search
menu

موزه کارتون تبریز

[ پنهان کردن ]
موزه کاریکاتور و کارتون تبریز
چرا بازدید از موزه کاریکاتور و کارتون تبریز پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه کاریکاتور در آذربایجان
تاریخچه موزه کاریکاتور و کارتون تبریز
در موزه کاریکاتور و کارتون تبریز از چه چیزهایی می توان دیدن کرد؟
چگونه به موزه کاریکاتور و کارتون تبریز برویم؟
در نزدیکی موزه کاریکاتور و کارتون تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی موزه کاریکاتور و کارتون تبریز برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی در نزدیکی موزه کاریکاتور و کارتون تبریز هستند؟

موزه کاریکاتور و کارتون تبریز


تبریز علاوه بر طبیعت زیبا دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار است از این رو سالیانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. موزه کاریکاتور تبریز تنها یکی از مجموعه موزه‌‌های این شهر است که شما را با اوج فرهنگ و هنر ایران از گذشته تا کنون آشنا می‌کند. موزه کاریکاتور تبریز بعد از موزه کارتون گابرو بلغارستان، دومین موزه بزرگ دنیا از نظر وسعت است. این موزه خاستگاه آثار بزرگانی در سراسر جهان چون لاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین و غیره است که این مکان را به یکی از موزه‌های دیدنی ایران تبدیل کرده است.
موزه کارتون تبریز

چرا بازدید از موزه کاریکاتور و کارتون تبریز پیشنهاد می‌شود؟


این موزه بزرگترین و مجهزترین موزه در کل قاره آسیا است و پنجمین موزه بزرگ کاریکاتور در جهان محسوب می‌شود.
تعداد ۲۰ هزار آثار اصل که از صد کشور جهان جمع آوری شده که در این مکان نگهداری می‌شود.
مکانی است که طی سالیان طولانی دارای کاربری‌‌های متفاوتی بوده و سرانجام به عنوان موزه کارتون برای بازدید عموم مرمت و بازسازی شده است.

تاریخچه کاریکاتور در آذربایجان


قبل از هرچیز جالب است کمی درباره تاریخچه کاریکاتورآذربایجان و اولین نمونه‌های آن در این شهر بپردازیم: از آنجایی که بخشی از جاده ابریشم در این شهر قرار گرفته است نشان می‌دهد تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم دروازه‌ای مابین دنیای شرق و غرب بوده است از این رو تبریز در بسیاری از عرصه‌ها مانند کاریکاتور به نسبت سایر شهرهای ایران پرچم دار بوده است.
موزه کارتون تبریز
ورود کاریکاتور به تبریز را می‌توان همزمان با ورود دستگاه‌‌های چاپ ژاتینی بدانیم که برای انتشار شب‌نامه‌های سیاسی و اجتماعی در دوران انقلاب مشروطه استفاده می‌شوده است که هم اکنون می‌توانید از این دستگاه در موزه مشروطه تبریز واقع در خانه تاریخی که متعلق به حاج مهدی کوزه‌کنانی در این شهر است بازدید کنید. از آنجایی که شب نامه‌ها به هنگام شب توزیع می‌شده اند، اطلاعاتی از مکان نشر آن‌ها موجود نیست اما نشریه ملانصرالدین را می‌توان از پیشکسوتان در زمینه کاریکاتور بدانیم. نشریه‌ای که این هنر را به صورت جدی در کارهایش استفاده کرد و باعث مطرح شدن و انتشار این هنر شد. جالب است بداند این نشریه اوایل در شهر تفلیس و سپس در باکو منتشر می‌شد و بعد به ایران وارد شد و در شهر تبریز کار خود را از سر گرفت.
اما مطالعات باستان شناسان نشان می‌دهد که پیشتر از این‌ها می‌توان در سنگ نگاره‌ها، مجسمه ها و حتی سرستون‌ها نمونه‌های اولیه از کارتون را ببینیم. مجسمه‌‌هایی که در شهریئری( نیک شهر) واقع در مشکین شهر اردبیل قرا دارد سندی بر این ادعا است و تاریخدانان و باستان شناسان قدمت آن را حدود ۴۰۰۰ سال می‌دانند.از این رو این مجسمه ها را می‌توان از قدیمی ترین نممونه‌های کاریکاتور وکارتون در جهان به شمار آورد.
موزه کارتون تبریز
با اینکه کاریکاتو و کارتون در ایران قدمت بلندی دارد اما پس از طی کردن فراز و نشیب هایی در زمان قاجار، مشروطه و بعد از انقلاب دانشجویان در نهایت انجمنی تحت عنوان انجمن کارتونیست‌ها در شهر تبریز که خواستگاه این هنر بود در سال ۱۳۸۰ شکل گرفت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این انجمن تنها انجمن رسمی کارتون در ایران است که نمایندگی فکو را نیز تمثیل می کند. این مکان اکنون تحت نظر داره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما با اینکه گنجینه‌ای بی‌نظیر و دیدی در نوع خود است از طرف دولت دارای بودجه سالیانه نیست. از این رو اداره کردن این موزه از محل درآمدهای حاصله از همین انجمن کارتونیست‌ها است.

تاریخچه موزه کاریکاتور و کارتون تبریز


این موزه به عنوان اولین موزه کارتون وکاریکاتور ایران در سال ۱۳۸۵ با مجموعه آثار تماشایی به روی علاقه مندان به هنر باز شد اما قدمت تاریخی و ساخت آن به طور همزمان با کاخ شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۸ هجری ‌شمسی باز ‌می‌گردد. جالب است بدانید این مکان در سال های اولیه حکومت پهلوی اول به عنوان مکانی برای افسران ساخته شد اما بعدها به عنوان باشگاهی برای افسران، رستوران،کمیته انقلاب اسلامی و در نهایت به عنوان کتابخانه ملی این شهر مورد استفاده قرار گرفت.
این مکان مفتخر است که تا کنون میزبان جشنواره‌های متعددی در سطح بین‌المللی بوده است. همچینن اخیرا در سال ۱۳۹۰میزبان نمایندگانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، آذربایجان، سوریه، بلژیک و… بود که برای دومین نشست رؤسای موزه‌ های کارتون جهان گرد هم جمع شدند.
موزه کارتون تبریز

در موزه کاریکاتور و کارتون تبریز از چه چیزهایی می توان دیدن کرد؟


در این موزه ۲ گالری وجود دارد که در آن ها می توانید شاهد تعداد ۶۰ اثر از بزرگان کاریکاتوریست‌های جهان باشید. همچنین بخش‌های دیگری چون کتابخانه، کلاس و بخش اداری نیز به چشم می‌خورد. مخزن این موزه محلی برای نگهداری تعداد حدود ۲۰ هزار اثر اصل است که همگی از ۱۰۰ کشور جهان جمع آوری شده است. از جمله این آثار می‌توان به ۱۴ هزار اثری که متعلق به بزرگانی چون زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین، کولمشکینو، پرومبیتا، بایرام حاجی ‌زاده و… در سطح جهانی است اشاره کرد.
علاوه براین ها تعداد ۲ مجسمه کارتونی که به دست آقای مغفوریون ساخته شده و مجموعه ارزشمندی از پوسترها، کارت پستالها، تمبرها و کارت ویزیتهای کارتونی و کتاب ‌های چاپ شده کارتونی به معرض بازدید قرار گرفته است. لازم به ذکر است که همه آثاری که در این موزه نگهداری می‌شوند اصل هستند. پس اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد این آثار فاخر باشید که از جای جای جهان جمع شده است هرچه زودتر خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت را از دست ندهید.

چگونه به موزه کاریکاتور و کارتون تبریز برویم؟


با تهیه بلیط ارزان هواپیما تبریز می‌توانید سفری راحت و آسوده به این شهر سفر کنید. این موزه در قسمت غربی خانه هنر تبریز ( محل پیشین استقرار کتابخانه ملی تبریز) در محوطه پارک زیبا و تاریخی گلستان قرار گرفته است. از این رو دسترسی به آن بسیار آسان است. اگر از مترو استفاده می‌کنید بهتر است در ایستگاه ایستگاه مترو قونقا از مترو پیاده شوید تا درست پارک گلستان را رو‌به وری خود ببینید. همچنین دسترسی به از طریق تاکسی و بی‌ارتی نیز امکان پذیر است.

در نزدیکی موزه کاریکاتور و کارتون تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


این موزه در نزدیکی یکی از اصلی ترین وشلوغ ترین خیایان شهر به نام خیابان امام خمینی قرار گرفته بنابراین آثار بسیاری در نزدیکی موزه کارتون برای بازدید وجود دارد که در زیر به تفکیک فاصله آورده شده است:
دروازه گجیل قاپیسی: ۳۵۰ متر
خانه مشروطه تبریز: ۱.۱ کیلومتر
ارگ علیشاه: ۱.۱ کیلومتر
خانه بهنام قدکی: ۲ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه کاریکاتور و کارتون تبریز برای اقامت وجود دارد؟


هتل آپارتمان صدف تبریز
هل قدس تبریز
هتل سینا تبریز
هتل اهراب تبریز
هتل پتروشیمی تبریز

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در نزدیکی موزه کاریکاتور و کارتون تبریز هستند؟


کافه شمس
رستوران ایرانچی
رستوران قرآنی
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است