search
menu

ارگ علیشاه تبریز

[ پنهان کردن ]
درباره ارگ علیشاه تبریز
تاریخچه ارگ علیشاه تبریز
معماری ارگ علیشاه تبریز
در ارگ علیشاه چه چیزی را مشاهده خواهید کرد؟
اماکن و جاذبه های نزدیک به ارگ علیشاه
چه هتل هایی در نزدیکی ارگ علیشاه تبریز قرار دارند؟
کدام رستوران ها در نزدیکی ارگ علیشاه هستند؟

درباره ارگ علیشاه تبریز


ارگ علیشاه تبریز یکی از بلند ترین و قدیمی ‌ترین دیوار های تاریخی ایران است که دیرینه اش به ۷۰۰ سال قبل باز می گردد و از جمله مهم ‌ترین جاذبه های دیدنی شهر زیبای تبریز است. با توجه به نوشته ها و یادداشت های تاریخ نگاران و جهانگردان تاریخی، ارگ علیشاه تنها بنا مرتفع شهر تبریز است که حتی از دور دست قابل دیدن بوده است. ارگ علیشاه تبریز که مجموعه بی‌نظیر، از نظر معماری محسوب می شود. ابتدا به صورت مسجد عظیمی ساخته شده بود که در اثر گذر زمان، زمین‌لرزه‌ های بسیاری که در تبریز رخ داده است؛ همچنین جنگ ‌ها تا حدود زیادی تخریب شده است. در حال حاضر، تنها بخشی از این بنا بصورت یک دیوار مرتفع باقیمانده است که به نام ارگ علیشاه خوانده می‌شود. اگر با بلیط هواپیما تبریز به این شهر سفر کردید، در گشت و گذار در مرکز شهر تبریز، سری هم به ارگ علیشاه بزنید.
ارگ علیشاه تبریز

تاریخچه ارگ علیشاه تبریز


ارگ علیشاه تبریز به دستور و تلاش همت تاج الدین علیشاه گیلانی وزیر ایلخانان مغول در سال های ۷۱۶ تا ۷۲۴ با هدف ساخت آرامگاه بزرگی در صحن مسجد آغاز شد. بد نیست بدانید که قسمت جنوبی این مسجد دارای طاق بزرگی بوده است که علیشاه از معماران آن زمان اندازه طاق کسری را پرسیده و دستور داد که ۴ گز (هر گز معادل۱۰۴ سانتیمتر) از آن بزرگ‌تر ساخته شود. جالب است بدانید که ارگ علیشاه تبریز یادگاری با ارزش از آسیب‌ های طبیعی و حوادث تاریخی دوران گذشته است و با وجود این آسیب‌ ها همواره سنگری مستحكم و مسلط برای شهر تبریز بوده است.
بهتر است بدانید که ارگ علیشاه تبریز با توجه به ویژگی‌ های هر دوره، کاربری ‌ها و استفاده متفاوتی نیز داشته است. برای مثال، در دوران سلطنت قاجاریه، این مسجد و محوطه آن به عنوان انبار غلات و انبار مهمات نظامی مورد استفاده قرار گرفت و حصاری دور آن کشیده شد و به همین دلیل نام آن به ارگ تغییر یافت.

معماری ارگ علیشاه تبریز


ارگ علیشاه تبریز یکی از شاهکار های هنر معماری ایران محسوب می شود که عظمت و شکوه آن در هنر معماری ایران و به عنوان نمونه‌ ای از بنای اسلامی، کم‌نظیر است. سبک معماری ارگ علیشاه شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانی پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است که معمار آن استاد فلکی تبریزی هستند. شیوه آذری، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می ‌شود. جالب است بدانید که در ساخت این بنا، ساروج و مصالح ساختمانی بادوام استفاده شده است که در دوره‌ حکومت ایلخانان رواج یافت. ارگ علیشاه تبریز مانند سایر آثار تاریخی از زلزله ویرانگر قرن دهم شهر تبریز در امان نمانده و بخش بزرگ مجموعه ارگ در اثر زلزله این پدیده طبیعی فروریخته است و شکستگی بزرگی در بدنه ارگ از این زلزله پدیدار شد.
ارگ علیشاه تبریز

در ارگ علیشاه چه چیزی را مشاهده خواهید کرد؟


ارگ علیشاه در زمان تاج‌الدین علیشاه، مسجد جامع شهر محسوب می شد و با كاشی و ازاره سنگی و ستون ‌های مرمری و كتیبه‌ ها و گچبری ‌های زیبایی تزیین شده بود. با رفتن به محوطه ارگ علیشاه تبریز سه دیوار بلند که به شكل ایوان را مشاهده خواهید کرد. قسمت مسقف مسجد که در حقیقت تشکیل‌ دهنده‌ ایوان طاق‌ پوش و طاق استوانه‌ای عظیمی است. این بخش، شبستان و عنصر اصلی مسجد عل‌شاه به‌شمار می رفت. عرض هر یک از این دیوار ها ۱۰ متر و داخل آنها مرکب از دو دیوار عریض است که توسط طاق‌ هایی به هم اتصال یافته‌اند. لازم به ذکر است که در حفاری ‌های انجام گرفته مشخص شده که ۷ متر از دیوار ها زیر خاک قرار دارد. عرض بنای به جا مانده ارگ علیشاه ۳۰ متر و ارتفاع آن ۲۶ متر است.

اماکن و جاذبه های نزدیک به ارگ علیشاه


خانه بهنام تبریز: ۱٫۳ کیلومتر
عمارت میدان ساعت تبریز: ۱٫۶ کیلومتر
موزه عصر آهن تبریز: ۳٫۱ کیلومتر
بازار بزرگ و قدیمی تبریز: ۳٫۳ کیلومتر
خانه مشروطه تبریز: ۴٫۱ کیلومتر
ارگ علیشاه تبریز

چه هتل هایی در نزدیکی ارگ علیشاه تبریز قرار دارند؟


هتل سهند تبریز
هتل ارگ تبریز
هتل زیبا تبریز
هتل آپارتمان بهبود تبریز
هتل نوبر تبریز
برای آشنایی با دیگر هتل های تبریز و امکانات و خدمات آنها می‌توانید به وبلاگ سفرمارکت، مرجع ارزانترین بلیط هواپیما سر بزنید.

کدام رستوران ها در نزدیکی ارگ علیشاه هستند؟


رستوران علیشاه
چلو کبابی کسرا
دیزی سنگی اوستا کریم
رستوران سنتی عمارت
کافه رستوران لاما

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است