search
menu

طاق بستان کرمانشاه

[ پنهان کردن ]
درباره طاق بستان کرمانشاه
چرا بازدید از طاق بستان پیشنهاد می شود؟
تاریخچه طاق بستان کرمانشاه
معماری طاق بستان کرمانشاه
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به طاق بستان کرمانشاه
بهترین زمان سفر به کرمانشاه و طاق بستان
مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک طاق بستان کرمانشاه
هتل های نزدیک به طاق بستان کرمانشاه
رستوران های نزدیک به طاق بستان کرمانشاه

درباره طاق بستان کرمانشاه


طاق بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده و یکی از باشکوه ترین نقش برجسته های صخره ای ساسانی است که قدرت پادشاهان ساسانی را به نسل های بعدی نشان می دهد. کتیبه های ساسانی در نقاط مختلف ایران شکوه و عظمت سلسله ساسانی را نشان می دهد. آنها سعی کردند قدرت و شکوه خود را با کتیبه ها و یادگارهایی در کوه های واقع در راه های اصلی مانند جاده ابریشم که می تواند تمام توجه عابران را به خود جلب کند، به رخ بکشند. در زبان محلی به طاق بستان، طاق وسان هم گفته می شود که به معنای سنگ بزرگ است. کرمانشاه به دلیل تنوع اقلیمی، ملی و مذهبی و داشتن چهار فصل همزمان، هند ایران شناخته شده است. این حجاری با شکوه از جمله جاهای دیدنی استان کرمانشاه بوده و به واسطه داشتن آب و هوای خنک و مطبوع همه ساله گردشگران و علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به کرمانشاه را داشته باشید، پیشنهاد می شود که فرصت بازدید از این اثر تاریخی را از دست ندهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر خود نوشتار راهنمای سفر به کرمانشاه را بخوانید.

چرا بازدید از طاق بستان پیشنهاد می شود؟


• طاق بستان از لحاظ تاریخی و هنری دارای اهمیت بسزایی است و از مهم ترین آثار تاریخی ایران و جهان به شمار می رود.
• قدمت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال می رسد.
• چشمه و کوه اطراف طاق بستان باعث ایجاد فضایی دل انگیز شده و زیبایی آن را دو چندان کرده است.
• نخستین انیمیشن سنگی دنیا در این مجموعه واقع شده است.
• فضایی جذاب و دیدنی به ویژه در شب دارد.
طاق بستان کرمانشاه

تاریخچه طاق بستان کرمانشاه


طاق بستان به معنی «طاق باغ» یا «طاق ساخته شده از سنگ» محلی است با مجموعه ای از نقش برجسته های سنگی بزرگ از دوران امپراتوری ساسانی ایران، که در حدود قرن ۳ میلادی تراشیده شده و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. این کوه در قلب کوه های زاگرس واقع شده است، جایی که تقریباً ۱۷۰۰ سال باد و باران را تحمل کرده است و همراه با محیط طبیعی که دارد چشم انداز زیبایی را به نمایش می گذارد. در ابتدا، چندین منبع در کنار و زیر نقش برجسته ها و طاق ها قابل مشاهده بود که اکنون برخی از آنها پوشیده شده اند. صحنه های تاریخی متعددی از جمله تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاپور دوم و سوم و چند کتیبه سنگی به خط پهلوی در آن نمایش داده شده است.
این کنده کاری ها، از بهترین نمونه های محافظت شده از مجسمه های ایرانی در زمان ساسانیان است. طاق بستان و سایر الگوهای ساسانی قدرت، تمایلات مذهبی، شکوه، عزت، وسعت دربار، بازی و روحیه جنگ، جشن، شادی و سرور را برجسته می کند. همچنین سنگ نگاره ای در بخش دیگری از طاق بستان وجود دارد که متعلق به دوران قاجار است و با کتیبه ای به خط نستعلیق حجاری شده است.

معماری طاق بستان کرمانشاه


طاق بستان از دو طاق به هم پیوسته بزرگ و کوچک از جنس سنگ خام خاکستری تشکیل شده است. تاج گذاری خسرو پرویز را روی طاق بزرگ یا ایوان بزرگ و تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را روی طاق های کوچکتر می توان مشاهده کرد. در ورودی طاق بزرگ طاق بستان نقش های مختلفی همچون شکار، حیواناتی مانند فیل و اسب، فرشته های بال دار، درخت زندگی، نقش هایی از قایق های مختلف و نوازندگان و آلات موسیقی دیده می شود. در طاق کوچکتر مجموعه طاق بستان سنگ نبشته ها و کتیبه هایی به خط پهلوی وجود دارد.
طاق بستان کرمانشاه

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


این مجموعه همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۸:۳۰ عصر به جز ۹ و ۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد آماده استقبال از گردشگران عزیز است. برای ورود به مجموعه تاریخی طاق بستان باید بلیط ورودی تهیه کنید و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۲-۳ ساعت است.

نحوه دسترسی به طاق بستان کرمانشاه


اگر از طرف شهر ۹ کیلومتر به طرف شمال غربی برویم به طاق بستان می رسیم. تاکسی هایی که در سطح شهر وجود دارند می توانند شما را به بلوار طاق بستان برسانند.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه و طاق بستان


کرمانشاه با آب و هوای معتدل و خنک در فصل تابستان می تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد، بنابراین اگر قصد خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به این شهر غنی از جاذبه های تاریخی را داشته باشید، ماه های خرداد تا شهریور بهترین زمان سفر به حساب می آیند.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک طاق بستان کرمانشاه


امام زاده ابراهیم: ۶۷ متر
بام کرمانشاه: ۱.۵ کیلومتر
پارک کوهستان: ۳.۹ کیلومتر
موزه پارینه سنگی زاگرس: ۱۰.۲ کیلومتر
موزه مردم شناسی: ۱۳.۹ کیلومتر
تکیه معاون الملک: ۱۴.۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به طاق بستان کرمانشاه


اقامتگاه و سوئیت میثم: ۵۵۰ متر
اقامتگاه و سوئیت دانیار: ۶۰۰ متر
هتل جمشید: ۹۰۰ متر
هتل پارسیان: ۵ کیلومتر
هتل آزادی: ۹.۹ کیلومتر

رستوران های نزدیک به طاق بستان کرمانشاه


رستوران جویبار: ۵۵۰ متر
رستوران بیشه: ۲.۲ کیلومتر
رستوران چهار فصل: ۲.۲ کیلومتر
رستوران پاییزان: ۲.۲ کیلومتر
باغ رستوران کامبادن: ۲.۴ کیلومتر
رستوران حیدری: ۳.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است