search
menu

جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

[ پنهان کردن ]
مسجد خسروآباد گروس واقع در بیجار
غار کرفتو واقع در کرفتو
بازار سنندج
عمارت خسروآباد واقع در سنندج
قلعه ایمام مریوان واقع در مریوان
کاخ دژ زیویه واقع در سقز
عمارت سالار سعید در سنندج
عمارت آصف وزیری در سنندج
سنگ نبشته اورامان (کتیبه تنگی ور) در کامیاران
مسجد جامع سنندج واقع در سنندج
حمام شیشه واقع در سنندج
مسجد دو مناره سقر واقع در سقز
پل گاران واقع در مریوان
بازار بیجار واقع در بیجار
کلیسای سنندج واقع در سنندج
پل فرهاد آباد واقع در قروه
چنگیز قلعه در بیجار
پل قجور (پل گل قشلاق) در بیجار
عمارت امجد الاشراف سنندج
حمام حاج صالح واقع در سقز
پل صلوات آباد در واقع در بیجار
برج ینگی ارخ واقع در بیجار
مسجد شیخ مظهر واقع در سقز
تیمچه حاج شهباز در بیجار
برج اوچ گنبدخان در بیجار
تپه قلعه ننه واقع در مریوان
جاذبه های طبیعی کردستان
کوه آوالان
غار سنگی حسین کوه‌کن
دشت بیلو
چشمه بابا گرگر
آبشار گویله
منطقه حفاظت شده عبدالرزاق
غار کرفتو
کوه آربابا
جاده هجیج – اورامان
کوه چهل چشمه
پارک جنگلی آبیدر سنندج
روستای اورامان تخت مریوان
دریاچه زریوار
پل تاریخی گاران
بیجار، بام ایران
استان کردستان که یکی از استان‌های غربی کشورمان به شمار می‌رود، در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. سروآباد، سنندج، دهگلان، سقز، دیواندره، مریوان، بیجار، بانه، کامیاران و قروه، از شهرستان‌های کردستان به شمار می‌روند. کردستان به عنوان یکی از زیباترین استان‌های ایران شناخته می‌شود.
از طرفی اعتقادات و آداب و رسوم مردم عزیز کردستان زبانزد همه مردم است از طرف دیگر، وجود جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های این استان بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. همان‌طور که گفته شد استان کردستان یکی از استان‌‌های ایران در بخش غربی کشور بوده و شهر سنندج به عنوان مرکز آن انتخاب شده است. استان کردستان با قرار گیری در دامنه‌ها و دشت‌های متراکم رشته کوه‌های زاگرس میانی، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از سمت شرق به همدان و زنجان، از طرف جنوب به کرمانشاه و از بخش غربی به اقلیم کردستان و کشور عراق محدود شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان کردستان با کشور عراق حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. در ادامه قصد داریم دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی این کشور را بررسی کرده و چند مورد را در اختیار شما قرار دهیم. اگر با تورهای گردشگری به این نقطه از کشور سفر کنید خیالتان بابت برنامه ریزی بهتر و استفاده مفید از زمان کاملا راحت می‌شود. پس اگر برایتان مقدور است سعی کنید که سفرهای خود با استفاده از تور گردشگری داخلی مدیریت کنید. لازم است بدانید اقلیم کردستان از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای زیادی گرفته و با استفاده از آن توده‌ها بارندگی‌هایی در فصل بهار را برای خود رقم تاثیر می زند. این توده‌های هوایی از سمت اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه می‌آیند و با برخورد به ارتفاعات زاگرس سامانه بارشی و برفی این استان را تشکیل می‌دهند. طبیعی است که میزان درجه هوا نیز مربوط به موقعیت جغرافیایی هر شهر می‌شود.
در این مقاله به ما همراه باشید تا ضمن معرفی جاهای دیدنی کردستان، برخی از تصاویر زیبای ثبت شده از این مکان‌ها را به شما نشان دهیم تا اگر گذرتان به این استان بی‌نظیر افتاد، از این مکان‌ها دیدن کنید.
جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

مسجد خسروآباد گروس واقع در بیجار


سابقه ساخت این مسجد به زمان قاجار برمی‌گردد و در شهرستان بیجار واقع شده است. آنچه باعث شده است مسجد خسروآباد گروس برای گردشگران جالب توجه باشد، استفاده از آجرکاری‌های متنوع و مختلف برای ساخت این مسجد است. تقریبا ۲۳ سال پیش، مسجد خسرو آباد گروس به ثبت آثار ملی رسید.
نشانی: ایران، کردستان، ۴۵ کیلومتری شرق بیجار، روستای خسروآباد

غار کرفتو واقع در کرفتو


از دیگر جذاب‌ترین دیدنی‌های کردستان غار کرفتو است که از نظر جغرافیایی در ۶۷ کیلومتری دیواندره واقع شده است. جالب است بدانید روی دیوارهای این غار، آثاری از کتیبه‌های ارزشمند مشاهده می‌شود که به خط یونانی نوشته شده است به همین دلیل مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این غار در سال ۱۳۱۸ رسما به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.
غار کرفتو از بزرگترین غارهای ایران به شمار می‌رود در برخی از قسمت‌های این غار آب وجود دارد به همین دلیل برای مشاهده درون غار باید از قایق استفاده کرد. گفته می‌شود غار کرفتو تا دوران مزوزوئیک یعنی دوران سوم زمین شناسی زیر آب قرار داشته و سپس پایان دوره مزوزوئيک از آب خارج شده است.
نشانی: ایران، استان کردستان، ۴۶ کیلومتری جنوب غربی تکاب، ۵ کیلومتری غرب تکاب، ۵ کیلومتری غرب روستای یوزباش کندی
جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

بازار سنندج


بازار سنندج واقع در مرکز شهر سنندج، یکی از بازارهای سنتی و قدیمی سنندج به شمار می‌رود و از لحاظ ظاهری، پلان مستطیلی شکل دارد. از ویژگی‌های ظاهری بازار سنندج گنبدهای آجری و دیوارهای این بازار است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند.
گفته می‌شود این بازار سرپوشیده در زمان شاه صفوی ساخته شده است و به دلیل استحکام دیوارها و مصالح به کار رفته در ساخت این بازار، همچنان پس از گذشت سال‌های زیاد، این بازار پا برجاست. سنندج یکی از شهرهایی است که در میان رشته‌ کوه‌های البرز قرار گرفته است به همین دلیل آب و هوایی عالی در همه فصول سال دارد و شما با تهیه بلیط هواپیما سنندج در همه ماه‌های سال می‌توانید از بازار سنندج دیدن کنید.
برخی از جاذبه‌ها مانند موزه سنندج، عمارت آصف وزیری، مسجد جامع سنندج، پارک ساحلی سنندج و عمارت خسرو آباد در نزدیکی بازار سنندج قرار گرفته است.
نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، دو طرف خیابان انقلاب

عمارت خسروآباد واقع در سنندج


بی شک عمارت خسرو آباد، یکی از بی نظیرترین عمارت‌های ایران و از برترین بناهای کردستان است که قدمتی دیرینه دارد و تاریخچه ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. امروزه برخی از بخش‌های عمارت خسروآباد مرمت شده است به همین دلیل بازدید آن برای مردم امکان پذیر است.
به دلیل نمایش آداب و فرهنگ و رسوم مردم عزیز کردستان، در ایام نوروز در عمارت خسرو آباد، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که بازدید از این عمارت کاملا رایگان است با این حال برخی از قسمت‌های عمارت قابل بازدید نیست.
نشانی: ایران، کردستان، سنندج، بلوار خسروآباد
جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

قلعه ایمام مریوان واقع در مریوان


قلعه ایمام مریوان که به آن قلعه امام و قلعه خان احمد نیز گفته می‌شود در زمان صفویه ساخته شده است و در ۳ کیلومتری جنوب شرقی مریوان در کردستان قرار دارد. بسیاری از بخش‌های این قلعه با گذشت زمان از دست رفته است و امروزه تنها بخشی از آن باقی مانده است. در نهایت نام این قلعه در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
نشانی: ایران، استان کرستان، ۳ کیلومتری از جنوب شرقی مریوان

کاخ دژ زیویه واقع در سقز


این کاخ روی یکی از کوه‌های مرتفع شهر سقز یعنی در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز در روستای زیویه قرار گرفته است. قدمت این کاخ تقریبا به زمان ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد و از نظر شکل ظاهری و معماری نیز بسیار زیبا و قابل توجه برای مردم است.
کاخ دژ زیویه آنگونه که باید مراقبت نمی‌‌شود به همین دلیل در آستانه نابودی و خراب شدن است. این کاخ ۳ طبقه است و هر کدام از این طبقه‌ها ویژگی و شکل خاصی دارد. به نظر می‌رسد طبقه همکف این کاخ بخش عبادتگاه کاخ بوده است، طبقه دوم یک محل سکونی به شمار می‌رفته و طبقه سوم هم محلی برای نگه داری مواد غذایی یا انبار کاخ بوده است.
نشانی: ایران، استان کردستان، ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی سقز، روستای زیویه

عمارت سالار سعید در سنندج


قدمت عمارت سالار سعید به زمان قاجار برمی‌گردد و به دلیل پیشینه تاریخی که دارد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت در حال حاضر تبدیل به یک موزه شده است و گردشگران می‌توانند از داخل آن بازدید کنند. نام دیگر این عمارت، موزه سنندج است.
در این موزه، آثار ارزشمندی همچون ظروف سفالی مختلف و دیگر آثار تاریخی نگه داری می‌شود. انواع تبر، سوزن، وسایلی که با استفاده از عاج فیل ساخته شده‌اند و ... برخی دیگر از آثاری است که در این مجموعه نگه داری می‌شوند.
عمارت سالار سعید در سنندج از نظر معماری کلیه خصوصیاتی که بناهای قاجاری دارند را دارا است. از ویژگی‌های برتر این عمارت، وجود یک حیاط خیلی بزرگ و همچنین یک زیرزمین بزرگ زیر ساختمان است. ساختمان عمارت به زیبایی تمام گچ کاری شده است و تزئینات به کار رفته بنا شامل تزئیات شیشه‌ای و چوبی است.
نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی
جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

عمارت آصف وزیری در سنندج


پایه اصلی ساخت عمارت آصف وزیری در زمان صفویه بنا شد و سپس در طول دوره‌های قاجاریه و پهلوی قسمت‌های مختلف آن تکمیل شد و به شکل امروزی درآمد. نام دیگر عمارت آصف وزیری در کردستان خانه کرد است.
مردم کردستان به این عمارت اهمیت ویژه‌ای می‌دهند چرا که این عمارت جزء آثار ازشمند و فرهنگی آن‌ها به شمار می‌رود. دستور ساخت عمارت آصف وزیری توسط آصف اعظم در دوره صفویه داده شد. در نهایت این عمارت در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، خیابان امام خمینی (شاپور)، نرسیده به مسجد دارالاحسان

سنگ نبشته اورامان (کتیبه تنگی ور) در کامیاران


نوشته‌های روی کتیبه‌ها بخش مهمی از آثار باستانی یک کشور به شمار می‌رود و اطلاعات مهمی را در خصوص تاریخچه زندگی مردمانی که قبلا در آنجا زندگی می‌کردند به ما می‌دهد. به دلیل اینکه بسیاری از این کتیبه‌ها دارای خط میخی بودند، در گذشته قابل خواندن نبودند اما امروزه اطلاعات مهمی از این دست نوشته‌ها در دسترس است.
طبق تحقیقات صورت گرفته، تاریخچه سنگ نبشته اورامان به زمان امپراتوری آشور برمی‌گردد و یکی از زیباترین آثار کردستان برای بازدید است. از آنجایی که تاریخچه این کتیبه تقریبا به ۲۷ قرن پیش برمی‌گردد، برخی از قسمت‌های این کتیبه با گذشت زمان دچار آسیب دیدگی شده است. از دیگر ویژگی‌های سنگ نبشته اورامان، وجود یک نقش برجسته در این آثار تاریخی است.

نشانی: ایران، کردستان، کامیاران، بین روستاهای تنگی ور و یوزیدر

مسجد جامع سنندج واقع در سنندج


پیشینه ساخت این مسجد به سال ۱۲۸۸ در دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. مسجد جامع سنندج به دلیل زیبایی منحصر به فرد معماری آن به شدت مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در گذشته این مسجد به نام‌های سینه دژ و سنه دژ شناخته می‌شد و امروزه به مسجد جامع سنندج معروف است.
نقش و نگارها و کاشی کاری‌های هفت رنگ به کار رفته در ساخت این مسجد، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. آرایش کتیبه‌های موجود در مسجد نیز توسط گچبری‌های زیبا صورت گرفته است و جلوه بیشتری را به این مسجد داده است.
نشانی: ایران، آثار ملی ایران، سنندج، ضلع شمالی خیابان امام

حمام شیشه واقع در سنندج


شاید با شنیدن نام حمام شیشه این تصور برای شما ایجاد شود که این حمام تشکیل شده از شیشه است اما در حقیقت این گونه نیست و این بنا از گچ، ملات و سنگ شناخته شده است. آنچه باعث شده است این حمام به حمام شیشه‌ای معروف باشد، استفاده از شیشه‌های رنگی در قسمت‌های مختلف این حمام است.
این حمام شیشه‌ای یکی از جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌رود و حتی تا چند سال بعد از انقلاب نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برخی از باستان شناسان بر این باوراند که این حمام متعلق به زمان قاجار است اما برخی دیگر از باستان شناسان می‌گویند که اکثر حمام‌ها در زمان زندیه ساخته شده و حمام شیشه‌ای متعلق به زمان زندیه است.
به دلیل از بین رفتن برخی از قسمت‌های حمام شیشه‌ای چند سال قبل این حمام مرمت شد اما تنها تا ۱ سال بعد از مرمت این حمام بازدید آن برای مردم میسر بود. متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل حمام وجود ندارد و شما تنها می‌توانید نمای بیرونی حمام را مشاهده کنید و برای مشاهده درون حمام تنها می‌توان به عکس‌های موجود از این اثر بسنده کرد.
نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان، مجاور پل و مسجد ملاویسی
جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

مسجد دو مناره سقر واقع در سقز


مسجد دو منازه سقر که از آثار تاریخی این شهر به شما می‌رود، در سال ۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی ایران رسید. معماری زیبا و تزئیات رنگی به کار رفته در این مسجد، جلوه خاصی به آن داده است و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
مصالح به کار رفته در ساخت مسجد دو مناره سقز شامل آجر، چوب، خشت خام، ملات گل، سنگ‌های لاشه و ... است. گفته می‌شود که قدمت این مسجد به زمان حکومت افشاریان برمی‌گردد و از دلایل اهمیت مسجد دو مناره سقز علاوه بر پیشینه تاریخی که دارد، از نظر معماری و شکل ظاهری نیز بسیار ارزشمند است.
نشانی: ایران، استان کردستان، سقز، خیابان امام خمینی، پشت حسینیه

پل گاران واقع در مریوان


پل گاران یا کردان واقع در مریوان، یکی دیگر از آثار ارزشمند کردستان به شمار می‌رود و تاریخچه ساخت آن به زمان زمان صفویه برمی‌گردد و در سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملی ایران رسید. برای ساخت این پل از ملات، سنگ، ساروج و ... استفاده شده است. بازدید از این پل رایگان است و گردشگران می‌توانند سوار قایق شوند و از زیر آن نیز عبور کنند.
نشانی: ایران، استان کردستان، ۱۰ کیلومتری از شمال شرقی مریوان، جاده گاران – تیژتیژ

بازار بیجار واقع در بیجار


این بازار در زمان قاجار ساخته شده است به همین دلیل قدمتی تاریخی دارد. اگر علاقه‌مند به خرید صنایع دستی هستید، بی شک بازار بیجار بهترین گزینه ممکن برای شما است چرا که در این بازار می‌توانید طیف گسترده‌ای از صنایع دستی مختلف برای خرید را پیدا کنید.
با وجود گذشت سال‌های زیاد از ساخت این بازار، همچنان بافت قدیمی آن حفظ شده است اما برخی از غرفه‌ها باز سازی شده‌اند و تنها ۱۶ غرفه دقیقا به شکلی که در گذشته وجود داشته است، وجود دارد. بازار بیجار بخش مهمی از اقتصاد مردم بیجار را تامین می‌کند به همین دلیل اهمیت زیادی برای مردم این شهر دارد.
نشانی: ایران، کردستان، بیجار، خیابان شهید اردلان

کلیسای سنندج واقع در سنندج


زمان ساخت کلیسای سنندج به دوره قاجار برمی‌گردد و به دلیل این قدمت دیرینه در سال ۱۳۷۸ به ثبت آثار ملی ایران رسید. این کلیسا از نظر معماری بسیار زیبا است و از دالان‌های نیم گردی، سنگ‌ کاری‌های منحصر به فرد، مصالح با کیفیت ساخته شده است.
درب ورودی کلیسا نیم دایره‌های متداخل دارد و شبستان این کلیسا سقفی منحنی شکل دارد. دو تا از کشیشانی که در این کلیسا مشغول به کار بوده‌اند نیز در این کلیسا به خاک سپرده شده‌اند. افرادی که به آثار تاریخی علاقه‌ مند هستند بی شک بازدید از کلیسای سنندج را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
جاذبه های طبیعت گردی سنندج بی شمار است و گزینه مناسبی برای گردش محسوب می‌شود.
نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، محله اغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

پل فرهاد آباد واقع در قروه


پل فرهاد آباد که از نظر جغرافیایی در جنوب شرقی کردستان قرار گرفته است، از مهمترین آثار تاریخی شهر قروه به شمار می‌رود. گفته می‌شود این پل در زمان صفویه ساخته شده است و در سال ۱۳۷۸ به ثبت آثار ملی ایران رسید.
نشانی: ایران، استان کردستان، ۴۶ کیلومتری شمال غرب قروه، روستای فرهاد آباد

چنگیز قلعه در بیجار


چنگیز قلعه یا تپه قلعه واقع در شهرستان بیجار، تاریخچه آن به زمان دوران تاریخی بعد از اسلام برمی‌گردد و در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. طبق تحقیقات صورت گرفته، در زمان‎های قدیم شهر بیجار توسط مغول‌ها مورد حمله قرار گرفت و چنگیزخان مغول این قلعه را در بالای کوه ساخت به همین دلیل این قلعه به چنگیز قلعه معروف است.
نشانی: ایران، استان کردستان، بیجار، روستای چنگیز قلعه

پل قجور (پل گل قشلاق) در بیجار


مصالح به کار رفته در ساخت پل قجور شامل ملات، سنگ، آجر و گچ است. طبق تحقیقات باستان شناسان، پل قجور مربوط به زمان ایلخانی است و به دلیل قدمت زیادی که دارد، متاسفانه بسیاری از بخش‌های آن از دست رفته است و بخش کمی از آن باقی مانده است.
نشانی: ایران، استان کردستان، ۵۰ کیلومتری شهر بیجار، نزدیک روستای قجور

عمارت امجد الاشراف سنندج


این عمارت تاریخی بسیار زیبا در سال ۱۲۱۷ به سفارش یکی از تجار اصفهانی با اساتید و معماران خبره اصفهانی آن زمان ساخته شد. این بنا از آثار تاریخی و بسیار ارزشمند سنندج به شمار می‌رود. گچ بری‌های پر نقش و نگار تنها بخشی از این معماری زیبا در عمارت امجدالاشراف به شمار می‌رود.
نشانی: ایران، استان کردستان، سنندج، خیابان صلاح الدین ایوبی

حمام حاج صالح واقع در سقز


این حمام که در شهر سقز قرار دارد، یک حمام زیبا به سبک اصفهانی است و زمان ساخت آن متعلق به زمان صفویه است. به دلیل قدمت زیاد این حمام، این اثر در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. این حمام امکانات مختلف از جمله خزینه، گرمخانه، سربینه، سیستم آب و فاضلاب و ... را دارد.
حمام حاج صالح در زمان پهلوی تبدیل به زورخانه شد به همین دلیل تغییراتی در ساختمان آن به وجود آمد. امروزه این حمام یا زورخانه به عنوان موزه استفاده می‌شود و چند سال گذشته میراث فرهنگی کردستان آن را مرمت کرد.
نشانی: ایران، استان کردستان، سقز، مجموعه بازار تاریخی

پل صلوات آباد در واقع در بیجار


پل صلوات آباد واقع در بیجار است و روی رودخانه قزل اوزن ساخته شده است. این پل متعلق به زمان‌های بسیار دوری است و عده‌ای باستان شناسان معتقداند که ساخت این پل به زمان صفویه باز می‌گردد. پل صلوات آباد در سال ۱۳۷۵ بر اثر سیل تخریب شد اما ۵ سال بعد آن را مرمت کردند.
طول پل صلوات آباد ۱۳۰ متر است و در دو طرف بالای آن جان پناه دارد. این پل در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار باستانی ثبت شد و اکنون گردشگران زیادی برای بازدید از پل صلوات آباد به بیجار می‌روند. آجر چینی این پل به هنرمندی تمام چیده شده است و بر زیبایی این پل افزوده است.
نشانی: ایران، استان کردستان، بیجار، روستای صلوات آباد
جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کامل کردستان گردی

برج ینگی ارخ واقع در بیجار


نوشته‌های موجود روی این برج حاکی از این هستند که قدمت برج ینگی ارخ به زمان سلجوقیان برمی‌گردد. این برج به دلیل قدمت طولانی که دارد، در سال ۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی ایران رسید. طبق تحقیقات صورت گرفته، اصلی‌ترین دلیل ساخت برج ینگی اقامتگاه بوده است و مسافران میان راهی برای چندین ساعت به استراحت در این برج می‌پرداخته‌اند.
طبیعت زیبای اطراف این برج نیز باعث شده است تا گردشگران پس از بازدید از این برج به استراحت و لذت بردن از طبیعت بپردازند. بازدید از این برج کاملا رایگان است و با استفاده از خودرو شخصی یا اتوبوس می‌توانید برای بازدید به روستای ینگی ارخ مراجعه فرمایید.
نشانی: ایران، استان کردستان، یاسوکند حسن آباد یاسوکند، حاشیه جنوبی شهر

مسجد شیخ مظهر واقع در سقز


پیشینه ساخت مسجد شیخ مظهر به زمان قاجار برمی‎گردد و یکی از مهمترین آثار تاریخی و از برترین جاهای دیدنی کردستان به شمار می‌رود. این مسجد در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. از عمده دلایلی که بازدیدکنندگان این مسجد را برای بازدید انتخاب می‌کنند، هنر منحصر به فرد به کاررفته در آجر تراشی‌های این مسجد است.
نشانی: ایران، کردستان، سقز، بین خیابان جمهوری و خیابان ساحلی، کوچه شیخ مظهر

تیمچه حاج شهباز در بیجار


این بنای بی نظیر یک بنای سرپوشیده قدیمی است که غرفه‌ها و حجره‌هایی در اطراف آن به وجود آمده است. این بنا در زمان صفویه احداث شد و در زمان جنگ جهانی اول بخش مهمی از آن آسیب دید و بعدها دوباره مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت.
نشانی: ایران، استان کردستان، بیجار، خیابان اردلان، ضلع شرقی راسته بازار بزرگ

برج اوچ گنبدخان در بیجار


این برج در ۷۵ کیلومتری شمال غرب بیجار واقع شده است و طبق گفته باستان شناسان متعلق به زمان صفویه است با این حال معماری برج اوچ گنبدخان برخی دیگر از باستان شناسان را به سمت این فرضیه می‌برد که این برج متعلق به دوران ایلخانی و سلجوقیان است. برای بازدید از این برج با ماشین می‌توانید به روستای اوچ گنبد خان سفر کنید.
نشانی: ایران، استان کردستان، بیجار، روستای اوچ گنبدخان

تپه قلعه ننه واقع در مریوان


تپه قلعه ننه واقع در روستای ننه یکی از قدیمی‌ترین آثار مریوان به شمار می‌رود که قدمتی دیرینه دارد. گفته می‌شود قلعه ننه متعلق به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوره‌های تاریخی پس از اسلام است. این تپه در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و بازدید از آن برای مردم رایگان و در دسترس است.
نشانی: ایران، استان کردستان، شهرستان مریوان، ۱۵ کیلومتری جنوب مریوان، روستای ننه

جاذبه های طبیعی کردستان


یکی دیگر از قطب‌های مهم گردشگری شمال غرب کشورمان استان زیبا و سرسبز کردستان است. این استان به خصوص در فصول بهار و تابستان؛ طبیعت بکر، چشم اندازهای زیبایی دارد که توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی در استان کردستان شاهد فرهنگ غنی و مردمان خونگرم و آثار تاریخی متنوعی هستیم که در جای جای این نقطه از کشور یافت می‌شود. این موارد باعث شده که به صورت سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این استان سفر کنند. اگر شما هم قصد سفر و گذراندن تعطیلات پیش رو را در این استان را دارید می‌توانید در اسرع وقت برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و با تهیه تور طبیعت گردی به هر یک از شهرهای مورد علاقه‌تان در کردستان سفر کنید. با رفتن به این استان طبیعتی بکر و زیبا، آب و هوای عالی، منظره‌های طبیعی منحصر به فرد و جاذبه‌های تاریخی با ارزش مانند قلعه‌ها و مساجد انتظار شما را می‌کشد.

کوه آوالان


کوه آوالان که اولین معرفی ما در این بخش است با نام‌های کوه عه والان، اوالان، عبد الامان و یا هه واره یا به رزه نیز شناخته می‌شود. محل قرار گیری قله آوالان در ۴۰ کیلومتری کامیاران، جاده سنندج است. جالب است بدانید با سفر به این کوه، مشرف به روستای نشورعلیا از سمت غربی آن نیز هستید. مسیرهایی که برای رسیدن به قله کوه آوالان در دسترس شما قرار گرفته از جاده سنندج به کامیاران و از روستاهای نشور و یمینان و دولکرو امکان پذیر است. کامیاران یکی از شهرهای استان کردستان ایران است که بین سنندج و کرمانشاه قرار گرفته است. کوه آوالان به قدری معروف است که تمام کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند کوهستان اوالان را به خوبی می‌شناسند. برای شروع کوهنوردی در این منطقه فقط مقداری غذا و خوراکی‌های سبک بردارید و با وجود چشمه‌های فراوان در بین راه، نگران آب نباشید.

غار سنگی حسین کوه‌کن


غار سنگی حسین کوه‌کن یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کردستان واقع در شهر بانه است. حسین کوه‌کن نام غاری دست ساز بوده و سالیانه مقدار زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. این غار در منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه قرار گرفته است. خوب است بدانید که این غار توسط مرد کردی به نام حسین کوه‌کن که از اهالی بانه بوده ساخته شده است. این مرد که فقط یک پا دارد این بنا را از ۴ خانه و ۹ اتاق تشکیل داده و ورودی اصلی آن را در قسمت شمالی و پشت صخره، قرار داده است. ورودی غار، راهرویی باریک در وسط صخره دارد که با شیبی کم و ارتفاعی کوتاه و چند پله دیده می‌شود. جالب است بدانید او حتی برای خود سرویس بهداشتی و حمام نیز ساخته است.

دشت بیلو


دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری شهرستان مریوان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کردستان است. این دشت با وجود پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌های متعدد و جنگل‌های سرسبز اطراف، به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری مریوان تبدیل شده است. بیلو در فصول مختلف، مخصوصاً در ایام عید نوروز و تعطیلات رسمی میزبان تعداد زیادی از مردم محلی و گردشگران از سراسر ایران است.

چشمه بابا گرگر


روستای بابا گرگر، در ۱۸ کيلومتری شمال شرقی شهرستان قروه قرار داده شده و در نقش چشمه‌ای جوشان، هميشه می‌خروشد. آب اين چشمه در استخری عميق و مدور به محيط ۲۰۰ متر ریخته می‌شود. آب اين چشمه دارای رنگی مایل به سرخ است. البته در بعضی مواقع به رنگ زرد مايل به ليمويی در می‌آيد. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ آب اين چشمه به علت وجود املاح معدنی به ويژه گوگرد رنگين است. اين آب برای بیماری‌های سودايی و پوستی مناسب است. همچنین در درمان سو هاضمه و ديگر بيماری‌های دستگاه گوارش، راشيتيسم و درمان تورم مؤثر است. اين چشمه در کنار امام زاده باباگرگر واقع شده و با یکدیگر مجموعه طبيعی و تاريخی استان را تشکیل می‌دهد.

آبشار گویله


آبشار گویله یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان و شهرستان مریوان است. این آبشار که در فاصله ۲۰ کیلومتری مریوان، نزدیک به روستای گویله و در راه مریوان به سقز قرار دارد؛ ارتفاعی بیش از ۵۰ متر داشته و منظره بکر و چشم‌نوازی را مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد. آبشار گویله در آغاز سال نو به علت تجمع آب از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود. در بعضی از روزهای فصل زمستان نیز به دلیل وجود سرمای شدید هوا و یخ زدگی آبشار فضایی بکر و دیدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق


مکان دیگری که با نام منطقه حفاظت شده عبدالرزاق مشهور است را می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. این منطقه حفاظت شده در استان کردستان واقع شده است. طبق اسناد رسمی، این منطقه زیستگاه عبدالرزاق سقز بوده و با مساحت ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار به عنوان سومین منطقه حفاظت شده استان کردستان به شمار می‌رود. در زیستگاه عبدالرزاق در حال حاضر ۸۰ گونه پرنده، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ نوع پوشش گیاهی (گونه‌های گیاهی مرزه، گون، کما، بادام وحشی، زنبق، میخک، زول و ...) وجود دارد. از حیواناتی که با رفتن به این شهر و با خرید اینترنتی بلیط هواپیما سقز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید می‌توان به لک لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، کبک، قوچ، میش مرغ و شغال اشاره کرد. البته جاذبه‌های قابل توجه در این منطقه تنها به پوشش گیاهی و جانوری آن محدود نشده و با بازدید از منطقه عبدالرزاق می‌توانید با آثار تاریخی و فرهنگی، غار باستانی کرفتو و قلعه زیویه آشنایی پیدا کنید.

غار کرفتو


غار کرفتو از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان کردستان است. این غار از دسته غارهای آهکی و طبیعی بوده و در سال‌ها قبل برای استفاده و سکونت انسان تغییر حالت داده است. جالب است بدانید این غار با معماری صخره‌ای در ۴ طبقه در دل کوه حفر شده است. محققان بسیاری از جمله دمرگان، راولینسون، کرپورتر، خانیکف و فون‌گال به صورت حضوری از غار کرفتو بازدید کرده و نقشه‌هایی از آن را تهیه و ارائه کرده‌اند. نقشه این غار توسط کرپورتر کشیده شده و فون‌گال نیز آن را ویرایش و پردازش کرده است. مقالاتی که توسط محققان به چاپ رسیده در این غار نگهداری می‌شود. نکته دیگری که در مورد این غار صدق می‌کند وجود کتیبه‌ای یونانی است که بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه سوم آویخته شده است. شناخته شدن این غرا به عنوان معبد هراکلس یا هرکول نیز به خاطر وجود آن کتیبه است. مسیری که با رفتن به این غار پیش رو دارید حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. در بازدید از این غار می‌توانید سیر تحول و تغییرات در طول سکونت انسان را مشاهده کنید. دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرف‌های بسیار در آن، صحت زندگی مردمانی در گذشته را نشان می‌دهد. کوه‌کن‌ها با ظرافت منحصر به فردی فضاهایی را در این غار به عنوان مدخل‌های غار تراشیده‌اند و اتاق‌ها، راهرو و دالان‌های متعددی را در آن به وجود آورده‌اند. با استفاده از تور گردشگری کردستان می‌توانید به این نقطه از کشور بروید و دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری آن را بازدید کنید.

کوه آربابا


کوه آربابا در بانه، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین مکان‌های تاریخی در کردستان بوده و امروزه به عنوان یک جاذبه طبیعی گردشگری مهم به شمار می‌رود. خوب است بدانید که این کوه نماد زیبایی و آرامش برای مردم بانه بوده است. آربابا در حدود ۲۲۲۰ متر ارتفاع داشته و طبق گزارش‌های انجام شده آن را متعلق به دوره دوم زمین‌شناسی می‌دانند. البته هیچ سند موثقی برای دلیل نام گذاری آن در دسترس نیست و گزارشات تنها در مورد باستان شناسی آن بوده است. همان‌طور که گفته شده کوه آربابا بانه در فرهنگ اهالی بانه جایگاه ویژه‌ای داشته و به همین دلیل هم نام این کوه را در گفتگوهایشان به عنوان الگو به کار می‌برند و هم شخصیتی با نام آربابا در قصه‌ها و اشعار کردی خود گنجانده‌اند. در سال ۸۵ چندی از کوهنوردان اقدام به ساخت پناهگاهی در نوک قله شدند تا اهالی و گردشگران بتوانند انگیزه بیشتری برای کوهنوردی داشته باشند و عدم وجود اقامتگاه را بهانه عدم ورزش نکنند. اتاقکی که به همت کوهنوردان ساخته شده در ارتفاع ۲۱۷۰ متری قرار دارد. در این اتاقک گل‌های وحشی و یادگار‌های جنگ نگهداری شده و می‌توانید دقایقی را برای استراحت و نوشیدن چای آتشی در آن سپری کنید. اهمیت و ارزش بالای این کوه آربابا بانه به گونه‌ای شده تا برای ثبت آن در فهرست میراث طبیعی اقداماتی انجام شود. محبوبیت این کوه تنها به قدیم الایام مربوط نشده و رشد روز افزون آمار جذب گردشگر به خاطر تمهیدات جدید مسئولین نیز هست. با سفر به این کوه می‌توانید از رستوران‌ها و فضای تفریحی اطراف کوه استفاده کرده و گردش خود را به بهترین شکل جلو ببرید. همچنین وجود آرامگاه پیرمراد در کنار کوه آربابا نیز برای جذب گردشگر به این منطقه خالی از لطف نبوده و باعث به وجود آمدن فضایی معنوی شده است. مردم بانه پایبند به رسم و رسوم هستند و به خاطر احترام زیادی که برای این فرد قائل هستند، روزهای چهارشنبه به زیارت آرامگاه این شخص می‌روند. از دیگر امکاناتی که در سفر به کوه آربابا می‌توانید از آن استفاده کنید پارک جنگلی است که در دامنه کوه واقع شده و دارای سکوهایی برای چادر زدن و اقامت مسافران است. این امکانات برای رفاه حال بیشتر گردشگران پدید آمده است. اگر علاقه دارید که تعطیلاتی پر از آرامش و دل‌نشین را در یکی از مناطق گردشگری داخلی تجربه کنید؛ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به شهر بانه و کوه آربابا سفر کنید و اوقات خوشی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

جاده هجیج – اورامان


این دو مسیر قلب روستاهای پلکانی ایران و شاید هم جهان را تشکیل می‌دهند. این جاده در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه در استان کرمانشاه، روستایی به نام هجیج قرار گرفته که روستایی پلکانی با کوه‌های سنگی است. خانه‌هایی که در این مناظر از دور قابل مشاهده است به طوری معماری شده که درست مانند ماسوله؛ پشت بام هر خانه، سقف خانه دیگری است. اما فرق اساسی‌اش با ماسوله رودهای پر پیچ و خمش آن است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. جاده هجیج به اورامان را می‌توانید در صورت عدم وجود زمان یا دلایل دیگر از ۸۵ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر تبدیل کرده و از مسیر نزدیک‌تری رانندگی‌تان را ادامه دهید. اکثر افراد به محض دیدن زیبایی‌های هجیج به سفر خود پایان داده و به مبدأ برمی‌گردند اما نکته قابل توجه آن است که اگر هجیج را به طور مستقیم ادامه دهند و از طریق تابوهای راهنما به سمت اورامات حرکت کنند به جاده‌ای می‌رسند که رودخانه پر آب سیروان و همچنین آبشارها و چشمه‌های زیادی قرار گرفته و شیب تند جاده‌اش هم از جمله مواردی است که به هیجان بیشتر کمک می‌کند. اگر این مسیر را ادامه دهید به شهر نوسود می‌رسید. این شهر مرکز بخش نوسود شهرستان پاوه بوده و با پاوه ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. جالب است بدانید که شهر کوچک مرزی نوسود ۸۰ سال پیش جایگاه حکومت جعفر سلطان که یکی از خان‌های اورامان بوده؛ محسوب می‌شده است. این شهر نیز می‌تواند به عنوان یک جاذبه دیگر شما را محو زیبایی‌های خود کند.

کوه چهل چشمه


یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های استان کردستان کوه چهل چشمه است که با ارتفاع ۳۱۷۳ متر از سطح آب‌های آزاد و در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز قرار گرفته است. در سمت جنوب شرقی این کوه شهرستان دیواندره و در جنوب غربی چهل چشمه شهرستان مریوان دیده می‌شود. از روستاهای اطراف چهل چشمه که هر کدام می‌توانند یک گردشگری خاطره انگیز را برایتان رقم بزنند می‌توان به اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره کرد. برای فتح این کوه و رسیدن به قله می‌توانید از ۳ مسیر؛ اسحاق آباد، بست و درهوان کمک بگیرید. ناگفته نماند که این منطقه از برف گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به شمار آمده و در تمام طول سال شاهد وجود برف در منطقه خواهیم بود. یکی دیگر از نکات در مورد این منطقه وجود صدها گونه گیاهی دارویی بی‌نظیر است. این گیاهان عبارت‌اند از: سولان یاگل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، مني، سووره بنه، گوني، کنيوال، پيچک، برزا، سنوبر، قيتران، بنفشه، سالمه و... . از رودخانه‌های بسیار مهم و معروف این منطقه نیز می‌توان به قزل اوزن که به سفید رود می‌ریزد و یکی از شاخه‌های سیروان که به دریای عمان راه دارد اشاره کرد. رودخانه خورخوره نیز در این منطقه وجود دارد که به سد بوکان از جمله جاهای دیدنی بوکان می‌ریزد.
توضیح دیگری که درباره این منطقه صدق می‌کند وجود ۲۰ قله دیگر در مجموعه کوه‌های چهل چشمه است. نام این کوه‌ها عبارت است از: شاه نشین در چهل چشمه، دالاش، دو برار، کوه سلطان، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه هزار میرگ، باشورتی وکوه کل کوژ. خود قله‌ی چهل چشمه يا همان شاه نشين دارای يال‌های زیادی بوده و آن‌ها را با نام های کل با، يا يال مله که وه، يال کانی زليخا يا قولی زليخا، يال گاوه لال، يال برده قبله، يال شاه نشين، يال کال كالی، يال دلو و يال ئه ستيره ره ش(حوض سياه) می‌شناسند.

پارک جنگلی آبیدر سنندج


جالب است بدانید این پارک را به دلیل تراوش فراوان آب، آبیدر (آب به در) می‌خوانند. این پارک یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین پارک‌های جنگلی سنندج به شمار می‌رود. این پارک جنگلی در انتهای خیابانی به همین نام در غرب شهر قرار گرفته و با هوای معتدل، باغ‌های متعدد، تپه‌های سرسبز و چشمه‌های فراوان آن را به تفرجگاهی ویژ‌ه نزد مردمان کرد زبان سنندج کرده است. از امکانات دیگر منحصر به فرد آبیدر می‌توان به سینمایی رو باز با گنجایش 10 هزار نفر است اشاره کرد. این سینما که بزرگ‌ترین سینمای رو باز جهان محسوب می‌شود یک گردهمایی بزرگ و لحظاتی ناب را به هنگام نمایش فیلم برای گردشگران رقم می‌زند. با سفر به سنندج و رفتن به آبیدره می‌توانید از رستوران، کافی‌شاپ، کمپینگ و نیز هتل جهانگردی سنندج استفاده کنید. از مکان‌های گردشگری این پارک که در اطراف و یا داخل محوطه قرار گرفته می‌توان به کانی سفا، کانی ماماتکه، گویزه کویره، خضر زنده، امیریه، هفت آسیاب و کچک قرآن اشاره کرد.

روستای اورامان تخت مریوان


یکی از زیبا‌ترین مناطق کوهستانی ایران و جاهای دیدنی استان کردستان روستای اورامان تخت بوده که در منطقه اورامانات واقع شده است. البته این منطقه شادابی و طراوتش را مدیون رودخانه‌های سیروان و لیله است که از میان این دهکده می‌گذرند. خوب است که بدانید این دو رودخانه در مکانی از مرز مشترک بین ایران و عراق که با نام دروله شناخته می‌شود به یکدیگر سالیانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران را به سوی خود جلب می‌کند. این سفرها اکثرا در قالب تورهای کردستان اتفاق می‌افتد. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر عمده گردشگران به این دهکده از کشورهای اسپانیا و آلمان بوده و روز به روز بر حجم گردشگران خارجی این منطقه بکر و رویایی افزوده خواهد شد.

دریاچه زریوار


یکی از بزرگ ترین و همچنین زیباترین دریاچه آب شیرین غرب ایران دریاچه زریوار مریوان است. این دریاچه یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار رفته و طبق گزارشات انجام شده تمام شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست. البته تحقیق و پژوهشی درباره مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده شده که تا به حال در دست مطالعه قرار نگرفته و یا اعلام نشده که نیاز به بررسی بیشتر دارد. وجود دریاچه زریوار در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و همچنین گونه‌های مختلف درختان جنگلی، سرزمین با شکوهی را در غرب ایران به وجود آورده است. این دریاچه به باور مردم محلی یکی دریاچه افسانه‌ای و سرشار از رمز و راز است. دلیل ساخت این افسانه هم به دلیل خود جوش بودن می‌دانند زیرا این دریاچه بدون این که آبی درون آن ریخته شد در همه فصول پر آب است. ناگفته نماند این دریاچه در ۳ کیلومتری غرب مریوان در کردستان قرار دارد.

پل تاریخی گاران


این پل تاریخی که در فاصله ۱۰ کیلومتری به سمت مریوان و در مسیر سقز قرار گرفته؛ بر روی رودخانه گاران واقع شده است. پل گاران از جاذبه‌های دیدنی کردستان است که قدمت آن به دوران صفویان باز می‌گردد. این پل تاریخی در سال ۱۳۷۹ به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیجار، بام ایران


بیجار یکی دیگر از مناطق مرتفع و دیدنی ایران است که به آن لقب بام ایران نیز داده شده است. اگر شما یک شکم گرد هستید و علاقه‌مند به چشیدن غذاهای متنوع در هر خطه از کشور هستید، باید حتما بستنی‌های سنتی این شهر را امتحان کنید. در این بستنی ها از عرق گلاب و هل استفاده می‌کنند. از جمله آثار تاریخی و دیدنی در این مقصد می‌توانیم به پیست اسکی نشار و بازار سنتی قلعه قمچای اشاره کنیم.

سخن پایانی
زیبایی‌های استان کردستان آنقدر زیاد است که بی شک تنها به بناهای ذکر شده در قسمت بالا منتهی نمی‌شود. در مقاله بالا سعی بر آن شد تا برخی از جاهای دیدنی کردستان را برای شما عزیزان شرح دهیم. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. برای بازدید از این مکان‌های دیدنی می‌توانید با رزرو بلیط هواپیما و سفر به استان کردستان، مقدمات سفرتان را فراهم کنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است