهیه بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت عازم شهر تماشایی تفلیس شدید و قصد بازدید از مهم‌ترین و معروف‌ترین اماکن دیدنی و تفریحی شهر را داشتید، از ایستگاه‌های خط ۱ استفاده کنید. خط یک شما را به بهترین هتل‌ها و هاستل‌ها و اقامتگاه‌ها و گالری‌ها و موزه‌های شهر هدایت خواهد کرد و در هزینه و زمان تفلیس‌گردی، صرفه‌جویی خواهد شد.
خط یک مترو تفلیس از منطقه Gldani در شمال تفلیس آغاز و به منطقه جنوبی سامگوری (Samgori) ختم خواهد شد. یعنی شمال به جنوب تفلیس را می‌توان با خط ۱ مترو این شهر، ظرف کم‌تر از شصت دقیقه طی کرد.
ایستگاه Akhmetelis Teatri مترو تفلیس، قبلاً گلدانی نامیده می‌شد که در سال ۱۹۸۹ احداث گردید و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد.
ایستگاه Sarajishvili منطقه نادزالادوی (Nadzaladevi) را پوشش می‌دهد.
ایستگاه گورامیشویلی (Guramishvili) در منطقه Nadazaladevi قرار دارد.
ایستگاه Ghrmaghele نیز در منطقه Nadzaladevi واقع شده است که حومه شهر تفلیس بوده و به زبان گرجی به معنای چشمه عمیق است.
ایستگاه Didube از نخستین ایستگاه‌های تجاری شهر بوده و بیش از ۵۰ سال پیش افتتاح گردیده است.
ایستگاه Gotsiridze در منطقه Nadzaladevi قرار دارد و به نام یکی از مهندسان مشهور گرجستان نام‌گذاری گردیده است.
ایستگاه Nadzaladevi از نخستین ایستگاه‌های منطقه Nadzaladevi است.
ایستگاه Sadguris Moedani که به میدان اول یا Square 1 نیز شهرت دارد، در منطقه چوگورتی (Chugureti) واقع شده است.
ایستگاه Marjanishvili به افتخار کارگردان تئاتر گرجی یعنی کوته مارجانیشویلی نام‌گذاری گردیده است.
ایستگاه Rustaveli یا روستاولی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو تفلیس بوده و مثل ایستگاه مترو میدان تکسیم استانبول، به‌نوعی از پرترددترین ایستگاه‌های مترو این شهر است؛ چراکه بسیاری از اماکن توریستی و تفریحی، در اطراف این ایستگاه مترو قرار دارند. خیابان معروف روستاولی مثل خیابان استقلال استانبول، در نزدیکی همین ایستگاه واقع شده است.
خیابان معروف روستاولی در محله Mtatsminda قرار گرفته و از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو پایتخت بوده و شصت متر زیرزمین است.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

ایستگاه Tavisuplebis Moedani در نزدیک میدان آزادی (Liberty Square) قرار گرفته و بخشی از مناطق توریستی شهر را پوشش می‌دهد. اگر برای بازدید از اماکن دیدنی این منطقه به برنامه‌ریزی نیاز دارید، می‌توانید با مطالعه برنامه سفر تفلیس، زمان خود را در طول اقامت در این مقصد دیدنی مدیریت کرده تا در کم‌ترین زمان از بیش‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تماشایی بازدید کنید.
ایستگاه Avlabari در منطقه Isani واقع شده است.
ایستگاه Samasi Aragveli در منطقه ایسانی قرار دارد.
ایستگاه Isani در واقع اصلی‌ترین ایستگاه منطقه ایسانی است.
ایستگاه Samgori بین منطقه سامگوری و ایسانی واقع شده است.
ایستگاه Varketili در واقع انتهای خط ۱ مترو تفلیس بوده و در سال ۲۰۰۷ میلادی موردبازسازی اساسی قرار گرفته است.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

خط ۲ مترو تفلیس که Saburtalo Line نام دارد، دارای ۷ ایستگاه است. اسامی ایستگاه‌های خط ۲ مترو تفلیس به این شرح است:
- ایستگاه میدان دوم (Square 2)
- ایستگاه تیسرتیلی (Tserteli)
- ایستگاه دانشگاه فنی تفلیس (Technical University)
- ایستگاه دانشگاه پزشکی تفلیس (Medical University)
- ایستگاه دلیسی (Delisi)
- ایستگاه واژا شاولا (Vazha Pshavela)
- ایستگاه دانشگاه دولتی تفلیس (State University)
ایستگاه Station Square 2 در منطقه Diduble واقع شده است.
ایستگاه Tserteli در منطقه Didube قرار گرفته و نامش الهامی از شاعر معروف گرجستان است.
ایستگاه Technical University برای دسترسی به دانشگاه فنی و مهندسی تفلیس مناسب بوده و مقصد دانشجویان است.
ایستگاه Medical University برای دسترسی به دانشگاه پزشکی تفلیس مناسب بوده و مقصد دانشجویان رشته‌های پزشکی و پرستاری است.
ایستگاه Delisi در منطقه Saburtalo واقع شده است.
ایستگاه Vazha-Pshavela در امتداد خط ۲ مترو تفلیس قرار دارد و در منطقه Vake واقع شده است.
ایستگاه State University آخرین ایستگاه خط ۲ مترو تفلیس بوده و برای دسترسی به دانشگاه دولتی تفلیس که مهم‌ترین دانشگاه گرجستان است، مناسب خواهد بود.

هزینه مترو تفلیس


به‌منظور استفاده از شبکه مترو تفلیس، بایستی کارت مترو تهیه شود که به آن مترو مانی کارت (Metromoney Card) اطلاق‌ می‌شود. مثل استانبول کارت، امکان خرید کارت مترو تفلیس از دستگاه‌های مکانیزه و هم‌چنین باجه‌های بلیط فروشی وجود دارد. هزینه تردد تک‌سفره در مترو تفلیس معادل پنجاه تتری گرج است. با مترومانی کارت تفلیس می‌توانید اتوبوس و تله‌کابین نیز سوار شوید.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

مثل ایران، می‌توانید هزینه هر بار استفاده از خطوط مترو شهر تفلیس را به‌صورت نقدی به شهروندان مهربان تفلیس داده و از کارت آن‌ها استفاده کنید. البته اگر کارت اعتباری مترو تفلیس داشته باشید، قادر خواهید بود که از دستگاه‌های آبی و نارنجی‌رنگی که در ۲۳ ایستگاه مترو تعبیه شده، نسبت به شارژ کارت خود اقدام کنید. این دستگاه‌ها که Pay Box نام دارند، در سطح شهر و در خیابان‌ها، به چشم می‌خورند و امکان خرید کارت و شارژ آن را برای گردشگران و مسافران مترو تفلیس فراهم می‌سازند.
قیمت خرید کارت مترو تفلیس، چند لاری است که هرسال تغییر می‌کند. در خروجی‌های هر ایستگاه مترو در شهر زیبای تفلیس، نیازی به قرار دادن کارت اعتباری روی گیت خروجی نیست. امکان استفاده از کارت اعتباری مترو تفلیس برای چند نفر نیز وجود دارد. لذا نیازی نیست درصورتی‌که به همراه خانواده یا دوستان، سفری به تفلیس دارید، برای هر نفر، کارت اعتباری مجزا تهیه کنید.

قوانین عمومی مترو تفلیس


- عدم استفاده از کارت اعتباری یا عدم پرداخت هزینه خرید هر بلیط کاغذی جهت ورود به ایستگاه‌های مترو، منجر به جریمه مسافر توسط مأموران نامحسوس مترو تفلیس خواهد شد. به این موضوع دقت کنید، زیرا ممکن است ده‌ها برابر هزینه خرید یک بلیط تک‌سفره، جریمه شوید.
- استعمال دخانیات در خطوط مترو تفلیس ممنوع است.
- حمل هر نوع وسیله خطرناک و اشتعال‌زا در مترو تفلیس ممنوع است.
- حمل هر نوع چاقو بزرگ یا چاقو بسته‌بندی نشده در مترو تفلیس ممنوع است.
- ورود به کابین راننده قطار، ممنوع و پیگرد قانونی دارد.
- از جلوگیری از بسته شدن درب‌های خودکار قطارهای مترو تفلیس خودداری کنید.
- اجتماع در مترو تفلیس ممنوع است.
- استفاده از ماسک در مترو تفلیس اجباری است و از ورود افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند، جلوگیری می‌شود.
- در برخی از ایستگاه‌های مترو تفلیس، با QR CODE نسبت به چک شدن واکسیناسیون شما اقدام می‌شود.
- حمل هر نوع پرنده و حیوان خانگی در مترو تفلیس ممنوع است.
- هیچ‌یک از ایستگاه‌های مترو تفلیس، شما را به فرودگاه بین‌المللی تفلیس منتقل نمی‌کند. لذا از مترو تفلیس برای رفتن به فرودگاه نمی‌توان استفاده کرد. بایستی از قطار برون شهر و تاکسی و خط ۳۷ اتوبوس تفلیس استفاده کنید.
- برای اطلاع دقیق از زمان‌بندی حرکت قطارها در ایستگاه‌های مترو تفلیس به بخش انگلیسی‌زبان سایت رسمی مترو تفلیس مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.
- اپلیکیشن مترو تفلیس را نیز برای سهولت استفاده از خطوط مترو و اطلاع از زمان‌بندی حرکت قطارها و حتی خرید بلیط، روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و در دسترس داشته باشید.
با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم

مقصدهای گردشگری نزدیک مترو تفلیس


تفلیس گردهای تریپ ادوایزر، ۱۰ نقطه دیدنی شهر تفلیس را که در فاصله اندکی با ایستگاه‌های مترو تفلیس قرار گرفته‌اند، به توریست‌ها و برگزارکنندگان تور تفلیس توصیه کرده‌اند تا در فهرست مکان‌های مهم برای بازدید قرار دهند. نام این اماکن دیدنی به شرح زیر است:
- منطقه پارک رز (Park Roz) که در خیابان Agmashenebeli Ave. 73 واقع شده و ۳ دقیقه تا ایستگاه مترو فاصله دارد.
- موزه سلفی تفلیس (Museum Of Selfies Tbilis) که در خیابان Marjanishvil Kote St 19 واقع شده است و ایستگاه مترو Marjanishvil در فاصله ۲ دقیقه‌ای این موزه مطرح قرار دارد.
- کلیسای تاریخی و زیبای الکساندر نوسکی (Alexander Nevskiy Church) تفلیس که در خیابان Dzhavakishvili St 69 قرار دارد و ۲ دقیقه با ایستگاه مترو فاصله دارد.
- کلیسای تاریخی و باشکوه کاتولیک سنت پیتر شهر تفلیس در خیابان Kita Abashidze واقع شده و ۲ دقیقه با مترو تفلیس فاصله دارد.
- مقصد شکم‌گردی معروف تفلیس یعنی Culinary Studio Caramel که در خیابان Tsinamdzghvrishlisi St 3/50 قرار دارد و ۷ دقیقه با مترو فاصله دارد.
- واین گالری تفلیس در خیابان Tsinamdzghvrishili Mikheilis St.39 که ۷ دقیقه با مترو فاصله دارد.
- کاخ هنری موزه تاریخ و فرهنگ گرجستان که در خیابان Kargaeteli St.6 واقع شده و تا ایستگاه مترو ده دقیقه فاصله دارد.
- پایتخت گردشگری تفلیس خیابان روستاولی است. فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها و کافه‌ها و مراکز خرید متعددی در این منطقه قرار دارد که ایستگاه مترو روستاولی در خط ۱ مترو تفلیس، شما را در عرض چند دقیقه از هر نقطه شهر به این خیابان منتقل می‌کند. موزه‌ها و اماکن تفریحی مهم پایتخت در اطراف این خیابان قرار دارد.
- مهم‌ترین میدان تفلیس، میدان آزادی است که از طریق ایستگاه مترو Liberty Square می‌توان عازم این مقصد دیدنی و مهم پایتخت گرجستان شد. کافه و رستوران‌ها و هتل‌هایی در اطراف میدان قرار دارد.

با نقشه و ایستگاه‌های مترو تفلیس گرجستان آشنا شویم
همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، فاصله کاخ هنری موزه تاریخ و فرهنگ گرجستان که یکی از مقصدهای توریستی دیدنی شهر تفلیس است، فقط ۱۳ دقیقه با ایستگاه مترو معروف روستاولی است.
- موزه ملی گرجستان (Gerogia National Museum) در فاصله ۴ دقیقه‌ای با ایستگاه مترو Avlabari تفلیس واقع شده است که در عکس زیر مشاهده می‌کنید. موزه ملی گرجستان، مهم‌ترین موزه این کشور است. موزه ملی گرجستان در قلب شهر تفلیس واقع شده و سال ۲۰۰۴ میلادی افتتاح گردیده است. این موزه در نزدیکی میدان لیبرتی واقع شده و بخشی از تاریخ غنی و گذشته پرفرازونشیب این کشور قفقاز را در معرض دید گردشگران قرار می‌دهد.
- هتل ۵ ستاره مجلل ماریوت تفلیس نزدیک ایستگاه مترو لیبرتی احداث شده است که مجلل‌ترین اقامتگاه خیابان شوتا روستاولی (Shota Rustaveli) به شمار می‌رود. با استفاده از ایستگاه Station Square واقع در خط ۱ مترو تفلیس می‌توان ظرف چند دقیقه به سمت هتل رفت.

مخاطب گرامی
اگر سابقه سفر به شهر تفلیس را داشته و بازدید از مقصدهای گردشگری و شکم‌گردی و دیدنی شهر را در کارنامه جهانگردی خود دارید و از مترو تفلیس هم استفاده کردید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
لینک این گفتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید و در گروه‌های خانوادگی تلگرامی و واتساپی به اطلاع عزیزانتان که قصد تفلیس‌گردی در آینده نزدیک را دارند، برسانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است