search
menu
دامغان keyboard_arrow_down close

دامغان

hotel
هتل های دامغان ۲

درباره دامغان

دامغان از شهرهای مهم استان سمنان است که در میانه مسیر شهر سمنان و شاهرود قرار گرفته است. دامغان از شهرهای کهن و باستانی فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود و نشانه‌ای از اقامت ۷ هزار ساله انسان‌ها در آن دیده می‌شود.

تاریخچه دامغان


دامغان از شهرهای کهن است که ساخت آن را به نخستین تمدن‌های ایرانی نسبت می‌دهند که در میانه رشته کوه‌های البرز و کویر لوت پدید آمده‌اند. نام صد دروازه نام دیگر دامغان است که یونانیان در زمان سلوکیان آن را به دامغان اطلاق می‌کرده‌اند. اما واژه دامغان خود به معنای روستای مغان است.
دامغان
دامغان از شهرهای مهم ایران در دوره اشکانی و سپس ساسانی بوده است. دامغان هم در اثر یک زلزله بزرگ و هم در اثر حمله افغان‌ها در اواخر دوره صفوی آسیب زیادی دیده است. دامغان همچنین میزبان جنگ مهمی به نام جنگ دامغان یا مهماندوست بوده است که منجر به حکمرانی نادرشاه افشار شده است.

آب و هوای دامغان


دامغان تحت تاثیر بادهای سرد آمده از کوه‌های البرز است. به همین سبب دامغان دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد و مرطوب است.
دامغان

جاهای دیدنی دامغان


مسجد تاریکخانه که از کهن‌ترین مساجد ایران است در روزگار ساسانی، یک آتشکده مهم بوده است که پس از اسلام تغییر کاربری داده است. همچنین تپه حصار، یکی از سایت‌های باستان‌شناسی مهم است که از روزگار ساسانی و پیش از آن به جا مانده است. مکان‌های تاریخی دیگری نیز از دوارن اسلامی مخصوصا سلجوقیان در این شهر به جا مانده است. باغ‌های پسته و بادام هم بخش دیگری از جاذبه‌های شهر دامغان به شمار می‌روند. دامغان از دوره قاجاری نیز دارای مکان‌هایی مانند بازارچه تاریخی دامغان و چشمه علی که تفرجگاه فرمانروایان آن دوران بوده است. دامغان در روزگاری دارای دیوار محافظتی قطوری بوده است که اکنون نیز آثاری از آن به نام دیوار بارو به جا مانده است.



دیدنی های دامغان