search
menu

جاهای دیدنی شهرستان چادگان | راهنمای سفر به مناطق دیدنی چادگان

[ پنهان کردن ]
معرفی شهرستان چادگان
تاریخچه چادگان
موقعیت جغرافیایی
آداب و رسوم شهرستان چادگان
امکانات رفاهی
دهکده تفریحی
روستای انالوجه
مشهد کاوه
خانه معظم‌الملک میر پنج
دریاچه سد زاینده رود
با شروع فصل تابستان کم کم سفرهای تابستانی هم آغاز می‌شوند. نقطه به نقطه سرزمین ما ایران جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی و بکر بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. اگر شما هم برای خرید آنلاین بلیط هواپیما و سفر به استان اصفهان برنامه‌ریزی انجام می‌دهید؛ دست نگه دارید. ما امروز قصد داریم تا یکی از بهترین و جذابترین شهرستان‌های اصفهان را به شما معرفی کنیم. شهرستان چادگان همان بهشت گمنام با طبیعت بکر است که در این مطلب به شما معرفی خواهیم نمود. لطفا با ما همراه باشید.

معرفی شهرستان چادگان


شهرستان چادگان یکی از شهرستان‌‌های استان اصفهان در ایران بوده و در واقع به دلیل طبیعت بکری که دارد به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. مرکز این شهرستان شهر چادگان است. چادگان شهری زیبا و دیدنی استان اصفهان است. شهرستان چادگان بدلیل آب و هوای معتدل و مطبوعی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تمام فصول سال محسوب می‌شود. جالب است بدانید که چادگان بعنوان یکی از زیباترین شهرستان‌های اصفهان شناخته شده است.
بد نیست بدانید که هیچ گونه دلیل سیاسی و یا تاریخی برای ساخت شهرستان چادگان، در مکان فعلی آن وجود ندارد. این ناحیه از کشور از شرایط آب و هوایی مطلوبی برخوردار بوده است. یکی دیگر از عوامل پیدایش شهرستان چادگان، زاینده رود است. چادگان بر روی تپه‌های کم ارتفاع قرار دارد که این امر باعث می‌شود تا جلوه‌ای خاص بخود بگیرد. طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مکان به یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری برای گردشگران در تور اصفهان مبدل گردد.
 جاهای دیدنی شهرستان چادگان | راهنمای سفر به مناطق دیدنی چادگان

تاریخچه چادگان


منطقه گردشگری چادگان دارای پیشینه تاریخی گسترده‌ای است. با کمی مطالعه و تحقیق در اسناد تاریخی می‌توان فهمید که شهرستان چادگان در دوران صفویه و با دستور شاه عباس اول بنا شده است. شهرستان چادگان به دلیل فاصله نزدیک و همجواری با زاینده رود و موقعیت طبیعی مساعد در این ناحیه، به یکی از شهرهای زیبا و آباد تبدیل شده است. در گذشته شهرستان چادگان، پاراتاک نام داشت که بعدها به چادگان تغییر نام داده است.
کلمه چادگان هم از دو کلمه (چاد) و (گان) تشکیل شده است. در واقع چاد یک کلمه ترکی به‌ معنای شیار، شکاف و دره است. گان هم پسوند نسبت است. چون شهرستان چادگان در میان دره‌ای کوچک واقع شده است به همین دلیل معنای لغوی یکسانی با محل قرارگیری خود دارد. شاه عباس صفوی ترک زبانان را به این منطقه هدایت کرده است تا از شرایط آب و هوایی مساعد و امکانات زاینده رود بهره‌مند گردند.
اگر به نوشته‌‌های مورخین و تاریخ نگاران توجه کنید، می‌بینید که، آخرین پادشاه هخامنشی برای گردآوری سپاه خود به پاراتاک آمده است و از این راه با عبور از دهات دیگر به همدان رهسپار شده است. درمورد اقامت اسکندر در شهرستان چادگان روایت‌های متفاوتی نقل می‌شود. ولی اگر بخواهیم اهمیت چادگان برای اسکندر بررسی کنیم؛ همین مورد کافی است که در مجاورت شهرستان چادگان روستایی به نام اسکندری وجود دارد. ستون‌های سنگی و ظروف سفالی قدیمی اهمیت و قدمت چادگان را حکایت می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی


شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آدرس دقیق چادگان کجاست؟
بهتر است اطلاع داشته باشید که چادگان تا مرکز استان اصفهان، یعنی اصفهان فقط ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد. مساحت شهرستان چادگان، ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است. تیران، کرون، فریدن و فریدون شهر از شهرها و شهرستان‌های نزدیک به چادگان هستند.
همچنین شهرستان چادگان، با استان چهار محال بختیاری هم مرز است. از نظر آبادانی شهرستان چادگان زبانزد خاص و عام است. همانطور که اشاره کردیم، زاینده رود یکی از دلایل چادگان است. آب و هوای مساعد، دلیل دیگر این سرسبزی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در اطراف شهرستان چادگان رشته کوه‌های معروفی قرار گرفته‌اند.
از آنجایی که شهر چادگان روی تپه‌های کم ارتفاع ساخته شده است، سیما و منظره خاصی در شکل‌گیری شهر را خلق کرده است. این اختلاف ارتفاع، عامل مهمی در جهت حفظ مزارع و باغات و کنترل توسعه مناطق مسکونی در بافت کشاورزی شهرستان شده است.

آداب و رسوم شهرستان چادگان


بیشتر مردم شهرستان چادگان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. در بعضی از روستاهای اطراف شهرستان چادگان هم به زبان لری صحبت می‌شود. شایان ذکر است که؛ تمامی مردم این شهر زبان فارسی را به طور کامل درک می‌کنند. همچنین بیشتر مردم چادگان مسلمان هستند و مذهب آنها شیعه است.
اکثر مردم شهرستان چادگان به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغول هستند. گندم، جو و یونجه از محصولات معرف چادگان است. قالی بافی یکی از معروفترین و محبوبترین صنایع دستی شهرستان چادگان است. همچنین چادگان به دلیل کیفیت خوب محصولات کشاورزی و میوه‌ها، توانسته تا شهرت خوبی را برای خود کسب نماید.
 جاهای دیدنی شهرستان چادگان | راهنمای سفر به مناطق دیدنی چادگان

امکانات رفاهی


شهرستان، چادگان دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی برای خلق لحظات خاطره انگیز برای توریست‌ها و گردشگران است. استان اصفهان یکی از شهرهای پرطرفدار در میان گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است. شهرستان چادگان هم از نظر امکانات یک شهر زیبا و جذاب برای توریست‌ها و گردشگران است.
مجموعه تفریحی چادگان با سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری برای آموزش و سوارکاری میهمانان، اسکله قایقرانی دهکده با دستگاه‌های قایق پدالی، قایق موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی آماده مهمان نوازی از گردشگران عزیز است. اتوبوس دریایی یکی از زیبایی‌های آبی خاص و جذاب شهرستان چادگان است.
رستوران بزرگ و شیک با انواع غذاهای اصیل ایرانی هم جزو امکانات منحصربفرد شهرستان چادگان است. استخر بزرگ و مجهزی مطابق با استاندارد در تایم‌های جداگانه برای بانوان و آقایان برای پرکردن اوقات فراغت گردشگران افتتاح و راه‌اندازی شده است. احداث زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلکوپتر و پروازهای نمایشی برخی دیگر از امکانات رفاهی شهرستان چادگان است که می‌توان اشاره کرد.

اگر قصد سفر به اصفهان و به خصوص شهرستان چادگان را دارید خوب است قبل از اینکه به مقصد مورد نظر خود بروید یا اقدام به رزرو هتل در اصفهان کنید، کمی درمورد مکان‌های گردشگری آن اطلاعات کسب کنید. در ادامه به بررسی برخی از جاهای گردشگری این شهرستان می‌پردازیم.

دهکده تفریحی


اولین جاذبه گردشگری شهرستان چادگان اصفهان که قصد معرفی به شما را داریم؛ دهکده تفریحی چادگان است. دهکده تفریحی چادگان، یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان اصفهان، در ساحل دریاچه پشت سد زاینده رود واقع شده است. آرامشِ یک استراحتگاه ییلاقی با امنیت کامل و محیطی خانوادگی از ویژگی‌هایی بارز دهکده فرهنگی تفریحی شهرستان چادگان است.
بد نیست بدانید که دریاچه زیبای سد زاینده رود وسعتی ۵۴ کیلومتر مربع دارد، به همین دلیل بعنوان بزرگترین دریاچه منطقه مرکزی فلات ایران شهرت دارد. در فصل گرما، دهکده تفریحی چادگان که در مجاورت زاینده رود واقع گردیده است، تا ۶ درجه سانتیگراد خنک‌تر از شهر اصفهان است. بدلیل خوش آب و هوا بودن شهرستان چادگان هر سال تابستان ۱۴ هزار نفر برای گردش و استراحت به دهکده تفریحی شهرستان چادگان سفر می‌کنند.
نفس کشیدن در فضای آرام و پاک کوهستانی دهکده تفریحی چادگان، قدم زدن در میان انبوه فضای سبز و گلزارهای پرتعداد، غواصی، ماهیگیری در ساحل آرام و وسعت آبی دریاچه، پینت بال، به تماشا نشستن انواع گونه‌های گیاهی در گلخانه ای به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع، قایق رانی، کارتینگ، در کنار استفاده از امکانات وسیع ورزش هایی چون استخر ساحلی، مانژ سوارکاری، و زمین تنیس تجربه‌ای واقعی از آرامش را برای گردشگران شهرستان چادگان به ارمغان خواهد آورد.
 جاهای دیدنی شهرستان چادگان | راهنمای سفر به مناطق دیدنی چادگان

روستای انالوجه


شهرستان چادگان بدون شک یکی از شهرهای زیبا و منحصربفردی است که در مسیر رودخانه زاینده رود واقع شده است. شهرستان چادگان با چشم‌اندازی زیبا و طبیعتی سرسبز همیشه یکی از بهترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان محسوب می‌شود. شهرستان چادگان در کنار طبیعت زیبا و سرسبز، روستاهای بسیار زیبایی هم در دل خود جای داده است. روستای انالوجه یکی از مشهورترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای شهرستان چادگان است.
روستا انالوجه، بر دامنه شرقی ارتفاعات دالانکوه واقع گردیده است. آب و هوای معتدل و کوهستانی ار دلایل محبوبیت روستای انالوجه چادگان می‌توان نام برد. جالب است بدانید که در فصل تابستان روستا انالوجه با آب و هوای مطبوع و طبیعت فوق العاده بکر خود مقصد بسیاری از گردشگران است. همچنین در اطراف روستا انالوجه دشت‌های وسیع و چشمه‌های متعددی نیز وجود دارند که جزو چشمه های اطراف چادگان به شمار می‌روند.
 جاهای دیدنی شهرستان چادگان | راهنمای سفر به مناطق دیدنی چادگان

مشهد کاوه


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چادگان، مشهد کاوه را می‌توان نام برد. مشهد کاوه یکی از دهستان‌های شهرستان چادگان است که با نام‌های؛ دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر و مشهد کاوه شناخته می‌شود. مشهد کاوه؛ در قدیم کودلیه نام داشت، بعدها با گذشت زمان و قیام کاوه آهنگر تغییر نام داد و به مشهد کاوه مشهور شد. آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش هم در این دهستان قرار دارد. این آرامگاه تجلی عشق به ایران زمین كاوه آهنگر یكی از اسطوره‌های تاریخی ایران است.
نکته جالب در مرد مشهد کاوه این است که؛ همه اهالی منطقه از پیر تا جوان كاوه را می‌شناسند و روایات مربوط به کاوه را با جزئیات و بشکل جذابی بازگو می‌کنند. همچنین مهاجرانی ترک زبانی که از زمان صفویه در این منطقه زندگی می‌کنند چنان علاقه و احترامی به کاوه دارند که می‌گویند، کاوه هم ترک زبان بوده است. هنوز هم پس از گذر هزاره‌ها سال می‌توان جلوه‌هایی از روحیه دلاوری و جنگجویی و سپاهی‌گری نیاكان مردم منطقه‌ فریدن را در شیوه‌ و مدل زندگی مردم امروز و حتی بازی‌های محلی كودكان و نوجوانان و جوانان در هر كوی و برزن از نردیک دید و لمس کرد. بیشتر گروه‌های ایران‌شناسی و گردشگری به دیدار از آرامگاه كاوه آهنگر به‌عنوان نماد قیام ملی ایرانیان در برابر بیگانگان می‌آیند.

خانه معظم‌الملک میر پنج


از آثار تاریخی مهم در شهرستان چادگان می‌توان به خانه معظم‌الملک میر پنج اشاره کرد. خانه معظم‌المک میر پنج جزو آثار ملی کشور به ثبت رسده است. وقتی که وارد ساختمان این بنا می‌شوید؛ خود را داخل یک بنای اروپایی تصور خواهید کرد. زیرزمین، تالارها و اتاق‌های وسیع با دیوارهایی مزین به نقوش و آیینه‌کاری‌های ظریف این حس عجیب را به شما القا خواهد کرد.
تزیینات خانه معظم‌الملک میر پبج چادگان، تاثر گرفته از طراحی و تزیینات قرن‌های گذشته اروپایی‌ها است. ولی ساخت خانه مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقه چادگان بنا شده است. به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما، در جلو ایوان اتاق خواب جداره‌ای از شیشه‌های الوان به‌صورت قرینه طراحی و ساخته شده است. همچنین حوضی بزرگ که تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌کند، جلوه و زیبایی خاص و منحصربفردی را برای خانه بوجود آورده است.

دریاچه سد زاینده رود


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چادگان؛ دریاچه سد زاینده رود است. دریاچه سد زاینده رود با مساحت ۴۵ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر چادگان در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است. ارتفاع دریاچه زاینده رود حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا اندازه‌گیری شده است. دریاچه سد زاینده‌رود محل زندگی ماهی‌هایی از جمله: انواع قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد است. ماهگیری یکی از تفریحات پرطرفدار در دریاچه سد زاینده رود برای توریست‌ها و گردشگران محسوب می‌شود که با بلیط هواپیما اصفهان راهی می‌شوند.
سد زاینده‌رود در سال ۱۳۴۹ شمسی روی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان برای تأمین بخشی از آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، تأمین آب کشاورزی حوضه زاینده‌رود، کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید برق طراحی و ساخته شد. بهتر است اطلاع داشته باشید که؛ حجم مخزن سد زاینده رود در بیشترین میزان ۱۴۷۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن ۱۰۹۰ میلیون متر مکعب اندازه‌گیری شده است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است