search
menu

قلعه بابک کلیبر

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از قلعه بابک کلیبر را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری قلعه بابک
آشنایی با زندگی ایلیاتی
چگونه به قلعه بابک کلیبر برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به قلعه بابک کلیبر
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به قلعه بابک کلیبر
اگر اهل طبیعت‌گردی و پیاده‌روی هستید و علاقه‌ای هم به آثار تاریخی و باستانی دارید، بازدید از قلعه بابک کلیبر را از دست ندهید. قلعه بابک که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر کلیبر قرار دارد، دژی ست تاریخی که قدمت آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد. این دژ محل زندگی و مبارزه‌ی سرداری به نام بابک خرمدین بوده که به مدت بیست سال از این قلعه با خلفای عباسی مبارزه کرده و مهاجمان عرب را در کوه‌های اطراف به عقب‌نشینی وا‌داشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های این مکان تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

چرا بازدید از قلعه بابک کلیبر را پیشنهاد می‌کنیم؟


قلعه بابک یک اثر باستانی است و بیشترین اهمیت آن در تاریخی بودن آن است. اما ساختمان رازآلود و زیبای قلعه و طبیعت شگفت‌انگیز منطقه‌ی ارسباران سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند، مسافرانی که بسیاری از آن‌ها با وجود این که علاقه‌ی چندانی به آثار تاریخی ندارند، باز هم از دیدن قلعه بابک لذت می‌برند. علاوه بر این، اگر به کوهنوردی و پیاده‌روی علاقمند هستید، می‌توانید مطمئن باشید که مسیر کوهستانی رسیدن به دژ بابک با دره‌های عمیقش، یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی است که برای گردشگری تفریحی- ورزشی خود می‌توانید انتخاب کنید.
قلعه بابک کلیبر

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری قلعه بابک


قلعه بابک در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، اما اگر قصد بالا رفتن از آن را دارید نگران این ارتفاع نباشید. طی کردن بخشی از مسیر با ماشین امکان‌پذیر است و بقیه راه نیز با پلکانی سیمانی پوشیده شده تا برای همه قابل استفاده باشد. از طرف دیگر، وقتی از این ارتفاع بالا می‌روید و در بالاترین نقطه‌ی دژ قرار می‌گیرید، با چنان منظره‌ی شگفت‌انگیزی مواجه می‌شوید که تمام خستگی مسیر از تنتان در می‌شود. دید وسیع پیش رو به شما این امکان را می‌دهد که تا دوردست‌ها را مشاهده کنید و اگر علاقمند به عکاسی هستید، عکس‌های زیبایی بگیرید. در آن لحظه‌ای که در آن ارتفاع ایستاده‌اید و تمام کوهستان و مناظر دوردست زیرپاهایتان است، کافی ست برای یک لحظه به این فکر کنید که ساخت چنین قلعه‌ای در نوک کوه، آن هم در حدود هزار سال پیش چه کار سخت و هوشمندانه‌ای بوده تا پی به اهمیت بنایی که روی آن ایستاده‌اید ببرید. چهار برج دیده‌بانی اطراف دژ به گونه‌ای بنا شده‌اند که تا کیلومترها هیچ کس نمی‌تواند بیرون از محدوده‌ی دید نگهبانان به این قلعه نزدیک شود. همین موضوع باعث شده بود که این قلعه در برابر هر ترفند و حیله‌ی نظامی تسخیرناپذیر باشد.
قلعه بابک کلیبر

آشنایی با زندگی ایلیاتی


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قلعه بابک حضور ایل شاهسون در کوه‌پایه‌های این منطقه است. اگر به گردشگری فرهنگی علاقمند هستید، می‌توانید سراغ سیاه‌چادرهای بزرگ ایل شاهسون در دامنه‌ی کوه بروید و بخشی از زمان خود را با آن‌ها بگذارانید و با شیوه‌ی زندگی و آداب این مردم خونگرم آشنا شوید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که آن‌ها میزبانان این منطقه و شما مهمان هستید و برای حضور در منطقه‌ی سیاه‌چادرها حتماً از اهالی اجازه بگیرید.

چگونه به قلعه بابک کلیبر برویم؟


برای رسیدن به قلعه کلیبر، سفر خود را می‌توانید از تبریز یا اهر آغاز کنید. تبریز در فاصله ۲۰۰ کیلومتری دژ و اهر در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری آن قرار دارند. برای رسیدن به تبریز نیز می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی خودتان استفاده کنید. اگر به دنبال بلیط هواپیما ارزان هستید، می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما را از سایت سفرمارکت تهیه کنید. یکی از راه‌های تهیه بلیط ارزان هواپیما استفاده از بلیط هواپیما چارتر یا بلیط لحظه آخری است. به هر طریقی که خودتان را به تبریز رساندید از جاده تبریز- اهر به شهر کلیبر در ۶ کیلومتری قلعه بابک بروید. از شهر کلیبر برای رسیدن به قلعه بابک سه راه وجود دارد که هر سه مسیر شما را به مسیر پلکانی قلعه می‌رسانند:
• مسیر اول که سخت‌ترین مسیر است از ۷ کیلومتری شهر کلیبر و از کمپ گردشگری قلعه سی شروع می‌شود. کافی ست با ماشین خودتان را به این کمپ برسانید و بعد از پارک کردن ماشین مسیر پیاده‌روی را از آنجا آغاز کنید. این مسیر که جنگلی و کوهستانی است بعد از حدود سه ساعت شما را به پلکان می‌رساند.
• مسیر دوم از هتل بابک در نزدیکی روستای شجاع‌آباد آغاز می‌شود. این مسیر پرطرفدارترین مسیر بین گردشگران است. از هتل بابک حدود ۱۰۰۰ پله را باید طی کنید تا به گذرگاه اصلی پلکانی برسید.
• مسیر سوم نیز از نزدیکی هتل بابک آغاز می‌شود اما برای افتادن در این مسیر باید حدود ۶ کیلومتر جلوتر از هتل بابک وارد یک جاده فرعی در سمت راست شوید و مسیر پیش رو را با ماشین‌های آفرود طی کنید تا بعد از بیست دقیقه به شروع مسیر پیاده‌روی‌تان برسید. پیاده‌روی در این مسیر از بقیه مسیرها کوتاهتر است و شما بعد از حدود یک ساعت به پلکان سنگی قلعه می‌رسید. علاوه بر این، در این مسیر می‌توانید در فصل تابستان با عشایری که در دامنه زندگی می‌کنند برخورد کنید، اما لازم است برای طی کردن جاده خاکی هزینه‌ای را به ماشین‌های آفرود منطقه بدهید.
قلعه بابک کلیبر

جاهای دیدنی نزدیک به قلعه بابک کلیبر


اگر به قلعه بابک رفتید تا جایی که وقت‌تان اجازه می‌دهد از دیگر جاذبه‌‌های منطقه نیزدیدن کنید. برخی از مهم‌ترین این مناطق عبارتند از:
• جنگل‌ ارسباران یا قره‌داغ: جنگل ارسباران جنگلی انبوه و پر دار و درخت است که تا چشم کار می‌کند از گونه‌های مختلف گیاهی پر شده و جانوران زیادی نیز در آن زندگی می‌کنند.
• قلعه پیغام: این قلعه در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر کلیبر قرار دارد.
• پارک مکیدی: در ۲۰ کیلومتری کلیبر روستایی به نام مکیدی قرار دارد که دارای یک پارک جنگلی زیبا به نام مکیدی ست که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این پارک جنگلی انواع درختان میوه و گیاهان دارویی را می‌توانید پیدا کنید و جای بی‌نظیری برای پیک‌نیک کردن است.
• منطقه حفاظت شده‌ی اینالو: این منطقه ۴۵ کیلومتر از کلیبر فاصله دارد، اما اگر زمان کافی داشتید بازدید از آن به زحمتش می‌ارزد. این منطقه بخشی از جنگل‌های وسیع ارسباران است که پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد و گونه‌های جانوری زیادی در آن زندگی می‌کنند، به عنوان مثال، نسل گونه‌ای مارال در این منطقه حفاظت شده احیا شده است.
همچنین اگر سفر خود را از تبریز و یا اهر آغاز می‌کنید دیدن جاذبه‌های دیدنی تبریز و اهر را نیز فراموش نکنید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به قلعه بابک کلیبر


یکی از معروف‌ترین هتل‌هایی که در نزدیکی قلعه بابک کلیبر قرار دارد هتل بابک است. این هتل که در نزدیکی روستای شجاع‌آباد قرار دارد نزدیک‌ترن هتل به قلعه بابک است. به جز آن، می‌توانید برای شب‌مانی از انواع اقامتگاه‌‌های موجود در شهر کلیبر استفاده کنید. شهر کلیبر در فاصله ۶ کیلومتری دژ قرار دارد و به راحتی می‌توانید از آن جا خودتان را قلعه برسانید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است