search
menu

خانه تاریخی تاج کاشان

[ پنهان کردن ]
چرا باید از خانه تاریخی تاج در کاشان بازدید کنیم؟
تاریخچه خانه تاریخی تاج
بخش های خانه تاریخی تاج
معماری خانه تاریخی تاج
سبک گودال باغچه یا باغچال
نحوه دسترسی به خانه تاریخی تاج
جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی تاج
رستوران های نزدیک به خانه تاریخی تاج
هتل های نزدیک به خانه تاریخی تاج

چرا باید از خانه تاریخی تاج در کاشان بازدید کنیم؟


خانه تاریخی تاج در خیابان علوی شهر کاشان قرار گرفته است. شهر کاشان یکی از شهرهای دیدنی و گردشگری در ایران محسوب می شود که تعداد زیادی مکان های دیدنی در مرکز و بافت قدیمی این شهر جمع شده اند و سالانه گردشگران زیادی را با خرید بلیط هواپیما به سمت خود جذب می کند؛ تقریبا می توان گفت اکثر خانه ‌های تاریخی در شهر کاشان در خیابان علوی واقع شده اند. خانه تاج کاشان نیز به صورت خصوصی دارای کارکرد موزه است.
خانه تاریخی تاج کاشان

تاریخچه خانه تاریخی تاج


خانه تاریخی تاج مربوط به دوره قاجار است، به طوری که قدمت این خانه حدودا به دو قرن می رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه تاج برای چندین سال به صورت متروکه درآمده بود تا اینکه این خانه در سال ۱۳۸۳ توسط معمار مرمت بناهای تاریخی کاشان سید اکبر حلی خریداری شد و مورد بازسازی قرار گرفت که تا پایان سال ۸۴ طول کشید و پس از این تاریخ در اختیار گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گرفت. خانه تاریخی خانم تاج که در زمان قاجار رونق داشته است و جزو نمونه های انگشت شمار در شهر کاشان محسوب می شده است اکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخش های خانه تاریخی تاج


خانه تاریخی تاج دارای فضاهای اندرونی و بیرونی و گودال باغچه است. بخش بیرونی خانه به صورت چهار طرفه بوده و قسمت اندرونی دو طرفه است. از فضاهای اصلی خانه تاج می توان به چهار سرداب بیرونی، دو سرداب اندرونی، یک بادگیر، شاه نشین، مهتابی، پنج دری، هشتی ورودی و بهار خواب ها اشاره کرد. ایوان اصلی در خانه تاریخی تاج نیز دارای فضای مشترک حیاط اندرونی و حیاط بیرونی است و از سمت شمال به جنوب راه داشته و به صورت تابستانی و زمستانی عمل می کند.
خانه تاریخی تاج کاشان

معماری خانه تاریخی تاج


خانه تاریخی تاج در بافت تاریخی شهر با معماری ارزشمند جزو نمونه های اصیل خانه های مردم کاشان است و دارای ویژگی های خاصی مانند اصالت هویت، نجابت و سادگی و مردم شناسی را یکجا دارد. این خانه دارای سه طبقه است؛ طبقه همکف، گودال باغچه و سرداب است. دور تا دور طبقه همکف اتاق ‌هایی رو به حیاط قرار دارند. برای دسترسی به طبقه همکف توسط راهروی باریک که همانند ایوان روبروی اتاق‌ ها قرار دارد می توانید عبور کنید. دیوارها در چهار طرف خانه هستند و سقف این خانه گویی آسمان است، طوری که انعکاس آسمان و حرکت پرنده‌ ها روی حوض موجود در حیاط خانه نمایش داده می شود. خانه تاریخی تاج یکی از دل ‌بازترین خانه‌ های تاریخی کاشان است.
در هنگام ورود به Taj Historical House معماری زیبایی این بنا بیشتر از هر چیزی جلب توجه می کند و نکته جالب در مورد این خانه در ابتدای ورود است که اول به بالاترین طبقه خانه می روید، سپس طبقه گودال باغچه و زیرزمین نیز از همان نقطه دیده می‌شود و باید چندین پله به پایین بیایید تا به این قسمت ها نیز دسترسی داشته باشید. در حیاط نیز درخت انار وجود دارد، همچنین تماشای درختان و حوض آب در این حیاط زمان را برایتان متوقف می کند. مورد جالب توجه دیگر در مورد یکی از اتاق‌های خانه تاریخی تاج است که به عنوان کتابخانه با کتاب‌های مختلف است.
خانه تاریخی تاج کاشان

سبک گودال باغچه یا باغچال


در زمان های قدیم، خانه هایی که در مناطق گرم و خشک وجود داشتند دارای گودالی در وسط حیاط مرکزی بودند که داخل آن آب جریان داشت، این نوعی فن در معماری محسوب می شود و علت اصلی این کار نیز دسترسی به قنات است. خانه هایی که با این روش ساخته شده اند دارای یک طبقه در داخل زمین هستند.
حیاط اندرونی در خانه تاریخی تاج شامل باغچه و آب نمای مرکزی است و شما را به سمت زیر زمین و سرداب هدایت می کند.
حیاط بیرونی نیز دارای یک هشتی است که این هشتی به دالانی باریک و پیچیده می رسد و در اکثر خانه های قدیمی وجود داشته و کاربرد حفاظت از حریم خصوصی داخل خانه را داشته است. در این حیاط همچنین یک مطبخ و یک سرداب کوچک نیز وجود داشته است. این سرداب که از خاک رس ایجاد شده به دلیل خنکی فضای داخلی آن برای نگهداری مواد غذایی در تابستان استفاده می شده است.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی تاج


برای دسترسی به خیابان علوی که در مرکز شهر واقع شده می توانید از اتوبوس های شهری و تاکسی استفاده کنید و از هر نقطه از شهر به راحتی به این قسمت دسترسی داشته باشید و هم زمان از چندین خانه تاریخی بازدید انجام دهید.
ساعت و هزینه بازدید از خانه تاریخی تاج
برای بازدید از این خانه تاریخی می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب مراجعه کنید و با خرید بلیط ورودی از این خانه زیبا بازدید انجام دهید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی تاج


خانه تاریخی عباسیان: ۵۰ متر
حمام تاریخی سلطان امیر احمد: ۲۹۰ متر
خانه بروجردی ها: ۵۰۰ متر
خانه طباطبایی: ۷۰۰ متر
مسجد و مدرسه آقابزرگ: ۸۰۰ متر
بازار کاشان: ۱ کیلومتر
مسجد جامع کاشان: ۱.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به خانه تاریخی تاج


رستوران تالار آیینه ها: ۲۷۰ متر
رستوران سنتی مظفری: ۳۵۰ متر
رستوران هرنو: ۹۵۰ متر
رستوران مرشدی: ۱.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به خانه تاریخی تاج


هتل سنتی صادقی: ۳۰ متر
هتل ایرانیان: ۲۶۰ متر
هتل راهب میهنستان: ۶۵۰ متر
هتل تاریخی سنا: ۸۰۰ متر
هتل مرشدی: ۱.۳ کیلومتر
هتل سنتی نگین: ۱.۴ کیلومتر
هتل سنتی آریانا: ۱.۷ کیلومتر
هتل سیاح: ۲.۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است