search
menu

راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر باتومی
دانستنی های کاربردی
عبارات ضروری
راه های دسترسی به باتومی
دیدنی های معروف باتومی
حمل و نقل عمومی باتومی
سیمکارت های گرجستان
غذاهای معروف گرجستان
جشنواره‌ ها و فستیوال ‌ها
وضعیت امنیت در باتومی
راهنمای سفر به باتومی به شما کمک می کند تا در عرض چند دقیقه نکات مهم و کاربردی پیش از سفر را بدانید و به این ترتیب برای سفر به شهر زیبای باتومی آماده باشید.

معرفی شهر باتومی


باتومی، شهری سرسبز و ساحلی‌ست که در کرانه دریای سیاه جا خوش کرده است. این شهر کوچک هر سال پذیرای مسافران بسیاری است که به دنبال یک مکان باصفا و آرام برای گذران تعطیلات تابستان اند. همچنین عده زیادی از گردشگران به قصد تفریحات آبی راهی باتومی می‌شوند.
باتومی در گوشه غربی کشور گرجستان جا خوش کرده است و از لحاظ جغرافیایی جزو اوراسیا و قاره آسیاست. بد نیست بدانید وسعت این شهر در حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع است و جمعیتی در حدود ۱۶۶.۰۰۰ نفر دارد.
راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

دانستنی های کاربردی


ویزا: نمی‌خواهد
واحد پول: لاری گرجی (GEL)
زمان محلی: GMT+۴
زبان رسمی: گرجی
دین مردم: مسیحیت
بهترین فصل سفر: بهار و تابستان
سبک تفریحات: شنا، تفریحات آبی، شهرگردی
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: چاقوهای دست ساز، چورچخلا (نوعی آبنبات رنگی و بزرگ)، رومیزی با طرح سنتی، فرش و قالی، پاپاخی (کلاه های پشمی و بزرگ)، ادویه‌های گرجی و ...
• بهترین جا برای اقامت: ساحل شهر و اطراف بلوار باتومی، باتومی پیازا (مرکز شهر)
کد تلفن گرجستان: ۹۹۵+
• کد تلفن باتومی: ۲۲۲
• شماره پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس: ۱۱۲

عبارات ضروری


راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

راه های دسترسی به باتومی


آسان‌ترین راه برای دسترسی به شهر زیبای باتومی، رزرو بلیط هواپیمای این شهر است. منتها باید بدانید که پروازهای تهران باتومی همیشگی نیستند و تنها به صورت فصلی انجام می گیرند. بنابراین اگر در فصل سفر شما بلیط هواپیما نبود، با پرواز تفلیس به پایتخت گرجستان بروید و سپس با قطار، اتوبوس و یا ماشین‌های سواری خود را به باتومی برسانید.
در صورتی که سفر ارزان را ترجیح می دهید، از اتوبوس‌های تهران باتومی استفاده کنید.
اگر هم سفر با ماشین شخصی را می‌پسندید، می‌توانید ابتدا وارد ترکیه شوید و سپس از مرز مشترک ترکیه و گرجستان، به باتومی بروید.
راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

دیدنی های معروف باتومی


گرچه باتومی شهر بسیار کوچکی است، اما باز هم دیدنی‌هایی در این شهر وجود دارند.
مجسمه علی و نینو: مجسمه های عاشق علی و نینو، دو مجسمه هفت متری و متحرک هستند که در طول روز حرکت می‌کنند، یک مسیر نیم دایره‌ای را طی می‌کنند و در نهایت هم را در آغوش می‌گیرند. این دو مجسمه بر اساس شخصیت‌های یک رمان معروف عاشقانه گرجی ساخته شده‌اند.
تله کابین آرگو: آرگو تله کابین معروف شهر است که برای چند دقیقه شما را به آسمان باتومی می‌برد و در نهایت در ایستگاه دوم پیاده می‌کند. در این ایستگاه می‌توانید از منظره شهر و دریای سیاه لذت ببرید.
بلوار باتومی: بلوار باتومی بهترین جا برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شهرگردی، استراحت و تفریح است. در طول این بلوار 7 کیلومتری، تعداد زیادی نیمکت وجود دارد که به شما اجازه استراحت در چشم اندازی زیبا را می‌دهد. اطراف بلوار باتومی تعدادی کافه و رستوران به چشم می‌خورد که عیش شما را تکمیل کنند. همچنین در شمال این بلوار چرخ و فلک بزرگ و معروف شهر را خواهید دید. بد نیست بدانید مجسمه معروف علی و نینو نیز در اطراف همین بلوار قرار دارد.
باغ گیاه شناسی باتومی: در این باغ زیبا با طبیعتی جذاب و سرزنده مواجه می‌شوید که انواعی از گل ها و گیاهان را در معرض نمایش گذاشته و به دریا اشراف دارد. اگر اهل کمپینگ هستید، بد نیست بدانید که امکان کمپ در باغ گیاه شناسی باتومی وجود دارد.
راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

حمل و نقل عمومی باتومی


در شهر کوچکی مانند باتومی حمل و نقل عمومی خلاصه می‌شود در مارشروتکا (مینی‌بوس)، اتوبوس و تاکسی. البته به غیر از این موارد دوچرخه‌های سبز رنگ شهر با نام باتوم‌ولو (BatumVelo) هم برای جا به جایی به کار می‌آیند.
مارشروتکا:بیشترین وسیله‌ای که در هر کوی و برزنی می بینید، مینی‌بوس‌ها هستند که در زبان بومی به آن ها مارشروتکا می‌گویند. برای آن که سوار مارشروتکا شوید کافیست کنار خیابان بایستید و برای آن‌ها دست تکان دهید. کرایه مارشروتکا در مسیرهای درون شهری کمتر از ۱ لاری خواهد شد.
اتوبوس: برای اتوبوس سواری در باتومی لازم است ابتدا کارت اتوبوس تهیه کنید. این کارت ها رایگان هستند و فقط برای پرداخت هزینه، شارژ می‌شوند. کرایه اتوبوس‌های باتومی ۰.۳ لاری هستند.
تاکسی های عمومی: تمام تاکسی‌های باتومی تاکسی متر ندارند. بنابراین اگر قصد تاکسی سواری دارید این موضوع را چک کنید و در صورت نبود تاکسی متر، سر قیمت نهایی به توافق برسید.
تاکسی های آنلاین: از تاکسی‌های آنلاین باتومی می‌توان به یاندکس (Yandex)، اوبر (Uber)، بلت (Bolt) و ماکسیم (Maxim) اشاره کرد.
راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

سیمکارت های گرجستان


در کشور گرجستان چندین اپراتور تلفن همراه وجود که با نام‌های (MagtiCom)، جئوسل (Geocell) و بی‌لاین (Beeline) شناخته می‌شوند. در این میان مگتی‌کام یا مگتی از شهرت بیشتری برخوردار است و با انتخاب سیمکارت های این اپراتور، می توانید از پوشش آنتن و سرعت بالاتری برخوردار شوید. سیمکارت‌ها را می‌توانید در فرودگاه‌ها و یا از نمایندگی‌های فروش تهیه کنید. برای خرید سیمکارت، لازم است پاسپورت‌تان را همراه داشته باشید و می‌توانید هزینه را به صورت نقد و یا با کارت اعتباری بپردازید.
هزینه خرید سیمکارت‌های مگتی‌کام در حدود ۲ لاری است. بدیهی است در صورتی که می‌خواهید از خدماتی مانند اینترنت موبایل و یا طرح های مکالمه استفاده کنید، لازم است هزینه بیشتری بپردازید.
اگر فقط به دنبال اینترنت هستید، خوب است بدانید در محدوده بلوار باتومی می‌توان از اینترنت عمومی رایگان استفاده کرد. همچنین اغلب کافه و رستوران‌های این محدوده اینترنت رایگان ارائه می‌دهند.

غذاهای معروف گرجستان


غذاهای گرجی ترکیبی از غذاهای مناطق قفقاز، قاره اروپا و خاورمیانه هستند. بنابراین عجیب نیست که با نگاهی به غذاهای معروف این کشور غذای نام آشنایی هم ببینیم.
از جمله معروف‌ترین خوشمزه‌های این دیار می‌توان به خینکالی اشاره کرد. غذایی لقمه‌ای شکل که با گوشت و انواعی از ادویه پر می‌شود. از دیگر غذاهای محبوب می‌توان اوستری (خوراک گوشت)، لوبیو (نوعی خوراک لوبیا) و شیشلیک را نام برد.
برای وعده صبحانه حتما یک بار خاچاپوری سفارش دهید و این نان‌های بی نظیر را بچشید. بسیاری از جاها، هنگام سرو تخم مرغی هم در وسط این نان‌های قایقی و جذاب می‌گذارند و شکلی متفاوت به آن می‌بخشند.
از پیش غذاهای خوشمزه هم حتما پی‌خالی (Pkhali) را امتحان کنید. توپک‌های خمیری و سبزرنگی که با مجموعه‌ای از سبزیجات معطر، گردو و ادویه‌ها تهیه شده‌اند.

جشنواره‌ ها و فستیوال ‌ها


باتومی یکی از میزبانان جدی فستیوال‌های مختلف و رنگارنگ در طی هر سال است. از جذاب‌ترین فستیوال‌های این شهر می‌توان به جشنواره بین المللی موسیقی جاز، جشنواره موزیک‌فست باتومی و جشنواره تابستانه اشاره کرد.
راهنمای سفر به باتومی | صفر تا صد سفر به باتومی

وضعیت امنیت در باتومی


باتومی یکی از امن‌ترین مقاصدی است که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. آن قدر که حتا پیاده روی به تنهایی در شب‌های این شهر زیبا نیز امن محسوب می‌شود. بنابراین با خیال راحت وسایل خود را جمع کنید و به سوی باتومی رهسپار شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است