search
menu

بازار کاشان

[ پنهان کردن ]
درباره بازار کاشان
چرا بازدید از بازار کاشان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه بازار کاشان
معماری بازار کاشان
جاذبه های بازار کاشان
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از بازار کاشان چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از بازار کاشان چه زمانی است؟
چگونه به بازار کاشان برویم؟
در نزدیکی بازار کاشان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی بازار کاشان برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به بازار کاشان هستند؟

درباره بازار کاشان


بازار از کلمه پهلوی بهاچار گرفته شده و به معنای مکانی است که قیمت کالاها در آن گفته می‌شود. در گذشته بازارها هسته اصلی بازرگانی شهرها و روستاها در خاورمیانه بوده‌اند. در ایران بازارهای سنتی بخش مهمی از معماری کشور هستند و قدمت بسیاری از آنان به دوران ساسانیان برمی‌گردد. باوجود ساخت پاساژهای شیک و مدرن، بازارهای سنتی همچنان از مراکز اصلی خرید در ایران هستند. یکی از مهم‌ترین و زیباترین بازارهای تاریخی ایران، بازار کاشان است. اگر قصد سفر به کاشان و خرید آنلاین بلیط هواپیما دارید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.
بازار کاشان

چرا بازدید از بازار کاشان پیشنهاد می‌شود؟


از بناهای باشکوه معماری ایرانی است.
آثار تاریخی فراوانی در داخل بازار کاشان قرار دارند.
بازار کاشان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
یک مکان ایده‌آل برای خرید سوغاتی است.

تاریخچه بازار کاشان


بازار کاشان از بناهای قدیمی ایران است. قدمت این بنا به دوران آل بویه برمی‌گردد. در دوران صفویه این بازار از رونق فراوانی برخوردار بوده و مرکز تجاری کاشان به شمار می‌رفته است. پس از وقوع زلزله‌ در سال ۱۱۹۲ بازار کاشان کاملا تخریب شد و در دوران قاجار مورد بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۲۵۵ بازار کاشان در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

معماری بازار کاشان


همان طور که گفته شد بازار کاشان در دوران قاجار به طور اساسی بازسازی شد و در حقیقت بنای جدید شاهکاری از دوران قاجار تلقی می‌شود. بازار کاشان همانند دیگر بازارهای سنتی از بخش های مختلفی مثل راسته، سرا، تیمچه، چهارسو، بازارچه و کاروانسرا تشکیل شده است.
بازار کاشان

جاذبه های بازار کاشان


تیمچه امین الدوله: تیمچه امین الدوله زیباترین بخش بازار کاشان است که تزئینات چشمگیری دارد. این تیمچه یادگاری از معمار معروف، استاد علی مریم کاشانی است. تیمچه امین الدوله که از آن با نام هایی مثل کاروانسرا و سرای امین الدوله هم یاد می‌شود به همت فرخ خان غفاری کاشی ملقب به امین الدوله ساخته شده و به همین دلیل امین الدوله نام گرفته است. یکی از جذابیت های تیمچه امین الدوله فرش فروشی های معتبر آن است.
تیمچه صباغ: تیمچه صباغ که به بازار حاج سید حسن شهرت دارد از دیگر تیمچه های معروف بازار کاشان است. این تیمچه در دوران قاجار و به همت حاج سید حسن صباغ ساخته شده است. تزئینات چشمگیری در فضای هشتی این تیمچه به چشم می‌خورد.
مسجد و مدرسه امام: مسجد و مدرسه امام که با نام سلطانی هم شناخته می‌شوند در زمان فتحعلی شاه ساخته شده‌اند. این بنا از زیباترین بناهای شهر کاشان است، یک حوض در مرکز مدرسه قرار دارد و دورتادور آن ساختمان ها ساخته شده‌اند. مدرسه سلطانی بزرگترین حوزه علمیه شهر کاشان است. ۵۲ حجره، یک شبستان و یک کتابخانه در این مدرسه قرار دارند.
مسجد میرعماد: مسجد میرعماد مربوط به دوران سلجوقیان است. این مسجد از زیباترین مساجد کاشان به شمار می‌رود و در نزدیکی میدان بازار قرار دارد. سردر مسجد و کتیبه هایی که بر روی دیوارها قرار دارند از بخش های جذاب این مسجد هستند. جالب است بدانید محراب این مسجد هم اکنون در موزه اسلامی برلین نگهداری می‌شود و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
بازار کاشان
حمام خان: حمام خان مربوط به دوران زندیه است، این حمام به دلیل سردر زیبا و کاشی کاری فوق العاده‌اش معروف است. در حال حاضر این حمام به رستوران و چایخانه تغییر کاربری داده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از بازار کاشان چه قدر است؟


ورود به بازار کاشان رایگان و برای عموم آزاد است. به دلیل جاذبه‌های فراوانی که داخل این بازار قرار دارد بهتر است یک بعد از ظهر را به بازدید از این بازار اختصاص بدهید.

فصل مناسب برای بازدید از بازار کاشان چه زمانی است؟


بهترین فصل برای سفر به کاشان و بازدید از بازار کاشان، فصل بهار است. در این فصل کاشان بسیار زیبا بوده و هوای خنک و دلپذیری دارد. همچنین با سفر به کاشان در ماه های اردیبهشت و خرداد می‌توانید در مراسم گلاب گیری شرکت کنید.

چگونه به بازار کاشان برویم؟


بازار کاشان در خیابان بابا افضل قرار دارد. از طریق میدان کمال الملک و یا دروازه دولت می‌توانید به این مکان بروید. برای رفتن به بازار می‌توانید از تاکسی و یا اتوبوس استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به بازار در میدان کمال الملک قرار دارد.

در نزدیکی بازار کاشان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


مناره زین الدین: ۵۵۰ متر
مسجد آقا بزرگ: ۶۰۰ متر
آرامگاه محتشم کاشانی: ۷۵۰ متر
خانه تاریخی عباسیان: ۱ کیلومتر
خانه تاریخی بروجردی ها: ۱.۵ کیلومتر
خانه تاریخی طباطبایی ها: ۱.۷ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی بازار کاشان برای اقامت وجود دارد؟


اقامتگاه سنتی نگین: ۸۰۰ متر
هتل سنتی آریانا: ۱ کیلومتر
اقامتگاه سنتی منوچهری: ۱ کیلومتر
اقامتگاه سنتی خانه مرشدی: ۱.۲ کیلومتر
هتل خانه ایرانی: ۱.۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به بازار کاشان هستند؟


کافه رستوران هرنو: ۵۵۰ متر
سفره خانه سنتی مادربزرگ: ۷۰۰ متر
رستوران سنتی نگین: ۸۰۰ متر
رستوران مرشدی: ۱.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است