search
menu

۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

[ پنهان کردن ]
مثلث برمودای ایران
بهشت گمشده
دره هفت غار
جنگل جیغ
ماخونیک
دریاچه ارواح
کوه‌های مریخی چابهار
تنگه رَغِز
دره کال جنی
قبرستان سفیدچاه
مقاصد معمول گردشگری ممکن است برای افراد ماجراجو و اهل هیجان پس از مدتی تکراری شوند. افراد ماجراجو و کنجکاو همواره به دنبال مکان‌های جدید و ناشناخته در سفر هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد باشید می‌دانید که کشف مکان‌های بکر و جدید چه لذتی دارد. در کشور ما، ایران، نیز با توجه به تاریخ غنی و طبیعت فوق‌العاده و چهارفصلش، اماکن ناشناخته، عجیب و شگفت‌انگیز بسیاری وجود دارند. در این نوشته به ۱۰ مورد از جاهای دیدنی و ناشناخته ایران اشاره می‌کنیم.
۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

مثلث برمودای ایران


برای افرادی که اهل کویرنوردی هستند کویر ریگ جن می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار جذاب باشد. این کویر به دلیل شکل مثلثی‌ و شایعاتی که در مورد آن وجود دارد، به مثلث برمودای ایران معروف است. این منطقه در غرب دشت کویر، در جنوب سمنان و در مجاورت شهرستان‌های گرمسار، انارک و جندق قرار دارد. مثلث برمودای ایران یکی از مکان‌های ناشناخته ایران است که سفر به آن می‌تواند هیجان‌انگیز باشد؛ اما پیش از خرید بلیط هواپیما و سفر حتماً به نکات ایمنی توجه کنید تا اسیر این بیابان مرموز نشوید! مردم محلی معتقدند که این کویر در تسخیر اجنه و ارواح پلید است زیرا افراد بسیاری به کویر ریگ جن رفته‌اند و بازنگشته‌اند. اما واقعیت این است ریگ جن یا همان مثلث برمودای ایران، به علت وجود دره‌های عمیق و کفه‌های نمکی، پس از بارش باران که آب به زمین نفوذ می‌کند، محل بسیار مناسبی برای تشکیل باتلاق‌های گلی است. این باتلاق‌های گلی افراد بسیاری را به درون خود کشیده و جانشان را گرفته‌اند. اگر قصد سفر به این کویر داغ و سوزان و هیجان‌انگیز را دارید، حتماً با یک راهنما همراه شوید.

بهشت گمشده


در نزدیکی شهر زیبای شیراز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت، منطقه‌ی زیبایی وجود دارد که نام اصلی آن تنگ بستانک است؛ اما با نام بهشت گمشده نیز شناخته می‌شود. بهشت گمشده یکی از رؤیایی‌ترین جاهای ایران است. این منطقه ییلاقی سرسبز و بسیار خوش‌ آب‌وهوا در مجاورت مناطق گرمسیر استان فارس است و به همین دلیل بهشت این منطقه نام گرفته است. از سوی دیگر این منطقه تا سال ۱۳۶۰ از جاهای ناشناخته ایران بود و به همین دلیل از آن زمان تا به امروز با نام بهشت گمشده شناخته می‌شود.
آب‌وهوای مناسب در این منطقه باعث رونق کشاورزی شده است و درختان بادام، پسته، زرشک و بلوط در آن رشد کرده و محصولات قابل‌توجهی دارند. گیاهانی همچون شیرین‌بیان، گون، خارشتر و درمنه نیز در این منطقه وجود دارد. همچنین منطقه‌ی کامفیروز در مجاورت رشته کوه‌های دنا‌ قرار گرفته و محل مناسبی برای جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی است. وجود درختان چنار و گردو نیز باعث شده تا این ناحیه همیشه سایه‌ای مطبوع و مطلوب داشته باشد و به یک بهشت کامل تبدیل شود!
۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

دره هفت غار


دره هفت غار در شمال نیشابور یکی از مکان های ناشناخته ایران است. این جاذبه‌ی دیدنی درواقع از هفت تنگه درست شده است؛ اما در میان مردم به این نام معروف است. چشم‌اندازهای زیبای این منطقه باعث شده تا بسیاری از مسافران برای بازدید از این منطقه‌ی شگفت‌انگیز به نیشابور سفر کنند. برای رفتن به این منطقه کافی است خود را به منطقه‌ی باغرود برسانید و ازآنجا با ده دقیقه کوهنوردی به دره هفت غار خواهید رسید. این منطقه خاک قرمزی دارد که رنگ ویژه‌ای به آن داده است.
این منطقه‌ی ییلاقی در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد، اما توصیه‌ی ما به شما این است که در فصل بهار و پاییز که دره هفت غار در اوج زیبایی خود قرار دارد به این منطقه سفر کنید. ازآنجایی‌که این منطقه در دره قرار گرفته است، هرساله با بارش باران، آبشارهای زیادی در جای‌جای این منطقه ایجاد می‌شود و به زیبایی آن می‌افزاید. رودهای پرآب دره هفت غار، نکته‌ی دیگری است که بسیاری از مسافران را متمایل به طبیعت‌گردی در این منطقه می‌کند.

جنگل جیغ


جنگل جیغ یکی از ترسناک‌ترین نقاط گردشگری ایران در روستای سربرج در استان خراسان رضوی و در بخش طرقبه است. نکته‌ی هیجان‌انگیز درباره‌ی این جنگل این است که بعد از غروب آفتاب در این جنگل، صدای جیغ گوش‌خراشی شنیده می‌شود. این صدای وحشت‌انگیز که همچون صدای جیغ زنی است که در آتش می‌سوزد، باعث شده تا بسیاری از گردشگرانی که با کنجکاوی و هیجان به این جنگل پا می‌گذارند، پس از شنیدن صدا به‌سرعت از جنگل خارج شوند.
نکته‌ی عجیب دیگر در مورد این جنگل این است که صدای این جیغ‌ها درست از سال ۱۳۹۰ و پس از پرآب شدن رودخانه‌ی این جنگل آغاز شده است. مردمان محلی معتقدند این جنگل در تسخیر اجنه و ارواح شیطانی است و برخی دیگر نیز می‌گویند زنی در این جنگل سوزانده شده و این صدای جیغ اوست که به دنبال قاتل خود می‌گردد.
بااین‌همه یک تیم تحقیقاتی اعلام کردند که این صدا مربوط به جیرجیرک‌هایی به نام «کز» یا «چز» است که در زمان فراوانی آب به این جنگل حمله کرده‌ و در لابه‌لای درختان و گیاهان پنهان شده‌اند و تعداد زیاد این جیرجیرک‌ها باعث شده تا صدایشان تا این اندازه وحشت‌انگیز به نظر برسد. بااین‌وجود برخی افراد که تجربه‌ی شنیدن این صدای رعب‌آور را دارند، دیگر حاضر نیستند به جنگل جیغ پا بگذارند!
برای رفتن به جنگل جیغ باید ابتدا با خرید آنلاین بلیط هواپیما مشهد به خراسان رضوی سفر کرده و سپس مسافتی حدود ۳۲ کیلومتر به سمت جنوب مشهد طی کنید و به روستای سربرج در بخش طرقبه برسید و لذت بازدید از این جاذبه‌ی هیجان‌انگیز را تجربه کنید.
۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

ماخونیک


روستای ماخونیک یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران است که در استان خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه قرار گرفته است. این روستا به شهر آدم کوتوله‌ها و سرزمین لی‌لی‌پوتیان نیز معروف است. روستای ماخونیک در نزدیکی مرز افغانستان، مردمانی مهربان و زحمت‌کش دارد که دارای فرهنگ و آداب‌ورسومی عجیب هستند و همگی قدی کوتاه دارند. این روستا به دلیل دورافتاده بودن، تا مد‌ت‌ها از مکان های ناشناخته ایران بود.
مردمان ماخونیک فرهنگ و آداب‌ورسوم عجیبی دارند؛ برای مثال در میان آن‌ها مهاجرت و رفتن به شهر به معنی طرد از جامعه است. آن‌ها تا ۵۰ سال گذشته چای و گوشت نمی‌خوردند و سیگار نمی‌کشیدند و به فرزندانشان اجازه‌ی تلویزیون دیدن نمی‌دادند. همچنین مردم این روستا به‌شدت صلح‌طلب هستند و به غارت و تجاوز به اموال و حتی شکار اعتقادی ندارند. بازدید از این روستای دیدنی که دارای معماری ویژه‌ای از خانه‌هایی با سقف‌های کوتاه است، برای مسافران بسیار جذاب خواهد بود. سنگ سیاه یا سنگ‌نگاره، بنای برج و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستای جالب و شگفت‌انگیز است.

دریاچه ارواح


یکی از جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران دریاچه ارواح نوشهر در استان مازندران است. اطراف این دریاچه که در حدفاصل نور تا نوشهر قرار گرفته است و در ارتفاعات جنگلی قرار دارد را درختان توسکا و ممرز پوشانده است و به همین دلیل دریاچه ارواح در میان مردم محلی به دریاچه ممرز نیز معروف است. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است.
وجود مه دائمی، درختانی کمر شکسته و آب باتلاقی دریاچه باعث شده تا فضای این دریاچه اسرارآمیز و وهم‌آلود به نظر بیاید و به همین دلیل به نام دریاچه ارواح معروف شده است. طول این دریاچه ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است و در سکوت این دریاچه صدای آواز پرندگان و همچنین صدای حرکت دیگر جانوران به گوش می‌رسد. این منطقه‌ی بکر با اکوسیستم فوق‌العاده‌اش، محل زندگی حیواناتی همچون انواع آبزیان، ماهی‌ها و دوزیستان و همچنین حیواناتی وحشی همچون گراز، روباه و سگ‌های وحشی است. با گردش در این منطقه‌ی بکر تجربه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز خواهید داشت.
۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

کوه‌های مریخی چابهار


یکی از مکان های ناشناخته ایران در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله‌ ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری چابهار، کوه‌های مریخی هستند که به سبب شکل ویژه‌شان معروف شده‌اند. کوه‌های مریخی که به کوه‌های مینیاتوری نیز معروف هستند، ادامه‌ی رشته‌کوه‌های زاگرس هستند و تا پاکستان نیز ادامه دارند. در میان این کوه‌ها دریاچه‌ی صورتی‌رنگ لیپار نیز وجود دارد که به جذابیت این منطقه افزوده است. این کوه‌ها قدمتی ۵ میلیون ساله دارند و فسیل انواع ماهیان و آبزیان در این منطقه یافت شده که نشان‌دهنده‌ی این است که این کوه‌ها در گذشته زیر آب قرار داشته‌اند.
با رزرو تور چابهار و سفر به این منطقه‌ی جذاب و ناشناخته می‌توانید تفریحات متنوعی را تجربه کنید. برای مثال هرساله همایش مریخ‌نوردی در چابهار برگزار می‌شود که طی این همایش، افراد مسیری معین را از ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری طی می‌کنند. به‌طورکلی پیاده‌روی در این منطقه بسیار جذاب است. تماشای ستارگان در آسمان شب، صخره‌نوردی و عکاسی از دیگر تفریحات جذابی است که تجربه‌ی آن‌ها در کوه‌های مریخی چابهار بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

تنگه رَغِز


یکی دیگر از جاهای دیدنی و ناشناخته ایران که در استان فارس قرار دارد، تنگه رغز یا دره رغز است. این تنگه در بخش فسارود، در منطقه‌ای به نام حسن‌آباد در ۳۰ کیلومتری شمال غربی داراب و در نزدیکی روستای رغز قرار گرفته است. از نکات ویژه‌ی این جاذبه‌ی گردشگری می‌توان به نزدیکی آن به شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان، فسا، لار و زرین‌دشت اشاره نمود. رغز به معنی راه بکر و لغزنده است. این تنگه را عروس تنگه‌های ایران نیز می‌نامند. این تنگه‌ی منحصربه‌فرد و زیبا دارای آبی است که از چشمه‌ای در دل جنگل می‌جوشد و مسافتی به طول ۵ کیلومتر را طی می‌کند و در مسیر خود جلوه‌های شگفت‌انگیزی از آبشارها و آبگیرها و حوضچه‌های طبیعی ایجاد می‌کند. هرکدام از این آبشارها و آبگیرها ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و دیوارهای بلند تنگه که گاهی به هم نزدیک می‌شوند، فضای یک غار را یادآور می‌شوند. دره رغز تقریباً ۴ کیلومتر طول دارد و در طول این تنگه ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی وجود دارند. این جذابیت‌های دل‌انگیز در کنار دیدن ماهی‌های قزل‌آلا باعث شده تا این تنگه‌ی بکر و دیدنی به یکی از جاذبه‌های مهم در استان فارس تبدیل شود.
۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

دره کال جنی


یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران در نزدیکی طبس، دره کال جنی یا دره جنیان است. کال جنی در ۳۲ کیلومتری شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان قرار گرفته است. نام این دره از دو بخش کال و جنی تشکیل شده که کال به معنی دره و یا مسیر ایجاد‌شده توسط جریان آب است. بومیان این منطقه معتقدند که این دره‌ی اسرارآمیز و ترسناک در گذشته، محل زندگی اجنه و ارواح بوده است. علل مختلفی برای این شایعه وجود دارد برای مثال برخی معتقدند که صدای عجیبی که بر اثر وزش باد در این منطقه ایجاد می‌شود، علت این شایعه است. برخی دیگر نیز می‌گویند که این ناحیه در گذشته محل عبادت پیروان آیین میتراییسم بوده و این افراد این شایعه را منتشر کرده‌اند تا از آزار و اذیت دیگران در امان بمانند.
کال جنی شکلی مانند حرف v انگلیسی و طولی به‌اندازه‌ی ۸ کیلومتر دارد و دارای دیواره‌هایی پرشیب و بلند است. سه کیلومتر ابتدایی این ناحیه، رودخانه کال جنی با سنگ‌های آهکی قرار دارد. در دو کیلومتر میانی جاذبه‌های فرسایشی و در سه کیلومتر انتهایی نیز یک خشکه‌رود در بستر رسوبات آبرفتی وجود دارد. نیزارها، درختان نخل و چشمه‌ها در کنار وزش نسیمی دل‌انگیز در این منطقه باعث شده تا کال جنی منطقه‌ی توریستی مهم و اسرارآمیزی در استان خراسان جنوبی باشد.

قبرستان سفیدچاه


اگر به دنبال یک جاذبه‌ی گردشگری مرموز و جالب می‌گردید، قبرستان سفیدچاه در استان مازندران، شهر بهشهر و در روستای سفیدچاه یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای شما خواهد بود. در مورد این قبرستان پررمزوراز که به گورستان سپید نیز معروف است، داستان‌های مختلفی وجود دارد. این قبرستان متعلق به دوره‌ی تیموریان است و حتی برخی معتقدند که این قبرستان اولین گورستان ایرانیان مسلمان است. بسیاری از افراد از روستاهای اطراف، مردگان خود را برای خاک‌سپاری به این منطقه می‌آورند زیرا معتقدند که خاک سفید این ناحیه، اجساد مردگان را نمی‌پوساند.
در این قبرستان، سنگ‌قبر افراد را بر اساس شغلشان حکاکی می‌کرده‌اند. در گورستان سفیدچاه، مقبره‌ِی افراد مهمی همچون ملک بادله، حاکم شمال و همچنین ابراهیم، منصور و عبدالرحمن از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) قرار گرفته است. برای رفتن به این قبرستان مرموز می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود به سمت شهرستان گلوگاه بروید و ازآنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید و سپس با عبور از این روستا با رسیدن به دوراهی کیاسر و چاه سفید به سمت چاه سفید بروید. در ابتدای این روستای زیبا، این گورستان که از جاهای دیدنی بکر و ناشناخته ایران است، قرار گرفته است.
۱۰ جای ناشناخته و دیدنی ایران

کلام آخر
در ایران اماکن تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد زیادی وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود هستند. بااین‌وجود بسیاری از این اماکن و جاذبه‌ها ممکن است برای افراد ماجراجو و اهل سفر تکراری شده باشد و این افراد به دنبال اماکن ناشناخته و بکر باشند. در این نوشته ۱۰ مورد از این دیدنی‌های ناشناخته و ویژه را معرفی کردیم تا با سفر به هرکدام از این مناطق، لذت یک سفر ویژه و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است