search
menu

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

[ پنهان کردن ]
بازار بزرگ استانبول کجاست؟
موقعیت بازار بزرگ استانبول
راسته‌های بازار بزرگ استانبول
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟
رستوران‌های بازار استانبول
ریزه‌کاری‌های خرید از بازار بزرگ استانبول
مکان‌های دیدنی اطراف بازار بزرگ استانبول
روزهای کاری بازار بزرگ استانبول
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟ این پرسشی است که در ذهن بیش‌تر گردشگران از جمله گردشگران ایرانی که با رزرو تور استانبول به این مقصد دیدنی می‌روند بوجود می‌آید. در این مقاله تلاش می‌کنیم هر چیزی که بتواند به شما کمک کند تا سریعتر و راحت‌تر به بازار بزرگ استانبول برسید را به شما بگوییم.
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

بازار بزرگ استانبول کجاست؟


بازار بزرگ استانبول یا Grand Bazaar یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود و نماینده بخشی از تاریخ و گذشته این کشور و از طرفی اقتصاد امروز ترکیه است. نام این بازار در زبان ترکی کاپالیچارشی می‌شود که به معنای بازار سرپوشیده است. بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار ۳۰.۷۰۰ متر مربع مساحت، ۶۰ راسته و ۴۰۰۰ مغازه دارد. هسته مرکزی بازار بزرگ استانبول در حوالی سال ۱۴۶۱ میلادی و در زمان سلطان محمد فاتح پایه‌گذاری شد و به تدریج و در طول سده‌ها گسترش یافت و تا سده هفدهم میلادی تقریبا به اندازه کنونی آن رسید. همچنین در آن امکانات و زیرساخت‌هایی برای زندگی روزمره کسانی که در آن کار می‌کردند و یا مشتریان و مراجعه‌کنندگان به بازار ساخته شد. برای نمونه چندین حمام، مسجد، رستوران، کافه و غیره. در دوران مدرن ترکیه، به این امکانات اماکنی همچون اداره پلیس، مرکز آتش‌نشانی، درمانگاه و دیگر زیرساخت‌های مدرن هم افزوده شد.
بازار بزرگ استانبول از جهاتی شباهت بسیاری به بازار بزرگ تهران دارد و راسته‌های آن بین عموم مردم نه با اسامی رسمی بلکه با اسامی مشاغلی که در آن دایر هستند شناخته می‌شوند. مثل راسته کاسه‌سازها، چرم‌فروش‌ها و غیره.

موقعیت بازار بزرگ استانبول


برای اینکه متوجه شویم چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم لازم است جای تقریبی و محدوده قرار گرفتن بازار بزرگ استانبول را بدانیم. بازار بزرگ استانبول در کنار دیوار (ارگ) تاریخی استانبول قرار گرفته است. به این منطقه استانبول، فتیح یا فاتح می‌گویند. بازار در محله‌ای به نام خودش (محله کاپالیچارشی) قرار گرفته است. این بازار در میان دو مسجد بیازیت (بایزید) و نوروسمانیه قرار گرفته است.

راسته‌های بازار بزرگ استانبول


در بازار بزرگ استانبول راستاهای مختلفی وجود دارد. در هرکدام از این راسته‌ها می‌توانید محصولات متنوعی را پیدا کنید. در ادامه این راسته‌ها را معرفی می‌کنیم.

راسته طلا فروش‌ها: در زمان‌های گذشته در این بخش از بازار بزرگ استانبول راسته ‌ها قرار داشت. به‌همین دلیل اگر بخواهید این راسته را پیدا کنید، باید با عنوان راسته صراف‌ها از کسبه بازار بزرگ استانبول محل آن را پرس‌وجو کنید. در این بخش از بازار می‌توانید انواعی از مغازه‌های فروش طلا و زیورآلات مزین به طلا را پیدا کنید.

راسته صنایع دستی: اگر به‌دنبال خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایانتان هستید، می‌توانید به بخشی از بازار بزرگ استانبول که با نام راسته صنایع دستی شناخته می‌شود، مراجعه کنید. در این بخش می‌توانید انواعی از صنایع دستی مردمان کشور ترکیه شامل آثار چوبی، تذهیب، گلیم، مینیاتور و خوش‌نویسی را پیدا کنید.
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

راسته قالی فروش‌ها: اگر به‌دنبال خرید قالی و قالیچه‌های ترکی هستید، لازم است که به‌راستی قالی فروش‌های بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید. در این بخش از بازار می‌توانید انواعی از قالی و قالیچه‌های ترک را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع خریداری کنید. یکی از نکات برجسته درباره‌ی هنر قالی‌بافی در کشور ترکیه قدمت این هنر است. در میان مردمان این سرزمین از ۷ هزار سال پیش قالی بافی رواج داشته است.

راسته عتیقه فروش‌ها: یکی از بخش‌های جذاب بازار استانبول برای علاقه‌مندان به اشیای عتیقه راسته عتیقه‌جات این بازار است. در این راسته می‌توانید انواعی از ظروف عتیقه را خریداری کنید. حتی اگر به خرید عتیقه‌جات علاقه‌ای نداشته باشید، با مشاهده ویترین جذاب مغازه‌های این راسته لحظات لذت‌بخشی را سپری خواهد خواهید کرد.
در هنگام خرید محصولات عتیقه از این بخش از بازار بزرگ استانبول لازم است که تجربه کافی برای تشخیص اجناس اصل از غیر اصل داشته باشید. به‌همین دلیل یا باید خودتان تجربه کافی در خرید عتیقه‌جات داشته باشید یا فرد متخصصی را در این زمینه همراه خود ببرید.
اگر به‌دنبال خرید سوغات استانبول برای دوستان و آشنایان خودتان هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در زمان خرید محصولات عتیقه به این نکته نیز توجه کنید که آیا شیء مورد نظرتان را می‌توانید از کشور ترکیه خارج کنید یا خیر. چراکه قوانین سفت و سختی در زمینه خروج اشیاء عتیقه از کشور ترکیه وجود دارد که عدم رعایت آن می‌تواند برای شما خسارت مالی به بار آورد.

راسته ادویه فروش ها: اگر در زمان بازدید از بازار بزرگ استانبول هوس خرید گیاهان دارویی یا ادویه‌جات به سرتان زد، می‌توانید به راسته ادویه فروش‌های این بازار مراجعه کنید. در این راسته می‌توانید انواعی از گیاهان دارویی، ادویه‌جات، دمنوش‌ها، شربت‌های گیاهی و هر آن‌چه که ممکن است در عطاری‌های ایران به فروش برسد، را پیدا کنید.

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟


با توجه به اهمیت و تعداد زیاد گردشگرانی که به این بازار می‌روند، امکانات حمل و نقل عمومی استانبول، می‌تواند شما را از میادین اصلی به این بازار برساند:
از میدان تکسیم: با خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید. سپس با خط تراموای T1 در ایستگاه بایزید- بازار بزرگ (کاپالیچارشی) پیاده شوید.
از بلوار آتاترک: وارد بلوار اسکی آنکارا شوید و با خط 122H تا ایستگاه متروی لونت بروید. با خط متروی M2 تا ایستگاه وزنکیلر بروید. سپس تا بازار بزرگ پیاده بروید.
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

رستوران‌های بازار استانبول


اگر در هنگام گشت‌وگذار در بازار بزرگ استانبول گرسنه شدید، می‌توانید به رستوران‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم مراجعه کنید و با غذاهای خوش‌مزه گرسنگی‌تان را برطرف کنید.

رستوران بورچ: اگر می‌خواهید مزه کباب‌های ترکی را امتحان کنید، حتماً به رستوران بوچ بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید. اگر قصد دارید در داخل خود رستوران غذای مورد علاقه‌تان را امتحان کنید، کمی باید صبر کنید تا میزهای آن خالی شود. اگر عجله دارید، می‌توانید غذای خود را به صورت بیرون بر سفارش دهید.
به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان مراجعه به این رستوران حتماً کباب علی نازیک آن را امتحان کنید. برای درست کردن این کباب، تکه‌های گوشت طعم‌دار شده را به‌همراه پوره بادمجان سرو می‌کنند و برای بهتر کردن مزه آن از گردوی خرد شده، سس انار و سالاد استفاده می‌کنند. از دیگر کباب‌های خوش‌مزه این رستوران می‌توان به کباب غازی عینتاب اشاره کرد.

رستوران اصلان: یکی از رستوران‌های جذابی که می‌توانید در بیرون از بازار بزرگ استانبول پیدا کنید، رستوران اصلان است. این رستوران فاصله‌ی چندانی از بازار ندارد. انواعی از غذاهای ترکی و عثمانی را در منوی رستوران اصلان می‌توانید پیدا کنید. در این رستوران غذاهای دریایی نیر سرو می‌شود. اگر عاشق چای ترکی هستید، می‌توانید بعد از صرف غذای اصلی یک قوری چای تازه دم را نیز سفارش دهید. رستوران اصلان هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب باز است.

رستوران گل ابرو کانتین: اگر در بازار تهران به گشت‌وگذار پرداخته باشید، احتمالا بتوانید رستوران‌های کوچک و دنجی را پیدا کنید که کباب‌های خوش‌مزه‌ای دارد. رستوران‌ گل ابرو کانتین نیز حال‌وهوای این‌چنینی دارد. فضای کوچکی دارد و به خاطر کباب‌های خوش‌مزه‌اش معروف شده است.
می‌توانید دونر کباب مورد علاقه‌تان را سفارش دهید و در فضای بیرون از رستوران میل کنید. حتماً در زمان خرید کباب مورد نظرتان نوشیدنی هم سفارش دهید. خوشمزه‌ترین نوشیدنی این رستوران دوغ‌های آن است.
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

رستوران حاووضلو: یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های بازار بزرگ استانبول رستوران حاووضلو است. این رستوران فضای سنتی‌ای دارد. اگر بعد از گشت‌وگذار و خرید در بازار استانبول گرسنه شدید، می‌توانید برای صرف نهار به این رستوران مراجعه کنید. همچنین می‌توانید چای یا قهوه ترکی نیز در این رستوران سفارش دهید. به این نکته توجه کنید که رستوران از ساعت ۱۲ تا ۳ بعدازظهر ناهار سرو می‌کند. برای صرف چای یا قهوه نیز می‌توانید تا ساعت ۸ شب به این رستوران مراجعه کنید.

ریزه‌کاری‌های خرید از بازار بزرگ استانبول


چانه بزنید و از مذاکره بر سر قیمت کالا خجالت نکشید. شاید در فروشگاه‌های مدرن ترکیه قیمت‌ها مقطوع باشد و فروشنده‌ها نیز به مشتریان و رهگذران اصرار نکنند، اما در بازارهای سنتی ترکیه از جمله بازار بزرگ استانبول باید بر سر قیمت چانه بزنید.
از اینکه کالایی را بدون رسیدن به نتیجه رها کنید و به مغازه بعدی بروید هم خجالت نکشید و به راحتی این کار را بکنید.

مکان‌های دیدنی اطراف بازار بزرگ استانبول


در اطراف بازار بزرگ استانبول مکان‌های دیدنی مختلفی وجود دارد. در این بخش از این نوشتار قصد داریم، مختصری این جاذبه‌ها را معرفی کنیم تا خرید بلیط هواپیما استانبول و بعد از بازدید از بازار بزرگ این شهر دیدنی برای گذراندن وقتتان به آن‌ها نیز سر بزنید.

دانشگاه استانبول: در زمان امپراتوری عثمانی محوطه دانشگاه استانبول در اختیار وزارت جنگ بوده اما اکنون تبدیل به یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های شهر استانبول شده ‌است. حتی سردر این دانشگاه نیز کاملاً سبک و سیاق سازه‌های نظامی را دارد. در این بنای تاریخی یک برج ۸۵ متری نیز ساخته‌ شده است که در گذشته به‌عنوان برج دیده‌بانی از آن استفاده می‌شد. برای بازدید از ساختمان دانشگاه استانبول می‌توانید در طی سال تحصیلی و روزهای غیرتعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر به آدرس آن مراجعه کنید. برای بازدید از محوطه این دانشگاه باید به میدان بایزید بروید.

مسجد رستم پاشا: یکی از مساجد زیبای شهر استانبول مسجد رستم پاشا است. این مسجد در دهه ۱۵۶۰ میلادی ساخته شده‌ است. قدمت این مسجد تاریخی به بیش ‌از ۵۰۰ سال می‌رسد. نمای بیرونی مسجد رستم پاشا بسیار ساده است، اما در فضای داخلی آن جزئیات زیادی استفاده‌ شده است. تفاوت نمای داخلی و بیرونی این مسجد در حدی است که با ورود به آن باور نمی‌کنید که این همان مسجد ساده‌ای است که از بیرون مشاهده می‌کردید. در تزیینات مسجد از کاشی‌های ایزنیک استفاده شده‌ است. طرح‌ها و رنگ‌های مختلف این کاشی‌ها باعث زیباتر شدن مسجد رستم پاشا شده ‌است.
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

قنات والنس: در حدود ۱۷۰۰ سال پیش یعنی در سال ۳۷۵ میلادی، در شهر قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی، آب آشامیدنی کمیاب شد. به ‌همین دلیل امپراطوری والنس دستور داد تا سیستم آب‌رسانی پیشرفته و مجهزی را در این منطقه درست کنند. قنات والنس بخش به‌جای مانده از این سیستم پیشرفته آب‌رسانی است. مجاری آب این سیستم همانند پل‌هایی بودند که می‌توانستند آب آشامیدنی را به مناطق مختلفی انتقال دهند.

ستون کنستانتین: یکی از آثار تاریخی به‌جای مانده از زمان امپراتوری روم ستون کنستانتین است. این ستون ۳۵ متر ارتفاع دارد. حال‌آنکه محققان بر این باورند که در زمان‌های گذشته ارتفاع بیشتری داشته است. بنا به تحقیقات انجام‌شده گفته می‌شود که این ستون در میانه یک بازار بزرگ یا یک محل اجتماعی ساخته ‌شده است که اکنون تنها ستون آن به‌جای مانده است. برای بازدید ستون کنستانتین باید به میدان چمبرلی تاش بروید.
در اطراف بازار بزرگ استانبول مکان‌های دیدنی و جذاب دیگری نیز وجود دارد که در ادامه نام آن‌ها را مشاهده می‌کنید:
• مسجد بایزید
مسجد سلیمانیه
• مسجد فاتح
• مسجد شاهزاده
• مسجد جدید
• مسجد قلندر خانه

روزهای کاری بازار بزرگ استانبول


بازار بزرگ استانبول در همه روزهای سال به جز یکشنبه‌ها و اعیاد ملی و همگانی ترکیه (مثل عید فطر) دایر است. ساعت کاری این بازار از ۹ صبح تا ساعت ۷ شب است.
چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است