search
menu

راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

[ پنهان کردن ]
کمی درباره کشور گرجستان
اطلاعات کلیدی
عبارت‌ها و جملات پرکابرد
شماره تلفن های ضروری
شهرهای مهم و گردشگری گرجستان
گوری (Gori)
آب و هوای گرجستان
سفر به گرجستان در فصل های مختلف
شرایط ویزا و روادید گرجستان
حمل و نقل عمومی در گرجستان
سیمکارت های گرجستان
غذاها و خوراک های معروف گرجستان
مناسبت ها و جشن های ملی در گرجستان
امنیت در گرجستان
راهنمای سفر به گرجستان تلاش می‌کند تا اطلاعات اولیه و مورد نیاز برای سفر به کشور گرجستان را به شما ارائه بدهد. خیلی از ایرانی ها دوست دارند سفری به خارج از کشور داشته باشند، اما ممکن است این روزها به دلیل گرانی امکان سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود نداشته باشد؛ بر همین اساس بسیاری از مردم ترجیح می دهند تا سفر خارجی شان را به کشورهای نزدیک تر انجام دهند. گرجستان یکی از همین کشورهاست که با اینکه مرز مشترک با ایران ندارد اما در فاصله نزدیکی با کشورمان جای دارد و در سال های اخیر به عنوان یکی از مقصد های سفر خارجی ایرانی‌ ها شناخته شده است. حال بهتر است قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما کمی با کشور گرجستان آشنا شوید و قبل از عزیمت برای سفر چند روزه تان برنامه ریزی کنید؛ ما نیز در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات لازم در مورد صفر تا صد سفر به کشور گرجستان را در اختیارتان قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید:

کمی درباره کشور گرجستان


گرجستان کشوری واقع در اروپای شرقی و در محل تلاقی اروپا و آسیا است که در سواحل دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. کشور گرجستان از شمال با روسیه، از جنوب شرقی با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب نیز با دریای سیاه مرز مشترک دارد. گرجستان، کشوری نسبتا کوچک با طبیعتی بسیار متنوع و مناطق کوهستانی، ساحلی، دره‌ های سرسبز و زیبا است. گرجستان در حال حاضر یکی از کشورهای در حال توسعه بوده و به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن است. صنعت گردشگری یکی از دلایل محبوبیت این کشور شده است و نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد، طوری که سالانه میلیون ها گردشگر به گرجستان سفر می کنند.
نخستین انسان‌ ها در کشور گرجستان از یک میلیون و هشتصد هزارسال پیش زندگی می کردند و در زمان باستان، این کشور ایبریا نام داشته است که در قرن سیزدهم میلادی با حمله مغول و در زمان‌ حکومت های صفوی، افشاری و قاجاری حملاتی از ایران، عثمانی و روسیه به آن انجام گرفته است. در نهایت، این کشور زیبا در سال ۱۹۹۱ به استقلال رسیده است. شهر تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان با معماری متنوع و خیابان های سنگی قدیمی جزو شهر تاریخی به شمار می رود و قدمت این شهر به قرن ۵ میلادی بر می گردد.
راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

تقریبا از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی صنعت گردشگری این کشور گسترش یافته است و روز به روز بر تعداد گردشگران گرجستان اضافه می شود. وجود شهرهای کوچک و تاریخی، کلیساهای دیدنی، کوه های تماشایی، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان‌نواز از جمله عواملی هستند که دست در دست هم داده اند تا Georgia را به مقصدی ایده آل برای گردشگران تبدیل کنند، مطمئن باشید از سفر به این کشور پشیمان نخواهید شد.
گرجستان در واقع در مرز دو حوزه دینی مهم اسلام و مسیحیت قرار دارد. همچنین در قرن های ۱۲ و ۱۳ میلادی جزو مهم ترین مراکز فرهنگی در میان کشورهای هم جوار خود به شمار می رفته است.

اطلاعات کلیدی


ویزا: نیاز نیست.
واحد پول: لاری (GEL)
زمان محلی: ۳۰ دقیقه جلوتر از تهران (۴ GMT+)
زبان رسمی: گرجی
دین اکثریت مردم: مسیحیت
بهترین زمان سفر: فصل های بهار و تابستان
سبک تفریحات: شنا، تفریحات آبی و شهرگردی
نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: زیورآلات دست‌ساز نقره، چورچخلا (نوعی خوردنی که با گردو و انگور درست می‌شود)، رومیزی با طرح‌های سنتی، فرش و قالیچه دستباف، پاپاخی (کلاه های پشمی بزرگ)، ادویه‌های گرجی، چای گرجی و ...

عبارت‌ها و جملات پرکابرد


راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن کشور: ۹۹۵+
شماره پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس: ۱۱۲

شهرهای مهم و گردشگری گرجستان


در سفرتان به کشور گرجستان بی شک از تماشای جاذبه‌ های زیبای گرجستان سیر نخواهید شد. شهرهای گرجستان بسیار دیدنی و تماشایی هستند؛ این شهرها با پیاده روهای باریک، خانه‌ هایی با اشکال هندسی متفاوت، بالکن های عجیب، پله‌های گرد، کلیساهای قدیمی و باشکوه دل بینندگان را می برند. کشور گرجستان کوه های همیشه پوشیده از برف دارد، در عین حال سواحل کنار دریا آب و هوای بسیار مطبوعی دارند که بازدید از این مناطق به همه گردشگران توصیه می شود. در ادامه این قسمت می خواهیم در مورد زیباترین و مهم ترین شهرهای گردشگری کشور گرجستان برایتان بنویسیم:

تفلیس (Tbilisi)
شهر تفلیس به عنوان بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است که قدمت این شهر به قرن پنجم میلادی بر می گردد. تفلیس در دو طرف رود کر (کورا، متخواری) قرار گرفته و از سه طرف توسط کوه احاطه شده است و همین امر باعث زیبایی دوچندان این شهر شده است. در شهر تفلیس چشمه های آب گرمی وجود دارند که از سال ها قبل توجه پادشاه امپراتوری باستانی ایبری را به خود جلب کرده اند و از آن زمان تاکنون تفلیس به عنوان پایتخت پادشاهان انتخاب گردیده و همواره در میان توریست ها و گردشگران محبوبیت خود را حفظ کرده است. حتی در طی سال ها چندین بار شهر تفلیس ویران شده ولی باری دیگر مورد بازسازی قرار گرفته است. شهر تفلیس با فرهنگ و تاریخی و معماری بی نظیر خود سالانه میزبان همایش ها و جشنواره های متعددی است و همین امر سبب شده تا در اروپای شرقی جزو مشهورترین شهرها شناخته شود؛ در تور تفلیس از جاذبه های شهر که عبارتند از قلعه ناریکالا، پارک متاتسمیندا، مجسمه مادر گرجستان، پل صلح، کلیسای جامع تفلیس، موزه ملی گرجستان، باغ گیاه شناسی، حمام های سلطنتی و باغ وحش تفلیس دیدن می‌شود.

باتومی (Batumi)
یکی از شهرهای زیبا و ساحلی گرجستان، شهر باتوم نام دارد و به عنوان شهری بی نظیر برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات تابستانی به شمار می رود. اگر بلیط هواپیما باتومی خریداری کردید، بدانید که شهر باتومی سرشار از تفریحات و مکان های دیدنی است که تمامی ندارند، درختان نخل سر به فلک کشیده و ساختمان های رنگارنگ در این شهر به وفور به چشم می خورند. پیشنهاد ما اینست تا در هنگام سفرتان به کشور گرجستان بازدید از شهر باتومی را به هیچ عنوان از دست ندهید و از خیابان مشهور اروپا در این شهر بازدید کنید، زیرا دارای ساختمان های شیک و مدرنی است. بهترین ساختمان های این شهر مربوط به قرن نوزدهم بوده که همگی سرشار از حس آرامش هستند. البته علاوه بر ساختمان های قدیمی در این شهر ساختمان های جدیدی نیز به چشم می خورند که همین تضاد در بین بافت تاریخی و مدرن شهر زیبایی چشم نوازی به وجود آورده اند. جاذبه های دیدنی و گردشگری که از همه در تور باتومی دیدن می‌شود عبارتند از سواحل باتومی، بلوار باتومی، مجسمه علی و نینو، کلیسای جامع مادر مقدس ما، موزه های باتومی، دلفیناریوم باتومی، تله کابین آرگو و چندین جاذبه های دیدنی دیگر.
راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

مستیا (Mestia)
یکی دیگر از شهرهای زیبا در گرجستان مستیا نام دارد که در لیست شهرهای توریستی قرار گرفته است. مستیا، شهر کوهستانی در دامنه کوه های قفقاز و در شمال غربی این کشور واقع شده و ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا دارد. شهر مستیا دارای طبیعتی زیبا برای طبیعت گردی و پیاده روی کوهستانی است. قدمت شهر مستیا به قرون وسطی برمی گردد و محلی بی نظیر برای طبیعت دوستان و تاریخ دوستان است. همچنین در شهر مستیا دریاچه های زیبا و تماشایی وجود دارند که همین عوامل سبب شده تا مستیا جزو ۱۰ شهر زیبای گرجستان محسوب شود. با اینکه مستیا شهر نسبتاً کوچکی است، اما امکانات شهرهای بزرگ‌ را دارد. کوه اوهبا یکی از جاذبه های اصلی منطقه به شمار می رود که مکانی مناسب برای کوه نوردان است. جاذبه های مستیا عبارتند از موزه تاریخ و قوم نگاری سوانتی، پیست اسکی، یخچال های چالادی، کوه های اوشابا، موزه خانه میخائیل خگیانی، دریاچه کرولدی.

اسپانتسمیندا (Stepantsminda)
اسپانتسمیندا در شمال گرجستان قرار دارد و جزو برترین و قدیمی ‌ترین شهرهای گرجستان محسوب می شود. نام این شهر از اسم راهب مسیحی ارتدکس به نام بتان استپان گرفته شده است که وی این شهر را کشف کرده و محلی برای عزلت خود انتخاب کرده بود، همچنین عمارتی مذهبی نیز در این منطقه ساخته بود. به دلیل قرارگیری این شهر کوچک در ناحیه مرتفع و کوهستانی قفقاز جاذبه ‌های گردشگری زیادی دارد و تفریحات ورزشی شاد و مهیج مانند اسب ‌سواری، کوهنوردی، دوچرخه‌ سواری، یخ ‌نوردی و پاراگلایدر در این منطقه برای ورزش دوستان و علاقه مندان تعبیه شده است. مسیر دسترسی به شهر اسپانتسمیندا دارای چشم انداز خارق العاده و توریست پذیر است. در هنگام سفر به این شهر حتما از کلیسای گرگتی ترینیتی در پشت کوههای کازبگی بازدید داشته باشید.

متسختا (Mtskheta)
شهر متسختا یکی دیگر از شهرهای قدیمی گرجستان است و قدمت آن به دوران باستان و حدودا ۳۰۰۰ سال قبل برمی ‌گردد. این شهر همواره در طول تاریخ اهمیت بسیار زیادی برای مردم گرجستان داشته است و به دلیل نزدیکی به شهر تفلیس همواره مورد توجه پادشاهان بوده است، به طوری که خیلی از پادشاهان در این منطقه حکومت می کردند. شهر متسختا دارای جاذبه ‌های دیدنی جذاب و متنوعی مانند کلیسای معروف ارتدوکس به نام کلیسای سوتیتسخولی است و همین کلیسا با معماری شاهکار قرون وسطی خود در جذب گردشگران نقش زیادی دارد و امروزه نیز نام کلیسای سوتیتسخولی در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. علاوه بر این کلیسا می توان به صومعه سنت نینو، موزه باستان شناسی، قلعه Bebristsikhe، قلعه آرمازی و موزه دولتی اشاره کرد.
راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

گوری (Gori)


گوری یکی از شهرهای نزدیک تفلیس است و نام این شهر از کلمه گرجی gora به معنای تپه گرفته شده است. شهر گوری قسمت غربی و شرقی گرجستان را به هم وصل می کند و به خاطر محل تولد جوزف استالین در میان همگان شهرت دارد تا حدی که خانه وی در این شهر به موزه تبدیل شده است. جاذبه های گردشگری شهر گوری عبارتند از قلعه گوری، کلیسای مریم باکره، مجسمه قهرمانان جنگ جهانی دوم.

تلاوی (Telavi)
قدمت شهر تلاوی در کشور گرجستان به عصر برنز می رسد که از همان ابتدا حالت مسکونی داشته و به مرور زمان به یک شهر سیاسی و اداری مهم تبدیل شده است. شهر تلاوی با معماری و طراحی بی نظیر خود مقصد خارق العاده ای برای گردشگران است. همچنین در این شهر آثاری از معماری پادشاهان کاختی، تزارهای روس، رومی ها و پادشاهان گرجستان را می توانید تماشا کنید. در مورد جاذبه های دیدنی شهر تلاوی می توان به کلیسای جامع، دیوارهای قلعه قدیمی، قلعه لرد، جاده گومبوری، صومعه شوماتا، قلعه باتونیس، صومعه ایقالتو و یک درخت انجیر مصری ۹۰۰ ساله اشاره کرد. جشنواره انگور نیز سالانه در ماه اکتبر برگزار می‌ شود، همچنین در فصل پاییز طبیعت بی نظیر شهر تلاوی گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

آب و هوای گرجستان


آب ‌وهوای قسمت غربی کشور گرجستان نیمه ‌گرمسیری و قسمت شرقی آب و هوای قاره ‌ای دارد. همچنین بیشترین قسمت گرجستان را کوهستان تشکیل داده و بر همین اساس زمستان های پربرف و بهار و تابستان مطبوعی دارد و اینکه در قسمت شمالی این کشور شاهد آب و هوای کوهستانی خواهید بود. در نواحی ساحلی گرجستان نیز آب‌ و‌هوای گرم و مرطوب را تجربه خواهید کرد که همراه با رطوبت و میزان بارندگی خیلی زیاد است. در حالت کلی، آب و هوای گرجستان مطبوع و مناسب سفر است و میانگین دما در این کشور از منفی ۱ درجه سانتی گراد تا ۳۲ درجه سانتی گراد در فصل های مختلف متغیر است.

سفر به گرجستان در فصل های مختلف


شرایط مناسب جغرافیایی و اقلیم گرجستان بدین گونه است که در میان دو قاره اروپا و آسیا و دو دریای بزرگ سیاه و خزر واقع شده است. گرجستان یکی از کشورهایی است که می توانید در همه ماه های سال سفر کنید و تقریبا در همه ماه ها پر از گردشگر است. نام کشور گرجستان را می توان کشور چهارفصل نامید و هر زمان که خواستید به فکر خرید بلیط هواپیما تفلیس یا پرواز باتومی باشید. اما در حقیقت از میان چهار فصل می توان فصل بهار را بهترین زمان برای سفر به گرجستان نام برد، زیرا هوا بسیار معتدل و مطبوع بوده و با خیال راحت می توانید از جاذبه های دیدنی بازدید کرده و تفریح کنید. به یاد داشته باشید به دلیل بارندگی زیاد در کشور گرجستان همراه خودتان چتر ببرید. در فصل تابستان نیز قیمت ها بالا می رود، اما بهترین فصل برای انجام ورزش های آبی و تفریحات ساحلی است. همچنین در فصل پاییز طبیعت گرجستان بسیار زیبا و دیدنی می شود و هوای بی نظیری را تجربه خواهید کرد. اگر قصد سفر در فصل زمستان را داشته باشید، حتما همراه خودتان لباس گرم بردارید زیرا این کشور در فصل زمستان به عروس سفید پوش شرقی شهرت دارد.

شرایط ویزا و روادید گرجستان


گرجستان جزو کشورهایی است که ایرانی‌ ها در هنگام سفر به این کشور نیازی به گرفتن ویزا ندارند. بنابراین اگر سفرتان به کشور گرجستان کمتر از ۴۵ روز طول خواهد کشید، هیچ هزینه‌ ای برای ویزا پرداخت نخواهید کرد و فقط برای خارج شدن از کشور باید پاسپورت تهیه کنید و عوارض خروجی را بپردازید. در صورتی که می خواهید بیشتر از ۴۵ روز اقامت داشته باشید می توانید ویزای الکترونیکی تهیه کنید؛ مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای الکترونیکی گرجستان عبارتند از اسکن رنگی از پاسپورت، اسکن رنگی عکس ۶ در ۴ با زمینه سفید. سفارت گرجستان پاسپورتی با اعتبار ۱ تا ۳ ماهه صادر می کنند. ویزای گرجستان در قالب یک فرمت ثابت است که به صورت الکترونیکی صادر می شود.

حمل و نقل عمومی در گرجستان


در کشور گرجستان برای رفت و آمد حمل و نقل عمومی رواج زیادی دارد. وسایل حمل و نقل عمومی عبارتند از مارشروتکا (مینی‌بوس)، اتوبوس و تاکسی، البته به غیر از این موارد ذکر شده دوچرخه‌ های سبز رنگی وجود دارند که برای جابجایی مسافر به کار می روند. مارشروتکا به عنوان بیشترین کاربرد را دارد. برای استفاده از مارشروتکا کافیست کنار خیابان بایستید و با تکان دادن دست سوار شوید. اتوبوس یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در گرجستان است که باید در ابتدا کارت اتوبوس تهیه کنید، این کارت ها رایگان هستند و فقط برای شارژ باید هزینه پرداخت کنید. تاکسی های عمومی نیز مجهز به تاکسی متر نیستند و اگر قصد دارید برای گشت و گذار سوار تاکسی شوید باید قبل از سوار شدن در مورد قیمت نهایی به توافق برسید. تاکسی های آنلاین نیز با نام های یاندکس، اوبر، بلت و ماکسیم در سطح شهر در حال رفت و آمد هستند. برای صرفه جویی در هزینه حمل و نقل در کشور گرجستان بهتر است از قطار و مارشروتکا استفاده کنید یا اینکه به صورت دربست اتومبیل و ون کرایه کنید. توجه داشته باشید که هزینه حمل و نقل در گرجستان خیلی بالا نیست و به راحتی می توانید در سطح شهر و حتی در میان شهرها رفت و آمد کنید.

سیمکارت های گرجستان


یکی از اصلی ترین و اولین کارهایی که در سفرهای خارجی انجام می گیرد، نیاز به اینترنت، گوگل مپ و همینطور تماس با اقوام و خانواده است. برای این کار باید به خرید سیم کارت گرجستان اقدام کنید. در داخل فرودگاه گرجستان می توانید با ارائه پاسپورت خود یک سیمکارت گرجی بخرید. اما اگر در فرودگاه نتوانستید خریداری کنید، جای نگرانی نیست، زیرا به راحتی می توانید به شعبه های اپراتورهای سیمکارت مراجعه کرده و سیمکارت مورد نظرتان را تهیه کنید.

غذاها و خوراک های معروف گرجستان


کشور گرجستان از لحاظ غذایی فرهنگ غنی دارد و در واقع سبک پخت غذا در این کشور از گرجی های باستانی، اروپایی و آسیایی گرفته شده است. به طوری که غذاهای گرجی ترکیبی از مزه های کشورها و تمدن های مختلف است و این نوع غذاها به خاطر ورود تاجران و بازرگانان از شهرها و کشورهای مختلف به این منطقه است. آنها با خودشان غذاهای محلی شان را نیز آورده اند و اکنون جزو غذاهای گرجی به شمار می روند. گرجی ها در غذای خود از گوشت زیاد استفاده می کنند، اما با این حال انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی شان یافت می شود.
راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

یکی از غذاهای معروف و خوشمزه‌ در کشور گرجستان خینکالی نام دارد، غذایی به شکل لقمه با گوشت و انواع مختلف ادویه پخته می شود، همچنین غذاهای محبوب کشور گرجستان عبارتند از اوستری (خوراک گوشت)، لوبیو (نوعی خوراک لوبیا) و شیشلیک. برای وعده صبحانه نیز نانی به نام خاچاپوری دارند که هنگام سرو تخم مرغ را در داخل این نان های قایقی شکل می گذارند. از پیش غذاهای خوشمزه کشور گرجستان می توان به پی خالی اشاره کرد؛ توپک های خمیری و سبزرنگ که از سبزیجات معطر، گردو و ادویه تهیه می شوند. چخخبیلی نیز نوعی خورشت گرجی است که جزو غذاهای سنتی به شمار می رود و این غذا با نام عجیب خود طعم بی نظیری نیز دارد و ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه مانند ترخون است، جالب اینجاست که نام این خورشت از کلمه خوخوبی گرجی گرفته شده و به معنای قرقاول است و این غذا را با نان سرو می کنند. چاناخی یکی دیگر از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجستان است که در گذشته در ظروف سفالی طبخ می کردند و به همین دلیل این نام را به خود گرفته است. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که همراه با گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود. چاکاپولی نیز یکی از خورشت های محبوب میان مردم گرجی است که با استفاده از گوشت بره یا گوساله همراه با سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و چندین سبزی تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می شود. این غذا در فصل بهار بسیار طرفدار داشته، حتی در میان توریست ها نیز شهرت خاصی دارد.

مناسبت ها و جشن های ملی در گرجستان


گرجستان نیز همانند سایر کشورها دارای اعیاد و جشن های خاصی است و در طی سال چنین روزهایی را جشن می گیرند، بنابراین بهتر است قبل از سفرتان با اطلاع از زمان این عید ها و جشنواره ها راهی این کشور بی نظیر شوید. در ادامه چندین عید و جشن را برایتان معرفی می کنیم:

عید پاک: یکی از مهم ترین جشن های مذهبی و مراسم های گرجستان، عید پاک است که جزو تعطیلات رسمی کشور محسوب می شود. مسیحی ها معتقدند در این روز سربازان رومی مسیح را به صلیب کشیده اند و پس از آن او زنده شده است که نشان دهنده روز رستاخیز است. نماد مراسم و جشن عید پاک، تخم مرغ های رنگ شده هستند. وجود این تخم مرغ ها نیز همانند زندگی دوباره در رستاخیز بوده که جوجه ها از تخم مرغ بیرون می آیند. مسیحیان اکثر تخم مرغ ها را به یاد خون مسیح قرمز رنگ می کنند. نمادهای دیگر استفاده شده در عید پاک سبزه به نشانه زندگی جدید و خرگوش نماد زایش است. اکثر اهالی گرجستان در روز عید پاک به کلیسا می روند و به دعا و نیایش می پردازند، همچنین با تخم مرغ های رنگی، گل و شیرینی، شراب به مزار مردگان می روند.

جشن کریسمس: از مناسبت های اصلی و معروف کشور گرجستان جشن کریسمس است که این جشن مصادف با شروع سال نو میلادی برگزار می شود. در این روزها، خیابان ها با درخت های کاج تزئین شده و ریسه های درخشانی بر روی درختان آویزان می کنند. در جشن کریسمس در همه شهرهای گرجستان جشن و شادی همراه با برنامه های تفریحی و کنسرت های جذاب را تجربه خواهید کرد.

جشن هالووین: یکی از مراسم های خاص گرجستان برگزاری جشن هالووین است که همزمان با سراسر جهان برگزار می شود. یکی از بخش های هالووین به رقص بالماسکه مربوط می شود که جزو رسوم کشور گرجستان بوده و رقص بالماسکه، مراسم قاشق زنی و پارتی های هالووین در خیابان های گرجستان برگزار می شود. برای شرکت در جشن هالووین باید طبق رسوم لباس های عجیب و خاصی بپوشید و همراه با کدوهای تو خالی و تزیین شده ترسناک، شوخی های وحشتناک و … به شادی بپردازید، قدمت این جشن به دو هزار سال پیش و زمان سلتیک ها بر می گردد.

حال علاوه بر جشن های ذکر شده چندین نوع جشنواره نیز در کل کشور گرجستان برگزار می شود که عبارتند از جشنواره جم یا رنگ در بهار، جشنواره بستنی، جشنواره گل، جشنواره روز استقلال گرجستان، جشنواره پنیر تفلیس، جشنواره بین المللی تئاتر، جشنواره بین المللی فیلم، جشنواره موسیقی Open Air، جشنواره ارتدکس گرجستان، جشنواره غذا و جشنواره موسیقی جاز. در ادامه با ما همراه باشید تا با تعدادی از این جشنواره ها آشنا شوید.
راهنمای سفر به گرجستان | صفر تا صد سفر به گرجستان

یکی از پر طرفدار ترین جشن های گرجستان به مناسبت بزرگداشت شهر تفلیس برگزار می شود و گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود می کشاند. جشنواره تبلیسوبا همراه با پوشیدن لباس های رنگارنگی است که از سال ۱۹۷۹ در حال برگزاری است و در این جشنواره مردم به شادی و انجام ورزش های محلی مشغول هستند. این جشنواره هر سال در فصل پاییز برگزار می شود و یکی از پر طرفدارترین جشن های گرجستان به شمار می رود.
جشنواره آهنگ سامگرلو نیز یکی دیگر از شاد ترین جشن های گرجستان است که در ماه اکتبر برگزار می شود و در این جشنواره، ساز و آهنگ محلی، صنایع دستی گرجستان و غذا های سنتی به نمایش گذاشته می شوند.
جشنواره پنیز یکی از جالب ترین و عجیب ترین جشنواره در کل جهان به شمار می رود، جشنواره ای که در تمام فصل ها به ارائه متنوع ترین پنیرها می پردازد. در این جشنواره خوشمزه برای حمایت از کشاورزی و انجمن پنیر سازان گرجستان بیش از ۶۰ نوع پنیر از سراسر گرجستان جمع آوری می شود و شما نیز از هر پنیری که خوشتان آمد می توانید خریداری کنید. جشنواره پنیر یک نوع رسم گرجی به شمار می رود که همه ساله در ۲۴ جولای برگزار می شود.
جشنواره هنر های قومی با حضور اقوام کرد، آذری، اکراینی و روسی برگزار می شود. در این جشنواره مردم هر قوم آوازها و رقص های محلی شان را به نمایش می گذارند. در این جشنواره انواع فعالیت های هنری، صنایع دستی، موسیقی محلی، موسیقی مدرن، نمایش سلاح های رزمی، آهنگری، ساخت سبد، گلدوزی، خیاطی، بافندگی، آلات موسیقی دست ساز، سفال گری، سرامیک سازی، نجاری، سنگ تراشی، چوبکاری، جواهر سازی، آشپزی، طب سنتی، هنرهای رزمی و رقص محلی انجام می گیرد. جشنواره هنرهای قومی از سال ۲۰۰۴ میلادی در حال اجرا است و جزو محبوب ترین جشن های گرجستان به شمار می رود.
جشنواره موسیقی پازیسوبا نیز یکی از جشنواره های مشهور موسیقی به شمار می رود که در فصل پاییز برگزار می شود و در این جشنواره می توانید از موسیقی زنده، اجرای رقص، مسابقات ورزشی، گل آرایی، سرو غذا های گرجی لذت ببرید. این جشنواره از سال ۱۹۹۲ میلادی در حال برگزاری است و در چند سال اخیر به عنوان جشنی پرانرژی شهرت دارد.
جشنواره جاز یکی از مهیج ترین جشن های گرجستان است و به عنوان یک سنت دیرینه در تالار کنسرت تفلیس فیلاهارمونیا برگزار می شود، این جشنواره از سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می شود و موسیقی آنها شامل شاخه هایی موسیقی مانند پاپ، راک، جاز و اوانتگارد است. ۲۸ آوریل به عنوان روز جهانی جاز توسط یونسکو ثبت شده است، بنابراین با خرید تور مسافرتی و شرکت در این جشنواره خاطره انگیز ترین روز برای خود و خانواده تان خواهید ساخت.
جشنواره بستنی از خوشمزه ترین جشن های گرجستان به شمار می رود که همواره مورد توجه گردشگران بین المللی قرار می گیرد. این جشنواره از سال ۲۰۱۷ در پارک متسمیندا برگزار می شود و در این جشنواره انواع بستنی ها از سراسر دنیا آورده می شوند. اگر در اوج گرمای تابستان به این کشور سفر کرده اید، حتما در جشنواره بستنی شرکت کنید و از طعم بستنی های خوشمزه لذت ببرید و خنک شوید.
چند نمونه جشنواره دیگر در کشور گرجستان عبارتند از جشنواره بالون‌های آسمانی که سالانه در ۱ تا ۳ سپتامبر در باغهای Callaway کوه پاین برگزار می‌شود و در این جشنواره بالن‌ها در سایزها و رنگ های مختلف به پرواز در می آیند. فستیوال باربیکیو در فضای باز هر ساله در ۸ و ۹ سپتامبر در جنوب گرجستان برگزار می گردد و مناسب ترین جشنواره برای گذران تعطیلات آخر هفته با فعالیت‌های سرگرم کننده در فضای باز است که انواع گوشت را با باربیکو کباب می‌کنند.

امنیت در گرجستان


در حالت کلی، کشور گرجستان یکی از امن ترین کشورهای دنیاست و در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید به پلیس گرجستان مراجعه کنید. یکی از اقدامات جالب توسط پلیس گرجستان نصب دوربین های مداربسته به نقاط اصلی و مراکز توریستی است تا نرخ جرم و جنایت در این کشور کاهش یابد و در چند سال اخیر نرخ جرایم خیابانی نزدیک به صفر رسیده است. در خیابان های کشور گرجستان با خیال راحت می توانید قدم بزنید و از زیبایی های بی نظیر این منطقه لذت ببرید و سفری خاطره انگیز برای خود و خانواده تان رقم بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است