search
menu

راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

[ پنهان کردن ]
نقشه مترو دبی
آشنایی با زون های مترو دبی
ایستگاه‌ های زون یک مترو دبی
ایستگاه‌ های زون ۲ مترو دبی
ایستگاه های زون ۶ مترو دبی
ایستگاه های زون ۵ مترو دبی
جزییات ایستگاه‌ های خط قرمز مترو دبی
ایستگاه‌ های خط سبز مترو دبی
راهنمای خرید بلیط مترو دبی
نکات مهم در استفاده از مترو دبی
راهنمای کامل و جامع شبکه مترو دبی و هم‌چنین معرفی شیوه‌های خرید بلیط روزانه و هفتگی و ماهانه بلیط مترو دبی در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت ارائه شده است که راهنمای خوب و دقیقی برای هم‌وطنان دبی گرد در عصر پسا کرونا است.
مترو دبی یکی از ارزان‌ترین و مدرن‌ترین خطوط مترو در کشورهای آسیایی است و مثل شبکه مترو استانبول ترکیه، بخش اعظم شهر را پوشش می‌دهد. در واقع با استفاده از پنجاه و اندی ایستگاه مترو شهر دبی، قادر هستید که از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب دیار آسمان‌خراش‌های خاورمیانه را پیموده، ترددی آسان و سریع و ارزان را برای خود و همراهان و اعضای خانواده رقم بزنید.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

شبکه مترو دبی، دارای بیش از پنجاه ایستگاه بوده و شش زون است. ایستگاه‌های مترو دبی روی دو خط سبز رنگ و قرمز رنگ واقع شده است و بسیاری از مقصدهای گردشگری، تفریحی، پاساژ گردی، کافه گردی، رستوران‌ گردی، هتل‌ها و اماکن دیدنی شهر در نزدیکی ایستگاه‌های مترو واقع در خط قرمز رنگ قرار دارند، از جمله فرودگاه بین‌المللی دوبی و برج خلیفه و دبی مال. با خرید NOL CARD می‌توانید سفری ارزان و آسان را در شبکه مترو دبی در طول هفته تجربه کنید.
اگر شما مخاطب گرامی، تجربه تردد با مترو دبی را داشته یا نظر و دیدگاهی درباره خدمات و قیمت بلیط و شرایط استفاده از کارت اعتباری دبی دارید، دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش نظرات در انتهای این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت به اشتراک بگذارید. با مترو گردی سفرمارکت در شهر دبی همراه باشید.

راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

نقشه مترو دبی


اگر قصد دانلود نقشه مترو دبی رادارید، تصویر پایین مناسب در ابعاد مناسبی ارائه شده است. البته برای آگاهی از زمان‌بندی حرکت قطارهای مترو دبی و اطلاع از قیمت بلیط مترو و نشانی ایستگاه‌های مترو دوبی و ارتباط با مسئولان مترو این شهر می‌توانید نسخه IOS اپلیکیشن مترو دبی را نیز دانلود و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.
یادتان باشد که برای اطلاع از بهترین مراکز خرید دبی و آگاهی از نظرات مشتریان بین‌المللی این مکان، به هشتگ #DUBAI اینستاگرام مراجعه کرده و از طریق سایت Tripadvisor در جریان میلیون‌ها نظرات گردشگران خارجی این شهر رؤیایی و پرنشاط قرار بگیرید.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

آشنایی با زون های مترو دبی


مترو دبی دارای چندین زون است. ورود به هر زون، نیازمند پرداخت شارژ مشخصی است که نرخ آن هرسال تغییر می‌کند. لذا اطلاع از قیمت ورود به هر زون، از طریق سایت مترو دبی در دسترس شما خواهد بود. در ادامه این گفتار، به معرفی ایستگاه‌های هر زون در مترو دبی و مهم‌ترین اماکن گردشگری و تفریحی و خرید و تجاری نزدیک هر یک به تفکیک خطوط قرمز رنگ و سبز رنگ مترو دوبی پرداختیم تا اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربران مجله گردشگری سفرمارکت قرار دهیم.

ایستگاه‌ های زون یک مترو دبی


زون یک (1 ZONE) مترو دبی شامل یازده ایستگاه است که به شرح زیر است:
- ایستگاه اکسپو ۲۰۲۲ (EXPO ۲۰۲۰)
- ایستگاه پارک سرمایه‌گذاری دبی (DUBAI INVESTMENT PARK)
- ایستگاه جمیرا گلف (JUMIERAH GOLF ESTATES)
- ایستگاه ال فورجان (AL FURJAN)
- ایستگاه باغ‌های دیسکاوری (DISCOVERY GARDENS)
- ایستگاه گاردنز (GARDENS)
- ایستگاه جبل علی (JEBEL ALI)
- ایستگاه ابن بطوطه (IBN BATTUTA)
- ایستگاه انرژی (ENERGY)
- ایستگاه دانوب (DANUBE)
- ایستگاه بورس دبی (UAE EXCHANGE)

ایستگاه‌ های زون ۲ مترو دبی


زون ۲ (ZONE 2) مترو دبی شامل ۸ ایستگاه به شرح زیر است که بخشی از شهر دبی را پوشش می‌دهد:
- ایستگاه الصفا (AL SAFA)
- ایستگاه ام الشیف (UMM AL SHEEF)
- ایستگاه بازار امارات (MALL OF THE EMIRATES)
- ایستگاه مشرق (MASHREQ)
- ایستگاه شهر اینترنتیدبی (DUBAI INTERNET CITY)
- ایستگاه ال خیل (AL KHAIL)
- ایستگاه مارینا یا صبح رئالتی (SOBHA REALTY – MARIANA)
- ایستگاه دم ام سی سی یا جی ال تی (DMCC-JLT)
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

ایستگاه های زون ۶ مترو دبی


زون ۶ (ZONE 6) مترو دبی هم شامل ایستگاه های خط قرمز رنگ است و هم انشعابی از خط سبز رنگ مترو دبی را دارد. یعنی در زون ششم مترو دبی، شامل ایستگاه های خط قرمز و ایستگاه های خط سبز رنگ هستیم که بخش قابل‌توجهی از شهر دبی را پوشش می‌دهد.
ایستگاه های خط قرمز رنگ زون ششم مترو دبی به شرح زیر است:
- ایستگاه ای دی سی بی (ADCB)
- ایستگاه ماکس فشن (MAX OF FASHION)
- ایستگاه مرکز تجارت جهانی دوبی (WORLD TRADE CENTER)
- ایستگاه برج‌های امارات (EMIRATES TOWER)
- ایستگاه مرکز مالی دبی (FINANCIAL CENTER)
- ایستگاه دبی مال – برح خلیفه (DUBAI MALL- BURJ KHALIFA)
- ایستگاه بیزینس بی (BUSINESS BAY)
ایستگاه های خط سبز رنگ زون ششم مترو دبی به شرح زیر است:
- ایستگاه کریک (CREEK)
- ایستگاه جاداف (JADAF)
- ایستگاه شهر مراقبت‌های پزشکی (HEALTHCARE CITY)
- ایستگاه اود متها (OUD METHA)
- ایستگاه بورجومان (BURJUMAN)
- ایستگاه شرف دی جی (SHARAF DG)
- ایستگاه ال قبایبا (AL GHUBAIBA)

ایستگاه های زون ۵ مترو دبی


زون ۵ (ZONE 5) مترو دبی شامل ایستگاه‌های خط قرمز رنگ و هم‌چنین شماری از ایستگاه های خط سبز رنگ است. زون ۵ مترو دبی دارای ۲۱ ایستگاه است که به شرح زیر است. دقت کنید که برای عزیمت به فرودگاه بین‌المللی دبی، بایستی از ایستگاه‌های واقع در خط قرمز رنگ مترو این شهر استفاده کنید. ایستگاه مترو ترمینال ۳ (T3) و ایستگاه مترو ترمینال ۱ (T1) ایستگاه‌های مترو نزدیک فرودگاه دبی است که از آنجا با هزینه کم و به‌راحتی قادر خواهید بود به هر نقطه‌ای از این شهر رؤیایی خاورمیانه عزیمت کنید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید.
ایستگاه های خط قرمز رنگ مترو دبی در زون ۵
- ایستگاه سنتر پوینت (CENTERPOINT)
- ایستگاه امارات (EMIRATES)
- ایستگاه ترمینال ۳ فرودگاه بین‌المللی دبی (AIRPORT T3)
- ایستگاه ترمینال ۱ فرودگاه بین‌المللی دبی (AIRPORT T1)
- ایستگاه جی جی آی کو (GGICO)
- ایستگاه سیتی سنتر دبی (CITY CENTER)
- ایستگاه ال ریگا (AL RIGGA)
ایستگاه های خط سبز رنگ زون ۵ مترو دبی
- ایستگاه الاتصالات (ETISALAT)
- ایستگاه ال قصیصه (AL QUASIAS)
- ایستگاه منطقه تجاری آزاد فرودگاه دبی (AIRPORT FREE ZONE)
- ایستگاه النهدا (AL NAHDA)
- ایستگاه استادیوم دبی (STADIUM)
- ایستگاه ال قیاده (AL QIYADAH)
- ایستگاه ابو حیل (ABI HAIL)
- ایستگاه ابوبکر الصدیقه (ABU BAKER AL SIDDIQUE)
- ایستگاه صلاح الدین (SALHUDDIN)
- ایستگاه یونیون (UNION)
- ایستگاه میدان بانیاس (BANIYAS SQUARE)
- ایستگاه گلد سوک (GOLD SOUK)
- ایستگاه الراس (AL RAS)
برای عزیمت به منطقه آزاد تجاری دبی که یکی از مقصدهای اصلی و بسیار مهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر پر رونق امارات متحده عربی به شمار می‌رود، می‌بایست از فرودگاه بین‌المللی دبی، به ایستگاه‌های ترمینال ۱ یا ۳ واقع در خط قرمز رنگ واقع در زون ۵ مترو دبی رفته و از آنجا به سمت ایستگاه UNION بروید.
در ایستگاه یونیون از قطار پیاده شده و سوار قطارهای خط سبز رنگ مترو دبی واقع در زون پنجم شوید که به مقصد ایستگاه اتصالات در حرکت هستند. ایستگاه اتصالات، ایستگاه ابتدایی خط سبز رنگ دبی است.
هفتمین ایستگاه پس از ایستگاه یونیون، ایستگاه AIRPORT FREE ZONE است. اگر بخواهید از فرودگاه بین‌المللی شهر دبی به مرکز شهر بروید، کافی است از خط قرمز رنگ مترو دبی استفاده کنید و در ایستگاه CITY CENTER پیاده شوید.
به‌منظور دسترسی به بلندترین برج جهان یعنی برج خلیفه دبی که یکی از اصلی‌ترین مقصدهای توریستی و ارتفاع گردی شهر به شمار می‌رود، بایستی وارد خط قرمز رنگ مترو دبی شوید و به زون ششم بروید و در ایستگاه دبی مال از قطار پیاده شوید. ایستگاه مترو نزدیک برج خلیفه دبی همین ایستگاه DUBAI MAL-BURJ KHALIFA است. لذا می‌توانید در ایستگاه قبلی یعنی ایستگاه مرکز مالی دبی یا FINANCIAL CENTER نیز از قطار پیاده شوید و پیاده به سمت برج خلیفه بروید و از مراکز تجاری و اداری این محوطه نیز دیدن کنید.
انتهای خط قرمز رنگ مترو دبی، نمایشگاه اکسپو است. فاصله بین فرودگاه بین‌المللی دبی تا نمایشگاه اکسپو، بیش از ۳۰ ایستگاه مترو است و حدود ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

جزییات ایستگاه‌ های خط قرمز مترو دبی


همان‌طور که در بالا اشاره کردیم و در نقشه مترو دبی نیز مشاهده می‌فرمایید، خط قرمز مترو دبی یکی از خطوط اصلی مترو این شهر است. خط قرمز رنگ پایتخت تجاری و توریستی امارات (دبی) نیز یکی از طولانی‌ترین و پر ایستگاه‌ترین خطوط مترو این کلان‌شهر توریستی است و بخش اعظمی از این سرزمین هیجان‌انگیز گردشگری خاورمیانه را پوشش می‌دهد.
از طریق ایستگاه‌های واقع در خط قرمز رنگ مترو دبی قادر هستیم که به نقاط مختلف شهر سفر کرده و از شماری از جاهای دیدنی دبی بازدید کنیم و دسترسی بسیار آسان و ارزانی را برای خود و همراهان و خانواده به ارمغان آوریم، به خصوص اگر دبی کارت داشته باشیم.
خط قرمز مترو دبی از منطقه راشدیه آغاز شده و پس از گذر از فرودگاه بین‌المللی این شهر، منطقه دیره و بور دبی، به جبل علی ختم می‌شود. ایستگاه مترو جبل علی، آخرین ایستگاه مترو دبی واقع در ZONE 2 است. خط قرمز مترو دبی در روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۵ صبح تا ۱ بامداد و روزهای جمعه هر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بامداد مشغول به فعالیت است.
خط قرمز مترو دبی در روزهای هفته نیز از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ شب خدمت‌رسانی می‌کند. لذا اگر قصد استفاده از خط قرمز مترو دبی را داشته و دیرهنگام قصد بازگشت به هتل را دارید، حتماً به ساعت کاری مترو دقت کنید.
جزییات دقیق از ایستگاه های خط قرمز در ادامه این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت ارائه شده است:
- ایستگاه سنتر پوینت (کد ایستگاه ۱۱) در منطقه راشدیه و زون ۵
مکان‌های گردشگری و دیدنی اطراف این ایستگاه شامل: پارک الرشیدیه، سیتی سنتر مرتف، مرکز خرید اتحاد و فرودگاه بین‌المللی شهر دبی است.
- ایستگاه امارات (کد ایستگاه ۱۲) در منطقه قرهود و زون ۵
مکان‌های مهمی که در اطراف ایستگاه EMIRATES در خط قرمز مترو دبی واقع شده است عبارت‌اند از: مرکز تجاری تفریحی دبی و فستیوال دبی. لذا برای شرکت در جشنواره‌های هیجان‌انگیز تخفیف خرید محصولات برند در مرکز تجاری دبی، از این ایستگاه استفاده کنید. فستیوال‌های شهر دبی نیز از طریق زون پنج مترو دبی، در دسترس شما قرار دارد.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

- ایستگاه ترمینال ۳ مترو دبی (کد ایستگاه ۱۳) در منطقه قرهود در زون ۵
مکان‌های گردشگری و مهم واقع در اطراف ایستگاه ترمینال ۳ مترو دبی در خط قرمز رنگ، صرفاً فرودگاه بین‌المللی دبی است. وقتی از ترمینال فرودگاه خارج شدید، به‌منظور دسترسی به شهر و اقامتگاه خود، به‌جای اجاره تاکسی، از ایستگاه تی ۳ استفاده کرده و به سمت مقصد خود عزیمت کنید.
- ایستگاه ترمینال ۱ مترو دبی (کد ایستگاه ۱۴) در منطقه قرهود و زون ۵
مهم‌ترین مکان نزدیک ایستگاه ترمینال ۱ مترو دبی در خط قرمز رنگ، صرفاً فرودگاه بین‌المللی دبی است. مثل فرودگاه اورلی پاریس، فرودگاه دبی نیز دارای ۲ ایستگاه مترو است.
- ایستگاه مترو جی جی آی کو (کد ایستگاه: ۱۵) منطقه قرهود در زون ۵
مهم‌ترین مقصدهای گردشگری اطراف ایستگاه مترو GGICO را می‌توان: سیتی سنتر دیره، باشگاه گلف و قایق بادبانی کریک برشمرد.
- ایستگاه مترو سیتی سنتی دیره (کد ایستگاه ۱۶) در منطقه دیره و زون ۵
دو مرکز مهم حوالی ایستگاه مترو DEIRA CITY CENTER در خط قرمز رنگ مترو دبی، سیتی سنتر دیره و برج ساعت این شهر است.
- ایستگاه مترو الرقه (کد ایستگاه ۱۷) در منطقه دیره و زون ۵
مهم‌ترین مکان‌های حوالی ایستگاه مترو AL RIGGA در خط قرمز رنگ مترو دبی، برج ساعت دبی و مرکز خرید الغریر است.
- ایستگاه مترو الاتحاد (کد ایستگاه ۱۸) در منطقه دیزه و زون ۵
مهم‌ترین مکان‌های حوالی ایستگاه مترو UNION در خط قرمز مترو دبی، خور دبی و برج دو قلوی این شهر است که از اماکن پربازدید شهر به شمار می‌رود.
- ایستگاه مترو برجمان (کد ایستگاه۱۹) در منطقه بوردبی در زون ۶
مهم‌ترین مکان‌های اطراف ایستگاه مترو برجمان در خط قرمز مترو دبی، مرکز خرید برجمان و مرکز خرید العطار است.
- ایستگاه مترو ای بی سی دی (کد ایستگاه ۲۰) منطقه الکرامه در زون ۶
مهم‌ترین اماکن اطراف ایستگاه مترو ABCD در خط قرمز مترو دبی، فروشگاه الکرامه و پارک زعبیل است.
- ایستگاه مترو الجافلیه (کد ایستگاه ۲۱) در منطقه الجافلیه و زون ۶
مهم‌ترین اماکن اطراف ایستگاه AL JAFILIYA در خط قرمز مترو دبی، دبی فریم و پارک گاردن گلو دبی (DUBAI GARDEN GLOW) این شهر به شمار می‌رود.
- ایستگاه مترو مرکز تجارت جهانی (کد ایستگاه ۲۲) منطقه مرکز تجارت واقع در زون۶
مهم‌ترین اماکن ایستگاه مترو WORLD TRADE CENTER این شهر، مرکز تجارت جهانی دبی است که دفاتر مرکزی شماری از برندهای مطرح صنعتی و تجاری و خدماتی آسیا و جهان در آن‌جا واقع شده‌اند. برای کار در شرکت‌های مستقر در مرکز تجارت جهانی دبی به سایت مرکز تجارت جهانی دبی مراجعه کنید.
- ایستگاه مترو برج امارات (کد ایستگاه ۲۳) در منطقه مرکز تجارت دبی در زون ۶
مهم‌ترین اماکن حوالی ایستگاه مترو EMIRATES TOWER واقع در خط قرمز مترو دبی را می‌توان برج امارات و موزه آینده برشمرد.
- ایستگاه مترو مرکز مالی (کد ایستگاه ۲۴) واقع در منطقه مرکز مالی بین‌المللی دبی در زون ۶
مهم‌ترین اماکن حوالی ایستگاه مترو FINANCIAL CENTER واقع در خط قرمز مترو دبی، مرکز مالی بین‌المللی دبی و برج خلیفه است.
- ایستگاه مترو دبی مال-برج خلیفه (کد ایستگاه ۲۵) واقع در منطقه مرکز شهر و زون ششم
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

یکی از راه‌های دسترسی به برج خلیفه دبی، استفاده از ایستگاه THE BURJ KHALIFA واقع در خط قرمز رنگ است. مرکز خرید دبی مال و بازار البهار نیز از اماکن مهم حوالی این ایستگاه مترو محسوب می‌شوند.
- ایستگاه مترو بیزینس بی (کد ایستگاه ۲۶) واقع در منطقه بیزینس بی و زون ۶
مهم‌ترین مکان حوالی ایستگاه مترو BUSINESS BAY همین بیزینس بی در خط قرمز است.
- ایستگاه مترو بانک نور (کد ایستگاه ۲۹) واقع در منطقه القوز در زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو NOOR BANK در خط قرمز مترو دبی، ساحل کایت و مرکز خرید اسیس بشمار می‌رود.
- ایستگاه مترو بانک ابوظبی (کد ایستگاه ۳۱) واقع در منطقه القوز در زوم دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو FIRST ABU DHABI BANK در خط قرمز مترو دبی، پارک طلا و جواهر دبی است که یکی از بازارهای عمده و مهم خرید و فروش طلا و جواهرات در خاورمیانه است و مقصد لاکچری‌گردهای شهر بشمار می‌رود.
- ایستگاه مرکز خرید امارات مال (کد ایستگاه ۳۲) واقع در منطقه البرشا در زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو MALL OF EMIRATES در خط قرمز مترو دبی، مرکز اسکی دبی و مرکز خرید امارات است که برای عاشقان ورزش‌های روی یخ، پاتوق اصلی دبی‌گردی محسوب می‌شود. مرکز خرید امارات نیز یکی از مراکز اصلی برای خرید جدیدترین محصولات برندهای مطرح پوشاک و لوازم‌خانگی جهان است.
- ایستگاه مترو مشرق (کد ایستگاه ۳۳) واقع در منطقه البرشا در زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه مترو MASHREQ در خط قرمز رنگ مترو دبی، پارک البرشا پوند است.
- ایستگاه مترو شهر اینترنتی دبی (کد ایستگاه ۳۴) در منطقه برشا هایتس در زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه DIBAI INTERNET CITY در خط قرمز رنگ مترو دبی، پارک صفا است.
- ایستگاه مترو الخیل (کد ایستگاه ۳۵) در منطقه شهر رسانه‌ای دبی در زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه AL KHAIL در خط قرمز رنگ مترو دبی، سالن همایش شهر رسانه‌ای دبی و باشگاه گلف این شهر است.
- ایستگاه مترو مارینا دبی (کد ایستگاه ۳۶) واقع در منطقه مارینا دبی زون۲
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو DUBAI MARINA در خط قرمز مترو دبی، مرکز خرید مارینا دبی است که یکی از پاتوق‌های پاساژ گردی و کافه گردی خریداران بلیط هواپیما دبی بشمار می‌رود.
- ایستگاه مترو دی ام سی سی (کد ایستگاه ۳۷) واقع در منطقه دریاچه برج جمیرا و زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه DMCC در خط قرمز مترو دبی، مرکز خرید مارینا دبی است. یعنی از طریق دو ایستگاه در خط قرمز رنگ مترو دبی می‌توان عازم مارینا دبی شد و خرید کرد.
- ایستگاه مرکزی جبل علی (کد ایستگاه ۳۸) واقع در منطقه جبل علی در زون دوم
هیچ مرکز خرید یا گردشگری یا تجاری خیلی ‌مهمی در اطراف ایستگاه مترو JEBEL ALI در خط قرمز رنگ مترو دبی نیست.
- ایستگاه مترو ابن بطوطه (کد ایستگاه ۳۹) در منطقه جبل علی و زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو (IBN BATTUTA) در خط قرمز رنگ مترو دبی، مرکز خرید ابن بطوطه است.
- ایستگاه مترو انرژی (کد ایستگاه ۴۰) در منطقه جبل علی و زون دوم
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو ENERGY در خط قرمز رنگ مترو دبی، معبد گورناناک درباره سیک و پارک المنتزه شهر است.
- ایستگاه مترو دانوب (کد ایستگاه ۴۱) در منطقه جبل علی و زون ۱
اماکن مهمی در نزدیکی ایستگاه مترو DANUBE در خط قرمز رنگ مترو دبی قرار ندارد.
- ایستگاه مترو دبی اکسچنج (کد ایستگاه ۴۲) در منطقه جبل علی واقع در زون اول
ایستگاه مترو DUBAI EXCHANGE شهر دبی در خط قرمز رنگ و زون اول مترو دبی، در خیابان شیخ زاید امارات واقع شده است. نام پیشین این ایستگاه JEBEL ALI METRO STATION بود. این ایستگاه که در سال ۲۰۱۱ میلادی افتتاح شده است، تنها ایستگاه زیرزمینی مترو این شهر بشمار می‌رود. برای دسترسی به بورس دبی از همین ایستگاه دبی ایکسچنج استفاده کنید، چراکه فقط ۱۵ دقیقه با برج خلیفه فاصله دارد.
دقت کنید که بورس دبی یا بازار مالی دبی (DUBAI FINANCIAL MARKET) که با نام اختصاری DFM شناخته می‌شود و به زبان عربی به آن: سوق دبی المالی می‌گویند، بازار بورس اوراق بهادار امارات است. بورس دبی از مارس سال ۲۰۰۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. بیش از ۱۷۰ شرکت در بورس دبی فعال هستند و در آن طلا و کالا نیز مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس دبی در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده بود.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

ایستگاه‌ های خط سبز مترو دبی


خط سبز مترو دبی همان‌طور که در پاراگراف‌های بالا اشاره شد، بخش وسیعی از شهر را پوشش می‌دهد. این لاین که در سال ۲۰۱۱ میلادی افتتاح شده است، از ایستگاه اتصالات واقع در خیابان النهده شروع شده و در نهایت به ایستگاه خور در منطقه الجداف می‌رسد. حدود بیست ایستگاه در خط سبز مترو دبی احداث شده تا خریداران بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت را به نقاط مختلف شهر انتقال دهد.
شما قادر هستید که در دو ایستگاه بورجمان و اتحاد (UNION) که در واقع ایستگاه‌های تقاطع خط قرمز و خط سبز رنگ مترو دبی هستند، از قطار پیاده شده و وارد خط قرمز رنگ شوید و ادامه مسیر بدهید. خط سبز مترو دبی روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد و روزهای جمعه هر ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بامداد و سایر روزهای نیز از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱۲ شب حرکت می‌کند. لذا زمان‌بندی تردد و گردش خود در شهر را بر اساس ساعت کاری مترو دبی تنظیم کنید تا در هزینه‌های حمل‌ونقل خود صرفه‌جویی کنید.
- ایستگاه مترو اتصالات (کد ایستگاه ۱۱) واقع در منطقه القور در زوم ۵ مترو دبی
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو ETISALAT خط سبز مترو دبی، پارک القوز است.
- ایستگاه مترو القوز (کد ایستگاه ۱۲) واقع در منطقه القوز در زوم ۵ مترو دبی
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه AL QUASAIS خط سبز مترو دبی، پارک القوز است.
- ایستگاه مترو منطقه آزاد فرودگاه دبی (کد ایستگاه ۱۳) واقع در زون ۵
مهم‌ترین مکان نزدیک به ایستگاه مترو DUBAI AIRPORT FREE ZONE منطقه آزاد فرودگاه این شهر است.
- ایستگاه مترو النهده (کد ایستگاه ۱۴) واقع در منطقه القوز در زون پنج مترو دبی
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه مترو AL NAHDA در خط سبز مترو دبی، مرکز خرید البوستان است.
- ایستگاه مترو استادیوم (کد ایستگاه ۱۵) واقع در منطقه القوز در زون ۵
مهم‌ترین مکان نزدیک به ایستگاه مترو STADIUM در خط سبز رنگ مترو دبی، استادیوم الرشید است که محل برگزاری مسابقات فوتبال در این شهر به شمار می‌رود.
ایستگاه مترو القیاده، یکی از نزدیک‌ترین ایستگاه های مترو به برج العرب معروف شهر دبی است که نقشه آن را در تصویر مشاهده می‌کنید. از ایستگاه تا برج العرف، کم تر از ۳۰ دقیقه فاصله دارید
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو
- ایستگاه مترو القیاده (کد ایستگاه ۱۶) واقع در منطقه الطوار در زون پنج
مکان گردشگری مهمی در حوالی ایستگاه مترو القیاده در خط سبز مترو دبی در دسترس نیست.
- ایستگاه مترو ابوالهیل (کد ایستگاه ۱۷) واقع در منطقه دیره در زون ۵ مترو دبی
مکان گردشگری مهمی در حوالی ایستگاه مترو ABU HAIL در خط سبز مترو دبی در دسترس نیست.
- ایستگاه مترو ابوبکر الصدیق (کد ایستگاه ۱۸) واقع در منطقه دیره زون ۵ مترو دبی
مکان مهمی که در نزدیکی ایستگاه مترو ABU BAKER AL SIDDIQUE واقع شده است، مرکز خرید حمرین است.
- ایستگاه مترو صلاح الدین (کد ایستگاه ۱۹) واقع در منطقه دیره در زون ۵ مترو دبی
از مهم‌ترین اماکن تفریحی واقع در نزدیکی ایستگاه مترو SALAH AL DIN در خط سبز رنگ مترو دبی بایستی به مرکز خرید الغریر و مرکز خرید ریف اشاره کرد.
- ایستگاه مترو اتحاد (کد ایستگاه ۲۰) واقع در منطقه دیره زون ۵ مترو دبی
مهم‌ترین اماکن نزدیک ایستگاه مترو UNION واقع در خط سبز رنگ مترو دبی، برج دو قلوی دبی و خور دبی است. مرکز خرید الغریر نیز نزدیک ایستگاه مترو اتحاد دبی است.
- ایستگاه مترو بنی یاس (کد ایستگاه ۲۱) واقع در منطقه دیره زون پنجم
مهم‌ترین مکان نزدیک ایستگاه مترو BANIYAS SQUARE در خط سبز رنگ مترو دبی، مرکز المنال و نایف سوک است.
- ایستگاه مترو بازار طلا (کد ایستگاه ۲۲) در منطقه دیره واقع در زون پنجم
نزدیک‌ترین مکان‌های گردشگری مهم به ایستگاه مترو GOLD SOUK در خط سبز رنگ مترو دبی، بازار طلا شهر است.
- ایستگاه مترو الراس (کد ایستگاه ۲۳) در منطقه دیره واقع در زون پنج مترو دبی
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه مترو AL RAS در خط سبز مترو دبی، بازار ادویه دبی و خانه تاریخی شیخ سعید آل مکتوم است که از شخصیت‌های برجسته امارات متحده عربی بشمار می‌رود.
- ایستگاه مترو ال قبیبا (کد ایستگاه ۲۴) واقع در منطقه بور دبی و زون ششم مترو دبی
مهم‌ترین اماکن نزدیک به ایستگاه مترو ال قبیبا (AL GHUBAIBA) در خط سبز مترو دبی، سیتی سنتر الشندغه و موزه دبی است.
- ایستگاه مترو شرف دی جی (کد ایستگاه ۲۵) در زون ششم و منطقه بور دبی
مهم‌ترین اماکن گردشگری نزدیک به ایستگاه مترو SHARAF DG در خط سبز مترو دبی، موزه دبی و بازار قدیمی دبی است که از پاتوق‌های توریستی شهر به شمار می‌رود.
- ایستگاه مترو برجمان (کد ایستگاه ۲۶) در منطقه بور دبی در زون ششم
نزدیک‌ترین اماکن گردشگری نزدیک مترو BURJAMAN در خط سبز رنگ مترو دبی، مرکز خرید برجمان است که انتخاب خوبی برای خرید نسخه‌های محدود برخی از محصولات برندهای مطرح جهان بشمار می‌رود و تخفیفاتی در پایان هر فصل ارائه می‌کند.
- ایستگاه مترو عود میثا (کد ایستگاه ۲۷) در منطقه عود میثا در زون ششم مترو دبی
ایستگاه مترو OUD METHA در خط سبز رنگ مترو دبی و در نزدیکی بیمارستان رشید، مرکز خرید وافی دبی و خان مرجان قرار دارد.
- ایستگاه مترو شهر سلامت دبی (کد ایستگاه ۲۸) منطقه ام هریر واقع در زون ششم
در نزدیکی ایستگاه مترو DUBAI HEALTHCARE CITY در خط سبز رنگ مترو دبی، خان مرجان، خور دبی و دلفیناریوم شهر واقع شده که برای تماشای دلفین‌ها و برخی جانوران آبی واقع در این مرکز هیجان‌انگیز شهر، در دسترس خریداران بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت است.
- ایستگاه مترو الجداف (کد ایستگاه ۲۹) در منطقه الجداف واقع در زون ششم
در نزدیکی ایستگاه مترو AL JADAF دبی، اماکن گردشگری و دیدنی وجود ندارد.
- ایستگاه مترو خور (کد ایستگاه ۳۰) واقع در منطقه الجداف در زون ششم مترو دبی
در نزدیکی ایستگاه مترو CREEK در خط سبز رنگ مترو دبی، کتابخانه معروف محمد بن رشید واقع شده است.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

راهنمای خرید بلیط مترو دبی


خرید بلیط مترو دبی، بهترین اقدام برای در اختیار داشتن حمل‌ونقلی آسان، ارزان و در دسترس به‌منظور تردد در نقاط مختلف شهر آسمان‌خراش‌های خاورمیانه است. به‌منظور دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی نیویورک خاورمیانه، کافی است که کارت‌هایی موسوم به NOL را خریداری کنید.
کارت نول، یک کارت الکترونیکی است که به‌منظور پرداخت هزینه مترو دبی استفاده می‌شود و می‌توان آن را شارژ کرد. برای پرداخت هزینه پارکینگ‌های سطح شهر و هم‌چنین خرید از سوپرمارکت‌های واقع در زوم‌ها نو نیز کاربرد دارد.
دقت کنید که در دبی، پنج نوع NOL در دسترس بلیط لحظه آخری سفرمارکت قرار دارد. هر یک مزایایی دارد و قیمت‌های متفاوتی برای خرید آن باید پرداخت کنید که در ادامه این گفتار مجله گردشگری سفرماکت به آن اشاره می‌کنیم:
کارت طلایی NOL: در واقع بهترین نوع کارت نول، همین کارت طلایی است. کارتی که به VIP هم شهرت دارد. امکانات خوبی را در اختیار دارنده کارت قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به استفاده از واگن‌های اول قطار اشاره کرد. در هنگام استفاده از این کارت از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهید شد و از مزایای استفاده از اتوبوس‌های درون‌شهری دبی نیز بهره‌مند خواهید گشت.
از دیگر امتیازات کارت طلایی دبی آن است که ۶۰ ماه اعتبار دارد و می‌توان تا پنج هزار درهم آن را شارژ کرد. هزینه خرید کارت طلایی نول در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیست و پنج درهم یا ۲۵ AED و شش درهم هزینه صدور کارت و نوزده درهم نیز موجودی آن است. شما می‌توانید با دستگاه‌های الکترونیکی واقع در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه دبی، نسبت به خرید و شارژ کارت نول اقدام کنید.
به‌منظور خرید NOL GOLD می‌توانید از دستگاه‌های ماشین خودکار تعبیه شده و غرفه‌های فروش کارت در کلیه ایستگاه های مترو دبی استفاده کنید. دسترسی به اتوبوس درون‌شهری، ترام‌های شهری و اتوبوس‌های بیرون شهر از جمله خدمات نول گلد دبی برای دارنده این کارت ارزشمند است.
از دیگر انواع کارت نول، کارت نقره‌ای است. در واقع NOL SILVER امکان استفاده از کابین‌های استاندارد مترو دبی را برای شما فراهم می‌کند و هزینه خرید این کارت نیز مثل کارت طلایی، بیست و پنج درهم است. اما توجه کنید که با این کارت امکان استفاده از واگن‌های وی آی پی را ندارید و اینترنت وای فای در ایستگاه‌های مترو دبی در اختیار شما نخواهد بود.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

کارت آبی NOL: کارت آبی، یک کارت شخصی است که نام مسافر و عکس وی روی آن چاپ شده است و برای دانش آموزان و دانشجویان و سالمندان صادر می‌شود و قیمت پایین‌تری از کارت طلایی و کارت نقره‌ای دارد. کارت آبی BLUE CARD قابلیت شخصی‌سازی (PERSONALIZED) داشته و همان خدمات نول کارت نقره‌ای و طلایی را در اختیار مسافر قرار می‌دهد با دسته‌بندی خدماتی متفاوت و قیمت‌های گوناگون مطابق با نیاز مشتری.
قیمت خرید نول کارت طلایی ۱۱۰ درهم در سال ۲۰۲۲ میلادی است که ۵۰ درهم برای کارت شخصی و ۳۰ درهم برای طراحی ویژه اخذ می‌شود.
کارت قرمز NOL: کارت قرمز، مثل بلیط مترو است و تک‌سفره (ONE WAY) صادر می‌شود. کارت قرمز مترو دبی، ۳ ماه از زمان صادر اعتبار داشته و قابلیت شارژ دارد. از طریق این کارت می‌توان ده سفر در طول ۹۰ روز انجام داد. هزینه خرید کارت قرمز نیز دو درهم است.
دقت کنید که با خدمات رزرو آنلاین هتل دبی از طریق سفرمارکت، نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه به ایستگاه‌های مترو شهر در دسترس شما خواهد بود.
کارت نول سفارشی: کارت نول سفارشی از کارت‌های جدید NOL در شبکه مترو دبی است. این کارت برای استفاده از کلیه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر کاربرد دارد و به شما این اختیار را می‌دهد که میزان مصرف و نوع استفاده از وسایل نقلیه خود را تعیین کنید.
با خرید کارت سفارشی، شما می‌توانید به ازای هر یک درهمی که برای دریافت خدمات در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر دبی پرداخت می‌کنید، یک امتیاز (POINT) دریافت کنید.
دقت کنید که بهترین کارت برای تردد در شبکه مترو دبی، کارت نقره‌ای بوده و مقرون‌به‌صرفه است. هزینه‌ خرید این کارت بیست و پنج درهم است و می‌توان به‌دفعات آن را شارژ کرد. کارت نقره‌ای به شما امکان می‌دهد که هر میزان نیاز دارید آن را شارژ کنید. حتی به دوستان و آشنایان نیز قرض بدهید. هزینه خرید کارت طلایی NOL و کارت نقره‌ای NOL در مترو دبی یکسان است. اما هزینه سفر با کارت طلایی، دو برابر است چون خدمات ویژه مثل اینترنت و غیره دارید.
علاوه بر این‌ها، قادر به خرید بلیط‌های تک‌سفره، بلیط های دو سفره، بلیط روزانه به‌منظور تردد مکرر در شبکه مترو دبی هستید. این‌ کارت‌ها را در دکه‌های فروش بلیت در ایستگاه‌های مترو و برخی مغازه‌ها نیز عرضه می‌کنند. اگر می‌خواهید علاوه بر مترو از وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر مثل تراموا یا اتوبوس استفاده کنید، کارت نول قرمز بهترین گزینه خواهد بود.
به‌منظور استفاده از تراموا، مترو و اتوبوس در شهر دبی، بایستی نول کارت خریداری کنید. به‌منظور استفاده از وسایل تاکسی دریایی، قابلیت پرداخت با کارت اعتباری و نقدی را هم دارید. کودکانی که زیر پنج سال هستند و قد آن‌ها کم تر از ۹۰ سانت است، امکان استفاده رایگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر را دارا می‌باشند.
گفتنی است مترو دبی در فهرست ارزان‌ترین شبکه مترو جهان قرار دارد.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

نکات مهم در استفاده از مترو دبی


در استفاده از خطوط مترو دبی به موارد زیر توجه داشته باشید:
- کلیه قطارهای مترو دبی، به‌صورت مجهز و مدرن و شیک بوده و خنک هستند. لذا مشکلی در رفت و آمد ندارید.
- ناوبری قطارهای مترو دبی به‌صورت هوشمند انجام شده و راننده ندارد. یعنی DRIVELESS است.
- مترو دبی از متخصصان هوش مصنوعی برای گسترش فناوری این خطوط، استقبال می‌کند.
- قطارهای مترو دبی در ساعات شلوغ، هر چهار دقیقه یک‌بار و در زمان‌های دیگر تقریباً هر هفت دقیقه یک‌بار تردد دارند.
- برای عزیمت به منطقه گردشگری لوکس جمیرا، بایستی از خط قرمز رنگ مترو دبی استفاده کنید و در ایستگاه مارینا (MARINA) از قطار پیاده شوید. از ایستگاه جمیره لیک تاورز (JUMEIRAH LAKE TOWERS) نیز می‌توان برای دسترسی به جمیرا بیچ استفاده کنید. البته ایستگاه مترو شرف دی جی (SHARAF DG METRO) نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به جمیرا بیچ است. خط ۱۲ اتوبوس دبی نیز شما را به نزدیک این منطقه زیبا می‌برد.
- بسیاری از مراکز خرید شهر دبی، مراکز گردشگری و تفریحی و هم‌چنین مقصدهای لاکچری گردی شهر، در نزدیکی ایستگاه‌های مترو در خطوط قرمز رنگ و سبز رنگ واقع شده است و دسترسی آسان و راحت و ارزانی به بسیاری از مهم‌ترین مقصدهای توریستی نیویورک خاورمیانه دارید.
- بسیاری از بازارهای خرید مترو دبی مثل دبی مال در خط قرمز رنگ مترو دبی واقع شده است.
- خط قرمز رنگ مترو دبی، اصلی‌ترین خط مترو است. سعی کنید مرکز اقامتی شما در نزدیکی ایستگاه‌های واقع در خط قرمز رنگ مترو دبی باشد.
- خط سبز مترو دبی اطراف خور دبی، بافت قدیمی و منطقه دیره را پوشش داده و استادیوم دبی و مرکز تجارت آزاد فرودگاه دبی را نیز شامل می‌شود.
- برای دسترس به برج العرب و برج خلیفه و دبی مال و فرودگاه بین‌المللی دبی بایستی از خط قرمز رنگ مترو دبی استفاده کنید.
- سفر با مترو در شهر دبی همان‌طور که در بالا گفتیم، برای کودکان زیر پنج سال رایگان است.
- حتماً برای تردد در شهر دبی با مترو و اتوبوس، کارت و بلیط تهیه کنید تا توسط مأموران نامحسوس کنترل حمل‌ونقل عمومی شهر، جریمه نشوید. این جریمه سنگین است.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

- اگر کارت طلایی مترو دبی را در اختیار دارید، وای فای رایگان در دسترس شما خواهد بود. البته نیاز به یک شماره موبایل اماراتی نیز دارید که تهیه آن آسان است.
- اگر خودرو شخصی داشته و قصد دارید سوار قطارهای مترو دبی شوید، پارکینگ رایگان ایستگاه‌های سنترپوینت، جبل علی در خط قرمز و ایستگاه مترو ETISALAT در ابتدای خط سبز رنگ مترو دبی در دسترس شما خواهد بود.
- خوردن و آشامیدن در مترو دبی ممنوع است. در صورت بی‌توجهی احتمال جریمه وجود دارد. این جریمه تا یک صد درهم هم خواهد بود.
- با خرید اینترنتی تور سفرمارکت به مقصد دبی، دسترسی آسانی به اماکن گردشگری این مقصد دل‌انگیز از طریق شبکه مترو خواهید داشت.
- ورود هر نوع حیوان به مترو دبی ممنوع است. جریمه صد درهمی در انتظار خاطیان است. البته افراد نابینا مستثنا هستند.
- استعمال دخانیات در مترو دبی ممنوع است. جریمه دویست درهمی به دنبال دارد.
- عدم ارائه کارت با استفاده از کارت منقضی شده، جریمه دویست درهمی را به دنبال خواهد داشت.
- اگر پای خود را روی صندلی مترو دبی قرار دهید، پانصد درهم جریمه خواهید شد.
- چرت زدن در مترو دبی و خوابیدن، ممنوع بوده و جریمه پانصد درهمی دارد.
- اگر ترمز اضطراری قطار را بکشید و دلیلی نداشته باشید، یک هزار درهم جریمه خواهید شد.
- کلیه واگن‌های مترو دبی مجهز به تهویه مطبوع مجهز و دوربین مداربسته است.
- واگن‌های اختصاصی برای کودکان و بانوان در مترو دبی در دسترس است. البته واگن‌های کلاس طلایی هم در مترو دبی وجود دارد که برای استفاده از این اماکن باید نول کارت طلایی تهیه کنید. لذا در زمان سوارشدن به واگن‌های مترو دبی، به نوع بلیط خود دقت کرده و واگن صحیح را انتخاب کنید تا جریمه نشوید.
- بر اساس قوانین مترو دبی، هر مسافر می‌تواند دو چمدان را وارد واگن قطار کند. یک چمدان بزرگ به ابعاد ۸۱ در ۵۸ سانتی‌متر و یک چمدان کوچک یا کیف‌دستی در ابعاد ۳۸ در ۲۰ سانتی‌متر.
- به‌منظور پرداخت جریمه مترو دبی بایستی به سایت آر تی آ مراجعه کرده و شماره جریمه و کارت نول را وارد کنید تا بتوانید جریمه را پرداخت نمایید. البته سایت پلیس دبی و کیوسک‌های ماکس باکس نیز در دسترس شما خواهد بود.
راهنمای کامل نقشه خطوط مترو دبی و راهنمای تهیه بلیط مترو

مخاطب گرامی
اگر سابقه استفاده از خطوط سبز رنگ و قرمز رنگ مترو دبی را داشتید و با موضوعی مواجه شدید، مراتب را از طریق بخش نظرات در انتهای این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت به اشتراک بگذارید تا از تجارب شما، هم‌وطنان‌ دبی گرد نیز استفاده کنند.
لینک این گفتار جامع را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایانی که در آینده رهسپار سرزمین هیجان‌انگیز امارات می‌شوند قرار داده و آن را در گروه‌های خانوادگی واتساپی و تلگرامی نیز به اشتراک بگذارید.
برای اطلاع از بهترین و جذاب‌ترین راهنما درباره مقصدهای گردشگری ایران و سایر نقاط جهان، هرروز با مجله گردشگری سفرمارکت همراه باشید. برای اطلاع از جوایز گوناگون و مهیج مسابقات سفرمارکت و اطلاع از تخفیف‌های باورنکردنی تورهای کمپین‌های هیجان‌انگیز سفرمارکت، ما را در اینستاگرام دنبال کنید. خرید بلیط لحظه آخری دبی از سفرمارکت، گزینه‌ای برای سفر آسان، سریع و ارزان به این شهر رؤیایی مدرن امارات است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است