search
menu

چشمه علی دامغان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از چشمه علی دامغان پیشنهاد می‌شود
تاریخچه چشمه علی دامغان
عمارت‌‌های چشمه علی
علت نامگذاری چشمه علی
چگونه به چشمه علی دامغان برویم؟
هزینه و زمان بازدید از چشمه علی چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از چشمه علی دامغان چه زمانی است؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به چشمه علی دامغان هستند؟
چه هتل هایی در نزدیکی چشمه علی دامغان برای اقامت وجود دارد؟

چرا بازدید از چشمه علی دامغان پیشنهاد می‌شود


چشمه علی تنها ۳۰ دقیقه با مرکز شهر دامغان فاصله دارد.
یکی از بهترین اقامتگاه‌های زیبا با آب و هوایی دلپذیر در تابستان می‌باشد.
چشمه علی تنها رودخانه دائمی دامغان است.
در سال ۱۳۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است.
چشمه علی دامغان

تاریخچه چشمه علی دامغان


دامغان یکی از شهرهای مهم و خوش‌ آب‌وهوای سمنان است. در زمان گذشته به شهر سمنان به دلیل وجود چشمه‌های فراوان عالی بولاغ یا هزارچشمه می‌گفتند. یکی از این چشمه‌ها به چشمه علی معروف است که حدود ۳ قرن قدمت دارد. در کتاب‌هایی که از گذشته و تاریخ سمنان به یادگار مانده است از این چشمه با نام اللی بلاغ واژه‌ای ترکی به معنی پنجاه چشمه‌ یاد شده است. زیرا در نهایت آب این چشمه به دشت کویر می‌رسد که امروزه در این مکان امکانات رفاهی مانند سوئيت، پارکینگ، رستوران و مکانی برای بازی کودکان فراهم شده است. همیشه مکا‌ن‌های خوش آب و هوا مورد توجه شاهان و حاکمان زمان بوده است از این رو دامغان نیز مستثنی نبوده و به دلیل اینکه زادبوم فتحعلی شاه بود در زمان قاجار توجه خاصی به این شهر می شد. ساخت این عمارت و منطقه زیبا به زمان فتعلی شاه برمی‌گردد زمانی که برای وقفه در پیشرفت نادر میرزا پسر شاهرخ نادری عازم سفر مشهد بود در چنین مکانی توقف کرد و دستور ساخت چنین بنای باشکوهی را داد.
چشمه علی دامغان

عمارت‌‌های چشمه علی


این مجموعه تفریحی که در زمان قاجار بنا شده به منظور شکارگاه و تفرجگاهی خوش أب و هوا برای برای شاهان قاجاریه ساخته شده است. بعد از ورود به محوطه چشمه، عمارت زیبا و آجری را می‌بیبنید که در وسط دو استخر بزرگ قد علم کرده است. این عمارت دو طبقه از همه طرف باز است و به تمام مناظر اطراف منظره خوبی دارد. در گذشته بازدید کنندگان می‌توانستند وارد بنا شوند و شاهد مناظر چشم‌نواز یاغ، چشمه و کوه‌های مجاور باشند اما امروز به دلیل جلوگیری از تخریب و وارد شدن آسیب‌های احتمالی به این عمارت امکان ورود بازدیدکنندگان به داخل عمارت وجود ندارد. این عمارت زیبا با درختانی چون بیدوصنوبر و درختان میوه مانند زردآلو و گردو این مکان را به منطقه نمونه گردشگری در سال ۱۳۸۶ تبدیل کرده است.
عمارت دیگری که در این مجموعه قرار گرفته است ساختمانی است که از خشت خام ساخته شده و قدمتش به زمان حکومت صفویان باز می‌گردد. این عمارت به قراول‌خانه معروف بود و در واقع مکانی برای نگهداری و توقف ارابه‌ها و اسب‌های سلطنتی و همچنین انباری برای مهمات و اسلحه بود. اگرچه بیشتر وسایل این عمارت‌ها مربوط به زمان صفویان است اما بیشترین کاربری را در زمان حکمرانی قاجار داشته است.
این تفرجگاه تابستانی که از مهمترین تفرجگاه‌های ایران محسوب می‌شود دارای گرمابه و مسجد نیز بوده است که تا سال‌های اخیر هنوز بقایایی از آن موجود بود اما امروزه تقریبا به طول کامل تخریب شده و چیزی از آن باقی نمانده است و به جای آن مسجدی دیگر تاسیس شده است.
چشمه علی دامغان

علت نامگذاری چشمه علی


مردم این منطقه بر این باورند که درزمان‌های بسیار دور هنگامی امام رضا بعد از زیارت خانه کعبه به سمت مشهد راهی بوده است در این مکان توقف می‌کند تا زمانی را به استراحت و عبادت کردن بپردازد. از این رو در این مکان چشمه‌ای می‌جوشد و همین موضوع باعث شد که این چشمه به چشمه علی(چشمه علی ابن موسی‌الرضا) معروف شود. از دخیل‌هایی که به ریشه‌های درخت چنار کهنسالی که در کنار چشمه قرار گرفته بستنه اند می‌توان فهمیدکه یا مکان قدر برای مردم این منطقه مورد احترام و اهمیت است.

چگونه به چشمه علی دامغان برویم؟


برای بازدی از این چشمه علی دامغان کافی است به سمت سمنان حرکت کنید و سمت به سمت شهردامغان بروید و از جاده دامغان ـ کیاسر ـ ساری امکان دسترسی به این مکان زیبا فراهم شده. تمام جاده به صورت آسفالت و دارای شیبی ملایم می‌باشد از این رو رسیدن به چشمه علی به راحتی میسر است.

هزینه و زمان بازدید از چشمه علی چقدر است؟


به طور تقریبی زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ۱ ساعت کافی است اما باید توجه داشته باشید که حدود ۳۰ دقیقه از مرکز شهر دامغان نیاز به رانندگی است تابه این باغ زیبا برسید پس اگر قصد بازدید از چشمه علی را دارید این مدت را نیز حاسبه کنید. اما به طور کلی بستگی به این دارد که چه میزان بخواهید در چشمه علی بمانید و از آب و هوایش لذت ببرید و یا با اقامت شبانه در مکانی که روزگارانی محل اقامت شاهان بوده است، خاطره‌ای فراموش نشدنی برای خود و همراهانتان رقم بزنید.
چشمه علی دامغان

فصل مناسب برای بازدید از چشمه علی دامغان چه زمانی است؟


از آنجایی که دورتادور چشمه علی دامغان را تپه‌ها و کوه‌های رشته کوه البرز محاصره کردند آب وهوای این اقامتگاه خنک و مطبوع است. همچنین موقعیت شهر دامغان به گونه ای است که در استانی قرار گرفته است که دارای آب و هوایی بیابانی و نیمه بیابانی می‌باشد، بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید. از آنجایی که از خصوصیات شهر وزش باد به صورت چند روز متوالی است. پیشنهاد می‌کنیم در نیمه اول سال به خصوص در فصول گرم سال از این مکان زیبا و خوش آب و هوا دیدن کنید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به چشمه علی دامغان هستند؟


در محوطه تفرجگاهی چشمه علی می توانید رستوران شب چره و رستوران درویش خان چشمه علی دامغان یک وعده غذایی لذیذ را به همراه همسفرانتان میل کنید.

چه هتل هایی در نزدیکی چشمه علی دامغان برای اقامت وجود دارد؟


اگرقصد برپایی پیک نیک در چشمه علی را دارید امکان برپایی ادر نیز امکان پذیر است.
اگرچه در محوطه چشمه علی سوئيت‌هایی قرار دارد همچنین دارای وسایل گرمایشی مانند کرسی برای شب‌های سرد دامغان تعبیه شده است اما از آنجایی که چشمه علی در فاصله نه چندان دوری از مرکز شهر دامغان قرار دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود برای اقامت راحت‌تر به شهر دامغان بازگردید.

علاوه بر این می‌توانید برای هر نوع خرید بلیط هواپیما یا رزرو تور داخلی و خارجی به سفرمارکت مراجعه کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است