search
menu

زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

[ پنهان کردن ]
دریاچه ممرز نوشهر
دریاچه مازندران یا دریای خزر
دریاچه پریشان
دریاچه ارومیه
دریاچه سد لار
دریاچه گهر لرستان
دریاچه نمکی
دریاچه انزلی (تالاب)
دریاچه زریوار
دریاچه مهارلو یا دریاچه صورتی
دریاچه اوان
دریاچه چورت
دریاچه الندان
درياچه شورمست
دریاچه ولشت مازندران
دریاچه مارمیشو ارومیه
دریاچه بختگان و طشک
دریاچه کوه گل سی سخت یاسوج
دریاچه حوض سلطان در قم
دریاچه‌های ایران این فرصت را برای مسافران فراهم می‌کنند که از حضور در آب و هوای خنک در دل طبیعت و تماشای پرندگان و گونه‌های گیاهان و حیواناتی که مختص ناحیه خاصی هستند، بهره ببرند. در این مطلب ما قصد داریم زیباترین دریاچه‌های ایران؛ ۱۵ مقصد جذاب برای دوستداران طبیعت‌گردی را معرفی کنیم. در ایران بیش از ۲۰ دریاچه وجود دارند که بخش‌های اساسی اکوسیستم ایران را تشکیل می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بزرگ‌ترین، زیباترین و بی‌نظیرترین دریاچه‌های ایران آشنا کنیم. همچنین شما می‌توانید برای سفر به هرکدام از شهرهای ایران برای بازدید از این دریاچه‌ها، بلیط هواپیما را با مراجعه به سفرمارکت خریداری کنید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه ممرز نوشهر


دریاچه ممرز که از آن به عنوان تالاب ارواح نیز یاد می‌کنند، در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر شهرستان نوشهر قرار دارد. گاهی از این دریاچه به نام دریاچه ملا کلا هم یاد می‌کنند که دلیل آن قرار گرفتن در منطقه‌ای به همین نام است. دلیل نام‌گذاری این دریاچه به تالاب ارواح را می‌توان وجود تنه‌های درخت خشک شده‌ای دانست که باعث به وجود آمدن منظره‌ای عجیب و تماشایی شده است. این درختان خشکیده که از دل آب سر برآورده‌اند، در فصولی که آب دریاچه بالا می‌آید از نظرها ناپدید می‌شوند و به زیر آب می‌روند.
دریاچه ممرز در حدود ۷۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض دارد و در کنار یک جنگل انبوه و سرسبز قرار گرفته است. در واقع بازدید از این دریاچه امکان گردش و قدم زدن در یک جنگل با درختان سر به فلک کشیده را نیز برای شما به وجود می‌آورد. در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است که بازدیدکنندگان کم‌تری از این مکان زیبا دیدن کنند و بکر بودن آن به خوبی حفظ بشود. با توجه به این که فروشگاه یا رستورانی در نزدیکی دریاچه وجود ندارد توصیه می‌شود هنگام بازدید مقداری خوراکی و نوشیدنی همراه خود داشته باشید.
برای بازدید از این دریاچه زیبا و رازآلود باید در ۱۲ کیلومتری مسیر نور به نوشهر وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح‌الدین کلای سفلی بشوید. هنگامی‌که از روستا عبور کردید به محیط بانی می‌رسید و در آنجا باید اقدامات اداری برای ورود به منطقه را انجام بدهید. سپس حدوداً ۱۰ کیلومتر از جاده شمالی را طی کرده و بعد از مشاهده تابلو دشت ممرز وارد جاده فرعی آن می‌شوید. این جاده شما را به مقصد مورد نظرتان یعنی دریاچه زیبای ممرز خواهد رساند. نکته قابل‌توجه این است که اگر قصد دارید در فصول پاییز و زمستان از دریاچه ممرز دیدن کنید، به دلیل بارش باران و خیس بودن جاده باید از خودروهای مخصوص آفرود استفاده کنید.

دریاچه مازندران یا دریای خزر


دریای خزر یا دریاچه مازندران یا کاسپین بزرگ‌ترین دریاچه‌ جهان به شمار می‌رود. این دریاچه بزرگ با کشورهای ایران، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان احاطه شده است. بهترین خاویار جهان از ماهیان خاویاری ساکن در دریای خزر به دست می‌آید. بسیاری از ایرانیان در ایام تعطیلات ایران از شمال ایران و سواحل دریای خزر بازدید می‌کنند. مسافران برای لذت از سواحل زیبای خزر معمولاً با خرید بلیط هواپیما رشت به استان‌های مازندران و گیلان مسافرت می‌کنند. اگرچه برخی از شهرها و سواحل دریای خزر در طول تعطیلات بسیار شلوغ هستند، اما هنوز هم شگفتی‌های ناشناخته‌ای در بزرگ‌ترین دریاچه جهان حضور دارد.
ناگفته نماند که این دریاچه بر اقلیم خشک ایران هم اثر گذاشته و آب و هوای شمال کشور را دستخوش تغییر می‌کند. بد نیست بدانید که در طول تاریخ از دریای خزر به عناوین مختلف یاد شده است. اسامی مثل کاسپین، دریای گیلان، طبرستان از جمله نام‌های قدیمی آن است. دریاچه مازندران بیش از ۴۰۰۰ گونه آبزی در خود جای داد که آن را به جایی مناسب ماهیگیری تبدیل کرده است. به همین دلیل در بیشتر ایام سال شاهد حضور ماهیگیران در دریاچه خزر هستیم. البته لازم به یادآوری است که این دریاچه ذخایر نفت و گاز زیادی را هم در خود جای داده که باعث شده تا به اهمیت دریای خزر افزوده شود. در این میان جمهوری آذربایجان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. لذا استخراج‌های متعدد باعث آلودگی خزر شده که در حال تغییر اکوسیستم این منطقه است.
این دریاچه و مناطق اطراف آن را می‌توان یکی توریستی‌ترین جاهای ایران دانست. چرا که با داشتن جنگل‌های بکر، کوه‌های بلند و چشم‌اندازهای زیبا حال و هوای مسافران را عوض می‌کند. شهرهای شمالی ایران اکثر نزدیک به دریای خزر واقع شده‌اند. به همین دلیل شنا و تفریحات آبی حسابی در این ناحیه پرطرفدار است. البته کوهنوردان زیادی هم برای تفریح و طبیعت‌گردی راهی این منطقه می‌شوند.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه پریشان


این دریاچه که به زبان محلی پیرشون نامیده می‌شود، در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر کازرون واقع شده است که آب‌های سطحی حاصل از ریزش‌های جوی حوضه‌ای به مساحت ۲۶۳ کیلومترمربع را در خود ذخیره می‌کند. آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه‌های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تأمین شده است.
این دریاچه به نام‌های مور، پریشان، شور، کازرون، یون، موز، توز و پریشم نیز شناخته می‌شود. این دریاچه بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/۲۶۶ کیلومترمربع است و بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است و در تقسیم‌بندی مناطق جزء منطقه حفاظت‌شده محسوب می‌شود.
دور تا دور این دریاچه را کوه‌ها احاطه کرده‌اند. فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر و از طرف جنوب حدود ۵۰۰ متر است و حداکثر سطح مشاهده شده آن ۱۸ کیلومترمربع بوده که در تابستان به حداقل رسیده و حالت باتلاقی پیدا می‌کند. میانگین عمق آب این دریاچه ۶ متر است که در بعضی از سال‌ها به ۲ متر نیز می‌رسد. در فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد هستند. اگر قصد بازدید از این دریاچه را دارید می‌توانید با تور لحظه آخری همراه شوید و از سفر خود لذت ببرید.
این دریاچه به دلیل واقع شدن در کنار کوه‌های جنگلی و همچنین پوشش گیاهی وسیعی که در حاشیه آن روییده است، زیبایی شگفت‌انگیزی دارد. در این دریاچه هیچ صدایی به جز صدای پرندگان به گوش نمی‌رسد و می‌توانید تمام لانه‌های پرندگان و حتی خود آن‌ها را از نزدیک ببینید. همچنین این محل توریستی با نرگس‌زارهای دل‌فریب انسان را در هستی خود پنهان می‌کند. آب دریاچه پریشان، شیرین است ولی برای آشامیدن چندان مناسب نیست. در داخل این دریاچه، ماهی‌ها به صورت آزادانه زیست می‌کنند. از این دریاچه، برای پرورش ماهی نیز استفاده می‌کنند. پرندگان مهاجر آبزی نیز در فصل مهاجرت در اطراف دریاچه دیده شده‌اند.
جلوه‌های بهاری و پائیزی این دریاچه جذاب و دیدنی هستند. مراتع و گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آن، تفرجگاه طبیعی جالب‌توجهی را به وجود می‌آورند. ارزش‌های زیست‌محیطی دریاچه کم‌نظیر و قابل‌توجه هستند. آب دریاچه بیشتر از باران‌های سالانه تأمین می‌شود و بیشترین مساحت آن در اردیبهشت است. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است و در تقسیم‌بندی مناطق جزء منطقه حفاظت‌شده محسوب می‌شود. به دلیل سکونت پرنده‌های گوناگون دریاچه پریشان را می‌توان یک مکان عالی برای پرنده‌نگری دانست. درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز و اردک از جمله جانورانی‌اند که در این حوالی زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر خشکسالی گریبان‌گیر دریاچه پریشان فارس هم شده و بخش‌هایی از آن از بین رفته است. ولی همچنان می‌توان از تماشای آن لذت برد و در دل طبیعت منطقه به گشت و گذار پرداخت. ماهیگیری یکی از عمده فعالیت‌هایی است که توسط گردشگران در دریاچه پریشان انجام می‌شود. از جمله آبزیان آنجا می‌توان به ماهی کپورماهی سرخه، ماهی زردک، ماهی پرک و آمورمی اشاره کرد که مورد توجه ماهیگیران قرار می‌گیرند. لازم به یادآوری است که فاصله دریاچه پریشان تا کازرون تنها ۱۵ کیلومتر است و طی مدت زمان کمی می‌توان خود را به آنجا رساند.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه ارومیه


دریاچه ارومیه از زیباترین دریاچه‌های ایران است. افراد زیادی از سراسر جهان از دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران دیدن می‌کنند. این دریاچه بین آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است. دریاچه ارومیه در ۲۰ کیلومتری شرق شهر ارومیه دریاچه قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین دیدنی های آذربایجان غربی محسوب می‌شود. این دریاچه زیبا از ۶۰ رود مانند زرینه رود، شهرچای، نازلو، سیمینه رود، تلخه رود و زولا تغذیه می‌شود و آبی شور دارد. همچنین بارش‌های زمستانی و چشمه‌های کف دریاچه تاثیر بسزایی در تامین آب آن دارند. شاید جالب باشد که بدانید در بعضی اوقات دریاچه ارومیه به رنگ قرمز و نارنجی در می‌آید که دلیل آن هم فعالیت موجودات میکروسکوپی است. همین موضوع به یکی از جاذبه‌های دریاچه تبدیل شده و هرساله توریست‌های زیادی را جذب خود می‌کند. آنچه که این دریاچه را با اهمیت کرده وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری است. همچنین اکولوژی این منطقه بسیار منحصر به فرد است. به همین دلیل دریاچه ارومیه در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد و سپس در سال ۱۳۵۵ از طرف یونسکو به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره و پارک ملی شناخته شد. بد نیست بدانید که این دریاچه بیش از ۱۰۰ جزیره دارد که در بعضی از آن‌ها پرنده‌های مهاجر، انواع اردک و غاز زندگی می‌کنند. همچنین بعضی دیگر از جزیره‌ها چندان قابل دسترس نیستند، اما اکو سیستمی بسیار غنی و بکر دارند.
واقعیت غم‌انگیز این است که دریاچه ارومیه زمانی بزرگ‌ترین دریاچه در خاورمیانه بوده است. این دریاچه دارای ۱۰۲ جزیره است و متأسفانه اخیراً، به علت بی‌توجهی به این دریاچه بخشی از آن خشک شده است و باعث بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی برای مردم در آن منطقه شده است.
با اینکه دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور دنیا است، ولی از اواسط دهه ۸۰ دچار خشکسالی شده و از وسعت آن کم شد. به طوری که در سال ۱۳۹۴ حدود ۸۸ درصد از مساحت دریاچه کاهش یافت. ساخت‌ وسازهای غیراصولی، افزایش تقاضای آب کشاورزان و تبخیر از دیگر عواملی بود که به مرور زمان باعث کاهش مساحت دریاچه ارومیه شد. اما هنوز هم جذابیت و شگفتی خود را حفظ کرده است. نکته جالب در مورد این دریاچه این است که بعضی اوقات به رنگ قرمز تغییر می‌کند. رنگ اصلی این دریاچه نمکی در ارومیه به رنگ آبی است، اما به دلیل افزایش جلبک‌ها و باکتری‌ها و همچنین افزایش غلظت نمک، وقتی سطح آب خصوصاً در فصول گرم سال کاهش می‌یابد، به رنگ قرمز تغییر رنگ می‌دهد.
همچنین، در جاهایی که سطح آب پایین است، کریستال‌های نمکی را مشاهده خواهید کرد که منظره شگفت‌انگیزی از دریاچه را نشان می‌دهند. تأمین آب دریاچه از رودهای سرچشمه گرفته از سهند و سبلان مانند زرینه رود، تلخه رود سیمینه رود و غیره است. غروب زیبای دریاچه، گل و لجن که خاصیت درمانی دارند و حیات‌وحش دریاچه ارومیه، هزاران مسافر و توریست را به خود جذب می‌کند. ناگفته نماند که گل و لای این دریاچه خواصی عالی برای بیماری‌های پوستی، تنفسی و رماتیسم دارند. به همین دلیل در فصل بهار گردشگران زیادی برای استفاده از آن راهی ارومیه می‌شوند.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه سد لار


دشت و دریاچه لار آب و هوای معتدل و شرایط جغرافیایی مناسبی برای زندگی بسیاری از جانداران دارند. پرندگانی مانند کبک، عقاب، درنا، کبک دری، فلامینگو، دلیجه و سارگپه از گونه پرندگان مناطق کوهستانی دشت لار هستند. عقاب طلایی یکی از گونه پرندگان کمیابی است که زیستگاه آن در مرتفع‌ترین قله‌های منطقه لار است. حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، خرگوش، خفاش، آهو، روباه، سمور، میش، بز، گراز و گربه وحشی از پستانداران دره‌های این منطقه هستند.
تنوع غذایی و شرایط اقلیمی دشت لار باعث شده است تا این حیوانات از رشد خوبی برخوردار باشند و در طول سال زاد و ولد فراوانی داشته باشند. سد لار پوشش گیاهی دشت و دریاچه لار شرایط جغرافیایی مناسب و بارندگی‌های متوالی این منطقه باعث شده است تا دشت لار از تنوع گیاهی بسیاری بهره‌مند باشد. در حدود ۴۰۰ گونه گیاهی در این منطقه دیده شده است که بسیاری از آن‌ها خوراکی هستند و خواص درمانی نیز دارند. از نمونه گیاهان خوراکی دشت لار و ارتفاعات آن باید به گیاه گون یا خرگوشک، آویشن، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر، لواش، سیرک، پیازک، بارهنگ، شیرین بیان، چای کوهی و والک اشاره کرد. در فصل بهار فرش وسیعی از گل‌های رنگارنگ و زیبا مانند شقایق، لاله، زنبق وحشی بنفش، زنبق ارغوانی، گل زرد و مرغک دشت لار را می‌پوشانند و باعث زیبایی بی‌نهایت آن می‌شوند.
همچنین با شروع فصل بهار و بارندگی‌های پی در پی، جمع‌آوری قارچ‌های خوراکی و نوعی سیر کمیاب در دشت از رایج‌ترین مشاغل این ناحیه است و کندوهای عسل نیز هرساله از اوایل خرداد تا اواخر شهریور در نقاط مختلفی از دشت، مستقر می‌شوند.
رشته کوه‌های مرتفع و سر به فلک کشیده‌ای دور تا دور دشت و سد لار را احاطه کرده‌اند که قله‌های این کوه‌ها در اکثر فصول سال پوشیده از برف است. کوه‌هایی نظیر دماوند، یخ کمر، دیو آسیاب، گل زرد، نمک کوسر، سیاه چال، آرو، پهنک، زرشکی، کمردشت، اسب کلک، کافر راه و کبود از جمله کوه‌های معروف این منطقه هستند که با دشت و دریاچه لار قلمروی زیبایی را تشکیل داده‌اند. جاذبه‌های گردشگری اطراف دشت و سد لار از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تفریحی پیرامون دشت و سد لار می‌توان به امامزاده هاشم در ۷ کیلومتری جاده آبعلی، آبگرم لاریجان در مسافت ۷۲ کیلومتری آمل و غار و آبگرم اسک در ۱۳ کیلومتری پلور اشاره کرد.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه گهر لرستان


یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعی در ایران دریاچه گهر است که به معنی آب جمع شده در گودی است و نکته جالب اینجاست که همه ایرانیان از آن آگاه نیستند و از این زیبایی طبیعی دیدن نمی‌کنند. بنابراین بر خلاف دریای خزر که هر از گاهی شلوغ می‌شود، دریاچه گهر مقصدی آرام برای کسانی است که دوست دارند از طبیعت ناب لذت ببرند. برای بازدید از این دریاچه و سفر به لرستان می‌توانید با رزرو تور مسافرتی راهی این مکان دیدنی شوید.
گهر در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه واقع شده است و برای رسیدن به آن نیاز به یک پیاده‌روی چهل دقیقه‌ای است. دریاچه در واقع به دو بخش گهر بالا و پایین تقسیم می‌شود که تنها ۱۰۰ متر از هم فاصله دارند. این دریاچه به نگین زاگرس معروف است و به علت آب زلالش در برخی جاها می‌شود کف آب و ماهیان در رفت و آمد را مشاهده کرد. ساحل گهر بزرگ در برخی از قسمت‌های ضلع غربی و شرقی ماسه‌ای است و در بقیه نقاط صخره‌ای است و در اطراف دریاچه جنگل و پوشش گیاهی وجود دارد و درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی و گل‌های زیبای شقایق و لاله در اطراف آن قابل‌مشاهده هستند. بنابراین در صورت سفر به غرب ایران بهتر است دیدن آن را از دست ندهید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی
دریاچه گهر درود یکی دیگر از زیباترین دریاچه‌ های ایران است که به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران شناخته می‌شود و بسیار بکر و زلال است. دریاچه گهر که در نزدیکی اشترانکوه و زاگرس واقع شده است، وجود درختان بلند، جنگل انبوه، انواع گل و بوته و چشم‌اندازهای رویایی آنجا را به یکی از جذاب‌ترین مناطق ایران تبدیل کرده است. دریاچه گهر شامل دو بخش گهر کوچک و بزرگ است که به جذابیت آن افزوده است. همچنین در فصل زمستان شاهد یخ‌زدگی آن هستیم که منظره‌ای بسیار تماشایی خلق کرده است. عمق این دریاچه بیش از ۲۸ متر تخمین زده شده و به همین دلیل شنا کردن در آن ممنوع است. دریاچه گهر زیستگاه ماهی‌های قزل آلا است، به همین دلیل می‌توان ماهیگیری را یکی از اصلی‌ترین تفریحات این منطقه دانست. قایق‌سواری، کوهنوردی و عکاسی از دیگر کارهایی است که گردشگران در آنجا انجام می‌دهند. ولی یکی از رویایی‌ترین فعالیت‌های این ناحیه کمپ زدن است. هرساله مخصوصا در فصل بهار کوهنوردان زیادی راهی دریاچه گهر می‌شوند و در آنجا کمپ می‌زنند. تصور کنید که شب در کنار دریاچه چادر بزنید و در کنار آتش بنشینید و ستاره‌ها را تماشا کنید. همچنین بیدار شدن با صدای پرنده‌ها و طراوت صبحگاهی چیزی است که نمی‌توان از آن گذشت. لازم به یادآوری است که در حوالی دریاچه گهر درختان زیادی مانند انجیر، چنار، سیب، کنار و غیره وجود دارد.
همچنین می‌توانید به دیدن لاله‌های واژگون، گل‌های شقایق و لاله‌های وحشی بروید و در کنارشان عکس یادگاری بگیرید. به خاطر بسپارید که بهترین زمان سفر به دریاچه گهر اردیبهشت است، چرا که با آب و هوای عالی خود هوش از سرتان می‌برد. اگر قصد سفر به دریاچه گهر دارید، توصیه می‌کنیم که لوازم ضرروی مثل کمک‌های اولیه، نقشه، دافع حشرات، چراغ قوه و مواد غذایی کافی به همراه داشته باشید. مسیر دسترسی این دریاچه هم چندان سخت نیست. تنها کافیست خود را به شهر دورود برسانید و پس از ۳۵ کیلومتر رانندگی به مسیر پیاده‌روی دریاچه می‌رسید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه نمکی


دریاچه نمکی در ۶۲ کیلومتری شرق قم واقع شده است. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای در روزها و شب‌ها به این مکان مراجعه می‌کنند تا از عکس‌های بی‌نظیری برخوردار بشوند. مساحت سطح دریاچه حدوداً ۱۸۰۰ کیلومترمربع است، اما فقط ۱ کیلومترمربع آن توسط آب پوشیده شده است، بنابراین ممکن است برای رسیدن به آب، تجربه منحصربه‌فرد راه رفتن روی لایه‌های ضخیم نمک داشته باشید. همچنین در طول شب می‌توانید از منظره دیدنی و آسمان پرستاره لذت ببرید.
علیرغم این که هیچ موجود زنده‌ای در دریاچه یافت نمی‌شود، این دریاچه در نوع خود بی‌نظیر است. این دریاچه سرشار از مواد معدنی است و منبع بی‌نظیری از لیتیوم محسوب می‌شود. در کل، وسعت دریاچه متناسب با میزان بارندگی در فصل‌های مختلف سال نوسان دارد. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌ ارتفاعات اطراف، بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود و وسعت سطح آن زیاد می‌شود و در فصل‌های گرم، وسعت آن کم می‌شود. همچنین آب دریاچه به غیر از آب‌های سطحی، از دو رود، رود شور و قره چای که وارد این دریاچه می‌شوند، تأمین می‌شود. برای سفر به قم و بازدید از این دریاچه رزرو هتل برای اقامت خود را از سفرمارکت انجام دهید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه انزلی (تالاب)


یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شمال ایران حوضچه انزلی واقع در استان گیلان است. دریاچه انزلی بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران است که در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از مرکز استان گیلان جای گرفته است.
این دریاچه یکی از عاشقانه‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ایران است، زیرا این مکان پر از گل‌های نیلوفر آبی کاسپین و همچنین انواع مختلفی از پرندگان است. تقریباً ۷۸ گونه پرنده مختلف در تالاب انزلی وجود دارند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند تا از تماشای پرواز پرندگان هنگام قایق‌سواری لذت ببرند. وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار که بارندگی بیشتر است به حدود ۱۲۰ کیلومترمربع می‌رسد و در تابستان و پاییز به حدوداً ۸۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.
این تالاب در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر ثبت شده است و دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی، ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی و اکوسیستمی کم‌نظیر است.

دریاچه زریوار


دریاچه زریوار که زریبار نیز نامیده می‌شود، با داشتن آب شیرین و حیات‌وحش خاص خود از دریاچه‌های منحصربه‌فرد ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات‌وحش محسوب‌ می‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.
بهشت گمشده در غرب ایران، دریاچه زریوار، از جمله دریاچه‌های جذاب ایران است. اسم این دریاچه یک نام کردی است و در سه کیلومتری شهر مریوان قرار دارد. نکته جالب اینجاست که هیچ رودخانه‌ای آب این دریاچه را تأمین نمی‌کند و آب آن فقط از آب شدن برف کوه‌های اطراف و چشمه‌های طبیعی موجود در کف دریاچه تأمین می‌شود. مردم محلی باور دارند آب این چشمه به‌صورت خودجوش تأمین می‌شود و پر از افسانه و قصه‌های جالب است. در اطراف دریاچه گونه‌های زیادی از درختان وجود دارند مانند بلوط، گلابی و بادام. یکی دیگر از جاذبه‌های این دریاچه، جزیره‌های کوچکی هستند که ماهیگیران برای گرفتن ماهی از آن استفاده می‌کنند. سطح دریاچه در فصل سرما کاملاً یخ می‌زند، اما در فصل‌های گرم‌تر گیاهان آبی و غیر آبی قابل‌مشاهده هستند. خوشبختانه، به علت استقبال فراوان گردشگران، امکانات مختلفی همچون هتل، پارکینگ، ایستگاه قایق‌رانی و رستوران وجود دارند.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی
دریاچه زریوار یا زریبار بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور و یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کردستان به شمار می‌رود که در میان دره‌ای محصور از کوه‌ها و جنگل‌های بلوط آرام گرفته و هدیه‌بخش زندگی و حیات است. این دریاچه ۵/۴ كيلومتر طول و حدود دو كيلومتر عرض دارد و مساحتی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هكتار را در بر گرفته است. عمق متوسط این دریاچه سه متر (دو تا پنج متر) است كه از نظر عمق، وسعت و حجم آب از شرايط بسيار مناسبی برای تفریح و ورزش‌های آبی مانند قايق‌‌رانی و اسكی روی آب برخوردار است.
دریاچه زریوار استان کردستان به ‌علت داشتن آب شیرین، شرایط لازم را برای رشد و زندگی انواع ماهیان پدید آورده است. از شگفتی‌های زریبار، جزیره‌های متحرکی هستند که در آن وجود دارند و با جریان آب و باد از کناره‌های دریاچه جدا شده و در وسط آن به چشم می‌خورند؛ گاه مساحت این جزیره‌های کوچک در زریوار به ۲۰ مترمربع هم می‌رسند. جالب است بدانید که هیچ رودخانه‌ای به دریاچه زریبار نمی‌ریزد و حتی زریبار سرچشمه رود‌ مریوان یا تازه آباد است که از میان شهر مریوان عبور می‌کند و به رود سیروان می‌پیوندد. آب این دریاچه، از چشمه‌هایی که در کف آن می‌جوشند و بخشی نیز از بارش‌های جوی تأمین می‌شود. گفتیم که در زمستان به ‌دلیل سردی هوا، سطح دریاچه یخ می‌زند؛ اما قسمت‌هایی که محل قرار گرفتن چشمه‌های خودجوش است، از یخ‌زدگی در امان می‌مانند.
زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی، نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می‌کند. همچنین صید ماهی و ماهیگیری در دریاچه زریوار به‌ دلیل وجود انواع ماهیان خوراکی رونق زیادی دارد و یکی از تفریح‌های پرطرفدار در این منطقه به شمار می‌رود.
در این دریاچه می‌توان با خیال راحت قایق‌ کرایه کرده و تفریح کرد. از دیگر مشخصه‌های دریاچه زریوار در مریوان می‌توان به آب شیرین آن اشاره کرد که شرایط ماهیگیری را مهیا کرده است. به همین دلیل در رستوران‌های حوالی این دریاچه همواره می‌توان لذیذترین ماهی کباب‌ها را نوش جان کرد. یکی دیگر از شگفتی‌های دریاچه زریوار جزیره‌های نه چندان بزرگ آن است که به محلی برای سکونت پرنده‌های مهاجر تبدیل شده است. وجود جانوران متعدد در این ناحیه باعث شده تا دریاچه زریوار جایی مناسب عکاسی و پرنده‌نگری است. لک لک، پرستوی دریایی، حواصیل، اردیک و چنگر از جمله پرنده‌هایی است که در جوار تالاب سکونت می‌کنند.
همچنین همواره در آنجا طبیعت‌دوستانی را می‌بینید که به جمع آوری زباله و غذادادن به پرنده‌ها مشغول‌اند. ناگفته نماند که حیوانات دیگری هم مانند روباه، خوک وحشی، گراز و خرس قهوه‌ای در این محدوده زندگی می‌کنند. لذا کمپ زدن در کنار تالاب زریوار را توصیه نمی‌کنیم. خوب است بدانید که آب این دریاچه از چشمه‌های کف آن تامین می‌شود، به همین دلیل زلال و تمیز است. پاکی آب دریاچه باعث شده تا جامعه محلی و روستاییان نیز از آن برای تامین احتیاجات خود استفاده کنند. به همین دلیل زریوار نقش مهمی در سرپا نگه داشته صنعت کشاورزی در استان کردستان دارد. برای رفتن به دریاچه تنها کافیست خود را به شهر مریوان برسانید و بعد از سه کیلومتر رانندگی کردن به مقصد برسید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه مهارلو یا دریاچه صورتی


همه ما وقتی اسم دریا و دریاچه را می‌شنویم، ناخودآگاه به یاد رنگ آبی و فیروزه‌ای می‌افتیم. این قضیه راجع ‌به تالاب‌ها هم صدق می‌کند و رنگ سبز و آبی از ویژگی‌های مشترک تمامی تالاب‌ها در تمام جهان است. اما این بار قضیه کمی متفاوت است و می‌خواهیم به بررسی و تماشای صورتی‌ترین دریاچه دنیا بنشینیم که فاصله چندان دوری از ما ندارد!
شاید اسم مسجد صورتی در شیراز را شنیده‌اید، اما علاوه بر مسجد، شیراز دارای یک دریاچه صورتی نیز هست. این محل را محلی‌ها دریاچه مهارلو می‌گویند و دریاچه‌ای نمکی محسوب می‌شود که در ۲۷ کیلومتری شیراز واقع شده است. آنچه دریاچه مهارلو را از سایر دریاچه‌های ایران متمایز می‌کند رنگ آن است، مشابه دریاچه ارومیه، این دریاچه به علت وجود نوع خاصی از جلبک‌ها و همچنین به دلیل داشتن پتاسیم بالا و شوری زیاد به رنگ صورتی دیده می‌شود. خوب است بدانید که دریاچه مهارلو شیراز محل زندگی پرندگانی زیادی مانند اردک، لک لک، فلامینگو، پلیکان و غیره است. همچنین می‌توان انواع لاک پشت، سوسمار و مار را در آنجا مشاهده کرد.
شاید از کسانی که به سمت شیراز پرواز می‌کنند شنیده باشید که می‌توان بخشی از سرزمینی صورتی را از بالا دید که این دریاچه مهارلو است. اما موجودات صورتی دیگری نیز در آنجا وجود دارد: فلامینگوهای صورتی! بنابراین اگر به شیراز سفر می‌کنید دیدن این دریاچه بی‌نظیر را از دست ندهید. بلیط هواپیما شیراز را می‌توانید در سفرمارکت پیدا کنید. دریاچه در بهار، پاییز و زمستان رنگ طبیعی را دارد و برای دیدن رنگ صورتی آن می‌توانید در اواسط تابستان به این مکان سفر کنید.
دریاچه مهارلو از قشنگ‌ترین دریاچه‌های ایران است که توانسته با رنگ صورتی متمایزی که دارد شهرت جهانی پیدا بکند. زیبایی منحصربه‌فرد این دریاچه باعث شده تا گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی به شیراز سفر کنند. فاصله این دریاچه تا شیراز چیزی حدود یک ساعت است و شما می‌توانید با رفتن به این دریاچه از منظره زیبای آن با فلامینگوها عکس‌های زیبا و جذابی ثبت بکنید. این دریاچه در حدود ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا و در نزدیکی روستای مهارلو فارس قرار دارد. در ادامه برخی از ویژگی‌های این دریاچه را بیان می‌کنیم.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

وسعت دریاچه مهارلو که محلی‌ها به آن مهلو یا مهلویه هم می‌گویند حدوداً ۲۵ هزار هکتار است و مساحتی حدود ۶۰۰ کیلومترمربع دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی حدود ۱۵۰۰ متر است. عمق متوسط این دریاچه چیزی در حدود ۵۰ سانتی‌متر است و در فصول پربارش سال عمق آن به ۳ متر هم می‌رسد.
یکی از ویژگی‌های مهم این دریاچه فصلی بودن آن است، به این صورت که در فصل تابستان این دریاچه تقریباً خشک می‌شود و با آغاز فصول پاییز و زمستان که بارش‌ها افزایش می‌یابند، این دریاچه آبگیری می‌شود. آب این دریاچه از طریق بارش‌های جوی و رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد تأمین می‌شود. در حوزه آبریز این رودخانه چشمه‌های زیادی هم قرار دارند که آب آن‌ها هم به دریاچه می‌ریزد. آب این دریاچه به دلیل وجود انواع نمک‌ها همچون نمک پتاسیم و آلاینده‌های مضر برای مصارف شرب قابل‌مصرف نیست. این دریاچه به دلیل مجاورت با روستایی به همین نام یعنی روستای مهارلو به این نام شناخته شده است. مردم محلی به این دریاچه، دریاچه صورتی نیز می‌گویند. در گذشته این دریاچه با نام جنکال یا دریاچه نمک هم شناخته می‌شده، دیگر نام‌های این دریاچه فصلی مهلو، مهلویه و ماهلویه است.
امروزه گردشگران فصل زمستان و بهار را برای سفر به دریاچه مهارلو انتخاب می‌کنند، چرا که در آن موقع بارش‌ها افزایش یافته و به آب آن افزوده شده است. اکنون اگر این سوال برایتان پیش آمده که چگونه به دریاچه مهارلو برویم؟ در پاسخ باید بگوییم که سخت نیست. پس از وارد شدن به جاده شیراز و فسا ۲۰ کیلومتر راه طی کرده و به دریاچه می‌رسید. در نهایت اگر به مسیر ادامه دهید، پس از گذراندن ۵۷ کیلومتر به روستای مهارلو می‌رسید.

دریاچه اوان


یکی از دیگر زیبایی‌های طبیعی ناشناخته ایران دریاچه اوان است. این دریاچه زیبا در جاده قزوین-الموت در نزدیکی روستای زرآباد قرار دارد. ازآنجایی‌که این دریاچه در دامنه کوه خشچال قرار دارد، می‌توانید از آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبای این منطقه لذت ببرید. این دریاچه در ارتفاع ۱۸۱۵ متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد به همین علت زمستان و پاییز سردی را تجربه می‌کند، به صورتی که سطح دریاچه یخ می‌زند. بهترین زمان برای حضور در این مکان تابستان و بهار است.
در مسیر خود به سمت این دریاچه، در جاده الموت، می‌توانید در بهار از زیبایی‌های شکوفه‌های گیلاس در دو طرف جاده لذت ببرید و هنگامی‌که به دریاچه می‌رسید پوشش سبز و تنوع گیاهی در این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. یکی از مزیت‌های این منطقه این است که امکانات و تفرجگاه‌های مناسبی برای خانواده‌ها و گردشگران فراهم شده است در نتیجه گردشگران علاوه بر لذت بردن از منظره‌های فوق‌العاده می‌توانند از تفریحاتی نظیر قایقرانی، کوهنوردی و شنا نیز بهره‌مند شوند.
اوان به معنای وان پر از آب است که بی‌ربط به پرآبی آن نیست. دریاچه اوان به عنوان یکی از تالاب‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست است و در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است. این دریاچه که در حوالی قلعه الموت قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین دیدنی های قزوین شناخته می‌شود. اوان در همسایگی روستاهای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد قرار دارد و آب شرب آنجا را تامین می‌کند. این دریاچه آب خود را از باران و چشمه‌های کف دریاچه دریافت می‌کند که بسیار شفاف و زلال است. در اطراف اوان می‌توان انواع گیاهان و درختان را دید که تنوع بسیاری دارند. بید، چنار، آلبالو، سنجد، فندق، گون و کنگر از جمله پوشش گیاهی نزدیک اوان است که منظره رویایی به آنجا بخشیده است. همچنین می‌توان در آن حوالی حیوانات متعددی مثل روباه، گرگ، شغال، عقاب، جغد، دارکوب، قورباغه و خرچنگ دید.
البته وجود ماهیان متنوع نیز باعث شده تا این دریاچه جایی عالی برای ماهیگیری و تجدید قوا باشد. از جمله تفریحاتی که می ‌توان در دریاچه اوان الموت قزوین انجام داد می‌توان به قایق‌رانی، کوهنوردی، ماهیگیری، پرنده‌نگری، عکاسی و غیره اشاره کرد. همچنین همواره طبیعت‌گردهای زیادی به این ناحیه سفر می‌کنند و چند روزی را در آن حوالی می‌گذرانند. بهترین زمان سفر به اوان را می‌توان فصل بهار دانست؛ چرا که زیبایی آن دوچندان می‌شود. همچنین می‌توانید پس از گشت و گذارتان به دیدن قلعه الموت بروید و از شکوه آن لذت ببرید. ناگفته نماند که اقامتگاه‌های بومگردی الموت جای خوبی برای اقامت مسافران به شمار می‌آیند و اسکان در آنجا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته فراموش نکنید که این منطقه برای چادر زدن و شب‌ ماندن هم انتخاب خوب و امنی است.

دریاچه چورت


این دریاچه زیبا در ده کیلومتری روستای چورت و هفتاد و یک کیلومتری ساری واقع شده است و نام اصلی آن میانشه است. ولی به علت نزدیکی دریاچه به روستای چورت با نام دریاچه چورت، معروف شده است. در اثر زلزله‌ای در سال ۱۳۱۸، مسیر آب چشمه در این مکان مسدود شده که باعث خلق این دریاچه زیبا شده است. در فصل‌های بهار و تابستان که سطح آب پایین‌تر است، می‌توان درخت‌هایی را که قبلا در این مکان روییده بودند مشاهده کرد که سر از آب بیرون آورده و منظره‌ای خارق‌العاده را پدید می‌آورند. در کنار دریاچه امکان چادر زدن وجود دارد و همچنین در فصل‌های سرما اقامتگاه‌هایی برای مسافران در روستاهای نزدیک فراهم شده است. یکی از تفریحات مربوط به دریاچه ماهیگیری است ولی امکان شنا کردن وجود ندارد.
از جمله فعالیت‌هایی که در این دریاچه انجام می‌شود، می‌توان به قایق‌‌سواری اشاره کرد. همچنین در تمام فصل سال طبیعت‌گردهای زیادی برای تفریح و کمپ زدن به چورت سفر می‌کنند. جنگل حاشیه این دریاچه نیز در نوع خود تماشایی و رویایی است. این جنگل انواع درختان را در خود جای داده که همیشه سایه‌ای خنک دارند. کمی که از چورت فاصله بگیرید، به روستایی به همین نام می‌رسید. این روستا که در میان جنگل قرار دارد، جایی مناسب اقامت است.
در آنجا می‌توانید خانه مسافر کرایه کرده و از میان مردم محلی اسکان کنید. البته که کمپ زدن در کنار دریاچه چیز دیگری است. طبیعت‌گردهای زیادی با استراحت در انجا به ماهیگیری می‌پردازند و خود را به یک ماهی کباب لذیذ مهمان می‌کنند. از جمله دیدنی های حوالی دریاچه چورت می‌توان چشمه پله‌ای باداب سورت اشاره کرد که رنگ‌های بی‌نظیر و نمای جالبی دارد. همچنین در نزدیکی دریاچه چورت می‌توانید به دیدن سد سلیمان تنگه و الندان بروید. این دو جاذبه در بخش سالار دره قرار دارند و جایی فوق‌العاده برای عکاسی کردن محسوب می‌شوند. فراموش نکنید که بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به دریاچه چورت است و می‌توان زیبایی‌هایی وصف‌ناشدنی را در آنجا دید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه الندان


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در استان مازندران دریاچه الندان است. دریاچه‌ای که بارش باران و برف تنها منبع تأمین آب آن است و هیچ رودی وارد آن نمی‌شود. ویژگی نوع خاک اطراف دریاچه منحصربه‌فرد است، به صورتی که در اثر اندک باران و برف تمام آب‌های آن به سمت دریاچه سرازیر می‌شوند و به علت عدم نفوذپذیری خاک آن، میزان ماندگاری آب در دریاچه زیاد است. در اطراف دریاچه گونه گیاهی خاص و پوشش سبزی همچون گل‌های بنفشه، الزی، درختچه‌های ازگیل، ولیک و تلکا وجود دارد.
الندان در نزدیکی روستای ازنی در ۶۵ کیلومتری ساری واقع شده است و نه‌تنها خود دریاچه، بلکه مسیر منتهی به دریاچه و طبیعت بکر آن‌ها زیبایی فراوانی دارند که هرساله مسافران زیادی برای دیدن زیبایی‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. برای اقامت در مازندران و بازدید از این دریاچه، اجاره ویلا رامسر را می‌توانید در سفرمارکت انجام دهید.

درياچه شورمست


دریاچه شورمست دیگر جاذبه گردشگری در ایران است که تنها ۲۰۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و در نزدیکی شهر پل سفید قرار دارد. با توجه به شرایط جوی این منطقه اکثر مواقع امکان تشکیل ابر و مه وجود دارد که دیدن دریاچه‌ای احاطه‌شده با درختان تنومند و سرسبز با فضای مه‌آلود تجربه لذت بخشی برای مسافران رقم می‌زند.
در این دریاچه با عمق ۵ تا ۱۵ متر امکان ماهیگیری وجود ندارد و در کل برای ماهیگیری تعداد کمی ماهی در آن وجود دارد. ولی امکان دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری در اطراف دریاچه وجود دارد. همچنین تعدادی قایق پدالی برای قایق‌سواری در دریاچه برای مسافران فراهم شده است.
در سفر به این دریاچه زیبا می‌توانید از مناظر زیبا و چشم‌اندازهای بکر طبیعت و جنگل‌های انبوه توسکا لذت ببرید. اقامت در کلبه‌های موجود در این مکان و ویلاهایی در روستاهای نزدیک دریاچه، تجربه منحصربه‌فردی برای مسافران فراهم می‌کند. این دریاچه فوق‌العاده همان‌طور که از اسمش مشخص است تداعی‌گر مستی، نشاط و شور است که ارزش دیدن حداقل یک‌بار را دارد.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی
این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در دل کوه و کوهستان آب و هوایی سرد دارد. به همین دلیل فصل بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به دریاچه شورمست دانست. در تمام این حوالی تا چشم کار می‌کند جنگل می‌بینید و سرسبزی فراوان. جنگل توسکا وِیژگی اصلی این ناحیه است که با درختان کهنسال خود منظره‌ای دلپذیر خلق کرده است. همچنین آسمانی آبی با تکه‌های ابر زیبایی خاصی به این منظره بخشیده است. از جمله فعالیت‌هایی که گردشگران در دریاچه شورمست انجام می‌دهند می‌توان به ماهیگیری و قایق‌سواری اشاره کرد. لذا همواره توصیه می‌کنیم که در سفر به این منطقه حداقل یک بار خود را به یک ماهی کباب لذیذ مهمان کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا در نزدیکی دریاچه کمپ بزنید و از بودن در این ناحیه خوش آب و هوا لذت ببرید. تاب سواری، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری و اسکی روی آب از دیگر تفریحاتی است که در دریاچه شورمست انجام می‌شود. به همین دلیل پبشنهاد می‌کنیم که با تجهیزات مجهز به آنجا سفر کنید. خوب است بدانید که دریاچه شورمست حدود ۷متر عمق دارد، پس برای شنا کردن در آن احتیاط کنید.
لازم به یادآوری است که امکانات قابل قبولی برای گردشگران در نزدیکی دریاچه شورمست قرار گرفته است. رستوران، سوپر مارکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ از جمله اصلی‌ترین خدماتی است که در انجا وجود دارد و مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. در ادامه گشت و گذارتان اگر وارد جاده فیروزکوه شوید به پل ورسک می‌رسید که یکی از زیباترین پل‌های ایران است. همچنین می‌توانید در کنار آن به تماشای کوه‌های بلند بنشینید و از طبیعت زیبا لذت ببرید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه ولشت مازندران


ولشت یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و از جمله زیباترین دریاچه‌ های ایران است. این دریاچه محیط زیست سالمی برای زندگی پرنده‌های مهاجر و آبزیان است. به همین دلیل همواره می‌توان در آنجا به پرنده‌نگری مشغول شد. همچنین ماهیگیری نیز از جمله فعالیت‌هایی است که توسط گردشگران در دریاچه ولشت انجام می‌شود و حسابی آن‌ها را سر ذوق می‌آورد. اگر به شنا کردن، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این دریاچه را در برنامه سفرهای خود قرار دهید. دریاچه ولشت جایی عالی برای گذراندن روزهای بهاری و تابستانی است. لذا اگر تحمل سرمای طاقت‌فرسا ندارید، در فصل زمستان راهی آنجا نشوید. در این منطقه امکاناتی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در آنجا می‌توان انواع رستوران، سوئیت اقامتی، نمازخانه، زمین والیبال و سوپرمارکت پیدا کرد که به گردشگران سرویس‌دهی می‌کنند.
برای اقامت در این ناحیه توصیه می‌کنیم که برای اسکان به شهرستان کلاردشت بروید و در خانه‌ مسافرهای آنجا اقامت کنید. برای رفتن به دریاچه ولشت در ابتدا باید خود را به جاده چالوس برسانید و قبل از رسیدن به مرز آباد وارد جاده فرعی شوید. در این جاده زیبایی‌های بی‌شماری مانند درختان کاج وجود دارد و در نهایت به روستای سنار می‌رسید. بعد از این روستا لازم است تا از مسیر خاکی عبور کرده و بعد از پنج کیلومتر به دریاچه ولشت می‌رسید.

دریاچه مارمیشو ارومیه


اگر بخواهیم لیستی از زیباترین دریاچه های ایران تهیه کنیم، جای دریاچه مارمیشو خالی است. این دریاچه باشکوه یکی از اصلی‌ترین دیدنی هایی ارومیه است که غافلگیرتان می‌کند. دریاچه مارمیشو در۴۵ کیلومتری شهر ارومیه قرار گرفته و مسافت کمی با مرز ترکیه دارد. این دریاچه نیلی رنگ با روستاهای هلانی، پسان و بانی همسایه است و آب شرب آنجا را تامین می‌کند. همچنین آب رودخانه مارمیشو از رودخانه نازلو چای و کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد که به تمیزی آن افزوده است. البته فراموش نکنید که دریاچه مارمیشو حدود ۵۰ الی ۶۰ متر عمق دارد و شنا کردن در آن را اصلا توصیه نمی‌کنیم. اما آنچه که به محبوبیت آن افزوده کوه‌های سر به فلک کشیده، آسمان پاک، هوای تازه و چشم‌اندازهای بکر است. در آنجا می‌توانید با خیال راحت به پیک نیک بروید و در زیر سایه درختان استراحت کنید. پوشش گیاهی آنجا شامل بلوط، گون، صنوبر، لاله کوهی و درخت بید است که از تنوع خوبی برخوردار است. همچنین سایه خنک آنجا حسابی حال و هوایتان را عوض می‌کند. بد نیست بدانید که پرندگان مهاجر زیادی در آنجا زندگی می‌کنند که شکارشان ممنوع است، ولی عکاسی از آن‌ها خطری ندارد. لازم است بدانید که که اکثر گردشگران که به مارمیشو سفر می‌کنند ابزاری مثل تجهیزات ماهیگیری و قایق بادی به همراه می‌برند.
لذا خوب است تا شما هم تجربه ماهیگیری را در آنجا رقم بزنید. اگر بخت با شما یار شد و روزی به این منطقه سفر کردید، حتما طعم عسل محلی آنجا را بچشید. همچنین در بعضی مواقع می‌توان عشایر را در آنجا دید که به فروش خوراکی‌های محلی مثل پنیر، کلوچه و دوغ می‌پردازند. اگر دوست دارید تا درباره بهترین زمان سفر به مارمیشو بدانید، بهار و تابستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همواره به آسانی می‌توانید با رزرو بلیط هواپیما راهی ارومیه شوید و به وسیله تورهای گردشگری و یا اتوبوس‌های شهری خود را به دریاچه مارمیشو برسانید.
زیباترین دریاچه های ایران | ۱۹ مقصد جذاب برای طبیعت‌گردی

دریاچه بختگان و طشک


دومین دریاچه بزرگ و چهارمین تالاب ایران، دریاچه بختگان است که در استان فارس در نزدیکی روستای زیبا و قدیمی طشک واقع شده است. دو دریاچه بختگان و طشک حاصل از فرونشست ميان‎كوهی بوده و دریاچه طشک که در شمال غربی دریاچه بختگان است، از طریق دلتای رود کر باهم در ارتباط هستند. در سواحل رسوبات سفید رنگ تبخیری دیده می‌شود. باوجوداینکه آب دریاچه از دو رود کر و سیوند تأمین می‌شود، دارای آب بسیار شوری است و به همین دلیل گونه‌های گیاهی شور پسند همچون گز و نی، تنگس، قیچ، آویشن، کاکوتی، باریم، گل نرگس، کیکم، زیره و باریجه در آن یافت می‌شوند. همچنین به علت فعالیت کوه‌زایی زاگرس تعدادی جزیره و شبه‌جزیره کوچک و بزرگ همچون جزیره نرگس و گنبان در طشک و جزیره مناک در بختگان دیده می‌شود.
تجربه سفر به طبیعت بکر و لذت بودن در کنار دریاچه برای همه فوق‌العاده است ولی باید این نکته را خاطرنشان شویم که این مکان اکوسیستم خیلی از حیوانات، پرندگان و آبزیان است و مسئولیت مهم ما حفظ این محیط است. لذا بهتر است به جای اقامت در این اکوسیستم، در هتل‌های شیراز اقامت کنید.

دریاچه کوه گل سی سخت یاسوج


کوه گل یکی از اصلی‌ترین دیدنی های سی سخت است که از آن به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌ های ایران یاد می‌شود. البته باید این را هم بگوییم که در این منطقه دریاچه‌های متعددی وجود دارد، ولی دریاچه کوه گل زیباترین آن‌هاست. این دریاچه حدود ۱۵ متر عمق دارد و با طبیعت زیبای خود جای بکر برای استراحت و تجدید قوا است. آب این دریاچه‌ کوه گل از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود. به همین دلیل طراوت و تازگی را می‌توان در اطراف دریاچه حس کرد. آب و هوای دلپذیر در این منطقه باعث شده تا گردشگران زیادی برای تفریح و کمپ زدن به دریاچه کوه گل سفر کنند. لذا اگر به فکر جایی خوش منظره برای تجدید قوا هستید، این جاذبه مهم سی سخت را به شما توصیه می‌کنیم. آنجا پوشش گیاهی مختلفی می‌توان پوشش گیاهی مختلفی همچون بابونه، ریواس، پونه کوهی، جاشیر، قارچ کوهی و نعنا دید. همچنین گل‌های دلربای این ناحیه چشم‌انداز خاصی به آن بخشیده‌اند. در اطرف دریاچه کوه گل جانوران گوناگونی مانند مرغابی، اردک، درنا، لک لک، خرس و حواصیل زندگی می‌کند. اما اگر دوست دارید درباره جاذبه‌های آنجا بدانید، دشت لاله‌های واژگون یکی از آن‌ها است.
این دشت خوش رنگ و بو منظره‌ای رویایی دارد و نباید آن را قلم انداخت. لاله‌های آنجا با آن رنگ و لعاب جذابشان جلوه‌ای خاص به دشت‌های هموار بخشیده‌اند. آبشار تنگه نمک، و چشمه سردو از دیگر دیدنی های سی سخت در حوالی کوه گل است که بازدید از آن‌ها به هر طبیعت‌دوستی پیشنهاد می‌شود.

دریاچه حوض سلطان در قم


اگر دوست دارید تا از یکی از زیباترین دریاچه های ایران در حوالی تهران دیدن کنید، دریاچه حوض سلطان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دریاچه زیبا که به دریاچه ساوه و یا شاهی نیز مشهور است، وسعتی متغیر دارد. به طوری که در فصول بارندگی وسعت آن افزایش می‌یابد و در تابستان‌ها کاهش می‌یابد. همچنین رودهای شور مختلفی به آن سرریز می‌شوند که سبب شورتر شدن دریاچه حوض سلطان شده‌اند. این دریاچه نمک فراوان دارد، به همین دلیل خیلی از افراد از آن به عنوان دریاچه نمک یاد می‌کنند. البته ناگفته نماند که دریاچه حوض سلطان با دریاچه نمک در جنوب شرقی قم تفاوت دارد و نباید آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید. یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که در دریاچه حوض سلطان انجام می‌شود، دوچرخه‌سواری و آفرود است. به همین دلیل گروه‌های زیادی برای خوشگذرانی به انجا می‌روند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دریاچه حوض سلطان سطح صیقلی خاصی دارد که مانند آینه عمل می‌کند. به خاطر این امر آنجا به جایی خارق‌العاده برای ماجراجویی تبدیل شده است.
بعضی از افراد ساعت‌ها در کنار دریاچه حوض سلطان می‌مانند و از تماشای سطح جادویی آن لذت می‌برند. برای رفتن به دریاچه ساوه (حوض سلطان) باید به جاده قم رفت و پس از مجتمع مهتاب وارد جاده خاکی شد. همچنین فراموش نکنید که فصل بهار و پاییز را برای رفتن به این مکان زیبا انتخاب کنید تا از گرمای طاقت‌فرسای بیابان در امان باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است