search
menu

جزیره های ایرانی خلیج فارس که کمتر می‌شناسید!

[ پنهان کردن ]
جزیره سیری
جزیره فارور بزرگ
جزیره فرور کوچک
جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک
جزیره ابوموسی
جزیره فارسی
جزیره خارک
در خلیج فارس جزیره‌های متعددی قرار دارد که ایران بر شماری از آنها مالکیت دارد. خیلی از ما با برخی از جزیره‌های مشهور ایرانی مثل کیش و قشم آشنا هستیم. جزیره‌های دیگری هم که گردشگر پذیر هستند مثل لاوان، هرمز، لارک و هنگام به تدریج برای مسافران شناخته می‌شوند.
اما جزیره‌های دیگری هم در خلیج فارس هستند که خیلی شناخته شده نیستند، اما جاذبه های زیادی برای طبیعتگردان حرفه‌ای دارند. در این نوشته با این جزایر ایرانی کمترشناخته شده آشنا می‌شویم:

جزیره سیری


جزیره سیری که به نام جزیره راز هم شناخته می‌شود جزیره‌ای مرجانی است که اکنون به صورت جزیره‌ای ویژه استخراج و انتقال نفت درآمده است و کاربرد صنعتی آن بر دیگر ویژگی های آن غلبه کرده است. جزیره سیری یا راز حدود ۱۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و بسیار مسطح است. پوشش گیاهی و جانوری خیلی متنوعی ندارد و آب و هوای آن گرم و شرجی است.
جزیره های ایرانی خلیج فارس که کمتر می‌شناسید!

جزیره فارور بزرگ


در شرق جزیره کیش و در شمال جزیره سیری جای گرفته است و اکنون ساکن بومی ندارد. جزیره فارور یا فرور بزرگ، در گذشته محل لنگر انداختن کشتی‌های صید مروارید بوده است. چاه‌های آبی هم در آن وجود دارد که زمانی محل ذخیره آب بوده است.

جزیره فرور کوچک


جزیره فرور کوچک در بین جزیره سیری و فارور بزرگ قرار دارد. این جزیره به همراه فارور بزرگ و هندورابی بخشی از منطقه آزاد تجاری کیش هستند و بخشی از شهرستان بندر لنگه به شمار می‌روند.
جزیره های ایرانی خلیج فارس که کمتر می‌شناسید!

جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک


دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک که در کنار هم قرار گرفته‌اند مسکونی نیستند، اما در جای ویژه‌ای قرار گرفته‌اند که کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها از کنار آنها عبور می‌کنند. کلمه تمب، به معنای تپه است، زیرا این دو جزیره از دید دریانوردان به صورت یک تپه دیده می‌شوند.

جزیره ابوموسی


یکی دیگر از جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس، جزیره ابوموسی است که تا دوران پهلوی دوم، در اختیار انگلیسی ها بود. اما در این زمان با توافقات انجام شده ابوموسی و دو جزیره تنب کوچک و بزرگ به ایران بازگشتند.

جزیره فارسی


جزیره فارسی که زیر نظر استانداری بوشهر است، یک جزیره غیرمسکونی است و تردد زیادی هم به آن صورت نمی‌پذیرد.
جزیره های ایرانی خلیج فارس که کمتر می‌شناسید!

جزیره خارک


جزیره خارک یا خارگ، یکی از جزایر نفت خیز ایران در خلیج فارس است که بخشی از استان بوشهر به شمار می‌رود. خارگ که در آن کتیبه‌هایی از دوران باستان هم به جا مانده است، بیشتر کاربردی صنعتی دارد و بومیانی در آن سکونت دارند.
برای آشنایی با معروف‌ترین جزایر ایرانی که می‌توانید از راه جزیره کیش به آنها سفر کنید، سری به بلاگ سفرمارکت بزنید و مقاله چه طور از کیش به جزایر جنوب سفر کنیم را بخوانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است