search
menu

جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

[ پنهان کردن ]
دروازه ارگ سمنان
چشمه علی دامغان
جنگل ابر
برج چهل دختر
خانه تاریخی باقری ها (موزه اقوام)
غار دربند
مسجد جامع سمنان
تپه حصار
گرمابه پهنه
گنبد زنگوله
کویر ریگ جن
خانه ابراهیم خان ملاده
پل سرچشمه شاهرود
تپه دلازیان (هفت تپه)
مسجد امام
پارک ملی کویر سمنان
موزه مهر و سکه کومش
مجموعه تاریخی بایزید بسطامی
سرای نقش جهان
برج طغرل دامغان
خانه یغمایی ها
تپه های مریخی
غار شیربند
حمام چهارسوق
خانه رجبی
چشمه هفت رنگ مجن
غار نمکی گرمسار
پارک ملی خارتوران
باغ گردشگری اورس
کاروانسرای شاه عباسی
سمنان از آن شهرهایی است که قابلیت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی آن به اندازه‌ای گسترده و متنوع است که سفر به آن را به یکی از مهیج‌ترین تجربه‌های ایرانگردی شما تبدیل می‌کند. گذشته از جاذبه‌های طبیعی سمنان که بیشتر شامل مناطق کویری بکر و جنگل‌های چشم‌نواز می‌شود، اماکن تاریخی متعددی در این استان و هشت شهرستان آن جای گرفته‌اند که بازدید از آنها بسیار ارزشمند است. با این حال به نظر می‌رسد به جز چند جاذبه طبیعی و مکان تاریخی برجسته، مابقی جاهای دیدنی سمنان آنچنان که باید در میان گردشگران شناخته شده نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم شما را به یک سفر مجازی به این استان مرکزی ایران ببریم و گوشه‌هایی از جذابیت‌های زیبای آن را برایتان به تصویر بکشیم. پس کافی است بعد از مهیا کردن تدارک سفر به این سرزمین باستانی و خرید آنلاین بلیط هواپیما، این مطلب را دنبال کنید تا با اماکن گردشگری و تماشایی سمنان آشنا شوید و در سفر خود به این شهر هیچ جاذبه‌ای را از قلم نیندازید.

دروازه ارگ سمنان


اگر قرار باشد از میان جاذبه‌های سمنان یکی از آنها را به عنوان سمبل و نماد این شهر تاریخی انتخاب کنیم، بی‌تردید دروازه ارگ سمنان بهترین گزینه است. این دروازه در حقیقت تنها بخش به جا مانده از ارگ وسیع و باشکوه قدیم سمنان در دوره قاجار است که ارتفاع آن تقریبا به هفت متر می‌رسد. طاق دروازه و دیواره‌های آن پر است از نقوش ظریف رنگارنگ که بر زیبایی این بنا افزوده‌است. بنای دروازه در دو سمت شمالی و جنوبی خود دارای دو نمای مختلف است. در نمای جنوبی ابتدا با یک سردر به شکل نیم دایره مواجه می‌شویم که نوشته‌ای با خط نستعلیق و به رنگ زرد روی کاشی‌کاری‌های زیبای آن نقش بسته ‌است. در دو سمت در ورودی دروازه نیز دو اتاق قرار دارد که به یک راهروی باریک متصل می‌شوند و چند در چوبی قدیمی هم روی ایوان آنها به چشم می‌خورند. در نمای شمالی دروازه همچنان کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز با ترکیب رنگ‌های سیاه و زرد به چشم می‌خورند و در کاشی‌کاری‌هایی که در سردر دروازه شمالی انجام شده‌است یک نقاشی جالب دیده می‌شود که روایت داستانی مبارزه دیو و رستم را به زیبایی هر چه تمام تصویر می‌کشد. گفتنی است این بنا چندین بار بازسازی و ترمیم شده‌است و نورپردازی‌های چشم‌گیری به آن افزوده شده که در طول شب به نقش و نگارهای زیبای دورازه‌ها زیبایی خاصی می‌بخشد.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، شهر سمنان، میدان ارگ
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

چشمه علی دامغان


از دیرباز سمنان به عنوان شهر هزار چشمه شهرت داشته‌است. یکی از زیباترین این چشمه‌ها چشمه علی دامغان است که در فاصله ۳۵ کیلومتری دامغان واقع شده است و در ایام قدیم به دلیل چشم‌انداز تماشایی خود، مکان محبوبی برای اتراق پادشاهان در سفرهای بین‌راهی آنها بوده است. از این رو عمارت‌ها و بناهای مختلفی در مجاورت این چشمه بنا شده‌اند که متعلق به سه دوره تاریخی تیموری، صفوی و قاجاری هستند. ناگفته نماند که در زمان‌های قدیم به آن چشمه علی بولاغ می‌گفتند. طبیعت سرسبز باغ‌های حوالی چشمه که در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد در کنار منظره کوه‌های مرتفعی که مانند حصاری در اطراف چشمه و کاخ‌های کناری آن سربلند کرده‌اند، همگی چشم‌انداز شگفت‌انگیزی بوجود آورده‌است و اغلب اهالی دامغان و گردشگران سمنان در تعطیلات برای پیکنیک به این منطقه خوش آب و هوا و خوش منظره می‌آیند و چادرهای خود را در محوطه چشمه برپا می‌کنند و از عمارت‌های این مجموعه نیز دیدن می‌کنند.
ساعات بازدید: شبانه‌روزی
نشانی: استان سمنان، شهرستان دامغان، چشمه علی

جنگل ابر


در فاصله ۴۰ کیلومتری شاهرود سمنان، یکی از جالب‌ترین و رویایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی سمنان قرار گرفته‌است که به آن جنگل ابر می‌گویند. وسعت این جنگل چیزی در حدود ۳۵ هزار هکتار تخمین زده‌ شده‌است و بخشی از جنگل‌های کهن هیرکانی به شمار می‌رود. ویژگی متمایز جغرافیای این منطقه منجر به ایجاد یکی از بی‌نظیرترین پدیده‌های طبیعی یعنی تلاقی توده ابرها با درختان جنگلی شده‌است. بطوری که گویی درختان این جنگل چنان بلندقامت هستند که به آسمان رفته و مابین ابرها قرار گرفته‌اند. این چشمانداز سحرانگیز در کنار پوشش گیاهی متنوع و غنی این منطقه زیبایی حیرت‌انگیزی به وجود آورده‌است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. علاوه بر آن این جنگل زیستگاه طیف متنوعی از گونه‌های جانوری است که از میان آنها می‌توان به بلدرچین، پلنگ، خوک وحشی، گرگ، قرقاول و خرس قهوه‌ای اشاره کرد. همگی اینها از این جنگل خارق‌العاده یک مکان رویایی درست کرده‌است که رفتن به آن بی‌تردید برای طبیعت‌گردان و گردشگران تجربه لذت‌بخشی خواهد بود.
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

برج چهل دختر


برج چهل دختر یکی از آثار باستانی سمنان است که در بخش مرکزی شهرستان دامغان قرار گرفته‌است و بنای آن به دستور فردی به نام ابوشجاع اصفهانی و در سال ۴۴۶ هجری ساخته شده‌است. ارتفاع این برج تقریبا به ۱۵ متر می‌رسد و قطر داخلی بنا نیز حدود ۵ متر اندازه‌گیری شده‌است. گفتنی است این برج از معماری ساده‌ای برخوردار است و بنای آن از جنس آجر است. در محوطه بیرونی برج یک کتیبه قدیمی به چشم می‌خورد که نوشته‌هایی با خط کوفی روی آن حک شده‌است و در مرکز بنا نیز مقره فرد ناشناسی قرار دارد که از گچ درست شده‌است. از نکات قابل توجه این برج می‌توان به سختی و استحکام بنای آن اشاره کرد بطوری که بعد از گذشت این زمان طولانی و با وجود آنکه در معرض پدیده‌های طبیعی بسیاری بوده‌است اما همچنان بدون تغییر به جا مانده است و به نسبت بناهای تاریخی دیگر با قدمتی همسان، کمتر نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا کرده‌است.
ساعات بازدید: شبانه ‌روزی
نشانی: استان سمنان، شهرستان دامغان

خانه تاریخی باقری ها (موزه اقوام)


خانه تاریخی باقری‌ها در شمار جاهای دیدنی سمنان است که در شهرستان گرمسار قرار گرفته‌است. این خانه تاریخی در دهه ۱۳۸۰ تبدیل به موزه‌ای تاریخی شد که نام موزه اقوام را به آن دادند. ساختمان موزه دارای دو طبقه مجزا است. در طبقه اول آن تنها دو اتاق در ابعاد سه در چهار در دو سوی راهروی ورودی قرار دارند. در طبقه دوم نیز چهار اتاق مختلف در دو جهت و قرینه یکدیگر قرار گرفته‌اند. در طبقه اول اشیاء تاریخی مورد استفاده اقوام مختلف در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته‌است و در تالار طبقه دوم نیز سبک پوشش این اقوام به نمایش در آمده‌است.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر و از ساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر
نشانی: استان سمنان، شهرستان گرمسار

غار دربند


غار دربند که در ارتفاعات البرز در مهدیشهر قرار گرفته است از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی سمنان بشمار می‌رود و جزو بزرگترین غارهای آهکی ایران است. یک گروه کوهنوردی چهارنفره که در حال کوه‌پیمایی در منطقه دربند بودند این غار را در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی کشف کردند و آنطور که باستان شناسان گفته‌اند قدمت این غار تقریبا به ۱۴۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. طول این غار آهکی به ۱۱۴ متر می‌رسد و ارتفاع آن از کف غار تا مرتفع‌ترین بخش آن حدود ۳۰۰ متر است. فضای درونی غار که از شواهد بدست آمده مشخص شده‌است زمانی محل سکونت گروهی از انسان‌ها بوده‌است، دارای چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز طبیعی است. حوضچه کوچک و پر آبی که در قسمتی از غار قرار گرفته‌است از جمله زیباترین این چشم‌اندازها است. دیواره‌های غار طی فرایند‌های طبیعی دارای برآمدگی‌های گوناگون شده‌اند که بعضا شبیه به گل کلم هستند و همین امر شکل و شمایل مرموز و سحرآمیزی به آن بخشیده است. گفتنی است با توجه به استقبال فراوانی که گردشگران از این غار شگفت‌انگیز به عمل آورده‌اند، چند سالی است که به همت شهردار منطقه امکانات رفاهی مختلفی در دامنه‌های کوه قرار گرفته‌است تا گردشگران بتوانید در آلاچیق‌های زیبا اتراق کنند و از تماشای طبیعت زیبای اطراف غار لذت ببرند.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر
نشانی: استان سمنان، مهدی شهر، منطقه دربند
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

مسجد جامع سمنان


یکی از جاذبه‌های تاریخی سمنان مسجد جامع این شهر است که قدمت بنای آن را به قرن اول هجری مربوط می‌دانند. این مسجد در حقیقت بر روی خرابه‌های یک آتشکده زرتشتی بنا شده‌است و بازسازی و تکمیل این بنا در دوران تاریخی متفاوت سبب شده‌است تا آثار تاریخی مربوط به دوره تیموریان و سلجوقیان در این مسجد قرار بگیرد. صحن این مسجد شامل یک محوطه مستطیل شکل است که طول آن تقریبا ۲۷ متر و عرض آن هم ۲۵ متر است. مناره این مسجد که از جمله برجسته‌ترین بخش‌های آن بشمار می‌رود متعلق به دوران سلجوقی است. این مناره که بلندی آن در حدود ۲۰ متر است، در قسمت بام دارای یک کتیبه قدیمی به خط کوفی است. در بخش وسط مناره نیز چوبی بصورت عمودی قرار داده شده‌است که با تکان خوردن آن مناره نیز به حرکت در می‌آید. گفتنی است منار این مسجد از جمله قدیمی‌ترین منارجنبان‌های تاریخی در ایران است.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۵ صبح تا ۱۴ بعدازظهر و از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا ۲۰
نشانی: استان سمنان، شهر سمنان، خیابان امام

تپه حصار


تپه حصار در زمره معروف‌ترین دیدنی‌های سمنان قرار دارد که در ناحیه جنوبی شهرستان دامغان واقع شده‌است. این تپه کم ارتفاع یکی از مکان‌هایی است که مورد توجه ویژه باستان‌شناسان و کارشناسان تاریخی است و تا کنون کاوش‌های بسیاری در آن انجام شده است که دستاورد آن نیز دستیابی به اشیاء تاریخی ارزشمندی است که از گذشتگان به جای مانده است. کارشناسان سابقه و قدمت سکونت انسان در این تپه‌ها را به دوره زمانی مس و سنگ ایران مربوط می‌دانند. ظروف عتیقه، مجسمه‌ حیوانات ساخته شده در عصر مفرغ و ابزار فلزی مسی که احتمالا ساکنان این منطقه جهت انجام امورکشاورزی از آنها استفاده می‌کردند، از جمله آثار مکشوفه‌ای است که طی کاوش‌های باستانی در میان این تپه بدست آمده است. گفتنی است در نزدیکی این تپه یک بنای باستانی دیگر قرار دارد که متعلق به دوران ساسانی است، البته طی گذر زمان بخش‌های اصلی آن از بین رفته‌است و تنها مخروبه‌ای از آن به جا مانده است.

گرمابه پهنه


گرمابه پهنه که به آن گرمابه حضرت هم می‌گویند یکی از حمام‌های سنتی و قدیمی است که جزو جالب‌ترین اماکن تاریخی سمنان محسوب می‌شود. این حمام سنتی در سال ۸۵۶ هجری قمری و در زمان تیموریان به دستور شخص وزیر ساخته شد. این بنا در دهه ۱۳۷۰ به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شد و در آن آثار تاریخی متعددی از دوره تیموری و همچنین آثار کشف‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسان سمنانی نگهداری می‌شود و در معرض نمایش عموم قرار دارد. مساحت این گرمابه حدود ۱۰۰۰ متر مربع است و در گذشته به عنوان یک حمام عمومی دارای ورودی جداگانه برای زنان و مردان بوده‌است. در بخش ورودی با کاشی‌کاریهای فیروزه‌ای بر روی زمینه سفید رنگ مواجه می‌شوید که نقش دو سرباز هخامنشی روی آنها کشیده شده‌است. بعد از آن با عبور از راهرو به محوطه اصلی حمام حضرت که شامل یک هشتی است می‌رسید، گفتنی است امروزه این بخش سالن اصلی موزه گرمابه است و در هر غرفه آن آثار تاریخی ارزشمندی قرار گرفته‌است که از میان آنها می‌توان به اسکلتی اشاره کرد که قدمت آن به حدود ۴۰۰۰ سال پیش می‌رسد و طبق نظر کارشناسان متعلق به یک زن باردار بوده است، اشیاء و لوازمی که در زمان مرگ همراه وی بوده است نیز در غرفه‌های دیگر سالن اصلی قرار گرفته‌اند.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر
نشانی: سمنان، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، بازار شیخ علاء الدوله، ضلع غربی تکیه پهنه
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

گنبد زنگوله


گنبد زنگوله سمنان یکی از برجسته‌ترین دیدنی‌های سمنان است که در قسمت جنوب غربی دامغان قرار گرفته‌است. این بنا از آثار به جا مانده از قرن هفتم هجری قمری است و شامل یک محوطه مستطیل شکل است که دورتادور آن را دیوارهایی از جنس خشت خام گرفته‌اند. بلندی دیوارهای بنا به حدود ۶ متر می‌رسد و مقرنس‌کاریهای زیبایی که بر روی طاق‌های بنا وجود دارند از جمله جذابیت‌های معماری آن محسوب می‌شود. آنطور که کارشناسان می‌گویند احتمالا بر بالای بنا یک گنبد باشکوه قرار داشته‌است که طی فرایندهای طبیعی منطقه‌ای از بین رفته است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در مورد دلیل نام‌گذاری این بنا اینطور گفته‌اند که در این بنا قبری بی‌نام و نشان وجود دارد و بسیاری آن را به زنگارود، یکی از یاران یعقوب لیث صفاری نسبت داده‌اند که رفته رفته با تغییر تلفظ از زنگارود به زنگوله تغییر کرده‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، شهرستان دامغان، خیابان شهید فلاحی

کویر ریگ جن


بی‌تردید کویر مرکزی ایران یکی از بکرترین و ناب‌ترین تجربیات کویرنوردی را به همراه دارد. کویر ریگ جن یکی از همین کویرها است که قدم زدنی در تلماسه‌های نرم آن بسیار لذت‌بخش است. البته ناگفته نماند که باتلاق‌هایی که در این منطقه وجود دارند نیز می‌توانند بسیار خطرآفرین باشند. گفتنی است بخش کوچکی از رودخانه ورگی نیز از گوشه‌ای از این کویر عبور کرده‌است که بر زیبایی‌های مناظر کویری آن افزوده‌ است. درباره دلیل نام‌گذاری این کویر می‌توان گفت به نظر می‌رسد که به دلیل صعب العبور بودن این منطقه و عدم عبور کاروان‌ها از این منطقه و در نتیجه بکر بودن آن و همچنین وزش بادهای سهمگین که موجب ایجاد صداهای خاصی می‌شوند و سکوت کویر را بر هم می‌زنند، اهالی مناطق اطراف این نام را برای آن بکار برده‌اند.
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

خانه ابراهیم خان ملاده


خانه‌های تاریخی از جمله دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌هایی هستند که بازدید از آنها حس نوستالژیک دلچسبی را به انسان القا می‌کند. یکی از این خانه‌ها نیز خانه ابراهیم خان است که به آن شکارگاه ملاده نیز می‌گویند و از جمله مناطق گردشگری سمنان است و در روستای خوش آب و هوای ملاده از توابع مهدیشهر قرار گرفته‌است. این خانه تاریخی در واقع یک عمارت زیبا است که در میانه یک باغ سرسبز ساخته شده‌است و زیبایی گچ‌بری‌ها، مفرنس‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری آن در سراسر بنا چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. درب اتاق‌های عمارت مشرف به منظره باغ است و پنجره‌های ارسی‌، زیبایی این عمارت باشکوه را دوچندان کرده‌است.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب
نشانی: سمنان، مهدیشهر، روستای ملاده

پل سرچشمه شاهرود


پل‌های تاریخی از جمله مکان‌هایی هستند که در گذشته صرفا نقش تسهیل کننده برای عبور و مرور از مسیرهای رودخانه‌ای را داشتند اما امروزه این پل‌ها جزو مکان‌های دیدنی هستند که یادآور تاریخ سرزمین‌ها هستند. پل سرچشمه شاهرود نیز از جمله پل‌های قدیمی است که قدمت آن به اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی برمی‌گردد و از جمله مکان‌هایی است که دیدنش همواره به گردشگران استان سمنان توصیه می‌شود. این پل بر روی رودخانه شاهرود قرار گرفته است و دارای پایه‌های سنگی مقاوم در محل برخورد با آب رودخانه است و عبور آب رودخانه از میان دالان‌های دایره‌ای شکل آن منظره‌ای تماشایی ایجاد می‌کند. گفتنی است این پل در گذشته شاهد عبور کاروان‌های بسیاری بوده‌است و امروزه نامش در لیست آثار ملی ایرانی ثبت شده‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: سمنان، شاهرود، محله سرچشمه، جنب میدان امام رضا (ع)

تپه دلازیان (هفت تپه)


تپه دلازیان که آن را بیشتر با نام هفت تپه می‌شناسند از جمله کهن‌ترین جاذبه‌های طبیعی سمنان محسوب می‌شود که در اطراف روستای دلازیان و در منطقه میرک قرار گرفته‌است. جالب است بدانید که اکثر کارشناسان این منطقه را به عنوان منحصر به فردترین ناحیه مربوط به دوران پارینه سنگی در ایران و حتی کل خاورمیانه می‌دانند. در تحقیقات انجام شده نشانه‌های واضح سکونت انسان‌های نئاندرتال در این نیز یافت شده است. از این رو می‌توان گفت با رفتن به هفت تپه سمنان در سرزمینی باستانی قدم می‌گذارید که پیش از شما شاهد حضور میلیون‌ها انسان در ادوار مختلف تاریخی بوده‌است. در کنار این تپه‌ها معدن نمک و همچنین دریاچه نمک قرار گرفته‌است که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، ۸ کیلومتری جنوب شهر سمنان، منطقه میرک

مسجد امام


بسیاری از جاهای دیدنی سمنان شامل آثار و بناهای تاریخی است که مربوط به دوره قاجار می‌شوند. یکی از منحصر به فردترین معماری‌های این دوره را می‌توان در مسجد امام سمنان دید که به آن مسجد شاه و یا مسجد سلطان هم گفته می‌شود و در سال ۱۲۴۳ هجری قمری ساخته شده‌است. این مسجد دارای چهار ورودی به صحن آن با مساحت ۶۰ متر است که در چهار جهت جغرافیایی قرار گرفته‌اند. سردر‌ ورودی‌های این مسجد دارای طاق‌های نسبتا مرتفی هستند که به مقرنس‌کاریهای چشم‌نواز مزین شده‌اند. کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای رنگ که در سردردها بکار رفته‌اند به همراه کتیبه‌های مختلف که روی برخی از آنها بخش‌هایی از آیات قرآنی نوشته‌ شده است به همراه حوضچه مرکزی مسجد، همگی از جمله زیبایی‌های آن بشمار می‌روند.
ساعات بازدید: همه روزه در ساعات اقامه نماز
نشانی: استان سمنان، شهر سمنان، خیابان امام خمینی

پارک ملی کویر سمنان


اگر تا به حال نام پارک ملی کویر به گوشتان نخورده ‌است باید گفت در حقیقت منظور از آن منطقه‌ای حفاظت‌شده و باستانی است که بخش‌هایی از آن در تهران، اصفهان و قم قرار گرفته است و بخش وسیع‌تر آن نیز شامل منطقه‌ای است که در گرمسار یکی از شهرستان‌های استان سمنان است که به آن پارک ملی کویر سمنان گفته می‌شود. این منطقه دارای پوشش جانوری بسیار غنی است و علاوه بر تنوع گونه‌های حیات وحش، دارای گونه‌های جانوری در حال انقراض و نادری نظیر یوزپلنگ ایرانی، گربه شنی، آهو جبیر، کفتار راه راه و آهوی گواتردار است و از این رو از جمله مناطق شکار ممنوع ایران به شمار می‌رود. این منطقه کویری علاوه بر چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، ابنیه‌های تاریخی دیگر گرمسار را هم در دل خود جای داده‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، شهرستان گرمسار
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

موزه مهر و سکه کومش


یکی از موزه‌های تخصصی و ارزشمند سمنان موزه مهر و سکه کومش است که سال ۱۳۹۲ افتتاح شده‌است. وجه تسمیه این موزه به این دلیل است که کومش یکی از سرزمین‌های باستانی بوده‌است که امروزه آن را با نام سمنان می‌شناسیم. این موزه شامل غرفه‌هایی است که روی هم رفته تعداد ۵۰۰ سکه‌ قدیمی، حدود ۸۰ نوع مهر، ۲۴ اسکناس قدیمی کاغذی و تعدادی از ابزار تهیه پول در زمان‌های قدیم را در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده‌است. با نگاه کردن به این اشیاء باستانی می‌توان به نکاتی جالبی در خصوص نحوه مبادله پول در دوران مختلف تاریخی پی برد که بی‌شک برای علاقمندان به تاریخ بسیار جالب‌توجه است.
ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ ظهر و از ساعت ۱۶ بعداز ظهر تا ۲۰
نشانی: سمنان، خیابان امام خمینی، جنب مسجد امام، تیمچه تکیه پهنه

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی


بسطام یکی از شهرهای باستانی است که در شهرستان شاهرود سمنان قرار گرفته‌است. ابنیه‌های تاریخی این شهر همواره مورد توجه گردشگران داخلی و حتی توریست‌های خارجی بوده‌است. مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در بردارنده بسیاری از آثار باستانی و تاریخی بسطام است. قدمت اغلب آثار این مجموعه به دورانی بعد از عهد سلجوقی باز می‌گردد. برجسته‌ترین بنای تاریخی این مجموعه را می‌توان آرامگاه بایزید بسطامی معروف به سلطان العارفین دانست که به قرن سوم هجری مربوط است. در کنار مقبره این عارف مشهور ایرانی، خانقاه بایزید، رواق صفوی، امامزاده محمد، منار بسطام و برج کاشانه نیز از جمله بخش‌های دیگر این مجموعه تاریخی عظیم و ارزشمند هستند.
ساعات بازدید: همه روزه در ساعات اداری
نشانی: استان سمنان، شهرستان شاهرود، میدان آزادی، جنب مسجد جامع

سرای نقش جهان


شاید شما هم با شنیدن نام نقش جهان فورا به یاد میدان مشهور نقش جهان و بازارهای سنتی آن در اصفهان بیوفتید. اما جالب است بدانید که یکی از جاهای دیدنی سمنان نیز سرای نقش جهان نام دارد که یک مجتمع خرید سنتی با معماری کهن است که در مقیاسی کوچکتر و در دو طبقه بنا شده‌است. در حقیقت سرای نقش جهان سمنان یک کاروانسرای قجری به نام کهنه دژ است که بعد از مرمت و بازسازی بنای آن از سال ۱۳۹۷ تا کنون به یک مرکز خرید سنتی تبدیل شده‌است. در این مجتمع خرید روی هم رفته ۶۰ باب مغازه دایر است که اغلب به فروش صنایع دستی و تزئینی سمنان مشغولند. در کنار فروشگاه‌ها چند رستوران‌ و سفره‌‌خانه سنتی وجود دارد که اجرای زنده موسیقی از برنامه‌های همیشگی آنها است. علاوه بر آن چندین کافه به سبک سنتی هم در یک مرکز وجود دارد تا بعد از خرید بتوانید از یک شکم‌گردی اساسی هم لذت ببرید. گفتنی است پارکینگ اختصاصی با ظرفیت ۶۰ خودرو، دوربین‌های مدار بسته، آسانسور و سرویس های بهداشتی مختص آقایان و بانوان نیز از دیگر امکانات این مجتمع خرید است.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ شب
نشانی: سمنان، خیابان شهدا، بعد از بازار بالا، خیابان کهنه دژ

برج طغرل دامغان


یکی از سازه‌های تاریخی سمنان برج طغرل است که در روستای مهماندوست و در نزدیکی شهرستان دامغان قرار گرفته‌است و ظرافت‌های معماری آن مورد توجه بسیاری از گردشگران این شهر است. قدمت این سازه که به نام‌های برج مهماندوست یا برج معصوم‌زاده نیز شهرت دارد به دوران سلجوقی بازمی‌گردد. این برج تماما از آجر ساخته شده‌است و ارتفاع آن ۱۲ متر است. این سازه تاریخی مقرنس‌کاری‌های فوق‌العاده زیبایی دارد که به وفور در طاق این بنا به کار رفته‌اند. گفتنی است طی گذر زمان و در اثر فرایندهای طبیعی و جوی سقف بنا فروریخته است و به صورت یک حفره خالی است که نمای آسمان از آن پیدا است. گفتنی است دو کتیبه قدیمی به زبان‌های کوفی و همچنین بنایی نیز در بالای برج قرار گرفته‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، ۱۸ کیلومتری شهرستان دامغان، روستای مهماندوست
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

خانه یغمایی ها


خانه تاریخی یغمایی‌ها از جمله خانه‌های قدیمی است که در شهرستان شاهررود استان سمنان قرار دارد و قدمت ساخت بنای آن به دوره پهلوی برمی‌گردد. این خانه تاریخی که در حدود سال ۱۳۰۵ توسط یک معمار یزدی بنا شده‌است همانند خانه‌های آن دوران دارای یک حیاط بزرگ در وسط بنا است که گرداگرد آن اتاق‌ها و سالن‌های خانه قرار گرفته‌اند. درهای چوبی خانه رو به باغچه‌های زیبا و حوض مرکزی خانه است که صفای دلنشین خانه‌های قدیمی را تداعی می‌کند. سرداب خانه، ایوان، سالن پذیرایی مهمانان و اتاق‌های زمستانه از جمله بخش‌های مختلف این بنا است. علاوه بر آن یک بادگیر هم در ساختمان بنا وجود دارد که به عنوان تنها بادگیر قدیمی شهر شناخته می‌شود. گفتنی است در حال حاضر این خانه مکان فعلی اداره میراث و فرهنگی شهرستان است و به همین علت فقط بازدید از فضای حیاط مجاز است و امکان داخل شدن به اتاق‌های خانه برای بازدید ممکن نیست.
ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۲ ظهر
نشانی: استان سمنان، شهرستان شاهرود، خیابان تهران، خیابان بهرام، ساختمان میراث فرهنگی شاهرود

تپه های مریخی


اگر بخواهید بر روی کره زمین مکانی پیدا کنید که از منظر ویژگی‌های طبیعی و محیطی بیشترین شباهت را با سیاره مریخ داشته‌ باشد خوب است بدانید که تپه‌های مریخی دامغان در استان سمنان دقیقا همان جایی است که به دنبالش هستید. نام این تپه‌ها از سوی سازمان ناسا به عنوان پارک گردشگری فضایی به ثبت رسیده‌است و همین امر منجر به توجه گردشگران خارجی به این منطقه شده‌است. این تپه‌های تماشایی که در واقع یک پدیده طبیعی هستند به دلیل وجود املاح معدنی خاص خود به رنگ قرمز هستند و یادآور تپه‌های سرخ رنگ سیاره مریخ هستند.

غار شیربند


غار شیربند از جمله اسرارآمیزترین و جالب‌ترین جاهای دیدنی استان سمنان است که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. این غار در شهرستان دامغان و در فاصله نزدیکی از روستای جزن قرار گرفته‌است. دهانه غار در میان کوه قرار گرفته است و بسیار باریک است و ارتفاع آن تقریبا یک متر است؛ از این رو برای ورود به داخل غار لازم است بصورت چهار دست و پا وارد غار شد. ستون‌های سنگی غار و دیوارهای آن دارای اشکال جالبی هستند و قندیل‌های آهکی از طاق غار آویزان شده‌اند که از ورودی غار تا انتها تا حدود ۸۰۰ متر امتداد پیدا کرده‌اند.

حمام چهارسوق


حمام چهارسوق یکی از ابنیه‌های تاریخی استان سمنان است که در بافت تاریخی شهرستان شاهرود قرار گرفته‌است. قدمت ساخت این حمام قدیمی به دوره صفوی و قاجار باز می‌گردد و به عنوان قدیمی‌ترین حمام شهر از جمله محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری استان محسوب می‌شود. این حمام که در گذشته حمام عمومی شهر بوده‌است دارای سقف‌های مرتفع و مقرنس‌کاری شده‌است و یک گنبد چشم‌نواز دارد که دارای روزنه‌های شیشه‌ای است و فضای عمومی حمام را روشن می‌کند. گفتنی است بسیاری از بخش های این بنای تاریخی خراب شده‌است و سازمان میراث فرهنگی استان بارها اقدام به مرمت و بازسازی این مکان کرده‌است.
ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۷
نشانی: استان سمنان، شهرستان شاهرود، محله چهارسوق، جنب مسجد امام حسن (ع)
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

خانه رجبی


خانه‌های تاریخی از جمله سرمایه‌های ارزشمند تاریخی هر شهری هستند، در سمنان نیز خانه‌های تاریخی دلنشین بسیاری وجود دارد که هر یک جذابیت خاص خود را دارند. یکی از این خانه‌های تاریخی باصفا خانه رجبی است که در سمنان قرار دارد. این ابنیه تاریخی در دوران قاجار ساخته شده‌است و خانواده‌ای با نام رجبی در آن سکونت داشته‌اند که گفته‌اند پدر این خانواده کلانتر وقت استان بوده است و از این رو برخی این عمارت تاریخی را با نام خانه کلانتر می‌شناسند. خانه دارای یک حیاط در بخش مرکزی است و دورتا دور آن نیز اتاق‌های مختلفی قرار گرفته‌است که اهالی خانه بر حسب جهت جغرافیایی این اتاق‌ها و موقعیتی که نسبت به نور آفتاب دارند در دو فصل زمستان و تابستان از آنها استفاده می‌کردند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این خانه می‌توان به ستون‌های بلند با گچ‌کاری‌های ظریف اشاره کرد. علاوه بر آن وجود یک بادگیر در قسمت جنوبی این خانه نیز از جمله ویژگی‌های خاص آن بشمار می‌رود که ۱۱ متر طول دارد. اتاق‌های خدمه، اصطبل حیوانات، حمام قدیمی و باغچه‌های کوچک در حیاط از بخش‌های دیگر این خانه تاریخی محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که چند سالی است این خانه تغییر کاربری داده‌است و بعد از بازسازی و مرمت و با حفظ سبک معماری اصلی خود تبدیل به یک سفره‌خانه سنتی با نام عمارت بادگیر شده‌است که روزانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران سمنان است.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۳ شب
نشانی: استان سمنان، سمنان، نبش میدان ابوذر غفاری، خیابان ابوذرغفاری

چشمه هفت رنگ مجن


چشمه هفت رنگ مجن از جمله تماشایی‌ترین و حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی سمنان است که در شمال شرقی شهرستان شاهرود و در ارتفاعات البرز شرقی قرار دارد. این چشمه در حوالی روستایی تاریخی و خوش منظر به نام تاش قرار گرفته است و طبیعت بکر و چشم‌نواز این منطقه شهره طبیعت‌گردانی است که تجربه سفر به این ناحیه را داشته‌اند. همانطور که از نام این چشمه پیدا است، آب‌های معدنی چشمه با گذر از ارتفاعات از دل سنگ‌های رنگارنگی سرازیر شده‌اند و منظره رنگین‌کمانی و حیرت انگیزی بوجود آورده‌اند که تمامی رنگ‌های زیبای طبیعت را یکجا به تصویر می‌کشد. گفتنی است علاوه بر زیبایی شگفت‌انگیز این چشمه، خاصیت درمانی آب‌های آن به واسطه وجود مواد معدنی آنها از جمله دلایل جذب گردشگران به این منطقه است.

غار نمکی گرمسار


بسیاری از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز استان سمنان در شهرستان گرمسار واقع شده‌است. این شهر به داشتن معادن غنی و وسیع نمک شهرت دارد و با داشتن ۴۰ تونل نمکی نقش حائز اهمیتی در استخراج نمک در کشور ایفا می‌کند. غارنمکی گرمسار نیز از جمله همین تونل‌های نمکی بشمار می‌رود که بازدید از آن یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های طبیعت‌گردی در این منطقه است. جالب است بدانید که این غار در دل یک بیابان خشک و گرم قرار گرفته است و با ورود به این غار دمای سرد و خنک آن شما را متعجب خواهد کرد. در طول این تونل نمکی با توده‌های سنگی نمک مواجه می‌شوید که اشکال جالب و زیبایی دارند. هر چه در طول غار به قسمت‌های عمیق‌تر بروید با توده‌های سنگی عظیم‌تری رو به رو می‌شوید که از آنها برای استخراج نمک استفاده می‌کنند. دیواره‌های نمکی در کنار قندیل‌های نمک آویزان شده در سقف این غار منظره حیرت‌انگیزی پدید آورده‌اند.
جاهای دیدنی سمنان | ۳۰ جای دیدنی شهر و استان سمنان

پارک ملی خارتوران


پارک ملی خارتوران یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان سمنان است که در یکی از روستاهای توابع شهرستان شاهرود واقع شده‌است. در حقیقت این منطقه قسمتی از منطقه وسیع محافظت شده‌ خارتوران است که به آفریقای ایرانی شهرت دارد و دوستداران طبیعت این منطقه از آن با عنوان دروازه حیات وحش توران نام می‌برند. مساحت تقریبی این منطقه ۱۴۷۰۰۰۰ هکتار تخمین زده‌ شده‌است و زیستگاه بیش از ۲۰۰۰ گونه جانوری است که بسیاری از آنها کمیاب هستند و برخی از آنها نیز در حال انقراض هستند. از جمله گونه‌های جانوری خاص این منطقه می‌توان به غزال ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، گربه شنی و شاه روباه اشاره کرد.
ساعات بازدید:شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، ۱۴۰ کیلومتری شهرستان شاهرود، روستای بالا قلعه

باغ گردشگری اورس


یکی از مهیج‌ترین مکان‌های تفریحی در طول سفر به سمنان باغ گردشگری اورس است که در شهرستان شاهرود قرار دارد. این مجموعه گردشگری فرصت مناسبی است برای یک دوره‌همی خانوادگی و انجام تفریحات دسته‌جمعی که خاطرات به یادماندنی بسیاری برای شما بوجود می‌آورد. این مجتمع تفریحی شامل یک باغ سرسبز و چشم‌اندازهای طبیعی است که در نقاط مختلف آن آلاچیق‌های زیبایی جهت کمپینگ قرار گرفته‌است و همچنین چندین مسیر پیاده‌رو برای پیاده‌روی در فضای دلنشین آن قرار گرفته‌اند. گفتنی است انواع امکانات رفاهی از جمله رستوران‌، سرویس بهداشتی و سوپر مارکت نیز در این مجموعه قرار دارد. اگر به این مجموعه تفریحی رفتید یادتان باشد تا حتما سری هم به کافه باصفای آن بزنید و طعم بی‌نظیر چای دودی آن را بچشید. علاوه بر آن پیست دوچرخه سواری و سالن سینما نیز از جمله امکانات تفریحی در این مجموعه گردشگری است. در کلبه‌های جنگلی این مجموعه می‌توان با امکانات باربکیو داخل کلبه انواع غذاهای کبابی را طبخ کرد و همچنین حس بی‌نظیر اقامت شبانه در یک جنگل دلنشین را تجربه کرد.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سمنان، شهرستان شاهرود، بسطام، کیلومتر ۸ جاده مجن

کاروانسرای شاه عباسی


کاروانسراها از قدیم منزلگاه مسافرانی بودند که از سرزمین‌های دور و اغلب به قصد انجام تجارت و خرید و فروش به شهرها سفر می‌کردند. امروزه کاروانسراهای بسیاری از دوران قدیم باقی مانده‌اند که از جمله ابنیه‌های تاریخی و ارزشمند هر شهر بشمار می‌روند و جزو مکان‌های دیدنی برای گردشگران آن شهر به حساب می‌آیند. کاروانسرای شاه عباسی نیز یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای استان سمنان است که در روستای عباس آباد، یکی از توابع شهرستان میامی قرار گرفته‌است و بازدید از آن به گردشگران این استان توصیه می‌شود. قدمت بنای این کاروانسرا به دوران صفوی برمی‌گردد البته بعدها در دوره قاجار نیز تغییراتی در معماری آن انجام شده‌است. این کاروانسرا مساحتی در حدود ۸۵۰۰ متر مربع دارد و فضای آن مستطیل شکل است که از سبک معماری چهار ایوانی طبعیت کرده‌است و راه‌های ورودی آن دو مسیر شرق و غرب فضای اصلی هستند که رو به روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷
نشانی: استان سمنان، ۷۵ کیلومتری میامی، روستای عباس آباد

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است