search
menu

جاهای دیدنی دامغان

[ پنهان کردن ]
تپه حصار
مسجد تاریخانه
چشمه علی
برج چهل دختران
برج طغرل مهماندوست
آبشارها و روستاهای دامغان
شهر زیبای دامغان دارای جاذبه های گردشگری متنوع و آب و هوای مطبوع و طبیعت نسبتا سرسبز است. در این نوشته با برخی از زیبایی ها و جاهای دیدنی دامغان آشنا می‌شویم:

تپه حصار


تپه حصار از آثار تاریخی به جا مانده از دوران پیش از اسلام است و بین هزاره چهارم تا اول پیش از میلاد محل سکونت بوده است. در طول این هزاره‌ها هم از نظر معماری و هم از نظر سبک زندگی و اشیای مختلف تغییرات زیادی در آن دیده می‌شود.

مسجد تاریخانه


مسجد تاریخانه که آن را قدیمی‌ترین مسجد ایران هم می‌نامند، در ابتدا یک آتشکده دوره ساسانی بوده است و معماری آن نیز نمایانگر آتشکده‌های این دوران است. مناره این مسجد در دوره سلجوقی به آن افزوده شده است.
جاهای دیدنی دامغان

چشمه علی


چشمه علی یک تفرجگاه تاریخی و زیبا است که اولین بناهای آن در دوره صفویه ساخته شده است. اما بعدها فتحلی شاه قاجار که در یکی از روستاهای دامغان به دنیا آمده بود، در این منطقه یک ساختمان بر روی یک دریاچه ساخت و از آن عنوان محل استراحت و تفریح استفاده کرد.

برج چهل دختران


برج چهل دختران که بنام مقبره یا آرامگاه چهل دختران هم مشهور است، یک برج استوانه‌ای آجری است که در سده پنجم هجری ساخته شده است. اینکه این آرامگاه متعلق به چه کسی بوده است مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد یادبودی مربوط به پیش از اسلام بوده و بعدها در محل آن برج کنونی با کتیبه‌ای به خط کوفی ساخته شده است.
جاهای دیدنی دامغان

برج طغرل مهماندوست


برج طغرل مهماندوست از دیگر بناهای تاریخی دوره سلجوقیان است که در مشال دامغان و در شهرستان مهماندوست قرار گرفته است. برجی دایره ای که گنبد آن فروریخته و در بین اهالی روستای نزدیک آن به عنوان امام‌زاده شناخته می‌شود.

آبشارها و روستاهای دامغان


آبشار و چشمه پیر خوشتر در منطقه کلاته رودبار، روستای نمکه که در ۸۰ کیلومتری شمال دامغان جای گرفته، آبشار نسروا و تنگه زندان در منطقه دیباج و غار شیربند از جمله جاذبه های طبیعی پیرامون دامغان به شمار می‌رود.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است