search
menu

بازار قیصریه اصفهان | آدرس به همراه تصاویر

[ پنهان کردن ]
تاریخچه بازار قیصریه
بازار قیصریه اصفهان کجاست؟
اجناس بازار تاریخی قیصریه
ساختار بازار قدیمی قیصریه
راسته های بازار قیصریه
مسجدهای موجود در بازار
مدارس مذهبی موجود در بازار
تیمچه های بازار
اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و وسیع در ایران است. بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی در این شهر وجود دارد که برخی از آن‌ها به ثبت یونسکو رسیده‌اند. این شهر به داشتن معماری اصیل ایرانی، مسجدهای دیدنی، پل‌های زیبا و سرپوشیده، بناهای تاریخی، مناره‌های بلند و گنبدهای رنگارنگ مشهور است. همین امر سبب شده‌است تا در تمامی فصل‌های سال، گردشگران ایرانی و توریست‌های خارجی از تمام نقاط جهان با تهیه بلیط هواپیما ارزان به این شهر سفر کنند و از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آن بازدید کنند.
اصفهان در دوره‌های زمانی مختلف شاهد حکومت‌هایی همچون صفویان بوده‌است. اغلب جاهای دیدنی اصفهان نیز مربوط به همین دوره است.
یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان بازار و سر در قیصریه است و همیشه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بازار قیصریه یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان نیز محسوب می‌شود. بازار یکی از بهترین مکان‌های دیدنی هر شهری است که شما را با تاریخ و فرهنگ یک شهر بیشتر آشنا می‌کند.
بازار قیصریه اصفهان | آدرس به همراه تصاویر

تاریخچه بازار قیصریه


بازار قیصریه اصفهان یکی از مشهورترین بازارهای موجود در اصفهان است. این بازار در بافت تاریخی و قدیمی اصفهان واقع شده‌است. عمده فعالیت بازاریان در بازار قیصریه، فروش فرش است. فرش یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است به همین دلیل توریست‌های خارجی به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند. بازار قیصریه با نام‌های بازار سلطانی و یا بازار شاه نیز شناخته می‌شود. در عصر حکومتی صفویه این بازار بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین بازار در کل ایران بوده‌است. رونق این بازار به قدری زیاد بود که حتی شرکت های خارجی و بازرگانان سراسر دنیا نیز در آن حجره داشتند و به فروش اجناس مختلف می‌پرداختند.
نام سردر این بازار قیصریه است و نام کلی آن هم از همین سردر گرفته شده‌است. قیصریه به راسته‌ای از بازار گفته می‌شود که در آن کالاهای ارزشمند و گران‌قیمت به فروش می رسد. این بازار در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری و در دوره صفویان و در شمال میدان نقش جهان (میدان امام اصفهان) ساخته شده‌است. طرح و بنای بازار قیصریه از بازار قیصریه در استان فارس و شهر لارستان الهام گرفته شده‌است.

بازار قیصریه اصفهان کجاست؟


این بازار در سمت شمالی میدان نقش جهان واقع شده‌است. برای رسیدن به این مجموعه می‌توانید از خودروی شخصی و یا وسیله نقلیه عمومی استفاده‌ کنید. ایستگاه اتوبوس و ایستگاه میدان امام حسین مترو اصفهان به میدان نقش جهان اصفهان بسیار نزدیک هستند. با کمی پیاده‌روی و یا گرفتن تاکسی می‌توانید مسیر باقی‌مانده به بازار قیصریه را طی کنید.
اگر از خودروی شخصی جهت رسیدن به این بازار استفاده می‌کنید، باید به خیابان سپه یا خیابان حافظ برسید. این دو خیابان دسترسی راحتی دارند و از طریق برنامه های مسیریاب می توانید موقعیت مکانی آن‌ها را پیدا کنید.

اجناس بازار تاریخی قیصریه


همان‌طور که می دانید اصلی ترین سوغات اصفهان صنایع دستی این شهر است. این محصولات بسیار زیبا و منحصربفرد هستند به همین دلیل تمامی گردشگران ایرانی و خارجی از این محصولات خریداری کرده و به سوغات می‌برند. یکی از بهترین مراکز خرید صنایع دستی و سوغاتی در اصفهان، بازار قیصریه است. این بازار هنوز هم شکوه و عظمت خود را حفظ کرده‌است. اغلب تیمچه‌ها و مغازه‌های این بازار به فروش صنایع دستی و سوغاتی می‌پردازند. فرش‌های ارزنده و پارچه‌های گران‌قیمت اصلی‌ترین محصولاتی هستند که در این بازار به‌وفور یافت می‌شوند.
البته لازم به ذکر است که در این بازار تنها اجناس به فروش نمی‌رسند بلکه بسیاری از محصولات در خود این بازار تولید می‌شوند. در این بازار می‌توانید حجره‌هایی ببینید که از سال‌های دور و از زمان حکومت صفویه تا به امروز به فروش یک قلم جنس پرداخته‌اند. این مغازه‌ها اصالت خود را حفط کرده و از ۴۰۰ سال پیش تا کنون تغییری نکرده‌اند و کالای خاص خود را همچنان به فروش می‌رسانند.
بازار قیصریه اصفهان | آدرس به همراه تصاویر

ساختار بازار قدیمی قیصریه


این بازار نمونه یک معماری اصیل و کهن در ایران است. ساختار بازار قیصریه به گونه‌ای است که از دو طبقه مرتفع تشکیل شده‌است. طبقه بالایی این مجموعه به امور اداری، بازرگانی، دفتری و ... اختصاص دارد. طبقه زیرین و هم‌کف این مجموعه متشکل از مغاره‌ها و تیمچه‌هایی است که به فروش اجناس مختلف همچون صنایع دستی می‌پردازند. در غرب این بازار کاروانسرای دو طبقه زیبایی بنا شده‌است. در شرق این بازار نیز ضرابخانه واقع شده‌است که امروزه به تجارت‌خانه تبدیل شده‌است.بازار قیصریه یک سر در تاریخی دارد و ورودی آن با این سردر مزین شده است.
سر در قیصریه قوسی شکل است و نقاشی‌های زیبای اسلیمی بر روی آن نقش بسته است. این سردر رنگ آمیزی گذشته را ندارد و مقداری فرسوده شده است. با این حال تماشای آن بسیار لذت بخش است. سرتاسر این بازار و دیواره‌های آن با نقش و نگارهای زیبا از دوران صفویه منقوش شده‌است. در گذشته از بازار مجلل قیصریه، بازارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز منشعب شده‌اند که در حال حاضر برخی از آن‌ها فعال هستند.
برروی سقف این بازار، گنبدهای زیبایی تعبیه شده‌است که زیبایی خاص خود را دارند. انتهای این گنبدها به نورگیرهایی مجهز شده‌است که در گذشته نور بازار را تامین می‌کرد. این نورگیرها همانند یک تهویه هوا نیز عمل می‌کنند. محوطه زیرین گنبد معروف این بازار، به چارسوی بازار نیز شهرت دارد. در مرکز و اواسط این بازار یک محوطه بزرگ مدور شکل تعبیه شده است که در بالای آن یک گنبد زیبا با مقرنس‌های اسلیمی قرار گرفته است. بخش هایی از بازار قیصریه به صورت قرینه ساخته شده اند. قرینه این بازار همان بازار عباسی اصفهان است. این موضوع در سفرنامه‌های جهان‌گردان خارجی نیز بیان شده است.
بازار قیصریه اصفهان | آدرس به همراه تصاویر

راسته های بازار قیصریه


در ادامه به برخی از راسته‌های بازار قیصریه اشاره خواهیم‌کرد.
۱. هارونیه
۲. مخلص
۳. بازار عریان
۴. نیم‌آورد گلشن
۵. مقصود بیک
۶. سماورسازها

مسجدهای موجود در بازار


بازار قیصریه یک شاهراه طولانی و سرپوشیده دارد. این شاهراه مسقف خود به تنهایی بسیار دیدنی است. به همین دلیل برخی از گردشگران خارجی به آن نگارخانه سرپوشیده نیز می‌گویند. در این شاهراه عناصر تاریخی و مذهبی زیادی همچون مسجدهای قدیمی قرار گرفته‌است. بازاریان اصناف گوناگون و بازرگانان بسیار زیادی در گذشته در این مسجدها به عبادت می‌پرداختند. در ادامه به برخی از مسجدهای این بازار اشاره خواهیم‌کرد.
۱. مسجد خیاط‌ها
۲. مسجد نو
۳. مسحد شیشه
۴. مسجد ذوالفقار
۵. مسجد جارچی

مدارس مذهبی موجود در بازار


در بازار قیصریه اصفهان مراکز فرهنگی و آموزشی بسیار زیادی قرار گرفته‌است. وجود این مراکز به اعتبار بازار افزوده و شان آن را بالا برده‌است. علاوه براین وجود مدارس مذهبی سبب افزایش تردد در بازار شده‌است و رونق آن را بیشتر کرده‌است. این مدارس معماری خاص ایرانی دارند و سالیان دراز موضوع کتاب‌ها، تحقیق‌ها و رساله‌های معماران و سیاحان سراسر دنیا بوده‌است. اگر دوست دارید با سایر جاهای دیدنی اصفهان به طور کامل آشنا شوید به مطالعه سایر مطالب وبلاگ بپردازید. در ادامه به برخی از مدرسه‌های تاریخی و مذهبی بازار قیصریه اشاره خواهیم کرد.
۱. مدرسه نیماور
۲. مدرسه صدر
۳. مدرسه کاسه
۴. مدارس جده بزرگ و کوچک
۵. مدرسه گران
۶. مدرسه هارونیه
۷. مدرسه نیم‌آورد
۸. مدرسه ملاعبدالله

تیمچه های بازار


نهادها و بخش‌هایی که در بازار به فعالیت اقتصادی می‌پردازند را اصطلاحاً سرا و تیمچه می‌نامند. این تیمچه‌ها خود آثار گردشگری و دیدنی محسوب می‌شوند. تیمچه‌های مشهوری در این بازار وجود دارند. تیمچه اردستانی‌ها، سرای آقا، سرای خانی، سرای میراسماعیل، سرای پادرخت سوخته، سرای خوانساری‌ها و سرای گلشن از مشهورترین تیمچه‌های موجود در این بازار هستند. تیمچه‌های بازار قیصریه بازرگانی اصفهان را بسیار فعال و پر‌رونق کرده‌اند.
سیاحان و مسافران ایرانی و خارجی در سفرنامه‌های خود با ذوق و سلیقه بسیار زیادی از تیمچه‌های اصفهان تعریف کرده‌اند. ساعات فعالیت تیمچه های قیصریه در نیمه سال اغلب از ساعت ۹ صبح آغاز و تا ۶ عصر ادامه دارد. در نیمه دوم سال حجره‌های این بازار از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر فعالیت می‌کنند.
بازار قیصریه اصفهان | آدرس به همراه تصاویر

سخن پایانی
شهر اصفهان متشکل از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیادی است که تماشای آن‌ها بسیار لذت بخش است. بازدید از بازار قیصریه در اصفهان تجربه بسیار خوبی است. علاوه‌بر تماشای آثار تاریخی به‌جای مانده از دوره صفویان می‌توانید اقلام مورد نیاز و یا سوغاتی‌های خود را از این بازار خریداری کنید. در بسیاری از سفرنامه‌ها و کتاب‌‌های قدیمی بازارهای اصفهان به‌خصوص بازار قیصریه توصیف شده است.
قدیمى‌‌ترین نوشته و توصیفى که از بازارهای اصفهان به‌جای مانده، متنی است که به قرن چهارم هجری قمرى (دوران دیالمه) مربوط می‌شود. این متن را می‌توانید در کتاب رساله محاسن اصفهان بخوانید. عنوان این متن بازار جورین است و متن آن به شرح زیر است:
بازارى بود بر دروازه خورشید (دروازه خورشید: یکى از چهار دروازه‌ مشهور اصفهان در آن زمان) که در فصل بهار تمامی ‌مردم اصفهان با انواع خوراکی‌ها و آلات موسیقى دو ماه فصل بهار را در آن محل به عشرت و تفریح مى‌‌‌‌گذراندند و پس از آن طوافان و بازاریان برای رفع نیاز جمعیت، بازارهایی برپا می‌کردند و تمامی اجناس را در آن گردآوری می‌کردند.
اگر به شهر اصفهان سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما خود را در فصل‌های بهار و تابستان خریداری کنید. در این فصل‌ها، اصفهان آب و هوای مطلوبی دارد. در روزهای غیرتعطیل مکان‌های گردشگری اصفهان بسیار خلوت هستند. با این حال در هر زمانی که به این شهر سفر می‌کنید، گشت و گذار در بازار قیصریه اصفهان را از دست ندهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است