search
menu

راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر کاشان
ویدیو راهنمای سفر به کاشان
آب و هوای کاشان و بهترین فصل سفر
جاهای دیدنی و گردشگری کاشان
چگونه به کاشان سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در کاشان
پایانه اتوبوس، ایستگاه قطار و فرودگاه کاشان کجاست و چگونه از آنها به مرکز شهر برویم؟
هتل ها و محل های اقامت کاشان
غذاهای محلی
هزینه های سفر
مراکز خرید و بازارها
جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی کاشان
سوغاتی کاشان
شماره تلفن های ضروری
کاشان، شهر گل و گلاب، شعر و شاعری و باغ و بناهای تاریخی است که معماری و آداب و رسوم این شهر برای هر فردی جذاب است. در این بخش با راهنمای سفر به کاشان به دل داستان های جذاب این شهر می رویم؛ با آب و هوای کاشان و مقاصد گردشگری آن آشنا می شویم و هر آنچه برای یک سفر دل انگیز به این شهر باستانی و زیبا نیاز داشته باشید، به شما می گوییم. اگر با خرید تور کاشان به فکر یک سفر تمام عیار و لذت بخش هستید، این راهنما می تواند لذت و چاشنی سفر شما را بیشتر هم کند. پس همراه ما باشید و قبل از بستن چمدان ها، کاشان را بیشتر بشناسید.

معرفی شهر کاشان


کاشان یکی از شهرهای زیبا و بی نظیر استان اصفهان است که بیشتر مردم با شنیدن نام آن به یاد رویداد گلاب گیری هر ساله آن می افتند. اما این شهر در کنار آداب و رسوم جذاب خود که عطر گل های بهاری را در سرتاسر آن پخش می کند، از قدیمی ترین شهرهای ایران هم به حساب می آید. تپه های سیلک که جزء اولین نشانه های تمدن هستند، در این شهر به چشم می خورند. از طرف دیگر معماری این شهر قدیمی، دل تمام گردشگران داخلی و خارجی را تصاحب می کند که دل کندن از آن کار هر کسی نیست! با قدم گذاشتن در این شهر جذاب، پا به دل یک داستان تاریخی سرشار از کاشی های رنگی و عطر و گل و گلاب می گذارید؛ داستانی که با قدم زدن در کوچه پس کوچه های شهر شما را مجذوب خواهد کرد.

ویدیو راهنمای سفر به کاشان





آب و هوای کاشان و بهترین فصل سفر


برای سفر به این دیار دوست داشتنی اولین چیزی که باید از آن اطلاع پیدا کنید، آب و هواست تا در بهترین فصل سفر به کاشان راهی آنجا شوید. کاشان به طور کلی آب و هوای گرم و نسبتا بیابانی دارد. دمای هوا در این شهر تقریبا کویری در پاییز و زمستان از ۳ درجه پایین تر نمی آید؛ اما در گرم ترین روزهای تابستان باید انتظار دمای ۴۰ درجه سانتی گراد را هم داشت که واقعا غیر قابل تحمل می شود! مانند تمام شهرهای گرم و خشک، بهترین زمان سفر به کاشان پاییز و اوایل فصل بهار یعنی تا اردیبهشت ماه است. اگر تحمل گرما را ندارید، پاییز زمان بهتری برای سفر به این شهر تاریخی خواهد بود؛ اما اگر می خواهید در ضیافت گلاب گیری و عطر گل های بهاری مدهوش شوید، بهترین زمان سفر، اردیبهشت ماه است. در این ماه دمای هوا از ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد می تواند متغیر باشد که بهتر است آن را از طریق ایستگاه های هواشناسی بررسی کنید.
البته اگر عادت به سفرهای اقتصادی دارید و نمی خواهید برای اقامت یا خورد و خوراک هزینه زیادی بپردازید، بهتر است پاییز راهی کاشان شوید. در فصل بهار به خصوص اردیبهشت و خرداد ماه، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای گلاب گیری به این شهر سفر می کنند که بالطبع می تواند روی هزینه های سفر شما تاثیر بگذارد.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

جاهای دیدنی و گردشگری کاشان


در گوشه گوشه شهر کاشان می توانید تاریخ را مرور کنید. این شهر از ابنیه تاریخی، ساختمان های قدیمی و معماری های کهن سرشار است. اما در کنار بناهای تاریخی، روستاها و طبیعت دل نواز کاشان نیز، شما را در آغوش سبز خود می کشند. برای تماشای تمام آثار و مقاصد گردشگری کاشان شاید لازم باشد ماه ها در این شهر کوچک که داستان های بزرگ در خود دارد، زندگی کنید.

بناهای تاریخی کاشان


به هر نقطه از کاشان که پا بگذارید یک داستان تاریخی هیجان انگیز شما را مجذوب می کند. از داستان های تاریخی ۸۰۰۰ ساله در تپه سیلک که نشانی از قدیمی ترین تمدن در کاشان بوده تا حمام فین که داستان قتل امیر کبیر را در کاشی های خود به یادگار دارد. برخی از جذاب ترین بناهای تاریخی این شهر شامل خانه بروجردی ها (سفر به تاریخ قاجاری)، خانه طباطبایی ها (داستان تجارت فرش در عهد ناصرالدین شاه)، خانه عامری ها (تماشای بلندترین بادگیرهای شهر با معماری قاجاری)، حمام میراحمد (لذت از تلالو خورشید در گنبد شیشه ای با عدسی)، خانه عباسیان (قدیمی ترین خانه کاشانی)، مدرسه سلطانیه و بسیاری از بناهای دیگر می شود. جالب اینکه با توجه به نزدیک بودن این بناها به یکدیگر، می توانید به راحتی در یک روز داستان تاریخی خود را از کاشان کامل کنید.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

مقاصد گردشگری طبیعی در کاشان


در کنار قدمت تاریخی کاشان، تماشای آثار طبیعی و سفر به طبیعت بکر این شهر هم خالی از لطف نخواهد بود. اگر می خواهید لذت گلاب گیری را از نزدیک بچشید، قمصر کاشان منتظر شماست؛ یکی از بی نظیر ترین مناطق طبیعی روی کره زمین که با عطر گل های بهاری شما را سرمست خواهد کرد. روستای ابیانه یکی دیگر از مقاصد گردشگری طبیعی کاشان است که نباید آن را از دست داد. در این روستای خوش آب و هوا به ضیافت رنگ ها در طبیعت بروید و در کنار تماشای معماری قدیمی روستا، هوای پاک و طبیعت بکر آن را نوش جان کنید. غار نیاسر (غاری ۲ هزار ساله که به دست انسان برای مراسم مذهبی کنده شده است)، آتشکده خرمدشت (آتشکده ای مربوط به عصر ساسانیان)، شهر زیرزمینی اویی یا نوش آباد (بزرگترین شهر زیر زمینی در جهان)، روستای کمال الملک یا کله (روستای ییلاقی و مهد فرهنگ و دانش)، روستای ون (طبیعت سرسبز و دشت خوش آب و رنگ) و بسیاری از مقاصد طبیعی دیگر نیز در کاشان وجود دارد که بد نیست سری به آنها بزنید و یک روز فوق العاده را در سکوت و سکون ذهن بگذرانید.

چگونه به کاشان سفر کنیم؟


برای سفر به کاشان مسیر زمینی و هوایی در اختیار شما قرار دارد. اگر با خرید بلیط هواپیما چارتر می خواهید هر چه سریع تر به این شهر زیبا برسید، باید بدانید که فرودگاه کاشان در ۱۲ کیلومتری جاده قدیم کاشان - نطنز قرار دارد. البته پروازهای این شهر در حال حاضر فقط در دو مسیر کاشان مشهد و کاشان تهران دنبال می شود. از فرودگاه این شهر تا مرکز شهر، معمولا کمتر از نیم ساعت فاصله زمانی خواهید داشت.
روش دیگر سفر به کاشان از طریق قطار است. ایستگاه راه آهن کاشان در بلوار ملاصدرا قرار دارد و مسافرت با قطار به این شهر از شهرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز، یزد و مشهد امکان پذیر است.
امکان مسافرت زمینی به کاشان از طریق اتوبوس و اتومبیل شخصی هم وجود دارد. ترمینال مسافربری کاشان در میدان زجاجی واقع شده و به تمام شهرهای ایران اتوبوس دارد. اما اگر می خواهید با اتومبیل شخصی سفر کنید، لذت تماشای نمک زارهای بین راهی و کویر هم نصیب‌تان می شود. برای سفر به کاشان از تهران بهترین مسیر اتوبان تهران_قم است که با رسیدن به قم باید مسیر خود را از اتوبان قم – کاشان دنبال کنید.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

حمل و نقل عمومی در کاشان


در شهر کاشان حمل و نقل عمومی تنها شامل تاکسی، اتوبوس و سیستم تاکسی بی سیم می شود. هنوز سیستم های حمل و نقل پیشرفته تر همچون B.R.T و مترو در این شهر راه اندازی نشده اند. با این حال با وجود تاکسی های آنلاین نیازی نیست نگران سفرهای درون شهری خود باشید. بیشتر اماکن تاریخی در داخل شهر قرار گرفته اند که از هر مسیری می توان برای آن تاکسی یا اتوبوس پیدا کرد. علاوه بر این با وجود سیستم تاکسی بی سیم کاشان، کافی است با شماره ۵۵۱۱۰ تماس بگیرید تا در مدت زمان کوتاهی یک سرویس دربست در اختیار شما باشد. معمولا هزینه سرویس تاکسی بی سیم در کاشان نسبت به تاکسی های دربست درون شهری و تاکسی های آنلاین، مقرون به صرفه تر است.
یکی دیگر از روش های حمل و نقل جالب در این شهر استفاده از دوچرخه است. از آنجایی که کاشان بافتی قدیمی دارد و شاید تاکسی و اتوبوس نتواند راهی کوچه پس کوچه های تنگ آن شود، استفاده از دوچرخه بهترین راه است. خانه دوچرخه کاشان به گردشگران دوچرخه اجاره می دهد تا علاوه بر ورزش، از تماشای این شهر به روش جدید، لذت ببرند.

پایانه اتوبوس، ایستگاه قطار و فرودگاه کاشان کجاست و چگونه از آنها به مرکز شهر برویم؟


فرودگاه کاشان در ۱۲ کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است. این فرودگاه در حد فاصل دو جاده اصلی کاشان یعنی کاشان-نطنز به اصفهان و کاشان-یزد به کرمان قرار دارد. آدرس دقیق فرودگاه در میدان بسیج و بالاتر از شهرک صنعتی امیر کبیر است. برای اینکه از فرودگاه به سمت مرکز شهر بروید می توانید از تاکسی ها یا خط ویژه اتوبوس استفاده کنید. همچنین برای رانندگی با اتومبیل شخصی از طریق جاده نظنز-کاشان وارد بلوار شهدا شده و در ادامه، مسیر خود را به مرکز شهر دنبال کنید.
ایستگاه راه آهن کاشان فاصله دوری از مرکز شهر ندارد. این ایستگاه در کمربندی ملاصدرا و میدان زجاجی قرار گرفته که تاکسی و خط ویژه اتوبوس برای سفر به مرکز شهر را دارد. از طریق بلوار ملاصدرا و خیابان طالقانی می توانید از راه آهن به سمت مرکز شهر رانندگی کنید.
ترمینال مسافربری کاشان نیز بالاتر از ایستگاه راه آهن این شهر در میدان شهید زجاجی واقع شده است که برای سفر از آن به مرکز شهر تاکسی و اتوبوس وجود دارد. کافی است از طریق بلوار خلیج فارس به سمت مرکز شهر راهی شوید.

هتل ها و محل های اقامت کاشان


از آنجایی که بسیاری از افراد در فصل گلاب گیری به این شهر زیبا و دوست داشتنی سفر می کنند، بسیاری از اقامتگاه های ارزان تا هتل های لوکس در این شهر قرار دارند که با توجه به رفاه و راحتی خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. علاوه بر انواع هتل ها، مسافرخانه و اقامتگاه های مختلف، در روزهایی از سال که گردشگران زیادی به کاشان روانه می شوند، مردم این شهر نیز خانه های خود را به افراد اجاره می دهند.
هتل های لوکس و البته کمی گران قیمت این شهر شامل هتل نگارستان، امیر کبیر، هتل خانه رز و سرای عامری ها می شود که یک خانه بازسازی شده قدیمی است. البته هتل های ارزان قیمت تری هم می توان در این شهر پیدا کرد که شامل هتل سنتی منوچهری، هتل سنتی خانه مرشدی، مهینستان راهب، هتل خانه ایرانی، اقامتگاه بومگردی سرای درب باغ، اقامتگاه خانه احسانی و موارد دیگری است که همگی در مرکز شهر و نزدیک به بناهای تاریخی قرار گرفته اند.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

اگر بودجه محدودی برای اقامت در کاشان در نظر گرفته اید، نگران نباشید. هتل های اقتصادی و مقرون به صرفه ای هم در این شهر وجود دارند. هتل آپارتمان گلشن، هتل آپارتمان شیرین، هتل سیاح، هتل مریم، هتل سنتی نگین، کمال الملک و موارد دیگر در دسته هتل های ارزان کاشان قرار می گیرند.

غذاهای محلی


یکی از لذت های سفر به هر شهری، چشیدن طعم غذاهای محلی آن شهر است که خاطره ای ماندگار در ذهن شما به جای می گذارد. کاشان شهری است که به داشتن غذاهایی نظیر عدس پلو، اشکنه، گوشت لوبیا، کوفته چغندر، عدس بادمجان، قیمه ریزه، لوبیای سرکه شیره، گوشت کلم و کدو و غذاهای دیگری معروف است. اگر به این شهر تاریخی سفر کردید، فراموش نکنید که طعم تاریخ را با چشیدن غذاهای خوش عطر و بو و خوشمزه این شهر، زیر زبان خود نگه دارید!
برای چشیدن طعم این غذاها، رستوران های سنتی مختلفی در کاشان قرار دارند. رستوران سنتی باغ مظفر یکی از بهترین رستوران های این شهر است که در خیابان علوی قرار گرفته است. یک رستوران دیگر به نام رستوران مظفری نیز در کاشان و در خیابان علوی (روبروی خانه طباطبایی ها) قرار دارد که پیشنهاد می کنیم غذاهای آنجا را هم از دست ندهید. رستوران جوان در خیابان مطهری و نرسیده به میدان ولیعصر از دیگر رستوران های زیبای این شهر است که غذاهای محلی کاشان در آن توسط چیره دست ترین آشپزها آماده می شوند. کافه خانه عامری ها و شربت خانه سنتی امین الدوله هم از کافه های باصفای کاشان محسوب می شوند که شما را به ضیافت عطرها و طعم های ماندگار دعوت می کنند.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

هزینه های سفر


هزینه سفر به کاشان با توجه به برنامه ای که برای سفر خود در نظر گرفته اید، می تواند کاملا مقرون به صرفه تا کمی گران قیمت باشد. برای بررسی هزینه های سفر به کاشان در ادامه تخمینی از هزینه بلیط های مسافرتی، خورد و خوراک و هزینه اقامت را خواهیم داشت.
بازه قیمتی بلیط اتوبوس به کاشان: بین ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر با توجه به شهر مبدا
بازه قیمتی بلیط قطار به کاشان: ۱۴۰ هزارتومان تا ۷۰۰ هزار تومان برای هر نفر
بازه قیمتی بلیط هواپیما: بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و پانصد هزار تومان برای هر نفر
هزینه تقریبی هر وعده غذایی در کاشان: با توجه به رستوران انتخابی هزینه هر وعده غذا برای هر فرد بین ۵۰ هزارتومان و بیشتر خواهد بود.
هزینه تقریبی هر شب اقامت در کاشان: به طور معمول ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هتل های متوسط و لوکس، در هتل های ارزان قیمت و اقامتگاه های کوچک تر هزینه تقریبی ۱۰۰ هزار تومان برای هر شب (این مقدار با توجه به زمان سفر می تواند متغیر باشد)

مراکز خرید و بازارها


نمی شود با خرید بلیط هواپیما یا وسایل حمل و نقل دیگر به شهری سفر کرد، اما به سراغ بازارها و مراکز خرید آنجا نرفت؛ شهر کاشان هم از این قاعده مستثنی نیست. در شهر کاشان هم بازارهای سنتی و هم بازارهای جدیدتر برای خرید سوغات و اقلام مختلف گردشگران وجود دارد.
بازار سنتی و سرپوشیده شهر کاشان در خیابان بابا افضل و میدان کمال الملک قرار گرفته که می توان بافت سنتی و قدیمی آن را یکی از با شکوه ترین بازارها دانست. این بازار علاوه بر اینکه صنایع دستی کاشان را در اختیارتان قرار می دهد، از جاذبه های گردشگری کاشان هم محسوب می شود. پس حتی اگر قصد خرید نداشتید، در سفر به کاشان، تماشای شکوه و عظمت این بافت سنتی و دوست داشتنی را از دست ندهید.
طاق ها و گنبدهای بازار سنتی کاشان یادگاری از داستان های تاریخی سه عهد صفویه، زندیه و قاجاریه است و در بازار تیمچه های مختلفی برای تهیه اقلام گوناگون وجود دارد. مس، پارچه، کفش و سوغات کاشان از اقلامی هستند که با بازدید از این بازار می توانید خریداری کنید.

راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان
علاوه بر این بازار، بازار بزرگ صفویه نیز از دیگر مراکز خرید شهر کاشان محسوب می شود که در خیابان شهید رجایی قرار گرفته است. این بازار به همراه مرکز خرید گلستان، مجتمع تجاری سبز، مجتمع تجاری شفق و مجتمع تجاری سفید از مراکز خرید لوکس شهر کاشان محسوب می شوند که می توانید برای خرید اقلام مختلف سری به آنها بزنید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی کاشان


از گذشته های دور، کاشان با مراسم گلاب گیری خود معروف بوده است. جالب است بدانید با توجه به اسناد به دست آمده، ایرانیان اولین مردمانی بودند که توانستند دستگاهی برای تقطیر مایعات اختراع کنند و روش های گلاب گیری و عرق گیری از گیاهان را ابداع کردند. اولین فردی که توانست با تقطیر عصاره گل سرخ به نوعی جوهره آن را بگیرد و از گل های محمدی، گلاب درست کند؛ کسی نبود جز ابو علی سینا!
مراسم گلاب گیری در کاشان یک آیین سنتی و بسیار قدیمی است که در گذشته به آن «لتان» می گفتند. در گذشته این مراسم به این گونه بود که گل ها چیده و جمع آوری شده و سپس به کمک دام ها به سمت کارگاه های گلاب گیری روانه می شدند. در طول مسیر ساز و دهل، شادی و سرمستی را بین افراد پخش می کرد. هر چند امروزه نیز همچنان این مراسم در برخی از روستاهای کاشان انجام می شود.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

گلاب گیری در اواسط اردبیهشت ماه تا اواسط خرداد انجام می شود. گل های محمدی چیده شده و به کارگاه های گلاب گیری می روند تا با روش های جدید، جوهره گل های سرخ را خارج کنند. اگر می خواهید مراسم گلاب گیری را تماشا کنید، قمصر و نیاسر بهترین مقاصد شما خواهند بود. در طی این مراسم بازدیدکنندگان با شربت های گیاهی پذیرایی شده و در کنار یکدیگر جشن می گیرند.
علاوه بر مراسم سنتی گلاب گیری، چند سالی است که هم زمان با نوروز، جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نیز به راه است. در این جشنواره ها هنرهای سنتی ایران مثل رقص های محلی و نقالی دنبال شده و فرهنگ سنتی پاس داشته می شود.

سوغاتی کاشان


سوغاتی هر شهر یادگاری از آن شهر است که طعم لذیذ سفر را همراه ما به خانه می آورد. کاشان بیش از هر چیز به شهر گل و گلاب معروف است و گلاب قمصر و گلاب کاشان یکی از بهترین انواع گلاب ها محسوب می شوند که می توانند با عطر مدهوش کننده خود، رنگ و بویی نو به خانه‌تان بدهند. گل محمدی خشک شده هم می تواند یکی از بهترین سوغاتی های این شهر باشد.
علاوه بر گل و گلاب، عرقیجات گیاهی را به عنوان سوغات کاشان می شناسند. عرق بیدمشک، دارچین و انواع دیگر عرقیجات گیاهی را از این شهر تهیه کنید و از طعم منحصر به فرد آنها لذت ببرید.
راهنمای سفر به کاشان | صفر تا صد سفر کاشان

کاشانی ها به پختن انواع شیرینی و کلوچه هم معروف اند و با دستان پرتوان خود انواع شیرینی های خوشمزه را تولید می کنند. کلوچه و پشمک، باقلوای کاشانی، حلوا ارده، قطاب، ارده شیره، نقل بید مشکی، حاجی بادامی، جوزقند و خوراکی های خوشمزه دیگر این شهر را از شیرینی سرای نانک در خیابان بهشتی خریداری کنید.
در کنار خوراکی ها و شربت های خوشمزه، صنایع دستی کاشان هم حرفی برای گفتن دارند. معروف ترین صنایع دستی این شهر شامل گیوه نشلجی، فرش، انواع کاشی کاری ها و سفالینه های مختلف می شود. سفال و سرامیک کاشان شهرت زیادی دارد که می توانید با تهیه یکی از این ظروف زیبا که با دست ساخته می شود، خانه خود را زینت بخشید.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن کاشان: ۳۱
شماره تماس فرودگاه کاشان: ۵۵۴۴۴۸۵۲-۰۳۱
شماره تماس مجتمع درمانی شفا (خیابان شهید بهشتی): ۳۱۵۵۴۶۰۱۶۶
شماره تماس بیمارستان آیت الله یثربی (بلوار پرستار): ۳۱۵۵۵۸۵۰۰۰
شماره تماس بیمارستان متینی کاشان (خیابان امیر کبیر): ۳۱۵۳۳۴۲۰۲


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است