search
menu

مجسمه علی و نینو باتومی

[ پنهان کردن ]
درباره مجسمه علی و نینو باتومی
تاریخچه مجسمه علی و نینو
معماری مجسمه علی و نینو
در بازدید از مجسمه علی و نینو، از چه چیزهای دیگری می توان بازدید کرد؟
چگونه به بازدید از مجسمه علی و نینو برویم؟
در نزدیکی مجسمه علی و نینو از چه جاذبه های دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی مجسمه علی و نینو برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مجسمه علی و نینو هستند؟

درباره مجسمه علی و نینو باتومی


در سال های اخیر کشور گرجستان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در جهان و به خصوص ایران بوده است. زیرا گرجستان جزو کشورهای اوراسیایی است که تاریخ و طبیعت غنی و زیبا دارد و همچنین آب و هوای معتدلش برای مسافرت های تفریحی و دریایی بسیار مناسب است. همین طور اخذ ویزا برای گرجستان لازم نیست و مسافران می توانند به مدت ۴۰ روز در گرجستان اقامت کنند. به همین دلیل، سالانه ایرانیان زیادی برای بازدید از شهرهای مختلف گرجستان راهی سفر می شوند. اما یکی از جاذبه های زیبا و به نام گرجستان که گردشگران زیادی برای بازدید از آن رهسپار این سرزمین می شوند، مجسمه علی و نینو، سمبل عشق است.
مجسمه علی و نینو در شهر باتومی گرجستان و در دریا کنار قرار دارد و تمامی مردم محلی داستان این مجسمه ها را از بر هستند و آن را برای گردشگرانی که درباره علی و نینو هیچ نمی دانند، تعریف می کنند. اکثر گردشگرانی که به باتومی سفر می کنند، دوست دارند در اولین فرصت به بازدید از مجسمه علی و نینو بروند و علاوه بر تماشای نور پردازی و حرکت مجسمه ها، داستان عشق آن ها را هم بدانند. پس اگر شما هم می‌خواهید این مجسمه زیبا را ببینید و داستان آن را آسانتر احساس کنید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما باتومی به این شهر گرجستان در ساحل دریای سفر سفر کنید.
چرا بازدید از مجسمه علی و نینو پیشنهاد می شود؟
در سال ۱۹۳۷، یک رمان عاشقانه توانست دل میلیون ها انسان را در سراسر دنیا به دست آورد. این رمان غم انگیز، در فصل های مختلفش حس شادی، اندوه و سرخوردگی را به مخاطب انتقال می داد و موفق شد طرفداران زیادی در دنیا کسب کند. این داستان درباره عاشقانی است که در مسیر سخت و دشوار تاریخ با وجود تمامی مشکلات تصمیم گرفتند کنار یکدیگر بمانند و عشق را بر هر چیز دیگری ترجیح دادند. همیشه وقتی پای سخن عشق در میان است، همه مشتاق این هستند که بدانند نخستین شور و شوق عشق را چه کسی تجربه کرده، چه زمانی عاشق و معشوق به هم رسیده اند، از چه سختی هایی در مسیر این عشق عبور کرده اند و در نهایت آرزو داریم که وصال عشاق را شاهد باشیم و احساس خوشحالی کنیم. اما گاه شیرینی و زیبایی عشق، در همین به هم نرسیدن ها است. حسرتی که تا ابد به دل عاشق و معشوق می ماند! مجسمه های علی و نینو الهام گرفته از شخصیت های این رمان هستند. هر سال هزاران و شاید میلیون ها مسافر برای شنیدن این داستان عاشقانه به باتومی سفر می کنند تا غروب هنگام در ساحل بنشینند و با تماشای مجسمه علی و نینو، داستان عشق آن ها و فراز و شیب های زندگی شان را در این مسیر، در ذهن خود مرور کنند. این یعنی، هنوز هم در این جهان عشق وجود دارد، این یعنی، عشق هنوز هم طرفدار دارد و قادر است دنیا را به مکان بسیار جذاب تری تبدیل کند.
مجسمه علی و نینو باتومی
تماشای مجسمه علی و نینو با نورپردازی های زیبا، در ساحل دریا و هنگام غروب، زمانی که دو عاشق به هم می رسند و دوباره از هم جدا می شوند، حس غیرقابل وصفی دارد. عاشقان زیادی در ساحل باتومی برای تماشای مجسمه علی و نینو می آیند و از داستان عشق تاریخی بسیار متاثر می شوند.

تاریخچه مجسمه علی و نینو


رنگ ها و نورپردازی هایی که در مجسمه علی و نینو طراحی شده اند، سمبل زندگی علی و نینو هستند. عشق علی و نینو، به روزهای قبل از جنگ جهانی اول برمی گردد. علی شیروانشیر، یک جوان مسلمان و پرشور از طبقه اشراف بود که در باکو زندگی می کرد. او در دوران جوانی در باکو دل به یک دختر گرجی و مسیحی می بازد. این دختر مسیحی که نینو نام داشت، دختر یکی از تاجران سرشناس گرجستان بود و همراه پدرش برای تجارت به باکو آمده بود. این دلباختگی دو طرفه سرآغاز یک ماجراجویی پرفراز و نشیب بود و اشاره ای به جنگ ایران و روسیه و جدایی مناطق مرزی از سرزمین ایران و حمله روس ها به قفقاز دارد که در قالب داستانی عاشقانه بیان شده است.
علی و نینو که به شدت عاشق یکدیگر بودند، به دلیل تفاوت مذهب و فرهنگ با مشکلات زیادی روبرو شدند. اما این عشق به قدری بزرگ بود که حد و مرز نمی شناخت و همچنان با قدرت پیش می رفت. اما روزگار برای آن ها بازی پیچیده ای را تدارک دید و پس از وقوع جنگ جهانی اول زندگی علی و نینو تحت تاثیر شرایط قرار گرفت. استقلال جمهوری آذربایجان، فروپاشی شوروی و ده ها رویداد دیگر در دوران آشفته جنگ جهانی اول این عشق ساده را به یک ماجرای پر پیچ و خم تبدیل کرد. علی و نینو در آن زمان مجبور می شوند تا مهاجرت کنند و جالب است که چند سالی را هم در تهران می مانند. به وجود آمدن جمهوری آذربایجان و در طرفی عشق آتشین علی و نینو به قدری رمان را جذاب و خواندنی کرده اند که این رمان یکی از ماندگارترین رمان های قرن بیستم شد.
این رمان که حکایت داستان عشق علی و نینو است، در سال ۱۹۳۷ در کشور اتریش، در فاصله بین جنگ جهانی اول و دوم به زبان آلمانی منتشر شد. نام نویسنده رمان به دلیل سانسور و خفقان حاکم در آن دوران، به نام مستعار «قربان سعید» نوشته شده بود. اما اطلاع دقیقی درباره نام اصلی نویسنده رمان در دست نیست و دو نام قربان سعید و میر یوسف چمن زمینلی در کنار عنوان نام نویسنده در رمان نوشته شده اند. قربان سعید فردی گمنام و میر یوسف چمن زمینلی نویسنده مشهوری است. بعدها ادعا شد که نویسنده اصلی داستان قربان سعید است و نام اصلی اش اسد بیگ است. اما طولی نکشید که این ادعا هم رد شد و گفتند که اسد بیگ نام مستعار یک نویسنده یهود است و علاقه ای به افشای نام اصلی اش که "لو نوسیم باوم" بود، نداشت. پدر این نویسنده مشهور یهودی از یهودیان کیف و مادرش از یهودیان بلاروس بود و در زمان کودکی اش به باکو مهاجرت کرده بودند. بسیاری ادعا می کنند که بن مایه عالی این داستان عاشقانه از زندگی واقعی این نویسنده یهود برگرفته شده است. با وجود این که این داستان عاشقانه در شهر باکوی آذربایجان در آن دوران شکل می گیرد، اما یک معمار و مجسمه ساز گرجی، به دلیل این که یک پای داستان ریشه در گرجستان دارد، تصمیم می گیرد مجسمه ای از روایت این داستان بسازد و مردمان زیادی را با این داستان عشق آشنا کند. مجسمه عاشقانه علی و نینو از هر مجسمه عاشقانه ای که تاکنون در هرکجای دنیا دیده اید، متفاوت است. همین تفاوت است که همه را به سمت خود جذب می کند.
مجسمه علی و نینو باتومی

معماری مجسمه علی و نینو


در پارک میراکل مشهور باتومی، دقیقا در کنار نوار ساحلی و اسکله نزدیک به چرخ و فلک پارک میراکل، مجسمه علی و نینو واقع شده است. مجسمه های عظیم الجثه علی و نینو مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و حال و هوای عجیبی هنگام غروب در ساحل باتومی دارند. البته که آفریدن چنین هنر زیبا و شگفت انگیز تنها از یک زن برمی آید. یک معمار و مجسمه ساز زن مشهور گرجی به نام Tamara Kvesitadze طراحی و ساخت مجسمه علی و نینو را انجام داده است. بیشتر شهرت این خانم هنرمند به خاطر ساخت مجسمه علی و نینو در سال ۲۰۱۰ میلادی است. این مجسمه ها درست کنار چرخ و فلک عظیم باتومی قرار دارند. یکی از مجسمه ها مرد و دیگری زن است که مقابل یکدیگر ایستاده اند. این مجسمه ها بدون دست و به شکل نامانوس ساخته شده اند. ارتفاع هر کدام از مجسمه ها حدود ۷ متر است و جنس فلز ضد زنگ هستند. طراحی بدن مجسمه ها به شکل شیار شیار و توخالی است. دو مجسمه با زاویه ای خاص مقابل هم قرار گرفته اند و با وجود فلزی بودنشان، باز هم می تواند حس غم و فراق را در صورت هایشان مشاهده کرد. با غروب خورشید و تاریک شدن هوا، نورپردازی هم به این هنر زیبا اضافه می شود و جادوی دلبرانه آن را چندین برابر می کند.
مجسمه علی و نینو برخلاف دیگر مجسمه های عاشقانه دنیا، متحرک است و هر روز و شب برای رسیدن به یکدیگر فاصله ها را در می نوردند اما روزگار به آن ها مجال وصال نمی دهد. زمانی که دو مجسمه با فاصله و مقابل یکدیگر قرار می گیرند، نورهایی با رنگ سرد بر آن ها می تابد که نشان دوری و فراق است. سپس حرکت مجسمه ها آغاز شده و به یکدیگر نزدیک می شوند. جریان نورها در زمان نزدیک شدن مجسمه ها به یکدیگر به طیف گرمتر تبدیل می شود و زمانی که دو مجسمه با هم ادغام می شوند، رنگ نور قرمز می شود و شور غیرقابل وصف وصال را نمایان می کند. در این لحظه حاضرین در پارک میراکل که مشغول تماشای مجسمه علی و نینو هستند، با دست و سوت و تشویق از این هم آغوشی عاشقانه استقبال می کنند. طراحی مجسمه علی و نینو به گونه ای است که در زمان ادغام به شکل یک بدن واحد در می آیند و مفهوم عشق و یکی شدن را به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشند.
اما افسوس، روزگار امان وصال نمی دهد و دو مجسمه پس از عبور از هم به ناچار و ناخواسته از هم فاصله می گیرند. دقیقا همین نقطه، غمگین ترین فصل رمان عشقانه است که نینو از درد فراق خودکشی می کند و علی نیز می میرد. این حکایت عاشقانه نزدیک به یک دهه است که در پارک میراکل هر روز اجرا می شود و حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه زمان می برد. حرکت مجسمه ها و ادغام شدنشان همراه با نورپردازی حرفه ای، پای هزاران هزار گردشگر و عاشق را به پای مجسمه علی و نینو می کشاند. در ابتدا این مجسمه ها، مجسمه عشاق نام گرفته بودند، اما چون خانم معمار و مجسمه ساز هنرمند این مجسمه ها را الهام از زمان معروف علی و نینو ساخته بود، نام آن ها به علی و نینو تغییر یافت.
ماجرای این رمان عاشقانه به قدری جذاب است که در نهایت در سال ۲۰۱۶ یک فیلم سینمایی بلند با اقتباس از این رمان ساخته شد. نام مجسمه علی و نینو در میان ۱۰ اثر تاریخی عاشقانه محبوب در جهان جای گرفته است و همین یکی از دلایل سفر گردشگران به شهر باتومی گرجستان است. گاه در کنار این مجسمه ها، فستیوال یا کنسرت هایی برگزار می شوند که اگر خوش شانس باشید، می توانید در زمان برگزاری آن ها علاوه بر بازدید از مجسمه علی و نینو، در فستیوال های هیجان انگیز نیز شرکت کنید.

در بازدید از مجسمه علی و نینو، از چه چیزهای دیگری می توان بازدید کرد؟


مجسمه علی و نینو در معروف ترین پارک باتومی، یعنی پارک میراکل قرار دارد. پارک میراکل از جذاب ترین تفرجگاه های باتومی و گرجستان است و به بناهای مدرن و چشم اندازهای بسیار زیبایش معروف است. این پارک ساحلی در مرکز شهر و بلوار معروف باتومی و در کنار لنگرگاه قرار گرفته است. پارک میراکل علاوه بر مجسمه متحرک علی و نینو و دریای زیبای سیاه، جاذبه های مدرن و جذاب زیادی دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید. چرخ و فلک بزرگ و معروف باتومی، برج مشهور الفبا، فانوس دریایی و برج چاچا با فاصله چند ده متری از مجسمه علی و نینو در پارک میراکل واقع شده اند. می توانید از تمامی بخش های مختلف پارک میراکل دیدن کنید و عکس های یادگاری زیبا بگیرید. برای قدم زدن در کنار ساحل دریای سیاه و دیدن همه این جاذبه ها می‌توانید بلیط هواپیما باتومی را آنلاین خریداری و به این شهر زیبا سفر کنید.
مجسمه علی و نینو باتومی

چگونه به بازدید از مجسمه علی و نینو برویم؟


در باتومی، به هنگام بعداز ظهر برای رفتن به خط ساحلی ابتدا به خیابان روستاولی بروید، نهایتا وارد خیابان گوگهباشویلی (Gogebashvil) بشوید. پس از عبور از تقاطع دایره ای شکل، به یک منطقه وسیع می رسید که فانوس باتومی، چرخ و فلک و هتل کیمپینسکی را می بینید. به سمت خط ساحلی، در فاصله ۱۰۰ متری چرخ و فلک، مجسمه علی و نینو را مشاهده خواهید کرد.
اواخر فروردین تا اواخر تیرماه و اوایل اردیبهشت تا اواخر آبان بهترین زمان برای سفر به شهر پربارش باتومی است. در این بازه زمانی رطوبت هوا در حد قابل تحمل است. فصل بهار در باتومی پرطراوت و تابستانش بسیار دلچسب است. زمستان های باتومی سرد و نفس گیر است و اگر طاقت هوای سرد را ندارید، در زمستان به باتومی سفر نکنید.

در نزدیکی مجسمه علی و نینو از چه جاذبه های دیگری می توان بازدید کرد؟


علاوه بر جاذبه های ذکر شده در پارک میراکل می توانید از چندین جاذبه مهم شهر باتومی که نزدیکی پارک میراکل و مجسمه علی و نینو هستند، بازدید کنید.
فاصله مجسمه علی و نینو از:
بلوار معروف باتومی: ۷۰۰ متر
میدان تئاتر (پارک شهر): ۸۵۰ متر
تله کابین آرگو: ۱ کیلومتر
کلیسای جامع مادر مقدس: ۱٫۸ کیلومتر
دلفیناریوم باتومی: ۲٫۱ کیلومتر
پارک آبی باتومی: ۵٫۴ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی مجسمه علی و نینو برای اقامت وجود دارند؟


از آن جایی که مجسمه علی و نینو در پارک میراکل و مرکز شهر باتومی قرار دارد، هتل های متنوع زیادی برای اقامت مسافران در نزدیکی این پارک وجود دارند و مسافران می توانند متناسب با بودجه خود هتل مورد نظر خود را رزرو کنند.
فاصله مجسمه علی و نینو از:
هتل باتومی ورلد پالاس: ۸۰۰ متر
هتل مای وارم گست هاوس: ۸۰۰ متر
هتل اینتوریست پالاس باتومی: ۹۰۰ متر
هتل دیوان سوئیت باتومی: ۱٫۱ کیلومتر
برای آنکه درباره امکانات و خدمات اقامتی هتل های باتومی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید بلاگ سفرمارکت را ببینید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مجسمه علی و نینو هستند؟


مجسمه علی و نینو در موقعیت مرکز شهر باتومی قرار دارد و رستوران های متنوع و زیادی در نزدیکی آن هستند که مسافران می توانند با توجه به ذائقه شان در یکی از آن ها غذا نوش جان کنند.
فاصله مجسمه علی و نینو از:
رستوران لاگوس باتومی: ۹۵۰ متر
رستوران اسپیسی کورنر: ۱ کیلومتر
رستوران گریل تاون: ۱ کیلومتر
رستوران مونیخ: ۱٫۲ کیلومتر
رستوران استانبول: ۱٫۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است