search
menu

آبشار آب ملخ سمیرم کجاست؟ معرفی کامل به همراه آدرس

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از آبشار آب ملخ را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
شگفتی‌های آبشار
چگونه به آبشار آب ملخ سمیرم برویم؟
بهترین زمان بازدید
تجیهزات مورد نیاز
جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آب ملخ
هتل‌ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار آب ملخ سمیرم
آبشار آب ملخ سمیرم، یکی از زیبا‌ آبشار‌های ایران است. این آبشار از جاهای دیدنی سمیرم به‌حساب می‌آید که مانند جاذبه‌های تاریخی استان اصفهان، منظره‌ای خیال‌انگیز را برای بازدیدکنندگان به همراه دارد. این جاذبه‌ی دیدنی در یکی از روستاهای نزدیک به شهر سمیرم و در مسیر جاده یاسوج در دامنه‌ی کوه دنا قرار گرفته است. با بازدید از این آبشار خارق‌العاده و شنیدن صدای دل انگیز آن می‌توانید روزی به‌یاد‌ماندنی داشته باشید.
ترکیب کوه‌های سربه فلک کشیده دنا، رودخانه‌ی ماربر و چشمه‌های زلال همراه با جنگلی از درختان بلند قامت‌ و سبز، طبیعت بکر و بی‌نظیری را پدید‌آورده است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. آبشار برای دوست‌داران طبیعت فوق‌العاده است. پس اگر شما یک طبیعت‌‌گرد حرفه‌ای هستید، تجهیزات مورد نیاز خود را فراهم کنید، زیرا یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و تا حدودی پر‌خطر در این مکان در انتظار شما خواهد بود.
با اینکه این مکان به‌عنوان یک جاذبه‌ی طبیعی شناخته می‌شود اما وجود گونه‌های جانوری متفاوت، سنگ نگاشته‌ها و تندیس‌های حجاری شده در آن نشان می‌دهد که در طول تاریخ پادشاهان صفوی و قاجاریه از این محل برای شکار استفاده می‌کردند. نحوه پدید‌‌آمدن آبشار، داستان جالب و شنیدنی دارد. در حدود چند صد سال پیش در اثر تغییرات زمین در پی زلزله و رانش زمین تخت سنگ عظیمی از دل کوه‌های دنا جدا شد و در داخل رودخانه ماربر سقوط کرد.
این ماجرا سرآغاز پیدایش آبشار شد. البته این آبشار با نام‌های دیگری نیز معرفی می‌شود. هر کدام از این نام‌گذاری‌ها، از داستا‌ن‌های جالبی شکل گرفته است که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. به‌علاوه آبشار، تفاوت‌های ویژه‌ی نسبت به سایر آبشارهای سرتاسر کشورکه تاکنون دیده‌اید، دارد. پس با سفرمارکت برای آشنایی بیشتر با این پدیده‌ی طبیعی دیدنی همراه شوید و با اطلاعات مفید و‌ کاربردی آن رزرو بلیط هواپیما را با خیال راحت انجام دهید.
آبشار آب ملخ سمیرم کجاست؟ معرفی کامل به همراه آدرس

چرا بازدید از آبشار آب ملخ را پیشنهاد می‌کنیم؟


۱. آب‌‌وهوایی مطبوع در فصول بهار و تابستان
۲. ماجراجویی در طبیعت بکر آبشار
۳. ویژگی شگفت‌انگیز آفت‌کشی آبشار
۴. خطرناک‌ترین آبشار ایران
۵. طلوع و غروب خورشید در ۳ ساعت

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


آبشارآب ملخ سمیرم به طور طبیعی اما به روشی عجیب ساخته‌ شده است. این آبشار بالای رودخانه‌ای قرار دارد و منبع آن چشمه‌ای در کوه دنا است. صدها سال پیش صخره‌ای از کوه افتاده و راه رودخانه را مسدود کرده بود. اما آب طی سال‌ها سوراخی در این صخره ایجاد کرد و تونلی به طول ۸۰ متر حفرنموده است. در‌حال‌‌حاضر آب چشمه را مانند آبشار به رودخانه «ماربر» هدایت می‌کند و صحنه‌ی زیبایی را خلق کرده است. چشمه‌ی آب شیرین از دهانه‌ی غار طبیعی از تخت سلیمان بیرون می‌زند و به رودخانه پایین دست می‌پیوندد.
پرتگاهی خطرناک و در عین حال زیبا در پشت آبشار، آب ملخ را به یکی از ترسناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. زیبایی این بخش از آبشار شما را برای گشت‌‌و‌گذار در ارتفاعات وسوسه خواهد کرد اما فریب این زیبایی را نخورید. سال‌هاست که افراد بسیاری قربانی این وسوسه شده‌اند و به دلیل لغزندگی و شیب تند پرتگاه غافلگیر شده و با سقوط به درون پرتگاه جان خود را از دست داده‌اند. هر چند در محل ورود به پشت آبشار نرده‌های درنظر گرفته شده است اما بدون حضور افراد و تجهیزات حرفه‌ای جان خود را به خطر نیاندازید و سفر را برای خود و دیگران به خاطر‌ه‌ای تلخ تبدیل نکنید.

شگفتی‌های آبشار


زیبایی آبشار آب ملخ سمیرم نه تنها منحصر به فرد است بلکه ترکیبی خاصی از شگفتی‌های طبیعت دارد. اما این پایان شگفتی‌های این آبشار نیست. باور کنید یا نه، ترکیب شیمیایی آبشار می‌تواند به عنوان آفت‌کش برای ملخ‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به گفته روستاییان، وقتی مزارع گندم آن‌ها در سال‌های گذشته مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفت، مردم ساکن مناطق اطراف از آب این آبشار برای دفع حمله ملخ‌ها و خلاص‌شدن از آفات محصولات زراعی به ویژه در مزارع گندم خود استفاده می‌کردند.
امروزه از این آفت‌کش طبیعی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. محتوای خاص آب قادر است تمام ملخ‌ها را به یکباره از بین ببرد. به همین دلیل نام این روستا و چشمه آن را آب ملخ گذاشته‌اند. آبشار آب ملخ سمیرم طبیعی‌ترین آفت‌کش جهان است که از دل یک غار بیرون می‌آید و همه‌ی ملخ‌ها، آفات مزارع و زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برد و سپس به رودخانه می‌ریزد.
آبشار تخت سلیمان
آبشار آب ملخ با نام تخت سلیمان نیز شناخته می‌شود. افسانه قدیمی رایج در بین مردم وجود دارد که باعث این نام‌گذاری شده است. صخره‌ای در وسط آبشار وجود دارد که دو طرف را به هم متصل می‌کند. برخی از مردم محلی معتقدند که این سنگ پل مانند، محل استراحت حضرت سلیمان است و منظره‌ای که از بالای رودخانه قابل مشاهده است، نمای دیدنی تاج و‌تخت حضرت سلیمان است.
روستای نیم روز
این روستا به خاطر موقعیت جغرافیای ویژه‌ای که دارد، فقط ۳ ساعت در روز آفتاب به آن می‌تابد. این بدان معناست که تنها بعد از گذشت سه ساعت می‌توانید طلوع و غروب خورشید را مشاهده کنید. به همین خاطر روستا که اهالی آن بختیاری هستند، با نام نیم روز نیز شناخته می‌شود. این شگفتی را در هیچ کجای این سرزمین پهناور هرگز تجربه نخواهید کرد.

چگونه به آبشار آب ملخ سمیرم برویم؟


اگر مایل به بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی بسیار زیبا و دیدنی هستید، پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفر مارکت به شهر اصفهان بروید. از شهر اصفهان تا آبشار با خوردروی شخصی ۳ ساعت زمان می‌برد. آبشار در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان، ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و در مسیر جاده سمیرم-یاسوج، بعد از روستای چهارراه و حدود ۷ کیلومتر رانندگی در مسیر جاده خاکی در مجاورت روستای آب ملخ واقع شده است.
این روستا در شمالی‌ترین قسمت خط‌الراس دنا قرار گرفته است. از روستا تا آبشار حدود یک تا دو ساعت پیاده‌روی در مسیری مملو از درختان و گیاهان درکنار رودخانه‌ی خروشان ماربر زمان نیاز دارد. این مسیر قابل دسترسی با ماشین نیست، پس از مسیر پیاده‌روی نهایت لذت و آرامش را دریافت کنید.

بهترین زمان بازدید


بهترین زمان برای بازدید از آن بهار و تابستان است و با توجه به میزان علاقه‌‌مندی شما در حدود ۵ ساعت برای بازدید از آن زمان لازم دارید. آبشار آب ملخ سمیرم مکان مناسبی برای گذارندن پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه است.

تجیهزات مورد نیاز


کفش مناسب پیاده‌روی در مسیرهای سخت، کلاه، کرم ضدآفتاب، کوله پشتی جهت حمل وسایل، و عینک آفتابی از ملزومات ضروری برای این سفر است. همچنین همراه خود چند دست لباس به همراه داشته باشید تا اگر هوس آب‌بازی کردید، از آن‌ها استفاده کنید.
آبشار آب ملخ سمیرم کجاست؟ معرفی کامل به همراه آدرس

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آب ملخ


هنگام سفر به روستای آب ملخ و آبشار علاوه بر تفریحاتی همچون کوه‌نوردی، جنگل‌نوردی، پیاده‌روی، آب‌تنی، کمپینگ، پرنده‌بینی و عکاسی از مناظر، بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری را که در نزدیکی آبشار قرار دارند را فراموش نکنید. آبشار بی بی سیدان، منطقه ممنوع شکار حنا از جاذبه‌های طبیعی بسیار محبوب هستند که هرکدام به تنهایی می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند و سفری فراموش‌نشدنی را برای‌تان به ارمغان بیاورند. اگر شانس همراه‌ شما باشد، می‌توانید خرس سمیرم و بسیاری از گونه‌های جانوری دیگر را از نزدیک ببینید. خرید از صنایع دستی محلی، محصولات لبنی و سیب سمیرم را هنگام بازگشت فراموش نکنید.

هتل‌ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار آب ملخ سمیرم


با وجود حضور مسافران و‌‌گردشگران بسیار به این منطقه، هنوز امکانات ویژه‌ی درنظر گرفته نشده است. توقف‌گاهی برای خودروها در دسترس نیست، اما ماشین خود را می‌توانید در روستای آب ملخ پارک کنید. در این منطقه رستورانی برای تهیه غذا وجود ندارد. حتما همراه خود مواد خوراکی و غذایی داشته باشید. امکان پخت غذا و کباب در اطراف آبشار وجود دارد. فروشگاه و نانوایی در داخل روستا موجود است. در صورتی که قصد اقامت داشتید، اجاره‌ی اتاق یا خانه از مردم محلی روستا بهترین انتخاب پیش روی شما است. دسترسی به اینترنت امکان‌پذیر است.
آبشار آب ملخ سمیرم یکی از مکان‌های دیدنی این منطقه شناخته می‌شود که برای تفریح و‌ گذراندن اوقات فراغت به‌ دور از شلوغی‌های شهری و فرار از گرما در فصول گرم سال مناسب است. پس با خرید بلیط هواپیما در تابستان یا بهار از هوای مطبوع آنجا لذت ببرید. این نکته را فراموش نکنید که هنگام بازدید از ریختن زباله و روشن کردن آتش بپرهیزید. حفظ‌ و‌ نگهداری محیط‌ زیست وظیفه‌ اصلی تمام انسان‌های کره‌ی زمین است. هنگام برنامه‌ریزی برای این سفر، خرید آنلاین بلیط هواپیما را با خیال راحت از سفر مارکت انجام دهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است