search
menu

قله اورست

[ پنهان کردن ]
درباره قله اورست
قله اورست، بلندترین قله جهان کجاست؟
ارتفاع اورست چقدر است؟
نامگذاری کوه اورست، بلندترین کوه جهان
تاریخچه صعود به قله اورست
صعود به قله اورست
منطقه مرگ اورست
مسیرهای صعود به قله اورست
هزینه صعود به قله اورست
لوازم مورد نیاز صعود به قله اورست
رکوردهای جهانی کوه اورست
فاتحان ایرانی کوه اورست
حقایق جالب درباره قله اورست

درباره قله اورست


اگر جزو علاقه مندان به ورزش کوهنوردی هستید و همواره در ذهنتان آرزوی صعود به قله های بلند را دارید، بهتر است بدانید که داشتن تجربه کوهنوردی تنها رمز موفقیت در این کار نیست، زیرا بالا رفتن از کوه کاری بسیار پیچیده ایست و قبل از اقدام به این کار حتما باید نکاتی را رعایت کنید، چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روانی، زیرا باید جسم و روحتان برای چنین کار دشواری آماده باشد. در این جا روی سخنمان با بلندترین کوه کره زمین یعنی اورست است؛ نام اورست همراه خود سختی ها را در ذهن ترسیم می کند و برای بالا رفتن از آن باید به معنای واقعی عاشق باشید. با ما در ادامه همراه باشید تا با صفر تا صد صعود به قله اورست آشنا شوید و هیجان را تجربه کنید.
قله اورست

قله اورست، بلندترین قله جهان کجاست؟


کوه اورست به عنوان بلندترین کوه با نام هایی مانند نپالی ساگارماتا و تبتی کومولانگما نیز معروف بوده است. این کوه زیبا در میان رشته کوه‌ های هیمالیا در مرز نپال و تبت در کشور چین قرار دارد، یعنی این کوه در منطقه Mahalangur در هیمالیا در مرز چین و نپال واقع شده و این دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند. با اینکه صعود به اورست کار دشواریست ولی رسیدن به دامنه کوه از آن هم دشوارتر و هیجان انگیزتر است. کوه اورست ۲۹۰۲۹ فوت یا ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بدین جهت به عنوان مرتفع‌ ترین کوه شناخته شده است. به دلیل خاص بودن این کوه همواره کوهنوردان حرفه‌ ای و باتجربه را به سوی خود جذب می کند و در مقابل با وجود مشکلات و موانع زیاد مانند ارتفاع زیاد، آب‌ و هوای نامناسب و باد باز هم کسانی هستند که بی درنگ پیش به سوی اورست می روند، طوری که تا به امروز می توان گفت بیش از ۵ هزار نفر به اورست صعود کرده‌ اند و خیلی از همین صعودها از سال ۲۰۰۰ به بعد انجام گرفته است.

ارتفاع اورست چقدر است؟


در سال ۱۸۵۶ کشور هند مشغول نقشه برداری مثلثاتی بزرگی بود که ارتفاع کوه اورست ۸۸۴۰ اعلام شد، با اینکه هنوز هم اختلاف هایی در مورد ارتفاع دقیق این کوه وجود دارد، اما این اختلافات جزئی بوده و به چشم نمی آیند. حتی در سال ۲۰۰۵ نیز کشور چین بعد از چندین ماه اندازه‌ گیری و محاسبه ارتفاع قله ۸۸۴۴ متر اعلام کرد و به ادعای این سازمان دقیق ترین مقدار ثبت شده در کل دنیا همین عدد است، ولی در هنگام محاسبه ارتفاع برف این کوه نیز اندازه گیری می شود که حدودا ۳ متر است که در طی سال این توده برفی تغییر اندازه می دهد، برهمین اساس نمی توان عدد واقعی را بیان کرد، اما با همه این ها در نهایت بر عدد ۸۸۴۸ متر به توافق رسیدند.

نامگذاری کوه اورست، بلندترین کوه جهان


همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، قله اورست در مرز چین و نپال واقع شده و ساگارتاما و کومولانگما به ترتیب نام های نپالی و تبتی برای کوه اورست هستند که معنای آن ها نیز به ترتیب (سر آسمان) و (مادر مقدس) است. در سال ۱۸۰۸ نیز بریتانیا چندین نفر را همراه با دوربین نقشه برداری طرح نقشه برداری مثلثی بزرگ هند را آغاز کرد اما بعد از گذشت چندین سال بخاطر مسائل سیاسی پروژه نقشه برداری متوقف شد. باری دیگر در سال ۱۸۵۶ طرح نقشه برداری مثلثی بزرگ هند آغاز گردید و ارتفاع ۸۸۴۰ متری را شناسایی کردند که نام ۱۵ را بر این قله نهادند. سپس چند سال بعد رئیس وقت ممیزی بریتانیا نام جرج اورست (George Everest) به عنوان نقشه‌ بردار و جغرافی‌ دان اهل ولز و فعال در نقشه برداری را جایگزین نام ۱۵ کرد، همچنین دلیل اصلی این نامگذاری نیز به خاطر عدم امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال است
قله اورست

تاریخچه صعود به قله اورست


برای اولین بار، در سال ۱۹۵۳ گروهی به نام های ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی برای سفر اکتشافی به اورست فرستاده شدند تا نخستین افرادی باشند که اورست را فتح می کنند و عنوان اولین افراد فاتح قله اورست شناخته شدند. این دو از مسیر جنوب شرقی با عبور از آبشار یخی، کم غربی و لوتسه فیس به قله رسیدند و ادموند هیلاری در ابتدا زنبوردار بود ولی با فتح قله اورست تا حدی معروف گشت که لقب شوالیه را از ملکه انگلیس دریافت کرد و در سال ۲۰۱۵ نیز عکس وی بر روی اسکناس های ۵ دلاری نیوزیلند چاپ شد. از آن زمان تاکنون نیز حدودا ۳۶۰۰ کوهنورد موفق به صعود قله اورست شده اند، با اینکه این راه همیشه با موفقیت همراه نبوده و برخی ها نیز جان خود را از دست داده اند اما صعود به چنین جایی همیشه سرشار از لذت و هیجان است؛ مخصوصا در سال های اخیر با پیشرفت تجهیزات کوهنوردی از لحاظ ایمنی تا حد زیادی افزایش یافته است.

صعود به قله اورست


در وهله اول باید توجه داشته باشید که برای صعود به قله اورست چهار بخش عمده پیش رو دارید: بیشتر افراد با خرید بلیط هواپیما ارزان عازم شهر لوکلا می شوند و مسیری ۱۰ روزه را به سمت کمپ اصلی اورست آغاز می‌کنند تا بدنشان به شرایط دمایی و فشار هوا عادت کند، سپس صعود خود را به سمت قله آغاز کرده و در طول راه نیز شب را در اردوگاه ها اقامت می کنند. کوهنوردان با پیش‌ بینی هوا سفر خود را به سمت قله آغاز می‌ کنند. در حال کلی می توان گفت زمان صعود به اورست حدودا ۶ الی ۹ هفته طول می کشد، یعنی از کمپ اصلی تا خود قله حدودا ۴۰ روز زمان نیاز دارید. البته همه این زمان بندی ها به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارند.

منطقه مرگ اورست


همان طور که می دانید بدن انسان تا حدودی تحمل دارد یا عبارتی می توان گفت دارای عملکرد مناسبی است، این عوامل می توانند ارتفاع و عمق دریا باشد، زیرا در این سطوح اکسیژن کافی به مغز و ریه نمی رسد، پس با این اوصاف برای صعود به کوه اورست باید شجاعت داشته باشید. به منطقه ای در کوه منطقه مرگ گفته می شود که ارتفاعی بیشتر از هشت هزار متر داشته باشد، زیرا اکسیژن در این ارتفاع بسیار کم است و مرگ بدن با از بین رفتن سلول ها آغاز می شود و همچنین خطر حمله‌ قلبی و سکته افزایش یافته و بدن را مختل می کند. وقتی نام صعود به قله اورست پیش می آید، کلمه خطر نیز در کنار آن ظاهر می شود، هرچقدر راهکار در این زمینه بکار رفته شود، باز هم خطر احتمالی به صفر نمی رسد. البته لازم به ذکر است که اصلی ترین خطر برای کوهنوردان در هنگام صعود به قله اورست آماده نبودن و بی تجربگی است، زیرا رفتن به قله اورست را مثل یک پیاده‌ روی معمولی در مسیری سربالایی می دانند، اما حقیقت چیز دیگریست و باید با آمادگی جسمانی، روحی، تجهیزات کامل و گروهی مورد اعتماد چنین سفری را آغاز کنید. با اینکه در سال های گذشته تعداد نفرات زیادی جان خود را از دست می دادند اما در قرن اخیر با افزایش تعداد صعود به اورست، میزان مرگ و میر کاهش داشته است.
قله اورست

مسیرهای صعود به قله اورست


برای صعود به قله اورست ۱۷ مسیر پیش رو دارید که در میان این مسیرها دو مسیر اصلی وجود دارد؛ مسیر اول از سمت جنوب شرقی یعنی کشور نپال و مسیر بعدی از سمت شمالی یعنی از تبت است، اما از لحاظ آسانی می توان به مسیر اول اشاره کرد و اکثرا این مسیر را انتخاب می کنند. همچنین تعداد زیادی مسیر فرعی برای صعود به این کوه بی نظیر وجود دارند که با وجود راهنماهای خبره می توانید این مسیرها را انتخاب کنید و راهی Mount Everest زیبا شوید.

هزینه صعود به قله اورست


هزینه این سفر را نمی توان به طور کامل و دقیق برآورد کرد، زیرا هر ساله تغییر می کند، اما اگر بخواهیم بدون درنظر گرفتن خرید بلیط هواپیما و لوازم شخصی برایتان هزینه را بیان کنیم، حدودا ۳۰ الی ۷۰ هزار دلار خواهد بود. بسیاری از شرکت های کوهنوردی با گسترش امکانات و سخت‌ افزارهای صعود کوهنوردان کم‌ تجربه یا به عبارتی توریست های زیادی را به سمت اورست کشانده است. در هر صورت، اولین اقدام برای صعود به قله اورست گرفتن مجوز صعود است که توسط دولت نپال صادر می شود، این کشور از این راه درآمد زیادی دارد، زیرا مبلغ این مجوز حدودا ۱۰ هزار دلار است اما در صورت صعود به صورت گروهی ممکن است تخفیف داده شود و مبلغ ۸ هزار دلار دریافت گردد. با به همراه داشتن گذرنامه و مجوز پزشک برای آمادگی سفر و رزرو بلیط به فرودگاه کاتماندو وارد خواهید شد و ویزای مربوطه را از همان فرودگاه تهیه خواهید کرد، توجه داشته باشید که درخواست این سفر همراه با مقررات زیادی است و همچنین می توان گفت کاری زمان بر است. البته برای انجام همه این کارها شرکت های مختلفی فعالیت می کنند و انواع خدمات را ارائه می دهند.
هزینه های دیگر برای کوهنوردان، بخصوص غیرحرفه ای ها نیز استفاده از خدمات در طول صعود است، مانند استفاده از کمپ و امکاناتی مانند حمل و نقل، خورد و خوراک و اینکه همراهی راهنما از واجبات صعود به این کوه بی نظیر است. البته برای صعود به قله اورست حتی برای کوهنوردان با تجربه نیز بهتر است همراه با راهنما باشد تا در طی راه همراهیشان کرده و مسیرهای مناسب صعود را نشان دهند. برای حمل وسایل کوهنوردان به کمپ اصلی در مسیر ۱۰ روزه نیز استفاده از باربران محلی توصیه می شود. از لحاظ تجهیزات با توجه به ارتفاع کوه و شرایط آب و هوایی بهتر است لوازم خاص با درجه کیفیت عالی انتخاب گردد، مانند تهیه کفش‌ های سه پوش، لباس های خاص، کپسول اکسیژن و چندین وسیله دیگر که هرکدام با توجه به نرخ ارز دارای هزینه‌ های سنگینی هستند. بدین ترتیب، اگر بخواهیم هزینه های ضروری صعود بدون بلیط هواپیما را در نظر بگیریم با نرخ کنونی ارز حدودا از ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد برای هر نفر خواهد بود، هزینه ای بسیار سنگین که قطعاً تأمین آن برای کوهنوردان ایرانی بدون داشتن اسپانسر غیرممکن به نظر می رسد.
قله اورست

لوازم مورد نیاز صعود به قله اورست


از جمله مهم‌ ترین وسایل مورد نیاز برای کوهنوردان استفاده از کفش مناسب، دستکش و کیسه خواب با کیفیت است، زیرا این ارتفاع بسیار سرد می شود و باید دقت داشته باشند که دچار سرمازدگی نشوند. وسایل عمومی برای هر کوهنوردی عبارتند از کفش و کوله کوهنوردی، کاپشن بادگیر، کرم ضد آفتاب، کیف کمک های اولیه، دستکش و کلاه، باتوم کوهنوردی، عینک آفتابی مناسب، مواد غذایی سبک و آب کافی. دقت داشته باشید که لباس نقش اساسی در هنگام کوهنوردی دارد و بهتر است چنین لباس هایی را در هنگام صعود به قله اورست به همراه خود داشته باشید: پیراهن آستین بلند با قابلیت خشک شدن سریع، پیراهن آستین کوتاه جهت پیاده روی در مسیرهایی با شرایط آب و هوایی مناسب، لباس زیر گرم به همراه جوراب گرم و پشمی برای هوای بسیار سرد، ژاکت پشمی، کلاه های گرم زمستانی یا کلاه کپ، دستکش گرم و کفش های مخصوص کوهنوردی.
علاوه بر لباس بهتر است این اقلام نیز به همراه خود داشته باشید، مانند چراغ قوه با قابلیت قرار دادن بر روی سر، کیسه خواب سنگین برای مقاومت در برابر باد، عینک آفتابی، پاوربانک، دوربین عکاسی. حال در ادامه نوبت قسمت خوشمزه رسیده که بهتر است خوراکی هایی مانند فندق، شکلات، آبمیوه های پودری و غذاهای سبک به همراه داشته باشید. از جمله وسایل مهم در هنگام صعود جعبه کمک های اولیه و لوازم بهداشتی مانند شامپو، صابون، حوله و دستمال است. همچنین در هنگام صعود همراه داشتن پاسپورت خود را فراموش نکنید تا اجازه ورود به کاتماندو به شما داده شود.

رکوردهای جهانی کوه اورست


به عنوان اولین رکورددارهای فتح قله اورست می توان به فردی به نام آپا شرپا اشاره کرد که وی یک کوهنورد نپالی بود و همراه با پوربا تاشی شرپا رکورددار فتح اورست شدند. آنها پس از ۴ بار تلاش برای نخستین بار قله اورست را در ۱۰ می ۱۹۹۰ فتح کردند و در سال های بعد نیز ۵ بار صعود داشته اند. آنگ دورجی شرپا به عنوان راهنمای کوهنوردی و صعودگر حرفه ای است که کوه اورست را ۱۸ بار فتح کرده است. وی اولین صعود خود را در سال ۱۹۹۲ و هجدهمین صعور را نیز در سال ۲۰۱۶ انجام داد. دیو هان، روزنامه‌ نگار و راهنمای کوهنوردی است و رکورددار بیشترین فتح اورست یعنی ۱۵ بار به عنوان یک غیر شرپایی را از آن خود کرده است. اولین صعود وی در سال ۱۹۹۴ و پانزدهمین صعود را نیز در سال ۲۰۱۳ انجام داده است.

فاتحان ایرانی کوه اورست


اگر بخواهیم از کوهنوردان ایرانی که جزو فاتحان قله اورست هستند یاد کنیم، باید نام عظیم قیچی ساز را بیان کنیم که بدون استفاده از کپسول اکسیژن این قله را فتح کرد، این جوان ایرانی در سال ۱۳۸۴ قله اورست را با استفاده از کپسول اکسیژن فتح کرده بود که در سال ۱۳۹۴ نیز موفق به فتح بدون اکسیژن گردید. همچنین برای نخستین بار زنان ایرانی نیز فاتح قله اورست شدند و پرچم کشورمان را بر بام جهان برافراشتند. فرخنده صادق به عنوان نخستین بانوی ایرانی فاتح قله اورست بسیار غرور‌آفرین است.
قله اورست

حقایق جالب درباره قله اورست


• تا به امروز بیش از ۵ هزار کوهنورد قله اورست را فتح کرده‌ اند که در میان این افراد کودک ۱۳ ساله، فرد نابینا و زنی ۷۳ ساله دیده می شوند.
• در کوه اورست حدود ۲۰۰ جسد دفن شده است، علاوه بر اجساد چندین تن زباله نیز در این کوه وجود دارند.
• در سال ۲۰۱۳ یک کوهنورد ژاپنی ۸۰ ساله به نام یوچیرو میورا نام خود را به عنوان پیرترین صعودکننده به اورست ثبت کرد.
• در طول سال هایی که صعود به این کوه رخ داده، به ازای هر ۱۰۰ کوهنورد ۴ نفر کشته شده‌ اند.
• از نکات جالب این کوه می توان به نقطه‌ جوش آب اشاره کرد که ۷۱ درجه‌ سانتی‌ گراد است.
• کوه اورست هر سال ۴ میلی‌ متر بزرگ تر می‌ شود.
• در مسیر صعود به قله‌ اورست، اینترنت پرسرعت وجود دارد.
• در سال ۲۰۰۵ زوج نپالی اولین ازدواج در اورست به ثبت رساندند.
• در سال ۲۰۱۳ زن هندی با پای قطع شده در سانحه تصادف به عنوان اولین بانو با قطعی عضو از کوه اورست بالا رفته است.
• سریع ترین صعود از کمپ اصلی تا قله‌ اورست ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه ثبت شده است.
• متوسط دمای قله‌ کوه اورست در تابستان منفی ۲۰ و در زمستان منفی ۳۵ درجه‌ سانتی گراد است.
• کوهنوردان از سال ۱۹۷۴ به طور مرتب سالانه به این قله صعود می کنند، تنها در سال ۲۰۱۵ این روند متوقف گردید و باری دیگر از نو راهی اورست شدند.
• عمر طولانی ‏اورست براساس سنگ های بالای این کوه تخمین زده می شوند که به ۴۵۰ میلیون سال پیش بر می گردد. همچنین فسیل هایی از موجودات زیر آب در این قله به چشم می خورند که مدتها پیش در اقیانوس زندگی می کرده اند. ‏ ‏
• مورد بسیار جالب دیگر در مورد کوه اورست اینست که در این ارتفاع خبری از موجودات زنده نخواهید یافت.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است