search
menu

موزه پست تهران؛ سفر به صدها سال پیش

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از موزه پست و ارتباطات پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه موزه پست و ارتباطات
معماری موزه پست و ارتباطات
بخش‌های مختلف موزه پست تهران
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه پست چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از موزه پست چه زمانی است؟
چگونه به موزه پست تهران برویم؟
در نزدیکی موزه پست از چه جاهای دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه پست برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به موزه پست هستند؟
شهر تهران برای خیلی از افراد در ترافیک و آلودگی خلاصه شده است. ولی اگر این دو مورد را فاکتور بگیریم، این شهر واقعا زیباست. تهران با جاذبه‌های فراوانی که دارد، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شهرهای ایران است. انبوه بی‌شماری از پارک، تئاتر، سینما، کاخ و موزه جنبه گردشگری ویژه‌ای به این شهر داده است. تعداد زیادی موزه در تهران وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در سطح جهانی شناخته شده‌اند. یکی از جالب‌ترین موزه‌ها، موزه پست و تلگراف یا موزه ارتباطات است.

چرا بازدید از موزه پست و ارتباطات پیشنهاد می‌شود؟


با بازدید از موزه پست می‌توانید با نمونه‌ای از معماری باشکوه ایران آشنا شوید.
بازدید از موزه پست سفری رایگان به تاریخ چند صد سال پیش است.
با ابزار ارتباطاتی گذشتگان آشنا می‌شوید.

تاریخچه موزه پست و ارتباطات


موزه پست پیشینه جالبی دارد. این موزه در سال ۱۳۰۷ با بودجه ۵۳۶ هزار تومان و مساحت ۱۵۰۰ مترمربع کلنگ‌زنی شد. موزه پست در زمان پهلوی یکم ساخته‌شده و یکی از زیباترین آثار مربوط به آن دوران است. طراحی این بنا توسط نیکلای مارکوف، معمار ایرانی گرجستانی صورت گرفته و گفته می‌شود یکی از برجسته‌ترین آثار اوست. معمار سازنده موزه پست، مهندس مظلومیان است. موزه پست و تلگراف‌خانه که بخشی از ساختمان وزارتخانه پست و تلگراف بوده است در سال ۱۳۱۳ افتتاح شد. این موزه تا سال ۱۳۴۹ پذیرای بازدیدکنندگان بود. پس از انقلاب، در سال ۱۳۶۹ این موزه با عنوان موزه پست مجددا شروع به کار کرد. در سال ۱۳۷۸ نام این موزه به موزه پست و ارتباطات تغییر کرد.
موزه پست تهران؛ سفر به صدها سال پیش

معماری موزه پست و ارتباطات


موزه پست با نمای آجری و سنگی و با ترکیبی متقارن در ضلع جنوبی میدان مشق بنا نهاده شده است. ساختمان موزه پست که به شیوه معماری ملی ساخته شده است از یک سبک التقاطی پیروی می‌کند. ستون نماها با سرستون دو کله گاوی نمادی از سبک هخامنشی و طاق‌نماها با قوس‌های شاه‌عباسی نمادی از سبک اسلامی صفوی هستند.

بخش‌های مختلف موزه پست تهران


غرفه وزرا: غرفه وزرا یا به عبارتی اتاق نمایش عکس‌های وزرای ارتباطات، در طبقه اول موزه قرار دارد. در این غرفه تصاویری از وزرای ارتباطات قرار گرفته است. این تصاویر شامل عکس علی قلی خان مخبر الدوله، اولین وزیر تلگراف تا عکس محمد جواد آذری جهرمی، وزیر وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.
سالن لمینیت تمبر: در این سالن لیمینت‌های تمبرهای رونمایی شده، قرار دارد. رونمایی تمبرها با حضور مسئولین مربوطه صورت گرفته و پس از نوشتن متنی به‌عنوان یادگاری، لیمینت شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
سالن رادیو: قدمت رادیو در ایران به سال ۱۳۰۳ برمی‌گردد، یعنی ۲۰ سال پس از راه‌اندازی رادیو در غرب. در این سالن انواع رادیو در ۱۰۰ سال گذشته قرار گرفته است، به نحوی که با دیدن آن‌ها به‌طور کامل با روند تحول رادیو آشنا می‌شوید.
سالن مخابرات: از زمان اختراع الفبای مورس و ارسال اولین تلگراف بر اساس آن الفبا، مخابرات پیشرفت چشم‌گیری داشته است. دستگاه‌های بسیاری اختراع شده که در زمان خودشان بسیار مهم و قابل‌توجه بوده‌اند و روند اختراعات بعدی را تسهیل کرده‌اند. در سالن مخابرات انواع ابزارهای ارتباطی قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.
موزه پست تهران؛ سفر به صدها سال پیش
سالن تمبر اورجینال: این سالن که به تازگی تاسیس شده است در بخش شمالی بال مرکزی قرار دارد. این سالن شامل نمایشگاهی از اصل طرح‌های تمبر بعد از انقلاب است. جلسات شورای عالی تمبر نیز در این سالن برگزار می‌شود.
سالن تمبر: اولین تمبر در سال ۱۸۴۰ توسط وزیر ارتباطات بریتانیا، سر رونالد هیل طرح شد. این تمبر یک پنی ارزش داشت و طرحی از نیمرخ ملکه ویکتوریا بود. این تمبر که به دلیل سیاه‌وسفید بودن آن به «پنی سیاه» معروف است، معروف‌ترین تمبر جهان است. پس از طراحی این تمبر بود که هزینه پست با چسباندن تمبر بر روی بسته‌های پستی پرداخت شد. در سالن تمبر که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه است، کلکسیونی از تمبرهای مختلف قرار دارد.
سالن اشیای پستی: در این سالن انواع صندوق‌‌های پستی، مهرهای دستی، مهرهای مصرفی دفاتر پست خارج از کشور، دستگاه‌های نقش تمبر دستی، نمونه صندوق‌های پستی کشورهای مختلف و بسیاری دیگر از دستگاه‌های مربوط به پست قرار دارد.
نگارخانه دائمی چاپار: این سالن که در بال مرکزی موزه ارتباطات قرار دارد از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. در این سالن آثار هنری زیبایی قرار دارند.
موزه پست تهران؛ سفر به صدها سال پیش
سالن هدایا: در این سالن هدایای مقامات رسمی وزارت ارتباطات کشورهای مختلف قرار گرفته است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه پست چقدر است؟


برای ورود به موزه پست لازم است بلیط ورودی خریداری کنید و ۱ الی ۱.۵ ساعت برای بازدید کامل مناسب به نظر می‌رسد.

فصل مناسب برای بازدید از موزه پست چه زمانی است؟


موزه پست از جاهایی است که لازم نیست برای بازدیدش منتظر زمان خاصی باشید، هر روز و هر لحظه برای بازدید از موزه‌ها مناسب است.

چگونه به موزه پست تهران برویم؟


موزه پست در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و برای رفتن به آنجا باید از حمل‌ونقل عمومی بهره برد. اگر با مترو می‌روید در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید و در صورت استفاده از اتوبوس و یا تاکسی باید در میدان امام خمینی پیاده شده و با پیاد‌ه‌روی کوتاهی به موزه رسید.

در نزدیکی موزه پست از چه جاهای دیگری می‌توان بازدید کرد؟


موزه ملک: ۳۰۰ متر
موزه ایران باستان: ۳۰۰ متر
خیابان سی تیر: ۳۰۰ متر
موزه صلح تهران: ۴۰۰ متر
کاخ موزه گلستان: ۹۰۰ متر
پارک شهر: ۱.۶ کیلومتر
عمارت مسعودیه: ۲.۶ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه پست برای اقامت وجود دارد؟


هتل گلستان: ۱ کیلومتر
هتل بزرگ فردوسی: ۱.۱ کیلومتر
هتل پرستو: ۱.۶ کیلومتر
هتل مرکزی ایران: ۲.۴ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به موزه پست هستند؟


رستوران فرهنگ: ۳۵۰ متر
رستوران ترمه: ۱.۲ کیلومتر
رستوران عادل: ۲.۵ کیلومتر
رستوران سنتی رستان: ۲.۹ کیلومتر
اکبر جوجه: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است