search
menu

کویر مصر کجاست؟ جاذبه‌های گردشگری و اطلاعات سفر

[ پنهان کردن ]
کویر مصر یا کویر خور و بیابانک کجاست؟
بهترین زمان سفر به کویر مصر
آسمان کویر مصر
تفریحات کویر مصر خور و بیابانک
جاهای دیدنی کویر مصر
پوشش گیاهی و جانوری کویر مصر
کویر مصر از مقاصد طبیعت‌گردی است که گردشگران و علاقه‌مندان کویرنوردی را شیفته خود می‌کند و در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده‌است. گردشگری در این ناحیه در حال رونق روزافزون است و مردم زیادی از آن استقبال می‌کنند. این کویر در روستای مصر در استان اصفهان قرار دارد. یکی از روایت‌های بیشتر مطرح شده درباره علت نام گذاری این روستا و کویر به نام مصر این است که در زمان قدیم حدود ۱۰۰ سال پیش یکی از اهالی این روستا به نام یوسف به چوپانی مشغول بوده و به همین علت در آن زمان ساکنین به روستا مزرعه یوسف می‌گفتند. این فرد در این روستا اقدام به حفر چاهی می‌کند تا مشکل بی آبی آن حل شود که موفق هم می‌شود. اما بعد از مدتی دوباره منبع آب روستا با کمبود مواجه شد و او در مرتبه بعدی چاهی عمیق‌تر ایجاد کرد و به همین خاطر نام روستا چاه دراز نام گرفت اما یوسف به اهالی پیشنهاد کرد که بخاطر احترام و ارادت به حضرت یوسف و داستان در چاه انداختن و ماجرای زندگی ایشان در مصر، نام این روستا را روستای مصر بگذاریم که همه اهالی این را پذیرفتند.
کویر مصر کجاست؟ جاذبه‌های گردشگری و اطلاعات سفر

کویر مصر یا کویر خور و بیابانک کجاست؟


کویر زیبای مصر در روستایی با همین نام، در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان قرار دارد و در واقع در ۴۵ کیلومتری شهر جندق و حدود ۵۷ کیلومتری خور و همچنین در بین راه دامغان به نائین و اصفهان است. اگر قصد داشته باشید که از تهران بلیط هواپیما برای اصفهان بگیرید و بعد از آنجا با خودرو به کویر مصر سفر کنید، فاصله اصفهان تا کویر حدود پنج ساعت و نیم است؛ و اگر مستقیم از تهران با ماشین شخصی بخواهید به آنجا بروید فاصله‌ای حدود ۶۳۰ کیلومتر را باید طی کنید. در اطراف روستای مصر، دو روستای دیگر به نام‌های فرحزاد و امیر آباد هم وجود دارند. این کویر شگفت‌انگیز در دشت کویر ایران از جاذبه‌هایی است که هرگز نباید دیدن آن را از دست داد و در هر سنی بازدید و اقامت در آن تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

بهترین زمان سفر به کویر مصر


زمان مناسب بازدید از کویر مصر مانند هر مکان کویری گرم و خشک دیگری که در آن دمای نامساعد و گرمای فصل تابستان بسیار آزار دهنده می‌شود، فصل زمستان و بهار است؛ زیرا شما می‌توانید در بازه زمانی آبان تا اردیبهشت ماه، در روستای مصر اقامتی خوش را با هوایی معتدل داشته باشید. البته با توجه به اقتضای آب و هوای کویر، در ساعات پایانی روز و شب ها هوا سرد می‌شود که بهتر است لباس گرم را فراموش نکنید.

آسمان کویر مصر


یکی از آرزوهای هر فردی در زندگی می‌تواند تماشای آسمان پرستاره کویر در شب باشد که این آرزو با سفر به کویر مصر محقق می‌شود زیرا خیره شدن به ستارگان و حتی پیدا کردن و رصد صورت‌های فلکی در آسمان و بهره بردن از سکوت در کویر شما را محصور خود می‌کند و همچنین ترکیب این آسمان ستاره باران و شب نشینی درکنار آتش در شب‌های سرد در کنار دوستان و همسفران‌ می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزند.
کویر مصر کجاست؟ جاذبه‌های گردشگری و اطلاعات سفر

تفریحات کویر مصر خور و بیابانک


از تفریح‌های قابل توجه در کویر مصر می‌توان به موتور‌سواری اشاره کرد که رانندگی با موتورهای چهارچرخ بر روی شن‌های کویر حسی شگفت‌انگیز دارد.
شتر سواری از محبوب‌ترین و لذت‌بخش‌‌ترین تفریحات این کویر است و سوار شدن بر روی شترها و لمس کوهان آن‌ها و کویر‌نوردی و عکس گرفتن با شترها به شما تجربه‌ای خاطره‌انگیز و حس نزدیک بودن به طبیعت را می‌دهد.
اگر علاقه‌مند به آفرود باشید، می‌توانید با کرایه خودروهای آفرود با دوستان و همسفران خود بر روی شن‌های روان کویر مصر آفرود‌سواری کنید و تفریح هیجان‌انگیز وصف‌نشدنی را تجربه کنید.
عکاسی در کویر و گرفتن عکس‌های یادگاری و خلاقانه از تفریحات ساده اما سرگرم کننده و جالبی است که می‌تواند شما را مشغول کند و توجه شما را به زیبایی‌های محیط بکر و طبیعی کویر جلب کند.
پا برهنه راه رفتن بر روی شن‌ها هم از تجربه‌های نویی می‌تواند باشد که حس خوبی را برایتان ایجاد می‌کند.
همچنین سندبوردینگ یا سر خوردن بر روی تپه‌های شنی با بورد هم بسیار می‌تواند عالی باشد که لحظات شاد و دلچسبی را برای شما ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی کویر مصر


رمل‌ها از جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیر کویر مصر هستند که تماشای وسعت این اشکال خاص و ماسه‌ای می‌تواند بسیار با ارزش باشد و همچنین از نقاط دیدنی روستای مصر، نیزار مصر است که در ۶ کیلومتری این روستا است و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد که ترکیب نیزارها با شن‌ها و گیاهان اطراف آن خیلی زیبا و منحصر به فرد هستند.
چال‌های سلکنون که در شمال روستای مصر واقع شده‌اند، فرورفتگی‌های عجیب و زیبایی هستند که اطراف آنها را تپه‌های شنی فرا گرفته‌اند. این چال‌ها به علت سیلی که در قدیم در این منطقه آمده است ایجاد شده‌اند و نام آن‌ها هم به همین خاطر سیل کنون گذاشته شده است که بعدها تغییر یافته است.
همچنین از دیدن دریاچه نمک کویر مصر هم صرف نظر نکنید زیرا یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های فصلی نمک در ایران است و بسیاری از گردشگران ایرانی با تهیه بلیط هواپیما و یا از طریق روش‌های دیگر برای دیدن این دریاچه نمک به این منطقه سفر می‌کنند. این دریاچه دارای پنج‌ضلعی‌های نمکی است که به علت اختلاف دما در شب و روز و فصول مختلف، رنگ آنها تغییر می‌کند و در تابستان‌ها رنگ روشن و در زمستان‌ها رنگی تیره به خود می‌گیرند.
کویر مصر کجاست؟ جاذبه‌های گردشگری و اطلاعات سفر
از وصف‌ناپذیر‌ترین جاذبه‌های کویر مصر، تخت عروس است که حتی نام آن باشکوه است و تخت‌های کویری ارتفاع‌دار هستند که از بالای آن می‌توانید منظره وسیعی از مناطق کویر را مشاهده کنید و به علت زیبایی و چشم‌انداز نفس‌گیر آن لقب عروس و بخاطر ارتفاع آن لقب تخت را گرفته است.
قلعه بیاضیه در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خور قرار دارد و با روستای مصر فاصله‌ای حدود یک ساعت و نیمی دارد. این ارگ یا قلعه دیرینه بافت کهنی دارد که از دوره ساسانیان به یادگار مانده است و معماری ساسانی آن بیش از هر چیز دیگری جالب توجه است. این قلعه در زمان خود نقش مهمی برای ساکنین آن منطقه داشته است.
حتی روستای مصر خود با خانه‌ها و بافت روستایی و قدیمی خود می‌تواند یک جاذبه مثال زدنی باشد.

پوشش گیاهی و جانوری کویر مصر


اگر بخواهیم از پوشش گیاهی کویر مصر نام ببریم باید انواع گون‌ها، درختچه‌هایی مانند گز و تاق، نخل، قیچ و درمنه را بیان کنیم که در کنار شن‌های زرد و نارنجی کویر نشانه‌ای از حیات هستند و جلوه خاصی به منظره کویری می‌دهند.
این کویر خالی از جانوران هم نیست و دارای پوشش جانوری قابل ملاحظه‌ای است که بیشتر در شب‌ها به فعالیت می‌پردازند و زیبایی کویر را دو چندان می‌کنند. حیوانات دوپا و کوچک و کارال، روباه شنی، خرگوش، گربه شنی و دیگر موجودات ریز و گزنده که معمولا در کویرها زندگی می‌کنند در کویر مصر دیده می‌شوند. البته باید گفت که این منطقه از مناطق حفاظت شده است و شکار در آن ممنوع است.
اگر به کویرنوردی علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنیم که حتما با بهترین کویر‌های ایران آشنا شوید تا بتوانید تجربه‌های متنوع و خوبی از کویرنوردی در ایران را داشته باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است