search
menu

جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

اصفهان شهری نیمه‌کویری در مناطق مرکزی ایران است که به اماکن تاریخی فوق‌العاده و دیدنی‌های جذاب بسیارش معروف است. محال است از شهرهای بزرگ و دیدنی ایران صحبت کنیم و سخنی از شهر اصفهان به میان نیاید. اما جالب است بدانید که جاهای دیدنی اطراف اصفهان نیز چیزی از جاهای دیدنی شهر اصفهان کم ندارند و اطراف این شهر نیز اماکن دیدنی تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد که در این نوشته به شما معرفی خواهیم کرد.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

چه جاهای دیدنی نزدیک اصفهان است؟

همان‌طور که اشاره کردیم اصفهان اقلیمی نیمه‌کویری دارد؛ ولی در عین حال این شهر در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار زاینده‌رود نیز واقع شده که از این کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد و در انتها به باتلاق گاوخونی می‌ریزد. زاینده‌رود بزرگ‌ترین رود در فلات مرکزی ایران است که از میان این شهر می‌گذرد.
از سوی دیگر جنگل ناژوان که از مناطق خوش آب‌وهوای حاشیه‌ی این رود است در اطراف شهر اصفهان قرار گرفته است. مجموع این شرایط اقلیمی باعث شده تا در اطراف شهر اصفهان دیدنی‌های طبیعی متنوعی همچون کوه کلاه قاضی، کوه صفه و همچنین چندین جنگل و روستا وجود داشته باشد.

معروف‎‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان کدامند؟

در اطراف اصفهان دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که هرکدام زیبایی‌های منحصربه‌‌فرد خود را دارند، برخی از این دیدنی‌ها تاریخی و برخی طبیعی‌اند و بعضی برای یک گردش یک‌روزه یا کمپ مناسب‌ترند. در مجموع برخی از این دیدنی‌های اطراف اصفهان از باقی جاها معروف‌تر و محبوب‌ترند.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

کوه صفه اصفهان


کوه صفه اصفهان، در سلسله کوه‌های زاگرس و در جنوبی‌ترین قسمت شهر اصفهان واقع شده است. این کوه با ارتفاع 2257 متر با عنوان بام اصفهان شناخته می‌شود و جاذبه‌های طبیعی بسیاری مانند غارها و چشمه‌های متنوعی را در خود جای داده است. دور نمای این کوه از شهر اصفهان قابل‌مشاهده است و با تله‌کابین یا مسیرهای کوهنوردی می‌توان از این کوه دیدن کرد. قلعه‌ی تاریخی مستحکمی در بالای قله‌ی کوه صفه قرار گرفته است و از فراز این کوه تپه‌های هزار دره با خاک سرخ‌رنگ و همچنین شاه‌کوه و دلیجان قابل مشاهده است.
کوه صفه مکان بسیار مناسبی برای کوهنوردی است، پس اگر به این منظور به این مکان گردشگری سر می‌زنید وسایل مناسب کوهنوردی را فراموش نکنید. گردشگران می‌توانند با ماشین شخصی خود به سمت کوه صفه بروند و ماشین خود را نیز در پارکینگ مجموعه پارک کنند و یا به وسیله‌ی متروی اصفهان در ایستگاه مترو دفاع مقدس از قطار پیاده شده و فاصله‌ی 3 کیلومتری تا این کوه را طی کنند.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و پاییز
راه دسترسی: استان اصفهان، اصفهان، بلوار شهدای صفه
فاصله تا اصفهان: 9 کیلومتر فاصله (20 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب برای کوهنوردی
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

قنات دوطبقه مون در اردستان


قنات دوطبقه مون یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک اصفهان است که در یکی از محله‌های شهرستان اردستان قرار گرفته است. این قنات عجیب تنها قنات دوطبقه در دنیاست که قدمت آن به 800 سال پیش باز می‌گردد. قنات دو طبقه مون که هم به ثبت ملی و هم به ثبت جهانی رسیده است دارای مهندسی عجیبی است، به صورتی که آب طبقه‌ی زیرین آن گرم‌تر و آب طبقه‌ی رویی شیرین‌تر، سبک‌تر و خنک‌تر است و آب این دوطبقه با هم مخلوط نمی‌شود.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل زمستان
راه دسترسی: استان اصفهان، اردستان، خیابان شهید فائق، مقابل اداره ثبت اسناد، قنات دوطبقه مون
فاصله تا اصفهان: 134 کیلومتر فاصله (1 ساعت و 45 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس گرم، کفش مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

دهکده تفریحی زاینده رود اصفهان


دهکده تفریحی زاینده رود از دیدنیهای اطراف اصفهان است که در چادگان قرار دارد. این مرکز گردشگری در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد قرار گرفته است. این محله‌ی سرسبز و خوش آب‌وهوا دارای 245 هکتار فضای سبز، چشم‌اندازی فوق‌العاده و امکانات گردشگری متنوعی مانند باشگاه سوارکاری، اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر برای گردشگران است و برای یک سفر یک روزه اطراف اصفهان بسیار مناسب است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: اصفهان، چادگان، دهکده تفریحی دریاچه زاینده رود
فاصله تا اصفهان: 130 کیلومتر فاصله (1 ساعت و 50 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم موردنیاز برای پیک‌نیک، کفش و لباس مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

دشت لاله های واژگون گلستان کوه خوانسار


در کویر مرکزی ایران و در نزدیکی شهر خوانسار، منطقه‌ای با اقلیم کوهستانی به نام گلستانکوه قرار دارد. این منطقه‌ی شگفت‌انگیز و رؤیایی دارای جاذبه‌هایی همچون دشت لاله های واژگون خوانسار، چشمه‌های پرآب، گیاهان دارویی متنوع مانند کنگر، مرزنجوش، آویشن، تره و پیاز کوهی است که توجه تمام علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جلب می‌کند.
امکانات رفاهی متنوعی مانند هتل 5 ستاره، رستوران‌ها و فودکورت، کاروانسرای سنتی، ویلاهای استیجاری، پارک آبی، استخر، سونا، جکوزی، تله‌کابین، بازی‌های کابلی و تفریحی، پارک تفریحی نیز در این دهکده گردشگری گلستانکوه قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار (از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد)
راه دسترسی: استان اصفهان، ۱۵ کیلومتری خوانسار، گلستانکوه
فاصله تا اصفهان: ۱۶۵ کیلومتر (دو ساعت و ۱۰ دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم موردنیاز برای پیک‌نیک، کفش و لباس مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

کویر مرنجاب؛ مکانی عالی برای کمپینگ


کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته است و از توابع کاشان است. این کویر بسیار زیبا با آسمان پرستاره‌اش در فصل سرد سال یکی از بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان است. در این کویر می‌توانید از تفریحاتی مانند مثل شترسواری، موتور چهارچرخ و آفرود، رصد ستارگان در شب، عکاسی و کویرنوردی لذت ببرید و در صورت تمایل در اقامتگاهی سنتی در دل کویر که در دوره‌ی صفویه کاروانسرا بوده است، اقامت کنید.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه
دیدنی‌های مختلفی در این کویر وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به چاه کنجه، جزیره سرگردان، چاه هندوانه، چاه دست کند، قلعه کرشاهی، کوه یخاب اشاره کرد. این کویر با وجود تمام این جذابیت‌های طبیعی و گردشگری یک مکان گردشگری عالی برای یک سفر یک‌روزه در اطراف اصفهان است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی دوم سال (فصل پاییز)
راه دسترسی: استان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب
فاصله تا اصفهان: 233 کیلومتر (2 ساعت و 45 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: تجهیزات لازم برای کویرگردی، دوربین عکاسی، لباس مناسب برای باران‌های کویری، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر

دیدنی های اطراف اصفهان برای دوست‌داران طبیعت

اگر به عنوان یک فرد علاقه‌مند به طبیعت بخواهیم بدانیم اطراف اصفهان کجا بریم که از طبیعت بکر و زیبا لذت ببریم و خاطره‌ای به یادماندنی از سفر به اصفهان برایمان باقی بماند بهتر است جاذبه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود را به خاطر بسپاریم.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان اصفهان


این که در مجاورت کویر این‌همه آبشار و جنگل وجود داشته‌ باشد شگفت‌انگیز است! یکی از این شگفتی‌ها آبشار آب ملخ سمیرم یا همان تخت سلیمان است. آبشار آب‌ملخ یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان است دارای طبیعتی فوق‌العاده زیبا و فضایی آرامش‌بخش در مجاورت با کوه‌های دنا و رودخانه‌ی ماربر است. این آبشار زیبا و درعین‌حال خطرناک، به‌این‌علت آب ملخ نامیده می‌شود که آب آن دارای ترکیبات معدنی خاصی است که باعث نابودی ملخ‌ها می‌شود و مانند یک آفت‌کش طبیعی عمل می‌کند.
برای رسیدن به این آبشار زیبا باید پس از رسیدن به روستای آب ملخ، حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. در بالای این آبشار چشمه‌ای جوشان قرار دارد و در پشت این آبشار پرتگاهی قرار گرفته که علت خطرناک بودن این آبشار نیز همین پرتگاه است. آبشار آب ملخ به خاطر تخته‌سنگ بزرگی که به‌صورت طبیعی همچون پلی دو طرف رودخانه را به یکدیگر متصل می‌کند، به تخت سلیمان نیز معروف است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال
راه دسترسی: استان اصفهان، ۶۰ کیلومتری سمیرم، روستای آب ملخ، آبشار آب ملخ
فاصله تا اصفهان: 220 کیلومتر (3 ساعت و 10 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب، کفش مناسب، وسایل کوهنوردی
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

آبشار نیاسر


از دیگر دیدنی های اطراف اصفهان می‌توان به آبشار نیاسر اشاره کرد. این جاذبه‌ی گردشگری پرطرف‌دار یکی از سرسبزترین جاذبه‌های اطراف اصفهان است که از چشمه‌ای به نام تالار یا اسکندریه جاری می‌شود که در بالای آبشار و در کنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد. در بدنه‌ی این آبشار به دلیل عبور آب از فراز سنگ‌های آهکی و رسوبی در گذر زمان استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌هایی ایجاد شده که به زیبایی منظره‌ی آبشار نیاسر افزوده است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال (فصل تابستان)
راه دسترسی: اصفهان، نیاسر، محله سرکمر، آبشار نیاسر
فاصله تا اصفهان: 233 کیلومتر (2 ساعت و 44 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب و گرم، کفش مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

آبشار سمیرم


آبشار سمیرم یکی از جاهای دیدنی سمیرم در نزدیکی اصفهان است که به عنوان عروس زاگرس نیز شناخته می‌شود و در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است. در بالای این آبشار رودخانه‌ای قرار دارد که آب این آبشار از این رودخانه تأمین می‌شود و در پایین آبشار نیز حوضچه‌ای بزرگ و زیبا قرار دارد که برای گردش کردن بسیار مناسب است. دیوار صخره‌ای روبروی آبشار دارای یک آبچکان طبیعی است که با وجود خزه‌های زیبا بسیار دیدنی است. در اطراف این آبشار امکاناتی همچون بازارچه‌ای کوچک، رستوران، سفره‌خانه و سرویس بهداشتی نیز قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال (فصل بهار)
راه دسترسی: استان اصفهان، پنج کیلومتری شرق سمیرم، آبشار سمیرم
فاصله تا اصفهان: 174 کیلومتر (2 ساعت و 20 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب و گرم، کفش مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

دشت لاله های واژگون بید فریدن


روستای دره بید فریدن، روستایی سرسبز، خوش‌آب‌وهوا و زیبا با چشمه‌ها و کوه‌های بسیار و یک گزینه‌ی مناسب برای یک سفر یک روزه اطراف اصفهان است. مهم‌ترین جاذبه‌ی این روستا دشت لاله‌های واژگون آن است که در فصل بهار منظره‌ای فوق‌العاده و به‌یادماندنی دارد. لاله‌ی واژگون گلی زیبا و کمیاب است که با اسامی دیگری همچون اشک مریم و گل اشک نیز شناخته می‌شود. در طبیعت زیبای این منطقه گیاهان دیگری همچون کنگر، تره، کرفس، موسیر و شوید نیز می‌رویند.
این طبیعت زیبا از گل‌های گونان در کنار چشمه‌های پرآبی مانند چشمه سفید، چشمه روغنی و چشمه آقاخان و همچنین با وجود امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق و اغذیه‌فروشی باعث شده تا هرساله در نیمه‌ی اول سال گردشگران بسیاری به این منطقه سر بزنند.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال (فصل بهار)
راه دسترسی: اصفهان، فریدن، دره بید، دشت لاله‌های واژگون
فاصله تا اصفهان: 160 کیلومتر (2 ساعت و 10 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب، کفش مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

باتلاق گاوخونی


باتلاق گاوخونی یکی از معروف‌ترین باتلاق‌های ایران و از دیدنیهای اطراف اصفهان است. این تالاب در دل کویر ورزنه قرار گرفته است و پناهگاه پرندگان مهاجر بسیاری در فصل سرماست. باتلاق گاوخونی با طبیعت زیبا و چشم‌نوازش یکی از منابع طبیعی کشور ماست که آب زاینده‌رود به آن می‌ریزد. بخشی از این باتلاق در استان اصفهان و بخش دیگری از آن در استان یزد واقع شده است.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل تابستان
راه دسترسی: اصفهان، شهرستان ورزنه، باتلاق گاوخونی
فاصله تا اصفهان: 136 کیلومتر (2 ساعت و 2 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب

چشمه مرغاب عسگران


یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان که دارای طبیعتی بکر و زیباست، چشمه مرغاب عسگران است. آب‌وهوای مطبوع و کوهستانی این منطقه، به خصوص در فصل تابستان، در کنار این چشمه‌ی زلال و خنک که آبی قابل شرب و گوارا دارد این منطقه را برای گردشگران مختلف بسیار جذاب کرده است. همچنین در این منطقة خوش آب‌وهوا پارکینگ، آلاچیق و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد که باعث می‌شود به محل مناسبی برای یک پیک‌نیک دلچسب و یا یک کمپ یک‌روزه تبدیل شود.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: استان اصفهان، شهرستان تیران و کرون، بزرگراه تیران-داران، عسگران، چشمه مرغاب
فاصله تا اصفهان: 107 کیلومتر (1 ساعت و 36 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، چادر مسافرتی، خوراکی و آذوقه، وسایل لازم برای کمپ یا پیک‌نیک
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

کویر ورزنه


در کویر ورزنه می‌توانید اوج لذت کویرنوردی را تجربه کنید، در این کویر زیبا می‌توانید روی تپه‌های شنی قدم بزنید و شن سواری کنید و یا از تفریحاتی همچون موتورسواری چهار چرخ، زیپ لاین، پاراگلایدر، باگی‌سواری، شترسواری و کویرنوردی با خودروهای آفرود و یا عکاسی در شب لذت ببرید؛ جاهای دیدنی ورزنه اصفهان از جذاب‌ترین جاذبه‌های این استان هستند. آسمان این کویر در شب بسیار تماشایی است و تپه‌های ماسه‌ای طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای مرتفع در کویر ورزنه که بر اثر وزش باد به وجود آمده‌اند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.
خوشبختانه در کویر ورزنه انواع امکانات رفاهی همچون رستوران، سالن کنسرت روباز، شربت‌خانه، پیست موتورسواری، پیست شترسواری، باغ انار، تعمیرگاه، رصد‌خانه، باشگاه هواپیمای تفریحی، پینت‌بال، باشگاه تیراندازی و مجموعه آب‌درمانی نیز در اختیار گردشگران قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل پاییز و زمستان
راه دسترسی: اصفهان، خیابان جی، کوهپایه، هرند، تپه‌های شنی ورزنه
فاصله تا اصفهان: 128 کیلومتر (1 ساعت و 46 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: تجهیزات لازم برای کویرگردی، دوربین عکاسی، لباس مناسب برای باران‌های کویری، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، تجهیزات کمپینگ

آب‌گرم ورتون


چشمه آب‌گرم ورتون در نزدیکی روستای ورتون قرار گرفته که در گذشته محل تفرج پادشاهان صفوی بوده است. این چشمه آب‌گرم دارای حمام‌های عمومی و خصوصی است و آب آن خاصیت درمانی دارد و به تسکین دردهای عصبی و رماتیسمی کمک می‌کند. در این منطقه هنوز هم حمام‌هایی با معماری صفوی وجود دارد که در اختیار گردشگران قرار دارند. حوض‌خانه‌ی چشمه آب‌گرم ورتون نیز که متعلق به دوران صفویه است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در سفر به این چشمه آب‌گرم، می‌توانید بازدیدی نیز از ساختمان سنگی تاریخی معروف به نام حوض مراد و بقعه‌‌ی متبرک آن داشته باشید. در این منطقه امکانات رفاهی متعددی همچون اقامتگاه‌هایی با معماری سنتی و اتاق‌های زیبا، رستوران، چایخانه و سوپرمارکت برای استفاده گردشگران وجود دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل زمستان
راه دسترسی: شهر اصفهان، از اصفهان به سمت نائین، ۱۰ کیلومتر بعد از روستای ورتون، آب‌گرم ورتون
فاصله تا اصفهان: 77 کیلومتر (1 ساعت و 24 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس کافی و اضافه برای آب‌تنی در چشمه آب‌گرم ورتون

جاذبه های تاریخی اطراف اصفهان برای گردش یک روزه

جاذبه‌های تاریخی اصفهان تنها محدود به شهر اصفهان نیستند و در اطراف این شهر نیز جاذبه‎های تاریخی بسیاری وجود دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

شهر زیرزمینی کرد علیا


شهر زیرزمینی کرد علیا از جاذبه‌های گردشگری و تاریخ اطراف اصفهان است که در زمان شاه عباس اول برای مقابله با سرما و ناامنی ساخته شده است. ساخت این شهر زیرزمینی به این شکل بود که مردم روستا در زیر خانه‌هایشان دست‌کندهای زیرزمینی ایجاد کردند تا از خودشان و احشامشان محافظت کنند. این دست‌کند‌ها دارای راهرو‌های عریض و اتاقک‌های تودرتو هستند که به یکدیگر راه دارند و در مجموع شهر زیرزمینی بزرگی را تشکیل می‌دهند که امروزه یکی از منحصربه‌فردترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی دنیاست.
این شهر زیرزمینی که جزو توابع بخش کرون شهرستان تیران است در سال 1395 کشف شده و بیشتر از 20 هزار متر مربع مساحت دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به روستای کرد علیا از سایر دیدنی‌های آن مانند آبشار کرد علیا، چشمه شاهی، دریاچه شاهی و کوهستان دالانکوه نیز بازدید کنید.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار
راه دسترسی: استان اصفهان، شهرستان تیران و کرون، روستای کرد علیا، شهر زیرزمینی کرد علیا
فاصله تا اصفهان: 115 کیلومتر (1 ساعت و 40 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم عکاسی، لباس و کفش راحت و مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

ارگ تاریخی مورچه خورت


ارگ یا قلعه‌ی تاریخی و خشتی مورچه خورت که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که بعد از ارگ بم، بزرگ‌ترین قلعه‌ی مسکونی در ایران به شمار می‌آید. به طور دقیق مشخص نیست که این قلعه در چه زمانی ساخته شده است. معماری پیچیده این قلعه مانع نفوذ دشمنان و موجب محافظت از مردم می‌شده است. این ارگ در نبرد نادرشاه افشار با افغان‌ها نیز نقش مهمی ایفا کرده است.
معماری این ارگ فوق‌العاده است و نمونه‌ای عالی از کیفیت بالای هنر معماری در ایران است. برج دیده‌بانی دورتادور این مجموعه همچون حصاری مستحکم قرار گرفته است و از این ارگ محافظت می‌کند. پس از ورود به این ارگ گنبد فیروزه‌ای از آرامگاه امامزاده علی (ع) به چشم بازدیدکنندگان می‌خورد و در ادامه ساباطی قرار دارد که هوای خنک و مطبوعی را به گردشگران هدیه می‌دهد. کوچه‌های پرپیچ‌وخم، دالان‌های تاریخی، صفه‌ها، سکوها، راه‌پله‌ها و طاق‌های خشتی در کنار تزئینات آجری، حکاکی‌ها و نقاشی‌ها مجموعه‌ای به وجود آورده که هم بسیار زیباست و هم درگذشته امنیت مردم منطقه را به خوبی تأمین می‌کرده است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل پاییز
راه دسترسی: اصفهان، شاهین‌شهر، قلعه تاریخی مورچه خورت
فاصله تا اصفهان: 56 کیلومتر (1 ساعت رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم عکاسی، لباس و کفش راحت و مناسب

موزه مردم شناسی کویر اصفهان


از دیدنی‌ های اطراف اصفهان، موزه مردم شناسی کویر اصفهان یا خانه پیرنیا است که در شهرستان نائین اصفهان قرار گرفته است. علاوه بر اینکه موزه‌ی مردم‌شناسی موزه‌ای بسیار غنی و ارزشمند است، ساختمان آن نیز دارای گچ‌بری‌های ظریف، نقاشی‌ها زیبا و معماری باابهتی است که بر جذابیت این موزه می‌افزاید. این موزه یادگاری از دوره‌ی صفویه است که دارای 10 بخش مختلف برای نمایش اشیا با موضوعات مختلف مردم‌شناسی است. بعد از بازدید از این موزه می‌توانید از دیدنی‌های زیبای حومه‌ی نائین، کاشان و قمصر نیز دیدن کنید.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و پاییز
راه دسترسی: اصفهان، نائین، خیابان مسجد جامع نائین، روبروی مسجد جامع
فاصله تا اصفهان: 146 کیلومتر (1 ساعت و 52 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم عکاسی، لباس مناسب
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

ارگ شیخ بهایی در نجف آباد


ارگ شیخ بهایی یا هفت برج خارون یکی از دیدنی‌های اطراف اصفهان است که از دورة صفویه در نجف‌آباد اصفهان که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای این استان است باقی‌ مانده است. از این ارگ که از شاهکارهای معماری ایرانی است، درگذشته به عنوان کبوترخانه استفاده می‌شده است. ارگ شیخ بهایی دارای 7 برج است که 6 عدد از آن‌ها کبوترخانه هستند. این سازه در باغی به مساحت 3 هزار متر مربع قرار گرفته است و این مسئله بر دل‌نشین بودن فضای آن افزوده است. کافه سنتی و چایخانه نیز در این فضا برای گردشگران فراهم است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل پاییز
راه دسترسی: اصفهان، نجف آباد، محله جوی خارون، بلوار بهارستان
فاصله تا اصفهان: 32.5 کیلومتر (41 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم عکاسی، لباس مناسب

مکان‌های تفریحی نزدیک به اصفهان

در اطراف اصفهان علاوه بر تمام جاذبه‌هایی که نام بردیم، اماکن تفریحی مهمی نیز وجود دارد که برای گردشگران بسیار جذاب هستند و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سلیمان دشت اصفهان


یکی از جاذبه‌های گردشگری دیدنی در اطراف اصفهان، مجموعه‌ی تفریحی و ماهیگیری، سلیمان دشت اصفهان است که یک مرکز اقامتگاهی عالی برای ماهی‌گیری‌ست. دریاچه‌ی این مجموعه اولین دریاچه‌ی مصنوعی در اصفهان است که امکان ماهیگیری‌کردن برای مردم و گردشگران این منطقه فراهم آورده است. در این مجموعه صید تفریحی و ورزشی آموزش داده می‌شود و با توجه به اینکه مراکز اقامتی باکیفیتی را نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهد، انتخابی خوب برای یک سفر تابستانه است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: اصفهان، کیلومتر هشتم جاده اصفهان-شیراز
فاصله تا اصفهان: 39.9 کیلومتر (40 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، لوازم ماهیگیری
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

پارک ساحلی زرین شهر


پارک ساحلی زرین شهر که در یکی از مناطق ییلاقی استان اصفهان قرار گرفته، یک گزینه‌ی مناسب برای یک سفر یک‌روزه اطراف اصفهان است. این پارک ساحلی که در حاشیه شمالی زاینده‌رود و در جنوب زرین‌شهر قرار گرفته است 200 هزار مترمربع مساحت دارد و دارای آب‌وهوایی خنک و مطلوب است. این پارک ساحلی به دلیل چشم‌انداز زیبا، آب‌وهوای مطلوب و دریاچه‌ی بزرگی که در آن قرار دارد یک انتخاب ایده‌آل برای یک گردش تابستانه است.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه
وسعت دریاچه‌ی این پارک 30 هزار متر مربع است و در آن امکاناتی همچون رستوران‌ها، ویلاهای مسکونی، ماشین برقی، آب‌نما، زمین بازی برای کودکان، قایق برای قایق‌سواری روی دریاچه و مسیر پیاده‌روی وجود دارد. پیاده‌روی در کنار این دریاچه‌ی زیبا با درختان و فضای سرسبز فوق‌العاده‌اش لذتی وصف ناشدنی دارد. همچنین در نزدیکی این پارک ساحلی جاذبه‌های دیگری همچون مسجد رحیم خان، کبوترخانه باغ برجی، پل کله و آبشار شاه لرا نیز قرار دارد که می‌توانید سری به آن‌ها نیز بزنید.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل تابستان
راه دسترسی: اصفهان، زرین شهر، به سمت فلکه مرکزی شهر، بعد از چهار راه سعدی، پارک ساحلی زرین شهر
فاصله تا اصفهان: 47 کیلومتر (55 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، وسایل لازم برای پیک‌نیک

تفریح در شهر دیدنی چادگان


چادگان یکی از مهم‌ترین دیدنیهای اطراف اصفهان است که مورخان حدس می‌زنند قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. گفته می‌شود این منطقه در آن دوران موقعیت مناسبی برای زندگی داشته و همین علت نیز سبب شده تا در زمان شاه عباس اول عده‌ای از مردم به این محل کوچ کنند. داستان‌های تاریخی بسیاری درمورد این منطقه وجود دارد. برای مثال برخی معتقدند که اسکندر زمانی در این منطقه اقامت داشته است؛ همچنین آرامگاه کاوه آهنگر یکی از جاهای دیدنی شهرستان چادگان است.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه
این شهرستان زیبا که در حاشیه‌ی زاینده‌رود قرار گرفته است دارای آب‌وهوایی متعادل، پوشش گیاهی غنی و سرسبز و امکانات متنوعی همچون اسکله قایقرانی، پیست دوچرخه‌سواری، تله‌کابین، باشگاه اسب‌سواری، استخرهای مجزا برای بانوان و آقایان، زمین‌های ورزشی فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس، پینگ‌پنگ و رستوران‌های سنتی و لوکس برای گردشگران این منطقه است. بسیاری از اهالی شهر اصفهان نیز برای لذت بردن از طبیعت کوهستانی، سرسبز و فوق‌العاده‌ی این منطقه در فصل تابستان به شهرستان زیبای چادگان می‌آیند.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل تابستان
راه دسترسی: اصفهان، 120 کیلومتری غرب اصفهان
فاصله تا اصفهان: 128 کیلومتر (1 ساعت و 55 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، وسایل لازم برای پیک‌نیک
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

پیست اسکی فریدون شهر


پیست اسکی فریدون‌شهر مرتفع‌ترین پیست اسکی در کشور و تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که هر سال حدود 30 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند. از آن‌جایی که فریدون‌شهر منطقه‌ای کوهستانی و پربرف است، یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای ورزش‌هاس زمستانی، پیست اسکی این شهر است.
در مجموعه‌ی پیست اسکی فریدون‌شهر تفریحات متنوعی همچون تیوپ سواری، تله اسکی، سورتمه‌سواری، بالابر آموزشی، بالابر بشقابی، تله‌سیژ و زیپ‌لاین و همچنین امکانات رفاهی مانند اقامتگاه ویژه ورزشکاران، درمانگاه، سالن مجهز به سیستم گرمایشی، کافه و رستوران، پارکینگ و سوئیت جهت اقامت گردشگران وجود دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل زمستان
راه دسترسی: اصفهان، ۶ کیلومتری غرب شهر فریدون‌شهر، ارتفاعات گردنه روستای چغیورت
فاصله تا اصفهان: 190 کیلومتر (2 ساعت و 30 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و وسایل لازم برای اسکی روی برف

مجموعه تفریحی سد خمیران


مجموعه‌ی تفریحی سد خمیران یکی از جاذبه‌های تفریحی اطراف اصفهان است که امکانات و تفریحات بسیار جذابی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. تفریحات ساحلی همچون شاتل، بنانا، غواصی، جت اسکی، دراگون بت، واتربال، قایق‌سواری و والیبال ساحلی توسط کلوپ تفریحات آبی دریاچه سد خمیران در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. به جز این تفریحات امکاناتی مانند بوفه، دوش آب گرم، آلاچیق، سایبان و سرویس بهداشتی این مجموعه را به محلی جذاب برای گردش‌های خانوادگی تبدیل کرده است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل تابستان
راه دسترسی: اصفهان، جاده اصفهان به نجف آباد، بزرگراه نجف آباد - تیران، روستای خمیران، مجموعه تفریحی سد خمیران
فاصله تا اصفهان: 73 کیلومتر (1 ساعت و 15 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، وسایل موردنیاز برای پیک‌نیک

دیدنی ترین روستاهای اطراف اصفهان

استان اصفهان و اطراف شهر اصفهان مملو از روستاهای زیبا و دیدنی است که در ادامه‌ی این نوشته سه مورد از مهم‌ترین این روستاها را به شما معرفی می‌کنیم.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

روستای ابیانه


روستای ابیانه یک پاسخ عالی به سؤال " اطراف اصفهان کجا بریم" است. این روستا در دامنه‌ی کوه‌های کرکس قرار گرفته و به خاطر رنگ سرخ خاکش معروف و محبوب شده است. این روستای ییلاقی خانه‌هایی به سرخی رنگ خاکش دارد که در بافتی قدیمی و به صورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته‌اند و به زیبایی و منحصربه‌فرد بودن این روستا افزوده‌اند. مسیر دسترسی به این روستا نیز بسیار سرسبز و چشم‌نواز است.
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه
از دل این روستای خوش‌آب‌وهوا رودخانه‌ی برزورود عبور می‌کند و غار دیدنی پریان نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است. رودخانه‌ها و دره‌های اطراف این روستا طبیعتی بکر دارند و بسیار دیدنی‌اند. قدمت این روستای تاریخی به 1500 سال پیش باز می‌گردد و این روستا یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی در حاشیه دشت کویر نیز به شمار می‌آید. این روستا آن‌قدر دیدنی‌های متنوع دارد که در سفر به آن هر لحظه با شگفتی جدیدی روبرو خواهید شد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: استان اصفهان، شهرستان نطنز، ۲۲ کیلومتری جاده نطنز، روستای ابیانه
فاصله تا اصفهان: 185 کیلومتر (2 ساعت و 15 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، وسایل موردنیاز برای پیک‌نیک
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

روستای سیور


روستای سیور روستایی ییلاقی در اطراف اصفهان و واقع بر کوهپایه‌ی البرز است که طبیعتی بکر و دل‌نشین دارد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که قدمت سکونت در این روستا به 1500 سال پیش باز می‌گردد. در اطراف این روستا انواع باغ‌های میوه با درختان سیب، گردو، بادام، آلو، گیلاس، آلبالو و بوته‌های توت فرنگی و همچنین بر دامنه‌های آن که بر روی کوه دنا قرار دارد انواع گونه‌های جانوری و گیاهی مانند آویشن و گون وجود دارد.
روستای سیور با وجود تغییرات اساسی، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و جمعیت آن سالانه رو به افزایش است. در اطراف این روستا دیدنی‌های طبیعی و زیبای دیگری همچون آبشار فصلی گودنسه، چشمه کهریز و دره‌باغ نیز وجود دارد که به شما توصیه می‌کنیم حتماً از این جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی نیز دیدن کنید.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل تابستان
راه دسترسی: استان اصفهان، ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم، روستای سیور
فاصله تا اصفهان: 121 کیلومتر (1 ساعت و 30 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، وسایل موردنیاز برای پیک‌نیک، وسایل موردنیاز برای کوهنوردی
جاهای دیدنی اطراف اصفهان؛ بهترین مکان ها برای تفریح یک روزه

روستای هونجان


روستای هونجان، روستایی بکر با آب‌وهوایی خنک و مطبوع در اطراف اصفهان است که زمستان‌های سرد و تابستان‌هایی خوش‌آب‌وهوا دارد. از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به زر چشمه با آبی زلالی که از دل سنگ‌های سفید بیرون می‌آید و همچنین به چشمه‌ی آب معدنی آبکا، بقایای قلعه غازیان، چشمه ماش و کوچه‌باغ‌های باصفای آن اشاره نمود. روستای هونجان آسمانی صاف دارد و به همین دلیل یک مکان مناسب برای رصد ستارگان در دل شب است.
طبیعت فوق‌العاده و ییلاقی روستای هونجان در دل کوه‌های زاگرس، چشمه‌های جوشان، تفرجگاه زرچشمه، اماکن تاریخی ارزشمند روستا و آسمان پاک آن باعث شده تا این روستا اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران داشته باشد و تجربة سفر به آن برای همة مسافران تجربه‌ای منحصربه‌فرد و جذاب باشد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، دهستان اسفرجان، روستای هونجان
فاصله تا اصفهان: 141 کیلومتر (1 ساعت و 40 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و کفش مناسب، وسایل موردنیاز برای پیک‌نیک، وسایل موردنیاز برای کوهنوردی

کلام آخر

دیدنی‌های اصفهان تنها منحصر به زیبایی‌های شهر اصفهان نمی‌شوند و در اطراف این شهر زیبا نیز، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری از روستاها گرفته تا جنگل، کویر و اماکن تاریخی وجود دارد. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید و جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان برایتان کمی تکراری شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم از دیدنی های اطراف این شهر دیدن کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است