search
menu

روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان

[ پنهان کردن ]
امکانات طبیعی و گردشگری برجسته
چرا بازدید از روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان را پیشنهاد می‌کنیم؟
چگونه به روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان
روستای پاده در دل کویر ایران است. به دلیل قرارگیری این روستا در مسیر گذر جاده ابریشم، از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است. همچنین شهرستان آرادان در قدیم از نظر سیاسی و ارادی به دلیل قرارگیری قلعه تاریخی آرادان در این شهر، اهمیت زیادی برای حاکمان داشته است. زیرا این قلعه مرکز نشست‌های حاکم بوده است.

امکانات طبیعی و گردشگری برجسته


• شترسواری
• کویرنوردی

چرا بازدید از روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان را پیشنهاد می‌کنیم؟


این جاذبه گردشگری همچون پستی بلندی‌های کره مریخ از رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و قهوه‌ای در دل کویر تشکیل شده است. بازدید از این تپه‌ها رایگان است. حدود سه ساعت زمان لازم دارید تا در میان تپه‌های مریخی قدم بزنید و کیف کنید. در کنار تپه‌های مریخی می‌توانید از پارک ملی کویر و مکان‌های تاریخی روستای پاده لذت ببرید. زیبایی آب‌انبار خونی یکی دیگر از دلایل سفر به این روستای زیباست. میگویند آب آب‌انبار در تابستان آن‌قدر خنک بوده که آشامیدن آن در کنار پای شیر ممکن نبوده است!
روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان

چگونه به روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان برویم؟


فاصله بین شهرستان گرمسار و ایوانکی جاذبه‌های گردشگری محبوبی در دل خود دارد. اگر تنها ۵ کیلومتر از گرمسار به سمت ایوانکی فاصله بگیرید، به تپه‌های مریخی روستای پاده می‌رسید. اگر قصد دارید از شهر تهران به سمت این مکان گردشگری بیاید، بعد از خروج از اتوبان خاوران به سمت گرمسار، از پاکدشت عبور کنید و به شهر گرمسار می‌رسید. سپس لازم است تا ۲۰ کیلومتر از گرمسار به سمت آرادان برانید. حدود ۱ کیلومتر بعد از خروجی آرادان، وارد خروجی سمت راست شویدد که به علی‌آباد پایین می‌رود. بعد از آنکه وارد خروجی شدید، مسیر را ادامه دهید تا به روستای پاده برسید.
روستای پاده در ۴ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان قرار دارد. باتوجه‌به اینکه روستای پاده در منطقه کویری است و آب‌وهوایی نیمه بیابانی دارد، سفرمارکت پیشنهاد می‌کند که در نیمه اول بهار، پاییز و زمستان به پاده بروید. حدود گرمای تابستان مناطق کویری طاقت‌فرساست. می‌توانید در سفری یک روزه به این منطقه بیایید و هم‌زمان از سه جاذبه توریستی گرمسار بازدید کنید. برای خرید بلیط هواپیما، می‌توانید از سایت سفرمارکت اقدام کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان


روستای پاده آثار تاریخی و معماری بسیار شگفت انگیزی دارد همچون خانه‌های پنج در، آب‌انبارها و حمام‌های قدیمی و قلعه پاده. تاریخ قلعه پاده تقریباً به دوران ساسانی برمی‌گردد. تا ۱۵۰ سال پیش مردم در این قلعه باهم زندگی می‌کردند اما به‌تدریج از قلعه خارج شدند و اطراف قلعه شروع به خانه‌سازی کردند. این قلعه مرتفع و باعظمت است. متأسفانه حال دژ کهن این روزها به دلیل قصور مسئولان گردشگری خوب نیست. بااین‌حال بازهم جز یکی از دیدنی‌های زیبای سمنان است.
معماری این قلعه در نوع خود بی‌نظیر است. از بومیان این منطقه نقل است که دروازه اولیه این دژ از سنگ ساخته شده بود. اما این دروازه پس از مدتی به‌عنوان پل مورداستفاده قرار گرفت. ابتدا اطراف قلعه را خندقی حفر کرده بودند تا هنگام حمله دشمن از مردم این بنا محافظت شود. اواسط دهه ۱۳۵۰ آن خندق را با زمین اطرافش هموار کردند. امروزه دیگر اثری از خندق به‌جای نمانده است. قرارگیری قلعه پاده بر بلندترین نقطه این روستا، این امکان را به محافظان می‌داد تا بتوانند بر تمامی مناطق اطراف نظارت کنند و چیزی از چشم نیفتد. محمدحسن صنیع‌الدوله از نویسندگان دوره قاجار در کتاب مرآت البلدان به قلعه پاده اشاره می‌کند این قلعه در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
پارک ملی کویر یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گرمسار است. این پارک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که بخش اعظم آن در شهرستان گرمسار استان سمنان قرار دارد. همچنین بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع شده است. اگر بخواهید از شهرستان گرمسار به سمت پارک بروید، لازم است مسیر خود را به سمت جنوب آغاز کنید و پس از عبور از جاده سنگ‌فرش، به محیط‌بانی سیاه کوه خواهید رسید. به‌گفته سازمان محیط‌زیست ایران، این پارک تنها پارک ملی ایران است که در آن هیچ‌گونه سکونتگاه انسانی، معدنی و چرای دام وجود ندارد.
این پارک نمایشگاهی طبیعی است از حیوانات کمیاب بیابانی و کویری از جمله کل و بز، قوچ و میش وحشی، گربه شنی، جبیر، یوزپلنگ ایرانی. این پارک شبه جزیره‌ای است که بین دریاچه نمک، کویر ریگ، کویر مرکزی و کویر گرمسار محصور شده است. همچنین نمونه بارزی از بیابان‌ها و استپ‌های کم آب است.
کاروان‌سرای قصر بهرام در دل این پارک است که با نام‌های کاروان‌سرای شاه‌عباسی و رباط سیاه کوه شناخته می‌شود. معروف است که روزی بهرام برای شکار در باتلاق‌های نمکین اطراف سفیداب و بیابان مخوف ریگ جن فرورفت. کاروان‌سرای قصر بهرام در سال ۱۳۵۴ ثبت ملی شد.
حمام کربلایی روستای پاده بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد. باوجود گذشت سالیان سال از زمان ساخت آن، تقریباً سالم است. این حمام که معماری جذابی دارد، در حدود ۵۰ سال پیش تعمیر شد. ساختمان حمام شامل یک سردر کوچک است که چهار پله به سمت رخت‌کن دارد.
روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان

آب‌انبار خونی از بناهای دوره قاجار است در جنوب شرقی یخدان روستای پاده قرار دارد. این بنا دارای سقف گنبدی شکل آجری بوده است. اهالی روستا تا حدود سال ۱۳۰۰ شمسی از این آب‌انبار استفاده می‌کردند. سقف گنبدی آن در سال ۱۳۳۰ شمسی کاملاً فروریخته است. اکنون تنها منبع اصلی و استوانه‌ای شکل آن باقی‌مانده است. عمق آب‌انبار هفت متر است. در فصل زمستان آن را با آب رودخانه پرمی کردند و در آن را کاملاً می‌بستند. اول چله تابستان در آن را باز می‌کردند. کارشناسان گنجایش تقریبی آن را حدود ۲۱۵ مترمکعب تخمین زده‌اند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به روستای پاده (تپه‌های مریخی) آرادان


فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی نورخونه: ۰ کیلومتر (این اقامتگاه پشت قلعه پاده است).
فاصله تا اقامتگاه سنتی کاروان‌سرای شاه‌عباسی گرمسار: ۲۷ کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی آنا بلقیس گرمسار: ۱۴ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است