search
menu

برج چهل دختر دامغان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از برج چهل دختر دامغان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه برج چهل دختر دامغان
معماری برج چهل دختر سمنان
چگونه به برج چهل دختر دامغان برویم؟
فصل مناسب برای بازدید از برج چهل دختر دامغان چه زمانی است؟
در نزدیکی برج چهل دختر دامغان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به برج چهل دختر دامغان هستند؟
چه هتل هایی در نزدیکی برج چهل دختر دامغان برای اقامت وجود دارد؟

چرا بازدید از برج چهل دختر دامغان پیشنهاد می‌شود؟


زیرا برجی است که قدمت آن نزدیک به ۱۰۰۰ سال است.
جز معدود برج‌هایی می باشد که درطول سال‌های بسیار و بلاهای طبیعی به طور کامل سالم مانده است.
دارای تزئینات آجری بسیار زیبا و چشم نوازی است.

تاریخچه برج چهل دختر دامغان


شهرستان دامغان که در فاصله ۱۱۸ کیلومتری مرکز شهر سمنان قرار گرفت است دارای آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی است. جالب است بدانید قدیمی ترین مسجد ایران به نام مسجد تاریخانه در شهر دامغان قرار گرفته است. از آثار و وسایلی که از شهر دامغان کشف شده حاکی از رشد و شکوفایی این شهر در زمان با حکومت آل‏ بویه، آل زیار می دهد.
در واقع قرن ۵ و ۶ را می توان دوران گسترش و توسعه هنر آجرکاری دانست بنابراین اکثر مقبره و مساجدی که در این دوران ساخته شده مانند مسجد جامع اصفهان، مقبره‏ پیر علمدار دامغان و برج چهل دختران مزین به هنر آجرکاری است. در میان مقبره و آرامگاه‌های برجی در دامغان مانند برج طغرل، برج مهماندوست، و برج چهل دختران از زیبایی چشمگیرتری برخوردار است.
برج چهل دختر دامغان به قدری ماهرانه ساخته شده است که بدون هیچ گونه آسیبی تا کنون برجای مانده است تا نشان‌ دهنده‌ی هنر و مهارت معماران زمان خود باشد. این برج زیبا که قدمت آن به زمان حکومت سلجوقیان باز می‌گردد در صحن امام زاده جعفر شهر دامغان قرار گرفته است و به دستور ابوشجاع اصفهانی ساخته شد.
به دلیل قدمت بالای این بنا دور از انتظار نیست که این برج نیز از خشت خام ساخته شده باشد که در اثر گذر ایام قسمتی از آن تخریب شده باشد و دوباره در قرن ۴ و۵ به فرمان ابوشجاع که هنور اطلاعاتی برای صحت هویت آن در دسترس نیست این بنا با توجه به طرح اولیه اش مورد بازسازی قرار گرفت اما اینبار با استفاده از آجرهایی که در برابر آب و فشار مقاوم هستند.
برج چهل دختر دامغان

معماری برج چهل دختر سمنان


محیط بیرونی این بنا ۳۲ متر است اگرچه از نظر مساحت برج کوچکی به حساب می‌آید اما چیزی که باعث معروفیت این بنا شده نحوه آجرکاری، کتیبه‌، معماری و نوع مصالح آن است که باعث شده برج چهل دختر حدود ۱۰۰۰ سال بدون آسیب دیدگی پابرجا بماند. این برج که در واقع آرامگاه خانوادگی است در فاصله ۲۷۵ سانتی متری مقبره قرار گرفته است.
برج چهل دختر دامغان به صورت مدور و در ارتفاع ۱۵ متری از سطح زمین ساخته شده است. قطر داخلی این بنا ۵.۲ متر و قطر خارجی آن ۷.۸ متر است. اگر به نمای ظاهری برج چهل دختر توجه کنید متوجه می‌شوید که شامل دو قسمت می‌باشد. قسمت عمده حدود دو سوم از سطح زمین که به صورت ساده آجرکاری شده است و قسمت دیگر آن کتیبه ای است که با خط کوفی نوشته شده است و در بالا وپایین آن نوارهای تزئينی آجری قرار گرفته است. در آخر هم گنبدی مخروطی شکل دارد که روی این مقبره قرار گرفته و نحوه‌ آجرکاری آن هم به صورت ساده می‌باشد. آجرهای برج چهل دختر به قدری ماهرانه و ظریفانه روی همدیگر قرار گرفته است که گویی در ساخت آن از ملاتی استفاده نشده است.
این برج دارای دربی چوبی است که در قسمت جنوبی برج قرار گرفته است که در سال‌های اخیر ساخته ونصب شده است. قبل از ورود به برج نیز کتیبه‌ای دیگر بالای درب قرار گرفته که آن هم به خط کوفی نوشته شده و گفته می‌شود نام سازنده‌ی برج چهل دختر بر روی آن حک شده است.
قسمت ورودی این برج دارای ۲ متر و نیم ارتفاع و حدود ۲ متر عرض می‌باشد. از آنجایی که خطوط دور تادور و کتیبه ‌بالای درب این مقره به خط کوفی است، خواندن متن آن مشکل است. در داخل برج چهل دختر دامغان درست در وسط آن نیز قبری ساده و گچی دیده می‌شود که با ارتفاع ۳۰ سانتی متر از سطح زمین قرارگرفته است و دارای هیچگونه تزئیناتی نیست همچنین صاحب آن هم نامعلوم است.
برج چهل دختر دامغان

چگونه به برج چهل دختر دامغان برویم؟


اگر با ماشین شخصی خود به سمنان سفر‌ می‌کنید می‌توانید با ۱:۲۰ دقیقه رانندگی به شهر دامغان برسید. بعد از ورود به شهر دامغان از سمت سمنان مستقیما وارد خیابان شهید مفتح شوید و بعد از گذشتن از میدان شهدا و وارد شدن به بلوار امام خمینی میتوانید این برج تاریخی را در سمت چپ خود ببینید.

فصل مناسب برای بازدید از برج چهل دختر دامغان چه زمانی است؟


از آنجایی که سمنان جز استان‌های بیابانی و نیمه بیابانی می‌باشد بهتر است فصول گرمتر ونیمه اول سال را برای بازدید از این شهر انتخاب کنید.

در نزدیکی برج چهل دختر دامغان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


جاهای دیدنی سمنان بسیار است اما در نزدیکی برچ چهل دختر امکان بازدید از مکان های زیر را دارید:
میدان دروازه ارگ سمنان
برج پیر علمدار
خانه لطفی
گنبد زنگوله
کاروانسرای شاه عباسی
مسجد تاریخانه

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به برج چهل دختر دامغان هستند؟


رستوران سرآشپز
رستوران قاجاریه

چه هتل هایی در نزدیکی برج چهل دختر دامغان برای اقامت وجود دارد؟


هتل جهانگردی دامغان
هتل فرهنگیان
هتل دانش دامغان
اقامتگاه بوم گردی خانه پدری
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است