search
menu

از حمل و نقل عمومی در قطر چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
یک میزبانی و این همه دردسر؟
به سفر قطر کنید!
پادشاهی قطرایرلاین در آسمان‌ها
بهترین راه جابه‌‌جایی در قطر
اپلیکشین‌های حمل و نقل عمومی در قطر
توپ، فوتبال، جام‌جهانی، رویارویی ستاره‌ها و طرفدارانی مشتاق برای لمس هیجانی که شاید دیگر در زندگی‌شان تکرار نشود. جام جهانی بزرگ‌ترین رویداد تک رشته‌ای جهان است که وقایع بسیاری پیرامون آن رقم می‌خورد. شاید مهم‌ترین اتفاق پس از لذت و هیجان بالا، غرور ملی و معرفی ستاره‌های جدید به جهان، بعد اقتصادی و گردشگری آن باشد. علاوه بر طرفدارانی که به صورت تلویزیونی از سراسر جهان دنبال‌کننده این بازی‌ها هستند، در هر جام جهانی دست کم بیش از یک میلیون بازدید‌کننده از سراسر جهان وارد کشور میزبان خواهند شد. اتفاقی که در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز رقم خورد و علاوه بر شهروندان و مردم محلی روسیه، بیش از یک و نیم میلیون بازدید کننده از ۱۵۴ کشور مختلف وارد این کشور شدند.
برای اولین بار جام جهانی در نزدیک‌ترین کشور به ایران، یعنی قطر، برگزار می‌شود و خاورمیانه با قطر میزبان معتبرترین ورزش جهان خواهد بود. این به این معناست که مطلوب‌ترین شرایط برای سفر به دوحه با تور جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای طرفدارانی ایرانی فوتبال فراهم شده است. در نتیجه افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات از میزان هزینه سفر به دوحه، برای دیدن این بازی‌ها هستند.
از حمل و نقل عمومی در قطر چه می‌دانید؟

یک میزبانی و این همه دردسر؟


میزبانی جام جهانی به راحتی به کشورها داده نمی‌شود. فیفا مقرراتی تعیین کرده است که کشور میزبان ملزم به رعایت آن‌هاست. این حداقل الزامات شامل معیارهایی برای استادیوم‌ها، هتل‌ها، حمل‌و‌نقل و ارتباطات و شبکه‌های برق است. از همین رو است که کشورشرکت‌کننده در مناقصه میزبانی جام‌جهانی، در ۷۰ درصد از فرآیند مناقصه یا پس از برنده شدن، به وجود زیرساخت‌های کشور یا نشان دادن برنامه‌ها و تعهدات خود برای اطمینان از برآورده شدن معیارها اشاره می‌کند.
نکته بسیار مهمی که در زمان برگزاری جام جهانی‌ها وجود دارد، رفت‌و‌آمد و حمل‌ونقل شهروندان و گردشگران است. در بازه یک ماهه مسابقات، شهر محل برگزاری بازی‌ها و دیگر شهرها به ناگاه جمعیتی چندین برابر بیشترازحالت معمول به خود می‌بیند و این نکته نه تنها برای گردشگران آزاردهنده خواهد بود، بلکه مردم محلی را نیز آزرده‌خاطر خواهد کرد. در نتیجه کشورها باید بتوانند با افزایش موقت تقاضا در شهرهای سراسر کشور، از جمله پایانه‌ها، کنترل پاسپورت و ایست‌های بازرسی مهاجرت، باند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های سوخت‌رسانی و جاده‌های منتهی به داخل و خارج از فرودگاه و ورزشگاه مقابله کنند. فیفا الزام می‌کند که هر استادیوم یک فرودگاه در نزدیکی خود داشته باشد و هر فرودگاه باید حداقل ظرفیت ۱۴۵۰ مسافر در ساعت را داشته باشد تا گردشگران خارجی برای دسترسی آسان و سریع به ورزشگاه آسودگی خاطر داشته باشند.
برخی از کشورهایی که میزبانی را برعهده دارند، در روند آماده‌سازی کشور برای جام جهانی، اقدام به ساخت زیرساخت‌هایی می‌کنند که موقتا در شرایط مسابقه پاسخگوی نیاز جمعیت باشد. زیرا این هجوم بازدیدکنندگان فقط برای مدت زمان بسیار کوتاهی است و نیازی به ساخت یک مکان دائمی نیست؛ اما اگر برنامه‌ریزی‌های یک کشور، بویژه کشورهای بزرگ و پرجمعیت درازمدت باشد، می‌توانند از این زیرساخت‌ها به صورت دائمی و در جهت رشد کشور خود استفاده کند.
قطر در سال‌های اخیر، تمام توان خود را برای نشان دادن شکوه و جلال کشور خود و توسعه‌ای که در طی زمان ایجاد کرده، به جهانیان به کار بسته است. این کشور پس از اینکه توانست میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را برعهده بگیرد، ۲۲۰ میلیارد دلار بودجه برای این میزبانی اختصاص داد که رقم بسیار بزرگی است. این یعنی شما اگر مسافر جام جهانی قطر باشید، مطمئنا شرایط فوق‌العاده‌ هیجان‌انگیزی را تجربه خواهید کرد.
از آن‌جایی که دراین کشور ظرفیت استادیوم‌های جوابگوی بازی‌های جام جهانی نبوده است، در بسیاری از مناطق از صفر شروع به ساخت استادیوم کردند. استادیوم‌های بسیار زیبا و مجلل در کنار خلیج فارس که علاوه بر ظرفیت مناسب، زیبایی حیرت‌انگیزی دارند. در کنار این‌ها، قطر با هزینه ای بالغ بر ۴۵ میلیارد دلار یک شهر کامل از صفر ساخته است که شامل ۲۲ هتل کاملاً جدید بوده و یک بیابان خالی را به یک کلانشهر مجلل ۴۵۰۰۰۰ نفری و ۳۸ مایل مربع تبدیل کرده است.
خوشبختانه تیم ملی کشورما سهمیه شرکت در این مسابقات را کسب کرده است تا طرفداران ایرانی برای رفتن به دوحه مصمم‌تر از قبل باشند. همان‌طور که پیداست، اولین اقدام برای دیدن مسابقات، بویژه سه بازی گروهی تیم ملی ایران، خرید تور جام جهانی قطر است و علاقمندان از همین حالا می‌توانند با اطلاع از چگونگی دریافت ویزای قطر، مقایسه قیمت تورهای مختلف، قیمت هتل در دوحه قطر، بلیط هواپیما قطر، بلیط جام جهانی قطر و غیره، خود را برای این مسابقات که در آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد آماده کنند.

به سفر قطر کنید!


معمولا شرکت‌های هواپیمایی در زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی، با شرح دقیق تورهای مختلف خود، گزینه‌های بسیاری را پیش روی علاقمندان قرار می‌دهند. برای سفر به قطر، به طبع اولین کار دریافت ویزای قطر است. به گزارش ایرنا، خوشبختانه به نظر می‌رسد مسئولین کشور ما در حال رایزنی برای حذف روادید بین ایران و قطر از زمان شروع بازی‌های جام جهانی هستند. در این صورت یکی از مهم‌ترین اقدامات سفر به این کشور برای شهروندان ایرانی حذف خواهد شد.
به دلیل نزدیکی قطر به ایران، عده‌ای در فکر اقامت در کیش و قشم و تنها خرید بلیط هواپیما و بلیط بازی‌ها هستند. اما در مجموع شرکت‌های هواپیمایی برای آن گروه از افرادی که قصد خرید تور جام‌جهانی قطر را دارند، امکاناتی نظیر خدمات ترانسفرفرودگاهی به صورت رفت‌و‌برگشت، بیمه‌نامه مسافرتی، صبحانه، رزرو هتل، خرید بلیط بازی‌های مورد نظر و خدماتی دیگر از این دست ارائه می‌کند. اگر شما جزو برندگان خوش‌شانس قرعه‌کشی فیفا برای خرید بلیط باشید، می‌توانید با دریافت «هایا کارت» به راحتی وبدون ویزا به قطر سفر کنید. هایا کارت جزو مدارک اصلی تعیین شده توسط دولت قطر برای سفر به این کشور است. اگر شما با ثبت‌نام در سامانه‌ای که دولت قطر آدرس آن را در اختیار مسافران قرار داده است، هایا کارت را دریافت کنید، حتی می‌توانید از حمل‌ونقل عمومی این کشور در سفر به دوحه به رایگان بهرمند شوید.
قیمت هتل در دوحه نیز از دیگر دغدغه‌های مسافران است. به تناسب امکانات هر هتل، قیمت آن‌ها مختلف است؛ اما شما با استفاده از این تورها می‌توانید با درنظر گرفتن بودجه خود هتل موردنظرتان را انتخاب کنید.

پادشاهی قطرایرلاین در آسمان‌ها


قطرایرلاین "QATAR AIRLINE"، یک شرکت هواپیمایی قطری و مهم‌ترین شرکت هواپیمایی این کشور است. این خط هوایی علاوه بر اینکه تجربه یک پرواز عالی را برای مسافران خود فراهم می‌کند، به عنوان شریک رسمی فیفا، بارها اسپانسر رویدادهای ورزشی‌ای چون جام ملت‌های اروپا، جام طلای کونکاکاف ۲۰۲۱، بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا و آسیا و رویدادهایی از این دست بوده است. در کنار این‌ها توسط سازمان بین‌المللی رتبه‌بندی حمل‌ونقل هوایی، برنده جوایز متعددی چون ایرلاین سال، بهترین کلاس تجاری جهان، بهترین سالن هواپیمایی کلاس‌تجاری جهان، بهترین صندلی هواپیمای بیزینس‌کلاس، بهترین پذیرایی هواپیما در کلاس‌تجاری‌ جهان و بهترین ایرلاین در خاورمیانه شده است. این شرکت هواپیمایی همچنان به تنهایی در صدر صنعت ایستاده و برای ششمین بار بی‌سابقه برنده جایزه اصلی در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ شده است. مرکز این شرکت هواپیمایی، فرودگاه بین المللی حمد نیز اخیرا به عنوان "بهترین فرودگاه جهان در سال ۲۰۲۱" شناخته شد. این فرودگاه که در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر دوحه قرار دارد، پروازهای بسیار زیادی را از سراسر جهان میزبانی کرده است. امکاناتی که این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی شلوغ دارد، باعث شده است تا مسافران لحظات آرام و خوبی را در آن تجربه کنند.
تمام این مسائل باعث ایجاد اطمینان در بین طرفداران فوتبال شد تا به خیالی آسوده این شرکت هواپیمایی را انتخاب کنند و خود را به قطر برسانند. قطر ایرویز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۲ میلیون مسافر را به سلامت جابه جا کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری بر ایمنی خطوط هوایی در قطر نظارت دارد. از آنجایی که این کشور کوچک‌تر از برخی از همسایگان خود است، تنها فرودگاه بین المللی حمد را در خود جای داده است. فاصله مناسبی که این فرودگاه تا مرکز شهر دوحه دارد، باعث شده است تا مسافران خارجی به راحتی خود را به هتل‌های محل اقامت خود برسانند. البته امکاناتی که برای حمل‌ونقل از فرودگاه به مرکز وجود دارد نیز باید نادیده گرفت. در بیرون از سالن فرودگاه تاکسی، اتوبوس و مترو، ماشین کرایه‌ای و ماشین‌های لوکسی چون لیموزین دیده می‌شود تا هر کس به فراخور نیاز خود از این امکانات بهره ببرد.

بهترین راه جابه‌‌جایی در قطر


موقعیت قطر به عنوان یک کشور کوچک که از یک سمت با بیابان و از سمتی دیگر با خلیج فارس در بر گرفته شده و پائین‌تر از خط استوا است، از آن یک منطقه گرم و بیابانی ساخته است. از همین رو است که خلاف روال معمول جام‌های جهانی، این رویداد این بار به جای تابستان در پائیز برگزار خواهد شد تا آب و هوا مانع از برگزاری هر چه بهتر بازی‌ها نشود. در نتیجه، با توجه به آب و هوای گرم قطر و تمایل شهروندان به رانندگی آرام، رانندگی در قطر اغلب ساده ترین و راحت ترین راه برای رفت و آمد است. در واقع گرمای شدید هوا مانع از پیاده‌روی خواهد شد. اما در این میان مشکلی بوجود می‌آید و آن ایجاد ترافیک گسترده در خیابان‌های شهر، با وجود شرایط مطلوب جاده‌ای است. در واقع اگر قرار باشد تمام شهروندان با ماشین شخصی خود در شهر تردد کنند، سرتاسر این کشور کوچک مملو از ماشین خواهد شد و این مسئله ورای آزاری که به افراد می‌رساند، چهره شهر را زشت خواهد کرد. دولت قطر برای حل چنین مشکلی، هم برای شهروندان ثابت خود و هم در بازه برگزاری مسابقات، شبکه حمل‌ونقل گسترده عمومی را در اختیار مردم قرار داده است. شبکه حمل و نقل عمومی قطر سریع، کارآمد و به طور کلی مقرون به صرفه است و تمام وسایل جا‌به‌جایی درون‌شهری ممکن از جمله تاکسی، ون، مینی‌بوس، اتوبوس و مترو را در بر می‌گیرد. این اتفاق همچنین مزیت بسیار خوبی برای توریست‌هایی است که با بودجه اندک وارد این کشور می‌شوند.
از حمل و نقل عمومی در قطر چه می‌دانید؟

اپلیکشین‌های حمل و نقل عمومی در قطر


صله (Sila)
یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی که دولت قطر برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان عرضه کرده است، اپلیکیشن «صله» است. صله در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد و حمل و نقل عمومی قطر را بسیار آسان‌تر از گذشته کرد. بی‌تردید در طراحی این برنامه، راحتی طرفداران فوتبال در زمان جام جهانی نیز در نظر گرفته شده است. این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا شاهد به‌روزرسانی‌های حمل‌ونقل عمومی باشند و سفرهای خود را با مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره برنامه‌ریزی کنند.

مواصلات (Mowasalat)
مواصلات که به عنوان شرکت ملی حمل و نقل عمومی قطر شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و برنامه‌ای طراحی کرد که در آن زمان حرکت، فروش بلیط و ردیابی کارت هوشمند کاروا (Karwa) ارائه داده می‌شود. مواصلات علاوه بر اتوبوس و تاکسی‌های فیروزه‌ای کاروا، خدمات لیموزین دوحه را نیز ارائه می‌کند که می‌توانید از فرودگاه بین‌المللی حمد و از هر هتل بزرگ در قطر تهیه کنید. اتوبوس کاروا مواصلات برای سیستم عامل اندروید و IOS در دسترس است و با استفاده از آن در کنار مترو و تاکسی، شهرواندان به آسانی با اتوبوس‌هایی راحت و تمیز جابه‌جا خواهند شد. اتوبوس‌ها از صبح تا شب تردد می‌کنند و اغلب کاملا مدرن و دارای تهویه مطبوع هستند. جالب است بدانید صندلی‌های جلو در اتوبوس‌ها عموما برای زنان و کودکان در نظر گرفته شده است. بهترین راه برای استفاده از حمل و نقل عمومی در قطر استفاده از کارت‌های کاروا است. بویژه اگر شما قرار است برای طولانی مدت در این کشور بمانید. افرادی که قصد سفر به دوحه را دارند خوب است بدانند که شبکه اتوبوس مواصلات در اطراف ایستگاه اتوبوس الغانم در محله الغانم قدیم (الغانم العتیق) متمرکز است.

کاروا تاکسی (Karwa Taxi)
سال‌هاست که اپلیکیشن‌های کرایه تاکسی محبوبیت بسیاری در بین مردم پیدا کرده‌اند. این برنامه‌ها هم هزینه کمتری برای مسافر به همراه دارند هم به راننده‌ها بهترین و سریع‌ترین مسیر را پیشنهاد می‌کنند. کاروا نام تجاری مواصلت برای ارائه خدمات تاکسیرانی است. در حقیقت اپلیکیشن کاورا تاکسی بهترین گزینه برای شما برای جابه‌جایی با تاکسی در قطر خواهد بود. کاروا تاکسی باعث شده تا رفت‌وآمد درون‌شهری برای شهروندان بسیار آسان‌تر و قابل اعتمادتر از گذشته شود. برای استفاده از این برنامه کافیست یک تاکسی انتخاب کنید. سپس هزینه سفر را پرداخت و راننده خود را از داخل برنامه ردیابی کنید. این اپلیکیشن نیز با سیستم عامل اندروید و IOS سازگاری دارد. البته در نظر داشته باشید که کاروا تنها اپلیکیشن کرایه ماشین نیست و «اوبر» (uber) و «کریم تاکسی» از دیگر گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود؛ اما محبوبیت کاروا در قطر بیشتر است.

مترو دوحه (Doha Metro)
یکی از جدیدترین شبکه‌های متروی آسیا، مترو دوحه «مترو الدوحة» است که در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد. شرکت دولتی قطر ریل "Qatar Rail" تقریباً تمام خطوط راه آهن کشور از جمله مترو دوحه و تراموا لوسیل "Lusail Tram" را در اختیار دارد و اداره می کند. این شبکه در مجموع دارای سه خط است:

خط طلایی «خط الذهب»: از العزیزیه تا راس ابو عبود امتداد دارد. استادیوم رأس ابوعبود یکی از ورزشگاه‌های موقت قطر است که برای بازی‌های جام جهانی ساخته شده است. طراحی این استادیوم، که بر روی تعداد زیادی کانتیر استوار است، به گونه‌ای است که پس از تمام شدن بازی‌ها برداشته شود.
از حمل و نقل عمومی در قطر چه می‌دانید؟

خط سبز «الخط الاخضر»: از المنصورة تا الرفاع امتداد دارد.

خط قرمز (الخط الأحمر): از لوسیل تا الوکرة و ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی حمد اجرا می‌شود. لوسیل شهری کوچک در شمال دوحه است و استادیوم لوسیل که گنجایشی معادل ۸۶۲۵۰ نفر دارد، محل برگزاری فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. به دلیل متصل شدن این خط به لوسیل و فرودگاه حمد، به نظر مهم‌ترین خط مترو در زمان بازی‌های جام جهانی، خط قرمز مترو دوحه است.

البته مترو دوحه یک خط دیگر که به خط آبی نام‌گذاری شده و در دست ساخت است نیز دارد و ترمینال دو فرودگاه حمد را به خلیج می‌رساند؛ اما این خط تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری می‌رسد و در بازه برگزاری مسابقات کارآمد نیست.
مترو دوحه علاوه بر اینکه سرعت بالایی در جابه‌جایی مسافران دارد و از سریع ترین قطارهای بدون راننده در جهان به شمار می‌آید، با ایجاد یک فضای خنک و مطبوع برای مسافران، مانع از رسیدن آسیب ناشی از هوای به شدت گرم قطر به آن‌ها خواهد شد. دولت قطر برای راحتی هرچه بیشتر شهروندان در استفاده از ترو، یک برنامه مستقل برای برنامه ریزی سفر و مدیریت کارت حمل و نقل عمومی طراحی کرده که با سیستم عامل اندروید و IOS سازگاراست. بی‌تردید این شبکه حمل‌ونقل در زمان برگزاری بازی‌ها، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جا‌به‌جایی علاقمندان به فوتبال خواهد بود.

نگران نباشید؛ اگر شما مسافر جام‌جهانی ۲۰۲۲ دوحه باشید، به هر ترتیب و از یکی از راه‌های یادشده به استادیوم مورد نظرتان خواهید رسید. حمل و نقل در قطر آسان‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید. این کشور زیبا تمام توان خود را برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان و گردشگران به کار می‌بندد. پس با خیال راحت بلیت بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید و از تماشای آن در نوامبر و دسامبر فوتبالی سال ۲۰۲۲ لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است