search
menu

خانه حیدرزاده تبریز

[ پنهان کردن ]
خانه حیدر زاده تبریز
تاریخچه خانه حیدر زاده تبریز
معماری خانه حیدر زاده تبریز
کدام اماکن دیدنی و جاذبه ها در نزدیکی خانه حیدر زاده تبریز واقع شده اند؟
کدام هتل ها در نزدیکی خانه حیدر زاده تبریز هستند؟
بعد از بازدید خانه حیدر زاده تبریز به کدام رستوران و غذا خوری ها دسترسی دارید؟

خانه حیدر زاده تبریز


خانه حیدرزاده تبریز در سمت جنوبی شهرداری، در محله‌ مقصودیه از محله‌ های قدیمی تبریز که خانه‌ های تاریخی و زیبای بسیاری دارد؛ قرار گرفته است. نکته جالب توجه در مورد تاریخ دقیق ساخت خانه حیدر زاده تبریز این است که اطلاعات و اسنادی در دست نیست اما کارشناسان میراث فرهنگی بر اساس مطالعات که انجام داده اند بر این باور هستند که قدمت خانه به ۱۳۰ سال می‌رسد. در سفرمارکت می‌توانید به راحتی با خرید آنلاین بلیط هواپیما تبریز به این شهر سفر کنید.
گفته می‌شود حاج حبیب لک معمار خانه حیدر زاده بود و در نقشه‌ دارالسلطنه‌ تبریز خانه حیدر زاده تبریز به نام خانه‌ حاج قلی خان سرتیپ آورده شده است. مساحت خانه حیدر زاده تبریز ۹۰۰ متر مربع و در دو طبقه ساخته شده است. از معماری جالب آن وجود ساختمان میان حیاط اندرونی و بیرونی می‌باشد. چندین خانه‌ تاریخی دیگر مانند خانه‌ سلماسی، خانه‌ بهنام، خانه‌ گنجه‌ای زاده و خانه‌ قدکی در اطراف آن قرار دارند.
خانه حیدرزاده تبریز

تاریخچه خانه حیدر زاده تبریز


خانه حیدر زاده در نقشه دارالسلطنه تبریز (۱۲۹۷ ه.ق) به نام خانه حاج قلی خان سرتیپ آورده شده است. غیر از عکس های هوایی سال ۱۳۳۵ و ۱۳۴۵ ، اطلاعات دقیق در نقشه های تهیه شده سال ۱۳۷۳ می باشد. بد نیست بدانید که خانه حیدرزاده به دلیل دارا بودن ارزش تاریخی و معماری بسیار قابل توجه در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خانه حیدرزاده در دو طبقه بنا گردیده است. شایان ذکر است که در سال ۱۳۸۰ از سوی طرح پردیسان سازمان میراث فرهنگی کشور تملک و تحت عملیات مرمت و احیاء قرار گرفت.
خانه حیدرزاده تبریز

معماری خانه حیدر زاده تبریز


در بدو ورود به محوطه خانه تاریخی حیدر زاده تبریز، معماری خاص و زیبایی ایوان و پنجره های رنگارنگ چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند و ناخواسته بیننده را به تحسین این زیبایی وادار می کند. تمامی پنجره‌ ها چوبی و کنده‌کاری شده هستند و در قسمت بالایی، شیشه‌ های رنگی که به خانه حیدر زاده تبریز شادابی و سرزندگی می ‌بخشد و خانه های شلوغ دوران گذشته را در ذهن بیننده تداعی می کند اگر دوست دارید همانند ماشین زمان در میان خانه‌های تاریخی تبریز سفر کنید به سایت سفرمارکت بروید و بلیط آنلاین هواپیما خود را رزرو کنید. ستون های برافراشته در محوطه بیرونی و داخلی خانه حیدر زاده تبریز که ریشه در دل خاک کهن شهر دارد خانه حیدرزاده را در طول سالیان دراز در برابر حوادث روزگار و بالایای طبیعی پا برجا نگه داشته است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد خانه حیدر زاده تبریز همان ارسی های مشبک و رنگین می باشد.
خانه حیدرزاده تبریز
جالب است بدانید که مرمت ارسی ها به تنهایی دو سال زمان برده است. حوض لاجوردی و نیلگون حیاط این خانه که با کبودی آسمان تبریز در هم آمیخته، احساس آرامش خیال را برای گردشگران و ماهیان داخل آب به ارمغان آورده است. بخش زیرزمین خانه تاریخی حیدر زاده تبریز حوض خانه ای زیبا که با طاق های چهار بخشی کم نظیر بندکشی برجسته و آجرهای رنگ شده منظم که روشنایی خود را از پنجره های رو به حیاط می گیرد. این بخش از بنا سرمایی دلنشین دارد و برای خنکی در تابستان گرم و حفاظت از مواد غذایی و خوراکی ها مورد استفاده قرار می گرفته است.
خانه حیدرزاده تبریز
نکته جالب توجه اینکه در فصل گرم فضا های مختلف خانه حیدر زاده از طریق یک سرسرای مرکزی با ستون های گچ بری، پلکان عریض و با شکوه و نورگیر سقفی به یکدیگر ارتباط می یابد. حالا نوبت به اتاق شاه نشین، که اصلی ترین و زیباترین فضای خانه حیدرزاده است؛ می رسد. پنجره های کشویی که به سمت بالا کشیده می شوند با شیشه های رنگین، در طول روز انعکاس نور را با رنگ چشم نواز وارد فضای داخلی اتاق می نمایند و جلوه چشمگیر و بسیار زیبایی به اتاق شاه نشین می بخشند .
خانه حیدرزاده تبریز

کدام اماکن دیدنی و جاذبه ها در نزدیکی خانه حیدر زاده تبریز واقع شده اند؟


خانه بهنام تبریز: ۲۰۰ متر
خانه استاد شهریار تبریز: ۲۵۰ متر
عمار آذربایجان تبریز: ۱ کیلومتر
موزه آهن تبریز: ۱.۲ کیلومتر
ارگ علیشاه تبریز: ۱.۵ کیلومتر

کدام هتل ها در نزدیکی خانه حیدر زاده تبریز هستند؟


هتل سهند تبریز
هتل زیبا تبریز
هتل بهبود تبریز
هتل ارگ تبریز
هتل آذربایجان تبریز

بعد از بازدید خانه حیدر زاده تبریز به کدام رستوران و غذا خوری ها دسترسی دارید؟


رستوران علیشاه
دونر کبابی سوپر استار
رستوران کاپیتان
جگر سرای آراز
پیتزا چیلی

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است