search
menu

چگونه ایرانگردی کنیم؟

[ پنهان کردن ]
چرا ایرانگردی مهم است؟
برای ایرانگردی از کجا شروع کنیم؟
طبیعت جنگلی
طبیعت کویری
طبیعت کوهستانی
با چه وسیله ای ایرانگردی کنیم؟
سفر با اتوموبیل شخصی
سفر با هواپیما
سفر با قطار
سفر با ماشین های کاروان
بهترین شهرهای ایران برای شروع ایران گردی
اصفهان یک تداعی واقعی از کلمه نصف جهان
شیراز مهد پرورش شعر و هنر پارسی
همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران
بهترین جاذبه های ایران برای شروع ایرانگردی

چرا ایرانگردی مهم است؟


ایران کشوری هزارچهره است که هر گوشه از خاک آن با فرهنگ ها و سنت های اجتماعی مختلف عجین شده است. وجود انسجام و اتحادی ناگسستنی در کنار اینهمه تفاوتی که در گوشه گوشه این کشور وجود دارد خود یک شگفتی بی نظیر است و بهترین موقعیت برای آن است که بتوانیم با خرید بلیط هواپیما و سفر به مناطق مختلف کشور طعم دلچسب آشنایی با فرهنگ های گوناگون ایران را بچشیم و در زیبایی های تنوع آب و هوایی آن غوطه ور شویم. اگر بخواهیم کشور ایران را براساس جاذبه های آن نقاشی کنیم، بر روی نقشه آن رنگین کمانی هزار رنگ نقش می بندد که هیچ گوشه ای از این نقشه شبیه گوشه دیگر نیست.
ایران چه از نظر آب و هوایی، چه از نظر سنت های قومیتی، چه از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی و چه از نظر سبک زندگی مدرنیته شهری و سادگی سرشار از آرامش زندگی روستایی آنقدر غنی است که برای هر سلیقه ای رد و بویی از زیبایی دارد.
ایران کشوری چهار فصل است، همین شگفتی کافی است که اگر روزی در دل سرمای زمستان هوس گرمای آفتاب و آبتنی را کردید با سفر به مناطق جنوبی کشور به آنچیزی که می خواهید برسید و یا اگر زمانی از گرمای تابستان خسته شدید و دلتان برای پوشیدن شال و کلاه زمستانه و قدم زدن در بین برف ها تنگ شد، در اوج گرمای تابستان می توانید به مناطقی از کشور سفر کنید که درسرتاسر سال پوشیده از برف هستند و گرمای تابستان نتوانسته زیبایی های زمستانه این مناطق را از بین ببرد. برای تماشای آسمان شفاف و رصد ستارگان می توانید به مناطق کویری کشور سفر کنید، برای تماشای جنگل ها و رودخانه های بهشتی می توانید به شمال بروید و برای عبور از تونل زمان و کشف شگفتی های دوران باستان می توانید از آثار تاریخی فراوانی که در گوشه گوشه ایران پراکنده هستند بازدید کنید.
تمام این موارد دست به دست هم میسپارند تا کشور پهناور ایران برای هرسلیقه ای وبا هر طرز تفکری، شگفتی و جاذبه داشته باشد. این تنوع رنگارنگ در کشور نه تنها به راضی کردن سلیقه های گوناگون کمک می کند بلکه فرصتی را فراهم می کند تا با سفر به مناطق مختلف کشور چیزهایی را ببینیم که تا به حال ندیده ایم، طعم دلچسب غذاهایی را تجربه کنیم که هرگز تصور نمی کردیم چنین دستور پختی در دنیا وجود داشته باشد و یا حتی در فرهنگ ها و آداب رسوم مختلف به مواردی برخورد می کنیم که شاید راه حل بسیاری از مشکلات ما باشند و ما تا به حال از وجود آن ها بی اطلاع بوده ایم، مانند داروهای گیاهی که مردم بومی هر منطقه استفاده می کنند و ممکن است درمانی برای مشکلات جسمی ما باشند.
پس به خاطر تمام این مسائل مهم است که هرکدام از ما شناخت دنیای پیرامون خود را از ایرانگردی شروع کنیم و در این مسیر لحظات فوق العاده نابی را برای خود ثبت کنیم که هر گوشه از آن با یک تجربه و دانش جدید همراه است و چه بسا نوع نگرش ما را نسبت به زندگی تغیر دهد.
چگونه ایرانگردی کنیم؟

برای ایرانگردی از کجا شروع کنیم؟


برای شروع ایرانگردی توجه به سلیقه و علایق شخصی بسیار مهم است. ممکن است فردی آرامش یک محیط گرم و ساده روستایی را بهترین گزینه برای سفر بداند در حالی که فردی دیگر دوست داشته باشد سفری لوکس و سرشار از تفریحات هیجان انگیز را تجربه کند. خوشبختانه کشورمان ایران پتانسیل برآورده کردن تمام این نیاز ها را دارد و برای شروع یک سفر شگفت انگیز تنها کافی است پس از مراجعه به ضمیر ناخودآگاه خود با یک سرچ ساده در اینترنت مقصد مورد نظر خود را پیدا کنید و برای سفر مهیا شوید. اما اگر اولویت شما برای مسافرت آب و هواست بهتر است ایران را به سه قسمت متفاوت تفکیک کنیم تا انتخاب مقصد نهایی سفر برای شما آسان تر باشد.

طبیعت جنگلی


دسته اول را به کسانی اختصاص میدهیم که دوستداران طبیعت جنگلی و رودخانه های خروشان هستند. شاید اولین مقصدی که با شنیدن این توصیف به ذهنتان خطور کند شهر های شمالی ایران باشند. با این حال بهتر است بدانید علاوه بر شهرهای شمالی کشور که حقیقتا می توانیم هر کدام از آن ها را تکه ای از بهشت ایران نام گذاری کنیم، شهرهای دیگری نیز در ایران وجود دارند که طبیعت بکر و بی نظیری دارند و شاید تا به حال کمتر مورد توجه شما بوده اند. اگر از سفر به شمال خسته شده اید و می خواهید طبیعت جنگلی متفاوتی را تجربه کنید بهتر است سری به جنگل های حرا در جنوب کشور بزنید. جنگل های حرا قشم یکی از بی نظیرترین نقاط گردشگری را دارند که دیدن آنها بدون شک تجربه ای جذاب و شگفت انگیز خواهد بود. این جنگل ها در میان آب های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته اند و برای تماشای آن ها باید قایق سواری در خلیج فارس را نیز تجربه کنید. از دیگر مناطق سرسبز و جنگلی کشور می توان به استان لرستان اشاره کرد. سراسر این استان پوشیده از جنگل ها و اراضی زراعی سرسبزی است که با منظره ای از آبشارهای تماشایی درهم آمیخته اند و طبیعتی جذاب و شگفت انگیز را خلق می کنند که بدون شک از تماشای آن ها به هیجان می آیید.

طبیعت کویری


دسته دوم از مناطق گردشگری ایران مربوط به افرادی است که به طبیعت کویری و گشت و گذار در دل منطقه ای انبوه از شن و ماسه های ریز که با نیروی باد اشکال متفاوتی به خود گرفته اند علاقه مند هستند. پیشنهاد ما برای این دسته از افراد سفر به شهرهای مرکزی کشور یعنی اصفهان و یزد و کرمان است. هر سه این استان ها زیباترین مناطق کویری ایران را دارند که تماشای آنها برای دوستداران کویرگردی خالی از لطف نیست. برای مثال کویر مرنجاب که در استان اصفهان قرار گرفته پرطرفدارترین منطقه کویرنوردی در ایران است که شکوه و عظمت طبیعت کویری زیبای آن هرچشمی را به خود خیره می کند.

طبیعت کوهستانی


در تقسیم بندی انجام شده دسته سوم از مناطق گردشگری مربوط به کسانی است که دوستداران طبیعت کوهستانی و کوه نوردی هستند. توصیه ما برای این دسته از افراد آن است که ایرانگردی را با سفر به یاسوج یا مشکین شهر اردبیل آغاز کنند. این دوشهر زیباترین مناطق کوهستانی کشور را دارند و علاوه بر کوه نوردی می توانید در آن ها انواع تفریحات مهیج کوهستانی مانند اسکی روی برف و تلکابین را تجربه کنید و سفری زیبا را برای خود رغم بزنید.
چگونه ایرانگردی کنیم؟

با چه وسیله ای ایرانگردی کنیم؟


وسیله ای که با آن ایرانگردی می کنیم بخش مهمی از برنامه سفر ما را تعیین می کند پس بسیار مهم است که قبل از آن که از روی عادت ماشین شخصی خود را در جاده بیندازیم و سفر را آغاز کنیم ابتدا تمام جوانب کار را در نظر بگیریم که سفری عالی را تجربه کنیم.

سفر با اتوموبیل شخصی


بدون شک سفر با اتوموبیل شخصی مزیت های بی شماری دارد که نمی توان آن ها را منکر شد. در سفر با خودروی شخصی می توانید هر زمانی که دوست داشته باشید در مسیر توقف کنید و از زیبایی های اطراف جاده لذت ببرید. یا اگر به ماجراجویی علاقه مند هستید می توانید در طول سفر به دل کوره راه ها و جاده های کمتر انتخاب شده بزنید و چه بسا در طی مسیر چیزهایی را کشف کنید که تا به حال دیگران از وجود آن ها بی اطلاع بوده اند. اما سفر با اتوموبیل شخصی همیشه بهترین گزینه نیست. اگر برای ایرانگردی مقصدی را انتخاب کرده اید که با شما فاصله زیادی دارد ممکن است رانندگی طولانی مدت شما را خسته کند و یا حتی سرنشینان اتوموبیل از اینکه باید مدت زیادی را روی صندلی های اتوموبیل سپری کنند خسته و کلافه شوند.

سفر با هواپیما


اگر فاصله شما تا مقصد زیاد است بهتر است راه های آسان تری را برای مسافرت انتخاب کنید. راه های هوایی معمولا بهترین گزینه پس از اتوموبیل های شخصی برای ایرانگردی هستند که اگر با هزینه آن مشکلی نداشته باشید می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر خود برسید و خستگی راه را از مسافرت خود حذف کنید.

سفر با قطار


درصورتی که هزینه های سفر هوایی برای شما مناسب نیست پیشنهاد بعدی ما استفاده از خطوط ریلی است که مسافرت با آن ها نسبت به خودروهای شخصی راحت تر است و زمان رسیدن به مقصد را نیز برای شما کوتاه تر می کند. در عین حال خطوط ریلی نسبت به خطوط هوایی برای شما هزینه کمتری دارند و ممکن است از این نظر گزینه بهتری به نظر برسند.


سفر با ماشین های کاروان


اما اگر شما وقت و هزینه کافی برای ایرانگردی دارید و مصمم هستید که برای کشف ناشناخته های ایران به نقاط مختلف کشور سفر کنید پیشنهاد ویژه ما برای شما سفر با ماشین های کاروان است که انتخابی بسیار مناسب برای یک ایرانگردی واقعی هستند. انواع مختلفی از ماشین های کاروان وجود دارند که تقریبا همه آن ها برای یک زندگی عادی در طول مسافرت تجهیز شده اند و بسته به نوع ماشین دارای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی نیز هستند. اگر با داشتن یکی از این ماشین ها قدم در راه ایرانگردی بگذارید بدون شک در این راه لحظات ناب و بی نظیری را تجربه خواهید کرد که شاید توصیف آن ها تنها در غالب کلمات امکان پذیر نباشند.

بهترین شهرهای ایران برای شروع ایران گردی


اینکه کشور ایران از نظر جاذبه های گردشگری رتبه پنجم در جهان را دارد نشان می دهد که گوشه گوشه این کشور پر از جذابیت های رنگارنگ است که هر کدام از آنها زیبایی های مخصوص به خود را دارند. ایران پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی شگفت انگیز است که برای تماشای هرکدام از آن ها که به جاده بزنید پشیمان از سفر باز نخواهید گشت. در ادامه لیستی از جذاب ترین شهر ها و مناطق گردشگری کشور را برای شما تهیه کرده ایم تا ضمن آشنایی با زیبایی های بی نظیر کشورمان، شما را در انتخاب مقصد نهایی سفر خود یاری دهیم تا با دیدی باز به ایرانگردی بپردازید و لحظاتی فوق العاده را در تاریخچه زندگی خود به ثبت برسانید.

اصفهان یک تداعی واقعی از کلمه نصف جهان


اگر تنها یک بار به شهر اصفهان سفر کنید متوجه می شوید کلمه نصف جهان برای این شهر صرفا یک تعارف نیست بلکه توصیفی به حق، از زیبایی ها و جذابیت های موجود در شهر اصفهان است که هرچشمی از تماشای شکوه آن ها خیره خواهد ماند. بناهای بسیار ارزشمندی در این شهر وجود دارند که مانند آن ها را در هیچ کجای جهان نمی توانید پیدا کنید. میدان نقش جهان اصفهان اولین مقصدی است که پس از ورود به این شهر باید از آن دیدن کنید. این میدان یک محوطه بسیار بزرگ با آب نماهای زیباست که در اطراف آن اسب هایی با کالسکه در گردش هستند و دور تا دور میدان پر از مغازه هایی است که می توانید انواع صنایع دستی اصفهان را در آن ها مشاهده کنید.
معماری با شکوه این میدان همراه با جنب و جوشی که در گوشه گوشه آن وجود دارد بدون شک شما را به وجد خواهد آورد. در نزدیکی میدان نقش جهان، خیابانی معروف به نام چهار باغ وجود دارد. این خیابان فقط به پیاده روی و گشت و گذار رهگذران اختصاص دارد و هیچ وسیله نقلیه ای اجازه عبور از خیابان را ندارد. علاوه بر درختان زیبا و میز و صندلی های چوبی جذابی که در کنار خیابان خود نمایی می کنند، اطراف خیابان چهار باغ پر از مغازه های رنگارنگ و کافه ون های کوچک دوست داشتنی است که محلی فوق العاده را برای آرامش و قدم زدن فراهم می کنند. پل خواجو و سی و سه پل از دیگر اماکن محبوب گردشگری این شهر هستند که هر کدامشان از نظر زیبایی و عظمت حرف های زیادی برای گفتن دارند. رودخانه معروف اصفهان یعنی زاینده رود از زیر این پل ها عبور می کند و با عبور از روی این پل ها گردشگران با منظره هایی روبه رو می شوند که بدون شک هرگز قادر به فراموش کردن زیبایی های آن نخواهند بود. این موارد تنها گوشه ای کوچک در بین تمام جذابیت های شهر اصفهان هستند. اما اگر می خواهید در سفری که به این شهر دارید از وقت خود به نحو احسن استفاده کنید حتما سری هم به کاخ چهل ستون، عمارت هشت بهشت، کاخ عالی قاپو، بازار قیصریه، منارجنبان، کلیسای وانک و پارک کوهستانی صفه اصفهان بزنید و از تماشای زیبایی های بی بدیل آن ها لذت ببرید.

شیراز مهد پرورش شعر و هنر پارسی


اگر در مسیر ایرانگردی خود به شهر شیراز سفر کنید محال است که به تعریف و تمجید از مهمانوازی مردم این شهر نپردازید. در سراسر استان فارس و علی الخصوص شهر شیراز مردمی زندگی می کنند که همیشه به خون گرمی و مهمانوازی مشهور بوده اند. شهر شیراز در بین ایرانیان همیشه به شعر و هنر معروف بوده و این آوازه با توجه به پیشینه تاریخی که در این شهر وجود دارد دور از انتظار نیست. اگر شما دستی بر شعر و قلم دارید و به دیوان سعدی و حافظ علاقه مند هستید سفر به شیراز برایتان زیبایی معنوی دیگری خواهد داشت که هرکسی قادر به درک آن نیست. در نزدیکی شهر شیراز بناهای برجای مانده از پایتخت سلسله هخامنشیان جلوه ای خاص به این شهر بخشیده اند که معماری باشکوه آن ها قدرت و عظمت ایرانیان باستان را به رخ جهانیان می کشند. در چندکیلومتری این بنای تاریخی مقبره کوروش بزرگ قرار گرفته که برای تمام ایرانیان نامی آشنا و غرورآفرین است و امروزه به یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری شهر شیراز بدل شده است.
نقش رستم نیز در فاصله نزدیکی از تخت جمشید قرار گرفته و شامل حکاکی هایی بسیار دقیق بر روی دیواره سنگی یک کوه است که منظره ای فوق العاده حیرت انگیز و تحسین برانگیز را در مقابل چشمان شما قرار می دهد. شهر شیراز به آرامگاه مطهر شاه چراغ(ع) متبرک شده که سالیانه مسافران زیادی تنها به قصد زیارت و حاجت گرفتن از آن، به این شهر سفر می کنند. حمام وکیل، بازار وکیل، ارگ کریم خان زند، دروازه قرآن، باغ نارنجستان قوام، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ جهان نما، خانه زینت الملوک، عمارت کلاه فرنگی و... نیز از دیگر زیبایی های شهر شیراز هستند که هر کدام از آن ها شکوه و جلوه مخصوص به خود را دارند و سفری زیبا و دوست داشتنی را برای شما رغم می زنند.

همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران


اگر به تاریخ کهن ایران و باستان شناسی علاقه مند هستید پیشنهاد ما این است که ایرانگردی را از کهن شهر همدان آغاز کنید. قدمت این شهر به قدری زیاد است که آن را پایتخت تاریخی ایران می نامند. آثار باستانی بسیار شگفت انگیزی در این شهر وجود دارند که تعداد زیادی از آن ها یادگاری از زمان رونق و شکوه جاده ابریشم هستند. جاذبه های این شهر زیبا بی شمارند اما برخی از آن ها جلوه ی خاص و ویژه ای دارند که نباید در سفر به این شهر بازدید از آنها را فراموش کنید. شاید بتوان گفت غار علی صدر معروف ترین جاذبه گردشگری همدان است که زیبایی منحصر به فردی دارد و بدون شک گردشگران را به وجد خواهد آورد. غار علی صدر طولانی ترین غار آبی جهان است که برای تماشای آن باید از قایق استفاده کنید.
عبور از تونل هایی پیچ در پیچ همراه با تماشای قندیل ها و اشکال مختلفی که در اثر گذر زمان بر دیواره های غار نقش بسته اند واقعا هیجان انگیز است. گویی که مسافران این غار سفر به دنیایی دیگر را تجربه می کنند که حس و حال آن با دنیای خارج از غار تفاوت بسیاری دارد. از جذابیت غار علی صدر که بگذریم، دهکده توریستی گنجنامه نیز از زیباترین مکان های گردشگری شهر همدان است که نباید بازدید از آن را فراموش کنید. در این دهکده توریستی شما با کتیبه های دوران هخامنشیان روبه رو می شوید که در کنار آبشار زیبای گنجنامه قرار گرفته اند و منظره ای بسیار دلنشین را پیشکش چشمان گردشگران می کنند. آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، حمام تاریخی قلعه، برج قربان، مجسمه شیر سنگی و... نیز گوشه دیگری از تماشایی های این شهر هستند که بازدید از آن ها برای دوستداران ایرانگردی خالی از لطف نیست.
چگونه ایرانگردی کنیم؟


بهترین جاذبه های ایران برای شروع ایرانگردی



طاق بستان
در شمال غربی کرمانشاه یکی از دیدنی ترین جاذبه های ایرانگردی کشور، یعنی طاق بستان قرار گرفته است. این مجموعه بی نظیر از چندین سنگ نگاره و سنگ نوشته تشکیل شده که در کنار یک دریاچه زیبا قرار گرفته اند و محیطی بسیار زیبا و لذت بخش را برای یک سفر خاطره انگیز فراهم می کنند.

دره ستارگان
جزیره قشم در جنوب کشور زیبایی های طبیعی بسیار زیادی دارد اما دره ستارگان یکی از بی نظیرترین جاذبه های آن است که در بین گردشگران محبوبیت فراوانی دارد. این دره بر اثر حوادث طبیعی در جزیره به وجود آمده و مردم بومی معتقد هستند که دره، در اثر سقوط یک ستاره شکل گرفته است. شب های این دره منظره فوق العاده زیبایی دارند که برای تماشای ستارگان و دوستداران عکاسی در شب مقصدی بسیار عالی برای ایرانگردی هستند.

آبشار مارگون
در جاده سپیدان به سمت یاسوج روستایی به نام مارگون قرار گرفته که دارای آبشاری بسیار تماشایی به همین نام است. آبشار مارگون مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان است و در اطراف آن درختان سرسبز و پوشش گیاهی فوق العاده زیبایی قرار گرفته که این منطقه را به یکی از جذاب ترین نقاط ایرانگردی کشور تبدیل می کند.



سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه
پیرترین موجود زنده دنیا درختی است که ۴۵۰۰ سال عمر داشته و در شهرستان ابرکوه قرار گرفته است. این درخت یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سمت خود می کشاند و دانشمندان زیادی همواره در پی کشف سوال بی جواب راز طول عمر این درخت هستند. در نزدیکی سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه جاذبه های گردشگری دیگری نظیر گنبد عالی، خانه آقازاده، مسجد جامع ابرکوه و ارگ شهرسب قرار گرفته اند که در کنار یکدیگر مجموعه ای جذاب را پیشکش چشمان مسافران می کنند.
چگونه ایرانگردی کنیم؟

در پایان...
از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور ایران پر از جاذبه های شگفت انگیز است که هرکدام از آن ها دوستداران گردش و مسافرت را به سمت خود می کشانند. در این مقاله سعی ما براین بود که با معرفی جوانب مختلف ایرانگردی به شما، گامی کوچک در راستای توسعه شناخت از جذابیت ها و دیدنی های کشورمان گذاشته باشیم. چه بهتر که با وجود چنین پتانسیل های جذابی در کشور، هرکدام از ما جهانگردی را با ایرانگردی آغاز کنیم و ضمن رونق بخشیدن به کسب و کارهای داخلی ایرانی، به شکوه و عظمت غرور آفرین کشور عزیزمان ایران افتخار کنیم.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است