search
menu

راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

[ پنهان کردن ]
قطر کجا است؟
تاریخچه قطر
موقعیت جغرافیایی و پایتخت قطر
آب و هوای قطر
بهترین فصل سفر به قطر
سیستم حمل و نقل در قطر
فرودگاه قطر
چگونه به قطر سفر کنیم؟
اطلاعات و دانستنی های کاربردی
مذهب و نحوه پوشش در قطر
عجایب سفر به قطر
وضعیت اقتصاد، فرهنگ و آموزش قطر چگونه است؟
اوضاع اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در قطر
اقلام ممنوعه در فرودگاه قطر
رعایت اصول بهداشتی
ویزای توریستی قطر
هزینه سفر به قطر
هزینه بلیط هواپیما قطر
هزینه هتل‌های قطر
هزینه‌ غذا در رستوران‌های قطر
رستوران‌های معروف قطر
هزینه اجناس در قطر
هزینه مواد خوراکی در قطر
شماره تلفن های ضروری قطر
عبارات ضروری در قطر
خرید سیم کارت در قطر
غذاهای معروف قطر
مناسبت ها و جشن های ملی قطر
بهترین هتل ها و محل های اقامت در قطر
بهترین مراکز خرید و بازارها در قطر
جاهای دیدنی و گردشگری کشور قطر
سواحل قطر
نکاتی که در سفر به قطر باید به آن‌ها توجه کنید
در میان کشورهایی که در منطقه خاورمیانه قرار گرفته‌اند، کشورهای عربی از شهرت زیادی در سرتاسر جهان برخوردارند. دلیل عمده این شهرت به واسطه دارا بودن معادن سوختی نفت و گاز فراوانی است که در خصوص بیشتر این کشورها صادق است. با این حال گذشته از اینها در سال‌های اخیر سیاست‌های اقتصادی این کشورها تا حدودی تغییر یافته‌است بطوری که رفته رفته شاهد وابستگی کمتر این کشورها به اقتصاد مبتنی بر نفت هستیم. به نظر می‌رسد که رونق اقتصادی به وسیله رشد صنعت گردشگری رفته رفته جای خود را به شیوه قدیمی کسب درآمد از طریق فروش مخازن سوخت می‌دهد. یکی از کشورهایی که در این چند ساله تلاش‌های بسیاری در راستای توسعه صنعت توریستی کرده‌است کشور قطر است. با یک مقایسه ساده میان شکل و شمایل شهر دوحه قطر در مقایسه با فضای آن در سال‌های قبل از ۲۰۰۸ میلادی می‌توان پی برد که مسئولان این کشور در تلاشند تا با فراهم کردن بسترهای اولیه بهبود گردشگری و همچنین ایجاد تغییرات فراوان در بافت شهری، آن را تا حد ممکن به یک شهر توریستی ایده‌آل و منطبق با معیارهای جهانی مبدل سازند؛ از این رو چند سالی است که این کشور به عنوان محلی برای میزبانی در رویدادهای مهم ورزشی نظیر مسابقات جام جهانی و بسیاری از نشست‌های سیاسی بوده‌است.
جاذبه‌های دست ساز و همچنین طبیعی این کشور از چشم گردشگران ایرانی پنهان نمانده است و از این رو در این سال‌ها، شاهد افزایش تعداد سفرهای خارجی به این کشور از سوی ایرانیان بوده‌ایم. بطوری که امروزه پرواز قطر از جمله پر ترددترین پروازهای خارجی بشمار می‌رود. بنابراین ما هم قصد کردیم تا راهنمای سفر به قطر را به عنوان موضوع این مقاله انتخاب کنیم تا با ارائه اطلاعات کاربردی و ضروری که ممکن است در طول سفر به این کشور به آن نیاز پیدا کنید، به شما کمک کنیم تا تجربه لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی در سفر خود به این کشور آسیایی داشته باشید.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

قطر کجا است؟


قطر کشور کوچکی با مساحت تقریبی ۱۱۴۹۳ کیلومتر مربع است که در شمار کشورهای منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و با عنوان رسمی دولت قطر شناخته می‌شود. این کشور در ناحیه جنوب غربی قاره پهناور آسیا و در کرانه خلیج فارس واقع شده‌است. بنابراین از جمله کشورهای همسایه کشورمان ایران است که از راه دریایی مرزهای مشترکی با کشور ما دارد. علاوه بر ایران، کشورهای کویت، عراق، بحرین و امارات متحده عربی نیز مرز مشترک آبی با این کشور دارند. گفتنی است این کشور علاوه بر مرز مشترک دریایی، با کشور عربستان سعودی از طریق راه‌های زمینی نیز مرز مشترک دارد.

تاریخچه قطر


بر اساس دانشنامه بریتانیکا قطر در ابتدا و از سال ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۳ تحت سلطه ترک‌های عثمانی بود. پیش از آن که قطر زیر نظر عثمانی‌ها باشد مدت طولانی را تحت حاکمیت حکومت ایران بوده و هر سال برای صید مروارید و به طور کلی حق ماهیگیری حدود سه هزار روپیه به ایران مالیات پرداخت می‌کرده ‌است. جالب است بدانید قطری که حالا ثروتمندترین کشور جهان است در زمان ساسانیان بخشی از منطقه تحت اختیار رویدر بوده‌ و در بسیاری از دوره‌های باستانی قید شده که همه خطوط جنوبی خلیج فارس هم بخشی از منطقه تحت فرمان او بوده و توسط ساتراپ‌های رویدری کنترل می‌شد. حاکمیت عثمانی‌ها بر قطر تا سال ۱۹۱۳ ادامه داشت. پس از آن قراردادی بین دولت بریتانیا و دولت عثمانی وضع شد که با توجه به یکی از بندهای قید شده در آن قرارداد؛ ترک‌های عثمانی از حاکمیت بر قطر صرف نظر کردند. به رسمیت شناختن شیخ عبدالله بن جامع (حاکم قطر) درست پس از این قرارداد شکل گرفت. این شیخ برای محکم کردن جای پای خود در سال ۱۹۱۶ قراردادی با شیخهای دیگر امارات خلیج فارس امضا کرد. البته این اتفاق پایان تسلط دیگر کشورها بر روی قطر نبود و استقلال آن در سال ۱۹۷۱ به ثبت رسید. قبل از آن قطر باز هم تحت‌ حمایت انگلستان بود. در ۱۹۳۵ این مسئله‌ای رخ داد که منجر به شروع اختلاف جدی میان ابوظبی و قطر شد. در آن سال گروهی از اعراب بنی یاس که در ابوظبی زندگی می‌کردند به علت نارضایتی از عملکرد شیخ خلیفه شخبوط (حاکم ابوظبی) به جنوب رفتند و در قسمت انتهایی ابوظبی یعنی خورالعدید اقامت کردند. پیدایش و استقلال قطر به تدریج سبب به وجود آمدن چندین امیرنشین نوبنیاد شد. قطر هم اکنون در شبه‌ جزیره عربستان قرار گرفته است.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

موقعیت جغرافیایی و پایتخت قطر


کشور قطر در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته‌است و در همسایگی ناحیه جنوبی ایران قرار دارد. این کشور در حقیقت یک شبه جزیره کوچک است که بیشتر زمین‌های آن را بیابان‌ها و صحراهای خشک در بر گرفته‌اند. پایتخت این کشور شهر دوحه است که در قسمت شرق این کشور و در سواحل خلیج فارس قرار گرفته‌است و پر جمعیت‌ترین شهر این کشور بشمار می‌رود. دوحه قطر که در زمان‌های گذشته صرفا یک روستای بسیار کوچک بود که به عنوان قطب صید مروارید شهرت داشت، امروزه از جمله مدرن‌ترین و لوکس‌ترین شهرهای حاشیه خلیج فارس است که دولت همچنان در حال توسعه و گسترش مراکز شهری آن است.

آب و هوای قطر


در مجموع آب و هوای قطر گرم و خشک است و بطور کلی میزان بارندگی برف و باران در این کشور در سطح پایینی قرار دارد و تنها به میزان ۷۵ میلی متر در سال می‌رسد. در بیشتر روزهای سال ساکنان کشور قطر روزهای آفتابی و گرم را تجربه می‌کنند و متوسط دمای هوا در حدود ۳۸ درجه سانتی گراد تخمین زده شده‌است. گفتنی است دمای هوا در بالاترین حالت خود به نزدیک ۵۰ درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. حتی در زمستان‌ها تغییر دمای زیادی را شاهد نیستیم و هوا در بیشتر نقاط این کشور در کمترین میزان خود به ۲۳ درجه سانتی گراد می‌رسد.

بهترین فصل سفر به قطر


همانطور که پیشتر نیز اشاره شد کشور قطر دارای تنوع فصلی چندانی نیست و شرایط آب و هوایی آن بیشتر گرم و خشک است. از این رو در فصل تابستان دمای هوا در سراسر کشور به شدت بالا می‌رود و حالت شرجی به خود می‌گیرد که می‌تواند در اوج تابستان بسیار آزاردهنده باشد. البته ناگفته نماند امکاناتی که در شهرهای این کشور از جمله شهر دوحه و اماکن عمومی آنها قرار داده شده‌است همگی در جهت ایجاد فضایی هستند که از گرمای هوا در امان باشد. با این حال پیشنهاد ما به شما برای سفر به این کشور فصل بهار و یا پاییز است. اگرچه در این فصول دمای هوا همچنان تا حدودی گرم است اما از میزان شدت گرمای هوا کاسته می‌شود. سفر در فصل زمستان به ویژه در ابتدای فصل نیز توصیه می‌شود. زیرا در فصل زمستان گرمای شدیدی که در این منطقه حکم‌فرما است رو به خنکی دارد و از آنجا که در این کشور خبری از بارندگی‌های شدید زمستانی نیست، مسافرت کردن در این فصل می‌تواند شرایط بهتری را برای شما به عنوان گردشگر فراهم کند.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

سیستم حمل و نقل در قطر


بی‌شک برای هر گردشگری که مقصدش یکی از کشورهای خارجی باشد بیش از هر چیزی دیگری سیستم حمل و نقل رایج در آن کشور مهم است. زیرا بطور معمول گردشگران با ماشین‌های شخصی خود سفر نمی‌کنند و از این رو برای گشت و گذار در طول سفر لازم است تا اطلاعاتی در خصوص راه‌های تردد خود به نقاط مختلف یک کشور دیگر داشته‌ باشند تا پس از رسیدن به مقصد به راحتی بتوانند در آن کشور تردد کنند و از جاذبه‌های توریستی آن دیدن کنند. برای حمل و نقل عمومی در قطر نیز می توان از وسایل مختلفی کمک گرفت که در ادامه به اختصار آنها را بررسی می‌کنیم.

ماشین اجاره‌ای
یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای گردش در شهرهای مختلف کشور قطر استفاده از ماشین اجاره‌ای و به اصطلاح رنت ماشین است. اگرچه تعداد افرادی که از این روش استفاده می‌کنند به دلیل هزینه کرایه ماشین‌ها زیاد نیست اما باز هم این شیوه طرفداران خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید از این امکان استفاده کنید حتما قبل از آن قوانین مربوط به راهنمایی رانندگی از جمله دارا بودن گواهینامه رانندگی بین المللی را مد نظر قرار دهید.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

تاکسی
یکی از متداول‌ترین وسایل حمل و نقل در هر شهر و کشوری تاکسی است. در قطر نیز تاکسی‌های شهری با کرایه‌ای نسبتا ارزان در دسترس هستند تا گردشگران و مسافران را در نقاط مختلف جا به جا کنند. به خاطر داشته باشید که در گذشته رنگ ماشین‌هایی که به عنوان تاکسی در خطوط شهری فعالیت می‌کردند نارنجی بود اما امروزه این ماشین‌ها به رنگ فیروزه‌ای هستند. فضای درون اتاقک تاکسی‌ها مدرن و راحت است و مسلم است که این راحتی شامل دارا بودن سیستم خنک کننده قوی برای مقابله با گرمازدگی در هوای گرم این کشور است. کرایه تاکسی‌ها نیز شامل دو بخش است بخشی مربوط به هزینه ورود به تاکسی است که بسیار ارزان است و بخش اصلی کرایه نیز مربوط به مسافتی است که طی می‌شود که این مسافت از طریق دستگاه‌های تاکسی متر توسط راننده محاسبه می‌شود.

تاکسی اینترنتی اوبر (UBER)
امروزه دیگر استفاده از تاکسی‌های اینترنتی نه تنها در سفرهای داخلی بلکه در سفرهای خارجی نیز رواج بسیاری پیدا کرده‌است. دلیل اصلی آن هم استفاده راحت و همچنین مسیریابی حرفه‌ایتر است که گردشگران را از سردرگمی و چالش پیدا کردن نشانی در کشوری نا آشنا نجات می‌دهد. ضمن آنکه تاکسی‌های آنلاین از امنیت بیشتری برخوردار هستند و معمولا نرخ این تاکسی‌ها نیز در مقایسه با شیوه‌های دیگر حمل و نقل عمومی چندان هم گران نیست. یکی از مشهورترین این تاکسی‌های اینترنتی تاکسی اوبر است که در اغلب کشورهای جهان نیز قابل دسترس است و اپلیکیشن آن را می‌توان به راحتی بر روی موبایل خود نصب کنید. بعد از نصب آن کافی است در طول سفر خود در هر مکانی که هستید مبدا و مقصد خود را مشخص کنید تا پس از گذشتن حدود ۱۵ دقیقه راننده در محل حاضر شود و شما را با قیمت تعیین شده در برنامه، به مکانی که درخواست کرده‌اید برساند.

تاکسی لیموزین
یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های جا به جایی مسافران در کشور قطر تاکسی لیموزین است. این تاکسی‌ها را می‌توانید از هتل محل اقامت خود یا در مسیرهای پر تردد شهری پیدا کنید و البته با هزینه بیشتری نسبت به تاکسی‌های معمولی از آنها استفاده کنید. هزینه کرایه‌های این ماشین‌ها نیز شامل نرخ ورودی و همچنین نرخ متغیری است که نسبت به مسافتی که قرار است تا مقصد طی شود، در نظر گرفته می‌شود. مسلما راحتی تردد با این لیموزین‌های جذاب در سطح بالایی قرار دارد و در حین گشت و گذار در میان جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌توانید از تجربه شیرین لیموزین سواری نیز لذت ببرید.

اتوبوس
استفاده از اتوبوس نیز چندین سال است که در کشور قطر رواج پیدا کرده‌است. اتوبوس‌ها برای تردد در داخل شهرها و یا به منظور سفرهای بین شهری بکار می‌روند. برای استفاده از اتوبوس‌ها لازم است از جایگاه‌های مخصوص و یا خرده فروش‌ها کارت‌های اعتباری هوشمندی را تهیه کنید و در هنگام سوار شدن در اتوبوس برای پرداخت کرایه از اعتبار این کارت‌ها استفاده کنید. در کل هزینه‌ای که برای کرایه اتوبوس‌ها پرداخت می‌شود در مقایسه به تاکسی‌ها بسیار ارزان است. بعلاوه به دلیل نو بودن اتوبوس‌ها و استفاده از امکانات رفاهی مطلوب، سفر با آنها راحت است و از آنجا که قطر کشور بزرگی نیست در زمان کمی می‌توان به مقصد نهایی خود رسید.

مترو
تا همین چند سال پیش در میان وسایل حمل و نقل شهری در کشور قطر، جای یک مترو شهری که مسافران و گردشگران را با سرعتی بالا و قیمتی مقرون به صرفه به مقصد مورد نظرشان برساند، خالی بود. تا این که این کشور در طی پروژه آماده سازی بسترهای مناسب برای میزبانی از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، طرح راه‌اندازی خط متروی شهر دوحه قطر را آغاز کرد و در حال حاضر این مترو در چندین ایستگاه نیز فعال شده‌است. به احتمال قوی تا چند سال دیگر این پروژه بطور کامل تکمیل می‌شود و در شهرهای دیگر قطر نیز توسعه خواهد یافت. در حال حاضر این مترو که گفته می‌شود جزو سریع‌ترین متروهای جهان قلمداد می‌شود، دارای چهار خط است که از میان آنها سه خط ریلی بطور کامل فعال است و تنها یک خط آن در حال ساخت و راه‌اندازی است.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

فرودگاه قطر


از آنجا که کشور قطر در زمره کشورهای در حال توسعه‌ای قرار دارد که به تازگی برای دستیابی به پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه توسعه سیستم‌های حمل و نقل اقدام کرده‌است، تنها یکی از شهرهای آن دارای فرودگاه است و آن هم دوحه قطر است. فرودگاه بین المللی حمد از جمله مهم‌ترین فرودگاه‌های این شهر است و تنها برای سفر به دوحه از کشورهای دیگر با خطوط هوایی قطر ایرویز می‌توان از آن استفاده کرد. این فرودگاه از جمله مجهزترین و لوکس‌ترین فرودگاه‌هایی است که تا به حال در کشورهای آسیایی احداث شده‌اند. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه وسعت شهرهای مختلف قطر زیاد نیست، می‌توان برای سفر از یک شهر به شهری دیگر از اتوبوس‌های بین شهری استفاده کرد.

چگونه به قطر سفر کنیم؟


از آنجا که مرز مشترک میان کشور قطر و ایران از طریق دریا است، برای سفر به قطر دو راه پیش روی خود دارید که اولین و ساده‌ترین آن هواپیما است و راه دوم نیز از طریق کشتی است. اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند از طریق هوایی سفر کنند و خوشبختانه پرواز قطر برای اغلب زمان‌ها موجود است و مدت زمان آن نیز برای مسیر تهران دوحه تنها دو ساعت طول می‌کشد. با این حال برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند از طریق کشتی‌های کروز که از شهر بوشهر حرکت می‌کنند سفر کنند. هرچند سفر با کشتی زمان بیشتری دارد و تقریبا ۲۰ ساعت زمان می‌گیرد، اما سفر بر روی آب‌ها در حالی که در یک کشتی کروز با امکانات در خور نشسته باشید می‌تواند تجربه جالب و مهیجی از سفر به قطر باشد.

اطلاعات و دانستنی های کاربردی


زبان
زبان رسمی که عموما مردم کشور قطر به آن صحبت می‌کنند زبان عربی است. ناگفته نماند که اغلب نسل جوان در ایسن کشور از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با گردشگران یا ساکنان مهاجر به عنوان زبان دوم نیز استفاده می کنند.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

دین
اکثریت مردم قطر مسلمان هستند و دین رسمی این کشور نیز اسلام است. بالغ بر ۹۰ درصد از جمعیت کشور را مسلمانان سنی و مابقی آن را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند.

زمان محلی
اختلاف ساعت دوحه قطر با تهران سی دقیقه است و زمان در ایران حدود نیم ساعت عقب‌تر از وقت محلی قطر است.

واحد پول
در کشور قطر از واحد پولی ریال قطر استفاده می‌شود که با نماد QAR نشان داده‌ می‌شود.

سبک تفریحات
گشت و گذار در سواحل، جزیره‌گردی، شرکت در مسابقات شترسواری، رانندگی بر روی تپه‌ها و قایق سواری از جمله مشهورترین تفریحاتی هستند که در کشور قطر می‌توان از انجام آنها لذت برد.

امنیت در قطر
قطر در شمار امن‌ترین کشورهای جهان قرار دارد و میزان وقوع جرم و جنایت در این کشور به طرز قابل توجهی پایین است.

سوغاتی‌های قطر
به عنوان پایتخت مروارید جهان مسلما سوغات اصلی کشور قطر جواهرات قیمتی محسوب می‌شوند اما با این حال انواع ادویه‌جات محلی دوحه قطر، سرویس‌های قهوه خوری عربی، منسوجات از جمله پوشینه‌های سنتی و مصنوعات چوبی نیز به عنوان سوغاتی‌های این کشور ثروتمند بشمار می‌روند.

مذهب و نحوه پوشش در قطر


اولین نکته‌ای که به عنوان یک گردشگر تازه وارد در سفر به کشور قطر باید مد نظر قرار داد این است که قطر کشور اسلامی است و همانند سایرکشورهای اسلامی در خلیج، قوانین خاص و سرسختانه‌ای در خصوص حفظ حجاب و پوشش مناسب در اماکن عمومی دارد. رعایت قوانینی که مبتنی بر رعایت شئونات اسلامی است هم در خصوص بانوان و هم در ارتباط با آقایان الزامی است. با توجه به نوع پوشش رسمی که در کشورمان وجود دارد، مسلما گردشگران ایرانی از قبل با این قوانین آشنا هستند و به راحتی از آن پیروی می‌کنند. صرف نظر از نحوه پوشش ظاهری، عقاید دینی برای مردم این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که گردشگران با هر نوع مذهب و عقیده‌ای به این عقاید دینی احترام بگذارند. گفتنی است تمسخر و بی احترامی به مذهب، پرچم و قومیت افراد به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و در کشور قطر بطور قانونی با آن برخورد می‌شود.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

عجایب سفر به قطر


همان‌طور که تا به حال دست‌گیرتان شده قطر، کشوری کوچک اما ثروتمند و غنی بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی با کشورهای زیادی همسایه و یا همجوار است. این کشور با عربستان سعودی مرز مشترک زمینی داشته و با کشور‌های ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی از طریق مرز آبی راه دارد. این کشور در حال حاضر از دارایی نفت خام اصل اقتصاد خود را می‌گرداند اما در سال‌ها قبل سرمایه‌های این کشور از طریق صیدشکار مروارید و تجارت از طریق آب‌های خلیج فارس تامین می‌شد. دلیل شناخته شدن و هویت بخشیدن به قطر هم همین دلیل بود. در ادامه می‌خواهیم به چند نکته در مورد قطر اشاره کنیم که زمانی که برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به این کشور سفر کردید آشنایی بیشتری با مردمان و یا دستاوردهای آن داشته باشید.

• ثروتمند‌ترین کشور در جهان را به شما معرفی می‌کنیم؛ قطر!


طبق گزارشاتی که از صندوق بین‌المللی پول به دست آمده، آمار تولید داخلی قطر آن هم به صورت ناخالص از لوکزامبورگ Luxembourg بیشتر است. همان‌طور که می‌دانید لوکزامبورگ کشوری کوچک در قسمت شمالی اروپا است که از ثروتمند‌ترین کشور‌های اروپایی به شمار رفته و در مقایسه با قطر در رتبه دوم قرار گرفته است. اگر بخواهیم از نظر سرمایه نفتی و گازی هم قطر را در کفه ترازو با کشورهایی که از نظر مساحت تقریبا شبیه هم هستند مقایسه کنیم باید بگوییم که قطر باز هم امتیاز بالاتری گرفته و دارای رتبه سوم در رابطه با ذخایر نفتی و گازی جهان است در حالی که از نظر جغرافیایی از یورک‌شر Yorkshire کوچک‌تر است.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

• بهترین شرکت هواپیمایی در جهان در کجا قرار دارد؟ قطر!


عنوان بهترین ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۱۶ متعلق به امارات بود؛ اما در حال حاضر بلیط هواپیما قطر ایرویز توانسته این مقام را برای چهارمین بار پس از سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ از آن خود کند.

• امن‌ترین کشور در دنیا کجاست؟ قطر!


شاید فکر کنید که تعریف از امنیت در قطر مانند بقیه کشورها بوده و فقط در مقابل جرائم فیزیکی مصون است اما در مورد این کشور واقعیتی وجود دارد که می‌تواند برایتان جالب باشد آن هم امنیت در مقابل بلاهای طبیعی است! کشور قطر به منظور موقعیت جغرافیایی خود آمار پایینی در بلاهای طبیعی دارد.

• بزرگ‌ترین شعبه نوبو در قطر است


سرآشپز معروف و بین‌المللی نوبو ماتسوهیسا (Nobu Matsuhisa) شعبه‌های رستوران زیادی در جای جای قطر دارد و بزرگ‌ترین آن در خروجی شهر دوحه با ۲۶۰۰۰ متر مربع واقع شده است. این شعبه از نوبو را می‌توانید در هتل چهار فصل دوحه جستجو کنید.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

• چشم‌انداز مرتفعی در قطر وجود ندارد


شاید برایتان غیر قابل تصور باشد اما باید بگوییم که در قطر هیچ تپه‌ای وجود ندارد! به عبارت دیگر ارتفاع متوسط این کشور فقط ۲۸ متر بوده و به دلیل نبود ارتفاع چشم اندازی وجود ندارد که بتوانید با آن شهر را ببینید. در این خصوص آسمان خراشی در پایتخت قطر یعنی دوحه وجود دارد که با ۳۶ طبقه و به ارتفاع ۳۰۰ متر در این شهر مستقر است. برج اسپایر (Aspire Tower) بلند‌ترین برج در قطر محسوس می‌شود.

• وجود بوفه‌ای ۱۰۰ متری در قطر که تا به حال ندیده‌اید


قطعا یکی از جاذبه‌های گردشگری در هر سفر وجود خوراکی‌ها و چشیدن غذاهای مخصوص آن مقصد است. با سفر به قطر و شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲ به احتمال زیاد گذرتان چند باری به غذاخوری‌های این شهر می‌افتد. پیشنهاد می‌کنیم در این مواقع به بوفه ۱۰۰ متری که در ماریوت دوحه قرار گرفته سری بزنید و از خوردن سوشی و تاکوهای لذیذ، لذت ببرید.

• گاز کربن دی اکسید زیادی در قطر وجود دارد


اگر با توجه به مساحت کشور قطر بخواهیم آن را مقایسه کنیم باید بگوییم که در این صورت گاز کربن دی اکسیدی که این کشور تولید می‌کند بسیار بالاست. اگر به دنبال دلیل این اتفاق باشیم به این موضوع می‌رسیم که کشوری که در حاشیه بیابان قرار گرفته و در تولید نفت و گاز بسیار پر کار است، طبیعی است که با محیط زیست رابطه چندان خوبی نداشته باشد.

• ساکنین قطر اضافه وزن دارند!


با توجه به ثروت مردمان قطری بدیهی است که فعالیتشان بیشتر به تفریح و استراحت بگذرد. در کنارش این واقعیت را باید بدانیم که وجود غذاهای خوشمزه و خوش طعم هم یکی دیگر از مواردی است که باعث اضافه وزن در قطر شده است. این کشور یکی از ۲۰ کشور چاق در جهان به شمار رفته و در این آمار حتی از آمریکا جلوتر است!

• پیشی گرفتن تعداد مردان از زنان در قطر


در قطر تعداد مردان از زنان بیشتر است. به عبارت دیگر به ازای هر دو مرد یک زن وجود دارد. کارشناسان در این باره بر این عقیده هستند که در زمان پیدایش قطر تعداد مردان بیشتر بوده و هم اکنون هم همین مسیر ادامه پیدا کرده است. گفته می‌شود قطر از نیروهای جوان خود استفاده کرده و در حال مهیای قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ است.

• همگی در شهر حضور دارند


یکی از مکان‌های پر‌جمعیت جهان این کشور است که حدود ۹۹ درصد از ساکنین آن درون شهر زندگی می‌کنند. شهرهایی مثل هنگ‌ کنگ، سنگاپور و برمودا در لحاظ آمار جمعیت می‌توانند با قطر در یک کفه ترازو قرار بگیرند.

• جنگلی در قطر نخواهید دید


کشور‌هایی مثل قطر، سان مارینو، گرینلند و عمان مواردی هستند که طبق تعریف بانک جهانی در آن‌ها هیچ جنگلی وجود ندارد. این مورد هم یکی دیگر از اعجابات موجود در قطر بود!

• خرس لامپی غول پیکر در فرودگاه قطر


اثر هنرمند معروف سوئیسی، اورس فیشر Urs Fischer که در مرکز فرودگاه بین‌المللی حمد قرار گرفته است به نام خرس لامپی است. این خرس برای سرگرمی کودکان و همچنین بردن بزرگ‌سالان به دوران کودکی، ساخته شده و در این امر بسیار موفق بوده است. این اثر یکی از گران‌ترین مجسمه‌های قطر به شمار می‌رود.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

• وجود موزه‌های مختلف هنری در قطر


یکی از بزرگ‌ترین موزه‌ها در دوحه، موزه هنر‌های اسلامی است که ساختمان آن توسط یک معمار معروف چینی I M Pei طراحی شده و بنایی برجسته و حیرت انگیز دارد. با رفتن به موزه هنرها اسلامی می‌توانید نورپردازی و فضای داخلی زیبای این موزه را ببینید و از شر دمای ۵۰ درجه شهر دوحه برای مدتی خلاص شوید!

وضعیت اقتصاد، فرهنگ و آموزش قطر چگونه است؟


در قطر زمین‌های کشاورزی وجود ندارد و به دلیل شوری و ریگزاری برای کشاورزی اصلا مناسب نیست. به همین خاطر در گذشته اقتصاد این کشور فقط با پرورش دامپروری و چادر نشینی، ماهیگیری و صید مروارید تامین می‌شد. تا سال ۱۹۳۹ به همین شکل و با همین شرایط درآمد قطر پیش می‌رفت اما به تدریج با کشف نفت و تغییر درآمدزایی این کشور آن را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرد. که البته در حال حاضر در صدر جدول غنی‌ترین کشورها قرار گرفته است. سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۳ میزان وابستگی به درآمدهای نفتی از ۹۳ درصد به ۸۰ درصد به دلیل سیاست تنوع بخشیدن به منابع درآمد، کاهش پیدا کرد. در سال ۱۹۳۵ شرکت نفت ایران و انگلیس اولین امتیاز کشف نفت در قطر را از آن خود کرد. درست ۴ سال بعد در سال ۱۹۳۹ نفت در قطر کشف شد با این حال برنامه اکتشاف و تولید در طول جنگ جهانی به تأخیر افتاد. در سال ۱۹۶۱ قطر به اوپک پیوست. در طی سال‌های اخیر کشور قطر فعالیتهای فشرده‌ای را در رابطه با اکتشاف و استخراج گاز طبیعی به دست آورده و به کار گرفته است. در کنار این پیشرفت، توجهتان را به فعالیت کشاورزی در قطر جلب می‌کنیم که از دهه ۷۰ با روند ثابتی رشد کرده و تعادل کل مزارع تولید کننده از ۳۳۸ واحد در ۱۹۷۵ به ۴۰۶ واحد در سال ۱۹۷۹ افزایش پیدا کرده است. این زمینهای کشاورزی در مالکیت دولت قرار دارند و بیشتر صاحب‌های مزرعه‌ تنها به صورت غیر مستقیم در پروسه کشاورزی مشارکت می‌کند. وظیفه دیگری که در عین حال این افراد بر عهده دارند موقعیتهای ثابتی است که در دیگر بخش‌های اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. به این ترتیب اکثر مزارع در قطر توسط نیروی کار مهاجر اداره می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تقاضای داخلی برای آب در قطر جزو بیشترین مصرف سرانه آب در جهان بوده و به همین دلیل دولت چندین طرح را برای توسعه شبکه آب آغاز کرده است. بخش بزرگی از فعالیتهای صنعتی در قطر در بخش هیدرو کربن بوده اما در طول دهه ۷۰ دولت سعی کرد تا اقتصاد را از طریق تأسیس صنایعی که با نفت و گاز بیشتر مرتبط بود رشد دهد. نکته دیگر قابل توجه در قطر واحد پول قطر است که با ریال قطری شمرده شده و به صد درهم تقسیم می‌شود. با توجه به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور فرصت طلایی و برجسته‌ای برای انقلاب گردشگری و البته اقتصاد آن است.

اوضاع اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در قطر


در این قسمت می‌خواهیم نکاتی کلیدی درباره قطر را در اختیار شما قرار دهیم تا با سفر به قطر و شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲ بتوانید یک مسافرت همه چیز تمام را تجربه کنید. جمعیت نفراتی که در کشور قطر زندگی می‌کنند نزديک به يک ميليون نفر است که میانگین سنی افراد نیز تا ۳۲ است. قطر دارای فرهنگ واحدی نیست آن هم به این خاطر است که این کشور بسیار مهاجر پذیر بوده و حضور افراد بسیاری از اتباع گوناگوم، قطر را به صورت ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف در آورده است. اگر بخواهیم آمار تقریبا دقیقی از ساکنین قطر در اختیارتان قرار دهیم باید بگوییم که ۴۰ درصد از جمعیت آن را عرب‌ها، ۱۸ درصد را هندی‌ها، ۱۸ درصد را پاکستانی‌ها و ۱۰ درصد را ایرانی‌ها تشکیل داده‌اند. به این ترتیب کمتر از یک سوم جمعیت قطر را قطری‌های اصیل تشکیل می‌دهند!
در مورد دین و مذهب قطر‌‌ی‌ها باید به این آمار توجه کنیم: دین رسمی ساکنین قطر اسلام است و فقط حدود ۶ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. با این حال به دلیل رسمی شناختن دین اسلام در این کشور، آداب و رسوم جامعه همراه با کمی تفاوت و رسوم موجود در این کشور همه گیر است. طی چندین سال گذشته فرهنگ بومی قطر از فرهنگ‌های ایرانی، هندی، پاکستانی، فیلیپینی و فرهنگ غربی تاثیر گرفته است. مورد دیگری در قطر وجود دارد که برای ما ایرانیان موضوع جذابی به شمار می‌رود. آن هم این است که به دلیل همسایگی قطر با ایران، فرهنگ و آداب اجتماعی قطر تا حدودی شبیه فرهنگ اجتماعی مردم جنوب ایران است.
به صورت کلی روابط عاطفی مردمان قطر خوب و مناسب بوده و آن‌ها دارای یک جامعه آرام و ثابت هستند. مهم‌ترین معضل فرهنگی و اجتماعی که چند سالی است قطر را درگیر خود کرده مربوط به استخدام خدمه‌ها خارجی و سپردن فرزندان خردسال به دایه‌های فیلیپینی، هندی و بنگلادشی است.
زبان رسمی شناخته شده در این کشور زبان عربی بوده و مانند دیگر کشورها زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم آن محسوب می‌شود. از دیگر اطلاعات مفید درباره قطر باید بگوییم که شبكه خبری الجزيره قطر، شبکه خبری ۲۴ ساعته الجزیره را پوشش می‌دهد. این شبکه در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده و در زمان تاسیس آن تنها اخبار را به زبان عربی پخش می‌کرد اما در سال ۲۰۰۶ الجزیره به صورت زبان انگلیسی نیز راه‌اندازی شد.

اقلام ممنوعه در فرودگاه قطر


اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند از طریق خرید بلیط قطر و با هواپیما به این کشور سفر کنند، اما لازم است به این نکته توجه شود که در هنگام ورود به فرودگاه قطر به همراه داشتن برخی از اقلام ممنوعیت قانونی سفت و سختی دارد. از جمله این موارد می‌توان به انواع نوشیدنی‌های غیر اسلامی، هرگونه مواد مخدر و کتاب‌های مذهبی اشاره کرد. لازم به ذکر است که به همراه داشتن کتاب‌های مذهبی و یا تخطی از قوانین عدم ورود کالاهای ممنوعه به این کشور می‌تواند منجر به اعمال جرایم مالی هنگفت و در برخی موارد بازداشت از سوی اداره پلیس آن کشور شود.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

رعایت اصول بهداشتی


یکی از قوانینی که در سرتاسر شهرهای کشور قطر به طرز سرسختانه‌ای اجرا می‌شود مربوط به رعایت اصوصل بهداشتی در مراکز و معابر عمومی است. در این کشور عدم رعایت نظافت در خیابان‌ها تخلف از قانون تلقی می‌شود و متخلف به تشخیص مراجع رسمی باید جریمه‌های نقدی بالغ بر ۲۵۰۰۰ ریال قطری را متحمل شود و حتی ممکن است به تحمل زندان نیز محکوم شود. بنابراین به همه گردشگران توصیه می‌کنیم در هنگام تردد و گشت و گذار در فضاهای شهری این کشور از انداختن زباله در پارک یا خیابان، پرتاب کردن آب دهان بر روی زمین و اعمال مشابه آن به شدت خودداری کنند.

ویزای توریستی قطر


درحالی که گردشگران بسیاری از کشورها برای ورود به کشور قطر باید با ارائه مدارک خود اقدام به اخذ ویزا کنند، گردشگران ایرانی می‌توانند از امکان دریافت ویزا در بدو ورود "Visa Upon Arrival" یا همان ویزای فرودگاهی بهرمند شوند. بدین طریق برای دریافت ویزای این کشور تنها کافی است در هنگام ورود به فرودگاه با در دست داشتن بلیط قطر به صورت رفت و برگشت، تاییدیه رسمی رزرو یکی از هتل‌های آن کشور و همچنین گذرنامه معتبری که حداقل شش ماه به پایان تاریخ اعتبار آن باقی مانده‌است، ویزای توریستی قطر را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید. اعتبار این ویزاها بطور معمول فقط برای مدت زمان یک ماه است و پس از آن گردشگر می‌تواند تنها برای یک دوره یک ماهه دیگر این ویزا را تمدید کند و پس از گذشت این مدت زمان لازم است تا از این کشور خارج شود و فقط از طریق دعوتنامه می‌تواند مدت طولانی‌تری را در این کشور بماند. لازم به ذکر است که این ویزا بصورت آنلاین نیز صادر می‌شود که در این صورت باید جهت دریافت برگه نهایی ویزای آنلاین مبلغی را از طریق کارت اعتباری پرداخت کنید.

هزینه سفر به قطر


مسلم است که یکی از مواردی که برای هر گردشگری در برنامه‌ریزی‌های اولیه برای سفرش اهمیت زیادی دارد، برنامه ریزی مالی و در نظر گرفتن بودجه‌ای است که قرار است برای آن سفر کنار گذاشته شود. از این رو تصمصم داریم در این بخش از مقاله حاضر به هزینه‌های سفر به قطر بپردازیم و کمک کنیم تا دیدگاه واضح‌تری از مخارج احتمالی خود در طول سفر به این کشور اعجاب انگیز داشته باشید. در همین ابتدای امر باید گفت که اگرچه سفر به این کشور جزو سفرهای مقرون به صرفه و ارزان قیمت به شمار نمی‌رود اما با این حال میزان هزینه‌ای که در طول سفر به گردشگران تحمیل می‌شود تا حدی به سلیقه‌ها و انتخاب‌های شخصی آنها مربوط می‌شود و همچنان می‌توان راهکارهایی مانند خرید تور قطر برای کاهش این هزینه‌ها بکار گرفت. به بیان دیگر اینکه قصد شما از سفر به این کشور بازدید از گران‌ترین جزیره‌های مصنوعی و اقامت در لوکس‌ترین هتل‌های ساحلی باشد و یا اینکه قصد داشته باشید به بازدید از برج‌ها و جاهای دیدنی این کشور مشغول شوید و در هتل های ارزان دوحه با امکانات متناسب اقامت کنید همگی به تصمیم خودتان مربوط می‌شود. آنچه ما در اینجا به عنوان هزینه احتمالی مطرح می‌کنیم میانگین نرخی است که برای موارد متعدد در طول سفر نیاز دارید آنها را پرداخت کنید که با توجه به انتخاب شخصی شما می‌تواند تا حدودی بالاتر و پایین‌تر باشد.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

هزینه بلیط هواپیما قطر


خرید بلیط هواپیما قطر یکی از اصلی‌ترین و اولین هزینه‌هایی است که باید در نظر گرفته شود. در صورتی که میانگین هزینه برای پروازهای تهران قطر را مد نظر قرار دهیم متوسط این هزینه در حدود ۳۳۰ تا ۴۳۵ دلار است.

هزینه هتل‌های قطر


در کل می‌توان گفت برای اقامت در هتل های دوحه قطر بطور میانگین لازم است در ازای هر شب اقامت حدود ۴۴۰ ریال قطری پرداخت شود. اگر بخواهید کمی از این هزینه را کاهش دهید می‌توانید با انتخاب از میان اقامتگاه‌های ارزان‌تر مانند هتل‌های یک تا سه ستاره این هزینه را به مبلغی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ ریال قطری کاهش دهید. با این حال اگر تمایل دارید کمی دست و دلبازانه‌تر هزینه کنید تا در هتل‌های فوق لوکس چهارستاره یا پنج ستاره این کشور اقامت کنید میانگین هزینه‌ای که برای این کار باید در نظر بگیرید در حدود ۲۶۰ تا ۶۲۰ ریال قطری برای هر شب اقامت در چنین هتل‌هایی خواهد بود.

هزینه‌ غذا در رستوران‌های قطر


بی‌شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در سفر باید در هزینه‌های خود بگنجانید، قیمت وعده‌های غذایی است و رستوران‌های ارزان قطر در اولویت قرار می‌گیرند. بطور قطع هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران مجهز با چشم‌انداز رو به دریا و یا در ارتفاعات یک بوج لوکس با هزینه صرف همان وعده غذایی در یک رستوران معمولی‌تر با کیفیت خوب تفاوت فاحشی دارد. با این حال اگر از نرخ غذا در رستوران‌های فوق لوکس بگذریم، بطور معمول در یک رستوران سطح متوسط برای یک وعده غذایی حدود ۲۵ ریال قطری باید پرداخت شود. اگر به خوردن فست فودهایی نظیر همبرگرها و چیزبرگرها علاقمند هستید خوب است بدانید که هزینه این فست فودها حدودا ۶ تا ۸ ریال قطری تخمین زده می‌شود. در ارتباط با نوشیدنی‌هایی مانند قهوه اسپرسو و کاپوچینو هم میانگین هزینه‌ای که صرف می‌شود چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۷ ریال قطری است.

رستوران‌های معروف قطر


رستوران الهوبارا (Al Hubara Restaurant)
قطر رستوران الهوبار یکی از بهترین رستوران‌هایی است در سفر به دوحه می‌توانید به آن جا بروید. این رستوران در هتل شرایتون واقع شده و انواع غذاهای مدیترانه‌ای، عربی، دریایی و بین المللی را با کیفیت و طعمی بی نظیر را سرو می‌کند. در این رستوران می‌توانید کیفیت بالای غذا، سرویس دهی عالی و رفتار حرفه‌ای کارکنان و پیشخدمت ها را تجربه کنید. این رستوران با توجه به محل قرار گیری و البته کیفیت بالا جزو لوکس‌ترین و گران‌ترین رستوران‌های دوحه به شمار می‌رود.

باغ رستوران النافوره (Alnafourah Garden)
اگر هوس خوردن انواع غذاهای دریایی، عربی، لبنانی و انواع کباب را کرده‌اید می‌توایند در این رستوران به نیاز خود پاسخ دهید. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در این رستوران این است که سرویس قلیان عربی هم به مشتریان ارائه می‌کند. باغ رستوران النافوره در یک فضای سرسبز و دلباز قرار گرفته و محیطی بسیار دلنشین و گرم دارد. سرویس دهی و کیفیت بالای غذای این باغ رستوران آن را در مقایسه با موارد مشابه متمایز کرده است.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

رستوران عربی الشرفه (Al Shurfa Arabic Restaurant)
یکی از بهترین رستوران‌های دوحه این رستوران است که به انتخاب گردشگران و مشتریان امتیاز بالایی گرفته است. رستوران عربی الشرفه انواع غذاهای قطر، غذاهای خاورمیانه، لبنانی و مدیترانه‌ای را هم سرو می‌کند. مشتریان در این رستوران می‌توانند درکنار غذایشان سرویس قلیان سفارش دهند و در فضای باز این رستوران اوقات لذت بخشی را در کنار همراهان خود سپری کنند. این رستوران پیشنهاد ما به افرادی است که برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به قطر سفر می‌کنند.

رستوران انبار (The Cellar)
یکی دیگر از رستوران‌هایی که در سفر به دوحه در دسترستان است رستوران انبار بوده که خصوصا به سرو غذاهای اسپانیایی نیز پرداخته است. با رفتن به این رستوران می‌توانید با غذاهایی عجیب مانند پای کبوتر، کبد مرغ با کارامل گلابی، زعفران و پارمیزان ارانکسینی، مارچوبه کبابی با فندق پنیر و ماهی قزل آلا کبابی با رازیانه و نارنج آشنا شوید و آن را تست کنید.

رستوران روبی وو (Ruby Wu’s)
این رستوران حتی گرسنه نباشید هم شما را به هوس خواهد انداخت. موقعیت این رستوران درون هتل رادیسون بلو دوحه بوده و علاوه بر سالن غذاخوری دارای یک کافه چینی، یک مرکز کشت نیشکر، یک پرورشگاه برای تامین گوشت گاو و یک شیرینی پزی است. اگر به این رستوران رفتید می‌توانید بعد از صرف غذا در آن نزدیکی‌ها مغازه‌های رامادا را پیدا کنید و گشتی در آن بزنید.

رستوران لاتینو (Latino)
رستوران لاتینو به دریا نزدیک است و انواع فرآورده‌های دریایی تازه را میتوانید در آن پیدا کنید. با توجه به محل قرارگیری این رستوران بدیهی است که فضای پر جنب و جوشی را برای شما به نمایش بگذارد. اگر برای شرکت در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کردید رستوران لاتینو را برای صرف غذاهای دریایی از قلم نیندازید.

رستوران اروما (Aroma)
رستوران اروما یکی از رستوران‌هایی است که به صورت تخصصی همبرگرهای ویژه‌ای دارد که هر کسی را مدهوش و مست خود می‌کند. افراد از این رستوران برای قرارهای کاری و تعاملات اجتماعی بهره می‌گیرند. این رستوران در محیط هتل کمپینسکی دوحه قرار گرفته و منوی اروپایی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

رستوران ریکس کانتری کیچن (Ric’s Country Kitchen)
این رستوران بزرگ درست در وسط شهر قرار گرفته و همیشه در تمام ساعات روز و شب شلوغ است. شاید با توجه به نام این رستوران فکر کنید که یک رستوران سطح پایین است اما باید بدانید که ریکس کانتری کیچن با توجه به موقعیت قرار گیری خود منوی پیشرفته و لوکسی را در اختیار افراد قرار می‌دهد و در مورد هر غذایی توضیحات خاصی می‌دهد تا شما را از رمز و رموز منوی خود آگاه کند.

رستوران میکونوس (Mykonos)
اگر برای شرکت و در مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کردید بدانید که رستوران میکنوس یکی از جاذبه‌های یونانی در نزدیکی قسمت غربی دوحه است که انتظار شما را برای سرو یک غذای لذیذ می‌کشد. این رستوران در نزدیکی جزیره یونانی قرار گرفته و شما را با منوی خود شگفت زده خواهد کرد.

هزینه اجناس در قطر


ظاهر جذاب ساختمان‌های مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری کشور قطر برای علاقمندان به بازارگردی بسیار وسوسه برانگیز است و هر گردشگری در طول سفرش حتما به یکی از این مراکز سر می‌زند. اگر شما هم در سفر به دوحه گذارتان به مراکز خرید آن افتاد خوب است بدانید که میانگین قیمتی که بطور معمول برای برندهای معمولی اجناس روزمره باید صرف کنید تا چه میزان می‌تواند باشد تا در خریدهای خود این مورد را در نظر داشته باشید. برای شلوارجین‌های لیوایز متوسط قیمت ۲۰۵ ریال قطری است و نرخ کفش‌های چرمی مردانه و همچنین کفش‌های اسپورت می‌تواند در حدود ۳۱۸ تا ۳۵۰ ریال قطری باشد.

هزینه مواد خوراکی در قطر


در خصوص خوراکی‌هایی که معمولا در هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های این کشور به فروش می‌رسند نیز چند مورد را برایتان بطور نمونه برایتان مطرح می‌کنیم تا حدود قیمت مواد غذایی در این کشور را بتوانید تخمین بزنید. هر قرص نان ۵۰۰ گرمی با قیمت ۵ ریال قطری، هر پاکت شیر یک لیتری نیز با نرخ ۸۶ ریال قطری، یک کیلوگرم پنیر معمولی ۲۸ ریال قطری و تعداد ۱۲ عدد تخم مرغ نیز با قیمت ۱۰ ریال قطری به فروش می‌رسد. گفتنی است قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تقریبا ۲۶ ریال قطری است و هر کیلوگرم سوسیس پروتئینی نیز ۵۳ ریال قطری قیمت دارد. برای خرید میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، پرتقال و موز هم هزینه‌ای برابر با ۶ تا ۸ ریال قطری باید پرداخت شود.

شماره تلفن های ضروری قطر


یکی از مواردی که همواره در سفرهای خارجی توصیه می‌شود تا قبل از عزیمت به مقصد از آن اطلاع کافی داشته باشید، شماره تلفن‌های ضروری است که در طول سفر به دلایل غیر قابل پیش بینی ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید. معمولا افراد در زمان برنامه‌ریزی برای سفرشان کمتر به این مورد توجه می‌کنند، ما هم امیدواریم که به هیچ عنوان به برقراری تماس با شماره‌های ضروری نیاز پیدا نکنید اما با این حال پیشنهاد ما به شما این است که شماره‌ تلفن‌های ضروری کشور مقصد را در دفترچه یادداشت کوچکی همراه خود داشته باشید و در طول مدت سفر خود همواره در کیف دستی خود نگهداری کنید. در سفر به کشور قطر برای تماس با مرکز آتش نشانی، آمبولانس و همچنین پلیس تنها کافی است شماره ۹۹۹ را شماره گیری کنید و موضوع را مطرح کنید.
کد تلفن کشور قطر: ۹۷۴+
نشانی سفارت ایران در قطر: کشور قطر، دفنه، الحی الدبلوماسی
شماره تلفن سفارت ایران در قطر: ۰۰۹۷۴۴۴۸۳۱۵۵۰
نشانی سفارت قطر در تهران: بزرگراه آفریقا، خیابان گل آذین، شماره ۴.
شماره تلفن سفارت قطر در ایران: ۰۲۱۲۲۰۵۱۲۵۵


عبارات ضروری در قطر


راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

خرید سیم کارت در قطر


مسلم است که هر گردشگری تمایل دارد در طول سفرش همچنان قادر به استفاده از تلفن همراه خود و دریافت پیام‌ها و تماس‌های دوستان و اعضای خانواده‌اش باشد تا بتواند لحظه به لحظه اوقات خوش سفرش را با آنها به اشتراک بگذارد و از همه مهم‌تر از راه دور تماس‌های کاری خود را مدیریت کند. خوشبختانه یکی از اپراتورهای برتر کشور قطر به نام قطر تل (Q-Tel) با اپراتور همراه اول در کشورمان قراردادی منعقد کرده‌است که بر مبنای آن از طریق فعال‌سازی سرویس رومینگ می‌توانند از سیم کارت اعتباری خود در سفر به دوحه استفاده کنند. با این حال اگر راهی این کشور هستید و تمایلی به استفاده از این سرویس ندارید و می‌خواهید اقدام به خرید سیم‌کارت در قطر کنید، خوب است بدانید که از میان اپراتورهای مختلفی که در این کشور فعال هستند دو شرکت ودافون (Vodafone) و اردو (Ooredoo) سیم‌کارت‌های قطری با کیفیت آنتن‌دهی مناسب ارائه می‌کنند. سیم‌کارت‌های اعتباری تخت عنوان سیم‌کارت هالا (Hala) نیز از دیگر گزینه‌هایی است که پیش روی شما است. برای خرید این سیم‌کارت‌ها تنها کافی است بعد از رسیدن به فرودگاه حمد قطر به یکی از شعب فروش مراجعه کنید، علاوه بر آن در مغازه‌های خرده فروش نیز می‌توان به راحتی سیم‌کارت‌های اعتباری را خریداری کرد.

غذاهای معروف قطر


مجبوس (Machboos)
مشهورترین غذای سنتی که قطری‌ها در مهمانی‌های رسمی خود نیز برای پذیرایی از مهمانان خود دست به طبخ آن می‌زنند غذایی است به نام مجبوس که در اغلب کشورهای عربی دیگر نظیر کویت، بحرین و عربستان نیز به عنوان یک غذای اصلی طبخ می‌شود. دستور پخت این غذا بسیار راحت است و از ترکیب برنج و گوشت قرمز درست می‌شود. برای پختن این غذا کافی است گوشت بره، گوشت گوسفندی و یا گوشت گوساله را به همراه کمی سبزیجات سرخ کنید و بعد از آن با افزودن ادویه‌های عربی به آن طعم دهید. همگی این مواد را با برنجی که به صورت آبکش پخت شده‌است ترکیب کنید و برای مدتی روی اجاق قرار دهید. حالا می توانید طعم یکی از لذیذترین غذاهای عربی را بچشید.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

مدروبا (Madhruna)
یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کشور قطر مدروبا است که شباهت زیادی به فرنری دارد. نام این غذا در منوی اکثر رستوران‌های بزرگ این کشور به چشم می‌خورد و اگر در طول سفر خود به خانه قطری‌ها دعوت شوید به احتمال قوی در کنار غذاهای دیگر می‌توانید از طعم این غذای سبک نیز لذت ببرید. گفتنی است در طول ماه مبارک رمضان این غذا از جمله اصلی‌ترین غذاهای سنتی است که قطری‌ها بر سر سفره افطار می‌گذارند. برنج، شیر و کرده مواد اولیه برای تهیه این غذا هستند که بعد از ترکیب شدن با یکدیگر به صورت یک مایع یک دست می‌شوند و با اضافه کردن کمی هل کوبیده شده می‌توان به آن عطر و طعم ویژه‌ای داد. در آخر نیز این غذا را به سبک مردم قطر به همراه خوراک لوبیا و گوشت پخته‌شده می‌توانید نوش جان کنید.

لقمات (Luqaimat)
اگر هواس یک نوع دسر و شیرینی را کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم لقمات لذیذ را در قطر امتحان کنید. این خوراکی بیشتر در ماه رمضان سرو می‌شود و البته از لحاظ ظاهری کمی شبیه به بامیه خودمان است. مورد دیگری که درباره این لقمات وجود دارد این است که در همه ماه‌های سال یافت می‌شود اما در ماه رمضان خوردن آن لذت دیگری دارد. لقمات توپ‌های کوچک و گردی هستند که با کره، شیر، آرد، شکر، زعفران و هل تهیه می‌شود. طرز تهیه لقمات نیز دقیقا شبیه بامیه است. پس از ترکیب مواد بالا آن را در روغن زیاد سرخ می‌کنند و در شربت بار شناور می‌کنند. لقمات کاملا شبیه ساز بامیه است. با خوردن آن می‌توانید بافت داخلی نرم و خوشمزه را در کنار بافت خارجی ترد تجربه کنید.

قوزی (Ghuzi)
این غذا از ترکیب برنج و گوشت طبخ شده و یکی از محبوب‌ترین غذاهای قطر به شمار می‌رود. قوزی در کشورهای عربی همسایه هم طرفدارهای خودش را دارد. با سفارش این غذا می‌توانید بره کباب شده را با برنج، سبزیجات و ادویه های معطر روی میز خود ببینید. قوزی در مراسمات و مناسبت‌های مختلف سرو می‌شود و یکی از بهترین غذاها به شمار می‌رود.

ثرید (Thareed)
یکی دیگر از غذاهای قطر که تقریبا ظاهر و طعمی شبیه به آبگوشت دارد ثرید یا ترید است. البته شاید تصورتان با آبگوشتی که در نظرتان است متفاوت باشد. با سفارش ثرید سبزیجات مختلف مثل هویج، لوبیا، پیاز و سیب زمینی با گوشت مرغ یا بره روی میزتان قرار می‌گیرد. این غذا را می‌توانید با ظاهر و مزه ترکیب شده سبزیجات و گوشت روی تکه‌ای نان ببینید. این نان خوش طعم و لذیذ شبیه تلیت را در نهایت می‌توانید میل کنید.

کدوی شکم پر (Kousa Mahshi)
دلمه‌های مختلفی وجود دارد که همه ما ایرانیان با آن آشنا هستیم. کدوی شکم پر هم یکی دیگر از دلمه‌های خوش مزه و محبوب قطری است که برای سرو آن از گوشت و سبزیجات مختلف همراه با ادویه و زعفران کمک می‌گیرند. این غذا همانند دلمه بادمجان است با این فرق کرده به جای خالی کردن داخل بادمجان باید داخل کدو را خالی کنند و بعد با پر کردن شکم آن باید آن را درون فر قرار دهند.

بلالیت (Balaleet)
این غذا با استفاده از نودل یا ورمیشل یا همان رشته فرنگی تهیه می‌شود و شبیه به یک پاستای شیرین است. بلالیت از هند آمده و از طریق دریا و خلیج فارس به کشورهای حاشیه خلیج مثل بندرعباس هم راه پیدا کرده است. اگر بخواهید بلالیت را در خانه درست کنید هم کار ساده‌ای است. این غذا را بیشتر به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو می‌کنند. براس درست کردن این میان وعده باید رشته فرنگی را کمی در آب جوش بگذارید و بعد به همراه شکر، زعفران تفت دهید. در نهایت باید روی آن نیمرو قرار دهید و نوش جان کنید. اگر برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به این کشور سفر کردید برای صرف صبحانه بلالیت را از قلم نیندازید.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

مرگوگ (Margoog)
مرگوگ با ماهیت قطری خود به علت نزدیک بودن کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشور ما نیز آمده و در کیش نیز سرو می‌شود. اگر از بخش‌های قبلی به خاطر داشته باشید به این موضوع اشاره کردیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت ارتباطات تجاری و بازرگانی زیادی که از طریق دریا با هم داشته‌اند شباهت‌های زیادی با هم دارند. به همین دلیل است که در صنعت آشپزی و پخت و پز موارد زیادی وجود دارد که با یکدیگر شباهت دارد. مرگوگ یکی از همین غذاها است که به کشور ما آمده و یک غذای مقوی و سرشار از ویتامین به شمار می‌رود. در این غذا کدوسبز، هویج، بادمجان، گوجه، سیب زمینی و گوشت وجود دارد که با یکدیگر ترکیب می‌شود. در نهایت تکه‌های کوچک خمیر را داخل این غذای آبدار می‌اندازند تا همراه با غذا بپزد و مزه دار شود.

هریس (Harees)
یکی دیگر از غذاهایی که در اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس سرو می‌شود هریس است. اگر حلیم خودمان را دوست داشته باشید احتمالا از هریس هم خوشتان می‌آید. در طرز تهیه این غذا از ترکیب گندم و گوشت و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود. این مواد غذایی را آن قدر می‌گذارند بجوشد که در نهایت با یکدیگر ترکیب شده و له شوند. علاقه مندان به غذا، هریس را از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای قطر می‌دانند. این غذا هم مثل لقمات غذای مخصوص ماه مبارک رمضان است اما اگر در ماه‌های دیگر سال مخصوصا در زمان جام جهانی ۲۰۲۲ هوس خوردن هریس را کردید بدانید که در سایر فصول هم این غذا یافت می‌شود.

سالونا (Saloona)
سالونا نیز از جمله غذاهای محلی قطری‌ها است که ترکیب فوق العاده‌ای از گوشت پر ادویه به همراه یک سوپ گیاهی است. این غذا شباهت زیادی با غذای سنتی تاس کباب دارد با این تفاوت که مزه آن کمی تندتر است. در قطر برای درست کردن این غذا گوجه فرنگی، هویج، بادمجان و سیب زمینی را به همراه یکدیگر می‌پزند و گوشت قرمز و یا گوشت مرغ را که یک شبانه روز حسابی با ادویه‌های مخصوص طعم‌دار شده‌است را به آن اضافه می‌کنند. گفتنی است این غذا می‌تواند به عنوان خورشت به همراه برنج دم شده سرو شود و یا به تنها و به عنوان یک خوراک سرو شود.

مناسبت ها و جشن های ملی قطر


همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، کشور قطر علاوه بر ظواهر لوکس و جاذبه‌های توسعه‌یافته توریستی‌اش در برگزاری مناسبت‌ها و جشن‌های بومی و فرهنگی و همچنین میزبانی جشنواره‌های جهانی نیز شهرت فراوانی دارد. گستره جشنواره‌های ملی و بین المللی که همواره در طول سال در این کشور برگزار می‌شوند بسیار وسیع است و تقریبا هر گردشگری در طول سفر به دوحه می‌تواند با هر نوع سلیقه‌ای در یکی از آنها شرکت کند. اگرچه پرداختن به همه آنها در این مقاله نمی‌گنجد اما سعی کرده‌ایم برای آشنایی شما که به زودی راهی سفر به این کشور هستید، برخی از مهم‌ترین آنها را به اختصار توضیح دهیم تا در برنامه سفر خود از آنها غافل نشوید.

جشنواره بین المللی بادبادک اسپایر (Aspire International Kite Festival)
هر ساله در ماه مارس آسمان محوطه پارک اسپایر در دوحه قطر به سبب برگزاری جشنواره بین المللی بادبادک اسپایر به بادبادک‌های رنگارنگی مزین می‌شود که حس و حال تازه‌ای به آن می‌بخشد. در این جشنواره مهیج که به مدت سه روز برگزار می‌شود اهالی شهر به همراه خانواده‌های خود و همچنین بادبادک بازهای حرفه‌ای از نقاط مختلف جهان گرد هم جمع می‌شوند تا بادبادک‌های دست ساز خود را که بیشتر با اشکال سنتی تزیین شده‌اند و رنگ‌های شادی دارند را در آسمان به پرواز در آورند. یکی از جالب‌ترین برنامه‌هایی که در طول برگزاری این جشنواره می‌توان در آن حضور داشت برنامه آموزشی ساخت بادبادک است که برای بزرگسالان جذابیت خاصی دارد و کودکان نیز از آن استقبال زیادی می‌کنند.

جشنواره شترسواری الشحانیه (Al-Shahaniya Camel Racing)
یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین جشنواره‌هایی که امکان شرکت در آن را در مکان‌های معدودی می‌توان داشت جشنواره شترسواری الشحانیه در کشور قطر است که برای تدارک آن بودجه مالی زیادی صرف می‌شود. این جشنواره که محل برگزاری آن در مسیر شترسواری در ناحیه الشحانیه در شهر دوحه است در روزهای جمعه برگزار می‌شود و از ماه اکتبر آغاز می‌شود و تا ماه فوریه نیز ادامه دارد. در طول مدت برگزاری این جشنواره شتر سواران خود را برای یک مسابقه رقابتی آماده می‌کنند. این مسابقه نیز در ماه مارس و یا آوریل برگزار می‌شود و در مسابقه فینال آن، به فرد برنده یک شمشیر طلایی به عنوان جایزه این جشنواره اهدا می‌شود.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

جشنواره بین المللی غذای قطر(Qatar International Food Festival)
اگر جمله طرفداران هنر آشپزی هستید مطمئن باشید که شرکت در جشنواره بین المللی غذای قطر از جمله فستیوال‌هایی است که به هیچ وجه نباید از دستش بدهید. این جشنواره جهانی در طول یکی از ماه‌های مارس یا آوریل در این کشور برگزار می‌شود و سراشپزهای حرفه‌ای در کنار تازه‌کارها در حوزه آشپزی بین الملل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا تجربیات خود را در این حرفه با یکدیگر به اشتراک بگذارند و یا برای غذاهای مختلف دستور پخت‌های متفاوت و خارق العاده مخصوص به خود را ارائه دهند. گفتنی است کارگاه‌های آموزشی آشپزی نیز برای در طول این جشنواره تدارک دیده می‌شوند تا به افراد تازه وارد در این حرفه کمک کنند تا بصورت حرفه‌ای به این کار بپردازند. افزون بر این اگر به تازگی قصد دارید آشپزی را بطور حرفه‌ای دنبال کنید، شرکت در چنین جشنواره‌ای می‌تواند یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط با سرآشپزهای معروف جهانی باشد که بی‌شک تاثیر بسزایی در روند کاری شما خواهد داشت.

بهترین هتل ها و محل های اقامت در قطر


بی‌تردید یکی از جنبه‌های حائز اهمیت در رونق صنعت گردشگری هر شهر یا کشور توریستی، ایجاد هتل‌ها و محل‌های اقامت مطلوبی است که وظیفه پذیرایی و میزبانی از گردشگران خارجی آن کشور را به عهده دارند. زیرا از آنجایی که این مکان‌ها اولین و احتمالا آخرین جایی هستند که یک گردشگر در طول سفرش تجربه حضور در آنها را دارد می‌تواند تاثیر به سزایی در کیفیت سفر او و همچنین دیدگاه او نسبت به کشور میزبان داشته‌باشد. آنطور که پیدا است کشور قطر به خوبی توانسته است در این بخش عملکرد خوبی از خود نشان دهد. برای اقامت در این کشور انتخاب‌های بسیاری برای گردشگران وجود دارد از هتل‌های فوق لوکس با امکانات فوق‌العاده نظیر هتل اس تی رجیس دوحه، هتل هیلتون دوحه، هتل موندریال دوحه و هتل شرایتون گرند دوحه. همگی این هتل‌ها تجربه رزرو هتل و اقامتی لوکس و آنچنانی را برای مهمانان خود فراهم کرده‌اند بطوری که مهمانان تقریبا به هر چیزی که احتیاج داشته باشند در فضای داخلی هتل و در کمترین زمان ممکن مرکز اقامتی آن را برایشان فراهم می‌کند. جالب است بدانید که چند سالی است یکی از بزرگترین پروژه‌های ساختمانی برای ایجاد یک هتل در زیر آب‌ها نیز در کشور قطر آغاز شده‌است. نام این هتل که در فازهای آخر اجرایی قرار دارد هتل و مهمانسرای آبی خاکی اختاپوس است و انتظار می‌رود که پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ ساخت آن به اتمام برسد. هتل‌های قطر بخشی جدانشدنی در برگزاری تور جام جهانی قطر ۲۰۲۲، در این سال مهم برای کشور قطر بودند. در ادامه به چند نمونه از هتل‌های معروف قطر می‌پردازیم.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

• هتل سنت رجیس دوحه The St. Regis Doha
• هتل موندریان دوحه Mondrian Doha
• هتل شرایتون گرند دوحه Sheraton Grand Doha Resort & Convention Hotel
• هتل هیلتون دوحه Hilton Doha Hotel
• هتل سیتی سنتر روتانا دوحه City Centre Rotana Doha Hotel
• هتل جی دبلیو ماریوت مارکویس سی تی سنتر دوحه JW Marriott Marquis City Center Doha
• هتل و ویلای گرند حیات دوحه Grand Hyatt Doha Hotel & Villas
• ویندهام گرند ریجنسی دوحه Wyndham Grand Regency Doha
• هتل فور سیزنز دوحه Four Seasons Hotel Doha
• هتل مارسا مالاز کمپینسکی Marsa Malaz Kempinski
• هتل کرون پلازا وست بی دوحه Crowne Plaza Doha West Bay
• هتل میلنیوم دوحه Millennium Hotel Doha
• هتل د ریتز کارلتون The Ritz-Carlton
• هتل دبلیو دوحه W Doha Hotel
• هتل مرکور گرند سیتی سنتر Mercure Grand Hotel Doha City Centre
• هتل بست وسترن پلاس دوحه Best Western Plus Doha Hotel
• هتل هالیدی این دوحه Holiday Inn Doha
• هتل ازدان Ezdan Hotel

بهترین مراکز خرید و بازارها در قطر


همانطور که قبلا هم اشاره کردیم چندین سال است که کشور قطر سرمایه‌گذاری عظیمی را در زمینه توسعه فضاهای شهری و ایجاد بسترهای گردشگری بیشتر کرده‌است که به نتایج خوبی هم رسیده‌است و توانسته است نظر گردشگران خارجی را به خود جلب کند و به گردشگری خود رونق فراوانی دهد. در این بین ساخت مراکز خرید و مجتمع‌های چند منظوره‌ای که علاوه بر خرید به مکانی جذاب برای سرگرمی و تفریح باشد نیز جزوی از برنامه‌های توسعه گردشگری در این کشور بوده‌است. بطوری که خرید کردن در مجتمع‌های تجاری این کشور تجربه‌ای ناب از خرید را به همراه دارد. به عنوان نمونه مرکز خرید قطر مال از جمله لوکس‌ترین مکان‌هایی است که می‌توان برای خرید در این کشور انتخاب کرد. این مجموعه در منطقه الریان قرار دارد و علاوه بر ارائه اجناس از برندهای مشهوری مثل آدیداس، بولگاری و جک اند جونز، دارای تجهیزات به روز و مدرنی است که فضای آن را از محوطه‌های سنتی و قدیمی بازارها و پاساژهای خرید متمایز کرده‌است. نمونه دیگری که می‌تواند اوج خلاقیت در طراحی یک مرکز خرید را به نمایش بگذارد مرکز خرید ویلاجیو، از معروف ترین مراکز خرید قطر است که پایتخت آن قرار دارد و با الهام از شهر ونیز ایتالیا طراحی شده‌است. به گونه‌ای که بازدیدکنندگان در بدو ورود به ساختمان مجتمع از گذرگاهی آبی و از طریق قایق‌رانی عبور خواهند کرد. گفتنی است مرکز خرید سیتی سنتر قطر، مرکز خرید رویال پلازا و همچنین مرکز خرید لاگونا نیز از مشهورترین مجتمع‌های تجاری تفریحی این کشور به شمار می‌روند که علاوه بر محبوبیتی که در میان ساکنان آن دارند، دارای شهرت زیادی در میان گردشگران خارجی نیز هستند. لازم به ذکر است که در کنار این مجموعه‌های لوکس و مدرن بازارهای سنتی نیز برای تامین سلیقه‌های خاص قرار گرفته‌اند که از میان آنها معروف‌ترین می‌توان به بازار واقف اشاره کرد.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

جاهای دیدنی و گردشگری کشور قطر


موزه هنر اسلامی قطر
در کشور قطر ساختمان‌ها و بناهایی با معماری خارق العاده و منحصر به فرد چیز عجیبی نیست، این کشور مملو است از طرح‌های مهندسی مدرن که در برج‌ها و بناهای معروفش تجلی یافته‌است. یکی از زیباترین جلوه‌های معماری را می‌توان در ظاهر موزه هنر اسلامی قطر دید. افزون بر این در این موزه مجموعه کاملی از آثار دوران اسلامی گردآوری شده‌است که همگی دارای ارزش تاریخی و هنری بالایی هستند.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

خور العدید
خور العدید (Khor Al Udeid) یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است که با ۷۰۵ کیلومتر مربع مساحت در قطر قرار گرفته و یک منطقه حفاظت شده دیدنی به شمار می‌رود.

ویلاجیو مال
در منطقه Aspire در بخش غربی دوحه یک مرکز خرید زیبا و دلربا وجود دارد که بیش از ۲۰۰ فروشگاه و مغازه را داراست. در این مرکز خرید بزرگ برندها و اجناس مشهور و معروف در بازارهای ایالات متحده، ایتالیا و آلمان برای فروش موجود است.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

کورنیش دوحه
این منطقه گردشگری جذاب و سرسبز حدود ۷ کیلومتر در خطوط خلیج دوحه کشیده شده و شامل بخش‌هایی مانند پارک و تفرجگاه کورنیش، خیابان کورنیش و منطقه دولتی است. اگر برای شرکت در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر رفتید بازدید از پارک کورنیش را جزو برنامه‌های خود قرار دهید.

بازار سوق واقف
این بازار که حالت سنتی و اصیل دارد مغازه‌های پارچه فروشی، ادویه‌جات، شیرینی‌ها، کالاهای خانگی (گلدان‌های بزرگ) و سوغاتی‌ها و هنرهای مختلفی را در خود جای داده است. این بازار معمولا به دست بومیان و افراد قدیمی در هنرهای دستی و صنایع اداره می‌شود.

برج اسپایر
آسمان‌خراشی ۳۶ طبقه به اسم برج اسپایر (Aspire Tower) در شهر دوحه قرار گرفته که با ارتفاع ۳۰۰ متری خود علاوه بر کاربری مسکونی، بستر مقاصد تجاری را هم فراهم کرده است. این برج در پارکی به همین نام واقع شده است. جالب است بدانید که پروژه ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و تازه در سال ۲۰۰۷ تکمیل و افتتاح شد.

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی
یکی از موزه‌های شگفت‌انگیز و جالب در کشور قطر موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی (Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani) است. این موزه را می‌توانید در ۲۳ کیلومتری غرب دوحه جستجو کنید و در آن موزه قرار است یک مجموعه شخصی که از زندگی شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی به دست آمده دیدن کنید.

جزیره مصنوعی مروارید
یکی از مکان‌هایی که توصیه می‌شود حتما در سفر به دوحه از آن دیدن کرد، جزیره مصنوعی مروارید است که یادآور پیشتازی کشور قطر در صادرات این گوهر چشم‌نواز است. در این جزیره زیبا انواع مراکز خرید لوکس، مراکز تفریحی مهیج و فضاهای سرسبز عمومی قرار گرفته‌اند تا فرصت ایده‌آلی برای گذراندن یک تعطیلات فراموش نشدنی را در کشور قطر فراهم شود. گردشگران می‌توانند ویلاهای جزیره را با چشم‌اندازهای دیدنی برای اسکان اجاره کنند و در طول مدت حضور خود در جزیره از تفریح و گشت و گذار در مراکز تفریحی آن نهایت لذت را ببرند. گفتنی است بسیاری از برج‌ها و سازه‌های مرتفع و چشم‌گیر این کشور نیز در این جزیره قرار دارد.

موزه ملی قطر
یکی از شگفت‌انگیزترین طرح‌های معماری را توسط یک طراح خلاق فرانسوی خلق شده‌است را می‌توان در ساختمان موزه ملی قطر دید. این موزه از جاهای دیدنی این کشور بشمار می‌رود که به تازگی و در سال ۲۰۱۹ میلادی افتتاح شده‌است. گذشته از ارزش مجموعه آثار موجود در موزه، نمای ظاهری ساختمان که با الهام از یک رز در بیایان ساخته شده‌است، مورد توجه عکاسان و گردشگران در سرتاسر جهان قرار گرفته‌است.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

برج دوحه
یکی از برجسته‌ترین و شناخته شده‌ترین سازه‌های کشور قطر برج دوحه است که پیشتر به آن برج قطر می‌گفتند. این برج که شاهکار معماری یک معمار فرانسوی است با مساحتی نزدیک به ۱۱۰۰۰۰ متر مربع، امروزه به عنوان یک نماد فرهنگی برای این کشور محسوب می‌شود. ظاهر این سازه توری شکل است و ارتفاع آن به حدود ۷۶۱ پا می‌رسد. گفتنی است این برج را در ردیف برج‌های عظیم نظیر برج خلیفه می‌دانند.

روستای فرهنگی کاتارا
روستای فرهنگی کاتارا (Katara Cultural Village) در مسیر Pearl قرار گرفته که چشم‌انداز گران بهایی برای هنر و فرهنگ قطر به شمار می‌رود. این روستا در ساحل شرقی بین غرب خلیج و مروارید واقع شده است.

جنگل ساحلی التکیره
یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نقاط کشور جنگل ساحلی التکیره است. جالب است بدانید این مکان اکوسیستم سبزی دارد که همراه با آب در دل شن‌های کویر و سوزان واقع شده و یک زیستگاه برای پرندگان، ماهی خوارها و فلامینگوها است.

فستیوال سیتی دوحه
بزرگ‌ترین بازار قطر فستیوال سیتی دوحه است که تمام برندها و مارک‌های روز دنیا، سالن سینما و فضای سرسبز پارک را در خود جای داده است. قرار است به زودی پارک برفی داخلی نیز به آن اضافه شود.
راهنمای سفر به قطر | هرآنچه لازم است از قطر بدانید

دهکده فرهنگی کاتارا
اگر می‌خواهید فرهنگ واقعی دستتان بیاید به دهکده فرهنگی کاتارا بروید و از یک جاذبه تاریخی بسیار عالی دیدن کنید. در این مجموعه سالن تئاتر و دو مسجد با طراحی بسیار خاص و منحصر ‌به ‌فرد وجود دارد که سوژه مناسبی برای پس زمینه عکاسی به شمار می‌روند.

قلعه زکریت
در فاصله کمی از ساحل می‌توانید قلعه زکریت را پیدا کنید. قلعه زکریت از جمله قلعه‌های تاریخی قطر است که درباره نحوه ساخت و بانی آن هیچ اطلاعاتی وجود ندارد؛ اما کارشناسان تاریخ پس از بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که قدمت قلعه زکریت به قرن ۱۸ بر می‌گردد. اگر عازم قطر شدید و به ساحل خلیج فارس رفتید می‌توانید با کمی جستجو در گوگل مپ، قلعه زکریت را نیز پیدا کرده و از آن بازدید کنید. این قلعه یک پلان مربعی شکل دارد که در طول تاریخ بسیار آسیب دیده است. پس از بازدید از قلعه می‌توانید به سمت ساحل بسیار زیبای این منطقه بروید و ساعات خوشی را سپری کنید.

برج‌های بارزان
یکی دیگر از آثار تاریخی و ارزشمند قطر برج‌های بارزان است. بسیاری از افراد این برج‌ها را به نوعی نماد تاریخ قطر می‌دانند. خوب است بدانید که گردشگران می‌توانند برای دیدن مناظر اطراف، از پله‌های این برج‌ها بالا بروند.

پارک انگری برد
با توجه به همه گیری بازی انگری برد و شیوع آن در مرحله‌ها و تم‌های مختلف این پارک انگری برد با وسعت بالا و انواع مختلف بازی‌ در کشور قطر تاسیس شد.

سواحل قطر


از دیگر جاذبه‌های گردشگری قطر می‌توان به ساحل سیلین، ساحل کاتارا، ساحل ام باب قطر، ساحل ال واکرا، ساحل زکریت، ساحل فویریت، ساحل سیمایسما و دیگر سواحل اشاره کرد.

نکاتی که در سفر به قطر باید به آن‌ها توجه کنید


مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود.
بهترین زمان سفر به قطر از زمستان تا اوایل بهار است.
این کشور تابستان‌های گرمی دارد حتماً برای جلوگیری از مشکلات بی‌ آبی و دی هیدراته در بدن از خوراکی‌های قندی نمکی به همراه آب و انواع نوشیدنی استفاده کنید.
حتماً در سفر به قطر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا با مشکلات پوستی مواجه نشوید.
در قطر شن‌هایی به صورت یک دفعه در هوا پخش می‌شود که بهتر است برای جلوگیری از آسیب به خود با یک شال نازک از ورود گرد و غبار به چشم و گوش جلوگیری کنید.
اگر به مناطق گویری رفتید از کرم‌های دافع حشرات استفاده کنید.
از کارت مترو قطری و سیم‌کارت قطری استفاده کنید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است