search
menu

جاهای دیدنی سمیرم؛ گشتی در طبیعت بکر و دل‌فریب دیار چشمه‌های خروشان

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر سمیرم
آشنایی با جاهای دیدنی سمیرم
آبشار سمیرم
چال قفا
آبشار آب ملخ
غار دنگزلو
چگونه به سمیرم سفر کنیم؟
سمیرم یکی از سرسبزترین شهرهای استان اصفهان است که آن را با نام شهر هزار چشمه می‌شناسند. این شهر به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بالا به بام ایران نیز مشهور است. سمیرم زیبایی‌های بکر و منحصربه‌فردی نظیر آبشارهای خروشان، چشمه‌ها، رودخانه‌های جاری، باغ‌های پربار، غارهای دیدنی و کوه‌های بلند دارد. دیدنی‌های سمیرم به‌قدری زیاد است که سفر به این شهر را به تمام علاقه‌مندان به گردشگری و طبیعت‌گردی توصیه می‌کنیم. این شهر کوهستانی با طبیعت زیبا و جاهای دیدنی فراوان می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای سفر بعدی شما باشد.
در سمیرم جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد که قطعاً از دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. در این مقاله قصد داریم سفر کوتاهی به جاهای دیدنی سمیرم داشته باشیم، برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این شهر در این سفر همراه ما باشید.
جاهای دیدنی سمیرم؛ گشتی در طبیعت بکر و دل‌فریب دیار چشمه‌های خروشان

معرفی شهر سمیرم


سمیرم یکی از ‌شهرهای زیبا و دیدنی در استان اصفهان است و از لحاظ جغرافیایی در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان قرار گرفته است. این شهر به دلیل داشتن چشم‌اندازهای فوق‌العاده و خاص از چشمه‌های مختلف، آبشارها و مناطق سرسبز بسیار مشهور است. طبیعت منحصربه‌فرد شهر سمیرم باعث شده تا بسیاری از طبیعت‌گردان به این شهر سفر کنند. سمیرم از شمال به شهرضا، از غرب به بروجن، از شرق به آباده و از جنوب به یاسوج منتهی می‌شود. این شهر زیبا به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا به‌ عنوان سومین شهر مرتفع ایران شناخته شده است و قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.
سمیرم دارای آب‌وهوایی سرد و کوهستانی است و به خاطر قرار گرفتن در نواحی کوهستانی، تابستان‌های خشک و معتدل و زمستان‌های سردی دارد؛ بنابراین بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما و سفر به این شهر زیبا و دیدنی، فصل بهار و تابستان بوده که آب‌وهوا معتدل است.

آشنایی با جاهای دیدنی سمیرم


شهر سمیرم به خاطر چشمه‌ها و آبشارهای متعددی که دارد، نگین گردشگری ایران است. این شهر یکی از مناطق زیبای استان اصفهان است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیری را در دل خود جای داده است. معماری منحصربه‌فرد و بافت تاریخی سمیرم در کنار طبیعت زیبای آن، این شهر را مقصد مناسبی برای سفر تبدیل کرده است و همه‌ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری برای بازدید از دیدنی‌های سمیرم در تور اصفهان شرکت می‌کنند و راهی این شهر می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد، این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

آبشار سمیرم


یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سمیرم و جاهای دیدنی اصفهان، آبشار سمیرم است که به عروس زاگرس نیز معروف است. این آبشار در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و در ۶ کیلومتری شرق این شهر قرار گرفته است. آبشار سمیرم در یک منطقه خوش آب‌وهوا و در داخل یک دره و بین دو صخره سنگی بزرگ قرار گرفته و از چشمه‌هایی که در ارتفاعات بالادست قرار دارند، سرچشمه می‌گیرد.
جاهای دیدنی سمیرم؛ گشتی در طبیعت بکر و دل‌فریب دیار چشمه‌های خروشان

آب این آبشار که ارتفاعی نزدیک به ۳۵ متر دارد بعد از فرو ریختن از بالای صخره‌ها به‌صورت پلکانی از صخره‌های دیگر و از لابه‌لای گیاهان و خزه‌ها پایین ریخته و راه خود را به‌صورت یک رود ادامه می‌دهد. صخره‌های اطراف این آبشار که همگی زیر لایه‌ای از خزه قرار دارند مکانی زیبا و مناسب جهت اقامت گردشگران را فراهم کرده‌اند. آبشار سمیرم در اطراف خود از امکانات رفاهی بسیاری نظیر رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و... برخوردار است و به دلیل پرآب بودن و سرسبز بودن فضای اطراف، در فصل تابستان میزبان سیل زیادی از مسافران و خریداران بلیط هواپیما اصفهان است. این آبشار با سرد شدن هوا و در فصل زمستان به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی تبدیل می‌شود که می‌توان از آن دیدن کرد و از زیبایی‌های آن لذت برد.

چال قفا


چال قفا یکی از جاهای دیدنی سمیرم است که در جنوب غربی این شهر قرار دارد. این منطقه، مکانی باصفا با درختان جنگلی و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه‌های قشقایی است. چال قفا کوهی است که دشتی سرسبز با انواع گل‌های وحشی و طبیعی دارد و دارای چشمه‌سارهای فراوان است و در اطراف آن صخره‌های بلند و کوهستانی دیده می‌شود. این منطقه در گذشته یکی از مهم‌ترین شکارگاه‌های سمیرم بوده است که به دلیل شکار بی‌رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، اما بازهم حیوانات وحشی مانند خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه‌های آن نواحی دیده می‌شود.
در برخی اوقات سال عشایر نیز در چال قفا حضور دارند و شما می‌توانید با این مردمان تعامل داشته و از محصولات طبیعی و درجه یک ساخته دست خود آن‌ها استفاده کنید. وجود پرندگانی مانند کبک، تیهو و دیگر پرندگان مهاجر در برخی از اوقات سال زیبایی این فضا را دوچندان می‌کند. همچنین، در نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت چال قفا پر از گل‌های لاله واژگون می‌شود که منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد می‌کنند.

آبشار آب ملخ


یکی دیگر از جاهای دیدنی سمیرم، آبشار آب ملخ است که از زیباترین و عجیب‌ترین شاهکارهای طبیعت محسوب می‌شود. این جاذبه گردشگری در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و در مجاورت روستای آب ملخ قرار دارد. آبشار آب ملخ در امتداد رودخانه ماربر قرار داشته و دارای آبی سرد است که از رشته‌کوه‌های دنا سرچشمه می‌گیرد. این آبشار در اثر سقوط یک تخته‌سنگ در مسیر رودخانه به وجود آمده و بدنه اصلی آن که پوشیده از گیاهان و خزه‌ها است، همچون پل بر روی رودخانه ماربر قرار گرفته است. آب این آبشار دارای ترکیبات بخصوصی است که باعث نابودی ملخ‌های مهاجم می‌شود، ازاین‌رو این آبشار به آبشار آب ملخ معروف شده است.
اگر می‌خواهید از آبشار آب ملخ بازدید کنید، باید به غاری که در نزدیکی روستای آب ملخ قرار دارد بروید تا بتوانید آبی که از دهانه غار و از دل سنگ‌ها و صخره‌ها بیرون می‌آید را تماشا کنید. اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که از هیجان لذت می‌برید، باید بدانید که پرتگاهی هیجان‌انگیز و خطرناک در پشت این آبشار وجود دارد که دیدن آن تجربه بخصوصی را برایتان رقم خواهد زد.
جاهای دیدنی سمیرم؛ گشتی در طبیعت بکر و دل‌فریب دیار چشمه‌های خروشان

غار دنگزلو


غار دنگزلو یکی از جاذبه‌های گردشگری سمیرم و از زیباترین پدیده‌های زمین شناختی است که در شمال شرقی کوه دنا و در نزدیکی روستای دنگزلو واقع شده است. این غار در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح زمین قرار گرفته و دارای طولی نزدیک به ۱۶۰۰ متر و عمقی در حدود ۱۰ متر است. غار دنگزلو از انواع غارهای آهکی است که جریان مداوم آب داخل آن باعث به وجود آمدن قندیل‌های بسیار زیبایی در رنگ‌های مختلف شده است. این غار از چندین تالار بزرگ و کوچک، حوضچه آبی، دخمه و چندین راهرو تشکیل شده است که برای عبور از میان آن‌ها باید از قایق استفاده کرد. غار دنگزلو در بالادست رودخانه ماربر قرار دارد و جزء غارهای آبی رشته‌کوه دنا است که از آب آن برای تأمین آب منطقه پادانا استفاده می‌شود. با توجه به جریان داشتن آب و تأمین آب این غار از چشمه‌های درون کوه، آب بسیار سردی دارد. برای بازدید از این غار شگفت‌انگیز باید از باغ‌های سیب موجود در روستای دنگزلو عبور کنید و پس از آن به کوهی می‌رسید که در بخش فوقانی آن با دهانه غار روبه‌رو خواهید شد.

چگونه به سمیرم سفر کنیم؟


شهرستان سمیرم علی‌رغم امکاناتی رفاهی بسیاری که دارد، فاقد فرودگاه و راه‌آهن اختصاصی است. برای سفر به این شهر با هواپیما یا قطار می‌توانید اول به اصفهان بروید و سپس با استفاده از تاکسی یا اتوبوس که همه‌روزه از پایانه مسافربری صفه در حال جابجایی مسافران از اصفهان به سمیرم است، خود را به این شهر زیبا و دیدنی برسانید. فاصله اصفهان تا سمیرم حدوداً ۱۶۵ کیلومتر است و تقریباً ۱۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا از مبدأ به مقصد برسید. برای سفر زمینی به شهر زیبای سمیرم، سه راه جاده‌ای اصلی بزرگراه سمیرم-شهرضا، بزرگراه آباده-سمیرم و بزرگراه یاسوج-سمیرم وجود دارد. فاصله تهران تا سمیرم نیز حدود ۶۱۸ کیلومتر است که در مسیر با عبور از شهرهای قم، دلیجان، اصفهان و شهرضا به سمیرم می‌رسید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است