search
menu

کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)

[ پنهان کردن ]
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چرا بازدید از کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی) را پیشنهاد می کنیم؟
چگونه به کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی) برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)
رضاآباد، یکی از بکرترین کویرهای ایران است که حدود ۱۳۰ کیلومتر با شهر سبزوار فاصله دارد. این کویر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از شهر شاهرود و در صد متری روستای رضاآباد، در منطقه پارک وحش خارتوران استان سمنان واقع شده است. این روستا نمونه کامل یک روستای کویری و گردشگری است. پیش از ساخت خانه‌های کنونی در روستا، محل قشلاق عشایر ایل چوب‌داری از ایلات افغان بوده است که از هرات به حاشیه کویر کوچ می‌کردند. این افراد هنوز هم در آنجا در چادر ساکن هستند. روستای رضاآباد یکی روستاهای بخش بیارجمند شهرستان شاهرود است و از جاهای دیدنی شاهرود نیز به شمار می‌رود. در واقع سبزوار نزدیک‌ترین شهر به این کویر است. دشت خارتوران که یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد، بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیستی کشور است. این دشت گونه‌های نادری از جانوران و گیاهان را در خود دارد که از جمله حیوانات موجود در این منطقه می‌توان به گورخر آسیایی، بز کوهی، یوزپلنگ آسیایی و زاغ بور اشاره کرد.
کویر رضاآباد همچون دیگر کویرهای ایران عزیزمان، مناظری دیدنی از رمل‌های طلایی‌رنگ در زیر نور آفتاب را در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهد. شما می‌توانید روزها بر روی شن‌های نرم کویر قدم بزنید و شب‌ها از تماشای آسمان پرستاره کویر لذت ببرید. اگر در ماه مرداد و آذر به این کویر سفر کنید، شاهد بارش شهابی شگفت‌انگیز و رویایی خواهید بود است. همچنین، این کویر در نزدیکی دو روستای زیبای رضاآباد و قلعه بالا قرار دارد که هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند.
کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


• تپه‌های شنی در اشکال گوناگون
• بازدید از سیاه‌چادر‌های عشایر
• خانه‌های گنبدی خشتی روستای رضاآباد
• شترسواری روی تپه‌های شنی
• برخورداری از تفریحات متنوعی همچون آفرود، رالی، سافاری و موتورسواری

چرا بازدید از کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی) را پیشنهاد می کنیم؟


زیبایی منحصربه‌فرد کویر رضاآباد و بارش شهابی پرشاوسی، آرامش محض کویر و شب‌های پرستاره زیبا از دلایلی است که پیشنهاد می‌کنیم که آرامش این کویر را از دست ندهید. همچنین در کویر رضاآباد سبزوار نیز مانند دیگر کویرها می‌توانید از تفریحات متنوعی چون شترسواری و رالی و سافاری لذت ببرید. سوغات بی‌نظیر رضاآباد، خاطرهای خوش را برای عزیزانتان خلق می‌کند.

چگونه به کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی) برویم؟


برای بازدید از کویر رضاآباد، باید ابتدا به روستای رضاآباد سفر کنید. روستای رضاآباد در دهستان خارتوران از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود قرار دارد. بنابراین، باید ابتدا به استان سمنان، شهر شاهرود بروید. پس از عبور از شاهرود، پلیس‌‎راه میامی را در پیش دارید که از آنجا وارد جاده ۱۱۰ کیلومتری بیارجمند خواهید شد. از بیارجمند که بگذرید، تابلوی رضاآباد را در مقابل خود خواهید دید. البته در بین راه از احمدآباد عبور خواهید کرد و از آنجا مسیر خاکی که حدود ۲۷ کیلومتری است را تا رضاآباد پیش‌رو خواهید داشت.
همچنین مسیر دیگری به سمت کویر رضا آباد وجود دارد که از عرض کویر سبزوار رد می‌شود. برای عبور از این مسیر باید خود را به شاهرود برسانید و از آنجا به داورزن بروید. سپس مسیر را به سمت مزینان ادامه دهید. پس از آن لازم است ۵۴ کیلومتر تا روستای رضاآباد ادامه دهید. بهترین زمان برای سفر به کویر رضاآباد، فصل پاییز است. زیرا در این فصل شب‌های کویر بلندتر است. اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید، باید به‌اندازه کافی لباس گرم به همراه داشته باشید. درصورتی‌که شب را در کویر می‌مانید، حتماً یک آتش روشن کنید و آن را تا صبح نگه دارید.
اگر قصد دارید با ماشین شخصی به کویر سفر کنید، جانب احتیاط را رعایت کنید. اگر تابه‌حال این کار را انجام نداده‌اید، بهتر است با ماشین خودتان به این منطقه سر نکنید. رمل‌های کویر منطقه رضاآباد مانند دیگر کویرها شما را به دردسر نمی‌اندازند، اما بهتر است احتیاط کنید.
دقت کنید که نزدیک‌ترین شهر به کویر رضاآباد، سبزوار است که ۱۳۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. اگر با ماشین خودتان به سمت کویر می‌روید، سوخت‌گیری را در سبزوار انجام دهید. اما اگر قصد دارید تا با وسیله نقلیه دیگری سفر کنید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما شهر سبزوار از سایت سفرمارکت بازدید کنید.
آسمان کویر و رمل‌های طلایی‌رنگ آن تا انتها به همین صورت است. پس خود را خسته نکنید و زیاد از روستا فاصله نگیرید تا گم نشوید. سفرمارکت پیشنهاد می‌کند مراقب حیوانات و حشرات کویر باشید. همچنین به یاد داشته باشید که برخی از آن‌ها بسیار خطرناک و کشنده‌اند. حتماً آب و مواد غذایی به مقدار کافی با خود ببرید. سفرمارکت اقامتی سرشار از لذت را برایتان آرزو می‌کند.
کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)

جاهای دیدنی نزدیک به کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)


روستای قلعه بالا یکی از جاهای دیدنی نزدیک کویر رضا آباد است. خانه‌های پلکانی و کاه‌گلی روستایی، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای مناطق کویری را در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهد. از جمله محصولات این منطقه می‌توان به گندم و جو و میوه‌های خوشمزه‌ای مثل آلو، انار، انگور و گیلاس اشاره کرد که جزو سوغاتی‌های روستا هستند. نخ ابریشم و صنایع‌دستی بانوان روستا مانند سوزن‌دوزی، گل‌دوزی و محصولات سرامیکی، دیگر سوغاتی‌های این روستا هستند که معمولاً برای گردشگران جذاب‌اند. اگر قصد دارید از به قلعه بالا بروید، باید از شاهرود به سمت سبزوار حرکت کنید. پس از عبور از میامی، یک دوراهی در پیشروی شماست. یکی از راه‌ها به سمت سبزوار و دیگری به سمت بیارجمند می‌رود. مسیر بیارجمند را در پیش بگیرید. سپس وارد جاده خان خودی و کاشمر شوید. در ادامه مسیر به قلعه بالا خواهید رسید.
اگر به روستای قلعه بالا سفر کردید، مزه بهشتی انواع نان کاک، قندی و فطیر را از دست ندهید. روستای قلعه بالا با انواع نقل و آب‌نباتش معروف است. خوراک دیگی یکی از غذاهای خوشمزه این منطقه کویری است که از گوشت گوسفندی اعلا تهیه می‌شود. همچنین نوشیدنی معروفشان دوغ شتر است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کویر رضا آباد (بارش شهابی پرساوشی)


فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی کلوت کویر: ۱۰۰ متر (این اقامتگاه در روستای رضاآباد است).
فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی کویر گشت کوروش: ۲۰۰ متر (این اقامتگاه در روستای رضاآباد است).
فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی بابا نادر: ۳۰۰ متر (این اقامتگاه در روستای رضاآباد است).
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است